/spanien/barcelona/forum/8407.aspx/spanien/barcelona/forum/8407.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelonistas
2013-05-17 17:48
el Flaco - Rosell och company kommer garanterat förstärka laget, det har man tom gått ut med där man sa att Barcelona kommer ha bästa möjliga lag inför nästa säsong.

Just nu förhandlar man med Neymar, och det ryktas även om Hummels,Silva,Ter Stegen etc.
Barcelonistas
2013-05-17 17:45
@barcastuff: Odilio (vice president Santos): "He has offers from other clubs too, but Neymar has told us that he only wants to join Barcelona." [ser]

Sorry Perez men Neymi vill bara til Barcelona :).
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-05-17 17:44
Valdés/

Jag är tyvärr inte soci så jag kommer inte kunna lägga någon röst om tre år, men jag har alltid gillat Laporta mer än Rosell. Det är ingen vidare hemlighet. Däremot är jag full medveten om alla misstagen Laporta gjorde under sin tid som president och hade jag varit medlem hade jag inte automatiskt röstat på honom utan att först se vilka han hade omgett sig med och höra vilka förändringar han hade infört.

Jag känner att Laportas styrka, hans karisma och hans förmåga att övertala och övertyga sina belackare, blev i slutändan det som ledde till hans downfall. Att han slutade lyssna på alla råd han fick från de i styrelsen och ville bestämma för mycket. Jag hade varit den förste att bli besviken om han inte lär sig från sina misstag.

Sen håller jag inte med om att Laporta vann valet 2003 tack vare Beckham. Redan innan det att Manchester United hade lagt upp sin hemsida att man hade nått en överenskommelse om spelaren hade man vind i seglet och Laportas kandidatur symboliserade den förändringen som många culés ville se. Dessutom gjorde Bassat en usel kampanj, vilket naturligtvis gynnade Laporta.

Jag anser att plusen övervägde minusen med bred marginal under Laportas mandat. Du måste även sätta allt han gjorde och bidrog med i sin rätta kontext. När han blev vald till president var vi långt ifrån att vara bland de bästa lagen i Europa och att göra den förvandlingen förtjänar en eloge. Naturligtvis var han inte ensam. Ingla, Rosell, Soriano och Txiki var alla högst delaktiga i omvandlingen men det skedde trots allt under Laporta som ordförande.

När man läser vissa inlägg här inne finns det de som målar ut Laporta till att vara en partykille som bara är intresserad av att leva ett lyxliv och hänga med porrstjärnor och jag kan inte begripa mig på de som har den här bilden. Någon som vågar stå upp mot ett gäng huliganer som Boixos Nois är någon som har starka principer och värderingar och sånt ska man inte skämta om.

Tycker att de misstagen Rosell har gjort går stick i stäv med vad min bild av klubben är. Att införa restrektioner för att kunna bli medlem förstår jag mig inte på, hans kommentar om de afrikanska spelarna i La Masia är fördomsfullt för att uttrycka det milt och Freixas uttalanden bara stärkte intrycket av att relationen med Pep inte var den bästa och att det kan ha varit en av anledningarna till att han valde att lämna.

I de ekonomiska aspekterna har Rosell gjort det bra och det ska han ha cred för. Men jag bryr mig först och främst om den sportsliga biten och där har jag inte särskilt stort förtroende för Rosell, Barto och Zubi om de dels tror på Cruyffs filosofi och om de kommer klara av att förstärka laget och La Masia.

Barcelona Diar Shekha
2013-05-17 17:44
Man kan ju tycka att Zubi borde ta och leta efter målvakter nu när Raul Sanllehi är i Brasilien och sliter för Neymar. Zubi ligger säkert på en strand i Barcelona och kollar in rövar. Tänk om vi hade skickat ner Zubi till Brasilien istället :P Fy fan.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2013-05-17 17:42
Neymars pappa, typiskt pengakåt brasse. Undra hur mycket vi buda för Neymar. :P
Barcelona Smogen
2013-05-17 17:27
Fais Ska ut i solen nu så har tyvärr inte tid att rabbla företag...eller helst inga alls, men finns väl mycket som är bättre än en diktatur? Fast helst hade jag tex. skitit i reklam helt, låtis Fabregas spela kvar i Arsenal och satsat på de ungdomar som stannat som tex. Thiago.
Barcelona Diar Shekha
2013-05-17 17:19
@barcastuff: Odilio (vice president Santos): "He has offers from other clubs too, but Neymar has told us that he only wants to join Barcelona." [ser] Neymars pappa får yra vidare.
Barcelona Diar Shekha
2013-05-17 17:16
@BrazilStats: Neymar's father would even prefer the move happening in 2014 because Neymar would be free and will earn all gains himself. [UOL Esporte] Edit: Sry blev fel i första inlägget. Är inne på mobilen..
Barcelona Valdés
2013-05-17 17:16
el Flaco - Me, Myself and I; att vinna ett presidentval på en lögn anser jag vara en stor sak och sedan att upprepa likartade lögner under hela sin presidentperiod är också stora saker. Och visst borde Rosell ha gjort klart allt med Titos kontrakt innan han gick ut med det i media. Ändrar Barcelona sitt sätt att spela fotboll så kommer jag själv att vara bland de första att kritisera den/de ansvariga. Men det är inte enbart i fotbollsideologiska frågor som Cruyff uttalar sig och jag anser inte att han skall ha inflytande i allting om han inte är beredd att ta ett ordentligt ansvar. I jämförelse med många andra härinne på forumet är jag, och har alltid varit, mer kritisk mot Laporta. Jag anser inte att Laporta är den största andledningen till framgångarna under hans tid som president för det är ett faktum att Laporta inte hade varit någonting i Barcelonas histora utan Rosells värvningar. När du ber mig att summera Rosells första tid som president så är den något mer positiv än negativ i det att han försökt att förändra spelartruppen genom "tunga" värvningar - vilka tyvärr inte slagit väl ut, tagit ett fortsatt stort ansvar för en positiv ekonomisk utveckling, öppnat upp diskussionen i styrelserummen så att medlemmarna fått mer av insyn (undantaget transerfers som Laporta pratade mycket om i media). Men han har också handlat fel genom att försvåra medlemskap och skapat en relation till Boixos Noise. Sedan håller jag också med om att det finns de i nuvarande styrelse som skulle behöva mer av mediaträning. Om du själv skulle summera Laportas tid som president och jämföra den med Rosells första år, hur skulle det se ut. Eftersom det finns så många som helt okritiskt väljer att hålla med varandra här på forumet blir det viktigt att tydligt också visa att det finns ett andra perspektiv både vad det gäller Rosell men även i andra frågor såsom ex Abidals eventuella fortsättning. Jag är inte en Rosellista som kommer att välja och rösta på honom alldeles oavsett hur han sköter klubben framöver. Och själv då, har du redan idag ha bestämt dig för vem du skall rösta på?
Barcelona Diar Shekha
2013-05-17 17:15
Neymar är inte ute efter pengar, han tjänar redan bra i Santos. Det är hans vidriga farsa som är pengakåt. @BrazilStats: Neymar has skipped training today. Some Brazilian papers say that the reason is directly link to the presence of Barça officials there. @BrazilStats: Neymar has skipped training today. Some Brazilian papers say that the reason is directly link to the presence of Barça officials there. @BrazilStats: There has been three meetings in four days.involving the Management Committee of the club (Santos) and the dome of Neymar. [UOL Esporte]
Barcelona Barcadinho.
2013-05-17 17:14
Förstå inte riktigt varför så mycket spy på Rosell ärligt talat - har han gjort allvarliga tabbar för att få all kritik? Vilka allvarliga tabbar?

Att han har ställt Cruyff vid sidan om är inte något allvarligt. Det är en person som har varit aktiv inom klubben för länge sen utan att ha nån officiell mandat idag. Varför skulle tränarstaben och Rosell bry sig om vad han skriver på sina tidningsstaplar. Han får tycka som en journalist/fan, men mer är det så bör inte hans ord väga. Det finns tillräckligt med officiella beslutsfattare inom ledningen.

Att Rosell har varit för Scolar/Fabiano istället för Rijkaard/Etoó - vi vet nu i efterhand att det andra alternativet funkade kanon bra, men det är i efterhand. Vi har ingen aning om hur det första alternativet skulle funka. Och att gilla Scolari/Fabiano är väl inte så märkligt. Duktiga som fan i sina resp uppgift.

Rosell sätt att hantera Pep - Pep är inte precis en lätt person att jobba eller umgås med. Vi har sett flera exempel på det. Pep själv indikerade ofta att han ville sluta för att han inte kan ge mer för klubben. sportsligt alltså. Han var sliten och önskade sig ett sabbatsår. Så vad skulle Rosell göra? Övertala honom för vilket pris som helst? Laget har dessutom presterat dåligt med honom sista säsongen.

Rosell har kanske varit snabb med uppgiften om ersättaren Tito - det är väl inte så allvarligt - och det fanns också fördelar med att komma med uppgiften om vem som skulle ersätta Pep så snabbt. Det gav lugnare stämning och tog stopp på en gång på alla spekulationer..

Rosell har gjort misstag här o där men inga av dem är så allvarligt tycker jag.

Jag tror att en del bedömer hans stil mer än hans riktiga jobb. Laporta var mer karismatisk, och Rosell är gråare, men jag bryr mig inte om. Det viktigaste är hur de sköter sin uppgift, inte vilka yachter de åker med.
Fais
2013-05-17 17:10
Smogen

Diktatur säger du ja? Vilka vill du ha som sponsorer?? Kom med förslag.
2013-05-17 17:06
Rosell - bättre vicepresident än president. :P
Barcelona Gabriel
2013-05-17 17:05
Är det pengar Neymar är ute efter är vi inte rätt klubb, då kan han gå till Real Madrid. Jag vill inte ha några pengakåta spelare. Vi ska köpa spelare som brinner för att spela för FC Barcelona, spelare som verkligen vill komma hit över allt annat Precis som Deco, Eto'o, Ronaldinho m.fl gjorde.

Prioriterar han det ekonomiska före det sportsliga vill jag inte ha hit honom oavsett hur bra han kommer att bli.
Barcelona Gabriel
2013-05-17 17:02
Hade Rosell fått som han ville hade Rijkaard inte fått fortsatt förtroende, vi hade haft Scolari. Vi hade också köpt in Luis Fabiano istället för Samuel Eto'o om han fick som han ville.
Barcelona Smogen
2013-05-17 17:00
RonaldinhoGaucho!

1. Det han gjorde mot Cruyff

2. Han sätter "Quatar Airways" på barcelonas tröjor. Jag vill inte ha en diktaturs flygbolag på en tröja som varit ren från reklam sen klubben startade.

3. Uttalnden som tex. "La Masia ska vara för våra ungdomar", syftandes på de utlänningar som spelar på la masia och främst de afrikaner som är där tar upp platser från katalanska ungdomar.

4. Att han gjort medlemskap i Barcelona näst intill omöjligt för fans utanför Katalonien.

5. Allt skitsnack om Laporta.

6. Visserligen bara rykten, men väldigt många rykten om att han behandlat Pep illa.

Jag tycker helt enkelt att de saker och värderingar som fick mig att börja hålla på Barcelona för 13 år sedan i väldigt snabb takt börjar försvinna.

och det är bara 6 anledningar som jag något stressat kommer på nu....
Barcelona 1.70-ligan - Remontada épica de Abidal
2013-05-17 16:58
Smogen Vi får se men det är nog inte så nära som fet påstods igår
Barcelona Smogen
2013-05-17 16:51
Barcelona ska som sagt träffa Neymars pappa idag. Santos säger också att Barcelona och Santos ligger långt ifrån varandra ekonomiskt, ungefär vad Neymars pappa också antytt. Inget snack om att man tänker försöka pumpa ut sista öret på Neymar. Börjar mer och mer tro att man istället bara kommer gå efter pengar och gå till högstbjudande, vilket lär vara Real.
Har en starkare och starkare känsla av att Neymar tyvärr kommer bära vitt nästa säsong.
Barcelona RonaldinhoGaucho!
2013-05-17 16:43
fattar seriöst inte hatet mot rosell.. han är proffisionell i de han gör.. okej styrelse snubbarna är verkligen inte dom mest kompetenta, killen som spelar puyol i crackovia e mer kompetent(när han är puyol som karaktär)

men utan Rosell hade vi inte haft Dinho.. vad hade hänt om vi ine hade köpt dinho? barca hade blivit dagens Valencia om inte Sevilla, Laporta och cruyffs tsm ledde bara till konstiga värvningar och sjuka priser behöver nt ens nämna dom..

Rosell köpte in fabregas vafan.. han suger nu men han var hur grym som helst innan vi köpte han, och i början av hans första säsong va han kung, han köpte in en het Sanchez som va riktig påhittig och ett hot mot seria A backarna, men att dom veck när sig i barca är inte rosells fel, han har hämtat in bra spelare och har hand om ekonomin.. hans sämsta drag måste nog vart att låta tito leda laget och medans tito va sjuk borde han köpt in en tränare

förstår inte det dåliga han har gjort.. kom inte o säg Qatar fundation och han sparka cruyff
Barcelona Gabriel
2013-05-17 16:39
Utan Laporta hade vi aldrig varit där vi är idag. Glöm aldrig det!
Barcelona B-Guden
2013-05-17 16:24
Valdés

Om man är President för en klubb som Barcelona ska man kunna Fotboll, Se till att hålla sig till klubbens identitet, inte göra den till sin egen, Kan man inte fotboll ska man omringa sig med kunniga personer, Inte nå jävla vänner Zubi (Blag-tränaren kan inte stava hans namn) osv.

Man ska absolut inte kasta ut en klubblegend, Det får Madrid sköta.
Rosell kan dra åt helvete.
Barcelona The Reporter
2013-05-17 16:24
Jag kommer bli så himla ledsen när Villa sticker, jag menar inte att det är fel att sälja honom, men ack vad jag gillar honom.

Siempre El Guaje 3
2013-05-17 16:15
Valdés/

Du kan inte seriöst jämföra det som hände med Beckham under valet 2003 och amatörfasoner som att utse en tränare utan att ha ett kontrakt signerat. Rosell hanterade hela den situationen fel från början till slut. Det var inte rättvist mot Pep och det gav inte Tito den starten han hade behövt med att kastas in i rampljuset så pass hastigt.

Jag kan hålla med om att Cruyff inte är perfekt och det är klart att han har haft fel i sina råd och satsningar, som med Zlatan - där han för övrigt gick ut och tog på sig ansvaret. Men som fotbollsideolog är det definitivt värt att lyssna på vad han har att säga.

Låt mig fråga dig, som uppenbarligen är lite mer av en rosellista, utöver en barcelonista naturligtvis, hur skulle du sammanfatta Rosells tre första år som president. Överväger plusen minusen, eller tvärtom?
Barcelona Andresito
2013-05-17 16:14
Rekommenderar verkligen denna korta dokumentären om Real Oviedo.

Mycket rörande och riktigt välgjord!
Barcelonistas
2013-05-17 16:14
Laporta brände flera tusen papp på stripp klubbar, krök och sin dotter. Seriöst han använde klubbens pengar får att festa för sig själv. Rosell är mycket mer professionell i sitt arbete än Laporta Vem minns inte 2009 hur han gick och festa efter 1-0 segern mot Madrid?. Seriöst är han 20 elr vad är det frågan om?.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2013-05-17 16:06
Valdés.

I förhandlingar om spelare och ekonomi så är Sandro Rosell él es el puto jefe y el puto amo.
Barcelona Valdés
2013-05-17 16:02
Jag tycker att nuvarande styrelse är kompetent med hänsyn till ekonomi och spelarvärvningar vilket det blir ännu lättare att bedöma efter den här sommaren. Jag tycker också att man har ett bättre förhållningssett till media i jämförelse med Laporta och co även om det var fel att skoja om resultat i mötet mot Real Madrid och ännu mer fel att rutinartat säga något om förhandlingarna med Valdés och mest fel att jämföra tränare i media.

Tycker kanske inte att Laporta är rätt person att gå ut med kritik om att inte göra offentliga uttalanden innan kontrakt är skrivna med tanke på Beckhamgate (och mängder av andra transfers som han utlovade i media).

Det är inte fel att ta hjälp av utomstående experter men att gå omkring och tänka på Cruyff som legend vilket skulle ge honom en unik ställning som unikum är fel. Inte ens Cruyff är ofelbar. Han ville inte se att man gjorde sig av med holländarna under Rijkaards första år - trots att det var tydligt att många av dem hade jättedålig inställning vilket påverkade resultatet. Och nu vill inte Cruyff att man värvar någon ny anfallare för det behövs inte....

Jag skulle aldrig lägga ett större eller mindre värde i vad någon säger eller gör bara för att man rent historiskt har bidragit till mer eller mindre utan det handlar om vilket ansvar man är beredd att ta idag och vilket engagemang man är villig att lägga ner på att förverkliga det.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2013-05-17 15:59
Jag läste någonstans (och jag har försökt hitta artikeln/boken i flera veckor, men inte lyckats) att Sandro Rosells far, Jaume Rosell som var president mellan åren 1975-1978 ogillade Johan Cruyffs och hans inflytande på Barcelona. Cruyff spelade i klubben mellan 73-78.

Jag ska fortsätta att leta och det var en intressant text vill jag minnas. När Cruyff säger att Sandro Rosell föredrar brasiliansk/portugisisk fotboll framför holländsk (nu katalansk) fotboll så bör man tro på det. Han var den som ville få in Scolari och ville köpa Luis Fabiano framför Samuel Eto'o/Fernando Torres.

Hur mycket kan Sandro Rosell förändra Barcelona under sin sejour som president? De största ideologerna är borta. Cruyff och Guardiola. Xavi är den som är kvar.

Jag skulle inte tro på alla domedagsprofetioer om Sandro Rosell och hur han kommer att 'förstöra' Barcelona. Han är en väldigt intelligent person. Han vill nog skapa ett legacy i Barcelona som sträcker sig långt efter hans tid som regent.
vifa
2013-05-17 15:49
Enligt AS och flera andra källor kommer S.Roberto inte gå på lån, både spelaren och klubben tror att han kommer få tillräckligt med speltid. Jag finner det omöjligt, eller är Thiago redan halv såld?
Barcelona Culé - Messi y Alexis
2013-05-17 15:49
Ter Stegen för 15M är alldeles för mycket, hans utköpsklausul ligger på ca 10M.

Drömmen: Neymar klar i slutet av denna vecka. Ter Stegen uttrycker att Barca är intresserade och han villig att joina oss. Reina stannar i Liverpool och fullföljer sitt kontrakt. Samtidigt som Hummels blir den vi köper. Sry T.Silva, du hade din chans men du sumpa den. :P
Annons: