/spanien/barcelona/forum/793.aspx/spanien/barcelona/forum/793.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Tiki-Taka
2018-01-25 09:49
Synd att Valencia inte åkte ut igår! Då hade vi stått med alaves, leganes och Sevilla.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona culésueco
2018-01-25 09:35
Bollinnehavet Atletico Madrid och Real Madrid får möta varandra i cupfinalen. Vinnaren av dem är den största förloraren i år. Dessutom tycker jag det är löjligt att så många tar ut vinsten i förhand när det står 0-1 efter första mötet.
Barcelona Krabban94
2018-01-25 09:32
@Bollinnehavet:

Tvåan i cupen brukar få Supercup platsen om Cup-vinnaren och Liga vinnaren är den samma.
Barcelona Bollinnehavet
2018-01-25 09:23
@Andreas FCB:

Ja. Då möter vi antingen Atletico eller Valencia i supercupen ;)
Barcelona Bollinnehavet
2018-01-25 09:22
@ || Cillessen #1:

Det hade dom inte fått denna säsongen ändå, med tanke på deras 4:e plats ;)
Dom är trots allt en poäng närmare missad Europa Leagueplats än vad dom är "lillebrorsan" i stan Atletico Madrid. Dom är poängmässigt lika nära helt värdelösa Deportivo La Coruña på nedflyttningsplats som dom är oss. Visst, dom har en hängmatch, men den är mot Leganes. Just det, samma lag som som har köpt spelare för totalt 9,65 miljoner euro de 10 senaste åren (enligt Transfermarkt) och som tog väck Reals enda realistiska titelchans för 2018, förutsatt att vi inte gör jobbet ikväll vill säga. Jag ger detta Real minimala chanser att ens ta poäng i den matchen. Men visst kan en skräll ske.

Detta Real är det sämsta jag sett. Att deras era med domarskandaler, turmål i slutet och enkla lottningar har jämförts med Peps Barca är ett jävla skämt. Att Zidane har ansetts vara "världens bästa tränare" tar jag lika seriöst som att Mourinho står för en attraktiv fotboll. Att deras stjärna jämförs med Messi är bara ett försök till hån från deras sida. 5-5 i guldbollar visar bara hur det står till med ärligheten, hedern och moralen i korridorerna hos FIFA. #TheBest jämförs numera med Paulinho. #TheBest säger att han är bäst genom tiderna. Snälla, han är inte ens den bästa Ronaldon genom tiderna, inte ens den näst bästa med tanke på att en viss Ronaldinho heter Ronaldo egentligen.

Men vi får kanske bara låta dom fortsätta jämföra sig själva med oss. Dom jämförelserna haltar ju trots allt mindre än deras spel gör på planen så vi kanske får ge dom det.

Med tanke på i somras så trodde jag aldrig att jag skulle "heja" på PSG och Neymar i CL. Men tänka sig att det gör jag. Vrid om knivjäveln som halva Spanien redan har tryckt in i sidan på dom den här säsongen. Gör det bara!
Barcelona Andreas FCB
2018-01-25 09:18
@JakWah:

Om vi vinner ligan och cupen får väl tvåan i La Liga platsen?
Eller?
Barcelona Messi M10
2018-01-25 08:59
Ligan är inte avgjort än så det är bra att inte fira i förväg.
Barcelona JakWah
2018-01-25 07:29
I och med att Real åkte ut cupen nu så förlorade de även möjligheten till att vinna supercupen i sommar.
Barcelona || Cillessen #1
2018-01-25 06:19
Kröjff Visst rätt i det mesta, men det är 2 borta matcher mot 2 lag som verkligen ska respekteras på hemmaplan. Jag vill inte ta bort något från pep och det han gjorde med Barcelona. Men på bortaplan i ligan så var det inte propaganda fotboll direkt. Vi hade problem på bortaplan även i cl. Visst var peps Barcelona magiskt att uppleva men likt solen så fanns det fläckar där med. Se matchen ikväll för kan lova dig bra fotboll, om inte så bjuder jag på @iniesta.70 fulwhiskey!
Real Madrid Dûssel
2018-01-25 06:02
@S.Eto'o:

Man kan inte jämföra dessa spelare. Visst har han gjort fler mål. Men att jämföra utifrån målaspekt är ju bara dåligt och skevt
Barcelona S.Eto'o
2018-01-25 04:40
Paulinho: “Me vs Cristiano? We are different players. Of course I am happy for the goals, but I’m glad to help the team win the games. My goal is always to help the team” #fcblive [uol esporte] HAHAHA vem kunde ha trott i början av säsongen att paulinho skulle jämföras med Ronaldo.
Barcelona Josep "Pep" Guardiola Sala
2018-01-25 01:42
Till Zizou & Perez & co

Every night in my dreams
I see you, I feel you
That is how I know you, go on
Far across the distance
And spaces, between us
You have come to show you, go on
Near, far, wherever you are
I believe that the heart does, go on
Once more you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on, and on
Love can touch us one time
And last for a life time
And never let go till we're gone
Love was when I loved you
One true time, I hold to
In my life we'll always, go on

Barcelona Kröjjff
2018-01-25 01:10
Här följer en senkommen eftersläng, med anledning av att jag för ovanlighetens skull den här säsongen sett hela två ligamatcher i följd med FCB. Tidigare uppfattningar jag givit uttryck för har bildats utfrån vad som skrivits på forumet, såväl under som efter tidigare matcher. Och den allmänna uppfattningen jag fått, är att det funnits ett omfattande missnöje med allt från Valverdes laguttagningar, byten och det sätt på vilket Barca spelat sig fram till sin ligaledning.

Till och med moderatorer har till och från verkat modlösa och efterlyst mer av underhållande fotboll samt satt någon sorts tråkighetsstämpel på segerkonceptet. Detta är de "fakta" jag förut har utgått ifrån. Men nu har jag alltså haft möjlighet att bilda mig en egen uppfattning om sakernas tillstånd. Två ynka matcher är självfallet långt ifrån tillräckligt för att dra några långtgående slutsatser. Men tyvärr tycker jag mig ha fått bekräftat vad många tyckt/ansett över tid.

Eftersom jag redan i all korthet berört bortavinsten över svårspelade Real Sociedad, låter jag mig nöjas med matchen mot Real Betis; som jag alltså streamade i enlighet med Barcadinhos råd och rön. Under uppladdningsfasen träffade the cameroonians helt rätt ifråga om vilken elva som skulle få starta och forumets facit förutspådde ett tätt mittfält som syftade till att tvinga Real Betis att anfalla på kanterna. Och han hoppades också på en bättre defensiv än den som FCB hade visat mot Sociedad.

Jag tog fasta på hans profetia, citerade honom och lade till mina egna tankar om scenariot i ett eget inlägg. Nu är jag sannolikt ute och cyklar samt överskattar mig själv på ett skämmigt sätt. Men jag måste erkänna att tanken slog mig, att forumets självskrivne profet uppfattade mitt tillägg till hans tankar som kritik riktad mot honom, när han plötsligt frångick sin vana att vara sakligheten själv för att plötsligt "out of the blue"skrika": "Madrid, cabrón - saluda al campeón!!!

Detta nämner jag endast för att tillförsäkra mig om att min kommentar till hans inlägg inte missuppfattats som kritik gentemot honom och hans tankegång inför matchen. Inget vore mig mer främmande. Jag utgick istället ifrån att han hade rätt i vanlig ordning och drog min egen slutsats: att tränarens tonvikt låg på defensivt tänk och att Sergio Robertos "debut" på sin rätta plats, var att denne skulle kunna iscensätta snabba omställningar för våra anfallare att förvalta i mål.

Slutsiffrorna 5-0 till FC Barcelona talar förvisso i en helt annan riktning. Men jag vill nog mena att den gode the cameroonians fick relativt rätt även vad gällde matchbilden som helhet. Det är ytterst sällan som jag ens går in på forumet och läser (än mindre skriver), under pågående match. Men den här gången gjorde jag så, då jag jag fann den första halvleken allt annan än underhållande. Sällan jag sett fotboll i La Liga likna den brittiska så mycket. Fysisk kamp mer än teknik tillika finess.

Vilket också färgade av sig på forumet, där det skreks efter varningar på Betis - spelare titt som tätt, efter det att domaren visat Barcas det gula kortet. Kommentarerna flödade ilsket och i vissa avseenden kunde jag instämma, så som den grova tröjdragningen på Messi. Men när konspirationsteorierna flödade om att de undermåliga domarna var värvningar av Real Madrid, slöt jag ögonen. Hackkycklingen Gomez ger en Betis en "vinge" med sin långa arms fulla längd, som på hockeyspråk var en självlysande hög klubba. Men någon fick det till att varning som föjde var felaktig, eftersom Betis - spelaren påstods ha sprungit in i densamma Hmm.

Men matchen som sådan då? Som sagt var det intensivt, tätt och sammandrabbningar högt och lågt. Och däremellan sekvenser av snabbt samspel i trianglar, som faktiskt Real Betis var det lag som stod för till övervägande del. Men som helhet var det långt ifrån en fröjd för min fotbollssukt. Snarare en sluggerfest som ofta tilltalar en blodtörstig boxningspublik, som inte finner något nöje i att se två tekniska pugilister praktisera "the noble art of seldefence" med teknik och briljant avståndsbedömning i framkant. Det var mest närkamp med betoning på kamp.

Men precis som mot Sociedad ändrade matchbilden karaktär i andra halvlek. Betis verkade ha bränt sitt bästa krut på sitt höga presspel och började slarva i positions/försvarspelet. Ur ett taktiskt perspektiv tycks det mig som en bättre fysik hos FCB precis som var fallet i San Sebastián, fick andra halvlek att väga över till Barcas fördel. Ytorna blev större, men trots det etablerade man emellertid inget ordnat anfallsspel att tala om. Trots att man kom att göra hela fem mål. Hur går det ihop kanske någon förvånat frågar sig. Svaret står att finna i snabba omställningar och moståndarmisstag (en konst som marängerna var mästare på innan höga inlägg tog vid där kontringarna slutade).

För handen på hjärtat, hur många gånger har inte vi barcafans sett lag som Betis stå upp mot Real Madrid med den äran två tredjedelar av en match, bara för att sen få se våra ärkerivaler ta till vara på varje tillfälle man får den sista tredjedelen och göra några snabba mål, som sett så billiga ut att vi tryckt på avstängningsknappen i ren frustration? Med en atletisk portugis i spetsen, som är på språng in i det sista i sin eviga jakt efter guldbollen. Låt oss titta närmare på de fem målen som "vi" gjorde.
Barcelona Kröjjff
2018-01-25 01:08
Forts: "Isbrytaren" stod Rakitic för genom att som jag uppfattade det, helt kallblodigt placerade bollen tätt intill målvakten i "armhålan", när denne försöker få ned sin bål/arm i tid. Det var en briljant individuell prestation som inte föregicks av något etablerat anfallspel. Utan just en plötslig omställlning. Där en till synes formstark Luis Suárez agerade hovleverantör på en öppen yta. Vid andra målet "snor" Sergio Busquets bollen från en ovaksam Betis-spelare som säkerligen Real Betis fans förbannar fortfarande. Varefter "Busken" med vänsterfoten via en lång svepande passning friställer en nästintill offsidestående Messi. Som tar några få korta steg och sedan skjuter från "höften": 2-0. Matchen är därmed i praktiken över. Betis få "pyspunka" och ytterligare tre mål följer under mindre än en halvtimme. Det första av dessa drar Messi på sig försvarets uppmärksamhet med bollen innan han rullar ut den till Rakitic, som slår ett flackt och relativt löst men skruvat inlägg, som Suárez möter på volley och trots lite snedträff går bollen in. Det andra (d v s 4-0) tillkommer efter det att Betis under ytterligare ett försök till anfall, står för en svag passning som snabbt snappas upp och via en lång boll i djupled hamnar hos vår Messi; som mer eller mindre i ensamt majestät manövererar sig fram till ett kliniskt avslut. Sista målet i matchen följer mönstret. Sergi Roberto erövrar bollem från en överumplad Betis-spelare och överlåter den till Messi. Som lägger i sin högsta växel. Med bollen klistrad vid foten görs processen kort, när han efter en explosiv löpsträcka nått straffområdet och serverar Suárez. Även det målet alltså efter en omställning. Vilket föregicks av ett agerande från Betis som sannolikt hade fyllt vårt forum med skällsord och varningar, om det varit FC Barcelona som förlorat boll på det sättet. Efter matchens slut så gjorde jag något för min egen del ytterst ovanligt. Jag gick in på Puertan och där fann jag en oneliner som faktiskt sakligt sammanfattade vad jag själv nu hade sett med mina egna ögon: "Barca spelar inte bra men dom är ruskigt effektiva". Men så borde det ju stå därinne var och varannan gång deras eget lag vinner. Och det oavsett om det handlar om enskilda matcher eller titlar. Har den j´vla gnällspiken som surar ner en storseger med sina eviga monologer som luktar lik från förr en svunnen tid lång väg, då inget postivt att säga om vår favoritklubb som ångar på i ligan och står inför nästa uppgift kommande kväll, i vad Iniesta.70 korrekt brukar översätta till Kungens Cup? Givetvis är det starkt av Valverde att förvalta nuvarande spelarmaterial på ett sätt som gör att vi fortfarande är obesegrade i ligan. Och att han är anställd av nuvarande ledning för att leverera vinstgivande resultat redan på kort sikt, snarare än vara en visionär spelutvecklare, torde det inte råda minsta tvivel om. Alla som läst boken "Så skapades världens bästa fotbollslag", vet att det rått motsättningar vad gäller synsätt. Och att Sandro Rossell ville se fler större och mer fysiska spelare, än små och snabba; sedan är det ju onekligen en ödets ironi att den lagvidriga värvingen av den lille lyxliraren Neymar blev han fall från ordförandeposten. Men sin vilja har han ändå fått fram. I Iniestas frånvaro var Messi ensam om att vara småväxt från mittfältet och framåt mot Betis. Men större spelare finns inte och har heller aldrig funnits. Och vi fick avnjuta La Pulgas s k "moves" som han inte fått lära sig av Pep Guardiola utan begåvats med av Gud (i alla fall om man tror på Coach Pep). Men flera spelare överraskade mig faktiskt positivt. Inte då minst med tanke på hur oerhört nedskrivna de blivit av många härinne, under denna än så länge åtminstone resultatmässigt mycket framgångsrika säsong. Jag tänker då smått obligatoriska syndabockar så som Rakitic och Gomez, vilka båda agerade disciplinerat som balansspelare vid sidan om vår officiella pivote Busquets. Och Sergi Roberto som fått flera tillfällen att träna upp sitt defensiva tänk som försvarare, borde med sin insats ha kvalificerat sig som ett fullgott alternativ på Barcas fyramannamittfält. Och vad tycker jag då om ter Stegen som jag själv skrivit ned rejält tidigare, tillsammans med meningsfränder? Av vad som stått att läsa på vårt forum har han gjort massor av stormatcher denna säsong och räddat FCB från poängtapp och förluster. Men mot Sociedad och Betis har tysken inte behövt storspela precis. Men ter Stegen ger onekligen ett tryggt intryck och har från skillnad till vad som var fallet förut, varit på plats och snabbt slängt sig samt sträckt ut sig i sin fulla längd när det osat lite hett. Och att Betis inte lyckades skapa en enda målchans trots sin anfallsfotboll ,talar för att Valverde finslipat defensiven. Barca skapade förvisso inte heller många. MEN, man satte å andra sidan nära nog samtliga sina:Fem. Vilket för tankarna tillbaka till vad en maräng skrivit på Puertan, d v s något i stil med att FC Barcelona inte spelar bra, men är fruktansvärt effektiva. Men spelar ett lag inte bra om man inte släpper till så mycket som enda rejäl målchans mot ett så offensivt balanserat klasslag i världens bästa liga, frågar sig kanske någon som orkat läsa ända hit? Det beror ju självfallet på hur man definierar "bra" fotboll. Att taktiker som José Mourinho och Lars Lagerbäck skulle ifrågasätta ett sådant påstående, under en presskonferens för lag de representerar vid ett sådant resultat, tar jag för givet. Men vi som har valt en klubb som liksom Ajax på sin storhetstid kommit att bli synonymt med begreppet totalfotboll och talangutveckling som vår favoritklubb, kan väl ändå fortsätta diskutera den frågan? Som handlar om ideologi och ytterst, identitet. Att vi tyvärr har en kriminell ledning som tagit ned oss på den jord där pengar och cynism styr och ställer, hindrar oss väl inte från att fortsätta drömma större än segrar? För övrigt tycker jag tröja 14 ska hissas upp i himlen där den hör hemma. Go´natt.
Barcelona FCB_Messi
2018-01-25 01:04
Förstår inte hypen kring alla reals "talanger" som dom värvade . Som dom säkrade för "framtiden".. Ingen av dom kommer ta en plats i reals startelva i framtiden . Real har inte det tålamodet med spelare. Och det är ingen som har visat framfötterna än eller ens tecken på kvalité. Theo, ceballos, vallejo, llorente. Alla är skit ! Alla dessa kommer sluta upp i ett mittenlag i Spanien.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2018-01-25 00:56
@ || Cillessen #1:

Vill bara påminna mig och andra här.
Säsongen är inte över än. Låt oss hålla tillbaka tills vi har några titlar slutet av säsongen. Vips så kan allting vända bara så där.
Barcelona || Cillessen #1
2018-01-25 00:14
När ska dom få sin jävla trippel? Haha :) Nej nu kommer man sova gott
Barcelona Nelson Umtiti
2018-01-25 00:12
@II Barça II:

Jag är på samma bana som dig, kommer aldrig någonsin kunna tycka synd om den klubben.

Sen förstår jag inte varför Real fansen går bananas, har dom glömt att dom har Ronaldo som kan ta över tränar rollen? Var det inte han som lyckades "coacha" sitt Portugal till en EM final vinst?

Sov gott Cules :)
Barcelona culésueco
2018-01-24 23:54
Ease is a greater threat to progress then hardship. - någon vis. Detta upplever marängerna för tillfället, förra året red de på något sorts magiskt flyt. Som det skrivit hundra gånger här inne, de var inte bättre än såhär förra året men det var enkelt för dem att vända och vinna, allt flöt på men i och med deras glädje stannade deras utveckling. Till viss mån har vi tagit ett stort steg fram i generationsväxlingen genom att inte ge de unga för stora roller, Messi bär laget på axlarna medan vi förnyar. De istället satsade på att deras nya unga spelare skulle vara de som ersätter tunga lirare från förra säsongen (Morata, James, Pepe). Dessutom har de inte riktigt en syndabock den här säsongen, det är så synd att Benzema var skadad den här perioden då de i princip tappade all hopp om ligaguldet för då märktes bristerna i bedragaren Ronaldos spel men honom kan de väl inte klandra. De har hamnat i något sorts dödläge i förhandlingarna, de har en tränare som iofs vann allt men som tydligt visar brister i intelligens och visar ingen tydlig spelidé. Han har även tappat sin största styrka, omklädningsrummet. Hans blir det första huvudet som rullar men snart ser vi en massaker i staden Madrid, mer specifikt Real Madrids omklädningsrum.
Barcelona Carles Puyol..65i
2018-01-24 23:48
Nu till något viktigare, otroligt fint av Barca att säga adjö till Masch på det här sättet. Syns verkligen hur mycket han betydde för klubben!
Barcelona II Barça II
2018-01-24 23:44
@Bentley King Arg, besviken? Pinsamt för spanskfotboll? Say what?? Det här är det absolut bästa som kunde hända. Personligen hoppas jag att de åker ut ur ligan, förlorar med sammanlagt 10 mot PSG, får transferban osv. Allt ont som händer Real Madrid gör mig glad.
Barcelona BartomeuDimission
Barca behöver vinna imorgon
Barcelona The Reporter 2.0
?Förlorar Real borta mot Valencia, som för tillfället ligger före, kan det se riktigt illa ut för Real. ? ?Visst, Real har en hängmatch. Men sådana är inte lätta. Speciellt inte i dett fall då den är borta mot just Leganes.?
Barcelona Skurhink
2018-01-24 23:41
Håll med om att det är smått bisarr’t hur det kan vända i fotboll. När fönstret stängdes i somras satt vi här helt knäckta och det va ganska lätt att räkna dom som trodde på Valverde och truppen vi hade då! Nu är det mitten/slutet av januari Real är närmare nedflyttning i ligan än att nå oss i toppen, dom är ute ur Copan, och till 90’/, ur CL. Samtidigt så har vi satt ett grundspel och ser ut att bli bättre och bättre ju längre säsongen går!
Barcelona Barcadinho.
2018-01-24 23:37
Real bjuder verkligen på dubbel glädje i år. Jag vet inte hur många ggr jag gick o lagt mig med ett stort leende på läpparna tack vare de gråa trista marängerna.
Man njuter, jag vill inte att det ska ta slut...:P
Godnatt.
Barcelona Vampíro
2018-01-24 23:36
Zizou, res!
Barcelona Z_Z
2018-01-24 23:32
Borde kanske erbjuda Deulofeu till Real. De behöver uppenbarligen förstärkning.
Barcelona II Barça II
2018-01-24 23:30
Real var egentligen inte mycket bättre än så här förra året. Att de vann ligan och CL berodde enbart på domarskandaler, absolut ingenting annat. PSG kommer att köra över detta mediokra b lag fullständigt! Hoppas även att de missar CL till nästa säsong.
Barcelona Bentley King
2018-01-24 23:29
Trodde aldrig att jag någonsin skulle bli arg och besviken när Real förlorar. Det här var ju bara pinsamt och väldigt dåligt för spansk fotboll. Visst dem räddar sina ansikten med två CL titlar i rad, men herre gud vad de har tappat helt! Nog fick har de fått hjälp de senaste åren och det visar sig bara mer och mer!
Barcelona culésueco
2018-01-24 23:29
Fan vad det minskar pressen samt ökar motivationen på våra lirare imorgon. Vilken glad överraskning. Väntade på att målet skulle komma men herregud det är tråkigt värre att kolla deras matcher. Den fotbollen hade inte attraherat några tittare ifall inte det stod namnet Real Madrid på reklamskylten. Fotboll ska vara attraktivt, det ska locka en publik på miljontals. Det här gör tyvärr inte det, Zidane avgår inte förens CL uttåget är ett faktum.
Annons: