/spanien/barcelona/forum/8521.aspx/spanien/barcelona/forum/8521.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2013-05-02 09:31
Barcadinho.

Messi skulle aldrig klara av Xavis roll som volante. Möjligtvis Iniestas roll som enganche i framtiden men just nu är det orimligt. Xavi springer ca 12 km varje match (oftast mest i laget) medan Messi springer minst. Han saknar dessutom disciplinen som krävs för den rollen då han tappar boll för ofta.

Dessutom känns det fel att ta vår bästa avslutare 40 meter längre ner i plan. Det blir allt tydligare att Messis bästa position är som nr 10 med en nia framför sig. Men en tia existerar inte i Barcelona och lösningen är helt enkelt att Messi måste jobba hårdare. Han har blivit alltmer orörlig det senaste året och både han och laget får lida för det.
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2013-05-02 09:30
R.I.P Ivan Turina, må han vila ifred.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Bästelona
2013-05-02 09:27
Kom guardiola till ett färdigt lag? Argumentera emot ! För jag anser att laget var splittrat och verkligen inte färdigt... Har en diskussion med min polare, han påstår då att laget var färdigt när pep kom.
Barcelona Mido
2013-05-02 09:24
koeman92 (Barcelona) Är du dum i huvudet eller,,,
Barcelona Jonas - tots units fem força
2013-05-02 09:22
Fick just veta att Ivan Turina, AIK:s så duktige målvakt avlidit. Så hemskt. Vila i frid, Ivan.
Barcelona Dill - Busquets!!
2013-05-02 09:21
R.I.P Ivan Turina
Barcelona koeman92
2013-05-02 09:14
En fråga... Hur skulle ni reagera om det kom en terrorist från Boixos Nois och dödade Rosell, Zubi, Bartomeu och resten av ledningen och klubben skulle tvingas till nytt presidentval redan i sommar? Bara en nyfiken fråga.
Barcelona koeman92
2013-05-02 09:10
En sak är nu klart, truppen behöver en renovering, de som inte gör nytta ska ut och tränaren är den första. Man kan inte förlora med sammanlagt 7-0 och sen tro att det blir bra igen. Kalla mig FM wannabee eller vad ni vill, men jag står för min åsikt och tycker att detta för just denna situation den bästa lösningen. Klubben gjorde sommaren 2004 sammanalgt sex värvningar och se hur bra det gick. Notera då att klubbens ekonomi då var riktigt risig.
Barcelona Barcadinho.
2013-05-02 09:01
Ryggraden som laget har haft de senaste år – Valdes-Puyol-Xavi-Iniesta-Messi – håller inte längre. Det måste ske ändringar och det kräver båda mod, kunskap och samarbete av flera personer inom klubben.
Två stycken måste bort från ryggraden som permanenta startspelare, nämligen Puyol och Xavi.
Ersätt Puyol med en ny mittback (ett måste för länge sen) och bygg vidare på Bartra för att få in den katalanska identiteten i truppen. Bartra fick applåder igår, folk uppskattar honom och kanske tror på honom. Jag gör det.
Ersätt Xavi med Thiago – dags att låta brasilianaren att komma igång på riktigt. Ge honom minst 30 hela matcher nästa säsong.

En ytterligare viktig förändring – hitta en aning annorlunda roll för Messi – han ska inte vara den centrala gubben som båda styr spelet i sista fasen och gör mål. Det är enormt stort mentalt krav på honom och han ser ut att bli sliten av det. Han måste avlastas!
Dessutom kan de flesta tränare hur man omringar och neutraliserar honom.
Jag har två varianter här – det gamla Messi på högerkanten (istället för Pedro/Alexis).
Hämta in en ny center i mitten – stark och bra huvudspelare som kan göra i snitt 25 mål. Inte som Etoò utan bättre huvudspelare och helst lite starkare. Typ exempel – Lewandowski, Huguain. Vi kommer att ha nytta av en sån spelare också på fasta situationer emot oss. Han kan komma ner och täcka luftrummet och erbjuda fysik.

Den andra varianten med Messi är betydligt mer revolutionärt – jag skrev om det redan för ett år sen. Tror dock inte att någon nappar på det så därför beskriver jag det kort.
Låt Messi ta Xavis roll som motorn i mittfältet!
Jag är helt övertygad om att han klarar sig uppgiften. Finns flera fördelar med det. Den ena är att han kommer en bit inifrån det täta försvaret runt honom. Den andra är att han är mer involverad i spelet jämfört med om han hamnar på högerkanten. Det tredje är att vi får en kreativ mittfältare som också är duktigt på att göra mål (ju till skillnad från XaviIniesta). Messi tillsammans med en ny målgörare centralt. Finns mer att tänka er men det räcker.

Det finns överhuvudtaget mer att analysera men det räcker just nu.
Som sagt – våga byta ut Xavi från sin roll, hitta en ny roll för Messi. Köp en center.
Det är mina tre viktigaste kuggar just nu.
Vi behöver inte vara rädd att ändra på saker.
Barcelona A.Gaudi
2013-05-02 08:44
Generellt så vill väl inte klubbar sälja under pågående säsong. Det var ju inte spec uppskattat i dortmund när Götze-affären avslöjades. Ledningen arbetar väl förmodligen oavbrutet med värvningar just nu, så fort silly season går igång tror jag att det kommer börja trilla in några spelare.

Det jag är mest nervös över är ju att när fan var det vi hade en bra värvningssommar senast? 04 typ med Etoo, Larsson, Deco, Guily, Edmilson, Belletti. Sedan dess kan jag inte minnas en enda "klockren" sommar. Trist att vara en av världens rikaste klubbar när intäkterna bara är som pärlor till svinen(Zubi)
2013-05-02 08:44
Jag förstår inte heller hur det kan skilja sig så mycket i en semifinal. Arsenal gjorde fan mål på Bayern tre gånger om.. 7-0 Sju-Noll. Man undrar ju vad de har gjort inför semifinalerna. Vi har inte en ens haft en farlig målchans på 180 minuter. Tränarna ska få mycket skit för det här. Vad annars? Jag fick nästan ont i magen när jag hörde Tito igår. Han menade på fullaste allvar att det inte behövdes så många förändringar och vi hade mycket skador. Ja du, Tito Bayern hade också skador och avstängningar i första matchen. Klubbens problem är att de agerar Inte i tid och det är väl inte så konstigt att det blir så här. Att vi tvingas spela med debutant som Bartra i en semifinal på grund av brist på mittbackar sammanfattar exakt hela våran usla ledning. Jag har aldrig varit med om något värre under 10 år som Cule. SJU - NOLL. När vi var som sämst under Rijkaard var vi inte så här dåliga.. Nu med facit i hand så borde vi ha redan åkt mot Milan faktist och vi har gjort en bra match under hela slutspelet.
Barcelona Deulofeu
2013-05-02 08:38
Nu vill man bara ha slut på säsongen vi har dessutom ett unikt läge med nyförvärv som bara ska vara klara innan säsongen är över inget att vänta på vi vet vad vi behöver och måste agera nu.

Kolla hur Bayern agerar köper Götze när de är det bästa laget i Europa pondus så det skriker om det.

Vi måste ge lite hopp till laget igen tänk om vi vinner ligan inom en vecka eller två och 25 Maj får vi reda på att Hummels är klar för oss och Neymar anländer efter confederations cup det vore nåt och egentligen det enda rätta för att se till att supportrarna håller sig hyfsat nöjda.
Barcelona A.Gaudi
2013-05-02 08:36
Kanske att Alves kan vara aktuell att gå också. Han är fortfarande bra, men han är på nedgång och montoya är på uppgång. Dessutom är det nog sista året barca kan få lite pengar för honom, om PSG eller City är sugna.

Det vore ju också fint om ledningen kunde svälja sin stolthet och sälja Song. Får vi in en/två riktiga backar kommer han vara helt överflödig. Vi har ju Mascherano som backup på pivote platsen redan, och med riktiga mittbackar i truppen kommer han inte placeras i mittförsvaret lika ofta.
Barcelona Barieta
2013-05-02 08:33
Hur kommer det sig egentligen att ett lag som förra säsongen i CL var överlägsna chans mässigt i semifinalen, förlorar med 0-7 över två matcher ? Hoppas verkligen Tito inser att det är han denna kollaps beror på och tackar för sig. För att bli så utspelade i en semi, från att förra året var det bästa laget i CL beror inte på något annat än tränaren. Hoppas Tito har respekt mot laget och avgår, finns inget annat alternativ!
Barcelona Deulofeu
2013-05-02 08:30
Jaha när ett uttåg ur champions league sker brukar man känna oerhörd tomhet och extrem frustration.

Man har inte riktigt samma känsla just nu vi blev totalt avklädda av Bayern. Det värsta är ju att vi inte nådde upp till vår nivå det blev ju inte match över huvud taget.

När vi förlorade mot Inter och Chelsea spelade vi ju bra och hade en del otur.

Nu hade vi lite otur i första matchen men det är knappast något som påverkade.Vi måste hitta ett spel där vi är mer rakare där vi också varvar vårt sperl med en del chansbollar vi kan inte fortsätta som vi spelar nu där vi är så beroende av en spelare också.

Villa,Sanchez samt Pedro har tillsammans gjort 30 matcher i årets upplaga av champions och mäktat med ett mål var. Alba som är vår vänsterback har gjort två. Anfallet håller inte då har vi ändå mött en del lag som inte är speciellt bra.

Nästa år måste den nya generationen ta ännu mera plats tänker på Bartra som visat en hel del i matcherna mot Bayern.Tello som gjort en del bra matcher under säsongen.Thiago ska nog närma sig Xavi med speltid nästa år helt klart.Montoya ska definitivt avlasta Alves också.

Nytt blod behövs i truppen men inte mer än tre fyra spelare.Det ska köpas kvalite eller inte alls.

Tycker även att Song visat att han har en plats hos oss.

Deulofeu är den enda jag vill ha upp från B-laget resten ska lånas ut S.Roberto samt Rafinha alltså.Cuenca får ett år till i Ajax.

Villa ska säljas, Afellay,Fontas,Jonathan,Valdes

Neymar ska värvas till varje pris för att vi ska hota med fler spelare än Messi och för att vi ska fortsätta tro på laget hans intåg blir lite likt Ronaldinhos fastvårt läge inte riktigt är så illa eller vad man kan säga efter den tyngsta förlusten i klubbens historia!

Hummels har visat att han gör försvarsspelet till en konst hans match borta mot Madrid är det bästajag sett på år och dag av en back någon som hittar statistik på honom den matchen får gärna länka.Han bryter ju varannat anfall ungefär förlorar inget i luften och lägger fram bollen rätt ofta till medspelare i bra positioner.Kostar han 400 miljonert so what köp han.Då har vi löst mittbacksfrågan i kanske 10 år!

Målvakt likaså Courtois snackar spanska och kommer vinna zamoran.Köp honom innan Mourinho tar över klubben han kommer aldrig sälja honom till oss.Minimal inskolning av en målvakt som varit en av de främsta de senaste två åren en jätte i luften inte minst.

Andra alternativ Ter Stegen som kanske passar bättre i Barca men inte kan språket hans potential är enorm bra på allt redan en komplett målvakt med otrolig pondus och psyke.

Målvakten kommer landa på cirka 200 miljoner köp och vi har en väktare i 10 år.

Därmed förstärker vi i alla lagdelar utom i mittfältet där vi har Thiago som kommer förstärka laget om han slipper skador som i år.

När ligan är avklarad är det dags igen att möta Bayern då med en ny tränare i Pep någon mer än jag som inte ser fram emot matchen?

Hoppas verkligen de sätter sig ner och funderar åt vilket håll vi ska åka förra året fattades en plan b nu har det visat sig att vår plan a är för dålig något måste göras och det värsta är att Zubi har stor del i det i sommar.

Tycker riktigt synd om Tito men jag vill se honom nästa år.Vi har ett par matcher på oss att knipa ligan och jag hoppas vi roterar friskt och ger de unga spelarna från B-laget chansen innan de eventuellt lånas ut tänker på Rafinha,S.Roberto.Vi har en unik chans att låta de unga spela hoppas verkligen vi tar den känns som en förlorad säsong snacka om att våra krav är sjuka.

Vi kommer vinna ligan sf i cupen och champions vi som är lite äldre supporters som har varit med på Bobby Robsons tid när vi spelade i cupvinnarcupen Radomir Antics bygge med Saviola i anfallet vi har lidit mycket krisen vi upplever idag är ingenting.På den tiden var nästan hela laget köpt och själ saknades nu har vi ett B-lag att ta spelare från och en röd tråd i det mesta.

Vi kommer igen tre pinnar mot Betis nu!

2013-05-02 08:17
Jag förväntade mig lite snack och ursäkter från spelarna/tränarna efter igår men det är det gamla vanliga igen. "Vi kommer tillbaka" "Vi behöver inga förändringar" Idioter
Barcelona B-Guden
2013-05-02 07:04
Vad är det vi ska casha in för ? Vi behöver bli bättre inte sämre, då säljer man spelare som inte tillför nåt, inte en av de bästa på sin position, dom som vi kan casha in på är.
Alexis Pedro Villa Cesc, även om jag vill ha kvar Cesc och Pedro.
Barcelona Andreas-
2013-05-02 05:22
Alves slut? Herregud. Grabben var den enda på planen idag tillsammans med Iniesta som kan göra något när han får bollen. Så fort han fick bollen blev det iaf lite intressant. Ge bollen till Alexis, Cesc, Villa eller Pedro t ex så lägger man ned anfallet direkt, det kommer ändå inte hända något. Hade bara Alves haft lite lekkamrater så hade han kunnat skapa något riktigt bra.

Alves ska vara kvar, i mina ögon bäst på sin position i världen. Mycket snack om Lahm nu, men Alves hade gjort det precis lika bra i Bayern denna säsong.
Barcelona grande jw
2013-05-02 03:41
Detta skrev en gubbe på Bayern-forumet: Matthäus_33 (Bayern München) 2013-05-02 00:56 Barca kan trösta sig med att Hummels är klar för de enligt info jag fick ikväll av en tysk vars kompis jobbar för Bild !
Barcelona Rivaldo_gudarnas gud
2013-05-02 03:19
Va är det man läser här inne? Bort med Alves? Va är det för galenskap?! Vrf göra oss av med världens (tsm med Lahm) hb för att ersätta med vadå? Montoya behöver minst 1 säsong till som inhoppare innan vi kan räkna med honom fullt ut. Nej koncentrera oss på målvakt mb och anfallare är va vi borde göra!
Barcelona LeoMessi
2013-05-02 03:09
Stämmer det att Messi inte ville spela eller är det skitsnack?
Barcelona Bàckis
2013-05-02 02:43
Lion24

Det vore helt klart det optimala, att behålla båda. Men som jag läste här innan, vilket jag inte visste, så har Dani näst högst lön i laget, och det är jag ytterst tveksam till om han är värd i dagsläget, han har dock varit det tidigare. Om man skulle behöva sälja Dani för att ha råd med Hummels eller en anfallare som Neymar eller Agüero skulle jag köpa det alla dagar i veckan. Men som jag skrev, det optimala hade ju varit att behålla båda!
Barcelona Lion24
2013-05-02 02:34
Bàckis

Vi är inte som Inter eller Milan som måste sälja för att köpa. Så den argument köper jag inte. Och om Alves går så vill du ha Montoya som tar över, ingen fara för mig. Men en säsong är 60 matcher, vad händer om Montoya blir skadad? Flytta Puyol på kanten? Eller en Adriano som spelar på deltid? Nja, är det inte bättre att vi har båda två kvar och sakta men säkert spelar in Montoya i startelvan istället för att lägga så stor press på en så pass ung spelare som ska leverera direkt i startelvan? Och det i ett försvar som släpper in mål varje match? Nuförtiden är det ''inne'' att Barca släpper in minst 2 mål varje match,
Barcelona FCB_Messi
2013-05-02 02:30
Hur överlägsna Bayern må ha varit de här 2 matcherna så kan jag slå vad om att vi hade gått vidare om vi hade haft en 100% Messi i båda matcherna . Ja, så stor skillnad gör han !
Barcelona Bàckis
2013-05-02 02:26
Gio Style

Ja, det är ju en smaksak. Av det Alves visat denna säsongen känns det inte som att han är LÅNGT ifrån slut, dock är han fortfarande en av de bästa högerbackarna som finns. Dock lär han ju inte direkt bli bättre ju äldre han blir, och ifall ett bud skulle komma som känns värt att acceptera skulle jag inte ha några problem med att Montoya tog över.

Men visst, Dani är en försvarslegendar i klubben och jag VILL inte att han skall lämna. Det beror helt å hållet på hur situationen blir i sommar.
Barcelona Gio Style
2013-05-02 02:21
Även om Montoya har potential så är Alves LÅNGT ifrån slut.
Han har spelat hos oss många år och är en glädjespridare i omklädningsrummet, varför i helvette ska vi casha in på honom?
Plastfasoner är vad det där är. Har sagt det förr och säger det igen, man behöver inte casha in på varenda spelare man har.
Han har gjort mycket för klubben och är helt ärligt en av våra få spelare som inte blir skitnödig när han blir satt under press.

Alves ska stanna och han ska vara en startspelare i Barcelona även nästa säsong.
Barcelona Bàckis
2013-05-02 02:16
Lion24

Vi behöver inte köpa in en ny högerback, säljer vi Alves ser jag Montoya som fullt kapabel att ta över efter honom. Sen att han inte är lika bra är en annan sak, men han har alla förutsättningar att bli en grym högerback! Ser hellre att vi cashar in på Alves sålänge vi kan, samtidigt som vi investerar pengarna i en ny mittback. Gärna Hummels.
Barcelona Lion24
2013-05-02 02:11
Jag förstår inte varför man vill ha bort Alves när man inte har någon vettig ersättare till honom. Visst skulle jag förstå om man ville ha bort honom men samtidigt försöka få över en nästan lika bra spelare och det ska gå realistiskt. Om Alves går, vem hade ni tänkt att köpa in, ni som vill ha bort honom?

Sen tycker jag absolut inte att Alves är slut, är det nån som visar hjärta så är det han, han följer nästan alltid med i anfallen och försöker. Sen det där med insläppta mål så kan han inte göra något mer än att Tito har bristande taktiska kunskaper.
Barcelonistas
2013-05-02 02:06
Gabriel - håller dock med dig i allt annat otroligt bra skrivet!.

Att vi har spelat dåligt men ändå lyckats vinna matcherna är väll något positivt att ta fram. Under Pep så tappade vi alltid poäng när vi väll spelade dåligt, det är väll den enda förbättringen med Tito. Vinner vi resterande 5 matcher hamnar vi på 100 poäng.
Barcelona Gabriel
2013-05-02 02:00
Barcelonistas

Vi får enas om att vara oeniga då. Real Madrid tog förra säsongen 100 poäng, jämfört med att enbart stå på 74 än så länge. Däremot står jag fast vid att de fick sjukt mycket domarhjälp förra säsongen, samtidigt som vi missgynnades. Det är något jag aldrig tänker sluta påstå, folk ska inte glömma att deras liga titel förra året var äcklig och smutsig.

Sen tänker jag inte stirra mig blind på de 85 poäng vi tagit, vi har haft sjukt mycket flyt i många matcher där vi mycket väl hade kunnat förlora en hel del poäng. Vi har knappast övertygat spelmässigt sett till hela säsongen. Skillnaden är att Real Madrid har tappat poäng när de gjort dåliga matcher, medans vi vi har lyckats vinna (för det mesta) ändå. Det är väl iofs det som gör ett mästarlag.
Annons: