/spanien/barcelona/forum/469.aspx/spanien/barcelona/forum/469.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona DM1982
2018-04-18 09:51
Håller med många härinne.

Missade hela första halvlek så jag satte på det på Viaplay från början utan att veta resultatet. Tittade ett tag för att bli ruskigt ointresserad av matchen. Började spola fram mer och mer, till slut hade jag hamnat på själva livesändningen.

Trist spel med spelare som tyvärr inte håller måttet för ett slagkraftigt Barcelona. Vi har en sjukt bra förstaelva, resten känns mediokra faktiskt. En del reservspelare skulle nog ha svårt att ha en startplats i ett mittenlag känns det som.

Lite intressant att se Valverde stå och gestikulera hårt och skrika åt spelare helt plötsligt. Nu går det visst bra? I och för sig inte så farligt att skrika åt reserverna, när det är ordinarie elva håller han inte på så där. Var faktiskt lite patetiskt att se. Var dig själv.

Sedan som någon skrev, Messi. Kliver in och går fram och tillbaka och för väl tre-fyra ryck på hela halvleken. Undrar om Valverde skrek något åt honom? Kom in och spring, är man kapten så måste man visa vägen.

Tyvärr är Barcelona inte direkt roliga att titta på men det tar inte bort det faktum att det är sjukt imponerande att de inte har förlorat på hela säsongen. Vare sig det ser roligt ut eller inte så är det starkt.
Barcelona the cameroonians
2018-04-18 09:31
@Duda:

Att B-laget ligger där de ligger bottnar inte i enbart i att det saknas talang utan om en labil dynamik, felaktig transferstrategi och en tränare som inte riktigt vet vad hans uppdrag egentligen är.

Därför är det svårt att bedöma om t.ex Cucurella är "kapabel" att göra ett bättre jobb än Digne, men för att avgöra just detta så måste man ge honom en chans att bevisa sig. Utan chans inget kvitto.

Det ledning och tränare glömmer bort i sitt resonemang kring talanger är att de såklart inte kommer vara bättre på studs än det alternativ som finns idag, men att deras potential är väsentligt högre och att de därför måste ges en chans.

Det har skyllts på så många olika faktorer till varför det inte kommit upp någon talang från B-laget sedan Roberto för 5(!) år sen.
2013-14 var det för att A-lagspelarna var för bra
2014-15 var det för att de ramlade ut ur Segunda A och gjort ett dåligt jobb
2015-16 berodde det på att steget var för långt mellan Segunda B och la Liga
2016-17 var det samma sak
2017-18 beror det på..????

Inte nånstans tas det ansvar uppifrån och Pep Segura och Bartomeu fortsätter skylla på andra faktorer men glömmer bort att deras egen strategi med att värva utifrån, ta in "fel" tränare och frångå spelsystem är de största orsakerna till varför inga talanger får chansen, att B-laget går dåligt och att yngre förmågor i allt större utsträckning väljer att lämna för andra klubbar.
Barcelona Katalano
2018-04-18 09:20
Till och med Aftonbladet har snappat upp gårdagens match:

"För första gången på 16 år startade Barcelona utan en enda spelare från akademien La Masia. Senast det hände var 6 april 2002."
Barcelona Pep - El Míster
2018-04-18 08:37
Instämmer på många skribenters besvikelse. Lion24 främst. Är uppgiven. Och då har vi ändå 40 matcher obesegrade. Det betyder att något är grovt fel. Valverdes teaterspel ja - vart fan kommer det ifrån? Helt plötsligt står han och viftar vid sidan och visar känslor. Jävla pajasjävel. Stannar han nästa säsong bojkottar jag fanimej hela säsongen. Rotera ska han göra men inte fan får en enda jävla talang chansen. Nej, Valverde måste bort. Han står helt enkelt inte för det Barca står för. Simple as that. Defensiv, tråkig och feg. Fy fy fy. Dembouz kan bli en riktigt bra spelare i ett fungerande lag men han kommer aldrig någonsin bli en ledande spelare som tar ansvar och gör skillnad. Han tröttnar nog på Barca inom ett par säsonger om inte laget höjer sig och ger honom det han vill ha. Ny tränare? Vem? Finns bara en person för jobbet och det är Xavi. Vill inte ha någon annan. Men det kommer inte ske förens 2019 som tidigast. Avslutningsvis så har det blivit så tråkigt att se laget spela att jag gång efter gång kommer på mig själv scrolla huvudlöst på Instagram istället för att rikta blicka mot tvn. Varenda jävla match. Dragningskraften finns inte längre och det gör mig ledsen som culé.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Soko
2018-04-18 08:26
Gomes ger mig huvudvärk. Hur kan någon vara så totalt värdelös?! Jag kan inte komma på att vi haft en så dålig spelare . Indianpassnig som ledde till Celtas mål är bara ett exempel hur han tänker . (Denis hade en liknande passning men som tur utnyttjade inte Celta det) . Men att göra engångs företelser är en del av fotbollen men att göra om samma misstag gång på gång är inte fotbollen. Om man tänkte spela Gomes för att sälja han bättre så gjorde man precis tvärtom. Vem vill köpa en sådan flopp?!
När det gäller egna talanger förutom Alena så verkar det vara en brist på andra som kan flyttas upp och ges chansen . Att b laget håller på att åka ur säger väl en del. Räcker man inte i La liga 2 vad vill man göra i La ligans bästa lag ?!
Barcelona Barcadinho.
2018-04-18 08:08
Skrev fel igår. Jag menade orättvist.
Celta hade massor av chanser.
Dock deras andra mål var (medveten) hand.
Denis visar sin potential, fin teknik o rörelser, nästan sån som många längtar att se men han visar det för sällan. Tyvärr. Om det beror på för lite speltid el annat vet jag inte.
Du behöver vara jämnare för att lyckas på den här nivån.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Beast Puyol
2018-04-18 08:04
Valverde är inte rätt man för att träna Barca. Personligen tycker att Valverde har haft sån Zidane flyt med resultat. Vi spelar skit men vinner pga motståndarlaget är så ineffektiva framför mål. Jag tror Celta hade 5 solklara målchanser men dem tog inte vara på alla chanser dem fick. Vi kändes som Hawaii rakt igenom vilket var katastrofalt att se på. Ge oss Sarri.
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-04-18 07:26
Jag gillade valverdes teaterspel vid bänken, mot Roma blev han handlingsförlamad och stod som en staty. Men när reserverna spelar då jävlar kan han visa känslor.
Barcelona Gio Style
2018-04-18 06:09
Vi är så många fans som skrikit efter en ny kontrollerande mittfältare sedan Xavis sorti. År efter år uteblir en sådan värvning uteblivit och varje gång vi floppar (i CL) så kommer i varje fall jag till samma slutsats, vi behöver verkligen en Xavi 2.0... hell, en Xavi 0.5 hade räckt jävligt långt.

VEM ska slå den avgörande passningen när Messi inte är på plan? Ska det gå så långt att vi står utan varken Xavi eller Iniesta och FORTFARANDE inte plockar in en mittfältare med liknande kvalitéer? Det är nog nu, hur länge kan ledningen blunda för det här problemet?

Det var mycket snack om en plan B under Pep, ett spel som vi skulle använda mot parkerade bussar, även om tiki-takan allt som oftast öppnade upp tillräckligt med ytor för att skapa målchanser förr eller senare.
Vårt spel har ändrats så mycket sedan den tiden att en Plan B vore att byta in en spelskicklig mittfältare så att vi kan behålla bollen inom laget och lugna ner spelet när vi är pressade, likt vi var mot Roma.

Det är förjävla illa att det är så, att en ny mittfältare hade varit en plan b, men det känns som att det är ungefär där vi får börja tills det i sinom tid blir vår plan a. Hämta hem Thiago, annars kommer Pep och snor honom rakt framför näsan på oss. Kommer Arthur? Ja i så fall blir det kontrollerande spelet en plan b i ett par säsonger till, har svårt att se hur han ska kunna gå rakt in i startelvan, har dock gärna fel.
Barcelona Vítor Borba Ferreira
2018-04-18 05:08
Usch. Vad har hänt med detta laget? Var är alla talanger från La Masia? Hur kan clownen Gomes starta framför Alena? Valverde har pissat på sig helt och hållet, lämna denna klubben omedelbart. En tränare utan känsla, utan balls. Hade han haft lite, bara lite stake i sig hade han vågat bänka Suarez och spelat med Paco för tre månader sen. Att man inte ens har sett Alena starta en jävla match är för mig säsongens största gåta, vad tänker denna karln med. Vad är det Gomes gör som är så bra? Vilken urusel feg tränare, nästan så att man skäms varje gång man ser han coacha laget från sidlinjen. Envis och feg, som enbart tänker på sitt pissiga rekord i ligan som ingen bryr sig om, möjligen Real Madrids vaktmästare. En sån jävla feg tränare som är rädd för att göra det lilla extra eller bänka storstjärnorna. Messi promenerar med kaptensbindeln på trots att han blivit inbytt och är piggare än alla. Otroligt fotbollsbegåvad men jämför man det med hans psyke eller mentalitet så skäms man för fan. Vilken usel ledare. Att Suarez tar frisparkarna framför Coutinho säger allting om vår egna lilla Mr. Bean. Hur en sån tränare får träna detta laget är en gåta för mig, men problemet kommer alltid uppifrån, och det vill jag inte ens börja med för då bli man bara mer frustrerad. En gång i tiden njöt man att kolla på detta laget, nu blir man bara arg. Styrelsen, tränaren och vissa spelare i denna klubb har förstört allt vad denna klubb en gång i tiden stod för.
Barcelona Valverdismo
2018-04-18 04:28
Messi blir inbytt, är kapten på plan men promenerar alltså o hjälpte inte laget att försvara en enda gång? Vi är en man mindre, som kapten ska du manna på laget, kämpa, pressa motståndaren, inte promenera på plan med huvudet ner i gräset. Han har tagit sitt promenerande på plan till en helt ny nivå. Hur bra Messi än är med boll, så är han genomusel utan boll nuförtiden och det hämmar laget i pressfasen och när vi blir tillbakapressade med 10 man som nu. Messi var ett monster utan boll under Guardiola o Tito. Inte längre.
Barcelona Lion24
2018-04-18 01:08
Som någon var inne på så startade vi alltså inte med en enda akademispelare ikväll. Inte ens en katalan, för en stolt katalansk trupp. Och då är dessa våra rotationsspelare, är det några som brukar vara rotationsspelare så brukar det ändå vara billiga eller egna talanger, inte alla men åtminstone några. Det är svårt att beskriva känslorna för mig när det gäller den biten. Som jag har skrivit många gånger tidigare så dras jag ännu mer bort från den här klubben. Sen kan man kalla mig plastsupporter och massa annat men sanningen är att jag känner så här.

Till spelarna idag, vi har en vänsterback som verkar vara full när han spelar. Inget självförtroende, extremt okoncentrerad och tar i stort sett alltid felbeslut, även när han gör ''rätt''. Det här var PSGs rester. Vi har två mittbackar varav en köptes in för att få fans i det landet (Colombia), allt det här enligt våran egna klubbledning. Sen bredvid han har vi en 30+ spelare som är skadad lika mycket som han är tillgänglig. En 30+ spelare är välkommet, även om han är skadad, för att på så sättet vara en ledarfigur, en pappa eller en storebror för några som behöver det. Men den här spelaren sitter knäpptyst för sig själv. Om det är språkbrist eller nåt annat vet jag inte.

Mittfältet är ett stort skämt och det här måste vara det mest tragiska som någonsin hänt fotbollshistorien, förutom alla dödsfall och så. Från att prioritera små tekniska mittfältare som kan lösa stora problem har vi gått till träfötter som inte ens kan lösa små problem. Tack Luis Enrique och ledningen för Andre Gomes och alla dom där grabbarna. Så jävla sorgligt att se.

Vad kan Digne som Cucurella inte kan? Vad kan Mina som Tarin eller någon annan mittback från B-laget inte kan? För dom får ju aldrig spela, spelarna som köps in alltså. Vad kan Gomes och alla dom andra som Samper, Alena inte kan? Allt är så himla sorgligt så man vet inte ens vad man ska säga.

En sak jag vet vad jag ska säga är att jag är inte ett dugg imponerad av Dembele. Han må ha gjort mål ikväll och han må ha gjort mål mot Chelsea. Men hur gick båda målen till? Jo, på omställningar där det finns massor med ytor. Och då är det väldigt sällan vi får spela på stora ytor. Beslutsfattandet är väldigt ofta katastrof och ibland får han inte ihop fötterna och hjärnan, det blir en krock. Man kan säga att han är ny, ung och varit skadad och så vidare, men om man såg Dortmund så var han en snarlik spelare. Jag vill ha spelare som tänker snabbt, som får ihop fötterna och hjärnan, som gör det enkelt och lätt, som håller bollen inom laget. Demebele är ingen lojal spelare mot sina lagkamrater, han är lojal när vi har bollen men annars är han inte så intresserad. Det här är ännu en spelare som skickar över problem till någon annan, fast den här gången utan boll.
Barcelona Criff
2018-04-18 00:34
Tycker alla är lite hårda mot dagens match och spelare.
Inte deras fel att de aldrig får spela, och när de väl får det slänger han in allihopa som är omatchtränade åt vargarna i Celta Vigo borta, där vår första elva alltid har problem.

Hade vår första 11a lirat, och det blivit 2 - 2 hade vi varit nöjda, med tanke på hur vi brukar spela mot Vigo borta.

Tyckte första halvlek var kul att se, pressen tillbaka, orken. Som sen självklart stendog i andra halvlek då ingen av spelarna är matchtränade.

Förstår inte riktigt varför det är så svårt att rotera en spelare varje match typ.. Paco en, Mina en osv.. som ett rullande schema. Tror VV att om vi kör första elvan + 1 bänkspelare så fallrerar hela laget?
Nä då slänger man in alla bänkspelare tillsammans istället, vilket oftast blir kaos oavsett lag.

Skön pinne och de flesta fick vila inför cupen!
Barcelona little_master
2018-04-18 00:01
Wallmannen Känns svårt att vara engagerad när allt som fick en att fastna för just klubben FCB är som bortblåst! Det verkar inte finnas någon som bryr sig hur det ser ut, varken folket där nere, clownerna som styr klubben eller spelarna för den delen. Jag kollar på matcherna och försöker engagera mig men det är svårt. Det enda man känner igen är klubb emblemet. Resten behöver jag inte ens gå in på, det har många andra utryckt redan.
Barcelona Duda
2018-04-17 23:43
Jag har en fråga som jag hoppas någon som är mer insatt i b-laget kan svara åt mig. Om b-laget nu går så dåligt som det gör, finns det verkligen kvalité nog för vissa, med undantaget Aleña, att flyttas upp? Jag menar, hade b-laget öst på och spelarna levererat så hade jag förstått att man kanske vill ha upp dom bästa till A-laget, men finns det på allvar spelare med talang nog att konkurrera om en plats i a-truppen?
Barcelona wallmannen
2018-04-17 23:42
little_master Självklart är jag inte nöjd med spelet. Men när väl matchen sätter i gång är jag känslomässigt engagerad, och vill att Barca ska vinna matchen. Det känns främmande för mig att inte bry sig om matchen och vara ointresserad av hur den slutar.
Barcelona Soko
2018-04-17 23:34
Hur många pass slog vi inom laget innan Paulinho gjorde målet?
Vi har träffat ramen 32 gånger denna säsong !! Fattas bara 1 till för att slå Liverpools rekord på 33 ramträffar ..
Barcelona Davids3
2018-04-17 23:30
@ Xavi #6:

Faktum att 9 av 11 är bänkspelare gör det hela ännu värre egentligen, att ingen egen talang sitter där.
Barcelona little_master
2018-04-17 23:25
Wallmannen
Sorgligt att se att du verkar vara otroligt nöjd med fotbollen vi spelar eller hur klubben sköts.
Barcelona Xavi #6
2018-04-17 23:15
Det är första gången på 16 år som vi startar utan en enda spelare från La Masia. Varför fick inte Alena eller några andra B lagsspelare chansen när vi ändå vunnit ligan? Bedrövligt.
Barcelona wallmannen
2018-04-17 23:13
little_master Då tycker jag du ska börja följa ett annat lag som, enligt dig, spelar bra fotboll.
2018-04-17 23:12
Vart kommer alla dessa s.k fans ifrån? :)
Barcelona little_master
2018-04-17 23:10
Free your mind

Kan ärligt säga att jag var mer intresserad av att kolla på mobilen än att följa matchen. Känner varken igen klubben eller spelet.
Barcelona Ribohn Fan
2018-04-17 23:09
Tänk att förra året ägde vi och skapade massor av målchanser och vi släppte inte till så mycket målchanser, men det räckte med 3 skott på mål och vi släppte in 2 mål. I år äger vi inte matcherna spelar defensivt och släpper till massor med klara målchanser match efter match, ändå släpper vi knappt in mål. Synd att inte Ter Stegen spelade som världens bästa målvakt förra säsongen också, då hade det blivit en lyckad säsong även resultatmässigt.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2018-04-17 23:07
@09Triplete15:

Slösa inte ditt liv
2018-04-17 23:07
Ändå skönt med den här Hawaii fotbollen ibland, första gången på länge man inte vill stänga av tv:n när Barcelona spelar. Vi har otroligt många spelare vara kvalite/potential inte håller någon vidare Barcelona klass. Mina, Vidal, gomes, denis och Digne stärkte inte sina aktier hos mig trots tappra försök av en och annan. Det är bara att ge bort till den som vill signa dom. Miranda/cucu, Alena och busquets från b-laget hade/borde/skall egentligen få spela istället för dessa nissar.
Barcelona Damon2022
2018-04-17 23:06
valverde må inte ha nån förluster i ligan, men andra lag dem pressar oss tillbaka ända till ter stegen
Barcelona 09Triplete15
2018-04-17 23:05
spelade vi bra? ÄR det värt att se om matchen i efterhand? Missade den
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2018-04-17 23:04
@ Xavi #6:

Påminner om Arsenal mentalitet- Ingen ledare på planen.
Varken Iniesta, Messi eller någon annan.

Det stör mig mer än att vi förlora poäng och spelar som 6e division lag.

Får bara ångest när jag kollar på Barca matcher den här säsongen. Därav så har jag kollar max13 matcher den här säsongen.

Barcelona Beast Puyol
2018-04-17 23:03
Ni får det låta som att vi leder ligan med bara en poäng chilla. Vi leder ligan med 12 poäng de är sjukt mkt. ALDRIG att vi tappar de här.
Annons: