/spanien/barcelona/forum/414.aspx/spanien/barcelona/forum/414.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona JUSSI BJÖRLING
2018-05-02 21:55
Liverpool har inte en chans mot Real.
Barcelona FCB-1899
Hade det varit en real spelare ist för Dzeko hade liverpool fått målvakten utvisad och straff
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona || #5 sergiobusquets
Kröjjff För att citera studion, ”ibland är det bra att fuska”..... Detta betalade jag 549 SEK/månaden förr...
2018-05-02 21:53
Straff till Roma istället blir det en felaktig offside, domarna är brutalt dåliga
Barcelona FCB-1899
Xavi6 byt nick pojke. Lär dig mer fotboll och sen kom hit och prata strunt. Vi körde över chelski på Camp Nou. Sist jag kollade så var ramträffar inga mål, stolpar och ribban finns där av en anledning. Messis 3de mål var rena showen. Mot lilla roma hade vi kunnat göra 8 mål på Camp Nou och 4 på borta plan om vi inte hade underskattat de. Men vi hade svårt att motivera oss tillräckligt mot lilla roma. Mot real och Juventus kunde vi sätta 3 på de i 4ans växel. Bara sådär.
Barcelona Kröjjff
Varför är inte Lagerbäck mäkta upprörd över Roma- spelarens försök att filma till sig en straff i första halvlek? Och göra det på ett sätt som får Suárez fall mot PSG att framstå som en uppsåtlig fällning utan några frågetecken. För att det inte blev någon straff?I så fall borde väl Lagerbäck riktat sin ilska mot domarteamet som dömde straff för FC Barcelona, istället för att som blev fallet, dra såväl Suárez som FCB; s namn i smutsen. Det minsta man kan begära av honom, är väl ett gult kort?
Barcelona petersays
2018-05-02 21:52
Straff där hatt ju gett matchen lite liten anda i alla fall. Solklart onside.
Barcelona Xavi #6
2018-05-02 21:47
@Beast Puyol:

Dom var helt enkelt bättre än oss över båda matcherna och förtjänade att gå vidare. Vi hade tur att vi gick vidare mot Chelsea då dom hade fyra(!) ramträffar och i princip alla mål vi gjorde var från en tabbe hos Chelsea spelarna. Vi har absolut inget att göra i CL tyvärr.
Barcelona Jag vill ha min El Pasillo
2018-05-02 21:42
@Beast Puyol:

Håller med. Det är därför jag är lite besviken, trots inhemska dubbeln. Det var inte förlust i CL per se som gjorde mig irriterad, utan HUR laget åkte ut. Roma spelade ut Barca, trots att det inte behövde vara så. Trodde aldrig den dagen skulle komma där Barca skulle bli så utspelad mot ett italienskt lag som de blev. Vi såg det mot Juve förra året, och i år var det Roma.
Barcelona Beast Puyol
2018-05-02 21:40
Jag vill ha min Pasillo Förstår dig och jag håller med dig till viss del. Hade vi attackerat Roma då då så hade vi säkert lyckats med göra 1 eller 2 mål men Valverde är en sån feg tränare så vi fick se oss besegrade av lilla Roma de är skandal. Vi pratar om FC Barcelona där Semifinal är ett krav enligt mig. Sen att nå final är bonus tycker jag.
Barcelona Jag vill ha min El Pasillo
2018-05-02 21:31
@Beast Puyol:

Jag försöker se saker från den ljusa sidan. Hade vi gått vidare mot Roma och mött Liverpool i semin, så hade vi nog torskat med 5-0 eller 6-0. Och jag överdriver inte. Insatserna mot Roma är bland de värsta jag har sett av Barca post Rijkaard.
Barcelona Beast Puyol
2018-05-02 21:28
När jag ser Roma så skäms jag ännu mera. Hur kunde vi åka ut mot detta Roma. Den matchen satte allt för vår säsong. Jag kan fan inte släppa tanken på att Roma spelar i en semifinal istället för oss. Helt obegripligt o helt ofattbart.
Barcelona Barcelonistas
2018-05-02 21:27
Roma behöver Kratos hjälp just nu.
Barcelona FCB-1899
2018-05-02 21:23
Zidade zidane: Vad är det domarna gör? jag har sån jävla flyt och alltid domarna på min sida:)
2018-05-02 21:21
Gillar manolas, inga fingrar emellan när han tacklar och bra positionsspel.
Barcelona LeoMessi
2018-05-02 21:18
Visar sig att man kan vinna mot Roma om man faktiskt vågar spela fotboll.
Barcelona Barcelonistas
2018-05-02 21:10
Haha skön snubbe den där Roma tränaren. Tror han seriöst att Roma kan vända det här?
2018-05-02 21:01
Nu blir det en skön match haha!
Barcelona LeoMessi
2018-05-02 21:01
Haha alltså fan otur!
2018-05-02 20:57
Så oerhört dåligt av nainggolan
Barcelona LeoMessi
2018-05-02 20:55
Barcelona borde kolla på hur Liverpool anfaller.
2018-05-02 20:53
Vilken öppning av Roma
Barcelona Barcelonistas
2018-05-02 20:52
Folk får det att låta att vi sportsligt gör dåligt ifrån oss. Sanningen är att det sportsliga är inte problemet det är fotbollen. När Barcelona spelar fotboll så vill jag få en woow känsla. Jag vill att andra fans ska bli imponerade av oss precis som do blev under Pep.
Barcelona Barcelonistas
2018-05-02 20:39
Lewandowski situationen är ingen straff men situationen på Vasquez mot Juve är straff. Madridiots for a reason :).
Barcelona Kröjjff
2018-05-02 20:03
@Katalano:
Instämmer. Även om jag anser att Suárez gör sitt till med sina löpningar för att dra isär motståndarförsvaren, all kritik till trots som han fått utstå härinne ett tag. Men det förutsätter givetvis att bollen flyttas framåt och passningar slås i djupled på offensiv planhalva. Och så var verkligen inte fallet borta mot Roma i Champions League. Och vem vet, Messi som börjar bli något av den stora syndabocken med sin ovilja att löpa utan boll, , kanske rentav blev tillsagd av Valverde att försöka lura i "vassen" på topp tillsammans med sin enda anfallskollega Suáres. För att med sin blotta närvaro i fiendeland, göra motståndarlaget ovilliga att våga flytta fram tillräckligt med spelare för att få till det tryck, som Roma (m fl lag) faktiskt lyckats åstadkomma mot vårt fallande fyrmannamittfält som hamnat under press; istället för att iscensätta densamma högt upp i plan. I så fall är det inte att undra på varför Valverdes främsta målskyttar, mestadels förblev osynliga i en sådan match som den i Rom. Och räkna gärna Ronaldos löpmeter i matcherna mot Bayern M och sluta aldrig jämföra - som reklamen upprepande proklamerar - med Messis. Och fråga er sedan vad han fick ut av dem.
Barcelona Katalano
2018-05-02 19:02
L.A.M Nr 10

Mycket välskrivet inlägg. Håller dessutom med dig i allt.
Gällande punkten som du nämner lite tabu så håller jag med dig där också. Messis roll är något som måste ses över. Vi saknar löpvilliga yttrar som drar isär motståndarnas försvar och som bidrar med högt intensivt presspel, något jag nämnt många gånger här inne.
Jag vill se Messi som falsk 9a igen där han får den fria rollen och ha 2 djupledande yttrar bredvid sig. Då nyttjar vi Messi maximalt samtidigt som laget för tydligare roller.
Barcelona Mido
2018-05-02 17:57
VV vill att ledningen ska sälja Rafinha, Sampre, Douglas, Munir och Dolfou (stavning), för att de ska inte följa med på försäsongen. Gomez och valdes ska ha tid att hitta rätt klubbar för rätt pengar Källa:AS
Barcelona L.A.M Nr 10
2018-05-02 17:54
Många stavfel såg jag nu när jag läste igenom inläggen. Allting skrevs direkt från hjärnan och väldigt snabbt. Hoppas man ändå förstår budskapen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2018-05-02 17:46
Fan, sista delen av inlägget försvann. Kontentan av det sista var att Messis roll måste optimeras. Som HY går han in för mycket, som anfallare droppar han för mycket och som CAM är han för lat defensivt. Laget måste byggas på ett sätt där alla vet exakt vad de ska göra. Det ska vara inrtänade mönster och en oerhlrt tydlig spelidé. Som bonus ska vi ha världens genom tiderna bästa spelare. Att som vi gjort i år bygga laget för mycket kring Messi kommer i längden skada både oss som lag och Messi själv.

- Jag är villig att ge Valverde en extra chans men förbättringarna måste vara tydliga. Förhoppningsvis kan han lära sig av i år. Med det sagt är jag inte emot att sparka.
- CM är ett måste om inte det framgick.
- Tydligare på alla plan. Speluppbyggnaden ska struktureras perfekt. Det ska finnas intränade sätt att attackera på sista tredjedelen. Vi ska variera men den rödsa tråden ska vara att dominera alla matcher och etablera oss på motståndares planhalva. Om detta tar en period att genomföra går jag med på det. Presspelet ska vara ordentligt, jobbet ska tas av samtliga och bollen ska vinnas tillbaka tidigt.
- Med allt detta sagt ska vi försöka vara optimistiska. Det finns ljusglimtar. Exempelvis vår enorma stabilitet i ligaspel. Gör vi dessa förbättringar som lag samt skaffar oss extra spets med spelare i yppersta världsklass ska vi i kombination med en otrolig revanschlusta och hunger återingen kunna bli bäst. Men det kommer krävas hårt arbete.
Barcelona L.A.M Nr 10
2018-05-02 17:39
Jag ser att det som vanligt är en del Madridfokus och måste säga hur jag ser på saken. Jag har tidigare varit oerhört bitter. Påpekat hur tur de har, vilka domarmisstag som avgör med mera. Hur förbunden är med dem. De senaste veckorna, jag tror vändpunkten var vår insats mot Roma, har jag dock förändrat sätt att se på deras resultat. Real Madrid är, vad vi än säger, bäst. Oavsett om de vinner finalen eller inte. Vi var bäst under Pep-eran, vi var dominanta. Åren 12-16 var det svårt att säga vem som var herre på täppan. Ett tag var det Bayern, ett tag var det vi igen, ett tag Real. Att Real Madrid nu är bäst i Europa är något vi alla behöver komma till insikt med. Det kan diskuteras vilken era som varit mest dominant, Ronaldo kan hånas, Zidane kan anklagas för att ha tur osv. Någonstans gäller det emellertid att se helheten och framförallt vara ärlig mot sig själv, vad vill man ha ut av sin kärlek till både den här klubben och sporten i stort? För mig är det tydligt. Barcelona hör hemma högst upp. Vi har potential till att vara och ska vara bäst. Det värderar jag högre än allt annat. Steg 2 är att ananlysera situationen och förstå vad som behöver uträttas för att vi återigen ska bli bäst. Det kommer jag att försöka gå in djupare på, därför blir detta ett långt inlägg, Hoppas ni orkar läsa allt, fullt förståeligt annars.

Jag tänker gå igenom lagdel för lagdel. Jag börjar bakifrån och med den spelare som för mig varit det största utropstecknet den här säsongen, Ter-Stegen. I mina ögon är De Gea världens bästa målvakt, därefter är ingen bättre än vår tysk. Vi kan sedan konstatera att han är född 92 och att han enligt all erfarenhet gällande andra målvakter ska vara som bäst om ett par år, sedan fortsätta spela på toppnivå i ytterligare fem år. Denna värvning har varit ett undantag i vår transferhistorik. Den är exceptionellt bra. Det bästa är att det fortfarande finns utvecklingspotential.

Över till backlinjen. Den lagdel jag är mest kluven till. I vissa matcher känns det som vihittat helt rätt med framförallt Umtiti. Piqué är i stora delar av säsongen en general. I vissa matcher, tyvärr ofta när det gäller som mest, är han däremot inte alls bra. Enligt mig kommer han aldrig bli en försvarsledare. Han har inte jämnheten som krävs. Jag kommer aldrig känna mig trygg med Piqué som vår bästa försvarare. När det gäller Umtit var det vädigt tråkigt att han behövde börja krångla med kontraktet. Där och då tappade jag en del av den respekt han dittils förtjänat. Faktum är att han efter det inte heller presterade lika som han tidigare gjort på planen. Jag har dock fortfarande hopp för att han kunna leda vår backlinje ett bra antal år framöver, även om det inte är helt utan frågetecken. Albaska vara ordinarie. Jag vet inte om jag är ensam med att hålla honom så högt, ibland känns det som det. Jag anser i alla fall att han bidrar med oerhört mycket. Vill ni ha ytterligare utläggning om detta får ni säga till, nu går jag vidare. På högerbacksplatsen tycker jag inte vi ska värva ytterligare. Därempt är det tråkigt att konstatera att Semedos säsong inte blivit det man hoppades på. Han känns valpig.Å andra sidan hade det inte varit första gången en spelare gör en halvdan förstasäsong i en storklubb för att sedan prestera på en hög nivå. Sen är det viktigt att göra en analys av hur människan mår. Semedo är vad jag kan tyda en rätt blyg person. Han är ung, han har bott i Portugal hela livet och kommer från en liga där han inte sätts på de största proven defensivt. Kommer han in i gruppen, jobbar med försvarsspelet och blir starkare i närkamper tror jag han kommer växa.

Över till mittfältet där jag inte ens vet vad jag ska börja, Vi står denna sommar i det läge jag och alla andra befarade. Iniesta lämnar och vi har ännu inte ersatt Xavi. Vi börjar med det självklara. Gomes, Denis, Rafinha(ändå aktuell), och Paulinho är inga spelare som ska spela i vår startelva. Denis och Rafinha är födda 94 respektive 93 så snacket om att de behöver tid kan vi sluta upp med. De är fullt dugliga, till och med tukiga mittfältare, men inte i Barcelonas startelva och det är egentligen inget fy skam över det. Gomes var ett felköp. Punkt. Paulinho har jag hyllat. Mest med tanke på förväntningarna men jag tycker även att han bidrar med egenskaper som ofta saknas. Jag gillar Paulinho. Med det sagt är han inte en spelare som långsiktigt har en plats i vår elva.

Vårt stora mittfältsdilemma stavas felprioritering av spelartyp. Här behöver jag inte beskriva vad som saknas. Att vi behöver en spelare med den där touchen att spela både kort och långt, kvickheten att vända bort motståndare under press, värderingsförmågan att alltid ta rätt beslut och pondusen, ledaregenskaperna att styra och ställa är hur givet som helst. Här är det viktigt att påpeka att TYPEN är viktigare än KVALITEN. Förstå mig rätt, självklart ska spelaren vara av toppklass, men det jag menar med detta är att man inte alltid behöver jämföra med Xavi och Iniesta. För det går inte. Spelare jag anser kanske inte vara hundraprocentiga i den här rollen man som ändå är värda att lägga energi på att få hit är Thiago, Pjanic, Eriksen, Verratti. Därefter finns det några bubblare samtidigt som jag kan ha glömt någon. Återigen, vill ni ha svar på frågor om enskilda spelare kan jag ta det senare. Jag har full respekt för Rakitic, både eftersom han faktiskt trots allt är en riktigt bra spelare, men framförallt för att det är en oerhört sympatisk människa som ALLTID arbetar hårt och aldrig sätter sig själv först, utan laget. Detta är verkligen viktigt att betona. Däremot ska han inte bära vårt lag. Han ska vara antingen förstareserv eller möjligtvis vår tredje bästa mittfältare. Inte som i år, då han varit den spelare Valverde nästan först kritat ner i elvan. Coutinho är jag svag för men anser inte att han har den där centrala mittfältshjärnan som krävs. Han är offensivare än Iniesta. Coutinho kan enbart spela som inenrmitt om han har en spelfördelar-crack bredvid sig. Absolut inte med Rakitic.

Anfallsmässigt tänker jag ta upp ett problem som möjligtvis kan vara lite tabu, men vi måste tänka över Messis roll. Det är inte hållbart att spela som vi just nu gör, där han ska stå för precis ALLT i vårt anfallsspel. Grabben är helt slutkörd när det ska spelas CL-kvart för att han behövt göra det där lilla extra i bortamatcher mot Getafe. Nästa säsong vill jag dels att Messi ska vilas mer under hösten. Samt det viktigaste, göra ett val när det gäller hans position och roll. Messis fria roll gynnar enligt mig inte laget. Eller snarare, i en prefekt värld hade det kanske fungerat men just nu ska det prioriteras att i varje position optimera vårt kollektiva anfallsspel. Mess medför problem i alla positioner han spelar. Som HY har han inte samma snabbhet längre. Plus att han går in i banan. Vi behöver en HY som breddar, utmanar och samarbetar med vår högerback(det ska nämnas att detta är en av orsakerna till att HBn i vårt system ofta ser sämre ut än va
Annons: