/spanien/barcelona/forum/811.aspx/spanien/barcelona/forum/811.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Robi!
2017-04-13 18:37
[QUOTE=Gabriel]Jag vet att det kan vara lite av en opopulär åsikt att vilja göra sig av med halva laget, väldigt olikt Barcelona och just därför ses det som negativt, men om vi för bara en stund håller oss till verkligheten; håller spelare som Mascherano, Mathieu, Alba, Digne, André Gomes, Rakitic, Rafinha (skadad hela tiden), Arda och Paco för spel hos oss? Jag tycker då bannemej inte det. Och då är jag dessutom starkt tveksam till ter Stegen, jag hade förväntat mig en större utveckling från hans sida vid det här laget och det är frustrerande att se att han väldigt ofta släpper in mål som han borde rädda, eller åtminstone göra ett bättre försök till att rädda. Det är en fråga jag personligen inte bestämt mig kring ännu, men jag undrar om inte vi borde gå efter De Gea istället och sälja vidare ter Stegen till Pep. Sedan är jag också väldigt tveksam till Denis, men jag vägrar att döma ut honom efter den här säsongen pga utebliven speltid och en inkompetent tränare. Låt honom få nästa säsong på sig med en bra tränare för att bevisa att han är tillräckligt bra för att tillhöra Barcelona. Det är hela 10 st spelare som inte håller för spel hos oss i våran trupp. 10 st! Det är på tok för mycket, just därför blir det inte konstigt att man vill göra en tokrensning till sommaren. Att byta tränare räcker inte när vi har mediokra fotbollsspelare i ett lag som ska aspirera på alla titlar under en hel säsong. Ja, jag vet, det är inte "the Barça way", men det är behövligt. Under Laportas två första år som president gjorde han sig också av med spelare som inte höll. Under hans första år försvann spelare som Bonano, De Boer, Patrik Anderson, Riquelme, Christanval, Rochemback, Mendieta, Dani, Sorin, Fernando Navarro och Enke lämnade redan första året. Under hans andra år försvann spelare som Rüstü, Reiziger, Davids, Saviola, Cocu, Kluivert, Overmars, Mario, Luis Garcia och Quaresma. Hela 12 spelare försvann under hans första år som president, och 10 spelare försvann under hans andra år. Han gjorde sig av med 22 (!) spelare under hans 2 första år för att bygga upp ett vinnande lag igen. Det fanns för mycket mediokra spelare i Barcelona och han fick bort de ifrån klubben. Utav alla dessa var det egentligen enbart Edgar Davids som man så här i efterhand borde försökt behålla, men Davids ville ha en lön som inte accepterades och valde att ruttna bort på Inters bänk istället. Borde Laporta istället behållt dessa spelarna? Nej självklart inte. Han köpte in spelare som var tillräckligt duktiga för att spela i Barcelona. Lyckade värvningar som han hämtade in under de 2 första åren var Marquez, Ronaldinho, Van Bronckhorst, Sylvinho, Belletti, Guily, Henrik Larsson, Samuel Eto'o, Edmilson och Deco. Alla dessa ersatte spelare som alltså inte höll måttet. Ja, vi behöver se över våran trupp i sommar och ja, vi behöver göra något liknande i år. Mascherano har gjort sitt, likaså Alba och Rakitic, Digne borde aldrig ha värvats, samma sak kan sägas om André Gomes och Paco som också måste försvinna. Rafinha är duktig men inte tillräckligt duktig för att ignorera faktumet att han skadar sig för mycket, Arda måste försvinna, han är inte dålig, men han är inte tillräckligt bra och han börjar bli gammal. Vidal tycker jag synd om, han började bli bra och sedan skadade han sig, I'm sorry men han får också försvinna i min bok, inte tillräckligt stabil defensivt. Mathieu är ett skämt och den första som måste försvinna och MatS får förbli en fråga man svarar på tills efter säsongen är slut. På min svarta lista finns alltså 10 spelare som måste försvinna, 11 om ter Stegen ska bort. ter Stegen (?) Mascherano Mathieu Jordi Alba Aleix Vidal Digne Rakitic André Gomes Rafinha Arda Paco Gör det här mig till en dålig culé? Ska jag kanske byta lag till Real Madrid? Vet jag inte Barcelonas värderingar nu? Nähepp, då får det väl vara så, för jag är nämnligen trött på mediokra spelare i en klubb som ska vara världens bästa lag. [/QUOTE] Intressant! Skulle kunnat fråga efter ersättare till alla dom spelarna du vill ha bort av ren nyfikenhet. Men det ska jag inte göra. Däremot måste jag fråga angående VB där du vill ha bort både Alba och Digne. jag gissar på att du precis som jag vill ha in Grimaldo, men den andra VB platsen vem anser du ska ta den platsen? vill du redan nu flytta upp den lovande talangen Marc Cucurella eller är det någon annan spelare som du vill ha in?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona wallmannen
2017-04-13 18:34
@Neymar Cillesen II

Andy Carroll på topp med Peter Crouch som back up. Tänk er, efter ett konstant nickande i 75 min byts Carroll ut mot en ny frisk nacke i Crouch!
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Soko
2017-04-13 18:28
@neymar JR || Cillessen #1:

Fast det är säkrare att köra runt runt runt i 180 minuter utan att göra mål Det ska hellre vara förlust på Barcas sätt än seger på Reals sätt. Vi ska vara stolta.
Barcelona L.A.M Nr 10
2017-04-13 18:28
Gabriel Är principiellt enig med din önskan att rensa ut lite dökött. Dock håller jag inte med om vissa av spelarna. Mascherano, Alba och Ter Stegen är trots allt högkvalitativa spelare, håller inte med om att de inte håller för Barcelona. Alba tycker jag generellt är underskattad, det finns ingen ytterback i världen som täcker så mycket yta och är så snabb. Hans bollkontroll håller och hans försvarsspel är OK men inte mer. Vet dock inte vem som skulle göra det bättre. Mascherano är en grym backup men inte startmaterial. Angående Ter Stegen var jag alltid team Bravo i målvaktsfrågan men nu när man har gjort sitt val bör man verkligen försöka se till så att det blir bra. Han är trots allt bara 25 år vilket inte är en ålder för en målvakt. Jag ger han en säsong till, fortsätter han med samma larviga misstag som i år borde man fundera på ett byte där. Gällande Mathieu, Digne, Vidal, Gomes och Arda håller jag med dig om att de bör skeppas. Paco tycker jag faktiskt inte måste bort, av två anledningar. Dels är han egentligen en bra spelare vilket han faktiskt visat den senaste tiden. Dels känns det nästan onödigt att ta in en bättre striker då han ändå inte kommer få någon speltid. Dock gråter jag inte floder om han säljs. Rafinha tror jag mycket på men både han och Denis framtid avgörs ganska mycket beroende på hur många och hur bra mittfältare som plockas in. Faktum är dock att det viktigaste är vad som hämtas in och inte vilka som lämnar. Jag föredrar dock en lite tunnare trupp kvantitativt men där i princip samtliga konkurrerar om en startplats. Däremot är det inte hela världen för laget om man har några spelare för mycket. Det viktigaste är att vi förstärker på rätt positioner. Dvs tar in minst en världsklassmittfältare samt en högerback.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-04-13 18:23
Andy carroll borde vi få för en hyfsad peng, ja om vi ska börja satsa på inlägg så borde det vara ett säkert kort.
Barcelona Soko
2017-04-13 18:17
PS. Tänk dig bara Messi och Suarez i Atletico bredvid Griezman med resten av laget de har idag styrt av Simeone . Ingen skulle varit i närheten att slå det laget. De skulle slaktat allt i sin väg.
Barcelona Soko
2017-04-13 18:14
The Cameroonians

Hade vi haft Simeone hade vi vunnit trippel. Med honom på bänken skulle vi aldrig blivit förödmjukade på raken av både PSG och Juve och vi skulle aldrig förlorat mot Deportivo och Malaga. Den mannen låter inte sina spelare slappa av . Men vi har tyvärr ingen träning idag så spelarna gör precis vad de vill både på träning och på matcher.
Barcelona the cameroonians
2017-04-13 18:10
Soko Och varför inte värva Simeone som tränare också när du ändå är igång, samt börja spela cyniskt och låta motståndarna ha bollen. Dina teorier är så långt ifrån det riktiga Barça man kan komma, ja så långt ifrån att man kan tro att det handlar om en helt annan klubb.
Barcelona L.A.M Nr 10
2017-04-13 18:06
Andre Gomes och Arda ska säljas. Alena får gärna lånas ut ett år. Tyvärr brukar lån betyda att spelaren inte kommer tillbaka men det ska det inte behöva göra. Det bästa vore om Alena fick speltid i ett mittenlag i Primeran. Händer detta har vi Verratti, Busquets, Iniesta, Coutinho, Rakitic, Denis, Roberto och Rafinha på mittfältsplatserna. Det låter mycket med 8 spelare men man får tänka på att Verratti kan vikariera som pivote, Roberto på alla positioner på mitten samt HB, Denis, Rafinha och Coutinho som ytteranfallare samt att vi med dessa spelare också kan välja att spela 3-4-3 vid behov. Väljer man däremot att också ta tillbaka Samper blir det kanske lite för många gubbar, då får man lösa det. Coutinho är återigen mitt andraval på mitten då jag anser Verratti vara ett av de viktigaste köp vi behövt göra på ett bra tag. Dock ser jag väldigt gärna brassen komma. Vår offensiv skulle bli helt fantastisk. Jag tycker som sagt de senaste åren har saknat edge från mitten, Rakitic och Iniesta bidrar en del men i mina ögon inte tillräckligt. Tyvärr börjar Iniesta komma till åren och då krävs det verkligen rätt spelartyp för att ersätta vampyren. Vi har ännu inte lyckats ersätta Xavi, det skulle vara riktigt fint att slå två flugor i en smäll i sommar och därmed säkra upp mittfältet för 7-8 år framöver.
Barcelona Soko
2017-04-13 18:05
Vi behöver inte Coutinho, en kopia av Neymar som bara lever på fria yttor och svag motstånd som dessutom fuskar i defensiven. Vi behöver starka spelare som Costa från Bayern som kan bryta sig in mot parkerade bussar och som dessutom hjälper hem. Eller Hazard som kan klara sig bra i trånga ytor och är stark i dueller. 

VI har så många ballerinor i laget, därför behöver vi starka spelare som NZonzi som är allt på plan och som dessutom är mycket stark i luften och det är Barcelona saknar idag, därför mycket svaga och känsliga på fasta situationer.  

Om vi ändå ska bara envisas med att värva korta spelare så ska vi köpa grovjobbare som Kante som täcker halva jorden. Vi behöver ytterbackar la Juanfran, Felipe Luis och Menuier, som är nyttigt både framåt och bakåt och som är starka i luften och fasta situationer. Vi behöver backar som general Godin som är kraftiga och starka och som är ledare som styr hela försvaret. Vi behöver inte svaga och mjuka som en Pique som bryr sig mera om Twitter än att styra laget. Trots sin längd har han aldrig gjort ett mål på hörna som betyde något. 

Och vi måste ändra vår spelstil som är genomläst och bortblåst. Vi kan inte förlita sig hela tiden att MS ska avgöra matcher.  Vi måste lägga grunden på försvar spelet och målet kommer , inte tvärtom. Vi lyckas inte ens göra mål på två raka bortamatcher mot PSG och Juve samt Malaga. Vi måste spela snabbare och rakare.  Det går inte att spela runt runt runt. Xavi och Iniesta finns inte kvar längre. Tiki-Taka är begraven . Vi måste lära sig att attackera, skjuta, slå inlägg. 

Jag har direkt efter PSG matchen hemma varnat att den kan komma att kosta oss både ligan och CL eftersom vi har den svagaste och tunnaste truppen i topp 5 ligor. Och vad hände, direkt efter PSG matchen torskar vi mot Deportivo.  Nu direkt inför Juve torskar vi mot Malaga och sedan blir utspelade mot Juve.  Vi lyckas inte ens göra mål på 180 minuter. För trötta och för svaga, leda av den sämsta tränare Barca haft under 2000 talet.
Barcelona Gabriel
2017-04-13 17:56
Jag vet att det kan vara lite av en opopulär åsikt att vilja göra sig av med halva laget, väldigt olikt Barcelona och just därför ses det som negativt, men om vi för bara en stund håller oss till verkligheten; håller spelare som Mascherano, Mathieu, Alba, Digne, André Gomes, Rakitic, Rafinha (skadad hela tiden), Arda och Paco för spel hos oss? Jag tycker då bannemej inte det.

Och då är jag dessutom starkt tveksam till ter Stegen, jag hade förväntat mig en större utveckling från hans sida vid det här laget och det är frustrerande att se att han väldigt ofta släpper in mål som han borde rädda, eller åtminstone göra ett bättre försök till att rädda. Det är en fråga jag personligen inte bestämt mig kring ännu, men jag undrar om inte vi borde gå efter De Gea istället och sälja vidare ter Stegen till Pep.

Sedan är jag också väldigt tveksam till Denis, men jag vägrar att döma ut honom efter den här säsongen pga utebliven speltid och en inkompetent tränare. Låt honom få nästa säsong på sig med en bra tränare för att bevisa att han är tillräckligt bra för att tillhöra Barcelona.

Det är hela 10 st spelare som inte håller för spel hos oss i våran trupp. 10 st! Det är på tok för mycket, just därför blir det inte konstigt att man vill göra en tokrensning till sommaren. Att byta tränare räcker inte när vi har mediokra fotbollsspelare i ett lag som ska aspirera på alla titlar under en hel säsong. Ja, jag vet, det är inte "the Barça way", men det är behövligt.

Under Laportas två första år som president gjorde han sig också av med spelare som inte höll. Under hans första år försvann spelare som Bonano, De Boer, Patrik Anderson, Riquelme, Christanval, Rochemback, Mendieta, Dani, Sorin, Fernando Navarro och Enke lämnade redan första året.

Under hans andra år försvann spelare som Rüstü, Reiziger, Davids, Saviola, Cocu, Kluivert, Overmars, Mario, Luis Garcia och Quaresma.

Hela 12 spelare försvann under hans första år som president, och 10 spelare försvann under hans andra år. Han gjorde sig av med 22 (!) spelare under hans 2 första år för att bygga upp ett vinnande lag igen. Det fanns för mycket mediokra spelare i Barcelona och han fick bort de ifrån klubben. Utav alla dessa var det egentligen enbart Edgar Davids som man så här i efterhand borde försökt behålla, men Davids ville ha en lön som inte accepterades och valde att ruttna bort på Inters bänk istället. Borde Laporta istället behållt dessa spelarna?

Nej självklart inte. Han köpte in spelare som var tillräckligt duktiga för att spela i Barcelona. Lyckade värvningar som han hämtade in under de 2 första åren var Marquez, Ronaldinho, Van Bronckhorst, Sylvinho, Belletti, Guily, Henrik Larsson, Samuel Eto'o, Edmilson och Deco. Alla dessa ersatte spelare som alltså inte höll måttet.

Ja, vi behöver se över våran trupp i sommar och ja, vi behöver göra något liknande i år. Mascherano har gjort sitt, likaså Alba och Rakitic, Digne borde aldrig ha värvats, samma sak kan sägas om André Gomes och Paco som också måste försvinna. Rafinha är duktig men inte tillräckligt duktig för att ignorera faktumet att han skadar sig för mycket, Arda måste försvinna, han är inte dålig, men han är inte tillräckligt bra och han börjar bli gammal. Vidal tycker jag synd om, han började bli bra och sedan skadade han sig, I'm sorry men han får också försvinna i min bok, inte tillräckligt stabil defensivt. Mathieu är ett skämt och den första som måste försvinna och MatS får förbli en fråga man svarar på tills efter säsongen är slut.

På min svarta lista finns alltså 10 spelare som måste försvinna, 11 om ter Stegen ska bort.

ter Stegen (?)
Mascherano
Mathieu
Jordi Alba
Aleix Vidal
Digne
Rakitic
André Gomes
Rafinha
Arda
Paco

Gör det här mig till en dålig culé? Ska jag kanske byta lag till Real Madrid? Vet jag inte Barcelonas värderingar nu? Nähepp, då får det väl vara så, för jag är nämnligen trött på mediokra spelare i en klubb som ska vara världens bästa lag.
Barcelona El Pistolero #9
2017-04-13 17:22
Hur resonerar ni kring Aleña då? Verratti o Coutinho betyder Aleña på bänken o såld till Bayern för en struntsumma. Sen kommer vi alla undra varför vi köpte Coutinho. Lärde vi oss inget?
Barcelona L.A.M Nr 10
2017-04-13 16:51
Gabriel Jag håller med om att Verratti är den spelare som bör vara högst upp på önskelistan men även Coutinho hade kunnat göra oss mycket bättre. Visst utgår han ofta till vänster i Liverpool men för mig är han en tia och en potentiell ersättare på Iniestas position om han utvecklar några egenskaper. Han och Verratti skulle komplettera varandra mycket bra. Verratti gillar att komma ner långt i banan och är dessutom bättre defensivt. Coutinho utgör ett extremt vasst hot framåt från mittfältet. Han kan både spela fram och kombinera med MSN, dra sin gubbe och därmed skapa ytor samt har ett otroligt skott. Jag tycker vi har saknat den typen av hot från mittfältet. Iniesta har tappat på det planet och de andra mittfältarna har det inte i sig på samma sätt. Dybala kan jag hålla med om är lite mer onödig men det är en spelare jag verkligen förälskat mig i de senaste 1-2 åren. Fantastisk på alla sätt och vis, i princip komplett offensivt trots sin ålder. Dock är det givetvis svårt att få in honom i en elva tillsammans med MSN. Det är naturligtvis mer av ett lyxnyförvärv vi kanske kan satsa på efter att vi gjort de nödvändiga köpen.
Barcelona Reymar
2017-04-13 16:51
Gabriel

Dahoud är en spelare som kommer upp på minnet. En ung klassspelare som tilläts gå för 10M till Dortmund om ett par år kommer han värderas till 50M.

Det blir förövrigt intressant i Europa League möte mellan Anderlecht-Man Utd, Ska bli intressant att se Tielemans mot Pogba.
Barcelona Gabriel
2017-04-13 16:28
Sedan förstår jag ärligt talat inte den här besattheten utav Dybala, visst var han duktig mot oss och gjorde 2 mål men varför ska vi köpa en anfallare? Om inte planen är att sälja en av Messi eller Neymar så förstår jag inte vad man ska lägga ca 100M€ på Dybala för när det finns större behov i våra lagdelar. Varken Coutinho eller Dybala är rätt köp, trots att de båda är duktiga, unga, talangfulla spelare. Bland alla de namn som nämns är Verratti den enda man faktiskt känner att vi behöver, men varför kan aldrig Barça ha en framgångsrik scoutningsverksamhet för? Vad hände med att vi hittade okända spelare och gjorde dem till stjärnor som vi brukade göra? Det ser vi aldrig längre. Den enda är Umtiti, visst han var inte helt okänd på det sättet men i dagens fotbollsvärld med youtube, twitter och alla andra sociala medier så är knappast ens en 17 årig talang helt okänd. Men jag vill se oss köpa okända men duktiga spelare som Marquez, Toure, Abidal osv. Jag vill se oss köpa upp dessa spelarna innan de andra klubbarna gör de och att vi sedan ska vara tvugna att betala miljonbelopp för dem. Det finns duktiga fotbollsspelare där ute, en hel drös av dem faktiskt, man behöver inte se efter den absoluta erkända eliten av fotbollsspelare som Greizmann, Dybala och Coutinho när det hade kunnat värvats billigare och smartare för ungefär samma kvalitée. Verratti kan jag erkänna att han behövs, han är tillsammans med Thiago den enda som hade kunnat ta över efter Xavi så en av de måste köpas, kosta vad de kosta vill, men namn som Coutinho, Dybala och Greizmann kan vi vara utan kan jag gott tycka. Kolla på Juventus, de gjorde årets klipp med Alex Sandro som jag tror de köpte från Porto för dryga 26M€. Förstår ni skillnaden? Idag kostar Sandro runt 60-70M€ om någon vill köpa honom, minst. Det gäller att hitta dessa juveler innan de andra klubbarna köper dem. Men Barcelona ser inte längre än vart näsan sträcker sig, det finns ingen scoutningsverksamhet. Han som scoutade Umtiti och övertygade ledningen kring den värvningen förtjänar fan en puss på kinden från oss alla, för det var längesen vi såg något positivt kring Barcelona gällande värvningsfronten. Ävenen 6-åring hade kunnat säga Neymar och Suarez borde Barcelona köpa, det krävs ingen kompetens för det. Men låt oss kolla efter spelare som Tielemans, Nouri, Andreas Pereira, Ricardo Pereira och sånna. Nu vill inte jag utge mig själv för att vara världens bästa scout här själv, men det är sedan inte heller mitt jobb o vara det. All I'm saying is, that hade varit underbart att se Barcelona agera smart på transfermarknaden för en gång skull.
2017-04-13 16:12
Såg för några dagar sen statistik på Roberto och Bellerin denna säsong. Roberto krossa honom på allt. Bellerin är en dålig fotbollspelare och kommer floppa något enormt. Palencia ryktas ju flyttas upp och han kommer konkurrera ut Bellerin utan problem. Slöseri med pengar.
Barcelona Gabriel
2017-04-13 16:04
Alltså Coutinho, visst, jag har vid flera gånger uttalat mig om vilken underbar fotbollsspelare det är, men det betyder inte för den sakens skull att han borde värvas enligt mig. Liksom, man behöver inte betala miljonbelopp för Coutinho när det finns en sådan som Andreas Pereira som hade gått för betydligt mycket mindre, för att inte tala om Denis Suarez som mycket väl kan explodera så småningom med en bra tränare och förtroende. Coutinho är duktig, jätte duktig faktiskt, många säger att han är ojämn men äh, det säger mig inte så mycket. Man är blind om man inte ser hans talang, sen är det en annan diskussion om han är verkligen den vi behöver för tillfället. För mig blir svaret nej.
Barcelona L.A.M Nr 10
2017-04-13 15:54
Reymar Det är ju bara rykten såhär långt men om det stämmer så låter det helt fantastiskt. Samper och Deulofeu bör kunna konkurrera om en plats i startelvan. Verratti, Coutinho och Dybala skulle vara grymma tillskott och i synnerhet då Verratti. Thiagodrömmen måste man nog släppa, jag förstår att han inte vill komma tillbaka till ett både sämre lag och sämre skött klubb som svek han från början. Bellerin är jag inte övertygad om men samtidigt är han född 95 och har därmed potential till att bli betydligt bättre än nu och utveckla exempelvis defensiven.
Barcelona Reymar
2017-04-13 15:49
Defeat against Juve has led to doubts about Unzue's chances, with Oscar Garcia emerging as a contender to become new Barça manager. [sport]

Mathieu, Arda Turan and Mascherano are among the players who could leave Barcelona this summer #fcblive [sport]

[1/4] Barcelona have taken the decision to revolutionise the squad for the next season due to the lack of consistency this season. [sport]

[2/4] Barcelona will look to sign a couple of quality players, with more graduates from La Masia joining the senior team #fcblive [sport]

[3/4] Barça will try to sign Liverpool's Coutinho, PSG's Verratti, Arsenal's Bellerin & Juve's Dybala as the summer transfer window unfolds.

[4/4] Deulofeu will be resigned from Everton, Samper could return from loan and Carles Alena will be promoted to the first team. [sport]
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-04-13 14:14
Han har kanske inte haft tid att reagera på det tidigare, då en och annan herre/pöjk bombarderar forumet med Madrid kopplade inlägg....
Barcelona Soko
2017-04-13 14:06
Kröjjff

Mycket onödig kommentar av dig. Speciellet att du svarar på något från igår och till en skribent som går till personangrepp.
Du kan bättre.
Barcelona Soko
2017-04-13 13:44
Först sänkte han Barcelona och idag blev Dybala belönad med en kontrakt till år 2022. Han blir näst bäst betald efter Higuain. Inte första gången vi bidrar till att göra andras spelare till supermän.
Barcelona Kröjjff
2017-04-13 13:36
På denna plats matades ett s k troll. Tills jag kom på bättre tankar och städade upp efter mig; härinne finns redan mer än tillräckligt med skräp så det räcker och blir över.
Barcelona the cameroonians
2017-04-13 13:34
Angående Oscar Garcia och fotbollstänket.

Läste en radda tweetar igår som handlade om det faktum att de som idag ansvarar för metodtänket i la Masia, Seirul-lo och Vilá, går mot pension då de är 63 respektive 69 år.
De fanns på plats sedan långt tidigare och arbetade med hur talanger ska tänka, anpassa sig till och agera i olika situationer under en fotbollsmatch.

Problemet är att det nu tillsatts ansvariga i form av Pep Segura (sportansvarig för Juvenil A och Barca B) och Gerard Moreno (B-lagstränare) som inte står bakom modellen och inte heller förstår densamma.

På grund av detta saknar idag många talanger, vilket inte minst märks i B-laget, den taktiska kunskapen. Resultatet är viktigare än modellen, och det märker man ju även av i A-laget. Dilemmat är att om inte resultatet kommer, som i år, då har klubben inget att falla tillbaka på längre. Ingen modell, inga färdiga (kunskapsmässigt) talanger.

Et ytterligare exempel på hur skevt det är i metodologin är att tränarna för de yngre lagen inte är välkomna på A-lagets träningen. Ingen röd tråd.

OM Oscar Garcia blir utsedd till tränare är det därför inte solklart att det automatiskt betyder att en massa talanger kommer slussas in. För om de inte de rätta kunskaperna om Garcias/Cruyffs modell - ja då finns det inte utrymme att utveckla mer än nån enstaka i en A-lagstrupp.

Ett exempel på detta är att spelare som Fontás, S. Gomez och Planas är i Celta Vigo i primeran medan de som försvunnit mer nyligen är i lägre divisioner. De sistnämnda fick aldrig kunskapen. Ta bara Adama Traoré, hur utvecklades han taktiskt från det att han vann Youth League med Juvenil A tills att han lämnade?

Vad jag vill komma till är att det måste ske en förändring från toppen till gräsrötterna, och där har såklart den nya tränaren en viktig roll. Frågan är om ledningen har cojones nog att ta bort Segura och andra som inte är med på metoden och den fotboll som Barcelona står (stått) för.

För viss är det ironiskt, man namnger en fotbollsstadium efter Cruyff, men pissar samtidigt på hans fotbollsidé. Gör om gör rätt.

Till sist.
Metoden ger ingen garanti för att det automatiskt kommer titlar, men den garanterar att klubben kan falla tillbaka på något när de (titlarna) uteblir.
Och då är det lättare att komma tillbaka (snabbt) igen.
Däremot kan vi inte lägga allt ansvar på den nye tränaren.
Alla måste med på resan.
Barcelona Barca Barca
2017-04-13 13:28
@Sebbe8:

Härliga nyheter om det nu så stämmer. Arda och Gomes har jag aldrig varit förtjusta i och hur dom misslyckades fatalt att slå sig in i startelvan gjorde inte saken bättre. Sagt det innan och säger det igen, Gomes startade i Portugals landslag i EM, slarvade extremt mycket, i andra matchen blev han utbytt, resten är en historia. Den spelaren som blev petad i EM köper vi. Finns ingen logic. Arda skulle vara Xavis ersättare, inte ens de köpet var väl genomtänkt.

Av den listan skulle jag gärna ha kvar Mascherano. Vet inte, men jag älskar den spelaren, han har varit med ganska länge nu, skulle vara en utmärkt reserv på mittfältet och som alternativ på mittbacksplatsen, ingen för startelvan dock. En kämpe vill jag inte kasta bort.
Barcelona Sebbe8
2017-04-13 13:22
Väldigt intressanta nyheter i Sport idag. Spekuleras i att Arda, Mascherano, Mathieu, Digne, Gomes och Alcacer kan vara påväg bort för att ge plats åt mindre antal, men bättre spelare som går in i startelvan. Istället för att värva en massa spelare som sitter på bänken och inte håller för att sättas in när det behövs ska man satsa på egna talanger kryddat med spetsspelare som verkligen gör skillnad. Skönt att ledningen (förhoppningsvis) har insett detta nu.

Palencia, Marlon och Aleña nämns som tänkbara spelare att flyttas upp samtidigt som Deulofeu kan komma att plockas hem.
2017-04-13 12:58
Bosketts Kan ha fel men Barto och Oscar Garcia har ingen dålig relation. Barto ville ha Garcia som sportchef när Zubi försvann 2015. Som sagt, kan ha drömt, men har ett starkt minne av detta :P
Barcelona Gabriel
2017-04-13 12:57
Bosketts Låt oss få drömma i dessa mörka stunder, i tider som dessa blir man glad för minsta lilla positiva rykte som kommer, då 99% av nyheterna man får via medier bara gör en mer frustrerad. Håller självklart med dig i det du skriver om att det inte verkar speciellt trovärdigt att Oscar Garcia skulle få chansen av Bartomeu med tanke på historien som denna junta visat gentemot Cruyff och hans legacy, men tänk om, bara tänk om. Många vet inte vem Oscar Garcia är och varför så många culés ser detta som en positiv nyhet. Det är egentligen ganska så simpelt. Oscar Garcia är Johan Cruyff, på samma sätt som Laporta och Pep Guardiola. Han är en beundrare och elev av Cruyffs sätt att se på fotboll och det är precis vad vi behöver återgå till. Vi behöver distansera oss från det pragmatiska tankesätt som införts av Luis Enrique och Unzue och återgå till den filosofi som gjorde oss det vi egentligen är. Oscar Garcia är visserligen fortfarande oprövad i en riktig storklubb, men det var även Rijkaard och Pep. Det viktigaste för en Barça tränare är inte att han har flera års meriter och erfarenheter från att träna storklubbar ute i Europa, det är just det culés måste inse, men detta är samma culés som ansåg att Rosell hade rätt när han ville att Laporta skulle sparka Rijkaard och ersätta honom med Filipe Scolari, och det är förmodligen också samma culés som hellre ville ha Mourinho som tränare än Pep när det begav sig och valet tillslut föll på den senare (pga Laportas tillit till Cruyff som rådde honom att satsa på Pep). Oscar Garcia gjorde Juvenil A till en vinst maskin, vann alla titlar som gick att vinna och fick fram talanger som Deulofeu, Rafinha och även Icardi. Han anammar en filosofi som skriker "Cruyff" ända ut i fingertopparna, med bollinnehav, positionsbyten, press spel och framför allt, att man TÄNKER FOTBOLL snarare än bara spelar fotboll. Kan vi säga det liknande om Luis Enriques Barcelona? Oscar Garcia är precis rätt person att få fart på skutan igen, och om man vågar drömma så är det det enda man kan göra. Det är fan så att man hoppas på att laget inte tar en enda titel, inte ens CdR så att ledningen känner sig illa tvungna att ta ett sådant beslut. För jag läste att inget beslut kommer att tas förens man kan summera säsongen i form av titlar. Med det sagt, trippeln gjorde oss mer ont än nytta med tanke på att Bartomeu gynnades av lagets framgångar. Och om resultatet av en titellös säsong (eller en fnuttig CdR vinst) blir Oscar Garcia som tränare så skriver jag på det redan nu. Hellre det än en liga och CL vinst och förtroende för Unzue inför nästa säsong. Nej tack, ingen CL vinst är värd att vi ska fortsätta på samma spår även nästa säsong.
Barcelona Soko
2017-04-13 12:53
Nu när både ligan och CL är i stort sett grusade och förlorade så hoppas jag i alla fall på att Messi ska vinna skytteligan i CL och guldskon.
Just nu ligger han etta i båda. Kampen om guldskon är mycket tajt med många spelare inblandade. Messi och Dost ligger på 27 mål var och många andra med bara någon mål efter.
I CL har Messi gjort 11 mål , de som ligger närmast bakom honom Cavani och Lewandowski och Aubameyang har åkt ur. Kvar är Ronaldo på 4 mål, Griezman och Benzema på 5. Tar de sig till final har de minst 4 matcher kvar. Så chansen är att Messi fortfarande tar hem det.
Barcelona Barca Barca
2017-04-13 12:45
Skulle vara sjukt underbart ifall Oscar Garcia skulle ta över. Jag minns hur jag blev extremt besviken när han fick lämna klubben. Jag var en av få som slog slag för honom när alla tränar alternativen kom fram efter LE presskonferens där han meddelade att han lämnar klubben. Vem annars än självaste Oscar Garcia känner till klubben och alla ungtuppar som vill äta sig in i A-laget ? Hade framgångsrika som ungdomstränare.
Annons: