/spanien/barcelona/forum/4422.aspx/spanien/barcelona/forum/4422.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gabriel
2015-02-18 16:14
Rambla~

Jag försöker inte på några som helst sett göra en höna av en fjäder men när du väljer att gå hårt åt emot John Terry för att i nästan sekund dra bort värdet av det Suarez gjorde för att rättfärdiga hans beteende så blir det dubbelmoral i mina ögon. Hur är det inte dubbelmoral? Just Suarez - Evra situationen har givetvis ingenting att göra med det som inträffade gällande Chelseasupportrarna i Paris, jag ville bara dra vissa jämförelser för att vad du hade att säga om detta - svaret jag då fick var i princip "äsch, det Suarez gjorde var inte ens rasism, han kallade honom bara för svart".

Hur är det inte rasism? Glömmer du bort att Suarez, likt John Terry (men kanske i ännu högre utsträckning pga sin offensiva roll) är en stor idol och förebild för unga barn som ser upp till dem. Det gäller att företräda med ett gott exempel, att kalla någon för "negro" eller a "black fucking cunt" är knappast något man vill att nästa generations fotbollsspelare ska ta efter. Dessa fotbollsspelare har ett stort ansvar, dem tjänar miljontals med pengar för att springa runt och sparka på en boll, dem idoliseras runt om i hela världen och lever lyxlivet - det minsta man kan kräva av varenda proffesionell fotbollsspelare är att dem inte för rasismen vidare utan tvärtemot gör precis ALLT för att stå emot den. Då kan man inte göra som Suarez gjorde, och man ska inte heller som du, förminska den saken heller.

Detta kommer från någon som har försvarat Suarez många gånger, och för att det inte ska bli några missförstånd så menar jag inte på att Suarez för den sakens skull är rasist, men han uttryckte sig och agerade rasistiskt i den sekvensen och begick ett stort misstag, ett misstag han har fått sota för dessutom.

Nu blev det här en längre diskussion än vad jag egentligen hade tänkt mig, men det fick bli så. Jag tycker bara det är intressant hur man som supporter väljer att se på saker och ting bereonde på vilken klubb den spelaren representerar.
Barcelona Federer - köp en back, tack
2015-02-18 16:11
Abidal väljer alltså att retweeta France Football som skriver följande: "Abdal väljer Olympiakos före Barcelona". En pik mot Bartomeu?
Barcelona LeoMessi
2015-02-18 16:05
Nåja det berör inte Barcelona och risken finns att diskussionen spårar ur så jag släpper det.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona LeoMessi
2015-02-18 16:02
LuisSuárez #9

Vi fick lika stora böter, vi förlorade matchen på walk-over eftersom spelarna vägrade spela klart matchen efter incidenten, alla fina ramsor som sjöngs verkar ha gått obestraffade. Hade det inte varit ett så obetydligt fotbollsland som albanien så hade serbien inte fått lira något mer detta kval.

Barcelona Neymar11
2015-02-18 16:01
Luissuarez Med tanke på matchen spelades i Serbien så är det just "ert" förbund som skall kunna erbjuda säkerhet och inte Albaniens Ska man fortsätta så kan jag ställa dig frågan hur en erkänd portad huligan lyckas komma in i arenan och på plan Aja detta berör inte Barcelona och det släpper vi
Barcelona Neymar11
2015-02-18 15:58
Varför skall inte Chelsea stå till svars för? Då det har hänt upprepande gånger?! Oddset på att det inte är samma ultras grupp är ju relativt högt Börjar det drabba klubbarna dom "stöttar" hårt så börjar kanske dem idioterna förstå konsekvenserna O tolerans, gå hårt åt klubben och individerna när det gäller rasism och absolut ingen nåd
LuisSuárez #9
2015-02-18 15:57
@LeoMessi:
Vem försöker du lura på forumet med att Serbien gick vinnande ur mötet? Vi fick tre poängs avdrag, böter samt spel inför tomma läktare under de kommande matcherna.
Barcelona Vampíro
2015-02-18 15:57
Jag syftar inte ens på gårdagens incident i Paris, ogillar Chelsea bara. Men ska man se det från en mer rationell sida så kan inte klubben stå för vad ett gäng idioter gör i ett annat land. Finns även 'supportrar' till Barcelona som har skämt ut sig på liknande sätt. Hade några vänner som var nere och kollade match för några år sen och då fick en polare höra massa skit från det han beskrev som "huliganer med bulldogg-flaggor". Han är nämligen från Senegal vilket tydligen inte var populärt bland Boixos. Poängen är, ska FC Barcelona straffas för att några idioter skämmer ut sig? Nej det tycker jag inte.
LuisSuárez #9
2015-02-18 15:37
Den som kan sin historia så är Chelseas ultras kända för sin högerextremism, även om de numera gör s.k. huliganism. De ställde till med problem i Paris under förra året fast då gällde det skadegörelse och bråk. Så det är inte första gången som de skämmer ut sig i Paris.

Det är väldigt tråkigt att Chelsea som klubb fortfarande inte har tagit i tu med problematiken. Mourinho är jävligt duktig på att stryka sådana supportergrupper medhårs. Vem har glömt bort att portugisen ofta tog Ultras Sur under sina vingar när han var i Real Madrid?
Barcelona Katalano
2015-02-18 15:32
Vampíro

Herregud, kom med något som tillför diskussionen eller åtminstone ett argument.

Chelsea kan inte stå till svars för vad ett par idiotiska fans gör på en tunnelbana i paris. Däremot kan omvärlden kräva en aktion från Chelsea för att visa att de tar avstånd från detta beteende.
Barcelona LeoMessi
2015-02-18 15:29
@Vampíro:

Ibland kan våld och rasism vara till ens fördel, serbien gick vinnande ur mötet med albanien tack vare det.
Barcelona Vampíro
2015-02-18 15:19
Stäng av Chelsea från alla turneringen punkt slut. Det är en vidrig plastklubb på exakt alla sätt.
Barcelona Rambla~
2015-02-18 15:17
Gabriel Snälla, kära nån, nu får du stilla dig lite. Vadå dubbelmoral? Jag konstaterar att rasism diskuteras på diverse forum och i media, i samband med att några idioter som råkar hålla på Chelsea, skämmer ut sig i Paris. Det snackas om rasism, klubben Chelsea nämns i det sammanhanget? Kan du förneka det eller vad? Jag lägger inga värderingar i det påståendet, det är bara fakta. Du drar då upp Suarez och incidenten med Evra. Vad har det med den här saken att göra? Vad han menade eller inte menade med ordvalet Negro har jag ingen kunskap eller någon åsikt om. Jag anser bara att det förstorades upp lite. Helt plötsligt försöker du få diskussionen att handla om åsikter och på vilken sida man står på. Jag hävdar enbart (återigen utan några som helst värderingar eller åsikter i påståendet) att diskussionerna förs och klubben (Chelsea) i det här situationen faktiskt nämns. Det kan du väl inte förneka? Då drar du upp dubbelmoral och liknande. Varför då? Jag har inte sagt att jag tycker varken si eller så, har jag det? Snacka om att göra en höna av en fjäder försöka föra diskussionen till något den absolut inte handlade om från första början.
Barcelona dinho the artist
2015-02-18 15:07
Instämmer totalt med Gabriel. Ska vi gå runt och kallas Nazistklubb bara för att några pantade grisar (boixos) befläckade vår arena i några årtionden?

Engelsk fotboll generellt gör enorma krafttag mot all form av huliganism och rasism. Mer än vad man kan säga om Spaniens dito.

Alla stora klubbar har slödder och en fotbollsförening kan inte ansvara för vad en promille av ens supportrar gör på fritiden. Vad de kan göra är däremot att banna dessa, något jag antar att de gör.
Barcelona el Flaco
2015-02-18 14:55
Jag anser att det finns vissa historiska kopplingar mellan rasismen och Chelsea på den gamla the Shed och det kanske är så än idag. Det går inte att blunda för den typen av huliganism som har en hel del neonazister i sitt släptåg, men i det här fallet håller jag med Gabriel, Chelsea som klubb kan inte straffas för de idioterna som syns på klippet.

Däremot är det upp till klubben att identifiera de, med hjälp av myndigheterna, och banna de från att få komma in på hemmamatcher och liknande. Det är det absolut viktigaste ansvaret en klubb har i såna situationer. Skulle de välja att blunda för incidenten vore det oerhört beklagligt, men samtidigt vore det inte den första gången som en fotbollsledning hade valt att göra det.
Barcelona Gabriel
2015-02-18 14:49
Rambla~

Nej, det var knappast därför jag tog upp frågan till dig, anledningen varför jag gjorde det var för jag ville se hur just du svarade med tanke på den logiken du har. Men fine, du svarade, och jag respekterar det, jag håller däremot inte med.

Nej, nu får du sluta. Dubbelmoral my friend. Att negro inte är lika "känsligt" i sydamerika kanske stämmer men du vet mycket väl om att Suarez intention knappast var god eller skämtaktig när han kallade Evra för "negro" i det sammanhanget, dessutom valde han att vägra skaka Evras hand i en match i efterhand.

Det är enkelt att kritisera spelare för lag man ogillar samtidigt som man försvarar spelare till laget man håller på - för det är precis det du valde att göra nu. Rätt så mychet dubbelmoral faktiskt. Ska du ha den åsikten du har så får du åtminstone vara konsekvent och inte gömma dig bakom dina "feelings" för att försöka rättfärdiga beteendet.

Nåja, jag släpper den här diskussionen nu. Jag anser inte att Chelsea är en klubb som kan förknippas med rasism, varken för vad ett gäng nötter väljer att göra på en tunnelbana med Chelseas färger på sig, eller för vad deras äckliga lagkapten väljer att häva ur sig. Det får stå för John Terry. Jag anser verkligen inte heller att Barcelona är en klubb som kan förknippas med rasism bara för att man valde att köpa Suarez, men vi har alla olika tankesätt och logiker vi väljer att följa.

Tack för en intressant diskussion.
Barcelona Rambla~
2015-02-18 14:43
@Gabriel:

Se tidigare svar (precis under)

Ja det gör vi väl? Bara det att du tar upp det och ställer frågan till mig nu, innebär ju att det garanterat har diskuterats tidigare i andra sammanhang. Eller?

Fast, att Suarez kallade den lille fransosenför negro ser jag knappast som rasism. Det skulle förvåna mig om det var så Suarez kände och menade när han sa det ordet. Du som spanjor vet att ordet Negro används ofta i tex sydamerika och kanske inte är lika känsligt att häva ur sig som det är här på nordligare breddgrader. Det är bara en "feeling" jag har. ;)
Barcelona Barcelona 1899
2015-02-18 14:41
Rasism utanför arenorna är polisens ansvar! Rasism finns i 90% av alla världens "större" klubbar, inget speciellt med Chelsea enligt mig. Jag har rest mycket med Arsenal och Barcelona som bortasupporter och det finns rasism där med, tyvärr. I de allra flesta fall är det inte några rasister som står bakom dessa ord utan VAD DET HANDLAR OM i 80%+ av fallen är ATT PROVOCERA. Resterande 20% är väl rasister som verkligen har den synen.
Barcelona Rambla~
2015-02-18 14:39
Ni får ju faktiskt välja att inte märka ord nu. Ingen påstår att Chelsea är en rasistisk klubb eller att de ska straffas (åtminstone inte jag), men ni kan inte förneka att klubben Chelsea nämns samtidigt som det disskuteras rasism och vad några idioter på resande fot gör. Precis som Barcelona nämndes i sammanhanget när Boixos Nois var ute och skämde ut sig. Precis som Real Madrid nämns i sammanhanget när en av deras fanskara Ultra Sur bakom Gol Sud skanderar att det var bra att judarna förföljdes och utrotades, samtidigt som de ropar Sieg H****.
Barcelona Gabriel
2015-02-18 14:36
Rambla~

Okej, jag respekterar din åsikt men då frågar jag dig, med din logik, borde du inte också anse att Barcelona också förknippas med rasism som väljer att köpa Suarez isånnafall? Och jag struntar i vad alla andra anser om den frågan så som du väljer att uttrycka dig, jag undrar vad just du tycker. För om Barcelona är så mycket emot rasism så borde man inte värvat en spelare som kallat en annan för "negro", eller hur? Förknippas vi också med rasism nu då när vi har en spelare i laget som uttryckt sig på det sättet? Och det uppmärksammades minst lika mycket i media dessutom.
Barcelona DM1982
2015-02-18 14:35
Chelsea kan inte straffas för vad deras fans gör utanför arenan. Det som händer på arenan kan det straffas för och det är logiskt. Spelare och funktionärer kan straffas för saker som de gör utanför planen.
Barcelona Barca Barca
2015-02-18 14:33
Som det skrivs här inne, så skall inte klubben Chelsea förknippas med rasism precis som våran klubb inte ska förknippas med rasism då Barcelona också har en skara idioter som skanderar rasistiska glåpord, precis som Valencia har det, villareal, Zaragoza, real Madrid etc etc. På Stamford bridge kan Chelsea ta saken i egna händer, man kan även identifiera personerna och stänga av dom från Stamford bridge men faktum kvarstår, när dessa individer får alkohol i sig/även utan alkohol kommer dom skrika utanför plan "We're racist we're racist and that's the way we like it". Skulle inte förvåna mig om dom också är med i högerextremisiska partier i England, så detta kan inte bara beskyllas på klubben Chelsea och Chelsea kan hålla på stänga av fans men dom kommer härja sen på gatan och där är det inte klubben Chelsea som har ansvaret.
Barcelona Rambla~
2015-02-18 14:33
@Gabriel:

Vi talade inte om Barcelona nu. Om vi förknippas med rasism elle rinte är väl upp till var och en att bedöma själva.

Du har fel när du påstår att Chelsea inte förknippas med rasism. Viktigt att poängtera dock, det innebär ju inte att de skulle ha en rasistisk filosofi inom klubben på något sätt. Det är inte det jag syftar på nu. När en lagkapten väljer att uttrycka sig så på planen under match som han gjorde, kan du inte förneka att detta innebär att klubben förknippas med rasism. Han är fostrad i klubben, det han säger uppmärksammas stort och diskuteras i all form av media från tidningar, twitter, tv, radio osv. Alltså blir det stort fokus på klubben Chelsea och det som diskuteras är rasism. Det är fakta!
Barcelona Gabriel
2015-02-18 14:28
Barcelona 1899

Precis. Tack!
Barcelona Barcelona 1899
2015-02-18 14:25
Klart att Chelsea INTE ska straffas för vad som inträffar i en tunnelbana i Paris.
Det är ju som att jag skulle ta på mig en Real Madrid tröja och göra något liknande. Det är ju helt befängt.

Det som händer på Stamford Bridge etc är dock helt på Chelseas ansvar men inte vad några idioter gör på resande fot.

Vore dock kul om de lyckades identifiera dessa nötter och plocka bort deras säsongskort. Jag kan lova er att det hade känts både psykiskt och i plånboken för dessa idioter. Många har säkert varit medlemmar i 10+ år och att då förlora sin "ranking" i listan hade varit kännbart och då kanske de hade fått sig en tankeställare.
Barcelona Gabriel
2015-02-18 14:17
Baha - Tres Amigos

Måste få försvara mig själv efter det där. Jag är knappast en idiot för att ha åsikten att en hel klubb knappast kan straffas av UEFA för att enskilda personer väljer att ha på sig den klubbens tröja och agera likt idioter på en tunnelbana. Det är en helt annan sak om något sådant inträffar på klubbens arena, då klubben ansvarar för vilka personer man släpper in på sin arena. Men hur är det tänkt att klubben ska ansvara för alla fans som finns i världen? Det finns idioter i hela världen, i varje land, för varje klubb. Jag kan lova er att det finns Barcelona fans med rasistiska åsikter och värderingar också, att tro annat är bara naivt och ignorant - det innebär inte för den delen att Barcelona ska förknippas med rasism eller att Barcelona som förening ska straffas av Uefa bara för att vissa idioter väljer att ta på sig blaugrana dressen. Barcelona får ta sitt ansvar när det kommer till vilka personer man släpper in på Camp Nou och till hur dessa beter sig där inne - vad de sen går runt och gör i olika parker, barer, tunnelbanor etc i olika länder kan knappast FC Barcelona som klubb ansvara för. Precis samma gäller Chelsea.

Jag är helt för att ha nolltolerans mot rasism men hur föreslår du att varje klubb i världen ska ha koll på hela världens befolkning? Det går inte. Som jag redan förklarade så hoppas jag att Chelsea gör allt i sin makt för att kuna identifiera personerna i videon och straffar dem, men om det gör mig till en idiot för att jag inte tycker att Chelsea förtjänas att straffas som klubb i att spela inför tomma läktare pga vad ett gäng nötter väljer att göra på en tunnelbana så antar jag att jag får vara en idiot i dina ögon.
Barcelona Peshmerge - AS9
2015-02-18 14:11
@Barcelona 1899:

Dom kommer att förlora idag. 2-1 eller 2-0
Barcelona Baha - Tres Amigos
2015-02-18 13:53
Man ska ha nolltolerans mot Rasism. Det sämsta argumentet är att: Chelsea har svarta spelare! Man måste vara idiot för att ens övertyga sig själv med sådant argument. Stäng av supportrar som är rasistiska punkt slut. Porta de från matcherna. Man ska inte straffa alla för några få idioter. Så som median framställer några få muslimer idiotiska handlingar över alla andra.
Barcelona Gabriel
2015-02-18 13:50
Rambla Så Barcelona förknippas också med rasism för att vi köpte Suarez? Eller? Jag gillar varken Chelsea eller John Terry men nej, jag anser inte att Chelsea är en klubb som kan förknippas med rasism då en av deras största legender i klubbens historia är Drogba som är älskad av alla Chelsea fansen. Man har och har haft en helt gäng med mörkhyade spelare. Barcelonistas Det är lite skillnad. Hur kan du som fotbollsklubb hålla ordning och reda på varenda individ i världen som råkar vara fan av just din klubb? Hur långt ska det där sträcka sig? Så ifall en culé från Japan agerar likadant och det kommer ut på nätet ska alltså Barcelona straffas för det och få spela inför tomma läktare? Nej, makes no sense enligt mig. Villareal supportern blev tagen och Villarreal bannade honom från arenan för all framtid, det skedde också på El Madrigal, denna händelsen inträffade på en tunnelbana i Paris. Trots det önskar jag att Chelsea gör allt i sin makt för att identifiera idioterna och likt Villareal banan dem från Stamford Bridge för all evighet. Men att UEFA ska gå in och straffa Chelsea som klubb för det finner jag bara löjligt. Chelsea har inget med dessa idioter att göra.
Barcelona Rambla~
2015-02-18 13:44
Nu såg jag videosnutten. Usch, man får ju riktigt illa när man får se det så där på video. :/

Den stora feta, rakade snubben i dörröppningen är urtypen för den bild man hade av engelska huliganer under 90-talet. Det har man bla sett under senare år i olika filmer som handlar om just fotbollshuliganer i England.
Annons: