/spanien/barcelona/forum/564.aspx/spanien/barcelona/forum/564.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona JakWah
2018-02-05 18:28
Pique has strained ligaments in his right knee & the injury isn’t as bad as it was feared first. He wants to force his presence in 2nd leg of the Cdr semifinal vs Valencia, but the medics want to be more cautious. He’s likely to return to action before facing Chelsea. [cat radio]

Skönt att han inte missar matcherna mot Chelsea!
Barcelona Barcadinho.
2018-02-05 18:14
Kröjff. Tyvärr är det så att det värvas spelare ner till division tre, i Sverige o per automatik de stora ligorna. Ja så klart med egen kassa mått mätt. Spelare från Afrika, sydamerika mm värvas till lägre divisioner i Sverige. Man plockar också tvärsöver hela riket. Inte så att man satsar mest på egna produkter. Brommapojkarna försökte en tid men det gick åt helvete. Jag vet inte hur det fungerar därborta just nu, men de är kanske undantag, de har en enorm stor ungdomsverksamhet relativt ekonomin o media uppmärksamheten. Alltså, du behöver sikta på ännu lägre divisioner för att få ”rena klubbar” från mottot ”pengar styr spelet”. Du får dock nöja dig med sämre fotboll. Men man vänjer sig. Jag var igår på en div 5 träningsmatch, inomhus tack o lov. Det gick att se några finna guldkorn tom där. En snabb ytter med fin fot, en smart mf osv Matchen gick på 50 spänn, 35 för burgaren (grillad på riktigt) och 15 för drickan. Googla för skoj Ajax FC U19. Du kommer att se att truppen består av många icke holländska, och många med dubbelt medborgarskap. De holländska spelarna är nog inplockade från andra delar av landet. Din fars fotbollstid är över för länge sen. Jag hoppades att Peps FC Barcelona skulle kunna vara vändpunkten, men nej, det känns inte så. De flesta klubbarna har fortfarande i fasen att - lättare att köpa framgångar. Och vi betalar.
Barcelona DM1982
2018-02-05 17:39
[QUOTE=Culés]En fråga ang. El pasillo. Om vi säkrar ligan redan TVÅ omgångar innan el clasico blir det bara laget vi möter innan el clasico som gör el pasillo då eller skall alla lag man möter efter att man säkrat ligan göra el pasillo tills sista omgången? [/QUOTE] Sedan så är det helt frivilligt att köra en pasillo, finns ingen skriven regel kring det.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Ardimessi
2018-02-05 17:38
Som det ser ut nu så lär pique vara borta i några veckor,undra hur vi kommer spela nu på söndag när både han och Umtiti är borta..
Barcelona Kröjjff
2018-02-05 17:00
Dags att bikta sig. Som grabb och pojklagsspelare, hade jag Chelsea Football Club som mitt stora favoritlag. T-shirts, vimplar, rosetter och lagbilder på "the Blues", fyllde det skrymsle av sovrummet som jag delade med storebrorsan. Som föredrog en stor affisch på Che Guevara på sin vägg och skolböcker högt och lågt. Själv läste jag inga läxor alls, utan fördjupade mig i Busters underbara värld i väntan på Piff och Raff. Den väl utrustade tecknade figuren"James Fjong", underlättade övergången från serietidningar till "ekivoka" utvikningar i en exalterad vuxenvärld.

Till saken hör att jag tillhör tipsextragenerationen, när i stort sett alla med intresse för fotboll höll på ett engelskt lag. Farsan var lite för sin tid och föredrog Ajax och fick sitt lystmäte, först när det drog ihop sig till finalspel i Europacupen. Och givetvis höll han alltid på Holland när det handlade om mästerskap för landslag. Som också visade sig i svartvitt mellan de varv då Tipsextra med spursupportern Lars Gunnar Björklund i spetsen, duperade den då svältfödda svenska befolkningen varje lördagseftermiddag, med mestadels gyttjebrottningsmatcher i Midlands.

Ja, jag är faktiskt så gammal att jag såg FA-cupfinalen 1970 mellan Leeds United och Chelsea FC. Och det var där och då jag bestämde mig för vilket mitt favoritlag var. Höll helt enkelt på underdogen från London, som gick segrande ur striden, efter oavgjort resultat på Wembley och omspel i Manchester på Old Trafford. Sjöng hellre "Blue is the colour and fotball is the game" än "Den blomstertid nu kommer", inför de stundande sommarloven som verkade vara eviga. Inte minst som det var speluppehåll, trots att gräset växte sig grönt och verkade vara som skapat för fotboll.

Så småningom "ramlade" Chelsea emellertid ned i division två och man kunde nu inte längre följa lagets öden och äventyr på svensk TV, vintertid. Men jag fortsatte ändå vara min klubb trogen i själ och hjärta. Tills den lyckades kvalificera sig för högsta ligan igen. För då kände jag i stort sett inte igen en enda spelare. Och insåg snabbt att jag fattat tycke för ett speciellt lag och ett antal speciella spelare, snarare än den där londonklubben från det forna imperiets metropol.

I samma veva började jag i smyg inse att farsan faktiskt dessvärre hade haft rätt hela tiden. Den holländska totalfotbollen var den engelska helt överlägsen. Och att Johan Cruyff var, om inte världens bästa spelare så defintivt en av dem, "visste" jag innerst inne redan långt innan dess. Faktum är att jag liksom många med mig, ville ha nummer 14 i pojklaget. Problemet var bara våra tröjnummer på den tiden gick från 1 till 13, eftersom reglerna då inte tillät tre avbytare. Fick nöja mig med 9. D v s samma tröjnummer som den flygande holländaren hade i FC Barcelona.

Jag hade alltså sedan länge helt slutat hålla på Chelsea, när klubben kom att bli ett hatobjekt då svarta oljepengar flödade in i transferfönstret. Och själv var jag en av dem som kom att älska se mitt f d favoritlag förlora. Och långt där borta i Spanien, eller närmare bestämt den katalanska huvudstaden Barcelona, höll min idol till sedan 1973. Och dit förflyttat jag mina sympatier med tiden . Jag började hålla på ett lag, som man mycket sällan fick möjlighet att se spela. Blev med andra ord mer av en avlägsen "brevvän" än närstående polare, med min blivande "bästis".

Men i och med en lång och ingående tidningsartikel som jag redan berört tidigare härinne, så började de sista bitarna i det stora pusslet falla på plats. Den tog fasta på jämförelsen mellan Manchester United och FC Barcelona. Med vilken författaren fick det till att dess klubbarna representerade två ytterligheter, inom den då redan penningstinna storfotbollen. Barcelona framstod som en kvarleva från gamla tider, med ädla ideal så som tröjor fria från sponsorer och medlemsstyre. Man U däremot var en multinationell och bolagiserad klubb, med pengar som sitt sanna riktmärke.
Barcelona Kröjjff
2018-02-05 16:59
Forts:

Därför var det givetvis en riktig käftsmäll när nuvarande ordföranden/presidenten som är av samma slag som sin avsatte företrädare, vilken petade Johan Cruyff från hedersläktaren och posten som hedersordförande, proklamerade att FC Barcelonas målsättning var att omsätta mer pengar än Manchester United och bli rikare än Real Madrid. Kändes som jag var tillbaka på ruta ett igen och att den första pusselbiten jag lagt redan som barn, var bortkastad. Men innan dess så hade det hänt stora saker. Inte nog med att svensk TV börjat visa spansk fotboll varje vecka. Med Pep Guardiola som gick i sin läromästares fotspår, spelades en totalfotboll av absolut bästa märke.

Och som grädde på moset bestod laget till klart övervägande del av egna "produkter", som fått sin utbildning i La Masia. Och tröjorna var visserligen inte längre rena från "reklam". Men vem var jag att gråta över att FC Barcelona betalade FN:s barnorganisation unicef miljoner på årlig basis, för att bära deras logga på bröstet? Förvisso gav det god publicitet och säkert nya supportar. Men det visade också på att devisen "Mer än en klubb" hade fog för sig. Och man köpte inte till sig sina framgångar på planen, utan stod för en talangutveckling som även kom centralmakten till godo i Sydafrika.

Vilken ynnest det varit att ha fått följa den ena efter andra talangen, ta alltmer plats i Barca A och "tiki taka" sig fram. Inte då minst Messi vars första inhopp för evigt fastnat i minnet, för att följas av oräkneliga magiska ögonblick. För att nu inte tala om mästerliga Xaxi och Iniesta. I det bakre ledet återfanns klubbikoner och personliga favoriter som Puyol och Valdes. Och Busquets inte att förglömma, som visade framfötterna som pivote på ett med speltiden helt otroligt sätt. Och duracellkaninen Pedro pressade allt utom sedlar. Listan kan göras längre, men poängen är uppenbar.

Förvisso är FC Barcelona historik full av stjärnvärvningar, varav Johan Cruyff var en av dessa. Och när spansk ligafotboll gjordes tillgänglig för svenska TV - tittare på regelbunden basis, så fanns det fortfarande flera storspelare från andra länder i laget. Men underifrån fylldes det på med talanger från den egna undomsakademin och man blev med få undantag bara bättre och bättre i takt med deras intåg i A - laget. Ofta små men naggande goda, växte de snart ut till formidabla fixstjärnor. Och att få ta del av den resan, blev den definitiva inkörsporten till passionerat supporterskap.

Summa summarum? Idag spenderar FCB MINST lika mycket pengar på inköp av spelare som Manchester United m fl köpeklubbar. De egna talangerna blir i bästa fall en handelsvara för hugade spekulanter på riskkapitalets stormarknad. Och på vilken "vår" klubb är en av de allra värsta och mest korrupta aktörerna i den beroendeframkallande jakten på "cracks". För egen del börjar jag inse att skälen till att jag gick från att hålla på, till att passionerat älska klubben så till den grad, att jag förvandlade mitt socialkontor i vuxenvärlden till ett smärre pojkrum och vikte en hel vägg till inglasade tavlor med FC Barcelona som ett gemensamt tema, fått stryka på foten.

Johan Cruyff är död och så också den sortens fotboll som han förespråkade. 3 - 4 - 3 har blivit 4-4-2. Och det som fick mig att känna mig som ett barn på julafton varje vecka, är ett minne blott. Börjar komma till insikt om att det som hände med min falnade förälskelse till Chelsea FC, håller på att inträffa med mitt förhållande till FC Barcelona. Kanske är det så illa att jag hjälplöst förälskade mig i det närproducerade lag som Pep Guardiola dirigerade som en hel symfoniorkester, snarare än klubben som sådan? Även om dess gamla värdegrund verkligen tilltalade mig så länge den framstod som intakt. Tanken slår mig att det som förr hände med "mitt" Chelsea , återupprepas.

D v s att jag inte längre känner igen mig i vad som tidigare väckte så starka känslor, att barnet i mig levde varje matchminut samt lockades till skratt av ren och skär lycka. När FC Barcelona snart möter Chelsea FC håller jag visserligen fortfarande på FCB. Men inte mycket mer än så. Och jag har mig veterligen ännu inte fått något svar på den fråga, som jag för ett tag sedan ställde till Barcelonistas . Nämligen varför han hatar londonlaget så mycket och håller Barca så nära sitt hjärta. Kanske beror det på att att frågan är för svår att svara sakligt på, som det ser ut idag?
Barcelona Bosketts
2018-02-05 16:24
Som det ser ut nu så blir det ingen El Pasillo på Camp Nou mot Real Madrid. Vi leder endast med nio poäng och behöver alltså tio.

Atletico ser farligare och farligare ut och är det enda hotet som är kvar efter att Valencia brakat ihop. Dock så har de bara bortamöten kvar mot de bästa lagen, så vi får hoppas på att de tappar poäng främst mot Sevilla i slutet av februari. Nyckelmötet är dock matchen på Camp Nou i början av mars. Vinner vi den så förstår nog även Simeone att ligan är körd.
Barcelona Nesto
2018-02-05 16:00
Cúles

Alla lag vi möter efter det att vi ev.säkrat ligatitel ställer upp med el Pasillo.

Vi måste leda ligan med 10 p. för att Real ska applådera våra spelare på Camp Nou.
Barcelona TIKITAKA1086
2018-02-05 15:48
Cillessen #1 Håller med. Stor risk att låta han starta mot Valencia. Gör han det dåligt blir han stämplad som en flopp, gör han det däremot bra så är det succe. Väldigt stor risk. Bara hoppas på det bästa.
Barcelona Culés
2018-02-05 15:43
En fråga ang. El pasillo. Om vi säkrar ligan redan TVÅ omgångar innan el clasico blir det bara laget vi möter innan el clasico som gör el pasillo då eller skall alla lag man möter efter att man säkrat ligan göra el pasillo tills sista omgången?
Barcelona Lionel Messi n10
2018-02-05 15:31
Skulle inte tro att Valverde redan är missnöjd med Mina utan snarare tror jag varför han ej fått chansen ännu är just för att alla matcher sen han kom har varit kluriga. Alaves låg man under till slutändan och dom var inte ofarliga då kanske man vill ha sitt bästa försvar, Valencia hemma svår match och det står 0-0 ett bra tag och Espanyol där vi kniper en poäng mot slutet.

Tycker faktiskt inte heller han ska spela nu mot Valencia då det är en svår match och han har ej prövats i Europa men samtidigt så är han den ända renodlade mittbacken som vi har just nu utöver Umtiti så skulle ej förvåna om han får starta. Umtiti har stor roll mot Valencia samt Busquets som måste hjälpa till Mina om han startar. Sen vill jag tillägga att Garcia i Espanyol är ett smuts och han är en av hatspelarna på min lista, äcklig pajas.
Barcelona || Cillessen #1
2018-02-05 15:22
Valverde ville ha en mittback med Europa erfarenhet redan i somras. Sen att släppa Mascherano och värva mina är absolut inget valverde ville göra. Då kunde vi lika gärna ha behållt marlon! Han är nog absolut inte valverdes värvning, men det är troligtvis inte Dembele heller. Finns inget samarbete mellan president, sportchef eller tränare och så hade det varit sedan laportas tid. Själv hade jag nog inte startat mina borta mot Valencia i en cup semi. Visst det kan bli helt fantastiskt men det kan verkligen förstöra grabben. Vad är han 19 år och aldrig spelat i Europa och direkt in i en topp match.
Barcelona Déu és Culé
2018-02-05 15:12
@TIKITAKA1086:

Om Mina inte startar, utan Valverde väljer t. ex spela Busquets som MB istället, så talar det sitt tydliga språk: han har inte förtroende för colombianen. Oerhört märkligt att värva en spelare som tränaren inte önskar eller har förtroende för, men det har ju gjort förut i vår klubb (Keirrison, Henrique, Douglas). Personligen tror jag att Mina får starta.
Barcelona TIKITAKA1086
2018-02-05 15:04
Cillessen #1 Tänkte också på de. Men om så är fallet, varför köpte man in mina? Om valverde inte ens vill ha han liksom. Då borde man kanske gått för någon annan, tex inigo Martinez eller liknande. Tycker mina ska få chansen. Dock kanske det inte är rätt läge borta mot Valencia.
2018-02-05 14:19
Är ni så säkra på att mina kommer att spela? Själv tror jag att busken går ner och Rakitic som pivote!
Barcelona TIKITAKA1086
2018-02-05 14:08
Ruskigt intressant med mina mot Valencia. Föreställde mig hans debut på hemmaplan mot ett dåligt Getafe i en match med mindre betydelse men icke. Valencia i en viktig match på kokande mestalla. Blir intressant.
Tiki-Taka
2018-02-05 13:47
Umtiti - Mina mot Valencia då =) Upp till bevis !!!
Barcelona Villa7
2018-02-05 13:40
Har vi några mittbackar kvar? Vet att Mina finns, men är Vermaelen tillbaka? edit: Glömde att Umtiti kan lira cdr
Barcelona Xavi #6
2018-02-05 13:27
Då innebär det att Mina startar mot Valencia borta, då får vi vi se om han är Barca material eller inte.
Barcelona the cameroonians
2018-02-05 13:13
MD skriver att Piqué har en känning i sitt ena knä, och att det kan innebära att han är borta upp till 15 dagar.

Eftersom Umtiti drog på sig sitt 5:e gula är han avstängd mot Getafe och då blir det ett helt nytt mittbackspar som Valverde tvingas ställa upp med.

Upp till bevis för Yerry Mina!
2018-02-05 12:49
Jag antar att Espanyol spelarna kommer undan med allt dom gjorde igår!?!? Löjligt att umtiti ska ”behöva” lugna ner sig när det är han som får ta emot rasistiska glåpord. Rasismen ska ut med en käftsmäll!
Barcelona El FenómenoR9
2018-02-05 12:01
Iniesta.70 Tack som tusan! :) Hehe det är ett svårt pussel att få ihop helt enkelt. Ingen rutin har man heller, mitt första barn:) Svårast är ju när vi inte har kvälls match, då får man slava lite extra för att sambon ska ha kolla på ungen under match tid. mot trippeln! Visca barça
2018-02-05 11:54
Enligt MD började Vermaelen löpträna lätt i onsdags och kände inget obehag av sin hamstring-skada. De skrev att han skulle kunna vara tillbaka mot Getafe nästa helg såvida det inte sker något bakslag.
Barcelona TIKITAKA1086
2018-02-05 11:26
Ryktas även om att pique är skadad nu. Nån som vet när Vermalen är tillbaka?
Barcelona The Reporter 2.0
2018-02-05 11:22
Till alla som undrar vad som sades under gårdagens match mellan Umtiti-Sergio, Pique-Gerard moreno och messi- Victor sanchez så dyker troligtsvis allt upp i kvällens el dia despues. Kommer upp på youtube cirka 22.30.
Barcelona TIKITAKA1086
2018-02-05 11:19
Att jämföra mina med Douglas är bara tröttsamt. Som nån sa är han ordinarie i ett världslandslag vilket inte Douglas var i närheten av. Douglas var en sopa i brasse ligan. Varför man värvade honom har ja ingen aning om. Finns tillomed colombianer som säger att mina är en bättre mittback än davinson sanchez. Vi får väl vänta o se helt enkelt, hoppas innerligt att han startar mot Getafe. Kort video när en colombiansk expert diskuterar yerry mina i länktips nedan.
2018-02-05 11:15
Enligt AS Barça-kännare Moises Llorens avslutade Piqué gårdagens match skadad och kan bli borta upp till 1 månad. Inga bra nyheter.
Barcelona Kröjjff
2018-02-05 11:11
@Soko:

Då var det avklarat. Återstår att se om han även lyckas knäcka den kod som fick José Mourinho att gå obesegrad med sitt Chelsea på hemmaplan, 78 matcher i rad.
Barcelona Josep Sunyol
2018-02-05 10:24
@Tiki-Taka:

Tror inte att det där stämmer riktigt. Mina har inte ens spelat någon tävlingsmatch för Barca och dessutom är han given mittback i landslaget, vilket man inte kan säga om Douglas, som betraktades vara en medelmåttig spelare i den brasilianska ligan. Antar att tiden får utvisa detta...
Barcelona S.Eto'o
2018-02-05 09:55
Soko Det är början av säsongen dvs från första ligamatchen som rekordet är. Annars har guardiola rekordet på antal ligamatcher utan förlust, tror den låg på 31 matcher.
Annons: