/spanien/barcelona/forum/440.aspx/spanien/barcelona/forum/440.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Ribohn Fan
2018-03-04 22:34
Tråkigt med alla dessa tränare som tror att dem är större än laget och kan inte låta dem bästa spelarna avgöra själva på plan. Tränare som Simione, Conte, Mourinho, Sampaoli och Valverde förstör mer för fotbollen än dem tillför.
Denna tråkiga trend som tar död på fotbollen med massor av försvarare och massor av mittfältare på plan och forwards stjärnor som sitter på bänken.
Vi ser det av dessa tränare vecka efter vecka och i sommar VM får vi se Argentina utstå samma öde.
Barcelona Lion24
2018-03-04 22:25
Vad hände i andra halvlek? Efter en ganska stabil och kontrollerad första halvlek? Jo, Atlético började pressa högre upp i banan och utsatte våra spelare för problem. Det är det som är det fantastiska med presspel, man skapar problem för motståndaren, man låter inte motståndaren tänka klart. Därför jag är så fascinerad av just presspel. Men när Atlético pressar oss och därmed skapar problem, så har vi inte dom spelarna för att lösa dom problemen. Andre Gomes är bara parodi, Paulinho är långt ifrån en spelare som överhuvudtaget ska ha boll, likadan med Suarez om det inte uppstår ytor och när han kommer med fart. Rakitic? När Rakitic blir pressad så löser han inte det problem som uppstår (pressen), men han gör inte bort sig heller i problemet. Rakitic skickar därmed bollen vidare till någon annan så att någon annan ska lösa det problemet istället. Istället för att lösa ett problem, skickar Rakitic över problemet till nån annan.

Dom här spelarna stämmer inte överens med den typ av fotboll Valverde vill spela. Det är egentligen inte Valverde eller spelarnas fel, utan vi har en genomrutten ledning som på allvar inte har tillräckliga sportsliga kompetenser för att sitta där dom sitter. Ja, jag är fattig och jag sitter bakom en dataskärm i kalla norden, så, jag sa det själv. Men det finns ingen röd tråd och heller ingen respekt för klubben i helhet. Jag är säker på att det var Lucho som ville ha en majoritet av dom här mittfältarna, så nån kanske säger ''allt är inte ledningens fel om tränaren vill ha dom här spelarna''. Jo, först och främst anställer du inte en tränare som vill ha såna mittfältare för FC Barcelona. Men om du ändå gör det, då har du inte tillräckliga kunskaper för att sitta som president eller sportchef för våran klubb. Då är du hos helt fel klubb.

Jag tror inte heller det här är Valverdes lag. När du heter Ernesto Valverde, har bara tränat mindre lag utan stora titlar och du kommer till en sån här stor klubb så har du inte den auktoriteten att bestämma vilken trupp du vill ha. Först är det ''upp till bevis'', du ska prestera med det vi har gett dig, sen kan vi utvärdera om du är värd att lyssna på när det gäller bildandet av en spelartrupp. Tränare som Mourinho, Pep med flera har helt andra förutsättningar när dom kommer till nya lag. Dom har gjort sig ett namn, vunnit stora titlar och kan därmed stort påverka truppen.

Med allt det här sagt så har jag ändå förtroende för Valverde. Jag tror Valverde vill mer men han kan inte mer. Med dom här spelarna så kan du inte utföra vad du vill. Vi måste göra oss av med väldigt många spelare och på ett eller annat sätt skaffa in spelare som kan lösa problem. Alltså i tighta situationer, små ytor eller när man blir pressad. Som lagkamrater måste man ha förtroende för varandra. Låt säga att Busi har bollen på sin defensiva position på våran planhalva. Han ser att mittfältaren X är ledig fast ändå inte. Busi ser att X har en spelare bakom sig, inte tillräckligt nära men ändå för att det ska vara farligt. Busi ska ändå kunna passa X och lita på att mittfältaren X löser den situationen.
Barcelona Davids3
2018-03-04 22:10
@Tronpåbarca:

Tänkte först lugnt, Coutinho är ändå helt "okej". Men sen kom jag på..
Barcelona Xaviesta
2018-03-04 21:59
Andres Iniesta Lujan Man kan klaga på Suarez om man vill, inget fel i det alls då ingen spelare är immun mot kritik. Men att klaga på att killen aldrig blir bänkad eller utbytt är däremot löjligt. Han kämpar, river och sliter i 90 minuter plus tillägg och skapar total oreda och irritation i motståndarförsvaren varenda gång han äntrar gräset - oavsett motstånd, oavsett matchminut. Han fuskar aldrig i pressen och hemjobbet, är nyttig i spelet utan boll samt öppnar upp vägar för lagkamraterna och skapar ytor åt Messi att operera på, för att inte nämna vilken killer i boxen han normalt sett är och hur han skapar chanser ur ingenting från ingenstans. Det finns ingen tränare i hela världen som bänkar eller byter ut en spelare som kan vinna matchen åt dig any given minute, så är det bara. Suarez är en sådan spelare. Att påstå att vi har haft tur hittills i år är också en ganska bisarr åsikt. Det får mög att undra om du har sett våra matcher överhuvudtaget den här säsongen eller om du bara cherrypickat dom du velat se när du haft tid. När förlustnollan är intakt 27 matcher in i serielunken så är turfaktorn eliminerad och en viss trend är istället tydliggjord. Vi har varit mycket stabila totalt sett i år, främst dom första 15-20 matcherna. Detta har dels att göra med att vi spelar en mycket mer försiktig fotboll än vad vi gjorde under tex Lucho. Ett mittfält som hellre spelar med riskminimering istället för att försöka sig på 40-meters mackor till våra 2 anfallare. Tråkigt och ovärdigt mitt Barca om du frågar men nonetheless effektivt och stabilt vilket poängskörden också vittnar om. I CL handlar det som folk tidigare nämnt mycket om marginaler samt val av taktik då man har ett hemma och ett borta möte att ta hänsyn till som tränare och därav ibland lite oönskade matchbilder och oväntade resultat som följd. Din kritik mot Iniesta tänker jag inte ens bemöda mig att besvara. Byt nick dock.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Cule4life
2018-03-04 21:59
Dags att gå igång Paco och Denis. Två fina lirare som kan bidra. Dessa har fått alldeles för lite speltid. Alena är en annan msn borde utnyttja mer men VV kör på sina snubbar.
Barcelona Caz
2018-03-04 21:25
Finns förutsättningarna att lira bättre fotboll nu, jag vet inte om Valverde anser att Dembele och Coutinho inte har anpassat sig helt än och väljer säkrare val just nu eller vad som händer. Men Valverde är en duktig taktiker och lagmoralen är riktigt bra. Det är lite oroande dock och man är rädd att han kommer spela på resultatet mot Chelsea och det kommer stå 0-0 länge medans Chelsea sitter och väntar på den perfekta kontringen eller en fast situation.

Hoppas även att han roterar mot Malaga, tycker inte ens Messi ska vara med i truppen. Pique kan också vila. Har inte råd med några fler skador nu eller att någon skadar sig och snälla utnyttja det faktum att Coutinho och Dembele finns att tillgå!
Barcelona Tronpåbarca
2018-03-04 21:23
Andres Iniesta has a broken patch in his muscle and is set to miss 3-4 weeks at least. He will miss the Champions League game against Chelsea. fuck...
Barcelona Andres Iniesta Lujan
2018-03-04 21:12
Ett av det sämsta Barca jag sett på länge verkar promenera hem ligan i år och har stor chans till cdr.. helt sjukt egentligen. Suarez som inte har ett rätt match efter match förutom när han gör mål ibland kommer spela match efter match för det är Suarez. Iniesta, all ära åt vad han gjort för klubben men herregud vad sakta det går, visst han gör en tvåfotare och får en frispark i mitten av plan idag och alla säger WOOOW vilken lirare, men många verkar missa hur många bollar han slår bort match efter match.. hans lyftningar in i straffområdet är bedrövliga, från att det faktiskt kan bli ett bra läge skickar han den 20 meter över eller bredvid den löpande spelaren, och att han håller i bollen alldeles för länge i så många situationer när han kan spela bollen enkelt blir man inte glad på. Rakitic, ja han kanske springer och gör jobbet men ska det räcka? Han är absolut inget hot offensivt och vinner 5% av så många bollar som Busquets vinner, så det håller inte defensivt heller. Pique lever på sitt namn, även fast jag faktiskt tycker han gör en bra match idag. Med sånna här spelare på planen kan vi förlora matcher med 4-0, 3-0 (PSG, Juve), bli utspelade av ett bottenlag (Eibar), trots att vi lyckas vinna till slut. Det här är inte det Barca man vuxit upp med. Och 4-4-2 uppställning med 5 centrala mittfältare på plan? Aah säger sig självt. Vi har sjukt tur det här säsongen. Vi hade lika gärna kunnat förlora 7-8 matcher den här säsongen i ligan. Även i CL hade vi lika gärna kunnat haft 0-3 mot Chelsea om inte stolpen räddat oss två gånger och en felpass som Messi tillslut gör mål på. Älskar verkligen den här klubben, men gillar verkligen inte det jag ser just nu (förutom att vi lyckas vinna matcher på något sätt). Plus att vi spelat med fusk (Messi). Utan honom är på nedre halsen av tabellen.
Barcelona II Barça II
2018-03-04 20:39
Det jag inte förstår är varför spelare som Gomes och Vidal får chans efter chans, detta trots att de i princip inte bidrar med någonting alls. Varken defensivt eller offensivt gör dessa herrar någon nytta. Samtidigt så fick Arda inte en enda chans under Valverde, Denis kan vi lika gärna glömma han blir garanterat såld till sommaren troligen även Paco. Alena och andra ungdomar ska vi inte ens prata om. Nu verkar det även som att en av världens största talanger inte har någon plats i Valverdes Barcelona. Många trodde att Dembele vilades mot Las Palmas för att få starta mot A.Madrid, vilket visade sig vara fel.
Barcelona Barcelonistas
2018-03-04 20:35
Kollade lite statistik och Real Madrid har från 1990 - 2018 vunnit 9 ligatitlar alltså på 28 år har man vunnit ligan 9 gånger.Messi har från 2004-2018 alltså 14 år vunnit ligan 9 gånger.

Säger ganska mycket.
Barcelona Barcelonistas
2018-03-04 20:29
Vinner vi ligan i år så är det Messis 9onde ligatitel. Han kommer vinna fler än 10 ligatitlar innan han lägger ner karriären vilket är helt makalöst bra.
Barcelona Josep "Pep" Guardiola Sala
2018-03-04 20:17
Guys, har ni hört justin timberlakes klassiker cry me a river? Fin fin låt, ni som missat den. Gå till puertan o lyssna, den går där just nu.

Obs no stress den går på repeat hela tiden o lär göra det ett tag till haha
Barcelona the cameroonians
2018-03-04 20:15
Det är tydligen katalanska supercupen på onsdag och Cillessen, Denis, Dembélé, Alcácer, Digne, A. Gomes, Aleix Vidal och Yerri Mina kommer spela och därför träna på tisdag. Ter Stegen, Piqué, Rakitic, Busquets, Suárez, Messi, Coutinho, Paulinho, Jordi Alba, S. Roberto, Umtiti och Vermaelen kommer få vilodagar fram till onsdag.
Barcelona Suarez9
2018-03-04 20:04
1. Vill jag ta upp det här med Suarez. Mitt svar är nej han ska inte säljas ännu men det kanske mitt nick avslöjar också. Han är en väldigt sympatisk människa vid sidan av plan. Dessutom har jag fått en bild av att han och Messi är de som får igång alla. Att hans teknik suger är inget nytt. Att hans passningar inte alltid är perfekt är inte så konstigt för han är en målmaskin och inte Messi. Sen gör han så mycket gott! Hur många spelare hade kämpat så hårt som honom när du har Messi promenerades vid mittpunkten. Han kan jaga bollen från höger till vänster bara för att sätta press. Sen är det speluppfattningen som jag älskar med Suarez. Han kan se var försvaren ska spela bollen innan spelaren själv har tänkt färdigt och snor till sig bollen högt upp, precis som han skall. 2. Att vi inte gör ”spelmål” är inte något negativt i det. Vi har en bra frisparksskytt för engångsskull och väljer att använda honom. T.ex idag så spelar vi bra i första men det är svårt att bryta ner ATMs försvar. Så nu blir det ett hot att dra ner en Barcaspelare utanför straffområdet för då är det helt enkelt en målchans. Att vi sen bli tillbakapressade och parkerar bussen är helt enkelt pga INIESTA. Coutinho är inte lika säker med bollen ännu men lär utveckla det med tiden. Utan Iniesta så tappar vi mycket av matcherna. Det är därför viktigt att ha en bolltrygg spelare likt Xavi som man kan slänga in sista 30-20 för att kontrollera matchen. Fungerade utmärkt under Luchos tid vill jag minnas. Men just nu så ser det okej ut med tanke på hur utgångsläget var i början av säsongen. Såg att Barcelonistas skrev att han tycker att säsongen är godkänd om vi tar inhemsk dubbel och semi i CL. Då förstår man vilken press Ernesto har på sig och kanske därför är feg. Men att han förtjänar en säsong till för att forma laget är något självklart. Sen kan vi göra en ordentlig bedömning.
Barcelona ElRaval
2018-03-04 19:56
[QUOTE=Sentuary]Tycker också Suarez bör säljas, visst han gör viktiga mål och så men hans teknik och spelsinne är inte det laget ska ha längst där framme. Sen att han skämmer ut sig varje match gör inte saken bättre. [/QUOTE] Vi skall inte underskatta hans vinnarskalle och därmed inverkan på övriga laget. jag ser ingen annan forward i världen som har den skallen han har. det skulle vara diego costa då.
Barcelona Barcelonistas
2018-03-04 19:33
Du behöver inte spela en dominerande fotboll för att vinna Cl allt där handlar om marginaler. Kolla bara vem som vann Cl 2016 och 2017 knappast via en dominerande fotboll.

Så att skriva av oss ur Cl är ett skämt i mina ögon. Vinner vi den inhemska dubbeln och minst semifinal i Cl så här jag nöjd med säsongen rent titelmässigt.
Barcelona Deli.Z
2018-03-04 19:32
Messi tre matcher i rad mål på frispark eller? Han e fan bättre på frisparkar än straffar.
Barcelona Barca4life98
2018-03-04 19:29
Att man ens jämför Valverde med Luis Enrique, för att inte snacka om Pep, är skrattretande. Det kanske var Hawaii-fotboll under Enriques sista år men hans 2 första säsonger så var det show, stor underhållning. Valverde är feg han vill inte satsa på spelare som kan göra det lilla extra för det finns en risk att dessa spelare gör fel. Dembele och Semedo är två tydliga exempel. Att Gomes och Vidal ens får spela är ett skämt. P.S. Champions League kan vi glömma...
Barcelona Sentuary
2018-03-04 19:23
Iniesta.70 Word.
Barcelona Puyol5
2018-03-04 19:18
Frågan kring Suarez är något man funderar på varje match.

Fördelar att byta är att vi kan få en spelare med bättre bollkontroll, snabbhet osv. Vi slipper hans filmningar och attityd. Vi föryngrar troligen.

Nackdelar är att han har en stark status i truppen, det kan bli problem med andra. Vi kan tappa målen han ändå levererar. Vi kan tappa pressen och jobbet han ändå gör ofta.

Helt klart börjar de närma sig, men det är ett sjukt tufft beslut för den som ska ta beslutet. Säljer man direkt eller bänkar man och sen släpper, många frågor, många tuffa beslut.
Barcelona Iniesta.70
Inga bolltrygga mittfältare?Inga lirare på mitten? Nää, för mig är det fundamentala felet en wrong-turn ideologi mässigt. Medan coacher som Pep sakta men säkert lirkar in lirare som Foden o Diaz och Marcelino låter en ung Torres luftas o växa. Ja, to m Simeone skickar in en ung hungrig Hernandez i jakten på kvittering. För att fortsätta vrida om kniven eller salta såret lite extra så kan jag ju påminna er alla om att Mourinho himself har bänkat självaste Pogba till förmån för en oerfaren egen produkt, i form av Scott McTominay. Ja, även Zidane slussar in egna produkter o unga lirare när tillfäle ges...Llorente, Hernandez bl annat. För att nämna några.. VI, Barca, skickar in Gomesar och Paulinhosar för att "göra jobbet", "säkra" och benskydds passa bort bollen från eget mål. Jisses, vi har blivit vad jag själv föraktar. Ingen, absolut ingen har nämt Alena som alternativ ikväll. Istället skriks det efter ett miljardköp som Dembele som räddare i nöden, ja, iallafall om ytorna uppenbarar sig. Jösses, blir dyrt i längden när vi säljer talanger för 30 miljoner som S.Gomez och köper in talanger för en miljard, som behöver en viss typ av match för att göra sig själv rättvis, enligt forumet iallafall.. Nää, vi har vänt vår filosofi ryggen och spenderar över 3 miljarder från fönster till fönster för att trava oss tillbaks till toppen. Med både säkerhetsbälte och krockkuddar för att säkra poängen...kul? Nää, som sagt. Mot en tripoel i tupplurens tecken och Blaugranas färger...zzzzzz....
Barcelona JUSSI BJÖRLING
@Ardimessi:

Dessutom har City spelat två matcher mer. Vi kan nog få in 7-8 mål på dessa två matcher om det vill sig väl.
Barcelona Katalano
@Barcelonistas:

Får vi in Griezmann anser jag att vi ska sälja Suarez och köra Messi som Falsk 9a. Dembele och Griezmann på varsin kant. Egentligen vill jag ha Coutinho på kanten också, men sanningen är att förutom Iniesta och Busquets så är han den bästa innermittfältaren vi kan ställa upp med. Synd i sig.
Barcelona Sentuary
2018-03-04 19:14
Tycker också Suarez bör säljas, visst han gör viktiga mål och så men hans teknik och spelsinne är inte det laget ska ha längst där framme. Sen att han skämmer ut sig varje match gör inte saken bättre.
Barcelona Barcelonistas
2018-03-04 19:12
Man bör faktiskt fundera kring om vi ska sälja Suarez eller inte jag tycker inte han är tillräckligt bra längre. Han är bedrövlig i spelet, har usel teknik kan aldrig göra sin gubbe. Några mål ändrar inte detta han måste bort enligt mig.
Barcelona the cameroonians
2018-03-04 19:09
Både Busquets och Alba sa efter matchen att den korta vilan sedan mötet mot Las Palmas tog hårt på laget och att de led i slutet.
Barcelona Bollinnehavet
2018-03-04 19:09
@Puyol5:
Jag hoppas så att du har rätt angående sista stycket där. Jag vill inte döma ut Valverde riktigt än. Han gör det ändå bra även om stilen inte är något jag vill ha i Barca. Men förhoppningsvis så finns det tankar om förändring även hos Valverde. EDIT: Och precis som Nelson Umtiti säger här nedanför så föredrar jag också detta framför förra årets spel. För stundvis tycker jag faktiskt att spelet underhåller mig, men andra halvlek innehöll allt det som jag inte blir underhållen av (förutom 3 poäng).
Barcelona Smogen
2018-03-04 19:08
[QUOTE=Ardimessi ]Dåliga nyheter angående iniesta han ser ut att missa 3/4 veckors spel... [/QUOTE] Ajdå! Blir tufft mot Chelsea utan Iniesta och Coutinho. En jäkla tur att vi har det där bortamålet med oss.
Barcelona Nelson Umtiti
2018-03-04 19:07
Puyol5 Klockrent! Jag tycker att vi gör en grym första halvlek och man märker den stora skillnaden när vi förlorar Iniesta. Jag föredrar detta än förra säsongens fotboll.
Barcelona Puyol5
2018-03-04 19:04
@ || #5 sergiobusquets:

Såg du första halvlek eller blev det mest fokus här inne? Du missade nog lite hur tanken är. När Iniesta klev av kom första tecknet på att bollinnehavet skulle gå ner.

Från förra årets revolverfotboll är jag övertygad att detta spel är rätt sätt att jobba in grunderna på nytt, innan nästa pusselbit kommer med offensiven. Första kunna försvara och kontrollera matcher med boll och utan boll, sen lägga in nästa växel.
Annons: