/spanien/barcelona/forum/401.aspx/spanien/barcelona/forum/401.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Infinit8Don
2018-09-26 19:05
Kan det vara ett 3-4-3? annars blir det väl vermalen/umtiti som vänsterback.
Barcelona Infinit8Don
2018-09-26 19:04
Äntligen får Suarez vila. känns som vv lärt Sig en läxa från förra säsongen, roterandet. Denna elva ska vara kapabel att köra över leganes. Förra matchen var det också en bra elva, endast slumpen och ett felaktigt rött som förstörde för oss.
Barcelona Barca4life98
2018-09-26 18:57
Jag skulle vilja hylla Luis Suarez! Själv har man varit en av hans främsta kritiker senaste året men det han visade i senaste matchen mot Girona visar att han är på rätt väg. Trenden är uppåtgående. Han tog löpningar, rörde sig över stora ytor hade bra touch, bra mottagningar, vände bort spelare och hade självförtroendet att prova långskott etc. Det jag gillar med honom, när hans fysiska form är okej, är att han jobbar stenhårt när vi inte har bollen. Han är vital för presspelet och får faktiskt med sig Messi allt som oftast. Ska vi spela med stort bollinnehav och kunna hota med instick mellan backlinje och mittfält, som Lion24 rättfärdigt påpekar, krävs det dels att man vågar spela svårare passningar. Det krävs också att laget känner sig bekväma med att bli av med bollen för att man vet att man snabbt får tillbaks bollen med ett effektivt presspel. Många glömmer att under Peps glansdagar var presspelet i min mening det absolut viktigaste. Det spelar ingen roll hur många Xavi-typer du har på mittfältet om laget som en enhet inte kan få tag på bollen tillräckligt högt upp. Då blir laget automatiskt tillbakatryckt på egen planhalva.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona The Octopus of Badia
2018-09-26 18:55
Det lär snarare bli Umtiti som spelar vänsterback.
Barcelona Vampíro
2018-09-26 18:55
Vermaelen lirar vänsterback i Barça 2018. This is not a drill!
Barcelona Arthur Melon
2018-09-26 18:54
Alltså ska Vermaelen lira vänsterback? Jösses.
Barcelona Alvés - Por Que?
2018-09-26 18:26
Förhoppningsvis så får Malcom visa upp sig idag i mer än 10minuter, verkade riktigt mogen i sitt spel i försäsongen och hoppas han kan ge lite konkurrens till Suarez. Så vi kanske får se Dembele-Messi-Malcom.
Barcelona La pulga 10
2018-09-26 17:51
Damon Håller med dig! Klopp och Pep är nog dem bästa tränarna där ute nu..
Barcelona S.Eto'o
2018-09-26 15:11
OT: riktigt spänd stämning mellan pogba och Mourinho samtidigt som engelska medier rapporterar att Mourinho har tappat omklädningsrummet. Det här måste väl vara mourinhos sista stora klubb han tränar, eller kanske Psg ifall Tuchel floppar.
Barcelona Damon2022
2018-09-26 12:13
kolla hur liverpool/city spelar så ska barca spela, De gjorde dem under pep och under lucho första 2 säsonger sedan föll allt,.
Barcelona Lion24
2018-09-26 12:04
Många säger att Valverde är för feg och defensiv för Barca. Men varför? Vi attackerar med för få spelare när vi har etablerat spel på motståndarens planhalva. Titta när de centrala mittfältarna får bollen och hur andra spelare positionerar sig. Idag kommer våra ytteranfallare och positionerar sig i den ytan mellan motståndarens backlinje och mittfält. Det tycker jag är bra att man gör för den ytan är livsfarlig för motståndaren. Men utgångspositionen ska inte vara där för yttern. Studera Dembélé som är en riktig ytter. Han söker sig alltid till den ytan. Men då måste nån passa han och det är oftast mittfältarna + Messi som passar han.

Men jag tycker att det är fel. När vi har etablerad spelare på motståndarens planhalva så får man oftast tid. Det är få lag som pressar på sin egen planhalva. Därför borde till exempel mittfältarna (Coutinho & Rakitic) söka sig till den yta Dembélé alltid söker sig till, alltså mellan motståndarens backlinje och mittfält. På det sättet kan man flytta upp backarna en bit så att dom eller Busi hittar mittfältarna på den ytan. Dembélé eller yttrarna ska egentligen bredda för att öppna upp på just den ytan. När mittfältarna fått bollen så kan Dembélé eller högeryttern (i en fantasivärld) skära in bakom backlinjen.

Idag möter Dembélé bollen och Alba är den som skär in bakom motståndarens backlinje. Men då har vi mittfältare som är för långt ner i banan vid attack. Föreställ dig att Umtiti har bollen när vi etablerat spel på motståndarens planhalva. Han har bollen vid mittcirkeln. Alla kan inte möta, därför måste den vänstra centrala mittfältaren positionera sig på ett sätt att Umtiti kan slå en passning mellan linjerna. Det behöver inte alltid vara så att Dembele ska bredda hela tiden, utan man kan variera och låta han ibland stå i den zon jag pratat om. Men utgångspositionen för mittfältare när vi etablerat spel på motståndarens planhalva ska vara bakom motståndarens backlinje och mittfält. Då får vi fler spelare i attack.

Idag har vi alldeles för många spelare bakom boll. Rakitic är inte längre en box-to-box spelare. Rakitic hjälper ingenting överhuvudtaget när vi spelar på motståndarens planhalva. Men jag har börjat förstå hans roll i Barcas Valverde. Rakitic ska inte fylla någon viktig funktion i spelet med boll, utan han ska istället vara beredd att vara en av de första på pressen när vi förlorar bollen. Jag tycker att det är skandalöst och oerhört tråkigt att man i dagens Barca nedvärderar mittfältet så mycket när det är den i särklass viktigaste lagdelen i spelet.

Men försök och studera mittfältarna i kvällens match. Hur positionerar dom sig när vi rullar på motståndarens planhalva? Vad har dom för funktion? Roll? Vad ska dom annars göra/förbättra? Är det bra att Dembele kommer och möter så mycket? Eller gör det Alba farligare? Och så vidare...
Barcelona Damon2022
2018-09-26 11:34
Sitter på unversitet har tenta i morgon, så kmr stanna extra länge idag o förbereda för när jag kommer vill jag bara slappna av o kolla barca matchen i lugn ro: Men tänker om inte de bättre o skippa barca matchen man blir bara besviken, arg o förbannad o seg , att se barca spela nuförtiden. Undantag från huseca matchen där laget kände att gör dem inte mer mål kmr huseca göra comeback. Drf blev de kross.
Barcelona Smogen
2018-09-26 09:19
Och det är ju också därför Valverde är helt fel tränare för oss. Med Valverde vid rodret så hade väl Messi fått göra debut i ett inhopp i spanska cupens 2a omgång som 24åring .
Barcelona S.Eto'o
2018-09-26 00:15
Samtidigt sa Guardiola det här om 00:an(!!!) Foden efter kvällens match där han gjorde assisten till 1-0 och gjorde 2-0 målet. Guardiola on Foden: "He’s a guy who is so physical, so strong. I think he grew up a lot the last year, he still needs to grow but I think after more than one year with us, the rhythm we play, the pace we play, he gets it. He’s ready to play with us, home and away, no problem." Sjukt ändå att Phoden har fått spela mer minuter än halva vår trupp..... Han har nästan 100 minuter mer spelad tid än Malcom, Rafinha och Munir tillsammans(!)
Barcelona S.Eto'o
2018-09-26 00:02
För någon dag sedan sades det att Valverde skulle ta med Miranda mot leganes och nu efter att Miranda inte var med i truppen skrivs detta.... Ernesto Valverde prefers to have an experienced left back to rotate Alba with instead of someone from Barcelona B. [@ffpolo] Nu vet jag inte hur redo Miranda är för la liga motstånd (och kommer aldrig att veta förens han får chansen) men att världens mest lovade/bästa tonårs vänsterback ska spela i spanska 3 divison är tjänstefel.
Barcelona S.Eto'o
2018-09-25 23:46
Kubala Tack för redogörelsen, uppskattar det. Jag Kommer ihåg mestadels av de incidenter du nämnde precis och minns att jag reagera kraftigt på dem. Hoppas han inte dömmer några fler viktiga matcher för oss i framtiden.
Barcelona MessiyoyO 10
2018-09-25 22:42
Rambla Det är är oerhört tråkigt att Rafinha inte får fler minuter. Precis som du skriver så gjorde han en riktigt bra försäsong och jag personligen har förväntat mig mycket mer. Men nä, Valverede föredrar samma gamla gubbar på sitt mittfält. Det finns så mycket mer att hämta än vad vi fått se hittills men fråga är om vi någonsin kommer få se det se något annorlunda med Valverede. Han väljer att lämna gubbar som Rafinha och Malcom utan speltid och samtidigt som Coutinho inte ens fått en riktig plats i startelvan. Vi har truppen men vad spelar det för roll om vi inte har en tränare som kan utnyttja den.
Barcelona Rambla~
2018-09-25 21:52
Rafinha gör en bra försäsong sen börjar rykten om en transfer när säsongen drar igång och han hamnar på läktaren. När fönstret väl stänger och Rafinha ombeds att stanna får han helt plötsligt starta i en för Barca alltid svår bortamatch på Anoeta. På ett mittfält som är allt annat än samspelt eller stabilt. Han byts ut i halvtid och efter det har han varit på läktaren i resten av matcherna. Bygga upp spelares självförtroende inte riktigt Valverdes grej verkar det som.
Barcelona Kubala.
2018-09-25 21:32
@S.Eto'o:

Det var Gil Manzano som dömde en kontroversiell straff till fördel för Real Madrid mot Villarreal 2017. Efter matchen gick Villarreals president ut och kritiserade domaren. Intressant nog så publicerade Marca (Madrid baserad tidning) följande bild på Manzano efter matchen (se länkttips):

http://www.marca.com/en/football/real-madrid/2017/02/27/58b413e5268e3ec27b8b4661.html

Samma Gil Manzano vägrade att visa ut Arda Turan när han kastade sin sko mot linjedomaren i spanska cup matchen 2014-2015 säsongen. Minns ni? Vänligen se detta videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=F_uD4cY2mE0

Arda Turan fick inget gult kort för företeelsen ovan, men däremot visade Manzano ut Suarez i matchen mot Atletico Madrid i spanska cupen året efter, där ett av gula korten var alltför hård dömd. Vill man döma enligt regelboken, fine, do it, men åtminstone så ska man vara konsekvent.

Manzano var också domare i matchen där Sergi Roberto tacklades i straffområdet, men dömde frispark istället. Länkttips: https://www.youtube.com/watch?v=ZExugOnpFRY

Det var dessa situationer och några till som har fått mig att reagera på Manzano varje gång han dömer en Barca match. Kanske har jag fel, kanske har jag rätt. Men en sak är säker: han är inte en bra domare.
Barcelona Barclasico
2018-09-25 20:47
Real Madrid coach: Lopetegui in June: Messi is the best. Lopetegui in July: Cristiano is the best. Lopetegui in September: Modric is the best. Dubbelmoral mina damer och herrar..
Barcelona Xavi #6
2018-09-25 20:27
Infinit8Don

Elva matcher i CL ett mål och en assist varav noll Motm, vet att jag inte ska stirra mig blind på statisktik men han var knappast grym spelmässigt i slutspelen. Blev ju utspelad av Thiago och Pjanic. Sen var ju Rakitic minst lika bra som Modric mot Argentina. Han mötte lag som Danmark och Ryssland och övertygade knappt, lyckades även missa straff och hade blivit en stor syndabock om det inte vore för Subasic.

Kröjffarn

Räknas inte mål i kvart och åttondelsfinal eller är det bara mål i finalen som räknas? Med facit hand så kan vi konstatera att hans mål mot PSG och Juve var avgörande för deras CL titel. Precis som Dembeles mål mot Valladolid och Sociedad kan vissa sig avgörande för en eventuell ligatitel.
Barcelona Smogen
2018-09-25 19:04
Har Suarez en soulmate i den gamle fotbollsspelaren Pablo Osvaldo kanske?

"– Det är en smutsig bransch. Jag hade erbjudanden från Kina, och hur mycket pengar finns det inte där... men jag föredrar bbq och öl framför pengar om jag ska vara ärlig, sa Osvaldo till La Gazetta dello Sport."

Det är ju inte skitsvårt att tänka sig att det istället fö "Osvaldo" skulle stå "Suarez" där istället. :D
Barcelona Kröjjffar´n
2018-09-25 18:42
@ Xavi #6:
Ronaldo tog väl inte sitt lag till någon titel med avgörande mål? Eller räknas hans mål mot Juventus i kvartsfinal som förde Real Madrid till semin, in i den kategorin? Vad ska man i så fall kalla avbytaren Gareth Bales båda mål i finalen? Bonusmål?
Barcelona Infinit8Don
2018-09-25 18:20
Var grym i cl för real. Speciellt i finalen. Sen var han inte bara bra mot Argentina haha. Han var ju grym i nästintill hela slutspelet. Sluta nu.
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-09-25 17:48
Han var bra mot Argentina i gruppen and thats it
Barcelona Xavi #6
2018-09-25 17:17
@S.Eto'o:

I vilken värld har Modric varit bättre än Messi, Salah eller Ronaldo 2018? Ronaldo och Messi tog sina lag till titlar med avgörande mål och Salah var makalös när han slog rekordet i PL för att inte tala om hans insats i CL.
Modric då? Kan inte komma på någon match där han verkligen dominerat under 2018.
Barcelona S.Eto'o
2018-09-25 14:52
Istället för att skriva det där, kan du väl reda ut om alla 5 röda kortet var befogat eller inte.... du kan även säga vilken incident du tycker att han borde visa ut real spelaren. Eller tycker du han borde jämna ut det hela och visa ut 5 real spelare nästa match? Enda röda kort jag minns förutom den i helgen är Neymars mot malaga och jag tror inte det fanns något som helst tvivel kring det. Minns inte fler incidenter men om du tycker han Borde ha visat ut fler real spelare under åren och inte dragit fram den 5 ggr mot oss snälla gör en full redogörelse kring det annars tycker jag att det var ett felaktig inlägg du posta.
Barcelona FCB_Messi
2018-09-25 14:33
Läste att senaste domaren vi hade, Gil Manzano, har visat ut fem barcaspelare på 19 matcher , och 0 för Real på 21 matcher . Om det nu säger nått .
Barcelona FCB_Messi
2018-09-25 13:44
Nog med syrliga provokativa inlägg från dig nu. Igår fick du en tillsägelse. Varning/ mod
Barcelona Davids3
2018-09-25 13:00
@Arthur Melon:

På tal om rösta på min kompis, kolla då hur det blev på dam-sidan. Hade endast top-10 nationerna röstat hade Marta hamnat på 10+ placering. Hon vann priset haha!
Annons: