/spanien/barcelona/forum/7969.aspx/spanien/barcelona/forum/7969.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2013-07-23 12:13
Redan i Augusti kan Martino vinna första titel när vi tar an Atletico Madrid. Kan bli en bra start för argentinaren. Ska bli intressant om Tata bara nöjer sig med en mittback eller två mittbackar? Hoppas han vill ha Hummels. :) Benvingut Tata! :D
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Gabriel
2013-07-23 12:13
I allt detta tränarsnack tänkte jag ta upp en helt annan sak, mötet mot Bayern. Hur tänkte vi där egentligen? De flesta av våra spelare har väl fortfarande semester pga CC? Valdes, Piqué, Alves, Sergio, Xavi, Iniesta, Cesc, Pedro och Neymar är alla otillgängliga för spel samtidigt som Bayern har alla deras spelare. Inte blir det bättre av att vi inte haft en endaste träningsmatch innan, eller att vi haft fokus på att hitta en ny tränare efter Titos återfall. Förutsättningarna är inte direkt de bästa inför det här mötet. Samtidigt tycker jag att ledningen kunde ha bäddat det lite finare för sig själva. Man visste att många spelare skulle vara på utökad semester efter CC, ändå valde man att ta en träningsmatch mot laget som gjorde en 7-0 mot oss sist vi möttes. Det kommer bli rena rama slakten igen, inte direkt det bästa för vårat rykte. Kan tänka mig att dessutom Pep är råtaggad på att tvåla dit sitt gamla lag pga Rosell. Personligen förstår jag mig inte på det här mötet. Det blir Messi och B-spelarna mot Bayern. Nöjer mig bara det inte blir slakt.
Barcelona Rambla~
2013-07-23 12:02
@1.70-ligan - Tika Tata:

Jag ser möjligheterna till en bred trupp som större nu med tanke på hans spelsätt. Spelarna måste roteras mer för att orka med en säsong med den spelstilen. Å andra sidan så litar han mycket till canteran så det kan blir som förut med skillnaden att Tata till skillnad mot Tito verkligen spelar med dessa ungdomar.
Barcelona 1.70-ligan - Tika Tata
2013-07-23 12:00
Då välkomnar vi Tata med öppna armar. Ska bli spännande att se vad han kan åstadkomma och vad som händer resten av transferfönstret. Vad jag har förstått så är Tatas sätt att spela krävande för spelarna. Truppen är rätt tunn - nöjer han sig med endast en mittback?
Barcelona Shanghai - Gerardo "Tata" Martino
2013-07-23 12:00
Gabriel

Haha, Ja just det. Glömde bort det. Kollade inte på klippet.

Sorry!
Barcelona ElRaval
2013-07-23 11:59
Ogillar verkligen den här "har han inte presterat i Europa så finns han inte"-mentaliteten.

Visst är kvaliteten högre i topp-lagen i Europa osv..

Men folk underskattar väldigt mycket av fotbollsvärlden i t ex Argentina och Brasilien. Det är på blodigt allvar varje dag.

Därför vill jag inte dömma ut en spelare eller tränare som jag inte sett och speciellt inte med argumentet att "han inte har presterat i Europa än".

PL fans brukar annars vara typexemplet på det trångsynta tänket. "Zlatan och Messi har inte presterat i England".
2013-07-23 11:59
Gött att allt är klart. Hoppas att Tata sätter sin prägel på laget och lyfter oss flera nivåer. Jag vill främst se förbättring på:

* Försvarsspelet.

* Presspelet.

* Kunna hitta på lösningar när 11 man försvarar mot oss.

* Messi & Neymar kommer överens.
Barcelona barca!54
2013-07-23 11:58
Innebär värvningen av Tata Martino, att barcelonas värvningar kommer präglas av argentinare i framtiden?
Barcelona Gabriel
2013-07-23 11:58
Shanghai Det blev ju straff där? Det är det Ancelotti gick igång på och började klaga på. Han sa ju att det var filmning av Alexis.
2013-07-23 11:54
Gabriel

Jaha, trodde du mena träningsmatchen. Nej, jag håller dock med dig angående straffsituationen. Det skall verkligen vara straff där, minns hur lack jag blev när vi inte fick straff och inte nog med det så kryddar Ancelotti det med att det var filmning.
Barcelona Rambla~
2013-07-23 11:50
@Diar Shekha:

Det kan vara vad som helst. En överenskomelse mellan tränaren och klubben. Det handlar nog inte om antal titlar som för spelare när de ska spela visst antal matcher osv. Efter två år, om båda parter är överens så förlänger man bara. Det fina med det är ju att klubben slipper sparka honom och betala ut extra lön tredje säsongen.
Barcelona Basselona
2013-07-23 11:46
Går morgondagens match på kanal som är möjlig att se inom Sverige eller är det stream som gäller?
Barcelona Diar Shekha
2013-07-23 11:45
Rambla Hur funkar optionsåret? Antal titlar?
Barcelona Rambla~
2013-07-23 11:44
Woho, benvingut Gerardo Martino! Bra att man valde 2 år plus ett optionsår.
Barcelona Diar Shekha
2013-07-23 11:41
@barcastuff: Official: Gerardo 'Tata' Martino (50) will be Barcelona's coach for the next two seasons #fcblive Så där ja!
Barcelona Rambla~
2013-07-23 11:39
@Hetfield:

Tyvärr så är det som du varit inne på, svågerpolitik. Personer som Zubi och Eusebio är ju knappast enbart tillsatta på sina poster för sina kvaliteer sk ull. Följden blir att de själva sen håller andra om ryggen på samma grunder, som nu Zubi med Eusebio. Det sprider sig sen genom hela klubben som en löpeld.
Barcelona Abbe.
2013-07-23 11:39
Då var det officiellt.

Benvingut Tata!
Barcelona Hetfield
2013-07-23 11:34
Rambla

Är det inte rätt så givet? Han vill ju ha en person som håller kvar honom, en skickligare tränare hade ju förstått efter 2 sekunder att Zubi måste få bort.

Haha det är rätt så kul att på nästan varje presskonferens så frågar journalisterna om Zubi och ifall han ska vara kvar.
Barcelona Gabriel
2013-07-23 11:31
Shanghai - Gerardo "Tata" Martino

Pratar inte om den meningslösa träningsmatchen, där filmade han och det var solklart. Pratar om den här situationen. Om inte det här är en straff så kan man lika gärna ta bort straffar från sporten.

Danis passning till Messi btw, orgasm!
Barcelona Rambla~
2013-07-23 11:27
På Zubis lista fanns det 4 namn. Nämligen följande: 'Tata' Martino, Luis Enrique, Villas-Boas och Eusebio.

Seriöst, var Eusebio ett av de namn han föreslog till styrelsen? Vad fan, har han fått en golfboll för mycket i huvudet på golfbanan? Hur fan kan han föreslå Eusebio?
Barcelona Grimaldo
2013-07-23 11:10
@barcastuff: Barcelona's board has ratified the appointment of Tata Martino (50) as new Barcelona coach. Official announcement to follow. [tv3]
Barcelona Grimaldo
2013-07-23 11:07
@barcastuff: Barcelona's board meeting has ended. An official announcement on the new coach is expected soon. #fcblive [ser tv3]

Snart blir det officiellt!
2013-07-23 11:02
Man måste vara ärlig och jag är det i detta nu. Om du menar träningsmatchen i Paris i fjol så var det solklart filmning. Sanchez slängde sig utan att någon rör honom.
Barcelona Gabriel
2013-07-23 10:46
Jag tappade min respekt för Ancelotti när han sa att Alexis filmade sig till den solklara straffen i det första mötet mot PSG. Detta enbart i ett försök att försöka ta bort den solklara hjälp hans lag fick mot oss med bland annat turneringens mest solklara offsidemål som godkändes.

Han har no respect of mine.
Barcelona Júnior - Culé hasta la muerte
2013-07-23 10:31
Hur tror ni att rivaliteten mellan Barcelona och Real Madrid kommer att se ut nu under 13/14 utan Mou? Kommer den att förändras till att bli mindre hatisk och mindre hetsig, lite mer likt tidigare tider kanske? Själv tror jag att det kommer att förändras väldigt mycket både på och utanför plan, samt även i media utan en ifrågasättande och arrogant Mourinho. Ancelloti är en gentleman som alltid har haft min respekt, jag tror och hoppas dessutom på att Tata kommer att vara likadan och även en person som inte tar åt sig skit.
Barcelona Basselona
2013-07-23 10:02
Efter att ha läst mer & mer om Martino och hans karriär + ledarstil, blir jag mer och mer nyfiken på hur han skall sätta sin prägel på vårt kära lag. Det känns som om det kommer bli grymt bra eller gå käpprent åt helvete. Han verkar vara den som ger 100% på det han tror och det får bära eller brista därefter. Jag gillar den mentaliteten och hoppas på att det blir bra.

Skall bli kul och se hur han kommer agera på transfermarknaden. Kommer han att satsa på ungdomarna vi har från La Masia till kommande säsong eller kommer han ta in nytt folk för att bredda truppen. Time will tell, men jag är positivt lagd till det här!
Barcelona 1.70-ligan - Tika Tata
2013-07-23 09:54
El flaco

Det skrivs att ledningen var lite oense. Rosell och Bartomeu höll Martino förstaval, medan Zubi hade Lucho som sin favorit. I slutändan är åtminstone jag nöjd över att det blev argentinaren utav dessa två. Jag tycker att det är rätt att göra en lite "större" förändring nu när en förändring ändå måste till. Tata kommer in utifrån med lite nya idéer istället för att vi ska försöka fortsätta ta oss fram i Peps fotspår. Spåren blir allt suddigare ju längre ifrån ursprunget man kommer.
Barcelona el Flaco - Me, Myself and I
2013-07-23 09:04
Eftersom jag inte aldrig hade hört talas om Gerardo Martino är det normalt att man är lite skeptiskt, eller åtminstone förvånad över valet av tränare. Men sen när man läser om hans bakgrund och om hans filosofi så verkar det mesta passa in på vårt system: aggressiv press, vårdandet av bollen, ett 4-3-3 som även kan anpassas efter motståndaren. Skadar inte heller att han tror mycket på canteran och har ett nästintill maniskt besatthet av att kontrollera varenda minsta detalj. Det märks tydligt att han har haft Marcelo Bielsa som sin mentor. En bielsista istället för en cruyyfista.

Men jag är ändå förvånad över valet och ställer mig frågan hur Martinos namn kom upp på tapeten. Han känns inte som den typen av tränaren som Rosell hade haft i sin agenda, även om både SPORT och MD skriver att Sandrusco träffade Martino när han tränade Paragauy och blev imponerad av hans träningsmetoder. Tror inte heller att Zubi hade så värst bra koll på honom. Att man valde Martino måste ha berott mycket på att han var kontraktslös medan många av de andra alternativen redan var upptagna.

Återstår sen att se om anknytningen till Messi och hans familj har varit en faktor i ekvationen. Även om man kan tycka vad man vill om det stämmer så kan det knappast vara negativt att man plockar in en tränare som har alla förutsättningar att komma bra överens med lagets största stjärna. Snarare tvärtom.

En sak som jag dock läste om Martino och som nog inte kommer bli populärt inom omklädningsrummet är det faktumet att han har i sina tidigare klubbar haft som vana arr samla sina trupper 48 timmar innan en match. Pep Guardiola valde istället att införa en policy när han tog över som huvudtränare och skippa dessa koncentrationer. När man spelade en hemmamatch fick spelarna lov att tillbringa natten med sina familjer och när man hade bortamatcher reste man samma dag som matchen skulle spelas för att undvika att slösa en massa timmar på flygplatser och hotell.

Tito fortsatte på samma inslagna väg och detta har varit väldigt uppskattad bland spelarna. Ska bli intressant att se vad deras reaktioner blir om Martino ändrar på rutinen.

Barcelona petersays
2013-07-23 09:00
@SoN_Un:

Samtidigt som Busquets gör vadå?
Barcelona petersays
2013-07-23 08:59
"Det finns fan ingen i dagsläget. Inte någon som går rätt in och tar över efter Xavi om någon säsong. Det skulle kunna vara Gundogoan i sådana fall. Fast han känns nästan omöjlig att värva. Dessutom är det en stor chansning. Han har en välidigt bra vår i CL bakom sig. Är det verkligen tillräckligt för att klara anpassningen på Barcas mittfält? Cesc dominerade under flera säsonger i PL, världens tuffaste liga, och trots det har han problem att anpassa sig i en klubb han började sin fotbollskarriär i."

Det finns många mittfältare jag beundrar - men jag vet inte om dom skulle kunna gå in och prestera på den nivån. Jag har en gut feeling om att Cesc kommr prestera när han väl får chansen. Precis som Xavi själv klev fram när Deco var på väg ut. Samtidigt, om Cesc skulle lämna denna sommar - vilket jag tar för högst osannolikt - så finns det ju temporära fixar att värva samtidigt som Xavi har förstaplatsen och Roberto eller någon annan från b-laget får chansen. Ever Banega skulle kunna vara en sådan. Skadebenägen, men en bitvis extraordinär speluppfattning. Det är en sådan spelare som skulle kunna funka, eller inte - men som absolut vore värd chansen i en eller ett par säsonger. Precis rätt ålder (25), erfaren, två år kvar på kontraktet med Valencia. Pytsa upp €8-12M och låna samtidigt ut Jonathan dos Santos till Valencia - eller släpp med buyback.

Sedan hade vi såklart Portos Moutinho, som tyvärr lämnade för Monaco. Allt annat än skadebenägen och en spelare som skulle kunna spela på alla tre platser i vårt mittfält.
Annons: