/spanien/barcelona/forum/505.aspx/spanien/barcelona/forum/505.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Treyh
2018-05-15 13:38
@Lion24:

Tack! Intressant inlägg! Jobbar du som chef/personalansvarig? =)
Barcelona Xavi #6
2018-05-15 13:10
Att spela fyra matcher på tio dagar och dessutom flyga flera timmar för att spela i Sydafrika är onödigt specieltt när man inte har något att spela för förutom något rekord. Messi har ju haft skadekänningar så var varför riskera skada eler att bli utbränd inför VM?
Barcelona Barcadinho.
2018-05-15 09:08
Plöjmatch är inte en anledning att slippa spela en tävlings (viktig) match. Spelarna är vana att spela tre matcher i veckan o flyga/åka runt. Fel av Valverde - det är han som bestämmer. Fel av Messi om han tryckte på det - han gillar ju aldrig sitta på bänken, ännu värre att missa en hel match, inte ens som backup på bänken. Fel av ledningen om de har lagt sig i - man lägger sig inte i i uttagningarna. Om jippomatch går förre en tävlingsmatch då är det jävla illa.
Barcelona Katalano
2018-05-15 08:52
@ || #5 sergiobusquets:

Jag vet att du inte riktar inlägget till mig men känner ändå att jag vill ge ett svar utifrån mitt perspektiv.
Jag känner att jag ältat vissa saker här i forumet i evigheter. Jag har inte haft något nytt att skriva om där jag inte känner att jag upprepar mig ständigt och har därför i många fall avstått från att skriva.
Sedan tycker jag för den delen inte att det gått bra resultaten till trots, men det beror på den inriktning som Barca tagit under Bartomeu vilket speglar av sig i allt som har med klubben att göra, som spelet på planen, La Masia, värvningar och i vilken tränare vi har. Jag är inte nöjd med något av detta.

2 titlar döljer inte dessa svarta moln även om jag gläds över dem. Titlarna är inte det absolut viktigaste för mig.
Barcelona Katalano
2018-05-15 08:34
Rivaldo=Gud

Visst har Messi mer makt än övriga spelare, men det är tränarens ord som väger tyngst. Sen har ju Messi tydligen en plojmatch i Syd Afrika på gång som han istället ska spela. Detta verkar vara huvudanledningen till att han vilade. En match mot Levante där ligan redan är avgjord är ju egentligen inte viktig, men självklart hade vi alla velat haft det där rekordet. Jag hade gärna sett honom spela, men ledningen anser att en uppvisningsmatch är viktigare eftersom de får mer cash när Messi deltar.

Återigen så anser jag att din kritik mot Messi blir felriktad, oavsett hur mycket du tycker att jag "spelar dum".
Barcelona Ribohn Fan
2018-05-15 02:15
En grej till! Det här med lagandan och klubbkänslan är det jag sätter som Barcas spelarnas högsta kvalité den här säsongen. Spelarna har verkligen gett allt och kommit tillbaks i matcher, som har sett helt körda ut. Sedan har man sett spelare som inte har tyckt det varit så kul alltid spelmässigt med Valverdes dödgrävar fotboll, men dem har bitit ihop och bara kört.
Barcelona Ribohn Fan
2018-05-15 01:33
Helt klart att vi har fel spelartyper eller rättare sakt för många likasinnade spelare. Vi har alldeles för många smarta spelare, med hög fotbollsintelekt, men som saknar snabbhet i fötterna och explosivitet. Rakitic exempelvis hade aldrig spelat på den här nivån om han inte hade varit smart, men sen fattas resten. Busquets otrolig bollspelare och spelinteligens, hade han varit snabb och explosiv hade han varit världens bästa offensiva mittfältare genom tiderna(för offensiv det är vad han är, han blir defensiv på grund av sin långsamhet). Nu hänger Busquets på en töm, som man brukar säga i trav och det ser bara pinsamt ut. Det vi saknar igen är snabba och explosiva spelare som kan flytta boll. Ett exempel på en sådan mittfältare är Keita i Leipzig(Liverpool nästa säsong).
Barcelona Jarlma
2018-05-14 23:46
Håller med om att stommen och dom som ska vara de rutinerade, verkligen underpresterat i de större matcherna. Varken Don Andres, Messi , Busi eller Pique besitter den dära riktiga ledar egenskapen. Alltså med facit i hand så var ju att göra av sig med Masken det sämsta beslutet. Vi hade behövt en spelare och ledare av hans kaliber, även om han hade suttit på bänken. För när det väl vankades CL och man måste vara på tårna så föll vi jävligt kort.
Barcelona Lion24
2018-05-14 23:17
@ || #5 sergiobusquets:

Jag vet inte om du menade mig med det där. Men om du gjorde, så säg det. Istället för att indirekt prata om någon annan är det bättre att man gör det direkt, om det var riktad mot mig alltså.

II Barça II

Det är helt klart att Busi och Iniesta inte varit lika framgångsrika som man var tidigare. Men om jag ska vara helt ärlig är jag fortfarande trygga med dom. Jag är trygg när Busi har bollen, även om han de senaste matcherna varit riktigt bedrövlig. Jag är trygg när Iniesta har bollen. Paulinho bättre än Iniesta den här säsongen? Det får du tycka om du vill, men jag tycker tvärtom att Iniesta varit våran bästa mittfältare den här säsongen. Tittar vi på siffror så leder Iniesta förmodligen inte någon liga, men i ett lag som vill spela fotboll på motståndarens planhalva har Iniesta gjort det bäst.

För mig är inte allting siffror. Det tror jag inte det är för dig heller. Men jag tittar på hur Busi eller Iniesta rör sig i spelet, hur dom tänker, hur dom använder huvet. Hittar dom lösningar på problem? Låter dom bollen jobba? Tappar dom bollen? I det avseendet så är Busi och Iniesta högst upp, utan att det säkert finns någon statistik i det. Paulinho är en box-to-box spelare och då är det en självklarhet att han har bättre statistik än Iniesta. För om man säger att Paulinho har varit bättre än Iniesta så utgår jag från att man tittar på statistiken, för i själva spelet har Paulinho inte varit någon höjdare alls.

Iniesta eller Busi hade fungerat i ett ''tiki-taka'' baserad lag. Och jag tycker att dom fungerar helt OK nu. Skillnaden mellan dom två och Paulinho, Rakitic och dom andra är att de sistnämnda inte fungerar överhuvudtaget i FC Barcelona. Sen är jag väl den enda och mest högljudda kritiken av Gerard Pique. Du vet han som är en egen produkt, vart med sen Pep och är cule ända ut i fingerspetsarna.

Angående kaptensrollen så har jag aldrig tyckt att Iniesta varit kaptensmaterial, inte Leo och inte Busi heller för den delen. Det har jag skrivit om tidigare också, bristen på ledare. Men att vara kapten i dagens Barca är svårare än någonsin då det finns oerhört mycket divisioner bland spelarna och där spelarstatus är viktigare än den någonsin har varit. Så var det aldrig i Barca för några år sen. Så jag tror till och med Puyol hade haft det svårt som kapten idag. Men då går vi in på gruppskapande och allt det där. Och då har du varit väldigt kritisk (vilket du naturligtvis får vara) till varför jag vill ha mer spanjorer/katalaner i gruppen. Då tror jag också att det blir lättare att vara kapten, oavsett om man heter Iniesta eller Puyol.
Barcelona DM1982
2018-05-14 23:12
[QUOTE=Don Andrés Iniésta]Haha, fann precis ett utav mina äldre konton som jag hade glömt av. Blev lite nyfiken på när jag skapade detta egentligen. Kan man se det någonstans? / Trio el Magico [/QUOTE] Gå in på din profil så ser du.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Kröjjff
2018-05-14 23:10
@Barcelonistas:
Själv har jag aldrig gjort det till någon vana att kritisera enskilda spelare och ännu mindre ägna mig åt smutskastning av dem. Därmed inte sagt att det kan finnas fog för att kritisera exempelvis Busquets. Men med det i minnet, om nu Valverde fått FCB att begagna sig av Stoke - taktik, så måste man väl fråga sig vem av de båda, som i själva verket är att betrakta som mest överflödig i storklubben FC Barcelona?
Barcelona Don Andrés Iniésta
2018-05-14 22:37
Haha, fann precis ett utav mina äldre konton som jag hade glömt av.

Blev lite nyfiken på när jag skapade detta egentligen. Kan man se det någonstans?

/ Trio el Magico
Barcelona Barcelonistas
2018-05-14 22:27
Kan bara instämma Busquets är för långsam och blir begränsad utan spelare som Xavi och Iniesta. Många i forumet här under Pep tiden sa att Busi är världens bästa dm just för Barca då. Men idag är han överflödig för vi har en tränare som kör stoke taktik.
Barcelona II Barça II
2018-05-14 21:54
@Lion24 Jag håller med mycket utav det du säger och är med dig till 100% när det kommer till att vi bör satsa på egna talanger istället för spelare som Digne, Gomes mfl. Men jag måste ändå ifrågasätta dig och en stor del av vårat forum. Hur kommer det sig att vår stomme, de som varit med sedan Pep tiden kommer undan all kritik? Busquets är och har varit en utav våra bästa defensiva mittfältare, men varför pratar vi aldrig om hans brister? Vi är alltid på Rakitic och säger att det är fel spelartyp för Barca osv, men när var det sist en utan de ”rätta spelartyperna” steppa upp när vi behövde de som mest? Vart var Busquets eller Iniesta i Rom? Vart var de igår? Vart var de alla gångerna vi åkte ut i kvarten i CL? När var det sist Iniesta klev upp och tog tag i taktpinnen och ändrade en negativ matchbild? Vi pratar gärna om Paulinho och dissar han, men i ärlighetens namn har han var betydligt bättre än Iniesta i år. Varför är det tabu och prata om det? Du pratar om sammanhållning och att det viktigt att hålla ihop en grupp, jag håller med dig. Men säg mig, har inte kaptenen en stor roll i den biten? Varför har Iniesta tillåtit Suarez beteende fortgå? Jag anser att en stor del utav våra problem beror på att många spelare i klubben har varit i klubben alldeles för länge. Vi behövde en ersättare för Iniesta redan för två år sedan och åtminstone en spelare som kunde konkurrera med Busquets. Genom att hålla fast vid vissa spelare så har vi gått miste om andra spelare så som Modric, Isco mfl, vilket i sin tur lett till våra ärkerivalers framgångar i Europa. Som sagt, jag är med dig och håller med det mesta, men ställer mig frågande till varför vi har spelare som är immuna till kritik.
Barcelona BARCA-més que un club
2018-05-14 21:39
Mäktiga Messi Ja det ska dom kl 18:15 avspark
Barcelona Mäktiga Messi
2018-05-14 21:13
spelar Barca träningsmatch på onsdag ?
Barcelona Rivaldo=Gud
2018-05-14 21:06
@Katalano:

Messi vet att han kan styra och ställa som han vill. Om han själv säger till tränaren att han vill avstå så kommer han få göra det. Du kan spela dum och bortse från det hur mycket du vill. Hur du än vänder och virder på det så hade vi aldrig förlorat med messi på plan. Då.han dominerar hela matchbilder och alltid är garanti för ett stabilt spel och några extra mål. Sen så är valet att avatå hans. Hans ors är lag i barcas omklädningsrum. Någor han är väldigt självmedveten om kan jag lova dig. Han valde själv att avstå denna match och kostade oss en rekord säsong. Något jag aldrig skulle kunna se Gerrard i liverpool eller totti i roma göra vid liknandr situationer. Dessa va minst lika stora och betydande för sina klubbar som messi är för oss idag. Jag harldrig någonsin hört att dom valt att avstå i en viktig match. Trots att dom båda likt messi hade makt att göra det.

Denna gången svek messi. Finns ingen väg runt det. Så e det bara.
Barcelona Lion24
2018-05-14 20:28
Ett lag ska först och främst låta bollen jobba, och sen jobba själv. Om bollen jobbar, då jobbar motståndaren. Om motståndaren jobbar då blir han trött, odisciplinerad, okoncentrerad, ofokuserad och allt därtill. Ingen kan konstant springa efter en boll och ständigt hålla en klockren disciplin. Du som förflyttar bollen ska vänta och vänta, vänta tills disciplinen spricker hos motståndaren och du hittar en ficka som har kommit upp. Du utnyttjar den fickan med smarta spelare som hela tiden använder huvet, med och utan bollen. Tittar vart det finns lediga ytor, vart man kan skapa ytor, vart man kan dra isär motståndare så att någon annan blir fri. Samtidigt som du gör allt det här, så försvarar du. Om motståndaren inte har bollen, då han kan han inte göra mål. Det här är min vision av Barca och framförallt mittfältare. Först och främst smarta spelare som kan få ihop huvet och bollen.

Det här med Pinto-Cillessen. Jag kan vara något nostalgisk och jag blir oftast utskrattad för det här. Speciellt när Cillessen gör en super räddning under en match så brukar det låta typ ''haha och folk pratar om Pinto'', typ så. Men tänk efter. I ärlighetens namn så var Pinto inte en så speciell bra målvakt. Speciellt inte under Pep där målvakterna ska vara trygga med bollen! Speciellt!!! Men varför använde Pep honom under alla sina år? Samma med Tito? Sen kom Lucho som underskattar innebörden av att bygga en grupp. Lucho såg spelarna som robotar, han la inte stor vikt vid harmoni och gruppbildande.

Men varför fick denna ständigt osäkra Pinto vara kvar i klubben så länge? Speciellt med den filosofi vi hade. Jo Pinto var ett föredöme för unga spelare, för nya spelare och han höll även Leo nöjd. Pinto var en glädjespridare som hade en egen speciellt handskakning med spelare, alla var glada kring Pinto. Det var en god och harmonisk stämning som Pinto skapade. Och det här är viktigare än att spela 10 matcher! Eller att vara beredd om målvakten skadar sig! Man måste tänka längre än namnen och spelare som robotar. Man måste gräva ännu djupare och försöka förstå hur en grupp formas, hur den ska formas. Vad det behövs inom gruppen för att den ska vara harmonisk. För det är gruppen som gör jobbet! Pinto var knappast högt delaktig i Peps första säsong förutom cupen och straffräddningen mot Mallorca, vilket är en klassiker. Men det var på plan, utanför planen var han minst lika viktig som Puyi, Xavi och de andra ledarna.

Man måste ha en röd tråd, planera och inte bara värva namn. Man måste sätta gruppen i första hand, inte spelare. Gruppen ska skapas med harmoni och god stämning. Idag upplever jag det som att det är väldiga divisioner inom gruppen, alldeles för stora. Jag menar inte att dom hatar varandra för det tror jag absolut inte, men jag tror att harmonin och lagandan kan bli mycket mycket bättre än vad den är idag. För att klubben ska vara framgångsrik måste vi ha en harmonisk och ödmjuk grupp med spelare som fyller andra roller utanför planen än på planen. Men dom här spelarna ska också inte spela så mycket och dom ska acceptera deras roller. Därför krävs det god scoutingsystem med en röd tråd och planering. Helt enkelt så att dom som sitter på posten gör sitt jobb, vilket dom inte gör!
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-05-14 20:22
Läser man här inne så borde laget bestå av 10 ”sidleds” Danne på plan. Vi har ju redan ett skickligt handbollslag. Än roligare när man håller sig borta från diskussioner när det går bra men kliver in med hammaren när det har gått dåligt.
Barcelona Trio el Mágico
2018-05-14 20:14
Lion24 Håller med dig i allt du sa nu. Men angående det att Semedo inte låter bollen göra jobbet. Det var ju typ Barças signum, att låta bollen göra jobbet och låta spelarna trötta ut sig. Resulterade nästan alltid i att motståndarlaget havererade nånstans mellan 65-75 minuten. Men det där med att låta bollen göra jobbet har jag inte sett oss göra på flera år känns det som. Det här med fel prioriteringar i från ledningen. Det är så sant, lika sant som det är tragiskt. Ledningen är grundproblemet och orsaken till allting vi får se idag och konstant klagar på. Från dag ett har det varit ett stort missnöje kring dem. Det känns som de bara är ute efter status och att lämna spår efter sig i, alltså att de tar beslut som inte gynnar oss som fotbollslag på planen. De ska göra om Arenan, köper spelare för att få fans, gör avtal om matcher som den som ska va nu, som säkerligen var en stor orsak till att vi förlorade igår med tanke på Messis frånvaro. Den här ledningen verkar bara tänka på status och marknadsföring. För det sportsliga har de ju misslyckats ganska rejält med kan man säga... Sen de här med spelar typer som Cillisen. Vi minns ju Pinto, jag blev i och för sig alltid lika stressad när han fick spela. Men å andra sidan så va han just den där pappan/storebrorn till alla i laget. Cillisen har sagt att han vill lämna, men Messi har sagt nej till det och även ledningen med argumentet att de inte har någon ersättare idag. Allt detta enligt media såklart, så självklart ska det tas med en nypa salt. Sen har det sagts att om Griezman anländer, vilket allt tyder på. Så kan de vara öppna för en försäljning utav Suarez. Håller tummarna för det. Men sen så fattar jag inte riktigt logiken i just den värvningen. Han är så vänster fotad man kan bli. Messi, Dembele och Griezman? Tre vänster fötter som ska spela tillsammans? Förvisso så är ju Dembele dubbelfotad, men det ser ut som om att han föredrar att använda vänster foten. Det kan ju såklart vara en tillfällighet, då Valverde envisas med att endast spela honom på högerkanten...
Barcelona Lion24
2018-05-14 19:47
På tal om spelare:

Cillessen - En helt fantastisk andramålvakt, världens bästa andramålvakt. Men varför inte använda den här rollen ännu bättre och smartare? För den här rollen spelar bara 10 matcher per säsong. Är Cillessen integrerad eller är Cillessen bara där? Jag tror att Cillessen bara är där. Varför kan vi inte ha en glädjespridare, en pappa, en storebror i den här rollen istället? Ger inte det mer än 10 matcher per säsong? KOM IHÅG ATT DET SKA SKAPAS EN GRUPP! Allt handlar inte om namnet på spelaren.

Semedo - Han har potential. Men Semedo tar ofta fel beslut i matcherna. Semedo är en duktig spelare, men inte en smart spelare. Semedo förstår inte innebörden av att låta bollen jobba, att passa den och hålla bollen igång. Men om vi har en tränare som uppmuntrar till att tänka, till att vara smart så har Semedo en framtid.

Piqué - Han som älskar Barca mest av alla, utanför planen. En bluff som har gjort en hel bra säsong på sex år. Har bra matcher, men lika många okoncentrerade och ofokuserade matcher. Folk måste börja sätta press på Piqué att prestera, han ska inte komma undan med allting på planen bara för hans kommentarer. Borde ha varit såld för längesen i en normal värld.

Vermaelen - En fin säsong. Men han är skadad lika mycket som han är tillgänglig. Just den här typen av spelare är smart att ha som back-up. Äldre och rutinerad alltså. Men här kan man kan också utnyttja den här rollen bättre. KOM IHÅG GRUPPEN! Hämta hit en liknande spelare med andra egenskaper utanför planen. Jag upplever Vermaelen som Cillessen. Tillbakadragna, tysta och så vidare. Och det får man vara, men rollerna kan utnyttjas bättre så att stämningen inom gruppen blir bättre.

Mina - Den här spelaren värvades bokstavligen för att få fans i Colombia. Allt det här är enligt Bartomeu himself. Så det är ingen konspiration. Tänk att värva spelare för såna orsaker, det är patetiskt och absurd.

Digne - Ännu en ''dumskalle''. Okoncentrerad och ofokuserad. Länkar inte alls med lagkamraterna då ingen förstår han. Alltid fel, framåt och bakåt. Blir utskälld av Suarez varje match och verkar vara utanför truppen förutom fransmännen. En spelare som bara är där. Köptes för 16 miljoner euro när vi hade en supertalang i akademien, Grimaldo, som gör stor succé i Benfica. Han såldes för en halv miljon euro, om jag inte minns fel. Prioritering och planering...

Rakitic - En mycket bra spelare. En spelare som skulle starta i nästan alla stora lag förutom tre: City (Pep), Madrid (prioriterar det vi prioriterade förr) och Barca. Enda problemet är att han startar i Barca. En spelare som har svårt att vara stressad, att skydda bollen, att passa bollen mellan motståndarens linjer. En mittfältare som skickar vidare problem, istället för att lösa problem, vilket är en mittfältares jobb.

Paulinho - Samma som Rakitic, fast ännu värre.

Gomes - No comment

Dembele - En ''dunder'' spelare som kommer göra kaos. Låter det. Jag har inte sett en spelare som tappar lika mycket boll som Dembele sen jag kan komma ihåg. Jag har helt seriöst hellre Ludovic Giuly än Ousmane Dembele i FC Barcelona. Giuly var åtminstone smart. Dembele är dumhetens dumhet. Får inte ihop fötterna och hjärnan. Stannar ständigt upp spelet, förstår inte innebörden av att låta bollen jobba. Klantig, klumpig, trampar på boll, fotbollsdum, you name it. Väldigt explosiv annars, men bara om ytor ges. Och det är vi inte bortskämda med i FC Barcelona. En spelare i helt fel lag och klubb.

Suarez - Förstå att för att vi ska spela 4-3-3 igen så måste vi lösa det här problemet: Suarez/Messi. Ingen av dom två kommer spela på en kant, vare sig vi vill det eller inte. Så båda måste hålla till centralt. Och båda har en sån stor makt, att dom får det dom vill, garanterat. Så därför blir i stort sett hela våran presspel lidande då vi kommer ha två mittfältare mot motståndarens tre. Kommer Suarez att säljas? Det finns ingen chans. Vem vill göra Messi arg? För lagets bästa, för klubbens bästa så måste Suarez bort. Hur många mål han än gör och hur mycket han än kämpar så måste han bort från klubben. Det är på det sättet vi återigen kan återgå till tre centrala mittfältare med två yttrar som breddar spelet för att det ska öppnas upp i mitten med Messi som falsk 9:a. Lägg till att det här är en spelare som har extremt svårt med att hantera bollen, kan knappt slå en passning rätt. När vi tappar så mycket boll så måste vi jaga boll och det är inte FC Barcelona. Har en allmänt dålig attityd mot spelare med låg status.

Det är så många att jag säkert har glömt någon. Men dom här spelarna är i mina ögon extremt ifrågasatta i Barca. Jag tycker att nästan alla inte har något att göra i Barca, förutom Semedo som möjligtvis kan utvecklas i beslutsfattande och tänkande. Och de spelare jag nämnde är alldeles för många. Men så är det med en ledning som inte förstår sig på fotboll, som inte har någon planering eller röd tråd. Dom här tjuvarna är mer intresserade av Forbes listan. Man köper medelmåttiga spelare, ger dom skyhöga löner med långa kontrakt. Och då är dom här ändå ekonomer.
Barcelona Trio el Mágico
2018-05-14 19:45
[QUOTE=Fuerza]Amen! Rakitic = långsam Busquets = ingen jävla anamma Iniesta = klen [/QUOTE] Japp, tråkigt men sant. En renovering är vad som behövs. Coutinho tror jag kan axla Iniestas roll i framtiden. Han har gjort det rätt bra hittills och steppade upp ordenligt och tystade nog flera kritiker igår. Han var den som räddade oss ifrån en total förnedring, det är detta enda positiva man kan ta med sig från igår. Så får man inte heller glömma att han bara har vart hos oss i drygt fem månader och har under den tiden inte fått någon som helst kontinuerligtet i sitt matchande. Han får ju olika positioner och roller i varje match han spelar känns det som. Han kommer bara att växa in mer och mer i laget, tror att han kommer att bli riktigt viktigt för oss nästa säsong. Sen så behöver vi ju då en ny på Rakitics position, jag är väldigt spänd över att få se Arthur ta den platsen. Tycker han att han är en riktigt intressant och spännande spelare. Jag hade gärna sett honom spela där, eller en annan kvick och kreativ playmaker som Thiago. Som dessutom ska ha sagt att han vill tillbaka till oss. Sen angående Busquets, han har vart ovärderlig för oss sen Pep valde att satsa på honom. Men jag måste säga att Yaya var en av mina stora favoriter och blev riktigt besviken när Pep frös ut honom och sålde honom till City. Han var rena tanken, sen så spelade Mascherano mycket där. Han var stenhård, kompromisslös och riktigt ättrig i sitt spel. Vad ska man sätta där nu då? Jag hade gärna sett Kante där, en riktig krigare och bollvinnare som kan ta det jobbet och låta Arthur/Coutinho stå för kreativiteten om de nu skulle fått spela tillsammans. Men en sådan spelare hade jag velat se, lite jävlar anamma, en riktig vinnar skalle. Tänker på spelare som Lassana Diarra som spelade i real, Essien i Chelsea. Jag vill se en sån typ av spelare på den positionen och sen kan man slussa upp någon från de yngre leden.
Barcelona 09Triplete15
2018-05-14 19:45
Lion24

"Värvar man en sån tränare så kommer tacksamheten hos den tränaren vara så stor att han inte vill kräva för mycket, för att han fått chansen att träna klubben."

Precis, det är problemet idag med Barcelona. Det Guardiola gjorde år 2008 när han slängde ut Deco och Ronaldinho, samt nästan slängde ut Eto'o, skulle aldrig gå idag. Det finns absolut ingen som kan komma in i klubben och våga bänka Rakitic, Pique eller försöka sälja Suarez. Tränaren och ledningen hade aldrig kommit överens och trots eventuellt bra resultat hade tränaren fått ryka (kolla Tuchel i Dortmund som inte kom överens med ledningen men gjorde ett bra jobb).

Real Madrid har dem mittfältarna vi ska ha i truppen. Det är vi som ska kunna stoltsera med att ha Isco, Modric och Kroos i truppen, men av rädsla för att ta in nytt blod har Rakitic och Iniesta aldrig ens hotats om sina startplatser. Jämför det med Real Madrid som år 2014 vann CL med Khedira-Alonso-di Maria på mitten. Alla tre spelare är borta idag men Real fortsätter gå bra ute i Europa.

Nu tycker jag inte att Real står för direkt någon fin fotboll men det gör inte vi heller. Att Real är i CL-final i år är ett lika stort under som att Barcelona vann dubbeln. Men det är inte poängen. Poängen är att vi är rädda för förändring. Och jag ser inte hur detta kommer ändras med nuvarande ledning.

En Griezmann eller Eriksen värvning kanske ger resultat på kort sikt iallafall..
Barcelona Damon2022
2018-05-14 19:19
tuchel kmr göra psg bättre, dem behöver disciplin tränare o han spelar typ 4-5 formationer inte som oss 4-4-2. Idag har man lugnat ser sig lite efter gårdagens kollaps. De bästa är tänk inte på de laget förtjänade inte invincible. tito, pep, lucho förtjäna den titeln. Vi har tappat mer poäng, gjort mindre mål, släppt in mer o spelat skit.
Barcelona Lion24
2018-05-14 19:17
De enda som kunde besegra oss var vi själva, och det var precis det vi gjorde. Maränger kan spekulera i vem som har varit den bästa värvningen de senaste åren, men alla kommer glömma ett par namn: Rosell/Bartomeu. Ni står oss för evigt i skuld efter vad Rosell/Bartomeu har gjort för er. Sanningen är att vi blir er, och ni blev oss, vare sig ni vill det eller inte. För vi vill verkligen inte det.

Så länge den här juntan har makten så är det otroligt svårt för oss att gå tillbaka till den fotboll vi alla önskar. Dom som sitter på posten är ekonomer som inte har en aning om fotboll, i synnerhet våran identitet och någon som helst respekt för klubbens värderingar och filosofi. Dom som styr värvningar och dylikt är de mest patetiska nollorna vi har haft med sen många många år tillbaka. Dom vet inte hur man scoutar spelare och dom vet inte vad man ska scouta i en spelare. Barca var mer en trianglar och passningsspel. En av de viktigaste egenskaperna man sökte hos en spelare och som man sedan utvecklade var hjärnan/huvudet. Man sökte smarta spelare, spelare som kunde spela på små ytor, röra sig för andra, alltid ta rätt beslut även om det innebar en två meters passning i sidled.

Idag har vi så många fotbollsdumma spelare i laget att det är svårt att hålla koll på dom, helt seriöst, prova själv. Om jag ska scouta en spelare så scoutar jag först och främst hans smarthet. Hur han tänker i spelet, hur han använder huvet, hur han tar sig ur svåra och trånga situationer. Alltså först och främst scoutar jag hans hjärna. För när du spelar fotboll så utgår man först och främst från hjärnan, och sen fötterna. För det är hjärnan som säger åt fötterna vad den ska göra. Den här ledningen har inte en aning om hur man skapar en grupp, hur gruppen ska formuleras och innebörden av harmoni. Idag värvar vi bokstavligen fotbollsspelare för att få supportrar från det landet spelaren kommer ifrån. Det här är en verklighet i dagens FC Barcelona.

Så vi kan fortsätta drömma om att Valverde ska få sparken och att det blir bättre nästa säsong. Med dagens spelarmaterial och dagens grupp så har vi ingen chans. Vi har vunnit dubbeln, ja, men Messi har gjort fem spelares jobb, i åtta månader. Och om jag ska vara ärlig så glädjer inte dessa titlar mig särskilt mycket när vi spelar på det här sättet. Det enda som jag rädda oss är en stark och hård tränare som sätter dessa tjuvar på plats. Någon som revolutionerar hela klubben, igen. En ny Cruyff, en ny Pep. Man kan säga Sarri och så vidare men kan Sarri ta Segura, Robert, Bartomeu och resten av tjuvarna i öronen? Värvar man en sån tränare så kommer tacksamheten hos den tränaren vara så stor att han inte vill kräva för mycket, för att han fått chansen att träna klubben. Den enda som kan ta folk i öronen och skärpa sig är Xavi. Och då var Xavi fantastisk som spelare men ingen vet som tränare, det är också många många år kvar tills vi ser han på bänken.
Barcelona Fuerza
2018-05-14 19:06
@II Barça II:

Amen!

Rakitic = långsam
Busquets = ingen jävla anamma
Iniesta = klen
Barcelona Soko
2018-05-14 18:40
Ett namn som nämnts här som potentiell Barca tränare har skrivit på för PSG, Thomas Tuchel. Å andra sidan är Emery ledig..
Barcelona Bollinnehavet
2018-05-14 18:07
09triplete15

Otroligt pricksäkert inlägg av dig. Jag känner igen mig till fullo. Det är inte dubbeln jag dissar på, det är vad vi blivit.

Skulle Messi dra till Pep och City så hade jag nog, med handen på hjärtat, haft svårt att veta vilka jag hade hejat på. Jag inser själv hur illa/plastigt/konstigt det låter. Men så mycket har den här ledningen förstört.
Barcelona II Barça II
2018-05-14 17:34
Coutinho bevisade igår vilka ineffektiva mittfältare vi har haft på senare år. Under en match gör han lika många mål som Busi, Iniesta och Rakitic gjort tillsammans under en hel säsong!! Han har även gjort fler assist!! Dembele som knappt fått spela har gjort fler assist än Iniesta och Busi tillsammans. Det är bara att inse att våra mittfältare är helt bedrövliga när det kommer till assist och mål. Laget skriker efter nytt blod, framförallt i mittfältet.
Barcelona 09Triplete15
2018-05-14 17:25
Jag inser att vi låter otroligt bortskämda som klagar så pass mycket på klubben efter en säkrad dubbel men det är inte det detta handlar om. Jag tror att många är allmänt oroliga över riktningen klubben går i och hur man konstant lyckas intala sig själv att allt är frid och fröjd på grund av titlarna. Vi har en fantastisk målvakt och världens bäste spelare (som otroligt nog spelar som mittfältare men ändå vinner guldskon..) som burit detta laget denna säsong. Utöver det har vi spelare med alldeles för hög status som Valverde inte vågar peta på grund av tidigare prestationer. Suarez kan varken slå en enkel fem meterspassning eller dribbla av någon men startar match efter match. Varför? För att han är Messis bäste vän? I och för sig har Suarez gjort 25-26 ligamål vilket är en sjuk siffra med tanke på hur dålig han är spelmässigt men problemet är även hans beteende. Hands down, Suarez är den absolut vidrigaste spelaren vi haft på flera år i Barcelona. Hans konstanta filmande och gnällande är bland det värsta jag sett och det är pinsamt att han fått en så pass hög status inom klubben. Jag kan inte ha varit den enda som hört Suarez skrika på Dembele igår från TV-rutan. Dembele är dock inte den enda som Suarez skrikit och gnällt på för det har även Coutinho, Denis, Semedo och Rakitic fått vara med om. Förutom Rakitic, gnäller Suarez och skriker alltså på nya spelare som inte kommit in i elvan eller fortfarande letar efter sin plats i laget. Få se om han vågar skrika på spelare med högre status än honom som Messi, Busquets, Iniesta på samma vis. Sedan har vi Rakitic, som i och för sig har höjt sig under våren, men är en av dem absolut fegaste spelarna vi haft på mittfältet senaste åren. Likt Suarez och Pique för den delen, så petas inte Rakitic för hans otroliga ”hästjobb” han tillför på planen. Är det detta Barcelona står för år 2018? En 4-4-2 formation och hårt slitande, tekniskt underlägsna mittfältare a la Rakitic, Gomes, Paulinho? På andra sidan har vi Denis som kom in igår som en frisk fläkt och har höjt sig otroligt sedan han blev utfryst av Valverde i höstas. Han ska ha all cred i världen som lyckats hitta tillbaka efter att ha blivit utfryst trots bra prestationer under hösten. Detsamma gäller Semedo som gjorde bra matcher mot Espanyol och Juventus i höstas innan han orättvist bänkades för Roberto. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vad gäller matchen igår och Messis frånvaro förstår jag att Barcelona skrivit på ett kontrakt att Messi måste delta i matchen på onsdag mot ett sydafrikanskt lag? Det är helt otroligt att man klämmer in en meningslös vänskapsmatch mitt under pågående säsong när man jagar ett historiskt rekord. Av den anledningen vilar man alltså Messi och åker på en 5-4 förlust mot Levante? Och till råga på det så får vi endast 7 miljoner euro för den matchen? Bra business. Jag försöker inte nedvärdera en dubbel på något vis. Det är fortfarande otroligt starkt men det beror mest på grund av Messis och Ter Stegens prestationer denna säsong för denna förlust borde egentligen kommit mycket tidigare (Sevilla borta, Sociedad borta etc). Allt jag försöker säga är att det här inte kommer funka på lång sikt. Jag skiter faktiskt i titlarna längre för det handlar inte bara om resultat. Jag känner inte att det här är mitt Barcelona längre. Barcelonas fotboll spelas i Manchester City av vår störste tränare genom tiderna och om Messi är smart drar han dit och spelar av sina sista år i ett mycket bättre lag, samt i en större liga som har mer ögon på sig än vad La Liga någonsin haft.
Annons: