/spanien/bilbao/forum/228.aspx/spanien/bilbao/forum/228.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Athletic
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Athletic PedroYeste
2011-08-18 21:20
1 rött vad jag har sett
Athletic Joseba
2011-08-18 21:15
är det två röda eller ett i matchen den engelska kommentatorn mumlade nåt och jag blir åksjuk av min stream men den är bättre än att se på påven(inga värderingar bara sugen på fotboll) :)
Athletic PedroYeste
2011-08-18 21:13
Muniain skall vara glad att han inte åkte ut han med...
Athletic PedroYeste
2011-08-18 21:10
Rött kort på en Trabzonspor spelare efter en eftersläng på Muniain
Athletic PedroYeste
2011-08-18 21:07
BET365
Athletic Joseba
2011-08-18 21:06
det är bara påven på min strem puh...
Athletic PedroYeste
2011-08-18 21:05
Fan kunde varit 2-0 redan efter 3 minuter....
Athletic Julken
2011-08-18 20:58
Vet inte. BET365 kör, brukar vara ok där. Ibland.
Özil vs Sahin
2011-08-18 20:57
ja hoppas ni gör hamsi av dom
Athletic Julken
2011-08-18 20:57
Tydligen inte. Nya regler för i år. Avstängningar i en tävling gäller bara i samma tävling. Supercup --> Supercup nästa år alltså. Om det inte är längre avstängningar, då kan det vara så att det gäller i alla tävlingar, har inte riktigt förstått det.

Cerrejería lånad till Murca, förresten.
Athletic oskar
2011-08-18 20:52
Julken det var just det jag satt och funderade på...

Någon länk som funkar?
Athletic Julken
2011-08-18 18:20
Ustaritz, förresten: bra för honom. Hoppas han får lite speltid. Han har väl flera år kvar på kontraktet, va? Så han återkommer till nästa försäsong.

Bara Cerrajería, Urko Vera, Iñigo Perez, Koi, Zuibairre och Ocio kvar då....

De tre första är väl i princip klara för andra klubbar. De tre sista blir svårare. Enligt nån tiding fudnerade Ocio möjligen på att sluta. Hoppas verkligen Koi hittar en bra plats, har alltid gillat den fightern även om jag ibland beklagat hans tekniska brister.
Athletic Julken
2011-08-18 18:20
DUBBELPOST.

(Gör istället ett inlägg riktat till Oskar: Innebär supercupsfinalens röda kort att spelarna är avstängda i kommande ligaomgångar?)
Athletic Julken
2011-08-18 18:14
CESKO - Nä, vad har fotboll och politik med varandra att göra? Det var precis frågan som det uttrycktes lite olika ståndpunkter kring.

Klart är dock att olika flaggor på fotbollsarenor spelat stor roll tidigare. Första matchen efter att den fascistiske diktatorn (och folkmördaren) Franco dog tågade Errela och Athletic tillsammans in på plan med den förbjudna baskiska flaggan. En otrolig viktig handling, rent politisk, på en fotbollsplan. Griezmanns kyss på samma flagga (pä ärmen av tröjan) efter ett mål i fjol. Palestinaflaggor överallt på San Mames efter senaste konfliktintensifieringen mellan staten Israel och en delvis militant palestinsk organisation. Att det finns ett samband tycks klart. Sen varför och hur (liksom frågan om vad olika personer personligen tycker och tänker om det) kan vi fortsätta diskutera här (eller inte om det börjar tangera brott mot forumreglerna).

Vill bara kommentera kort att en kurdisk flagga inte automatiskt innebär ett stöd till PKK. Och att en person (åskådares) åsikt inte nödvändigtvis speglar en organisations (tex fotbollsföreningen Athletic). Nu hamnar vi OT, men kort kan man nog säga att bara några få saker handlar om för eller emot, rätt eller fel. Verkligen innehåller många olika perspekiv på väldigt många nivåer. Jag tror att konsensus i väst idag i alla fall är att mänsikliga rättigheter är "rätt", även om begreppet mänskliga rättigheter tolkas på olika sätt. Vi kan nog alla enas om att kurderna som grupp borde ha fler mänskliga rättigheter (utan att behöva ta ställning tiil vad olika kurdiska eller turkiska organisationer intar för ståndpunkt och hur de väljer att agera utifrån den).

Hur som helst var det alltså coachen från Trabzonspor som valde att lägga detta perspektiv på presskonferensen i förrgår. Oklart av vilken anledning och vi vet inte om han anser att fotboll och politisk hör ihop.
Cesko
2011-08-18 14:54
JULKEN.........., att det skulle finnas kurdiska flaggar på läktarna, vad har det med matchen och sport att göra? Jag vägrar tro att Atletic Bilbao stödjer terrorist-organisationer som PKK

Sen är det ju så också att om några sådana flaggor SKULLE vajas på arenan synligt, så skulle det sporra och motivera Trabzonspor spelarna ännu mer. Trabzon är den staden i Turkiet som är mest nationalistiska.

Räkna lugnt med att det springer in någon kurd på plan under matchen med en kurdisk flagga. Vilket bara kommer innebära böter för Atletico Bilbao.

Cesko
2011-08-18 14:49
Var försiktiga, Trabzonspor är ett riktigt äckligt kontringslag.
Tränaren är Senol Günes, han som tog Turkiet till VM brons 2002

Önskar er lycka till..
Athletic oskar
2011-08-18 12:46
Blev lite utvisningar igår i Barcelona. Marcelo och Özil fick rött. Marcelo rött direkt men Özil vet jag inte om det var två gånger gult eller rött direkt.

Fast premiären verkar ju inte bli av så..

EDIT: Ustariz till Betis.
Athletic oskar
2011-08-18 12:00
långsökt brilliant.. en Hägerfors på bästa uppstuds! :-D

Oskar ;-)
Athletic tio Pepe
2011-08-18 09:54
Fast nu ser strejken ut att bli allvar. Matchen har försvunnit ur TVmatchens lista.

Oscar, det var långsökt. :-)
Athletic oskar
2011-08-18 08:46
Det blir spännande ikväll! Bortamål är bra så fyra försvarare vore kanske på sin plats.. nervös..

Saltocaballo är en liten, minimal håla, någon mil väster om Bilbao längs kustvägen... där jag stannade till för lite mat i somras.. Så Flying Horse passar bra!
Athletic Julken
2011-08-18 08:31
Synd att man bot för långt bort då...

Vidare aporopå fotboll och politik: Trabzanspor tränare eldar på inför matchen. På presskonferensen igår utmålar han en utställning på Guggenheim som propagandistisk och befrämjande av terrorism. Uställningar låter olika kurder komma till tals. Vad tror ni? Hur många kurdiska flaggor kommer att vaja på läktarna ikväll? ;)
Athletic JayQue
2011-08-18 08:25
Vi fortsätter diskussionen på Flying Horse...
Bra att nån(tio Pepe) har idéer om alternativa hak att insupa en Athletic-match.
Det är ju inte så ofta de VISAR Athletics matcher på pubar och dyl.

Bra rättat där! Att jag har gått runt och trott att sända är rätt verb...helt otroligt :)
Athletic Julken
2011-08-18 08:25
På temat fotboll och politik finns det ju lite böcker att läsa har jag sett och nu går jag runt och trampar hemma i väntan på att Bokus paket ska landa.

Vi har Soccer vs. the State (Kuhn) som verkar göra nedslag runt om i världen där fotboll/läktarkultur används som en protest mot staten/makten.

Sedan boken Morbo som kommer i nytryck. Den handlar om spansk fotboll kopplat till politik, tradition, kultur etc. Ett kapitel om Athletic.

Finns säkert en massa mer, kan tänka mig att Simon Kuper skrivit nåt bra. Erik Nivas "böcker" (krönikesamlingar) har jag inte läst och de är säkert bra även om krönikesamlingar sällan lyckas ta nåt samlat grepp.

Hur som helst får jag återkomma med recenssioner om några veckor :)
Athletic oskar
2011-08-18 06:52
För mig är fotboll fotboll och politik politik. Jag kunde inte bry mig mindre om ett lag är ett arbetarlag eller överklasslag. vänsterlag eller högerlag. Sån är jag.

Det som däremot spelar in är just filosofi, kultur mm precis som du skriver. Jag gillar tex lag som med små medel kan stå upp mot de stora genom en långsiktig genomtänkt starategi. Som tex vi och Villareal i spanska ligan.

Athletic började jag gilla för jag har min släkt där. De kunde ha bott i Madrid eller Cadiz...
Athletic Julken
2011-08-17 20:17
Oskar - Spansk fotboll (eller i alla fall läktarkultur) är väldigt politisk. Det kan man tycka vad man vill om, men så är det i alla fall. Själv hade jag nog inte fallit för Athletic bara utifrån spelare, färg på tröjan etc, utan klubbens hela stil, karaktär, betydelse, vad den symboliserar m.m. vägde tungt in.

(Jag fick först upp ögonen för laget när jag bodde i Castilla och Leon ett år som ungdom och fascinerades över hur nästan alla rent spontant muttrade "jävla barbarer" varje gång de röd-vitrandiga tröjorna syntes på TV:n. Att ett lag kunde väcka så mycket avsky och förakt hos vanliga människor i en region i Spanien var grymt fascinerande. Det tog några år, jag läste på, kikade på mer fotboll, var aktiv politiskt/aktivistiskt etc, tillslut var det bara givet: jag behövde hålla på Athletic, det var oundvikligt. Och allt, även politik, spelade in!)
Athletic tio Pepe
2011-08-17 18:45
Jag ser gärna Real Madrid - Athletic i Stockholm. Men O'Learys är för tråkigt. Jag föreslår Flying Horse som har ett underbart utbud av goda öl.

Och så heter det att de VISAR matchen, inte "sänder". Ursäkta, kunde inte låta bli. :-)
Athletic JayQue
2011-08-17 15:29
Nån som ska se ligadebuten ute på stan i Stockholm?
Hojta till så kan vi mötas upp nånstans. O'learys Gamla Stan verka sända den matchen iaf...

#

Fotboll
Real Madrid - Athletic Bilbao
2011-08-21 18:00
Athletic oskar
2011-08-17 15:17
jag tror att ganska många antirasister håller på tex Barca, ManU mfl åxå... ;-)

Sen skall vi verkligen inte prata politik här för de flesta gillar ju fotboll just för fotbollen och inget annat. För politik det finns det ju andra forum...

Jag gillar inte Rayo för det är ett onödigt tredje, fjärde lag i staden. Precis som Sestao eller något annat litet Bilbao lag inte skulle förgylla La Liga.. eller för all del Eibar som kanske varit närmast de senaste säsongerna.

EDIT: Nu verkar de bli strejk ändå.. fast det är ju Spanien så jag undrar om de inte löser det ändå. Vamos a ver
Athletic Gernika
2011-08-17 15:05
Rayo är Spaniens svar på St:Pauli faktiskt, många anti-rasister punkare osv, som håller på dom...
Athletic oskar
2011-08-16 23:03
de har inte råd att strejka.

ok, rayo kan kanske få klara sig en liten säsong kanske då.. men inte mer :-D
Annons: