/spanien/barcelona/forum/8527.aspx/spanien/barcelona/forum/8527.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2013-05-02 16:11
Okej, var ska vi börja. Det var en enorm besvikelse igår. Vi var inte nära, inte alls. Över två matcher hade vi ingenting, absolut ingenting, att sätta emot Bayern. Varken deras stabila försvar där vi knappt skapade en chans på två möten, deras snabba yttrar där de gjorde bort våra backar som om det var ett korplag till motståndare, eller deras fysik på mitten där vi faktiskt för förta gången på mycket länge förlorade kampen på mitten. Bara en sådan sak som att Manuel Neuer, världens bästa målvakt och Bayerns viktigaste spelare(går att diskutera) inte har nämnts överhuvudtaget efter matcherna trots att vi inte gjord ett enda mål. Ofta är det för att målvakten till motståndarna gör en stormatch som vi blir nollade, men gjorde han ens en seriös räddning under dessa två matcher? Inte vad jag kommer ihåg. Det om något säger allt om klasskillnaden mellan lagen.

Nu har vi pratat färdigt om matcherna, dags att fokusera på framtiden. Lösningen är enligt mig inte att värva halva världen men det är helt klart att förändrningar behövs. Det ska sägas att jag är en av dem som oftast är emot storvärvningar, men det här dubbelmötet övertygade mig om att vi är i stort behov av en klassanfallare. Jag vill även ha en mittback och en målvakt. Piqué gjorde faktiskt ironiskt nog sin bästa match på väldigt länge igår, speciellt första halvleken där han stoppade många chanser för Bayern med sista-sekunden-brytningar. Självmålet var otur plus att matchen var över, generellt så gjorde katalanen en bra match. Men en ny mittback behövs ändå. Hummels match i tisdags var återigen felfri, han känns väldigt komplett. Tycker han känns snabbare än Piqué och framförallt mer beslutsam, går in i varje situation till 100 % och med mer tyskt "jävlar-anamma" så ska försvaret få lite mer stabilitet.

Hur ser framtiden ut på planen då? Vi har en tydlig filosofi, men vi har haft våra 4-5 år där vi revolutionerat fotbollen och dominerat den. Men som med alla stora perioder för klubbar så tar dets lut någon gång, och vår era ser ut att ha tagit slut för den här gången. Vilket betyder att, även om vi alltid ska ha samma grundfilosofi och princip på planen så ska man inte vara rädd för förändrningar. Det är den tyska fotbollen som är framtiden(nutid). Den har mer fart och fysik. Vi tog det tekniska till en ny nivå men nu har tyskarna tagit framförallt presspelet, rörligheten och tempot till en helt annan nivå. Och vi måste hänga med. Därför välkommnar jag en rakare spelidé, och den nästan största skillnaden måste bli kontringar. Vi måste få in i huvudet att omställningar är en STOR del av dagens fotboll, en dimension vi totalt saknar. Real Madrid, Dortmund och Bayern spelar inte exakt likadant såklart men de alla spelar med ett väldigt högt tempo till skillnad från oss. 08-11 var det väldigt mycket fart, men vi har snöat in oss för mycket på att det ska vara kortpassningar att vi förlorat speeden i anfallen, och därmed blivit för förutsägbara. Detta måste ändras på, helst till nästa säsong men viktigast är att det blir en långsiktig förändring. Dortmund och Bayern har båda tagit delar av våra framgångsrika år blandat med nya idéer och skapat någonting riktigt bra, nu är det dags för oss att göra detsamma fast tvärtom, ta deras fotboll men spela det på vårt sätt.

Och hur ska det här funka när det gäller spelarvärvningar, formationer, spelarroller etc? Jo, Gabriel föreslog 4-2-3-1 och det är ingen dum idé. Vissa andra föreslog Messi som tia och det är jag för att åtminstonde testa. Jag vill ha två snabba, hårt arbetande yttrar tillsamans med en riktig killer längst fram. Han ska vara snabb, teknisk och stark i luften men framförallt en målskytt. Detta är inte nödvändigt till nästa säsong men om man ska spela som jag vill att vi gör i framtiden är detta nödvändigt på ett långsiktigt plan. Ytterpositionen i detta system passar spelare som Alexis och Pedro, de är snabba, jobbar hårt, är riktiga lagspelare, bättre i defensiven och är bra på att bredda osv. Sämre på att ta sig in i boxen, avgöra viktiga matcher och göra det där lilla extra. Men nu kommer vi ha riktiga målskyttar på planen, så kraven på Pedros och Alexis målskytte blir mindre. Mittfältet blir intressant. Xavi kommer bara bli segare och segare och sämre. Jag tycker det är tydligt att han inte håller längre i stormatcher. Thiago ska slussas in som innermitt, han har all potential att göra sig bra ifrån där. Man får rotera mellan Iniesta, Thiago och Sergio beroden på motstånd, och man kan även peta upp Iniesta antingen till vänster eller i mitten(Messi ut till höger eller som striker).

Messis roll då. Jo, jag tycker att han börjar se latare och latare ut på planen, och det beror nog på lasset han frå dra nästan ensam i offensiven. Han har briljerat med nummer 10-rollen i Argentina, jag tror han skulle göra mycket bra ifrån sig i Barca också. Jag gillar inte utvecklingen att han ska göra omänsligt med mål men blir sämre och mindre deltagande i spelet. Jag vill att han ska få en tydlig roll som playmaker, för att utnyttja alla hans kvalitéer där. Han har ju redan det, men skillnaden är att han får en striker med sig nu som tar fokus från loppan. Den nya anfallaren måste markeras av mittbackarna och eftersom han ska vara en bra bocspelare så får man en ny dimension med inlägg från båda kanterna. Messis mål kommer givetivs att komma även dem, inte lika mycket men han lär vara en av de bästa målskyttarna i Europa fortfarande. Nu får han arbeta i luckan mellan mittfält och anfall mer frekvent, och backarna kan inte stöta på samma sätt eftersom de har strikern att tänka på, mittfältarna hos motståndarna kan inte vara hur många som helst på honom då vi redan har två andra grymma innermittar, Busquets och Iniesta förmodligen, alternativt Iniesta till vänster och Thiago i mitten. Den här rollen ger Messi en nytändning och får laget att prestera bättre.

Och spelarna som passar till den här nya formationen då? Ja, Hummels har jag varit inne på. Och det är en annan Dortmundspelare som hade passat utmärkt om vi skulle spela såhär, nämligen Robert Lewandowski. Han är i stort sett komplett som anfallare i mina ögon. Lång och starkt men fortfarande snabb och med en bra teknik. Stark i luftrummet, bra att spela inlägg på. Bra att sätta upp en längre pass på där han kan skarva ner/spela tillbaks till en rättvänd mittfältare för att sedan vända och gå på djupet. Med den här formationen så behöver vi framförallt en världsklassstriker, mer än en bra ytter. Som jag var inne på funkar Alexis och Pedro som yttrar på ett bättre sätt i ett sådant här system. Tello mindre, men han får fortsätta som supersub. Villa får gärna stanna men då får det bli som back up. En spelare jag vill ha bort är Cesc, jag tål inte honom mer ärligt talat. Spelare som kommer få mindre speltid är Xavi och Song, men Xavi får stanna i truppen som någon sorts pappa och Song får fortsätta vara back up till Busquets, kanske till och med någon gång spela tillsamans med den gänglige katalanen. I bac
Fais
2013-05-02 16:06
Coach Pep, Reus medelmåtta och Oslipad?? Läste jag rätt. Jag använder inte glasögon eller så men menar du verkligen allvar? Reus är medelmåtta?? Mycket har man läst i det här forumet men man blir förvånad för varje dag som går. Om du skulle jämföras med en sportchef i FC Barcelonas historia skulle du vara Zubi. (Menar inget illa nu). Just saying. Reus är ut tvekan den bästa vänstermittfältare som finns nu i den här planeten. Lägg till att han kan spela på som högermittfältare och Mitt-Mitt med. Killen har lekt sönder alla lag han har mött i Cl i det här säsongen. Han har visat mer på än säsong än Neymar har visat i hela sitt liv i Klanka-ligan i Brasilien. Missförstå mig inte, jag säger inte att Neymar är bara show och Las Vegas. Det jag säger är att Reus är mer övertygande eftersom han har simmat med de stora hajarna i havet. Jag har inte sett än någon spelare leka sönder Real Madrid på de 2 senaste säsongerna som Reus har gjort. Men är Neymar dålig för det? Nej, Är han sämre än Reus för det? Nej, Är han säkrare kort än Neymar? ja, dessutom billigare med. Det som däremot talar emot honom är att Dortmund kommer inte släppa honom om man släpper Hummels till oss.
Barcelona Hugo - Culé hasta la muerte
2013-05-02 16:01
Snälla låt er inte luras om att endast värvningar kommer vara lösningen på våra problem. Vårt största problem i dagsläget är, förutom ineffektiviteten, det taktiskta spelet! Jag säger inte däremot att det inte behövs justeras om i truppen, utan tvärtom. Det behövs vissa justeringar i klubben från ledningen till spelare och kanske till och med lite i tränarstabben. Vi har verkligen blivit bortskämda som många säger här i forumet med Guardiola i spetsen. En förlust i dag har aldrig varit lika tung som förr, det vet speciellt vi som höll på laget under 90-talet och tidigare. Kom däremot ihåg att det ska till mycket mer än en förlust i semifinalen i Champions League(!) tillsammans med ligaguldet för att säga att vår era är över!
Barcelonistas
2013-05-02 15:53
Amo - ja vi behöver ändra mycket men bara för det behöver det inte gå till överstyr om du förstår vad jag menar. Vi behöver fler spelare som kan dra sin gubbe framför allt på kanterna där vi inte har ett skit att komma med för tillfället. Laget ska byggas kring Messi och Iniesta då detta är enligt mig världens absolut bästa spelare, men vi ska krydda det med att värva 2-3 bra spelare.

Neymar-Reus, den typen av spelare behöver vi, ponera att Iniesta och Messi drar sina gubbar och passar till en annan spelare som kan dra sin gubbe och avsluta. I dagsläget blir det att Iniesta drar sin gubbe passar till Villa som passar bollen i sid led och hela anfallet stannar upp.

Coach Pep,
2013-05-02 15:49
@Amo0227:

Upplys mig? Enligt mig måste våra anfallare vara av högsta tekniska klass och Reus kvalificerar inte in. Det räcker inte att vara snabb med boll. Jag bryr mig inte om en spelares hype eller facit utan först och främst ser jag till hur hans egenskaper är lämpliga för laget, och då ser jag Neymar före Reus.
Barcelonistas
2013-05-02 15:46
Måste för övrigt påpeka att vi trots omständigheterna gör en ok säsong trots allt. Vi kommer vinna ett liga guld som blir vårt 4de liga guld på 5 år.

Kontra det mot Reals säsong där man varit så jävla dåliga att jag tom råkat gråta av allt skratt och njutning som jag haft under Reals förluster. För snacka om en fiasko säsong från Real Madrid, där man blivit helt överkörda i ligan samt blivit fullständigt överkörda av Dortmund. Det enda dom kan vinna är en skit titel som CDR, med andra ord är fiaskot fullbordat.

Det finns en hel del som måste förändras i FC Barcelona och jag är säker på att vi kommer få se ett par bra värvningar till sommaren. Att Tito gått ut och dementerat allt, herregud vad ska han säga liksom?. Att vi måste värva för allt är katastrofalt dåligt just nu, vad tror ni det skickar för signaler till resten av truppen?. Vi behöver värva bra och smart så tror jag att vi är tillbaka på rutta ett igen.

Barcelona Amo0227
2013-05-02 15:42
Barcelonitas Tvärtom Vi behöver ändra mycket. Naivt och tro annat, vår tiki taka era med våra 3 musketörer är över. Motivation slår klass alla dagar i veckan något som verkligen lyser med son frånvaro i dagens trupp. Jag skulle verkligen sälja det mesta och behålla kärnan av spelare som verkligen blöder och andas Barcelona! Sen så ska jag passa på att ge Tito och fystränaren , en blind man kan se att dom flesta är lite rundare längst magen.. Pinsamt på denna nivå..
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barca King -
2013-05-02 15:41
Vi får inte glömma att laget är även sönderläst med Messi. Förstår inte vad en frisk Messi hade uträttat på plan. Vi såg ju prov på det mot Madrid. Laget är sönderläst, Messi är sönderläst och något måste ske. Ett lag kan ha en dålig backlinje men vi kan på allvar inte tro att avsaknaden av backar har fått hela dominobrickan att kollapsa.
Barcelona The Reporter
2013-05-02 15:40
Det här med plan B, det tror jag inte på. Det är bara snack. Alla lag har sin spelstil, och det är deras plan A. Jag menar, nämn några lag, och skriv deras plan a respektive plan "b".

Det vi måste göra är att ta in lite nytt blod och ändra vår spelstil lite. Eller rättare sagt gå tillbaka till det vanliga och tro på det.

2010 åkte vi ut mot Inter, då hade vi Zlatan, som kunde hålla bort och vinna i luften, det är väl vad man menar med plan "b"? Det gick skit. Året där efter gick vi tillbaka till grundspelet och trodde på den, vilket resulterade Ligan och CL.

Så, ett par värvningar och tro på grundspelet.

Plan "b", who?

Barcelona Amo0227
2013-05-02 15:35
Coach pep Du vet inte vad du pratar. Punkt
Coach Pep,
2013-05-02 15:35
Coach Pep,
2013-05-02 15:34
@Amo0227:
Jag har sett honom spela sedan Mönchengladbach, och ja, hans bollkontroll är inget speciellt. Han är smart och snabb med bollen men inte mycket mer än så. Reus har andra egenskaper som gör honom så bra. Alexis är mer teknisk och vi ser hur det går för honom i Barca trots att han vände upp och ner på Serie A. Påstår man att Reus skulle vara den som ska avlasta Messi så är man i mina ögon naiv.
Barcelonistas
2013-05-02 15:34
Amo0227 - självklart krävs det ändringar men vi ska heller inte ändra för mycket. Vad vi i dagsläget behöver är 2 yttrar som kan bidra med något, det är där problemet ligger snarare än att Messi tar för mycket plats centralt.

Sen varför jag tog upp 2011 var för att vi hade då 2 yttrar som levererade tillskillnad från nu där dom är medelmåttor som ska säljas.
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-05-02 15:32
@Culé - Messi y Alexis:

Det sägs att han återvände till sin hemstad Cádiz pga familjeskäl. Mer än så vet jag inte. Men det har ryktats om att Buenaventura kommer ansluta sig till Peps team i Bayern. Skulle inte förvåna mig om det blir så.
Barcelona Amo0227
2013-05-02 15:29
Barcrlonitas Det är 2013 inte 2011.Vad är det ni vägrar förstå? Det krävs ändringar för att ta sig framåt. 08-09 vann vi väl med messi som ytter? Kan två stora Egon som robben och Ribery spela försvarsspel som tokar kan för fan messi visa lite mer känsla o hjärta. Tycker han har sett loj ut sen 2011. Men det kanske bara är jag
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2013-05-02 15:25
el Flaco

Varför tror du Lorenzo Buenaventura sa upp sig? Tror du han kommer följa med Pep till Bayern? :P
Barcelonistas
2013-05-02 15:25
aMO0227 - 2011 vann vi Cl där Messi spelade centralt och var helt överlägsen, problemet är knappast där. Utan problemet är att Sanchez är en medelmåtta, och att villa samt Pedro är för dåliga.

Kolla länktips, det vore galenskap att inte utnyttja en spelare och få ut det bästa av honom när han är så här bra.
2013-05-02 15:23
Neymar är väl en risk man får ta, personligen tror jag han kommer floppa hos oss. Han är en spelare som ständigt utmanar men i Barca kommer han bli som Alexis, få bollen och söka Messi eller passa hemåt.

Aguero är helt klart drömmen, en högerfotad Messi. :P
Barcelona Amo0227
2013-05-02 15:20
Culé Hade man haft 2 anfallare av klass så hade man lätt kunna flytta ut Messi. Jag tycker att Messis position i mitten hämmar laget på gott och ont. Han tar liksom för mycket plats, precis samma anledning jag tror att inte en enda central anfallare kommer lyckas så länge messi tar den plats han gör. Han är verkligen världens bästa men det känns som att vi har målat upp en bild av han som ödmjuk osv.. Men killen är ju så jävla slå och oengagerad springer inte för laget (?) Ibland får man offra för lagets bästa och inte ens Messi är större än klubben.
Barcelona Capitán - El tiburón
2013-05-02 15:18
Keirrison är lösningen på vårt problem! Nej, skämt åsido så hade jag också gärna sett att vi låter en central anfallare spela på topp framför Messi. Vänsterkanten kan ju Neymar få ockupera om han köps in. Sedan har vi Pedro, Tello och möjligtvis Deulofeu som back up/rotation. Högerkanten får således bli Alves lekområde förutsett att han blir understödd av samtliga i laget. Annars undrar jag hur mycket pengar som har ställts till förfogande för värvningar under sommaren. För ett par år sedan var det ju snack om total pengakris och att man hade massiva lån att betala tillbaka. Visst kan vi sälja av några spelare, men jag kan inte se hur det ska täcka upp köpet av både Neymar och någon mittback av klass. Någon som har bättre koll på det ekonomiska läget?
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-05-02 15:17
Det viktigaste är inte vilka som köps in, utan istället att förbättra den fysiska planeringen så att spelarna inte kommer slutkörda till slutspurten som vi har sett de den här våren. Det var beklagligt att se och om det stämmer att spelarna har latat sig på träningarna är det ännu mer oroväckande.

Under Peps ledning var det fystränaren Lorenzo Buenaventura som hade koll på den fysiska biten och han var väldigt bra på att planera och pricka in när spelarna skulle befinna sig i bäst fysiskt form. Nu är det svårt att säga vad hans frånvaro har betytt för laget men Altimira och de andra som är kvar måste förbättra den här punkten nästa säsong.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2013-05-02 15:15
Kan man inte spela med Lewandowski Messi ? sluta vara så blinda. Vi behöver en anfallare som är stor o stark. Vi behöver göra fler skit mål innanför straffområdet, nicka in, sätta in.
2013-05-02 15:11
Så länge Messi spelar centralt så kommer det inte finnas spelare som kan avlasta honom, med målen exempelvis. Och att flytta Leo till kanten vore ren idioti.

Märks att många här inne lirar FM, hur tänker ni? Vi är inte Madrid. :)

Barcelona Mäktiga Messi
2013-05-02 15:10
RIP Ivan Turina vila i frid
Barcelona Amo0227
2013-05-02 15:09
Coach Pep Seriöst? Hur många matcher har du sett Reus spela? Reus är en komplett spelare som kan användas på flera olika sätt och positioner. Dessutom disciplinerad och har hävdat sig ett tag nu i europeisk toppfotboll.. Att du tycker hans bollkontroll är medioker säger det mesta. Inte för att jag är emot Neymar , det är verkligen en spelare som också är bra. Men Reus har man mer nytta av.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2013-05-02 15:08
Barcelonistas Hur lyckas då, Leo briljera i landslaget med Pipita strax framför?
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-02 15:02
"När det kommer till hans skills med boll är han rätt medelmåttig och oslipad"

Där håller jag inte med dig. Han har bra bollkontroll, härligt driv, vi såg ju i dubbelmötet mot Madrid hur han flera gånger dribblade bort världsbackar. Dock kan det vara så att man skulle få ut mer av honom i ett kontringslag som Real Madrid. Men jag tror att han skulle gå in startelvan och göra det bra, dock är det mission impossible att få hit borde honom och Hummels från BvB och där måste Hummels prioriteras högre.
Barcelona påfågeln
2013-05-02 14:57
Det känns som om det är dags för ledningen att börja förnya med Montoya, hans kontrakt går ut om ett år, hoppas verkligen man inte släpper iväg honom, det skulle vara ett grymt tjänstefel av ledningen!
Barcelonistas
2013-05-02 14:53
Att köpa in Lewandowski vore ren idioti hur tänker ni egentligen?. Central positionen tillhör Lionel Messi och ingen annan, det vi behöver är bra spelare på kanterna som kan bidra med något. Lewandowski hade bara blivit en fin staty i dagens Barcelona och jag kan lova er att han hade floppat direkt.

Precis som Gabriel sa så har vi bara två spelare som kan utmana och ta sig förbi i Iniesta och Messi. Resten är ett par fega valpar som skiter på sig så fort dom får bollen (Villa-Pedro-Sanchez).

Hummels,Neymar,( Ter Stegen) och en annan anfallare som kan bidra med något i det offensiva spelet. Reus är helt perfekt han är en Barcelona spelare och vore helt perfekt för det här laget.
Coach Pep,
2013-05-02 14:30
Ni som vill ha Marco Reus på bekostnad av Neymar, hur tänker ni? Vi snackar om två totalt olika spelare som kommer att prägla vårt spel på två skilda sätt. Reus är en snabb och hårt arbetande ytter med bra skott, hyfsade passningar, smart utan boll och arbetskapacitet som en häst. Anledningen att han gör mycket mål är dock inte pga. att han skulle ha extraordinär talang men snarare hans extrema aggressivitet och smarta rörelser över stora ytor. När det kommer till hans skills med boll är han rätt medelmåttig och oslipad. Hans bollkoordination är inte högre än någon av våra nuvarande anfallare. Visst, köper vi Reus kommer han säkert göra en hel del mål, men det kommer knappast innebära något banbrytande för vårt anfallsspel. Vi har redan anfallare med samma egenskaper som Reus. Vill vi däremot ha en spelare som gör sin gubbe och gör skillnaden så går det inte att förbise Neymar. Mainstream snacket om att han skulle vara överskattad pga brasilianska ligans undermålighet är rent skitsnack utan substans. Marco Reus har inte ens hälften så mycket talang som Neymar, så jag förstår inte hur man kan jämföra dessa två.
Annons: