/spanien/barcelona/forum/714.aspx/spanien/barcelona/forum/714.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonistas
2017-05-18 12:48
Om vi ska prata guldbollen så lär Ronaldo tyvärr vinna igen om han vinner ligan och Cl. Ligan har han redan vunnit men en förlust i Cl finalen mot Juve samtidigt som vi vinner cupen och Messi levererar under kommande höst så tror jag Messi vinner. Buffon kommer inte vinna hade guldbollen bara handlat om våren nu så hade han vunnit kanske men inte när höstspelet drar igång där en utvilad Messi och Ronaldo börjar säsongen. Messi är ju bäst och har helt klart varit det den här säsongen. Men jag tror allt hänger på Cl finalen samt hur de går för Portugal i CFC.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Reymar
2017-05-18 12:39
Vad har Buffon gjort den här säsongen för att vinna guldbollen? Eller ska han vinna enbart på grund av sin långa karriär? Snarare Bonuci eller Chiellini som förtjänar den mer än Buffon om man utgår från vem som varit bäst i Juve.
Barcelona Barcadinho.
2017-05-18 12:32
Det är skillnad mellan misstankar o bevis men inte heller alla misstankar är konspirationer. Det har visat sig att båda Fifa o Uefa eliten var inblandade. Det var nog inte många som höjde ögonbryn när sanningen kom fram. Beror på att det har funnits rimliga misstankar.
Det cirkulerar miljarder runt fotbollen o det är damtidigt få människor som har makten över industrin, internationellt el nationellt.
Där det finns pengar finns smuts.
Barcelona Soko
2017-05-18 12:32
@Bosketts:

Ja det gör vi :)
Jag säger att Buffon vinner guldbollen om Juve tar trippel .
Barcelona Bosketts
2017-05-18 12:31
Soko

Ska vi slå vad? :)
Barcelona Soko
2017-05-18 12:29
Bosketts

Du kommer att äta upp din hatt kommer du se.
De kommer att belöna Buffon inte bara för trippel och året som gått utan för hela hans karriär, samtidigt som de vill passa på och bryta traditionen att enbart anfallare vinner.

Om nu Messi inte vinner så kan jag acceptera att Buffon vinner det bara inte Ronaldo gör det.
Barcelona Barcadinho.
2017-05-18 12:24
Juve har aldrig vunnit trippel med Inter O Bayern.
Barcelona Bosketts
2017-05-18 12:22
Soko Om Buffon vinner priset ska jag äta upp min hatt, gå hela vägen till Barcelona och springa naken genom Europa på styltor. Ingen målvakt eller back kommer någonsin få priset så länge Ronaldo, Messi eller Neymar spelar fotboll. Så är det bara. På gott och ont, givetvis. Sidenote: Inter har också vunnit trippeln, va? Edit: Bayern, United och Inter har vunnit trippeln tidigare (endast CL, och inte andra europeiska cuper inräknade). Barca är det enda lag som vunnit den två gånger.
Barcelona Barcelonistas
2017-05-18 12:20
Har Juve vunnit trippeln innan?
Barcelona Soko
2017-05-18 12:18
Juventus vann dubbel igår . Om nu Juve tar hem CL också så vinner de trippel något ingen lyckats göra det förutom Barca ?
Då är chansen stor att Buffon vinner guldbollen även om ingen kan jämföras med Messi. Men vi vet hur allt fungerar, journalister räknar titlar och sedan övertalar varandra att rösta på en och samma. Sedan bombar medier folk och så påverkar kaptener och förbundskaptener att rösta och följa dem. Mer politik än sport.
Barcelona S.Eto'o
2017-05-18 11:34
"Reals anfallare Karim Benzema passar nu på att hylla sin landsman och jämför honom med Barcelonas stjärna Neymar. – Det Mbappé gör i Ligue 1 och gjort i Champions League är enastående. Den senaste spelaren som verkade så bra på den här nivån var Neymar, säger han till L´Equipe"
Barcelona the cameroonians
2017-05-18 11:31
För mig handlar det om korruption, inte ifråga om rena pengar, mutor osv - utan snarare ifråga om att hålla sig "vän" med de som bestämmer.

Ta en person som Perez som är en av Spaniens rikaste personer som kontaktvägar rakt upp i den politiska eliten och som bjuder in (domstols)domare, politiker, ligapresidenter, ansvariga för (sociala) medier osv till VIP-läktarna på Bernabeu.

De är i sin tur chefer för andra som fattar besluten närmare verkligheten, och hur mycket vågar dessa "komma på fel fot" med sina chefer?
Väger den moraliska kompassen över eller är karriären viktigare?
Gå till er själva och flera av er kommer säkerligen att känna eller har någon gång känt av pressen och påverkats att fatta vissa beslut utifrån vad chefen vill snarare än vad er professionella hjärna säger. Har jag fel?

Sanningen är också att Barcelona har väldigt dåliga relationer med flera av de styrande organen. Allt ifrån FIFA till UEFA och domarförbundet. Så pass att man knappt vågar uttala sig som klubb gällande de sportsliga orättfärdigheterna som sker.
Däremot är klubben noga med att släppa kommunikéer när det gäller oförrätter riktade mot klubbens administration och ledning. Då talas det om svarta händer etc. Sportsligt är det i bästa fall spelarna som får stå på barrikaderna och skrika sig hesa. Men det är kanske en annan femma? Eller?

Samtidigt. Är det något Cruyff har lärt oss culers och klubben är att vi INTE ska agera som förlorare utan se till oss själva och skita i de andra. Barcelona kan vinna utan att skylla på något.

Men. Fotbollen är annorlunda idag än för 20-30 år sedan - och saker och ting börjar eskalera. Det är en sak att förstå och förhålla sig till det som sker, men vi ska aldrig sluta prata om det.

Med andra ord, vi ska inte jämföra oss med Real Madrid och sträva mot att förklara våra egna tillkortakommande med frånskyllan och ursäkter kopplat till "korruptionen". Istället ska vi njuta extra varje gång vi lyckas och alltid tro på vår förmåga att hitta vinnarspåret igen. Vi är Barcelona - Més que un Club!
Barcelona tribente_magico
2017-05-18 11:14
Jag ser det såhär. Real Madrid är ett otroligt bra lag för tillfället. Men så fort det står och väger eller lagen dom möter är på väg att ta sig in i matchen så kommer i många fall den här säsongen ett eller några helt matchavgörande domslut till Real Madrids fördel. För att sedan väga upp det med några billiga domslut på rad till motståndaren för att det inte ska se alltför uppenbart ut. Igår var bara ett exempel på hur det sett ibland under för många täta matcher för Real den här säsongen. En rätt solklar straff och det kan sluta hur som helst. Celta är bara ett av lagen som alltså inte tilläts komma in i matchen pga domarn.
Barcelona Meneysuarez91011
2017-05-18 11:10
Enkel slutsats: FC Barcelona håller på att gå om Real Madrid som lag, både som storhet och bättre resultat på 2000-talet. Detta ska ju självklart förhindras, huvudstadens lag ska ju vara bäst. Enkelt. Elleeeer....? Undrar hur Atletico känner. Pinsamt. Men bara att släppa detta, hoppas vi drar in nån riktig fet värvning framför Perez ögon, bara för att. Hazard. Hehe!
Barcelona Bosketts
2017-05-18 10:52
Börjar bli rätt låg nivå här inne nu. Att sitta och raljera över korrupta domare och förbund är enkelt. I synnerhet efter de enorma fördelar Real fått i ligan denna säsong. Men ska man försöka hitta något i det får man gräva djupare än så.

För mig handlar det inte om korruption. Jag tror inte att Perez delar ut pengar till domare och andra klubbar, jag tror inte heller domare medvetet missar gula och röda kort. Jag vill tro att jag är smartare än så.

Men, likväl så vinner Real ligan med många felaktiga domslut, uteblivna avstängningar och hävda kort, medan Barcelona fått solklara mål bortdömda, anfallsstjärnor avstängda (passande till El Clasico...) och överklagan bortviftat. Varför är det så?

För mig handlar det om något undermedvetet. Real Madrid är Spaniens lag. Huvudstadslaget. Det lag som under lång tid representerade Spanien i Europa. Det här är ett fenomen man ser lite runt om i världen, och inget unikt med Spanien. Många ligor har ett lag som de flesta i landet håller på. Tyskland har sitt Bayern, Holland har sitt Ajax, Danmark har sitt Köpenhamn etc.
Det är fler fotbollsintresserade i Spanien som håller på Real Madrid än vad det är som håller på FC Barcelona. Så är det bara. Det är fakta. Precis som det är fler som föredrar Barcelona än Sporting Gijon eller Málaga.

Det problematiska i detta är att det då också finns fler domare, fler personer i förbundet, fler LIGAPRESIDENTER som har Real Madrid som favoritlag. Och hur man en försöker att hålla sina åsikter utanför sitt professionella arbete, så är det oerhört svårt att inte då och då, ta ett snabbt beslut som gynnar klubben man föredrar snarare än tvärtom. Tänk er själva, om ni fick ett arbete inom spanska fotbollsförbundet, hur svårt det skulle vara att stänga av Neymar efter hans onödiga handklappande. Eller hur svårt det skulle vara att INTE stänga av Morata efter hans onödiga handklappande.

Jag vill tro att det här är något som blivit extra tydligt på senare tid, då fotbollen utvecklats och blivit jämnare och mer avgörande av detaljer. Att Aspas får rött kort efter att ha sparkats ner av Ramos är något som syns mer i dagens fotbollssamhälle, och som får större konsekvenser.
Just därför måste vi lägga av med det barnsliga skriket om korruption, och gå vidare med det riktiga problemet: att få domare, förbund och andra inblandade mer professionella i sitt yrke. Att de uppmärksammar detta som ett problem.

Det är befängt att skylla på Reals fördelar som det som avgör ligan. Vi avgjorde ligan själva när vi torskade mot Alaves, Deportivo och andra. Vi har inte varit bra den här säsongen. Real har varit bättre, så är det bara. Men det finns ett problem i fördelarna, som sträcker sig längre än det sportsliga. Och det är det vi ska diskutera, OM vi nu ska diskutera dem överhuvudtaget.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-05-18 10:51
Katalano Inte bara det utan även mentaliteten skiljer något enormt, dom går in i matchen i underläge. Svagt psyke och spelar inte för sina egna fans eller för sin egen heder. Jag må älska Barcelona men när själva matchen drar igång vill jag ha största möjliga utmaning oavsett vilka vi möter. Vill se fantastisk fotboll från bägge sidor med oss som vinnare i slutändan om inte så tackar jag för en galen bra match. Senaste el classico är ju helt klart min favorit match, trots att vi har krossat Madrid med 5-0,4-0 och 2-6. Dem senaste 7-8 åren har vi och real snittat 90 poäng/ säsong vardera och det är för dåligt av resterande lag. Under pep var vi ostoppbara då kan jag acceptera att vi rullar hem ligan relativt enkelt, men sen dess har det rullat in titlar trots dålig fotboll från oss.
Barcelona Katalano
2017-05-18 10:40
neymar JR || Cillessen #1

Ja, frågan är vad det beror på. I England tävlar lagen på samma villkor, men i Spanien så håller alla på ett lag och sedan ÄVEN antingen Real eller Barca. Detta ser jag inte i någon annan av de europeiska ligorna.
Barcelona A good coach is everything!
2017-05-18 10:18
Hade vi gjort vårt jobb hade ligan vart klar. Men nej vi chillar och slarvar bort viktiga poäng under säsongen och vill på slutet komma ikapp det funkar inte så ! Tack LE och hela jävla skrot ledningen ..
Barcelona Soda Popinski
2017-05-18 08:10
Personangrepp och provokationer. Varning! / Mod
2017-05-18 07:55
Tänker trycka ner den här skit ligan något enormt nu och då tänker jag inte på domarna. Så fort Barcelona och real hittar en gnutta motivation så är det helt hopplöst för ligan, speciellt för lagen under top 10. Sedan el classico har vi och Madrid knappt behövts svettas, ingen av oss har egentligen varit speciellt bra men ändå tennissiffror varje match. Det är för uselt, vart är viljan hos dom mindre lagen? Spelar ingen roll om man inte har något att spela för man ska ändå vilja dräpa Draken. Den här titelracet skulle vara spännande och nervkittlande, ingen drama och ingen passion....
Barcelona Barcadinho.
2017-05-18 07:08
Det stämmer, så fort det dröjer några år för real o vinna liga blir det uppenbart att de ska vinna med alla möjliga medel. sportsliga el inte.
Det är som en naturlag. Naturkatastrofen kommer komma efter några år.

Men det är precis det som är poängen konstigt nog. Dubbelt extra roligt när vi vinner el när de blir överkörda på en titel. Vi är David, de är Goliat. Men ovanligt stark David som brukar skoja o göra narr av Goliat.
Det är vår uppgift att vara antimadridista. Vi gillar inte kungalaget.

Kom igen Juve.
2017-05-18 06:10
Jag är inte irriterad över poängtappen mot Malaga, depor eller betis. Det är hemma matcherna mot real och atletico där vi har fullständigt kontroll och ska släppa in skit mål bägge matcherna. Vi borde ha haft full pott mot bägge Madrid lagen och det är för dåligt att inte klara av att spela av matcherna på camp nou.
Barcelona Gabriel
2017-05-18 01:20
Tänker inte skriva mycket, befinner mig på Twitter numer då jag börjat finna det mer intressant där man hittar culés från fler olika länder än enbart Sverige. Tänker hålla mig kort och gott med att den här ligavinsten till Real Madrid är den mest korrupta och oseriösa ligavinsten genom tiderna. Grattis till eran köpa ligatitel. Ingen tar den seriöst! :)
Barcelona grande jw
2017-05-18 01:01
Lite jobbigt att Michel som är tränare för Malaga är madridista in i benmärgen med över 400 matcher i klubben och även fostrad i akademin. Förvånar mig inte om han ger spelarna tidig semester och skickar ut b-laget på planen? AS skrev även i en artikel redan i april att Real Madrid tvingas betala 1m euro till Malaga om Isco vinner ligan som en deal i klausulen.. Nu kanske Malaga överbevisar mig och gör sitt livs match på söndag trots att man inte har ett skit att spela för, men ser inte direkt ljust ut på förhand med alla "omständigheter". Men vem vet, mirakel har hänt förr..
Barcelona El Pistolero #9
2017-05-18 00:59
Jag vet inte hur det ska gå till men Barça måste värva Mbappé och Ousmane Dembele. Framtida världens bästa striker o ytter. Sälj skroten vi har på bänken o köp.
FCB- Culé master
2017-05-18 00:04
@Soko:

Inget rykte om Mbappe eller Hazard. Bara fans som spekulerar.
Barcelona Barcelonistas
2017-05-17 23:44
Haha komiskt att folk är förvånade vad förväntade ni er? Så här har det sett ut hela säsongen. Jag trodde inget skulle slå 11/12 säsongen där Real fick domarfördelar i varje match men holy shit den här säsongen slår 11/12 säsongen med råge.
Fuerza
2017-05-17 23:39
Ingenstans skrivs det om domarskandalen förutom i MundoDeportivo och Sport. T.o.m. svenska tidningar förminskar betydelsen av situationen där Aspas ska ha straff och Ramos rött kort som sista man. Hade det varit Barcelona så hade det varit ramaskri.
Barcelona Bollinnehavet
2017-05-17 23:17
@Reymar:

Vart tycker du att jag blundar för alla domarmisstag till Reals fördel? Vi ska fortfarande vinna mot Alaves och Deportivo även om Real får fördelar och inte vinner mot Eibar och Las Palmas. Det är olika saker som inte hör ihop. Och faktum är att om vi hade gjort jobbet och presterat som vi bör så hade domarhjälpen för Real inte räckt till en ligatitel. Nu gör den det.
Barcelona Soko
2017-05-17 23:10
Om Real vinner ligan i år så blir det svårt att stoppa de nästa år då de redan nu har flera tynga köp på gång bla Mbappé och Hazard medan vi pratar om att ta tillbaka Deuffelou. Real som redan i år har bredden och vi inte ens kan få ihop ett a lag. Jag är orolig.
Annons: