/spanien/barcelona/forum/508.aspx/spanien/barcelona/forum/508.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Skurhink
2018-02-18 14:12
I mina ögon spelar sifferleken mindre roll, om vi spelar 433 4231 442. Det är ju spelartyperna och uppgifterna spelarna på planen får. Till stor del även motivationsnivån. Med Busi Paulinho Raketic på planen samtidigt så kan det inte bli sexigt, eller ens i närheten av det bolltrillandet vi vill se. Att sälja Raketic Gomes och plocka Hem Thiago hade varit så häftigt. Suarez Coutinho Messi Dembele Busi Thiago Suarez Coutinho Messi Roberto Busi Thiago Det är bolltrygghet och krigare som skulle göra sig bra i vilken formation vi än väljer att spela.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona IlTriplete
2018-02-18 14:05
Valverde tar med sig hela truppen till London, bland annat Vermaelen, Denis Suarez och även Ortola från B-laget. Semedo och Coutinho stannar hemma. Jag tror bästa elvan man kan ställa upp med är den vi såg mot Eibar igår:

--------------------ter Stegen
-----Roberto - Pique - Umtiti - Alba
Rakitic - Paulinho - Busquets - Iniesta
---------------Messi - Suarez

På bänken har man: Cillessen, Vermaelen, Digne, Gomes, Vidal, Dembele, Paco.
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-02-18 13:42
Visst borde vi gå över till 4-3-3 permanent. Det är bara att be Messi att flytta till höger eller bänka suarez. Ser inte att något av detta kommer ske denna säsongen eller nästa om vi inte säljer suarez och det kommer vi nog inte göra.
Barcelona Barca4life98
2018-02-18 13:26
[QUOTE=Koeman!!]Klart man saknar Tiki-taki men att tro att man får tillbaka den är naivt egentligen. Hur lätt är det att hitta en ny Xavi och en ny Iniesta? Även om vi skulle värva Eriksen och sen köra Eriksen och Coutinho på Xavi och Iniestas positioner så hade dem ändå inte varit i närheten av deras spel. Vi har blivit mycket stabilare på bortaplan, Valverde är smart och taktisk. Ibland behövs det skitmatcher på bortaplan för att vinna. Sån är fotbollen. Visca Barca! [/QUOTE] Inte för att vara respektlös eller kaxig men Napoli har ingen Prime-Xavi eller Prime-Iniesta i sitt lag. Kolla på vilken fotboll som spelas där. Kolla på Tottenham, dominerar borta mot Juventus i CL mot ett lag som släppt in 1 mål på de senaste 17 matcherna. Jag känner att mycket har med spelsystemet att göra. Vi måste återgå till ett 4-3-3 i anfall och 4-5-1(433) i försvar, så som vi nästan alltid har spelat. Det funkar inte med 4-3-3 på pappret för att sedan försvara oss i ett 4-4-2 ändå och spela utan en ytter på ena sidan när vi attackerar. Bara för att vi har 3 anfallare på planen betyder inte det att formationen automatiskt är 4-3-3 som jag har läst härinne. Med ett sånt system så har man alltid 3 centrala mittfältare, spelar ingen roll om man attackerar eller försvarar. Det skulle involvera mittfältarna mer i presspelet, de kan våga kliva upp och pressa högre för det finns understöd bakom. Just nu har vi Suarez och Messi som väldigt sällan bidrar i det defensiva spelet vilket leder till att vi blir tillbakatryckta oftare då de 2 centrala mittfältarna inte kan kliva upp i pressen utan att lämna stora hål. Valverde har gjort mycket bra men att påstå att vi inte har materialet för att spela fin, offensiv fotboll med ett 4-3-3 är inte sant enligt mig. Vi spelar endast 4-4-2 för att Messi och Suarez ska få spela i sina favoritpositioner. Väl mött!
Barcelona Kröjjff
2018-02-18 12:52
Själv tyckte jag mig se lite av gamla Blaugrana igår, Offensivt, stundtals dominant med stort bollinnehav och hög press. Och hade man inte haft domaren mot sig, så hade det kunnat gå vägen. Men man måste våga för att kunna vinna. Eller måste man det? Nej, inte om man heter FC Barcelona. Fast nu tänkte jag förstås i första hand på en resurssvag klubb i en baskisk småstad, som spelade i blått och rött.
Barcelona Koeman!!
2018-02-18 11:18
Klart man saknar Tiki-taki men att tro att man får tillbaka den är naivt egentligen. Hur lätt är det att hitta en ny Xavi och en ny Iniesta? Även om vi skulle värva Eriksen och sen köra Eriksen och Coutinho på Xavi och Iniestas positioner så hade dem ändå inte varit i närheten av deras spel. Vi har blivit mycket stabilare på bortaplan, Valverde är smart och taktisk. Ibland behövs det skitmatcher på bortaplan för att vinna. Sån är fotbollen. Visca Barca!
2018-02-18 11:03
Hade det varit laporta på läktaren så hade hälften av dom som gnäller inte gnällt :). Men jag älskar den här falska verklighetsuppfattning folk har om peps tid. Bortamatcherna var allt annat än roliga under pep, absolut inte tiki taka varje match eller något underhållande. Utan en Messi som tog oss ur skiten med sin briljans likt nu :).
Barcelona Barcadinho.
2018-02-18 06:36
Jag har berättat många gånger om ett fotbolls snack som jag hade med en restaurang ägare i Barcelona. Vi kom överens då att Guardiola har dödat fotboll i all framtid. Otroligt att det stämmer 10 år senare. Många har Peps Barca som referens. Allt annat är dåligt. Vi leder ligan. Obesegrade. Plockar fullpott på svåra borta matcher. Vände negativa trenden från förra säsongen. Men folk ändå vill se tikitaka a la 08-09. Som om det är så lätt att upprepa det. Jag tror att det är mest därför folk är missnöjda. Den här konstanta kanske omedvetna jämförelsen.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Valverdismo
2018-02-18 05:22
Ge er för helvete. Truppen är så pass tunn i ren kvalité på mittfältet (Coutinho kan ej spela CL) att om Iniesta hade skadat sig mot Eibar så hade vi behövt lira Gomes på Stamford Bridge, o ja det hade inte slutat bra kan jag säga er, och det vet Valverde om. Men visst vi skulle ha pressat som fan o gett allt mot Eibar, 33 årige Iniesta på den skitgräsmattan mot ett fysiskt skyintesivt Eibar hade inte gått i sönder... Kom igen. Klart vi inte vill riskera något med tanke på omständigheterna. Sedam vet vi ju alla här hur Valverdes Barça sett ut mot dom bra lagen denna säsong. Vi har varit otroligt bra. Bl a manglat RM 3-0 på Bernabeu. Det finns skäl för optimism mot Chelsea på tisdag.
Barcelona Rivaldo=Gud
2018-02-18 02:26
@The Lionel King:
Truppen kan omöjligt va utbränd nu i februari. Isf får vi lägga in extra fyspass i sommar. Vi har en bred trupp som har lyckats friskt och vi har inte haft ett allt för farligt schema heller jämfört med exempelvis Chelsea eller real. Allt annat än vinst imorgon ser jag sin ett misslyckande. Vi är bättre än Chelsea på varje position. Vi är i bättre form och ett bättre lag på alla dess sätt. Vårt nya kompakta spelsätt passar dessutom Chelsea extremt illa. Jag tippar på 0-2 på tisdag
Barcelona Busquen
2018-02-18 01:56
Återigen en negativ beskrivning i matchrapporten av Emily. Att man aldrig tröttnar på att racka ner på barca post pep? Vi är inte samma lag längre. Vi kommer heller inte att bli det oavsett taktik. Spelarmaterialet saknas. Och kommer inte finnas inom den närmsta framtiden heller. Så sluta se laget för vad det inte är, utan se det utifrån de förutsättningar som
råder. Utifrån dessa var det jävligt bra att vi vann idag, och ingen - nej ingen - hade gjort det bättre än paulinho idag, även om han inte var bra. Sluta racka ner på allt nytt, vi är en annan klubb och har andra förutsättningar än 2008.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Barcelonistas
2018-02-18 00:20
Kröjjff - säker på min sak? Bara för att jag tror att vi kommer göra en bra match på tisdag där vi kommer höja oss betyder ju knappast att vi kommer gå vidare? Vi kan göra världens bästa match mot Chelsea och ända åka ut. Under Pep eran mötte vi Chelsea 4 gånger vi lyckades inte så dom en enda gång. Senast vi slog Chelsea var 2006 på Stamford Bridge där vi vann med 1-2. Sedan den vinsten har vi ställts mot Chelsea i Cl 6 gånger utan att vinna mot dom.
Barcelona Hedmann
2018-02-18 00:05
Inte var det någon bra match Barca gjorde idag men planets skick var i det sämsta laget. Visst, det sägs att det är lika för båda lagen men Barca med sitt kortpassningsspel efter marken blev klart mer negativt påverkade av mattan.
Barcelona FCB-1899
2018-02-17 23:55
Suarez världens bästa 9a. Legend. bara sådär bror
Barcelona oocbgb
2018-02-17 23:22
[QUOTE=Lion24]oocbgb Jag skrev ett långt svar till dig men nåt gick fel och allt är borta. Vill bara säga att jag tänkte samma sak under flera år, LennyRomario kan intyga det. Du kan inte bli bra på beställning. Det är bättre att hålla en jämn nivå i ditt spel och prestationer för att kunna anpassa dig till en svår utmaning. Har skrivit det miljarder gånger här inne. [/QUOTE] Håller absolut med dig, och paralleller med våra glansdagar för tio år sen är ju helt i paritet med det. Vi spelade lika motiverat kändes det som hemma mot Valladolid, som i CL-kvarten. Det känns absolut mest logiskt att hålla en jämn hög nivå för att kunna öka emellanåt, jag försöker bara förstå situationen. Jag hade verkligen hoppats och trott att vi skulle köra över Eibar idag med vår starkaste elva. Vi får helt enkelt på tisdag hoppas att du har fel ;)
Barcelona Lion24
2018-02-17 22:41
oocbgb

Jag skrev ett långt svar till dig men nåt gick fel och allt är borta. Vill bara säga att jag tänkte samma sak under flera år, LennyRomario kan intyga det. Du kan inte bli bra på beställning. Det är bättre att hålla en jämn nivå i ditt spel och prestationer för att kunna anpassa dig till en svår utmaning. Har skrivit det miljarder gånger här inne.
Barcelona Kröjjff
2018-02-17 22:40
@Davids3:

Messi är ett smått outtömligt ämne som jag tänkte spinna vidare på. För några år sedan nu, befarade många att han redan då hade sett sina bästa dagar. En del ville t o m se honom såld innan marknadsvärdet på honom skulle sjunka. Själv gjorde jag mig inte till talesman på forumet, för någon av dessa falanger.

Men jag var heller inte mer bländad av honom, att också jag tyckte mig se en viss nedgång i kvaliteten under en period. Och här liksom även annars, kan jag självfallet ha fel. Men inte desto mindre fick jag för mig att Messi hade börjat använda sin högerfot mer än tidigare; då den varit nästintill obefintlig vid bollberöring.

Och i mitt stilla sinne tänkte jag för mig själv, att det kan väl aldrig vara så att någon fått för sig att Messi riskerade bli "sönderläst" och behövde bredda registret genom att variera med vilken fot han tog sig fram och satt honom på att specialträna sin högra? Lät så dumt att jag höll tankegången för mig själv.

Ty det sämsta man lär kunna göra med en sådan naturbegåvning, är att få denne att börja fundera: Vänster eller höger? Med vänstern faller sig allt så självklart snabbt, att det inte går att förutse fortsättningen. Med högern måste han till att tänka först,, med sänkt tempo i steget och ett sämre resultat som följd

Det var ungefär de tankar jag hade för några år sedan, men aldrig vågade ge uttryck för. Men kanske var det någon mer än jag, som tyckte sig notera att Messi vid en tidpunkt som råkade sammanfalla med ifrågasättandet av hans fortsatta framfart,, tog till högern i en större utsträckning än förr (eller senare)?
Barcelona TIKITAKA1086
2018-02-17 22:36
Andreas fcb Efter malagas presidents uttalande i våras om katalaner osv lider jag inte dugg med dem. Hoppas dem ryker snabbare än kvickt. Ner i segundan med dem bara.
2018-02-17 22:30
Guedes är en fin spelare det, den klubb som köper honom gör det bra.
Barcelona Andreas FCB
2018-02-17 22:26
Man lider lite med Malaga ändå.. Leder 1-0 i 80:e minuten. 5 minuter senare leder Valencia med 2-1.
Barcelona oocbgb
2018-02-17 22:15
[QUOTE=oocbgb] Men vi såg ju ett bevis tidigare i veckan på att det går att spela kasst o ligan för att spela upp sig rejält i ligan. [/QUOTE] Menade såklart CL
Barcelona oocbgb
2018-02-17 22:14
[QUOTE=Lion24]Ingen som är orolig? Alla säger typ "äh, 3 poäng som räknas". Först och främst, har vi blivit en sån klubb? Där vi bara jagar 3:or? Är folk medvetna vilken klubb man håller på? Är det här ens förväntningar? Den här matchen var katastrofal ur alla synpunkter och det finns ingen bortförklaring som ursäktar den här insatsen. Att motståndaren kan vara bra är förståeligt men att bli fullständigt utspelat är en annan. För det andra, har inte det här pågått ett tag nu? Där vi bokstavligen spelar skit. Ingen rörelse, ingen energi. Tror vissa att det är lätt att bara spela bra nu på tisdag mot Chelsea? Vi har spelat dåligt i flera veckor. Jag accepterar inte "trötthet". Det här är FC Barcelona. Kraven vissa har är sjukt skrämmande. [/QUOTE] Jag tror (och hoppas framförallt) att det är taktiskt från Valverde, att spela på så låg energi som möjligt på senare tid, för att spara sig fysiskt och psykiskt inför matchen mot Chelsea. Att göra det som krävs, men inte mer. Dock räckte det inte helt vägen med två kryss i ligan. Men vi såg ju ett bevis tidigare i veckan på att det går att spela kasst o ligan för att spela upp sig rejält i ligan. Vi har ju sett hur vi kn prestera med det laget som vi har, och den nivån kan garanterat pressas upp ett par snäpp till. Frågan är om vi kan höja oss tillräckligt för årets svåraste bortamatch?
Barcelona Soda Popinski
2018-02-17 22:05
Kröjjff .. Fan vad häftigt att läsa det! Respekt.
Barcelona Lion24
2018-02-17 21:46
Ingen som är orolig? Alla säger typ "äh, 3 poäng som räknas". Först och främst, har vi blivit en sån klubb? Där vi bara jagar 3:or? Är folk medvetna vilken klubb man håller på? Är det här ens förväntningar? Den här matchen var katastrofal ur alla synpunkter och det finns ingen bortförklaring som ursäktar den här insatsen. Att motståndaren kan vara bra är förståeligt men att bli fullständigt utspelat är en annan.

För det andra, har inte det här pågått ett tag nu? Där vi bokstavligen spelar skit. Ingen rörelse, ingen energi. Tror vissa att det är lätt att bara spela bra nu på tisdag mot Chelsea? Vi har spelat dåligt i flera veckor. Jag accepterar inte "trötthet". Det här är FC Barcelona. Kraven vissa har är sjukt skrämmande.
Barcelona The Lionel King
2018-02-17 21:45
Om man ska försöka uppskatta var Barca står inför mötet med Chelsea tycker jag man ska titta på dubbelmötet mot Valencia. Dessa matcher gällde ändå en finalplats. Jag upplevde att Barca gjorde mycket rätt dessa matcher. Jag vill tro att de senaste ligamatcherna har handlat om att man ska ta sig igenom dem utan att lägga för mycket energi. Framförallt mentalt. Många ligger en bit från 100 procent och detta ser jag som medvetet. Alltid en risk att gå ner i varv men jag utgår från att när CL kickar igång så kopplar alla på igen.

Skulle det visa sig att truppen är fysiskt och mentalt slutkörda nu i februari och inte kommer upp i form igen måste det ske en omprioritering inför nästa säsong där bland annat cupen får nedprioriteras.
Barcelona DM1982
2018-02-17 21:26
[QUOTE=Barcadinho.]Såg matchen bara i korta perioder i en hackig stream. Förstår att spelet sög men bryr mig inte alls om det. Viktigaste är tre poäng och inga skador. Vi tappade poäng i liga två matcher i rad, vinst var viktigt. Showen sparar vi tills på torsdag förhoppningsvis. Lite tråkigt att Coutinho inte startade men förstår VV om han vill att startelvan på tisdag ska komma igång efter en vecka vila. [/QUOTE] Vad händer på torsdag? Öppen träning? ; )
Barcelona Barca4life98
2018-02-17 21:18
Munir har verkligen höjt sig i Alaves. 10 mål och 6 assist har han nu. Kolla målet han gjorde ikväll, i länktips. Undrar vad vi gör med honom i sommar, känns som man kan få en bra peng för honom men har ju kvalitéer också.
Länktips: streamja.com/Q7R
Barcelona Barcadinho.
2018-02-17 21:14
Såg matchen bara i korta perioder i en hackig stream. Förstår att spelet sög men bryr mig inte alls om det. Viktigaste är tre poäng och inga skador. Vi tappade poäng i liga två matcher i rad, vinst var viktigt. Showen sparar vi tills på torsdag förhoppningsvis. Lite tråkigt att Coutinho inte startade men förstår VV om han vill att startelvan på tisdag ska komma igång efter en vecka vila.
Barcelona Pep - El Míster
2018-02-17 20:57
En klassisk sketen dag på kontoret helt enkelt. Inget som är värt att analysera eller dra slutsaster utav. Jag käkade pizza napoletana på Lilla Napoli i Falkenberg istället för denna sömniga eftermiddagsmatch(men följde givetvis varenda minut via mobilen). Givetvis var både spelare och VV lika medvetna om att underhållningsvärdet och spelet skulle hålla låg nivå idag - och med all rätt! Tre poäng var det enda vi skulle åka hem med. På tisdag smäller det! Tror vi vinner på Ini Bridge med 1-3! Visca y bona nit cules!!
Barcelona MessiyoyO 10
2018-02-17 20:44
Matchen idag var ingen man kommer lägga på minnet. Mycket slarv och dålig inställning direkt från start. Men varje säsong så spelar man någon/några sånna matcher, det viktiga är att åka hem med 3 poäng och det gjorde vi. Eibar spelade bra och dem gav verkligen allt. Skönt att hålla avståndet till Madrid-lagen, det är dessa matcher som avgör ligan när man väl summerar året. Chelsea på tisdag. Spelarna kommer garanterat komma med en annan inställning. Det blir otroligt viktigt med mål på bortaplan, det ger mycket inför returen. Det börjar bli dags för Dembele att få mer speltid. Vill se vad han går för. Han har inte imponerat än men han har samtidig haft en tuff start med skador och press.
Annons: