/spanien/barcelona/forum/715.aspx/spanien/barcelona/forum/715.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
FCB- Culé master
2017-05-15 17:32
Den ultimata frågan är vem är en bättre coach, Enrique eller Valverde? hehe
Barcelona Reymar
2017-05-15 17:24
Andresit

Nu pratade jag om hur dom spelade innan och under Valverde så att du rabblar upp statistik om ligsplaceringar är ju orelevant.
Barcelona DM1982
2017-05-15 17:17
Official: Barcelona B will play against Cultural Leonesa in Segunda B promotion play-offs. Nu håller vi tummarna för grabbarna.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona El Pistolero #9
2017-05-15 17:17
[QUOTE=S.Eto'o]Ni får det att låta som Bilbao var ett dåligt lag innan Valverde. De har alltid vart ett storklubb i Spanien och alltid använt sig utav baskiska spelare, det är inget nytt. Sluta få det att låta som valverde har lyckats med något ingen annan har gjort. [/QUOTE] Han har lyckats med något ingen annan gjort i Athletic på sjukt länge - Valverde tog Athletic till deras första titel på 31 år när man slog Barça med 5-1 sammanlagt i spanska supercupen.
Barcelona Barca4life98
2017-05-15 17:11
Seriöst nu, varför måste vissa skribenter bara klaga för klagandets skull? Valverde är ingen no-body ska ni veta. Sen vetefan vad vissa skribenter skriver om Bilbao. Innan Valverde: 2011/2012 - 10th 2012/2013 - 12th Med Valverde: 2013/2014 - 4th 2014/2015 - 7th 2015/2016 - 5th Men man kan ju vrida och vända på saker hur som helst. I somras var ledningens värvningar gryma här inne, men med facit i hand så är "namn" inte det man ska kolla på hela tiden. Angående Sampaoli etc. Visst han är en bra tränare men efter att ha sett matcher med Sevilla är det ingen tränare som skulle få oss att kontrollera matcherna bättre t.ex.
Barcelona Andresito | 94:39 & 91:47
2017-05-15 17:07
Sedan kan man även studera Athletics ligaplaceringar de senaste 20 åren.
Som bäst hamnade man på en andraplats.
Därefter tog det 6 år innan man hamnade inom topp 5, vem ledde laget? Inge mindre än Valverde.
10 år senare var man tillbaka i topp 5, återigen med Valverde i rodret.

De bästa tabellplaceringarna för Athletic de senaste 20 åren har alltså varit:
2 - Luis Fernandez (97/98)
4 - Ernesto Valverde (13/14)
5 - Ernesto Valverde (03/04 och 15/16)
6 - Ernesto Valverde (16/17?) och Joaquin Caparrós (10/11)
7 - Ernesto Valverde (14/15) och Jupp Heynckes (02/03)
...Resterande tränare

Det är ganska tydligt att Valverde lyckats bäst med Athletics material i ligaspelet.
Luis Fernandes som knep en andraplats hade förövrigt under sina tre år i klubben ett poängsnitt på 1.47.

Siffror från Transfermarkt i både detta samt föregående inlägg.

Vill även tillägga att Valverde INTE är min favorit till att ta över Barça. Jag drar bara upp fakta då allt pekar på att det blir han som tar över och att det kastas mycket skit på honom härinne.
Barcelona Bosketts
2017-05-15 17:05
S.Eto'o

Det handlar inte om att få det att låta som Valverde gjort något fantastiskt med Bilbao, utan att få folk att förstå att det inte går att vinna trippeln med Bilbaos trupp och filosofi.

Sen tycker jag nog att Valverde, rent placeringsmässigt, gjort det relativt bra i Bilbao.

Som Andresito så fint la upp så har hans placeringar varit 4, 7, 5, 6 och just nu på plats 6.

Något som går att jämföra med åren innan som är: 12, 10, 6, 8, 13, 11, 17, 12.

Barcelona Barcelonistas
2017-05-15 17:03
Balon dor är ett skämt numera. 2013 2014 2016 har fel spelare vunnit. 13 borde Messi vunnit 14 Neuer 16 Messi elr griz
Barcelona S.Eto'o
2017-05-15 16:58
Ni får det att låta som Bilbao var ett dåligt lag innan Valverde. De har alltid vart ett storklubb i Spanien och alltid använt sig utav baskiska spelare, det är inget nytt. Sluta få det att låta som valverde har lyckats med något ingen annan har gjort.
Barcelona Bosketts
2017-05-15 16:57
Treyh

Åh nej, inte igen. Är så vansinnigt trött på det där priset.

Tror inte Messi bryr sig nämnvärt heller. Att man ska börja "marknadsföra" honom som den som borde vinna är ju bara banalt. Alla som bryr sig om fotboll vet ju vem som är bäst, och det borde väl räcka?
Barcelona Bosketts
2017-05-15 16:54
Andresito | 94:39 & 91:47

Fin läsning. Gillar att du grävt fram ordentligt med underlag som stödjer din analys, så tack för det!
Barcelona Treyh
2017-05-15 16:47
En månad innan det börjar bli dags omröstningen för Ballon d'or så vill jag att Messi-camp börjar ""marknadsföra" honom, precis som Ronaldo gör varje jävla år för att han ska vinna priset. Det skulle vara en skam för fotbollen(på riktigt Lasse) om Ronaldo hamnar på 5 vinster, precis lika mycket Messi.. OMG.

Det räcker med att Messi skickar ett mail till alla röstberättigade förbundskaptener och lagkaptener med bilden på länktipset. Bara en liten reminder om vems om är kungen och att Ronaldo är Messis lilla biatch.
Barcelona Andresito | 94:39 & 91:47
2017-05-15 16:46
@Reymar:

Det handlar inte bara om att spela "fin fotboll". Titta bara på Paco Jemez och var hans "fina fotboll" tog honom. En tränare ska kunna anpassa sig.

Bielsa ledde Athletic i 113 matcher med ett snitt på 1.42 poäng per match.
Valverde är uppe i 212 matcher med ett snitt på 1.65 poäng per match.

Bielsas tabellplaceringar var 10 samt 12. Hans största merit var att han tog sig till Europa League-final under sitt första år. Året därpå åkte hans Athletic ut redan i gruppspelet i EL.

Valverdes tabellplaceringar med Athletic: 4, 7, 5, 6 och just nu på plats 6.
Valverde har som bäst en kvartsfinalplats i Europa League. I Champions League åkte han ut i gruppspelet. Hans resultat i Europa med Olympiakos var inte heller mycket att hänga i granen - två tredejplatser i CL samt tidiga uttåg i EL därefter.

Om man nu ska jämföra Valverde med sin föregångare så har spanjoren ett betydligt jämnare facit med resultat strax under toppen. Frågan är vad det är som gjort att han inte kunnat ta Athletic till nästa nivå - hans tränarförmåga eller Athletics begränsade transfermöjligheter.

Ska man försöka dra en slutsats av denna korta sammanställning så är det att Valverde är en bra ligatränare med stabila resultat. Hans spel i Europa är dock inget som talar för att han är rätt för Barça, med andra ord har han svårt att få sitt lag att prestera när det väl gäller. Athletic är dock ett väldigt svårt lag att jämföra med andra då klubbens förutsättningar skiljer sig så mycket.
Barcelona El Pistolero #9
2017-05-15 16:42
[QUOTE=Fuerza]Gjort det bra? Du påminner om vår ledning som har en eftersläpning på ca tre år. Fotbollsvärlden går om. Vi blickar tillbaka och trampar i samma dike trots att vi var långt före alla andra under Guardiola/Laporta. [/QUOTE] Ja han har gjort det bra. Vad är bra i dina ögon för en tränare i Athletic Club med deras regel att bara använda Baskiska spelare? Europaspel varje säsong, utvecklat många talanger på ett bra sätt, vunnit spanska supercupen 5-1 mot oss, besegrat både Barça och RM under hans sejour. Spelat bra fotboll sett till materialet. Jag vet inte vilka krav du har, men dom känns för höga.
Barcelona Barcelonistas
2017-05-15 16:34
Katalano - Bielsa,Conte,Alegri är tränare jag helst hade sett hos oss. Conte känns dock helt omöjlig.
Barcelona Katalano
2017-05-15 16:22
Hej forumet,

Jag känner att jag måste göra en markering.

Som moderator i forumet så är det min uppgift att göra vad jag kan för att forumet ska hålla en så hög nivå som möjligt. Ibland med spärrar och varningar och ibland med tips/ konstruktiv kritik när någon är på väg att gå över gränsen med för många inlägg som håller en för låg nivå enligt oss moderatorer. Detta gör vi för att undvika att ge spärrar i den mån det går och försöka höja forumet på andra sätt och inte för att "sitta på våra höga hästar".

Om jag eller någon av de andra moderatorerna ger DIG- du som läser detta, en hint om att nu är det dags att höja nivån, så föreslår jag att du lyssnar istället för att skriva fyndigt tillbaka. I framtiden kommer jag vara hårdare när detta sker.

Har ni synpunkter så ta det i PM.
Barcelona Reymar
2017-05-15 16:18
@neymar JR || Cillessen #1:
Det där är ju exakt de Bielsa gjorde med Bilbao, under sina två säsonger fick han dom att spela fotboll från en annan nivå så att man inte kan spela fin fotboll med enbart baskiska spelare är en lögn. Isåfall Varför kunde inte Valverde prestera samma fotboll trots samma spelare? Skillnaden är ju att den ena är världsklass medans den andra är medelmåttig.
Barcelona the cameroonians
2017-05-15 16:17
Angående Valverde

På det positiva planet så finns kopplingen till Cruyff efter 3 säsonger under holländaren. Han har också en hyfsat avslappnad stil och därmed ett diplomatiskt tillvägagångssätt gentemot spelare och media.
Han verkar också ha förmågan att kunna hantera defensiven på ett taktiskt sett.
I och med att han arbetat i Athletic Bilbao så har han aktivt tvingats jobba med akademin då¨de bara får ta in spelare av baskiskt ursprung och därför tvingas se till de egna leden i större utsträckning än många andra klubbar.

Det negativa då.
Med hans historik ser jag inte honom som en långsiktig lösning och satsning från ledningens sida. Snarare är han att konstatera som en person som man lätt kan göra sig av med, skulle man så önska. Det är inte en person med vare sig legendstatus (likt Lucho och Pep) eller meriter från stora klubbar som har pondus att diktera villkoren.
Kommer han att få det stöd och de förutsättningar som behövs för att göra ett bra jobb eller faller han offer för politik och maktfasoner?

Gällande hans låga vinstprocent så ska man inte stirra sig för blind på detta. Tränar du en storklubb (vilket han inte gjort förutom Olympiakos om vi ser det till respektive liga) så är du garanterad ett par titlar nästan oavsett. Värre med mindre lag då.

Samtidigt har han hoppat en hel del och det är bara i Bilbao han stannat längre och där man verkligen kan se frukterna av hans långsiktiga arbete.
Det talas om ett 2-årskontrakt, det säger väl inte allt, men skvallrar samtidigt om att det inte är en lågsiktig lösning.

Det mest avgörande är dock inte om Valverde är en bra tränare, det är vilken uppgift han kommer få från sin arbetsgivare. Och som ni alla vet vid det här laget ställer jag mig frågande till om ledningen har förmåga och vilja att rikta skeppet åt "rätt" håll.
Barcelona Katalano
2017-05-15 15:57
Fuerza, se PM
Barcelona Treyh
2017-05-15 15:53
Ifall Juventus vinner trippeln, finns det en chans att vi kan få Allegri? Gubben är helt pazza även vid en 3-0 ledning och klockan tickar 90+ mot Barcelona. Han verkar även vara en duktig taktiker, som de flesta stora italienska tränare.

Självklart vill mesen Bartemjao ha en nickeldocka som lyder minsta befallning, tränare som Unzööö vore perfekt. Han har liksom "Barca-DNA" Fyfan vad jag hatar det där ordet. Som en annan skribent skrev tidigare... en som sån Tuchel har säkert mer "Barca-DNA" än Unzue. Jaja det är bara anställa släktingar och vänner eftersom de har "Barca-DNA"... de har vistas i omklädningsrummet. Det räcker xD
Barcelona Bosketts
2017-05-15 15:49
@Fuerza:

Intressant att veta precis vad i Valverdes karriär som du tycker är "uselt". Han har alltså varit en direkt dålig tränare i dina ögon?
Fuerza
2017-05-15 15:35
Usla/medelmåttiga prestationer (från ledningen, Valverde och Alba) talar för sig själva.
FCB- Culé master
2017-05-15 15:06
@Katalano:
Ja, den här ledningen är ormar och manipulerar allt möjligt. Det är uppenbart alla kan se det, Värre än Rockefeller familjen.
Barcelona Katalano
2017-05-15 14:58
@Barcelonistas:

Då finns det inte så många att välja på. En galen tränare på sidlinjen är ju heller inte synonymt med att det automatiskt går bra i matcherna heller.
Barcelona Katalano
2017-05-15 14:57
FCB- Culé master

Jag håller med om att Valverde inte har det Barca-DNA som ledningen uttryckt att de eftersöker i nästa tränare. Jag håller med Gabriel om att det endast är en rökridå för att kunna välja en nickedocka som de kan styra som de vill, jag skrev ett liknande inlägg som honom häromdagen fast om Unzue och inte Valverde. Jag blir smått glad om det åtminstone inte blir Unzue som blir näste tränare. Förhoppningsvis kommer Valverde in och river om rejält i grytan och att vi får se dansande trianglar återigen kommande säsong.
Barcelona Barcelonistas
2017-05-15 14:53
Valverde är det en aktiv tränare? Jag vill ha en galen bulldog som tränare slm skriker och står vid sidlinjen och lever sig in i matcherna.
FCB- Culé master
2017-05-15 14:47
@Katalano:

aa. Dock är den här situationen annorlunda tycker jag. Pep var legend som kom från B laget och Enrique är också en legend men hade tränat två klubbar innan, ett av dem var en " top 15" klubb nämligen Roma. Det gick sådär för honom.

Men det jag vill komma fram till att Valverde inte är en " Barca" om du fattar. Han satt bara på bänken och spelade få matcher, han har lika mycket DNA som Hleb med den logiken ledningen använder, hehe.

Så om dem ska gå för en "annan" tränare är det lika bra gå för en som gjort det på högsta level.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-05-15 14:45
Skulle hemskt gärna vilja se sampaoli, tuchel, Conte ja t om även pep att basera ett spel inspirerat av cruyff med endast baskiska spelare. Okej garcia var mitt första val och den som "förtjänade" tjänsten pga sitt Barca DNA. Men vad pekar på att tuchel/sampaoli/sarri skulle passa Barcelona mer än valverde?
Barcelona Gabriel
2017-05-15 14:35
Smogen

"Tränare som Sampaoli, Tuschel och Conte verkar inte vara tillgängliga och däremed verkar dom heller aldrig ha varit aktuella."

Både Sampaoli och Tuchel hade simmat till Barcelona om det fanns ett seriöst intresse att anställa de som tränare, så att skylla på att de inte är tillgängliga fungerar inte. Att valet av Valverde kritiseras är inte konstigt, culés är helt enkelt trötta på att ledningen inte väljer att satsa på spännande namn eller de bästa alternativen och istället gå för medelmåttlighet.

Man väljer Valverde pga hans relationer med ledningen samt att man vill ha en nickedocka som gör det ledningen ber om. Att han ska ha Barça DNA pga att han suttit på bänken som en reservspelare i Barcelona från 1988-1990 är bullshit, han har lika mycket Barça DNA i sig som Santiago Ezquerro.

Samtidigt finns det tränare som Oscar Garcia, Sampaoli, Tuchel och Sarri som spelar betydligt mer likt spel det som Cruyff implementerade hos oss än vad Luis Enrique, Unzue eller Valverdes filosofi är. Men med en ledning som distanserat sig allt mer av Cruyffs anda i klubben så är man knappast förvånad.
Barcelona Bosketts
2017-05-15 14:30
Som sagt. Det går inte att dra några större slutsatser ännu. Vi får vänta och se helt enkelt. På samma sätt kan man inte heller skrika om hur allt löser sig genom att värva tränare och spelare som "är perfekta för Barcelona".

Personligen har jag alltid varit imponerad av hur Bilbao lyckats vara strax under toppklubbarna, när det är en klubb som enbart använder sig av baskiska spelare. I Baskien bor det två miljoner människor, och man lyckas ändå få ihop ett lag som kan spöa på både Barca och Madrid med stora siffror. Det ÄR imponerande.

Sen vet man ju, som jag var inne på, aldrig hur det blir. Men jag är nyfiken på Valverde. Jag hade varit mer nyfiken på ett namn som Oscar Garcia. Men jag är ändå nyfiken. Och det räcker för mig.
Annons: