/spanien/barcelona/forum/391.aspx/spanien/barcelona/forum/391.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Davids3
2018-09-27 20:02
Ändringen av loggan kommer ge resultat på planen, vänta och se!
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-09-27 20:00
Nu är jag orolig, klubben har lagt ut klubbmärkets evolution. Dom jävlarna kommer ändra på klubbmärket....
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona II Barça II
2018-09-27 19:39
Skulle vilja se Jürgen Klopp i Barca. Lyckas han vinna PL i år så tror jag att han kan lämna Liverpool.
Barcelona Xavi #6
2018-09-27 19:26
Infinit8Don

Nej tack till Mr "expert in failure", vill verkligen inte se hans losermentalitet i Barca dock hade Alena o co fått ordentligt med speltid och utveckling. Nej men jag hade gärna sett Lion24 som Barca tränare, han vet åtminstone hur Barca ska spela till skillnad från Valverde.
"Kaptenen"
2018-09-27 19:24
Bra analys av matchen Behnam!
Nu tar vi nya tag mot baskerna till helgen!

Barcelona Infinit8Don
2018-09-27 19:16
Fan vad jag hade välkomnat Wenger med öppna armar. Seriöst. #WengerIn
Barcelona DizzLow
2018-09-27 18:22
Vad har motiverat ledningen till att förlänga Busquets kontrakt till 2023, samt höja hans lön!?
Busquets hade tre år kvar och en lön på 200k € i veckan, i sitt tidigare kontrakt
Det är dåliga signaler ledningen skickar till övriga spelare.
Barcelona Soko
2018-09-27 17:59
Lion24 

Du som själv är tränare,  tror du på plan b? 

Vad gör ditt lag när ni hamnar i underläge ? Hur ändrar ni er taktik för att vända på matchen? Pratar ni innan matchen om hur ni ska spela vid 0-0  och vid 0-1 ? 

Varför misslyckas Barca ibland att vända på matchen mot lag som backar hem och stänger ytorna men lyckas mot lag som spelar öppet som Huesca? Hur ska vi kunna hoppas på en CL titel när vi genom åren misslyckats med att slå håll på motståndarna och får panik så fort vi hamnar i underläge? Vad borde Valverde göra och vad spelarna ?

Barcelona Lion24
2018-09-27 17:27
Barca4life98

Jag tycker att Pogba är en mycket duktig spelare men jag personligen hade varit emot en sån värvning. Jag upplever Pogba som en humörspelare, går laget bra så går han bra. Det är också för mycket som händer kring Pogba. Alla är intresserade av han, alla vill prata om han och jag vill inte ha den här typen av spelare här. Det är för mycket utanför fotbollen kring Pogba. Annars en duktig spelare men jag vill ha spelare vars spetsegenskaper är att skydda bollen, kunna hantera press och stress, tänka fort, bryta motståndarens linjer med passningar. Jag tycker inte att Pogba har dessa som sina bästa spetsegenskaper. Lägg till lön och prislapp i en redan alldeles för statusbaserad trupp så tycker jag inte att det är en Barca spelare. Mer åt Madrid hållet.

Så här ska en mittfältare göra enligt mig: Låt oss säga att Pique har bollen (tyvärr) men vi skapar oss den bilden. Den högra centrala mittfältaren, som idag ockuperas av Rakitic, ska innan han får bollen börja tänka: ''vad ska jag göra när jag får bollen'', när bollen sen har kommit fram så ska han ha funderat ut vad han ska göra. Alltså måste han tänka och hitta en lösning när bollen är på väg till han. Det här är att tänka fort. Jag vill också att han kan hantera stress och skydda bollen då. För ibland blir vi pressade och då är det oerhört viktigt med spelare som bryter den första pressen, när han gör det så har vi en hav av yta att spela på sen. Jag vill ha spelare som när han i början får bollen bakåtvänd, kan vända på kroppen och bli rättvänd samtidigt som han skyddar bollen och hanterar pressen.

En mittfältare bör hantera stress. Ibland händer saker i planen som du inte ser eller har sett, du blir chockad och förvånad. Du måste ta dig igenom dom situationerna med ett kallt huvud och inte bajsa på dig när något oförutsägbart händer. Eller skicka över problemet till nån annan. En mittfältare bör ha den dragningskraften att när han är rättvänd så ska andra spelare röra sig på lediga ytor så att mittfältaren kan bryta linjer. Och så vidare, jag kan hålla på hela kvällen.

Inget av det här får vi av Ivan Rakitic. Han är säkert en jätte jätte bra fotbollsspelare för andra lag men i våran klubb där vi hamnar i situationer andra lag inte hamnar i så går inte Rakitics egenskaper ihop med de vi eftersträvar. Idag rör sig Rakitic ut åt kanten ibland, för att Valverde tror att nån motståndare ska följa med han för att öppna upp för Leo i mitten. Som tränare är man dum i huvet för att gå på det där. Rakitic är totalt ofarlig och som motståndare så stänger du mitten än och bli lurad av Rakitic till kanten.
Barcelona Barca4life98
2018-09-27 16:57
[QUOTE=Lion24]Nu har vi roterat i två matcher och båda gångerna har vi tappat poäng mot lag vi ska slå alla dagar i veckan. Jag är för att rotera, men idag kan vi inte rotera. Varför? Vi har inget grundspel längre där vi kan sätta in någon junior och några B-lagsspelare för att vinna. Det är ganska magstarkt att påstå att vi inte har något grundspel längre eller hur? Men bara för att vi fortfarande har bollen så betyder det inte att det är vårat grundspel. Grundspel handlar mycket mer om att ha bollinnehav,vi är inte samma FC Barcelona bara för att vi fortfarande har mer boll än motståndaren. Grundspel handlar om rörelse också, mentalitet, presspel och mycket mer. Förut så tänkte alla 11 på planen tillsammans. Man tänkte tillsammans! Hjärnan var i funktion hela tiden även om du var långt ifrån bollen. Man hade en grundrörelse, hur man ska röra sig och så vidare. Idag är det väldigt individualiserat fotboll vi spelar där spelarna oftast ska komma med något, än själva grundspelet. Jag vet inte hur många som följer basket men i basket har man oftast en som ''leder'' spelet, själva huvudpunkten i spelet. Som typ Curry, James, Westbrook med mera. Vi börjar likna ett basketlag mer där Messi är den som styr farligheterna hela tiden. Ingen tar en löpning när Rakitic har bollen, ingen tar en löpning när Coutinho har bollen. Allt handlar om att ge bollen till Messi, och sen springer och rör sig alla andra spelare. Suarez springer bakom backarna. Coutinho visar sig, Dembele visar sig, Alba springer bakom motståndarens högerback. Då helt plötsligt blir det rörelse. Vi har så många otrygga bollspelare så det är lite tragiskt att se. Det är tragiskt att se vad vi har gått ifrån. Huvudpunkten tidigare var att du ska kunna behandla bollen, både när du är pressad och stressad. Idag har vi inte bara en eller två spelare som har svårt med bollkontakt, vi har en hel drös med spelare. Nivån på den här truppen är mycket lägre än man tror. För det spel vi spelade igår, har vi väldigt väldigt många medelmåttiga fotbollsspelare. Knappt nån av de attackerande spelarna kan ta sig förbi sin motståndare, ha en bra första touch, skydda bollen i tighta och stressiga situationer. Ivan Rakitic, vad fick vi? Andre Gomes gick ut förra säsongen med att han nästan skäms för att spela i Barca. Känner inte Rakitic samma sak? Vad känner han att han bidrar med? Springa för andra? Ta tillbaka bollen? Men han lever livet, frugan är från Spanien och han bor i en varm och trevlig stad. Jag kan inte stå ut med den här spelaren. Jag vill inte se han. Jag mår illa av att vi gick från Xavi till Rakitic. Den här spelaren bajsar på sig när han blir pressad, skickar över bollen till nån annan när han blir stressad, kan inte spela på små ytor, passar aldrig bollen mellan linjerna. Han bara står där på högerkanten. Och det blir inte bättre,vi är på väg att köpa Adrien Rabiot. [/QUOTE] Vad tycker du om Pogba-ryktet om man ser till kvalité i pressade situationer? Om man bortser från prislappen, så anser jag att han är betydligt bättre på det jämfört med Rakitic. Han är en mycket mer tekniskt begåvad spelare och lösa trånga situationer av det jag har sett. Jag personligen är emot en sådan värvning på grund av prislappen men om den värvningen ändå sker, är det ett steg i rätt riktning? Får bilden av att Pogba är en komplett spelare som behärskar det mesta. Coutinho/Arthur - Busquets - Pogba
Barcelona Lion24
2018-09-27 16:10
Nu har vi roterat i två matcher och båda gångerna har vi tappat poäng mot lag vi ska slå alla dagar i veckan. Jag är för att rotera, men idag kan vi inte rotera. Varför? Vi har inget grundspel längre där vi kan sätta in någon junior och några B-lagsspelare för att vinna. Det är ganska magstarkt att påstå att vi inte har något grundspel längre eller hur? Men bara för att vi fortfarande har bollen så betyder det inte att det är vårat grundspel. Grundspel handlar mycket mer om att ha bollinnehav,vi är inte samma FC Barcelona bara för att vi fortfarande har mer boll än motståndaren. Grundspel handlar om rörelse också, mentalitet, presspel och mycket mer.

Förut så tänkte alla 11 på planen tillsammans. Man tänkte tillsammans! Hjärnan var i funktion hela tiden även om du var långt ifrån bollen. Man hade en grundrörelse, hur man ska röra sig och så vidare. Idag är det väldigt individualiserat fotboll vi spelar där spelarna oftast ska komma med något, än själva grundspelet. Jag vet inte hur många som följer basket men i basket har man oftast en som ''leder'' spelet, själva huvudpunkten i spelet. Som typ Curry, James, Westbrook med mera. Vi börjar likna ett basketlag mer där Messi är den som styr farligheterna hela tiden. Ingen tar en löpning när Rakitic har bollen, ingen tar en löpning när Coutinho har bollen. Allt handlar om att ge bollen till Messi, och sen springer och rör sig alla andra spelare. Suarez springer bakom backarna. Coutinho visar sig, Dembele visar sig, Alba springer bakom motståndarens högerback. Då helt plötsligt blir det rörelse.

Vi har så många otrygga bollspelare så det är lite tragiskt att se. Det är tragiskt att se vad vi har gått ifrån. Huvudpunkten tidigare var att du ska kunna behandla bollen, både när du är pressad och stressad. Idag har vi inte bara en eller två spelare som har svårt med bollkontakt, vi har en hel drös med spelare. Nivån på den här truppen är mycket lägre än man tror. För det spel vi spelade igår, har vi väldigt väldigt många medelmåttiga fotbollsspelare. Knappt nån av de attackerande spelarna kan ta sig förbi sin motståndare, ha en bra första touch, skydda bollen i tighta och stressiga situationer.

Ivan Rakitic, vad fick vi? Andre Gomes gick ut förra säsongen med att han nästan skäms för att spela i Barca. Känner inte Rakitic samma sak? Vad känner han att han bidrar med? Springa för andra? Ta tillbaka bollen? Men han lever livet, frugan är från Spanien och han bor i en varm och trevlig stad. Jag kan inte stå ut med den här spelaren. Jag vill inte se han. Jag mår illa av att vi gick från Xavi till Rakitic. Den här spelaren bajsar på sig när han blir pressad, skickar över bollen till nån annan när han blir stressad, kan inte spela på små ytor, passar aldrig bollen mellan linjerna. Han bara står där på högerkanten. Och det blir inte bättre,vi är på väg att köpa Adrien Rabiot.
Barcelona Infinit8Don
2018-09-27 15:41
Jag säger.... de ligt eller Skriniar in i januari. En högerfotad mittback av extrem hög kvalitet som ändå är ung behövs. Dessa 2 är de första namnen jag tänker på. Finns såklart fler.
Barcelona Meneysuarez91011
2018-09-27 15:26
De ligt och De Jong i vinter! Känslan är att ena manchester klubben kniper ena tyvärr.
Barcelona Soko
2018-09-27 15:18
Vi måste i januari köpa en mittback av högsta kvalitet om vi ska kunna utmana om CL titel .. I år är det tillåtet att spela för mer än ett lag. Så vi kan satsa på en som åkt ur med sitt lag ur gruppspelet. Vi har redan släppt in 7 mål i ligan på 6 matcher .. Minns inte något liknande vi gjort senaste säsongerna .. Vi har bara Umtiti som är godkänd. Piqué är katastrof . Vermalen platsar inte ens i Girona.. Lenglet hade jag stora förhoppningar men han kommer tyvärr att bli som en Gomes.. Inte konstigt att han anses inte tillräckligt bra att spela för Frankrike.. Ser vilsen ut.. Man skulle också önska en högerback då både Semedo och Roberto blandar och ger.. Det känns som att de två tävlas om vem som gör sämre ifrån sig.. ps. Vi har släppt in fler mål hittills än hela elva lag i ligan, och då har vi inte mött ett enda topplag!!!
Barcelona Passa_Bollen
2018-09-27 14:55
Jag tror att spelet och resultaten kommer att hacka denna säsongen men tror endå på titlar och möjligtvis en trippel, efter det Messi sa efter VM och vann trippeln och sa samma sak med publiken nu i somras men med andra ord så litar jag på honom så pass mycket att jag ser det som största möjlighet!
Barcelona Dreamteam09
2018-09-27 14:52
Spela dåligt så får du nytt kontrakt, only in Barcelona
Barcelona Infinit8Don
2018-09-27 14:42
Fan vad frustrerande att vi tappar poäng i båda dessa matcher. Full pott och vi hade lett ligan med 5p plus att det är Madrid derby i helgen. Nåja. Det hade egentligen bara varit en lögn med full pott med tanke på vårt spel.... bättre att smällarna kommer tidigt.
2018-09-27 14:14
Busquets har förlängt till 2023, därmed avslutar även han karriären i klubben!
Barcelona Katalano
2018-09-27 13:55
"Kaptenen"
Den vise mannen
|| #5 sergiobusquets

Jag infinner mig för uppställning i trojkan jag också.
Styrelsemötena låter onekligen väldigt "intressanta" de också. Men hur ska vi kunna minnas något efteråt? Som Bagheera säger till Baloo: "Hur tror att han ska komma ihåg något när du klappar till honom så hårt?"

Barcelona Soko
2018-09-27 13:53
@Infinit8Don:

Är det verkligen sant så är det inte förvånande då en viss Lahoz var VAR ansvarig för matchen igår.
Barcelona Passa_Bollen
2018-09-27 13:48
Katalano.
Grym är du!
Går och se det på många olika sätt antar jag men jag ser det som att det blev självgående piano av det hela var på grund av pep, hur han rensade bort alla stjärnor och satte sin egen stämpel på det hela, ett lyckat sätt minst sagt då han fick till värdens bästa forbollslag genom tiderna med flera olika smartheter.
Barcelona Katalano
2018-09-27 13:43
Passa_Bollen

Som du beskriver självspelande piano i ditt senaste inlägg så förstår jag absolut vad du menar och hur du använder ordet. Det är dock inte så som andra menar med samma uttryck, så då missförstod jag dig.

Allt gott.

2018-09-27 13:38
Kaptenen Haha! Rock bottom nådde vi förlängesedan som klubb, valverde nådde dock rock bottom igår. Är rätt så skadeglad, han har gjort sig förtjänt av misslyckande lider dock med Messi, busquets och talangfulla offensiva spelarna vi har som misshandlas. När man väljer en skadedrabbad och gammal mittback som vänsterback istället för en av dom största naturliga vänsterbackarna som tyvärr råkar vara la masia pojk så förtjänar man all ondska livet kan erbjuda. Han ska ju få kontraktet förlängt efter PSV matchen, han som låg bakom Messi och dembeles individuella prestationer.... Likt hur Barcelona inte klarar sig utan Messi, så klarar jag mig inte utan tequila om jag ska med på något korståg ;).
Barcelona Passa_Bollen
2018-09-27 13:38
Katalano,

Jag som inte formulerade mig väl, det var kapten som sa och använde ordet i puyols Barca.... det var riktat mot han efter det han sagt och jag ber om ursäkt men jag har lite skrivsvårheter så det kan bli lite rörigt ibland.
Angående självgående piano så var Barcelona det om man jämför med vad värden hade sätt av fotbollen då och innan dess. Alla kunde sina roller och gjorde det med bravur.
Barcelona Den vise mannen
2018-09-27 13:25
Kaptenen Jag anmäler mig frivilligt. Jag tror de namnen du rabblade är HELT rätt trojka till att få denna klubb på rätt väg igen. Helt övertygad att VI är av rätta virket och med rätt instrument. Ser oss som Marvel, alla med vår egna superkrafter. Kaptenen jag väntar på inställningsorder från dig. Väskan är redan packad! Valverde är ju inte direkt ngn Macgyver när det kommer till fotboll. Har samma utstrålning som en industrilokal från forna DDR och lika innovativ som ett parti luffarschack. Vad är det han försöker se när han sitter på huk vid sidlinjen varje match? Kanske han måste göra det för att se hur lågt vi har sjunkit som fotbollslag.... Undrar hur Valverde hade varit som ungdomstränare?? Hur hade han gjort för att få ihop ett lag? Någon som har svaret på den gåtan? #Kaptenenin
Barcelona Mess1
2018-09-27 13:23
Kan folk sluta säga att de hade match för 3 dagar sedan dem är inte små barn som precis börjat spela fotobll de är proffs och ska vara tränade till detta! Alla andra lag har också "tuffa scheman".

Eller som när ter stegen får en tackling i slutet av matchen och väljer att lägga sig ner. Det är typ 1 minut kvar det är inte precis som om dommaren tänker nä men nu kommer jag att lägga till mer tid, vilket han defenitivt inte gjorde för den frisparken. Kriga för tröjan, älskar atletico madrid när det gäller detta dom krigar...
Barcelona Katalano
2018-09-27 13:19
Passa_Bollen

Spelar ingen roll om vi haft en man mindre i halva senaste matchen. Vi har en bred trupp och det är kvalitetsspelare på varenda position.

Barca är inte alls en klubb som är svår att komma in i för nya spelare, inte längre. V var det förut när vår spelidé grundades på Tiki Taka och ett otroligt taktiskt spel. Så är inte längre fallet. Idag kan spelare anpassa sig väldigt snabbt.

Håller med dig i slutet av ditt inlägg att det bara är att hoppas på en bättre ledning vid nästa val. nuvarande ledning kommer såklart att gå efter tränare som spelar en pragmatisk fotboll eftersom det är den fotboll de förespråkar.

Måste också svara på en sak i ditt senaste inlägg till "Kaptenen". Du kallar Puyols Barca för ett självspelande piano. Största myten bland europeiska fans som inte gillar Barca. Allt för att nedvärdera Peps arbete i klubben. Trodde inte jag skulle läsa ett Barcafan skriva de orden i vårt forum nånsin. Att Barca var ett självspelande piano är en otroligt stor lögn.
Barcelona Passa_Bollen
2018-09-27 12:04
Kaptenen. Angående messis flipp som jag skrev inlägg om för nån dag sedan som du knappt svarade efter att du öppnade diskutionen med mig förutom nån kommentar om dagens Barca fans så litar jag mer på messis instinkter som kapten en din smarthet efter all orättvisa som hänt klubben och Messi dagdrömmer du om Mes que un qlub som exempel väldigt ofta och när samtidigt verkligheten är att det var ca ett decennium det såg ut så, efter alla orättvisor Messi stött på och bara vart tyst speciellt efter misshandeln han åker på varje vecka på grund av alla tacklingar så tycker du att det är fel att säga till domaren efter matchen och att man inte ska vara sån när det inte ens handlar om självaste misshandlern han ständigt möter upp på plan, utan om korrutpitionen. sen kan man inte jämföra hur puyols Barca mot dagens Barca ska vara då puyols Barca var som som alla säger självgående piano där ödmjukheten växer när man knappt har nån konkurrent! PS. Igår hände det igen fast VaR finns, ett offside mål emot oss och vi ska vara tysta och hoppas på bättre tider?
"Kaptenen"
2018-09-27 11:50
Xaviesta Och Kröffar'n(Nice nic by the way), Rambla, the cameroonians och så klart min gammla "vapendragare" #5sergiobusquets. Ja, Bollinnehavet, Katalano...Den Vise Mannen...ja, vafan, släng in allas vår Bosketts i smeten oxå, som har tyvärr gått i nån form av Blaugrana ide. , Nää, nu orkar jag inte räkna upp fler skribenter..så, alla med samma värderingar som MIG är självklart välkommna..:) Men visst börjar det brännas? ja, för att bli tvugna att ha en samling helt utan att leka fågel, fisk eller mittemellan....för just nu så har vi ju träffat rock bottom. Jo, 1 poäng mot Girona och jumbon Leganes är tyvärr en rock-bottom , oavsett om Madrid blev träffade av en hit-and-run eller inte mot Sevilla. Eller hur? 911 är ju inget alternativ längre och en tikitaka crash-cart lär ju tyvärr inte hjälpa i händerna på Valverde, då han är helt oförmögen att utföra nån som helst "fotbollens-första-hjälpen -ABC" Ja, hur gärna vi än skulle vilja att han var en kameleont expert på taktik och en Will Hunting i fotbolls taktiska kunskaper så är han tyvärr ingen Fox Mulder när det kommer till att lösa mysterium på fotbollsplan... Så,enligt mig(?) så är det bästa (?) alternativet för vår kära förening att vi, ja, "the -leftover-experterna"l att vi letar upp en tillräckligt sunkig seedy-bar för att samlas runt o kring och lösa Råbansknopen som Barto himself har snörat in Mes que un qlub och hans själv i. Ja, så blir det. Själv så kan jag stå för all Black labels förtäring, ja, inga problem, ju rökigare så desto fler problem lär bli lösta, eller i alla fall domna bort för stunden.... Jaja,och inget gnäll om Tequila nu #5sergiobusquets och inget dravel om att det ska serveras Rom, the cammeroonian..:) Självklar så får Xaviesta stå för de handrullade kubanska. Ja, eftersom han å Jack Sparrow och Barbarossa verkar ha en smugglings pipeline som funkar utmärkt?.. Så, problemet med Barto, Valverde, rotationer, La Masia och Champions league kommer snart vara löst cules....ge mig ett par sexor fulwhiskey i rätt sällskap bara....:)
Barcelona Passa_Bollen
2018-09-27 11:36
Men en man mindre på nästan en hel match påverkar ju speciellt när det har vart stressigt och är fortsatt stressigt med 3 dagar inför varj match i princip denna period,början av säsongen? Sen har jag aldrig sagt att Valverde är rätt man, förra säsongen fick jag ochså min stress pågrund av hans val. Men det är början av säsongen och Valverde litar på sina spelare, så vad ska man säga förutom att det är nya spelare som inte ens kommit in i spelet och laget då Barcelona som lag är nog extra svårt att komma in i när det är nytt för en spelare som anlänt. Men ska man vara extra analytisk borde Valverde Rottera in dem nya när matcherna i princip är klara med 2+ mål mot motståndaren men det är en annan fråga en förra och denna Matchen enligt mig. Alla tränare med denna ledningen är endå dömda att misslyckas efter alla tränare som fått sparken var bag svårt stt nån ny kommer göra revolution med denna ledningen. Man kan bara hoppas att det blir en bra ledning nästa gång med tex Xavi och pep i rodret!
Annons: