/spanien/barcelona/forum/392.aspx/spanien/barcelona/forum/392.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2018-05-08 17:17
sergiobusquets

Vi spelar zon försvar. Jag vet inte ett lag som försvarar man-man på egen planhalva. Det är självmord på alla plan, speciellt när man spelar mor världsklass lag.

Nelson Umtiti

Exakt. Jag håller med om att mittfältets positioner inte var optimala, vi var en man mindre också. Men trots allt det så får inte Piqué lämna sin zon. För den yta Piqué lämnar är farligare än den yta Asensio är ledig på. Piqué är i grunden en bra mittback med riktigt bra matcher emellanåt. Men eftersom Piqué är så fokuserad på allt som händer kring honom så tappar han koncentration. Jag såg en klipp på en träning där Valverde sparkar Piqué i baken och uppmanar honom att vara seriös och börja värma upp.

Det här gäller alltså en av våra allra mest meriterande spelare som älskar klubben mer än alla andra. Vilka signaler sänder det till dom unga? Eller dom nya? Alla kan inte vara Puyol och skälla på lagkamrater men man måste kräva av en sån meriterad spelare att vara en förebild för resten av spelarna. Men ingen bryr sig eller tänker på när han gör fel. Så länge han kommenterar på media om Madrid. Jag är inte ett dugg intresserad av sånt, det ska inte Piqué heller vara då han ska prata på planen och det här han Inter gjort under en hel säsong på flera flera år. Jag vill tillbaka till tiderna då vi anklagades för all massa skit men där spelarna höll munnen och pratade på planen, disciplin alltså! Nu har vi blivit Mourinhos Madrid med attityd och spelstil.
Barcelona Nelson Umtiti
2018-05-08 16:57
Lion24

Såg nyss ditt klipp och håller med till 100%, Pique har absolut inget där att göra men väljer att gå upp iallafall. Det är Rakitic som ska ta den ytan men han är lite för seg i den situationen.

Jag tycker också att Pique har varit överskattad i ett par säsonger nu och tycker verkligen att det är dags att man testar någon ny istället för Pique. Han har några matcher per säsong där han är hur briljant som helst men sen går han tillbaka till sitt vanliga jag och då tycker jag att han är en säkerhets risk då du inte riktigt vet vad du kommer få utav honom. ¨
Sen vill jag ta upp hans spel i en mot en situationer, herre gud jag sätter hjärtat i halsgropen varje gång någon utmanar honom för att 8/10 gånger så hänger han inte med.
Jag gillar Pique och att han står upp för klubben när ingen annan gör det men tycker som Lion24 att det är dags att man fasar in hans ersättare för Pique blir bara långsammare och segare för varje säsong som går.
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-05-08 16:46
Vi spelar verkligen inte zon försvar under valverde, utan vi spelar man/man försvar. Det kan du se både på mittfältet och försvaret under matcherna. Exakt så som han försvarade med Bilbao, att hälften av våra spelare inte vill göra det jobbet är ju ett av bekymren. Dubbelmötet mot Chelsea får du det bevisat.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Lion24
2018-05-08 16:29
Rivaldo

Jag uppmanar dig att sluta följa bollen hela tiden och börja studera Piqué. Jag lovar dig att du inte kommer tycka som du gör nu. Kritiserar jag Piqué och Neymar för att jag tycker att det är hippt? Seriöst? Jag skriver inte ner texter för att göra mig populär eller liknande, det du säger är helt absurd. Bryr mig inte för ett dugg om det är hippt eller inte. På tal om Piqué och Neymar. Vet du att dom två var dom som kom flest försent till träningarna förra säsongen? Nu vet du men so what va? Låt dom njuta av livet. Eller du kommenterar inte ens det. Du kommenterat vad du vill se. Jag visa dig nyss en video på Piqués misstag men det bryr du dig inte heller om va? Istället skriver du att han är en större legend för att han kommenterar mot Madrid. Seriöst?

Det är den här typen av fanskara som har skapats av det nya "Barca". Spelare kan komma undan med vad som helst så länge dom kommenterar mot Madrid. Jag uppmanar dig, släpp blicken på bollen och följ Piqué. Han har gjort relativt små misstag men som blir stora i svåra matcher. Dom bryr du dig inte Om, för att han pratar med media. Piqué var otrolig 2008-2012 Men efter det här han varit en högst medioker mittback som fokuserar på att klanka ner andra lag, spela poker, komma försent till träningar och massa annat. Men slitsamma eller hur? Bara det är puta Madrid så är det lugnt. Piqués meriter kan man inte snacka bort men varför tror du Pep på en spion på han? Förklarar det ingenting för dig? Piqué är kvar för att han heter Piqué, inte för hans prestationer på planen.

Piqué hållit en hög nivå i 10 år och jag klagar om hans professionalism? Här Gerard Piqué hållt en hög nivå i 10 år? Och han är professionell som bara fokuserar på fotbollen och inget annat? Gerard Piqué? Okej. Du har verkligen blivit lurad av hans kommenterar. Du är säkert en av dom som hår igång på att Piqué går mot Nacho, Casemiro och klubben Madrid. Jag tycker inte det är särskilt moget. Jag är mer intresserad av prestationerna på planen och hur du dedikerar ditt liv som fotbollsspelare i min klubb. Alla exempel jag gav dig kommenterar du säkert bort och hänvisar istället till trofelistan där en stor majoritet kom när han hade en Puyol bredvid sig.

Bollinnehavet

Zon försvar. I det läget måste du försvara zon, speciellt då. Jag förespråkar alltid zon försvar förutom när vi pressar. Grejen är att om man ser till Asensios rörelser så är det menat vad han gör, alltså att lura upp Piqué. Piqué blir psykologiskt utspelad av en 22 åring. Den där ytan är inte Piqués zon. Asensios position är farlig men det Piqué gör är ännu farligare. Piqué måste stanna i sin zon för att detbsom hände inte ska hända. Och om man tittar på Valverdes Barca så spelar vi med ett zon försvar.
Barcelona Jarlma
2018-05-08 16:15
Backlinjen är verkligen inte vårt problem. Tycker felet ligger i att vi har en sovande Busquets samtidigt som vi har en Raketic som inte kan spela under press eller ta sig ur press. Vårt mittfält är i princip non-existent, tappade räkningen över hur många bollar real bara slog rätt igenom mitten och vi vart som bortblåsta.
Barcelona Bollinnehavet
2018-05-08 15:33
@Lion24:

Jag håller inte helt med dig där. Om inte Pique kliver upp där så har vi ingen som helst press på bollhållare som får boll i farligt läge. När Pique kliver upp så måste Busquets vara mer alert och inte bara kolla boll. Han måste såklart hänga med Bale där.

Men jag måste ändå säga att jag tycker Real gör hela det anfallet bra. Det händer flera saker på samma gång och om inte alla våra spelare göra det felfritt så blir det farligt, och det blev det ju.
Barcelona Fuerza
2018-05-08 14:54
@Cúles:

Mindrevärdeskomplex.

De lyckades bara göra ett spelmål med en man mer i 50(!) minuter ... och målet gjordes av en spelare som borde blivit utvisad i första halvlek.

De är förkrossade över att de inte lyckades bryta vår fina svit och de inser att de överskattar sig själva. Avancemangen mot Juventus och Bayern har bara byggt upp ett luftslott. Alla vet att domarna har hjälpt dem precis som de blev hjälpta i fjol av Skomina och Kassai. Vi var närmre vinst än vad de var i söndags trots numerärt underläge.

Måste säga att söndagen smakar godare desto längre tiden går. =)
2018-05-08 13:44
Ramos är ju än sämre defensivt än pique, där det är den senare som räddar upp för ramos varje gång :).
Visca el Barça i visca Catalunya
2018-05-08 13:39
Pique var duktig när han hade Puyol vid sin sida som styrde backlinjen, men enda sen Puyol la av med fotboll så har Pique inte visat att han kan styra en backlinje eller visat goda försvars kvaliter över en lång och jämn period, i landslaget har han Ramos som är lagkapten och ledare, en spelare med liknande kvaliter som Carles.
Barcelona Rivaldo=Gud
2018-05-08 13:20
@Lion24:
Inte bättre än Yerry mina? Jag är lesen men kan man ta något du skriver efter den kommentaren på allvar? Han har vart ohotad startspelare i både barca och spanien i snart 1 decenium. Vm, em och 4 faldig cl vinnare, utsedd till la ligas bösta försvarare 1 gång, team og the season i la liga 2 gånger, euro 2012 team of the turnament, fifpro xl 5 gånger, euro team of the year 4 gånger och så vidare, han är en vandrande legend. En av spaniens och barcas bästa och mest dekorerade backar genom tiderna. Visa respekt tack! Hans hat gentemot real gör honom bara till en ännu större legend. Och jag kan nästan garantera att du är en av dom som hackar ner på pique och låt oss säga Neymar för deras "oprofesionallitet" bara för det är hippt att göra det i detta forum, samtidigt som du ser mellan fingrarna för Ronaldinhos brister på samma egenskaper och kallar honom "legend". Pique har hållt en jämn hög nivå i 10 år nu och du attackerar hans profesionalism? Hur får du det ens att gå ihop för dig själv? Pique kommer gå till historien som en av barcas bästa genom tiderna. Ditt inlägg däremot vill man glömma så fort som möjligt.
2018-05-08 12:46
Håller med till 100%, Finns så många spelare i dagens Barca jag aldrig hade gillat/stöttat om dom inte spela i just Barca, Pique, Suarez, Alba t.ex för att nämna några. Vill dom inget väl dagen dom lämnar Barcelona.
Barcelona Lion24
2018-05-08 12:32
Alla älskar Gerard Piqué. Den verkliga och äkta culen är Gerard Piqué. Varför? Enbart på grund av hans prestationer och kommentarer utanför planen. Men på planen är Piqué inte bättre än Yerry Mina. Om Piqué har en sån stor Barca hjärta, våran framtida president, varför syns ingenting utav det på planen? Varför kunde inte Gerard Piqué ägna sitt liv åt enbart fotbollen? För han spelar ju i klubben han drömt om sen han var liten eller hur? Men det här hjärtat Piqué påstås ha för FC Barcelona syns inte ett dugg på planen. Jag ser mer hjärta i Umtiti och då har Umtiti inga kopplingar alls till klubben förutom de senaste två säsongerna.

På länktips ser vi en av Gerard Piqués alla ständiga och återkommande misstag. Jag hörde en säga att det där var Umtitis fel, en annan säger att det var Alba. Men Piqué kommer undan varenda gång. Titta hur Piqué lämnar sin zon. Då utnyttjar Benzema den zonen Piqué har lämnat. Umtiti har inget annat val än att följa med Benzema. Då blir Umtitis zon ledig och då utnyttjar Bale den. Är den bristande kritik mot Piqués ständigt okoncentrerade attityd och nonchalans brist på fotbollskunskap eller tillåts han göra samma misstag hela tiden?

Professionalism. För ett tag sen var det här ett "hett" ämne. Jag tillhör den skaran som menar att en spelare som representerar FC Barcelona ska vara professionell ändå ut i fingerspetsarna. Andra hävdar att spelare ska få ha "skoj" emellanåt. Samuel Umtiti är ett bevis på varför du enbart ska ägna dig åt spelet på planen. Hösten och vintern så dominerade Umtiti. Han var kung, här inne, på Twitter och på planen. Men så hände nånting som störde Umtitis koncentration, kontraktsförhandlingarna. När dom kom ut i media så blev han en helt annan spelare. Varför? Om Umtiti ville ha en bättre lön, då borde han ju ha presterat ännu bättre för att sätta press på ledningen. Nu är istället ledningen som har framsätet i förhandlingarna där dom kan säga att dina senaste prestationer är inte värd vad du vill ha. Varför?

Jo, på den här nivån så måste man dedikera sitt liv åt fotbollen och familjen. Man måste också ha en harmonisk familj. Om du för en sekund tappar koncentration i din professionalism så kommer dina prestationer försvagas kraftigt.

Gerard Piqué däremot får prestera hur han vill så länge han "försvarar" klubben och kommer med angrepp mot Real Madrid. Jag tror att Piqué älskar FC Barcelona, men jag tror han hatar Real Madrid mer. Och detta är oacceptabelt eller hur? Piqué gör mer väsen av sig på planen genom att konfrontera Madrid spelarna mer än att faktiskt prestera och göra en riktigt bra match så att Madrid ej lyckas vinna. Och om det kommer fram en video där Piqué konfronterar nån Madrid spelare så blir alla helt hysteriska och skriver "KUNG" eller "PRESIDENT". Förr i tiden så var det vi som prata på planen och Madrid utanför. Nu är det tvärtom, mycket tack vare Piqué. Nästan allt mellan Real Madrid och FC Barcelona har blivit tvärtemot, det är fascinerande men också väldigt sorgligt. Piqué är varken min kung eller president och han kommer aldrig vara det heller.
Barcelona Barcelonistas
2018-05-08 12:14
O Marcelo kunde fått rött innan det. Vi vann inte tack vare domaren. Vi spelade med 10 man i 45 min där vi är de bättre laget tom. Suarez 3-1 mål dömdes felaktigt bort. Och Bale borde blivit utvisad innan Robertos utvisning. När man fått så sjukt mycket med sig i Cl så ska man vara tyst. År in år ut i Cl så får man domarfördelar med sig.
2018-05-08 11:21
Alba kunde fått rött innan de, förstår inte vrf någon klagar, de spanska domare det är fel på inte någon så kallad koruption som både folk här inne och Real fans talar om.
Barcelona Cúles
2018-05-08 10:58
Vad snackar Madrid fansen om domaren för? Bale skulle haft rött kort innan Roberto, vilket innebär att vi hade vunnit matchen, så vad gnäller man över egentligen?
Barcelona Soko
2018-05-08 08:54
Har ni observerat att många mål vi släppt på sistone kom i samband med att Alba var närmast målskytten, och i stort sett efter situationer där han kommer ett par centimeter efter. Båda målen Dzeko gjorde hemma och borta och Bales mål är bara ett exempel.. Ok kanske var det inte hans uppgift att blockera Bale och Dzeko då målen kom från positioner där mittbackar och Busquets borde varit närmare men vill poängtera att något brister i försvaret att en vänsterback ska hamna i centrum..

Barcelona Soko
2018-05-08 08:34
Vad händer med Iniestas vin och 600 000 flaskor som kineser påstods att köpa i samband med kontraktet ? Man skulle göra Iniestas vineri till stor marknad i Kina var det snack om..
Vad är skillnad i kvalitet mellan japanska och kinesiska ligan nu när Kina satsar stort?
Barcelona Davids3
2018-05-08 01:26
Laudrup som är en av Iniestas idoler har också spelat i Vissel Kobe!
Barcelona Ribohn Fan
2018-05-07 22:49
Igår såg man tydligt vad viktigt det är att spela med tre spelare centralt på mittfältet. Hade vi inte åkt på utvisningen hade vi spelat samma dåliga 4-4-2 spel. Tänk vad Iniesta har blivit misshandlad denna säsong, utflyttad på en kant, när det är han som ska styra spelet och sätta tempot. I andra halvlek när han flyttas in det är där han ska spela. Det samma gäller faktiskt Coutinho. Med det sättet vi spelar och att han har fått ett så stort förtroende, måste jag säga att mitt stora hatobjekt Rakitic gör sin klart bästa säsong i Barca. Men Rakitic och Busquets är ingen bra kombination ihop. För långsamt både med och utan boll, dem behöver verkligen hjälp av en tredje mittfältare. Sedan måste jag åter igen skriva att Pique och Umtiti passar inte ihop. Saknaden av Marcherano är enorm stor. Nu har vi två mittbackar, som alltid faller hem. Marcherano hade alltid modet att sätta press på forwards i rygg och på sätt döda ytan bakom mittfältet. Tur att Pique har gjort en så enormt bra säsong. Umtiti har jag inte mycket superlativ för. Vad är han i matcherna, riktig alibi spelare.
Barcelona the cameroonians
2018-05-07 22:09
Bartomeu gav en kort intervju i Rac1 idag och pratade bland annat kring Espai Barça. Bygget kommer inte att påbörjas innan det finns en sponsor bakom projektet och klubben för just nu dialog med ett antal företag. Förhoppningen är att allt är på plats till nästa sommar så att bygget kam påbörjas och stå klart 2022. Arenan kommer heta Camp Nou följt av sponsornamnet och beslutet kommer förankras i generalförsamlingen. Eftersom bygget skjuts upp ytterligare (skulle ju stå klart 2021) kan detta innebära att det finns mer utrymme ekonomiskt att förstärka truppen under sommaren.
2018-05-07 21:52
Lite finare ändå, rakuten VDN tycks ju vara en genuin Barcelona fan.
2018-05-07 21:50
Laget det gäller är Vissel Kobe och don Andres kommer att lyfta en lön på €25 miljoner netto per år. Kontraktet är förhandlat via Rakutens VD och Barças tröjsponsor ser alltså till att stärka banden ytterligare med Iniesta som ambassadör för varumärket och fotbollen i Japan.
2018-05-07 21:42
Iniesta kommer tydligen att dissa det kinesiska erbjudandet och kommer istället att lira i Japan de kommande tre säsongerna! Känns mer värdigt på nåt sätt, eller hur?!
Barcelona Suarez9
2018-05-07 21:36
Har någon koll på om Arthur kommer ingå i den brasilianska vm-truppen?
Barcelona Smogen
2018-05-07 21:08
[QUOTE=Davids3]Ramos fick Iniestas tröja igår. Så oförtjänt :(!!! [/QUOTE] Visar väl bara storheten hos Iniesta
Barcelona Krabban94
2018-05-07 20:57
Guldbollen står emellan: Ronaldo, Messi och Salah där CL och VM kommer avgöra, VM-titeln väger tyngst förstås.

Domarna kunde få veta några veckor på förhand för att kunna förbereda sig. Medan allmänheten och klubbarna skulle få veta 1 dygn före för att media inte ska kunna lägga press på domarna.
Barcelona Davids3
2018-05-07 20:52
Ramos fick Iniestas tröja igår. Så oförtjänt :(!!!
Barcelona jerkasss
2018-05-07 20:11
@A good coach is everything!:
Ok, men på vilket sätt är Firminhos 18 poäng i cl mindre värda än Ronaldos? Gör Ronaldo så mycket mer än poäng? Thats he's game och har varit så i senaste 5 åren. Han bidrar inte med något utanför straffområdet. Med det sagt, ska jag villigt erkänna att jag tycker han gör den lilla delen av spelet så förbaskat bra att han är värd all renommé. Men eftersom detta är det enda han gör så kan faktiskt hans prestation mätas tämligen enkelt jämfört med andra prestationer - nämligen kvantitativt. Eftersom han producerar mycket högre siffror än andra storstjärnor (som kanske bidrar med mer annat än poäng) så drar vi ändå slutsatsen att han borde vara minst lika bidragande i det stora hela och hyllar honom (adekvat i min bok). Dock, eftersom poäng är hans ända trick, ska han akta sig för att någon börjar producera lika mycket poäng. Och faktum är att Firminho gjort det i Cl. Vad är det, utöver poängen, Ronaldo gjort bättre jämfört med Firminho i cl? Pressat backlinjen mer? Levererat mer hockey-assist genom att bygga upp ett anfall? Stulit mindre mål från andra genom att inte lägga straffar? Nja, Nja, Nja.
Barcelona A good coach is everything!
2018-05-07 19:50
jerkass // Alltid den bästa spelaren som vinner inte den som är poäng mässigt bäst ! Salah är bäst i Liverpool och det ger honom per automatik dom individuella titlarna !
Barcelona jerkasss
2018-05-07 19:35
@Soko:

Måste ju återupprepa det jag nämnde för ett tag sen och postmodernt dekonstruera lite. Om Real vinner cl ses det som självklart att guldbollen står mellan CR7 och Messi. Ronaldo har ju gjort 18 poäng i cl.

MEN...om Liverpool vinner CL. Borde det i så fall inte stå mellan Messi och Firminho? Firminho har gjort 18 poäng i cl.

(Ja, jag vet VM kan ju vända på allt. Men ändå)
Annons: