/spanien/barcelona/forum/6398.aspx/spanien/barcelona/forum/6398.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Júnior.
2014-03-30 22:50
Hittade följande länk inne på Atleticos forum. En intervju med Xavi och Koke om Champions League mötet som kommer. Edit: Såg precis att det redan hade länkats tidigt under eftermiddagen men jag rekomenderar för er som ännu inte hunnit se klippet att ta en titt.
Barcelona LeoMessi
2014-03-30 22:46
Leo y Cesc (Barcelona) Har hört så många svenska "experter" och kommentatorer säga Athletic Madrid och Atletico bilbao
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Leo y Cesc
2014-03-30 22:44

Vill bara påpeka alla här inne som skriver Athletico hela jävla tiden att det stavas ATLETICO om det är Atletico Madrid ni menar annars är Athletic Bilbao ett annat lag.

Håller på ett spanskt lag och kan inte stava till ett topplag i La Liga, pinsamt.
Barcelona B-Guden
2014-03-30 22:35
@Sentuary:

Tycker inte Neymar alls varit nån mönsterbrytare,lyckas sällan, väljer fellägen visar alldeles för tydligt när han ska dribbla så det snabbt kommer en en försvarare till och ger understöd, Neymar var godkänd lite i början och När Messi var skadad.
Jag tycker Barcelona med Messi är bättre utan Neymar, och speciellt när vi spelar, Xavi Cesc Iniesta Messi, då var han bara i vägen.

Men det är första året och både han och Messi har varit skadad och därför inte fått mycket tid med varandra heller.
Barcelona Heywood Jablome - Andrés
2014-03-30 22:28
Läser jag verkligen rätt att Cristiano Ronaldo blev utbuad av vissa fans igår på Bernabeu? Haha. Äntligen sätter någon krav på världens 'bästa' och världens mest 'kompletta' spelare. Efter fem år i Spanien har en en ligatitel och en cuptitel.

Hade det varit Barcelona... Ni kan ju fantisera själv. Tata blev sågad till fotknölarna efter 4-0-vinsten mot Rayo för att Barcelona förlorade bollinnehavet. :-)
Barcelona Cule4life
2014-03-30 21:24
Det är dags att strimla Athletico, Vi har fått ihop vår elva och vi är på G. Vi är ett annat Barca senaste Costa & co mötte oss. Folk har underskattar Barca hela 2014.
Barcelona Sentuary
2014-03-30 21:23
Bäste Krojf Förstår vad du menar men hellre en spelare som bryter mönstret, och det var väl den typ av spelare alla ville ha hit under sommaren än en Pedro eller Sanchez som bara passar bakåt. Visst kan jag hålla med om att Neymar tappar lite för mycket bollar och faller lätt men bara hans närvaro på plan sätter skräck i motståndarna. Hade vi vunnit el Clasico utan Neymar? Nej, det tror jag inte och ligan hade varit körd, men nu har vi chans till ligatiteln och han har en stor del i det.
Barcelona Krojf
2014-03-30 21:16
Bäste Sentuary

Jag har sagt mitt i ämnet nu. Statistik säger givetvis inte allt. Den kan till och med ljuga. Det är sant. Men bättre med en bakåtpassning och sen göra sig spelbar i djupet än en misslyckad dribbling och armarna uppåt sträck, Eller?
Barcelona Sentuary
2014-03-30 20:58
Krojf Du kan skriva 25 rader till men Pedro är inte bättre än Neymar, Neymar hotar och motståndarna visar rädsla, han avlastar Messi väldigt mycket. Pedro är en bra truppspelare däremot, men jämför inte honom med Neymar, personligen skiter jag i statistik, kollar mer på vad de gör på plan. Har du statistik på hur många bakåtpassningar Neymar och Pedro har?
Barcelona Krojf
2014-03-30 20:48
NEYMAR "vs" PEDRO!!!! (split opinion) En sak kan vi nu nog slå fast som ett faktum, efter alla ilskna kommentarer som skrevs i direkt anknytning till Barcas milt uttryckt undermåliga insats mot Espanyol. Ty nu man kan svårligen ha missat att det med tiden uppstått två smått kompromisslösa fraktioner på vårt forum. Där den ena inte alls är nöjda med Neymars insatser under hans första säsong i FC Barcelona. Den andra fraktionen däremot, känner sig i alla lägen föranledda att försvara Neymar till priset av Pedro, som pekas på som SÅ mycket sämre. Som om DET skulle göra Neymar bättre än vad han visat sig vara i "vårt" matchställ. Ur mitt perspektiv personifierar Pedro det som Barca säger sig stå för som klubb. En lojal ödmjuk spelare med låg profil. Kan faktiskt inte påminna mig att jag sett honom ge uttryck för missnöje med sitt minspel och/eller kroppspråk, när han blivit utbytt gång efter annan under flera års tid. Vilket är mer än man kan säga om Neymar. Redan innan hans första säsong i FCB är till ända. Vad viktigare är: Pedro har mig veterligen aldrig visat minsta tendens till att sätta sig över den stolta slogan som slår fast att LAGET är större än jaget. Han är kort sagt en sann lagpelare som sliter och verkar i skuggan av Messi m fl. Men låt oss lägga förhållningssätt åt sidan en stund och istället flytta fokus till det strikt fotbollsmässiga. Och med stöd av statistik, ta en närmare titt på vad Pedro respektive Neymar faktiskt fått uträttat, när dom befunnit sig på plan i ligaspelet så här långt under pågående säsong. Pedro har startat 21 matcher och börjat som avbytare 9 gånger. Gjort 14 mål på 52 avlossade skott och asssiterat till 8 mål. Neymar som var borta en tid för skada, har startat 18 matcher, börjat som avbytare 5 gånger Gjort 9 mål på 62 avlosssade skott och assisterat till 8. Pedro och Neymar synes alltså så långt relativt likvärdiga som spelare sett till antalet matchstarter och med ovanstående siffror i färskt minne. Men dessa pekar ändå i en rikting som säger oss att Pedro gör fler mål på färre skott. Kort sagt, han verkar onekligen varit effektivare än Neymar vad gäller sitt skytte. Vilket också verifieras av det faktum att Neymar träffat mål 28 gånger men "bara" nätat vid 9 tillfällen; cirka var tredje avlossat skott som hållit sig inom målramen, har alltså resluterat i mål; drygt 33 procent. Pedro å sin sida har skjutit "on target" 21 gånger och fått fira mål med sina lagkamrater vid 14 av dessa tillfällen. Han sätter alltså bollen i nät 2 gånger av 3, när hans skott riktas mot målet: ca 66 procent av skotten får följaktligen avsedd effekt i hans fall. Dubbelt upp med andra ord, i jämförelse med Neymar. Intressantare blir det dock faktiskt om man tittar på siffror som säger oss hur många frisparkar respektive spelare fått och hur många de orsakat. Inte minst som deras spelstil skiljer sig åt avsevärt, trots att båda i huvudsak används som offensiva "yttrar". Neymar har fått hela 72 frisparkar med sig och orsakat 27. 5 gula kort har domarna sett sig föranledda att ge honom Pedro har tilldelats frispark 39 gånger och orsakat 20. En enda gång har det viftats med gult kort i hans riktning. Detta trots att Pedro är nästintill hyperaktiv i presspelet och gör mängder av maxlöpningar under en match, både framåt och bakåt. Han tar förhållandevis väldigt stort defensivt ansvar med tanke på utgångspositionen och erövrar boll och/eller sätter stopp för möjliga framstötar från motståndarspelares sida med sin intensitet. Neymar däremot tar inget nämnvärt defensivt ansvar alls. Och när han springer bakåt i plan så rör det sig mestadels om alibi-löpningar, i väntan på att spelet ska vända framåt igen. Alltså borde Neymar inte dra på sig alls lika många frisparkar som Pedro.Som ju jagar och går in nära på motståndare med boll, så fort tillfällle ges eller situatonen så kräver. Neymar å sin sida tar ofta emot boll mer eller mindre stillastående. Men från skillnad till Messi agerar han inte då bollplank i ett snabbt väggspel, utan agerar snarare bromskloss. Och från skillnad till Pedro vill Neymar i såna situationer gärna känna på bollen först och ta några lättfotade sambasteg", innan han levererar den vidare. Vilket inte så sällan leder till bolltapp och att spelet på Neymars kant förlorar i fart. Vilket i sin tur får till resultat att Jordi Alba tvingas hålla tillbaka eller avbryta sina långa linjelöpningar och eventuella genombrottförsök. Just dessa bolltapp förklarar troligtvis flertalet av de frisparkar Neymar orsakar. Detta eftersom han samtidigt inte är den som finner sig i att bollen tas ifrån honom i första taget. Varför han är där och trampar den "skyldige" i hälarna mer eller mindre direkt. En annan förklaring kan mycket väl vara att de gånger Neymar inte förlorar bollen när han väl fått den i sin ägo, ger han mestadels moståndaren den tid denne behöver för att stoppa honom med mer eller mindre ojusta medel. De allra flesta frisparkar Neymar får med sig beror för övrigt inte på att han visat sig särskilt svårstoppad såvitt jag kunnat se. Utan att att han har för vana att falla minst lika lätt som en annan ökänd och överskattad anfallare, med portugisiska som sitt modersmål. Frisparkarna som följer är hur som helst långt ifrån lika mycket värda som en sedvanlig väggspel - variant med fart. Helt enkelt eftersom fasta situationer som allom bekant kanske är Barcas absolut största svaghet även offensivt sett. D v s om bollen i stillhet ska slås från en plats i närheten av sidlinjen: Frispark eller hörna kvittar lika, Den blir allt som oftast kort. Moståndarlsaget ges möllighet att samla sina styrkor. Barcas offensiva uppspelsfas mot Espanyol, försiggick väl ensidigt mycket på vänsterkanten under framförallt första halvlek. Som om Iniesta befunnit sig där som ett rinnande vatten i vanlig ordning, fast han satt på bänken. I Iniestas frånvaro fick Neymar därför flera tillfällen att behandla boll. Vilket fick till konsekvens att flytet i spelet gick fullständigt förlorat. Sällan har väl en spelare med sån stjärnstatus fått och haft boll i sin ägo så många gånger, utan att få nåt vettigt uträttat. Inte desto mindre var det många som drog slutsatsen att Pedro var mycket sämre än Neymar och var den som borde bytas ut, eftersom han å sin sida knappt var i kontakt med bollen alls. Men hur ska det gå till när han inte får några bollar att ta emot och leverera vidare? " Bollar att "arbeta" med är inte Pedros stil. Det är sånt som Neymar sysselsätter sig själv och motståndare med. Resultat: Neymar fick hela 6 frisparkar med sig, vilket ingen annan kom i närheten av. Pedro? 2. Och trots att somliga inte tyckte sig se Pedro vara involverad i spelet över huvud taget, så lyckades han ändå med konststycket att avlossa exakt lika många skott på mål som Neymar, nämligen 2 (på färre antal minuter) Båda blev hur som helst utbytta i matchens slutskede. Så båda fraktionerna borde väl sammanfattnings ha blivit nöjda.
Barcelona Nesto
2014-03-30 19:11
Captian. Han kanske ser hur lite Roberto får spela och känner sig inte lockad av de minuterna. Känner han att han vill vara kvar så låt han stanna, lika bra det. Där får han regelbunden speltid och utvecklas mycket bättre än att nöta bänk. Året efter så lär han ju dessutom kanske konkurrera om minuter med en gammal Xavi? Annat hade varit om han fick både song och Robertos minuter. Skicka iväg Gerard till Celta illa kvickt, han får gärna ta med sig någon av de afrikanska muskelbergen i b laget så att de får anpassa sig till första ligan.
Barcelona ( Xaviesta )
2014-03-30 18:47
Capitan \(^.^)/ Minns du vår diskussion om detta för ett tag sen?
Barcelona LeoMessi
2014-03-30 18:31
Neymar11 (Barcelona) Visst är det ledningens fel men det är lika mycket hans fel. Hur lite eget ansvar ska spelare ha? Självklart hade jag älskat om han hade stannar kvar men just nu skulle jag inte ta tillbaka honom, tack vare hans uttalanden. Visst det var dumt av Tito att inte spela honom dom obetydliga matcherna, idiotiskt faktiskt. Men även om thiago hade fått dom där minuterna så hade inte han varit nöjd. Han hade säkert ändå pushat för en försäljning och Barca tvingar inte kvar någon så han hade sålts.
Neymar11
2014-03-30 18:22
LeoMessi Alla så är jävla snabba med hugga på ledningen, oavsett vad som har hänt så är allt lednings fel. Börjar bli irriterande Thiago situationen löstes bra för bägge parter 25 miljoner € är godkänt med tanke på våra tidigare försäljningar Thiago får speltid, men beter sig som ett ex med sina uttalande och längtar säkert tillbaka
Barcelona LeoMessi
2014-03-30 18:12
Neymar11 (Barcelona) Samtidigt som han har kommit med diverse uttalanden. Han tror att ledningen tar åt sig av det han säger, men dom skiter i honom fullständigt, istället är det fansen som tar åt sig.
Neymar11
2014-03-30 18:10
petersays Vad gjorde ledningen fel? Dom kan inte lova honom speltid! Och vad tränaren gjorde var upp till han. Han kan inte hålla alla nöjda, ibland får man helt enkelt anstränga sig istället för att bli girig och kräva saker och och ting För lets Face it han visade knappast något när han fick chansen. Men det har han däremot gjort i Bayern!
Barcelona petersays
2014-03-30 18:05
"Namn: CarlesPuyol5
Sänt: 2014-03-30 14:47
Som man bäddar får man ligga. "

Att Thiago lämnade Barca var lika mycket klubbens fel, inte hans. En vidrig ledning och tränare utan tro på honom. Varför skulle han stanna? Och så ska du jubla över att han är skadad nu också? Tråkigt värre tycker jag. Han har varit riktigt bra i Bayern och det svider att veta att vi kunde haft en spelare av hans kaliber istället för Sergi Roberto just nu. På grund av ledningen inkompetens kommer vi kasta miljoners miljoner på spelare som ex Gundogan som kommer behöva tid att komma in i laget eller kommer bli en besvikelse.
Barcelona Júnior.
2014-03-30 17:45
Corazon

Hur länge han kommer anses vara talang blir svårt att svara på. Jag skulle dock vilja se honom återvända hem om drygt ett år och bevisa vad han går för i den blåröda tröjan. Sedan kanske han floppar eller lyckas riktigt bra i klubben. En chansning är dock värt att satsa på, det är jag säker på!
Barcelona LeoMessi
2014-03-30 17:31
Läskigt hur dåliga Tottenham är egentligen... Hur tusan spenderade dom balepengarna?
Barcelona LeoMessi
2014-03-30 17:19
Capitan \(^.^)/ (Barcelona) Förhoppningsvis så är det för att han inte känner sig redo för a-laget än och att han behöver ett år till på sig. Är det så att han vill dra till en annan klubb så är det riktigt otacksamt gjort av honom, speciellt om han inte get a-laget en chans. Det är som att säga "Tack så mycket för att ni har investerat stora summor på att utveckla mig, men någon annan får ta del av min kompetens"
Barcelona Vampíro
2014-03-30 17:08
Vad är det för tränare Tottenham har? Helt usel taktiskt, han lirar med en central mittfältare borta mot Liverpool. För att inte nämna backlinjen som har stora hål.
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-03-30 16:55
På tal om våra talanger, här är något oväntat om Rafinha. Despite Barcelona planning for him to join first team next season, it's not clear if Rafinha (21) wants to return from loan at Celta. [md] Tror ni detta har något att göra med brorsan Thiago att göra eller känner han sig helt enkelt inte redo? Gissar på det sistnämnda...
Barcelona Corazon
2014-03-30 16:51
@Lion24:

Du sa det väldigt bra
Barcelona Corazon
2014-03-30 16:50
@Júnior.:

Du kanske har rätt.. och man ska väll inte utesluta nått men hur länge anser ni att han kan få leva som talang, jag ser inte ens honom som bänk, ja kanske är allt för kritisk, självklart hade jag mer än allt önskat att våra egen delu blommat ut till något riktigt stort.
Ser idag hellre att man värvar en på hans plats en att satsa på honom.
Men som ni säger han är säkert värd å vänta på får se.
Barcelona Lion24
2014-03-30 16:49
Jag personligen har aldrig fastnat för Deulofeu. Har alldeles för dålig spelförståelse och beslutsfattande. Är inte effektiv alls och han är väldigt ensidig tycker jag. Jag bedömer inte efter Deulofeus insatser i Premier League för jag vet att det är svårt för vilken ung spelare som helst att komma dit och dominera utan det är hans spelstil som jag aldrig har fastnat för. Men jag hoppas han motbevisar mig.
Barcelona Lion24
2014-03-30 16:49
Barcelona Capitan \(^.^)/
2014-03-30 16:40
Angående Deulofeu tycker jag att han sköt sig själv i foten då han valde PL före La Liga, då han visste innan att han inte skulle få kontinuerlig speltid. Dessutom är engelsk anfallsfotboll väldigt annorlunda från den spanska, då man oftast spelar på chanser i England. I den taktiska biten förlorar också de engelska lagen då det redan är bevisat att i Spanien är spanska spelare mycket mer taktiskt slipade, vilket kommer bli välbehövligt om Gerard vill ta en startplats i Barca i framtiden. Jag vet att Deulofeu besitter en enorm talang, men att han har i princip stoppats helt i utvecklingen p.g.a den uteblivna speltiden. Jag tror att om han istället valt ett spanskt lag där konkurrensen inte är så stor eller okej (Celta, Sevilla, Valencia, Villareal osv) skulle vi fått se en mer självsäker Deulofeu som utvecklat sitt beslutstagande samt kyla framför mål. Det enda positiva med flytten till England är väl att han (kanske) fått ett bättre psyke av att nöta bänk och tar inte allt för givet samt kunna förbättra sitt försvarsspel något. Fortsätter han i England är det svårt att se honom bli den startspelare vi hoppades få se. Jämför man hans utveckling och prestationer med Rafinha kan man med säkerhet se vilken av dem som har störst chans (om inte fastslagen) att slå igenom i A-laget. Dock tycker jag att Rafinha alltid varit bättre eller haft mer potential än katalanen.
Barcelona Júnior.
2014-03-30 16:37
Corazon Människor hypar inte upp Deulofeu endast för att han är från La Masia. Det han gjorde i Barcelona B och i landslagssammanhang har endast fått människor att hålla ett extra öga på honom, med all rätt. Potentialen finns där och det kan handla om en tidsfråga innan han blommar ut. Han har inte riktigt kommit in i den engelska fotbollen på samma sätt som han gjorde i den spanska. Det kan handla om allt från att han inte har lyckats anpassa sig till den nya omgivningen, att han får ut mer av sina egenskaper i spansk fotboll eller att han faktiskt inte kommer leva upp till de förväntningar man hade från början (vilket jag dock inte tror). Tanken är väl inte direkt att han ska slå sig in i startelvan så det vore dumt att utesluta något när det gäller Deulofeu.
Barcelona LeoMessi
2014-03-30 16:26
Corazon (Barcelona) I ärlighetens namn så är han lite överhypad. Självklart så har han talangen till att bli något riktigt bra men jag har inte sett honom ta så stora kliv framåt om jag ska vara ärlig. Sen så är han fortfarande ung och det dummaste man kan göra är att tro att det är för sent för honom. Han fyllde 20 år den här månaden, så han har fortfarande tid att förbättra sig på.
Barcelona Corazon
2014-03-30 16:20
@LeoMessi:

ja kanske han behöver mer tid va vet jag men hur gammal e killen, hur många år behöver man antingen har man det eller inte. Läser hur många det är som hypar upp honom enbart för att han är en la masia.
Jag ser inte hur han ska kunna ta en av tre anfalls platser och vara ett hot med mål och assist.
Annons: