/spanien/barcelona/forum/6217.aspx/spanien/barcelona/forum/6217.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Zyzz
2014-05-13 19:27
Det är så tråkigt när ledningen inte vet hur man värvar ordentligt. Det hade varit mycket roligare om man visste att de försökte värva exempelvis Hummels istället för Luiz.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Vampíro
2014-05-13 19:13
David Luiz är ingen startspelare i Chelsea. Han är nog t.o.m. fjärde valet som mittback efter Ivanovic så €39M för en spelare som är reserv och gör sig bäst som mittfältare är ett stort fail i min bok. Men visst han slår roliga frisparkar och är skön på instagram.
Ronaldinho the original
2014-05-13 19:05
Nej! David Luiz är ingen startspelare i Chelsea om du syftar på mittback positionen.
Barcelona DM1982
2014-05-13 18:59
Jag kan inte påstå att David Luiz är min favoritback men det känns som om många här (och på andra ställen) får ta och skärpa sig lite. Killen är startspelare i Brasilien och även i Chelsea. Det är en explosiv back som kommer komplettera både Bartra och Pique, en Hummels hade faktiskt inte varit att föredra i det läget.

Det som är lite farligt med Luiz är att han kan kötta lite väl mycket ibland, i England kommer man undan med det men i Spanien åker det röda kortet fram. Å andra sidan var jag rädd att Mascherano skulle åka ut var tredje match när han kom men alla spelare anpassar sig, han var en köttare i Liverpool men inte lika mycket i Barcelona.

Priset är vad det är, Barcelona har aldrig varit speciellt bra på att förhandla känns det som men i det här läget får det kvitta lite. Behovet av en mittback är enomrt och har varit det i flera år. Det finns inte så många alternativ ute om man vill ha en rutinerad spelare som ska kliva in på en gång. Luiz är en av dem. Om det är så att han kommer så blir det bra, det är i slutet av dagen en bra back. Att påstå något annat är bara trams.
Barcelona Lion24
2014-05-13 18:57
*hjärta* Titos mod #Omval: ja tack!

Det var faktiskt Tata och hans staff som bjöd spelarna på grillfesten, enligt barcastuff såklart. Tidigare har det varit BBQ fest hos Messi också, man kan ju undra hur odisciplinerade spelarna är egentligen, allt detta mitt i en säsong. Disciplin och motivation är Tatas ansvar, inte spelarnas. Konditionsträning och uppoffring för varandra är också Tatas ansvar.

Vampíro

Jag tycker också det är tråkigt att Tata inte fick den rätta chansen. Men en tränare för Barcelona bör aldrig, notera aldrig vara mentalt svag, återigen aldrig. Ville Tata gå sin väg så borde han ha gjort det. Kommer någon spelare in i kontoret och ska kräva massa saker så blir det bänken, man böjer sig inte och bugar för pressen/spelarna. Resultaten gick ju Tatas väg i början av säsongen så han hade ju all rätt att göra det han införde så han kunde svara tillbaka. Men det blev tvärtom, han böjde sig. Vad jag vill komma fram till är att jag tror inte att Tata hade kunnat göra ännu mer även om han skulle få vad han ville. Det har ingenting med taktiken att göra utan jag tror inte att Tata är rätt tränare MENTALT för Barcelona.
Barcelona Luigi & Barca, no Mario
2014-05-13 18:53
Det här gjorde Tata med en avdankad trupp utan motivation med äldre, långsammare, trötta spelare. Med en Messi som inte vill spela fotboll och med en backlinje som består av en ungtupp Bartra och en mittfältare på 172 cm, utan en ledning som står bakom honom. Katalanska median drev ut honom. Varje gång Barca va uträknad slog han alla storlag tills katalanska inkvisitionen drev honom till vansinne. "@jasonpettigrove: Guardiola 1st season as FCB manager: won 27, drew 6 and lost 5. Scored 105 conceded 35 to finish on a points total of 87." "@jasonpettigrove: With one game to go, Martino has won 27, drawn 5 and lost 5, scoring 99 and letting in 32, and has 86 points." Vad hade Tata åstadkommit med en fullgod renoverad trupp? Ett vansinnesdåd av ledningen. Laporta backade alltid upp sina tränare till 120 procent.
Barcelona -SAMI-
2014-05-13 18:51

@-SAMI-:

Barcelona -SAMI-
2014-05-13 18:50
Precis vad jag menar!

@FCB_Messi:

Barcelona FCB_Messi
2014-05-13 18:47
Luiz är ett klockrent köp . Vi behöver lite köttare ! Bollvinnare , hård spelstil , stark i luften ! Snälla ni som klagar , nämn 2 spelare i dagens Barca som har det luiz har ?
Barcelona Vampíro
2014-05-13 18:43
@Lion24:

Har aldrig sagt att jag vill att Tata stannar nästa säsong, den bron är bränd för längesen. Tycker bara det är tråkigt att han aldrig fick en ärlig chans från början. Tror han hade kunnat bli en lyckad tränare om han fick rätt redskap förra sommaren, nu är det försent.
Barcelona the cameroonians
2014-05-13 18:35
Bara att gratulera Chelsea som säljer till överpris och sedan passar på att köpa till underpris.

OK att det finns andra variabler att ta hänsyn till i värderingarna, men i mina ögon finns det inte på jorden att Luiz ska värderas till samma värde som Costa.

De här jävla reklampengarna från Qatar har fått ledningen att spendera ännu mer i onödan än Laporta gjorde på festande.

Sen får man ju ändå ge dem lite cred för att de efter 3 år till slut värvar en mittback...
Barcelona ( Xaviesta )
2014-05-13 18:29
Jeffson Träffsäkert inlägg. Vi är många som känner precis som du för inför Luiz. Det började som skepsis för många där ute och nu har det övergått till att han suger och att han kommer att floppa. En sådant dramatisk hopp mellan sina egna åsikter åstadkommer man endast om man har rotat alldeles för djupt i någonting, alldeles för många dagar i rad för att till slut med nöd och näppe tvunget hänga kvar vid sitt argument till varje pris. Just nu heter det att han är värdelös och redan en flopp innan han ens hunnit testa Barcatröjan i omklädningsrummet vilket är aningen skrattretande. Att folk är beredda att avslöja sin IQ på det sättet är för mig obegripligt. Sedan finns det en skara fans som inte vill se honom i Barca då man tycker att han inte är något för oss. Jag står i den gruppen och vinkar glatt. Argument som "med lite finslipning blir han bra" är inte mycket att hänga i julgranen, Bartra kan bli världsklass med lite finslipning också, what's your point? Nej, vi behöver en ledare i mittlåset NU, inte värva en "finslipad" version av något vi redan har. Luiz lär säkert göra det bra i Barca om värvningen sker men han kommer inte att lyfta Barca, vilket är just det vi är i akut behov av om vi en gång för alla ska få ordning i bakre ledet. Hans pris är det minsta bekymret i sammanhanget för mig.
Barcelona *hjärta* Titos mod #Omval: ja tack!
2014-05-13 18:19
Lion24

Jag står bakom dig i den frågeställning där, det senaste tycker jag det vart alldelles för slappt i Barca-lägret. Nu vill jag inte vara den som skyller ifrån eller kommer med konspirationsteorier, men jag tror det inte är så mycket tränarens beslut det där. Många tränare vill ha så mycket träning som möjlilgt, och att döma av hans personlighet så verkar inte hans ambition ligga i lä. Det är något som osar unket och Mister vet nog redan om att han lämnar och kanske själv tar det lite slappare... Vem vet? Jag säger inte att det är så, men herregud vad många olika scenarion det kan finnas i detta Barca, och i år har vi faktiskt fog för det med tanke på allt som råkat slinka undan till allmänheten.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2014-05-13 18:16
@Canaletes:
Helvete!!! Kul att hela laget visar känslor på bänken och Tata visar känslor. Tänk om startelvan på planen visade samma passion som de på bänken. (Inte för att spelarna på bänken håller någon Barca klass. Jag vet inte vad, men jag diggar fan Tata. Hur är det med oss fans som inte kan spanska. Vad är det med dessa La-liga show/eftersnack???. Det finns ju inte någonstans att gå och se eller läsa om kontraverser/bra eftersnack på engelska eller åtminstone textad. Jag blir arg varje gång jag går in på såna talk-show om La-liga men inte kan förstå vad de diskuterar. Helvetes helvete. Så ryktas David Luiz till oss också. Jag får bara huvudvärk när jag kommer in här och läser lite nyheter och rykte. Man mår fan dåligt, man mår sämre och sämre för varje vecka som går. Det har inte kommit bra saker ut Barca's höll senaste 3 säsonger. Det ena negativa nyheten efter den andra..
Barcelona westinho - Sergio #16
2014-05-13 18:14
@Riiio!!:

Piqué kom väl för ca 5 miljoner euro. Kan inte tänka mig att någon tyckte det var ett överpris för en ung mittback med stor potential och ett förflutet i vår klubb. Det var ett av de bästa kap vi gjort på senare tid.
Barcelona Lion24
2014-05-13 18:12
Vampíro & *hjärta* Titos mod #Omval: ja tack!

Jag respekterar eran åsikt angående att ni vill ha kvar Tata. Jag tycker också att han är en bra tränare med färdiga taktiska kunskaper, absolut. Där håller jag med er två. Men allvarligt, grillfest på onsdag, ledigt på fredag och match på söndag i den näst sista omgången. Alltså, hur går det här ihop i en klubb som Barcelona?
Barcelona -SAMI-
2014-05-13 18:12
Ni verkar tycka Luiz är dålig. Själv hoppas jag han kommer lyckas i Barca. Så ni kan kyssa hans fötter.
2014-05-13 18:11
Canaletes, så underbart klipp du länkade. Jag förstår inte när folk säger att vi behöver en coach som visar känslor, vi har ju redan en! Apropå klipp, en kampanj av brassarna för att få ibra till Brasilien. riktigt skönt folk, diggar speciellt Anderson Silva och snubben som kommenterar med glimten i ögat om Guardiola :P och Alves asså, har inga ord för den killen haha :D
Jeffson
2014-05-13 18:07
Jag har sagt innan att jag verkligen älskar D Luiz. Han verkar vara en störtskön typ och det finns mängder med klipp på honom där han skojar friskt och driver med sina lagkamrater. Jag gillar även hans spelstil. Precis som jag gillar Mascheranos. Men det som oroar är att det inte är detta Barcelona behöver just nu. Vi behöver stabilitet och lugn där bak, någon som kan styra backlinjen och hålla koll på sina lagkamrater. Vi behöver inte någon som mer än gärna går upp och chansbryter och själv behöver bli styrd. Jag hoppas givetvis att jag får helt fel här och att Luiz visar sig vara exakt det där mittbacksmonstret vi behöver, men just nu är jag skeptisk.

Skulle han komma så står vi där med Pique, Bartra och Luiz och eventuellt Mascherano eftersom vi är Barcelona och vår ledning är dumma i huvudet. Vem av dessa ska styra defensiven? Hade vi köpt Hummels, Kompany, T Silva, Benatia eller Mangala så hade svaret på den frågan känts mer givet, nu blir det bara ännu ett frågetecken.

Men trots detta så blir jag glad om han kommer eftersom han är en av mina favoritspelare där ute. Han får gärna överbevisa mig. Och Zubi får även överbevisa mig genom att köpa Luiz PLUS en back till. Tänk om han skulle blixtra till med Luiz och Laporte, eller Mangala eller någon. Men nä. Det lär inte hända. Langar han Luiz så lär han vara mer än nöjd där.

Som ni ser sår är jag något splittrad angående Luiz. Jag låter det vara så så länge.
Barcelona Barca o Mort!
2014-05-13 17:57
-SAMI-

Haha ajuste man måste vara bättre än David Luiz för att man hellre vill ha en annan mittback till klubben :P Med din logik får man aldrig kritisera någon person om man själv inte är bättre haha.
Barcelona Culé - Messi y Alexis [BIENVENIDO NEYMAR]
2014-05-13 17:57
Tycker det är fel att vi dömer Luiz och säger att han kommer floppa etc. Vem vet, tänk om han exploderar i Barca? Om ni såg Confederations Cup-finalen mot Spanien så såg vi hur bra han är när han är som bäst. Jag håller med om att han är ojämn men glöm inte, en mittbacks peak är runt 27 års åldern.

Personligen tror jag han kommer överraska oss alla men våra försvarsproblem kommer fortfarande finnas där. Enligt mig behöver vi en defensiv högerback som Azpilicueta. Cuadrado är fel, fel och fel! Tror inte han kommer hjälpa oss tbh.
Barcelona Gabriel
2014-05-13 17:51
"Ni som dissar Luiz är ni bättre??"

Haha bästa argumentet idag. 10p!
Barcelona -SAMI-
2014-05-13 17:47
Ni som dissar Luiz är ni bättre??
Barcelona Nemesis 10
2014-05-13 17:43
Tycker folk härinne överdriver en aning om hur dålig Luiz är och allt möjligt. Jag tror folk har mindre koll än vad dom tror för Luiz är inte så usel som vissa påstår. Luiz är en bra back och hans styrkor ligger i huvud spelet, fysiska spelet och han har bra speed. Hans svagheter är att han har en tendens att göra idiot brytningar och kan gå in för tufft vilket kan resultera i frisparkar och kort typ som Mascherano. Sen är väl han inte den mest positions säkra backen men det kompenserar han med sin snabbhet. Det som är bra om vi får in Luiz är att han också kan spela som defensiv mittfältare och då kan man dra nytta av hans offensiva skills, han har ett väldigt bra driv när han springer fram med bollen (påminner mig lite om Yaya Toure när han väl driver fram med bollen i mitten) samtidigt som att han har väldigt bra och tunga skott från distans. Många matcher som har låst sig och vi just har behövt nån med bra distans skott och bra huvudespel, vi har ju bara Adriano som kan dra till från distans. Jag säger inte att Luiz är den ultimata backen men han är inte så dålig som vissa här inne beskriver, Han är en bra back och med lite slipning och disciplin kan han bli väldigt nyttig för vårat lag. Han visade i Cupen i somras med Brasilien att han kan vara världsklass, i finalen mot Spanien var han t.o.m bättre än Silva tycker jag. Problemet för mig är att han är inte värd den summan det pratas om tyvärr, jag hade inte klagat om vi betalar runt 25 miljoner euro dock. Edit: Han är även en ganska bra frisparksskytt.
Barcelona God is a five letter word - Messi
2014-05-13 17:27
Andresito
Av de du nämner tycker jag endast Kompany är värd de pengarna
2014-05-13 17:15
@Vampíro:

Jag vill gärna höra motivationen till varför man skulle göra sig av med Tata, för själv kommer jag inte på en enda, ingen annan än att Tata själv inte pallar med sina överordnade och bristen på stöd. Från Barcas perspektiv ser jag bara fördelar med Tata, kontinuitet är en av dom.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2014-05-13 17:14
Jag klandrar inte alla som sätter höga priser på sina spelare, det är bara vi som rear ut våra spelare. Marknaden är som den är, visst ska man sätta hårt mot hårt men klubben har satt sig i denna sits, inte nog med att man inte fyndar när det bokstavligen rekommenderas spelare av ex spelare i Frank de boer så går man ut och säger att man har så mycket att spendera.

Det är lika dåligt som att skrika efter sin kompis i en skräckfilm istället för att diskret gå tassa omkring så gör man en massa oljud hopp om att det är kompisen som dyker upp och inte förövaren.

Nu sitter vi där med ett stort behov på 2 mittbackar, det var förväntat att vem än vi går efter blir det dyra stålar.
Barcelona Riiio!!
2014-05-13 16:59
Shit va alla klandrar på Luiz. Visst han kanske inte är det optimala men va fan va Pique då han kom. Då tyckte vi alla att 85milj el fan han kostade va ett rejält överpris och att vi inte ens borde köpt honom när vi även samma sommar värvat caceres, och att han va seg, klumpig mm. Va hände sen. Topp 3 mittbackar under en lång lång period och startman i landslaget. Självklart är det skillnad på övergångssummorna vi talar om här man tyvär ser verkligheten ut såhär nu. Alex petar ju Marquinho i PSG o hur många va inte villiga att ha hit honom förra sommaren, kosta vad det kosta vill osv osv. Ge killen en chans. Laporte kan lika gärna ha ett kasst psyke (spelar pltsligt i ett storlag) och floppa direkt. Vi vet inget förens spelaren visat det på planen.
Barcelona Andresito
2014-05-13 16:56
Fattar inte hur man kan betala €39m för David Luiz. Vart fan började förhandlingarna?

Om det var 50m så var det bra förhandlat av ledningen, men inget lag i världen värderar en 27-årig Luiz så mycket, så det är uteslutet.

Chelsea satte troligtvis utgångspriset på 40m, och med ett slutpris på 39m ser man hur mycket Barca sparade in med hjälp av förhandlingarna - ungefär lika mycket som det finns vett i styrelsens skallar.

De enda mittbackarna i världen som är logiska för priset €39m är Kompany, Ramos och Varane.
Barcelona Vampíro
2014-05-13 16:38
Tänk om Tata hade fått ett riktigt lag att jobba med. En ledning som hade stöttat honom och hjälpt till att bygga ett slagkraftigt lag. Men nej istället blir han utpekad som syndabocken för andras misslyckanden. Jag tycker det är sorgligt att vi slarvar bort en så pass duktig tränare. Han hade definitivt kunnat göra stordåd med rätt förutsättningar. Väldigt synd.
Annons: