/spanien/barcelona/forum/393.aspx/spanien/barcelona/forum/393.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona S.Eto'o
2018-03-15 22:12
Dembélé: “My biggest flaw? Losing ball in silly ways. I always try to fix it, every season & here it's not a joke. At Barca there are few balls given away & when you lose 1, you see immediately & it's not forgiven. Level of demand is high. I have to fix this as soon as possible.” Dembélé: “Defending? That's going well, I defend. I don't like it too much but I do it for the team” #fcblive [onze mondial] Dembélé: “I am a good player hoping to become a great player, (because) being a good footballer is not enough to play for Barca” #fcblive [onze mondial]
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Barcadinho.
2018-03-15 20:09
Dembele gjortde en bra match absolut, målet så klart var riktigt viktigt, förmodligen hans ciktigaste mål hittills. Han glidtackling i straffområdet var Mascherano klass. Sammanlagt ett bra betyg.

Men, han har väldigt mycket att lära sig när det gäller att pressa på offensiva halvplan. Han deltog inte flera gånger på en press när det var verkligen dags. Han stod dessutom ibland på ytor som var totalt onödiga o oeffektiva. Det fanns absolut inga behov o fördelar att vara på just de ytor han valde placera sig flera fånger. Alltså, han behöver lära sig läsa spelet bättre.

Bytet mot Vidal var en självklart med tanke på 2-0 ledningen. Jag personligen uttryckte högt till familjen hemma att byta honom ännu tidigare. Dembele gav speed på kanten, nyttigt också i försvarspelet, men Vidal är också snabb och mycket mer defensiv erfaren.

Att byta ut Suarez istället? Det har vi diskuretaom i höstas när Suarez verkligen var i kass form. Min åsikt var alltid enkel, man byter inte en sån kaliber spelare på viktiga matcher. Jag nämnde nyss Higuain i Juve, avgör matchen på några minuter med mål och briljant assist. Det går inte att undervärdera dessa spelare erfarenhet. Underskatta inte Suarez stångande, han är stark o tjurig. Det sliter på motståndarna och ge mer andrum till den utomjordiska lilla loppan.

Messi avgör matcher på löpande band i mer än ett decennium. Sokos lista nedan är strålande bevis på att han fortsätter leverera.
Men vill bara ge tummen upp till vårt triangel försvar med Pique, Umtiti och den briljanta Ter Stegen. De ser till att stänga dörrarna bakom. 15 insläppta mål i ligan o CL (36 matcher). Försvaret är mer stängt än Alcatraz fängelse.

Barcelona 10 || #5 sergiobusquets
2018-03-15 19:48
Ja gäller att lära sig att värdera lägen, när man ska dribbla och slå den avgörande. Förlorar bollar gör även Messi, han ska absolut inte gå ifrån sin spelstil helt och hållet.
Barcelona Katalano
2018-03-15 19:41
@Romelu Umtiti:

Det största problemet jag själv har mede Dembele hittills är just detta. Mycket bra att han identifierat detta som något han måste jobba på i Barca. Ger mig verkligen en positiv känsla.
Barcelona Romelu Umtiti
2018-03-15 19:34
Dembélé: “My biggest flaw? Losing ball in silly ways. I always try to fix it, every season & here it's not a joke. At Barca there are few balls given away & when you lose 1, you see immediately & it's not forgiven. Level of demand is high. I have to fix this as soon as possible.” Älskar ödmjukheten hos DemPELÉ!
Barcelona JUSSI BJÖRLING
2018-03-15 18:54
Med Alena uppflyttad och Arthur inköpt blir mittfältet komplett till nästa säsong. Jag är inte orolig.
Barcelona II Barça II
2018-03-15 18:37
@Xavi#6 Ska vi skrota uppställningen som lett till att vi hittills inte förlorat någon match i år? Just nu har vi helt enkelt inte spelarmaterialet för den spelidén du efterfrågar, möjligen har vi det till nästa säsong. Därför bör vi inte ändra ett vinnande koncept den här säsongen.
Barcelona Jarlma
2018-03-15 18:17
@Rivaldo=Gud:

Visst han är seg men tycker faktiskt han är rätt så bra på att göra bort sina motståndare med sina aviga långa ben :) Men jag förstår hur du tänker det låter också bra i mina öron, men jag tror fortfarande Busi hade varit en magnifik CM :)
Barcelona Rivaldo=Gud
2018-03-15 18:12
@Jarlma:

Busquets har en otrolig fotbollshjärna men han är väldigt seg och har noll genombrottskraft. Han ska ligga i sin djupa position, skära av passningar och styra spelet därifrån. Den rollen är som klippt och skuren för honom. Kante är en otrolig spelare och tvåvägaspelare. Snarare han som skall vara längre upp på ett mittfält med sin genombrottstyrka och sina lungor. Isf på bekostnad av typ Paulinho
Barcelona Xavi #6
2018-03-15 18:06
Oroväckande att vi inte kunde kontrollera matchen i längre perioder under andra halvlek. Var ju samma visa mot Atletico och man undrar om inte ett offensivt vassare lag som City eller Bayern hade straffat oss. Finns ju inget mittfältspel alls, dags att skrota 4-4-2 och övergå till ett 4-3-3.
Barcelona Jarlma
2018-03-15 18:05
Jag har verkligen alltid tyckt om Kanté. En ödmjuk krigare som alltid sätter laget före jaget. Men igår så såg jag något som jag inte riktigt lagt märke till tidigare, killen är faktiskt sjukt bolltrygg och finurlig samtidig som han är en bollvinnare av högsta rang. Nu kommer jag drömma mig bort och spela lite FM i min fantasi, men jag tänker mig att man flyttar upp Busquets på en MF position där han bara kan koncentrera sig på att styra spelet och Kanté som städgumman bakom honom . Vad tror ni? edit: Jag är medveten om att vi har värvat Arthur men bara en tanke :)
Barcelona Jarlma
2018-03-15 17:50
Varningsklockorna ringer högt efter gårdagens vinst mot Chelsea. Det är helt klart Messi som avgör sett över två matcher och utan honom så kan jag lugnt påstå att vi hade åkt ut med huvudet före.

Men vad fan hände med vårt mittfält igår? Jag tror nog jag aldrig i mitt liv sett ett så osynkat och passivt mittfältsspel från ett Barca lag. Jag älskar Valverde som person och det lugn han verkar inge, men det börjar bli ganska klart för mig att han inte är den mannen som ska föra oss tillbaka till storhetstiden. Visst när vi summerar säsongen så kan vi ha kammat hem fullpott i antalet titlar, men spelet ser väldigt hackigt ut. Igår som vi ut som Real Madrid, vi vinner matchen men knappast på ett imponerande sätt enligt mig.
Barcelona Kröjjff
2018-03-15 17:09
Mina kommentarer efter storsegrarna mot Real Madrid respektive Girona, har efterlysts i tidigare inlägg med framförallt två individer i bräschen. Vilka gav ifrån sig så otroligt starka brösttoner, att hälften kunde varit nog. För det första är det ju ganska talande att man lyfter fram endast två av säsongens samtliga matcher, som obestridliga bevis på att jag "snackat" i nattmössan i all den stund jag själv haft mage att påstå Valverde om att prioritera defensiven framför offensiv.

Om vi börjar med varför jag inte skrev något om matchen mot Real Madrid, så berodde det på influensa som gjorde att jag inte kunde se mötet på krogen, som det var tänkt. Vilket jag också beklagade och faktiskt även uttryckligen skrev på forumet; det var dessutom innan jag upptäckt streamens förtjänster. Så i just det fallet får ni nog "tyvärr" ta tillbaka den anklagelsen med besked.

Tar vi sedan "drabbningen" med Girona, så vill jag nog mena att man måste vara olovligt naiv för att inte inse att det försvarsspel som Girona uppbringade mot Barca, minst sagt lämnade mycket övrigt att önska. Fick nästan intrycket att man från motståndarnas sida helt missat att det täta och defensiva mittfältet, plötsligt hade ersatts med "the Fabulous Four". Som så vitt jag förstått, inte varit fullt så "fabulous" som den hastigt infunna euforin gjorde gällande för ett kort ögonblick.

Att det sedan kan bero på att Valverde inte givit dem förnyat förtroende, ligger ju inte på mitt ansvar.

Så till berörda parter som säkerligen vet precis vilka ni är, skulle jag i min tur vilja ställa en fråga: Finns det möjligen fler matcher än de ovan nämnda, som ni vill framhålla som goda exempel på offensiv fotboll som inte bara bygger på effektiva anfallare, utan dominant samspel med snabba precisa passningar lagdelarna emellan som grundval. Och skulle mot all förmodan inte någon av de två skribenterna förstå vilka jag avser, så rör det sig främst om Barcelonistas och TIKI TAKA å nå´t nr. Skulle frågan följas av "beefs", så håller jag mig för god att svara.

Barcelona Soko
2018-03-15 17:02
Säsongen är inte slut än men Messi har gjort så mycket redan ..

Gjorde mål mot Chelsea för första gången för att sedan göra två till, den första igår snabbaste i sin karriär. 
Gjorde mål för första gången mot Buffon och det två gånger om . 
Slog Mullers rekord 
Avgjorde mot Juventus 
Avgjorde mot Real 
Avgjorde mot Atletico 
Avgjorde mot Chelsea 
Gjorde 100 mål i CL
Gjorde 600 mål 
Leder skytteligan 
Blev bäst assist kung någonsin 
Gjorde mål på frisparkar tre matcher i rad, placera, bomba och under murren.  
Och mycket mera.  
Guldbollen nr 6 är oundviklig..
Barcelona Romelu Umtiti
2018-03-15 17:01
Ingen har kommenterat faktumet att Alena flyttas upp till A-laget efter denna säsong:

CADENA SER:
Carles Aleña will be promoted to the first team next season.
Barcelona La pulga 10
2018-03-15 16:50
Lite positivitet
Barcelona Koeman!!
2018-03-15 16:45
Sköt ut*
Barcelona Koeman!!
2018-03-15 16:44
Man måste älska hatet mot Barca. Ingen snackar om att Chelseas mål som kom på hörnan en Chelseaspelare skjlt ut. Ingen talar om uteblivna gula kort på Giroud eller Kante i första halvlek igår. Då är det okej! :)
Barcelona FCB_Messi
2018-03-15 15:56
Det har snackats mycke om Arthur . Jag har faktiskt personligen aldrig sett en match med honom . Såg nyss lite klipp på youtube . Och visst på youtube kan alla vara bra . Men det är andra små detaljer jag kollar på . Kontroll , balans , hjärna. Och det enda jag kan säga är WOW, vilken härlig spelare ! Han har den här sköna stilen som xavi har . Lite hjulbent, låg tyngdpunkt , balansen , kontrollen . Förutom det verkar han ha väldigt bra genombrotts förmåga . Att kunna göra 1-2 gubbar enkelt . Hoppas han anländer redan till sommaren och inte januari 2019. Någon som vet va som är skrivet ?
Barcelona Caz
2018-03-15 15:29
Det såg verkligen ut som straff live men i repriserna var det uppenbart att det inte var någon straff. Verkar som det finns någon agenda från svensk media eftersom de fördelarna dras upp gång på gång men aldrig domsluten som går emot som när Chiellini spelade handboll i Turin när Neymar sköt.
Barcelona Kröjjff
2018-03-15 15:24
10 || #5 sergiobusquets

Jag tror du vände dig till fel person där. Själv har inte med ett enda ord nämnt någonting om en straff. Kanske av den enkla anledningen att det inte var någon straff.
Barcelona IlTriplete
2018-03-15 15:22
Lampard tyckte inte det var straff, case closed.
Barcelona 10 || #5 sergiobusquets
2018-03-15 15:18
Kröjff Ja eller hur han innan paus inte tyckte att det var straff och efter reklamen var det självklart straff. Har spenderat morgonen på youtube och en massa post match analyser inte en enda som tyckte det var straff.
Barcelona Damon2022
2018-03-15 15:01
busq säkert tbx i kvartsfinalen, tror till o med han kanske är tbx mot sevilla. De som däremot är glada nyheter är att nu får iniesta och busq vila ordenligt, istället för att spela för landslaget och kanske skada sig värre där.
Barcelona IlTriplete
2018-03-15 15:00
Busquets borta 3 veckor alltså. Inte bra.. Iniesta har haft lite skadebekymmer, Pique likaså och nu Busquets? Blir väldigt svårt att avancera i CL ju mer skador vi har på startspelarna.
Barcelona Kröjjff
2018-03-15 14:28
Nu raskt över till värdelöst vetande. Ni missade väl inte när Fredrik Ljungberg mer eller mindre ordagrant hävdade att "Jag vet att jag fått kritik för att jag sagt att Leo Messi är den bäste spelaren jag någonsin sett.." Och den smått obetalbara min/ grimas som undslapp programledaren, som uppenbarligen var av en helt annan uppfattning.
Barcelona Bosketts
2018-03-15 14:23
Tyckte också Dembele-bytet var underligt. I synnerhet hur matchen fortlöpte med Chelsea som flyttade fram manskapet och öppnade för kontringar. Men också märkligt med tanke på hur tidigt Iniesta byttes ut. Då kvarstår ju bara två byten, varav ett gick åt till Busquets. Lätt att vara efterklok, men hade varit så mycket bättre att byta ut en halvtrasig Alba eller Umtiti än en pigg Dembele.

Möjligen handlar det om att man inte vill chansa med fransmannens skada, och låta honom komma tillbaka i ett lugnare tempo.
Barcelona Kröjjff
2018-03-15 14:12
Katalano

Jag utesluter självfallet inte att det finns faktorer som jag inte känner till. Och inte heller är jag mannen att kunna tolka blickar, som absolut sanning. Men mig sade den att han inte ville bli utbytt. Men vem vill väl ta sig an Suárez vrede? Valverde?
Barcelona II Barça II
2018-03-15 14:10
Håller helt med Kröjff, mycket underligt att byta ut Dembele igår. Han borde ha fått spela hela matchen.
Barcelona Katalano
2018-03-15 14:03
Kröjjff

Suarez löpning är definitivt det som öppnar upp för Dembele vid första målet. Suarez första säsong pratades det mycket om han löpningar som öppnade upp ytor för Messi och Neymar, men vi har fått sett lite mindre av dessa denna säsong, eller så är det för få spelare som fyller på i de ytor som han öppnar upp. Det syns i alla fall inte lika tydligt denna säsong.

Dembele gjorde en riktigt bra match igår. Ska man bedöma prestationen så hade han gjort sig förtjänt av att fortsätta spela. Valverde verkar helt enkelt inte vilja byta ut Suarez oavsett hur dåliga matcher denna gör och denna match är inget undantag. Tror inte ens att det var ett alternativ som Valverde övervägde. Själv hade jag gärna sett det bytet istället.
Dembele är också ung så han kan ta lite mindre vila inför matchen mot Athletic i helgen också. Jag anser därför inte att möjliga argumentet att han kanske behövde vila inför denna skulle vara skäligt. Inte heller borde han känna av någon skada längre.
Annons: