/spanien/barcelona/forum/363.aspx/spanien/barcelona/forum/363.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Talangfabriken
2017-08-02 23:05
Socrates

Helt inne på din linje, jobba med det vi har (kanske inte Arda då) utan snarare våra tidigare nämnda "Young guns". Och förhoppningsvis kommer de att blomstra. För det är inte säkert att det kommer fungera med exempelvis Coutinho bara för att han kostar över en miljard.

Din idé om att skänka pengarna till välgörenhet är det bästa jag hört på länge! Mes que un club. Det är vad denna värld behöver!
Barcelona Barcelonistas
2017-08-02 23:04
Vi behöver inte skapa ett bröllop för att hylla våra spelare. Vi är FC Barcelona världens bästa klubblag. Roma? Klart dom hyllar Totti till pluto dom är en small club.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona DizzLow
2017-08-02 23:01
Jag förstår allas frustration kring det som händer, men det känns väldigt ensidigt, dvs anti Neymar. Sättet vi behandlar stjärnor, och hur dem lämnar klubben, är allt annat än ok. Hur förvånade är vi egentligen att Neymar väljer att lämna klubben ? Jag är iaf inte förvånad. Barcas Ledning i modern tid, har bettet sig avskyvärt mot våra legender, och förstört deras sk "legacys" ett flertal ggr. Låt oss ta en tillbakablick.. Köttbullen Ronaldo, som senare medgav att han motvilligt såldes efter en säsong, bakom hans rygg, dealen med Inter var klar innan säsongens slut Figo sa att han med var beredd och stanna, men klubben drog ut på tiden, och kontraktet förlängdes inte i tid. Rivaldo fick inte spela på sin föredragna position, och fick heller inte det kontrakt han förtjänade, trots Ballon Door Kluivert blev dumpad till Newcastle på free transfer, där både Gerard Lopez och Puyol kritiserade ledningen för hur dem behandlade Patrick. Etoo blev swapad a la "cykeln på köpet", efter sin bästa, samt klubbens bästa säsong nånsin Ronaldinho blev inte propert hyllad på Camp Nou, förrän han var klädd i en Milan tröja :(. Xavis farväl kändes också väldigt halvdant, om man jämför Tottis och flera andra legender farväl. Puyol hamnade också i en tråkig situation som vice sportchef, och hans relation med ledningen och klubben är oklar Dani Alves kritiserar ledningen, och sätter dem behandlat honom. U see, where im going with this? Det måste vara nåt mer än en spelares ego, som driver dem bort från Klubben.
Barcelona Barcelonistas
2017-08-02 22:58
Socrates "Pengarna? Skänk till valfri/valfria pålitliga hjälporganisationer runt om i världen och sett en ny standard för hur en fotbollsklubb kan agera och ta ansvar för omvärlden, när cirkusen och intresset för sporten är så stort." Wtf? Vi är ingen välgörenhet herregud värsta jag hört på det här forumet. Ett annars bra skrivet inlägg förstördes av det där stycket synd!
Barcelona II Barça II
2017-08-02 22:55
Vi får inte glömma Judas i hela Neymar affären, ja utöver Neymar själv då, nämligen Alves. Alves har bettet sig så jävla vidrigt i hela den här historien. Alves är helt klart en stor anledning till Neymar lämnar. Det känns som att han hela tiden har implementerat detta i Neymars huvud sedan han lämnade oss. "Modigt att lämna för PSG". För mig är Alves död, hans tröja bör brännas och hans bör bli ihågkommen som en prostituerad som endast spelade för de som betalade mest och slängas i samma fack som Figo, och Neymar. Alves har gjort allt han har kunnat för att svartmåla vår klubb sedan han lämnade. Jag är övertygad om att ledningen har fått mycket skit gällande Alves, det är nu uppenbart att det hela tiden har varit skitsnack från Alves sida, han lämnade enbart för pengar. Allt annat är skitsnack. Vi måste förstå en grej, Neymars flytt till PSG är inget som skedde på en natt, nej vi har haft ormar i klubben som har planerat bakom vår rygg, förmodligen i över ett år.
Barcelona Socrates
2017-08-02 22:54
Fin diskussion om djupledsspel så här på kvällskvisten. Även jag, precis som du Gabriel, skulle förespråka ytterligare anfallare som i sitt nuvarande lag har för vana att hota i djupled. En spelare som kan dra isär och öppna upp ytorna för mittfältet + Messi att operera på. Detta kan i sin tur öppna upp för ett mer effektivt kombinationsspel samt möjlighet att kunna dribbla sig igenom. Det skall dock tilläggas att mig veterligen så var inte Neymar någon djupledslöpande anfallare när han kom. Han var relativt lik Dembélé, i sitt sätt att utmana och vilja kombinera sig förbi. Neymar lyckades dock krydda detta med sitt djupledsspel under trippelsäsongen. Kanske att Dembélé också skulle kunna göra detta, som Barcelonistas är inne på. Det blev dock mindre och mindre av den varan från Neymar när han började tro sig kunna ta över tronen från Messi, när den sistnämnde fortfarande spelade. Framför allt så var det väl förra hösten(den då vi hade ränderna åt fel håll) som detta började uppdagades då Messi inte var på plan och Neymar faktiskt började visa upp ett definitivt hopp om framtiden. Men då fanns ju den där djupledslöpande slitvargen Sandro eller Munir på andra kanten som, som de duktiga juniorer de var, gjorde ett hästjobb för att skapa så mycket yta som möjligt. Dembélé kan säkert ha ödmjukheten att göra detta hästjobb, men hur mycket kommer det att kosta oss? Mitt drömscenario hade varit om klubben hade förberett sig för detta redan under den gångna säsongen, då Neymar faktiskt ryktades bort redan förra sommaren. Vi har sett prov på lyckade vikariat på Neymars plats, dels Arda under hösten, samt Paco under el clasico. Jag hade gärna sett mer av denna vara för att på riktigt inventera vilka möjligheter vi har att ersätta Neymar. Till exempel att låta D. Suarez spela på en position som är mest lik den han faktiskt var bra på i Villarreal. Alternativt så ger man Deulofeu en ärlig chans från början. Ledningen har här uppträtt naivt och kortsiktigt, utan att ha tänkt på eventuella scenarion. Nu får man en känsla av att vi får värva i panik och göra en relativt stor chansning för de summor som det ryktas om. Nej, hellre satsa på det vi redan har, jag tror ärligt talat att det blir en bättre matchning i urverket, än att ta in något utifrån. Pengarna? Skänk till valfri/valfria pålitliga hjälporganisationer runt om i världen och sett en ny standard för hur en fotbollsklubb kan agera och ta ansvar för omvärlden, när cirkusen och intresset för sporten är så stort.
Barcelona Davids3
2017-08-02 22:47
Tänk om crack värvningen redan är gjord? Deulofeu.
Skratta om ni vill, men man vet faktiskt aldrig, han kanske bli monster helt plötsligt om han får chansen. Det är väl på Neymars position han spelare?
Barcelona Barcelonistas
2017-08-02 22:38
Alexis är för mig en judas. Jag har fortfarande inte kommit över killens 100 målchanser mot Chelsea.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-08-02 22:36
Helt ärligt så hade jag inte varit emot en värvning av alexis, han hade ju passat in perfekt jämte suarez och Messi. Pep använde honom fel och även Tito där får vi allt vi söker för anfallsspelet. Visst är han lite äldre men han är ju billig med tanke på hans kontrakt situation.
Barcelona Gabriel
2017-08-02 22:32
En annan spelare jag är helt säker hade jag gjort succé hos oss är Aubameyang. Nu är förvisso Aubameyang främst en 9:a som håller sig till mitten mycket, men av det jag har sett i försäsongen så vill Valverde centrera anfallarna och ha dem mycket mer inåt i banan snarare än fastlåsta ute på kanten som förra säsongen med Lucho. Dessutom är jag relativt säker ändå på att Aubameyang hade löst en kantroll det med. Problemet är att han är 28 år gammal och en ännu större madridista än vad Mbappé är. Men sett till profil, kvalité och vad han erbjuder så är han också helt PERFEKT. Kolla videon i länktips och kolla exempelvis på sekvensen vid 1.43 - det där är vad jag menar med djupledsspel. Kan ni tänka er Messis bollar till en sådan spelare. Det är vad vi behöver, sedan om det är Mbappé, Aubameyang eller vem det nu än är, ja det vet jag inte, men det är en sådan spelare jag vill ha som Neymars ersättare. Aubameyang är grym.
Barcelona MessiTheLivingLegend
2017-08-02 22:30
@Corazon:

Du kommer inte sakna något när du ser hur han slarvade bort sin karriär för pengar.

Men han bidrog till två ligatitlar och en CL titel + att Barca får € 222 miljoner och antagligen Di Maria på köpet, (som en cykel på köpet).

Det är trots allt helt ok. Tänk vad grillad Neymar och PSG kommer att bli varje säsong när dom inte når längre än kvartsfinal i CL.
Barcelona Diar Shekha
2017-08-02 22:23
Lite tankar & känslor om Neymar. Jag personligen är alltid för att säja en missnöjd spelare oavsett om han heter Neymar eller Mathieu. Visst kan man försöka övertyga Mr X till en viss grad men det är aldrig bra att behålla en missnöjd spelare. Det är som kärleken, kommer man inte överens går man skilda vägar och det gynnar bägge parter. Ingen kan förneka Neymar's storhet som spelare och jag själv håller honom som världens fjärde bästa spelare efter Messi,Ronaldo och Suarez. Det är en kille på absolut toppen av karriären och självklart man hittar inte en ersättare till honom bara som där som är lika bra, för det finns ingen Winger i dagsläget som är lika bra som Neymar men Barcelona kan fortfarande bli ett bättre lag utan. Jag är helt övertygad om att detta klubbval är mer Farsan än Neymar's men i slutändan är Neymar ändå 25 år och kan ej låta sig bli så jävla hjärntvättad av sin pengakåta farsa. Jag hade förstått klubbytet om Neymar var bänkad, ej önskad i laget, dålig betald eller allmänt hatad av oss supportrar osv. Ingenting av detta stämmer och det handlar bara om pengar. Ingen normal människa byter FCB och Messi mot PSG,chansen blir varken större för titlar som kollektivt eller individuellt. Det finns bara inte på kartan, Ligue 1 är 365 dagar om året ett steg bakåt i karriären. Allt annat är en myt, varför skulle annars en som Zlatan lämna de? Han var ligans bästa spelare och tjänade mest i hela PSG ändå lämnade han för Manchester United(som då lira Europa league) och Premier league för ett nytt projekt, tyvärr kom skador i vägen men ni förstår poängen. Neymar byter riktning istället. Barcelona har absolut ingen skyldighet till Neymar och de har inget att tacka för! Vad är det vi ska tacka honom för? Hans 105 mål? Snälla någon! Killen kostade en miljard, fick en FCB-president att bli avsatt, fått FCB att medverka i domstol och hans farsa har fått över en halv miljard kronor av oss. Varför ska vi visa tacksamhet och respekt när Neymar och farsan ej visar det för oss? Hade Neymar verkligen gillat oss så mycket hade han dödat alla rykten de första dagarna genom att prata. Det har snart gått 3 veckor och han har ej sagt ett ord offentligt, hans team och våra spelare har pratat åt honom. Det är så ynkligt. Jag personligen har noll sympatier för en sån unge som på fullaste allvar lämnar FCB för PSG & endast sedelbuntar. Han är officiellt död för mig. Detta gynnar oss på nästan alla sätt. Vi slipper all huvudvärk om Neymar. Kommer inte behöva betala de en enda euro mer till de här vidriga asen och FCB gör en stor vinst här! Vi kan bli ett slagkraftigare lag med de här pengarna. Ett FCB med Semedo,Valverde, Deulofeu + 2-3 nyförvärv är redan ett bättre lag på pappret än förra året's FCB med Neymar. Ja det går ej att ersätta Neymar rakt av men kollektiv kan FCB bli mycket bättre med de här 2 miljarden. Deppa inte ihop grabbar och tjejer, livet går vidare.Jag minns när Ronaldinho lämnade oss. Trodde på allvar att klubben skulle hamna i samma situation som innan Dinho-eran när det var som mörkast och när ett oavgjord på Bernabeu var lika euforisk som en seger där numera. Även spelare som Puyol, Xavi, Eto'o, Valdes osv har lämnat och vi har ba utvecklats och tagit 2 trippeln i modern tid. Neymar är en droppe i det stora havet. Så länge Messi är våran stora riddare så är vi safe, Och sist men inte minst. Snälla jämför inte Neymar med Messi eller påstå att killen skulle vara Messis arvtagare. Det är bara ett hån mot Messi. Ingen kommer någonsin bli lika bra som honom och det är verkligen inte så svårt att älska honom i dessa tider. Host Neymar.
Barcelona Talangfabriken
2017-08-02 22:20
Gabriel

Jag håller med dig om vikten av att hota i djupled. Det får inte bli för många i laget som vill ha bollen på fötterna och väntar på att någon annan ska ta en löpning. Med Messis, Iniestas, Rakitics och Busis passningsfötter vore det kul att se en prestigelös och djupledsvillig arbetshäst.
Barcelona Gabriel
2017-08-02 22:18
Mecum

200M€ så de e bara att glömma honom.
Barcelona Mecum
2017-08-02 22:17
Vad ligger grizmans klausul på?
Barcelona Corazon
2017-08-02 22:16
Känner bara mer och mer hur mycket jag kommer sakna Neymar, känns fortfarande lite overkligt.
Barcelona Gabriel
2017-08-02 22:10
Barcelonistas

Alltså bättre och bättre, det handlar inte om vem som är den bättre fotbollsspelaren av de båda i det här fallet. Det är för mig fortfarande väldigt svårt att svara på när de båda är såpass relativt nya i fotbollsvärlden. De är liksom 18 och 20 år gamla.

Men det viktiga man bör fokusera på är vem av de två spelarna som erbjuder Barcelona det Barcelona behöver i form av anfallsspel. Och min fotbollsideologi kräver alltid djupledsspel och hot på djupet då jag sett med egna ögon att Barcelona alltid varit som mest framgångsrika när man haft såna spelare i sitt lag. Därför hade jag valt Mbappé före Dembélé.

Jag har också sagt det här ett par gånger. Hade Neymar visat sig vara oss trogen och lojal, och älskat våran klubb och stannat kvar i Barcelona så hade jag aldrig sett någon anledning i att köpa Mbappé eftersom vi då redan hade haft Neymar som erbjudit de sakerna. Men nu när Neymar försvinner anser jag att det är livsviktigt att ersätta honom med en spelare som kan erbjuda likadana saker.

Vi kommer att suffer otroligt mycket om vi köper in en ersättare som inte erbjuder Neymars hot på djupet.
Barcelona JS22
2017-08-02 22:07
Fyfan vad jag hoppas att Alexis låter sitt kontrakt gå ut, sen kommer han tillbaka gratis! underbart!
Barcelona Gabriel
2017-08-02 22:06
B-D

Ja du sa det, "när han får kombinera sig fram", tycker inte kombinationsspel kan räknas som djupledsspel. Tror också det var något jag själv nämnde: "Dembélé är en dribbler först och främst, och en spelare som älskar att väggspela med sina lagkamrater."

Han är duktig på att kombinera sig fram till målchanser, men det ser jag inte som "djupledsspel". Djupledsspel för mig är när man hotar backlinjen genom löpningar bakom linjerna, något som Barcelona borde utnyttja så mycket som möjligt när man har Messi i laget.
Barcelona Soko
2017-08-02 22:01
Tittar just nu på Atletico mot Liverpool och följer en blonderad Griezmann. Han håller sig hela tiden på vänsterkant, precis som Neymar. Medvetet eller slump?
Barcelona Barcelonistas
2017-08-02 21:59
Gabriel - kan hålla med där. Fördelen med Dembele är att han också är ung. Han är 20 år gammal. Om du jämför Dembele med Mbappe vem hade du valt? Är Mbappe så mycket bättre?
Barcelona Barcelonistas
2017-08-02 21:57
DM1982 - sant killen går sönder sjukt mycket tänkte inte på det.
Barcelona B-D
2017-08-02 21:55
@Gabriel:

Håller ej med dig här Gabriel.

Dembele är fantastisk i djupet när har får kombinera sig fram.
I 90% av våra matcher möter vi ett försvar som ligger 9 man runt straffområdet.
Finns ytterst sällan några ytor att löpa på. Kombinationssp
Barcelona Gabriel
2017-08-02 21:54
Barcelonistas

Jag är väldigt mycket emot att ändra sättet en anfallare ska spela fotboll på. Den spelaren har kommit fram och lyckats bli en framgångsrik fotbollsspelare pga att han tillåtits spela till sina styrkor, jag ser det alltid som ett misstag att försöka ändra på en spelare. Sedan ska alltid en tränare försöka jobba med sina spelare, framför allt de yngre spelarna, för att utveckla dem, och visst Valverde kanska kan jobba med Dembélé och utveckla hans djupledsspel och målfarlighet men just djupledsspelet är otroligt svårt att lära en anfallare. Det är helt enkelt något som du är född med, det är sättet som faller naturligt för dig att spela fotboll på. Antingen är du en anfallare som naturligt sett hotar i djupled som Eto'o, Villa, Henry, Suarez eller så är du inte det - svårt att lära en spelare det där.

Men inget är omöjligt, men det är inte heller optimalt.
Barcelona Trio el Mágico
2017-08-02 21:53
Håller med dig där helt och hållet Gabriel. Väldigt bra formulerat.
Barcelona Pep.G "Can you believe this guy"
2017-08-02 21:51
Gabriel

Jag tror att utgången av att värva en vänsterfotad A la Dybala eller Dembele är fskriskt att Messi blir någon typ av falsk 9a igen. Kanske med Suarez på vänsterkanten A la David Villa och Dybala eller Dembele tar Messis nuvarande position. Vet inte om Valverde har tänkt så, men jag hade spelat så om jag hade köpt en vänsterfotad anfallare.
Barcelona El Pistolero 9
2017-08-02 21:49
Vi alla vet att den riktiga crack värvningen är Ronaldinho. Låt han komma tillbaks :((
Barcelona B-D
2017-08-02 21:49
Dembele är enligt mig den spelaren som hade ersatt
Neymar på bästa sätt.

Han har ett driv i världsklass, bra touch, bra en mot och han har även den viktigaste egenskapen för mig, spelförståelse. Han väljer nästan alltid rätt passningsalternativ på planen.

En annan egenskap jag anser vi kommer tappa helt om vi värvar Dybala, Coutunho mm.. Förmågan att gå rakt fram med bollen. Detta är något Neymar har gjort riktigt bra under sin tid i Barca. Vi kommer att tappa kontringsspelet helt och hållet igen om vi sätter tex Dybala på vänsterkanten.

Sen verkar han ju även vara det billigaste (minst komplicerade?) alternativet att köpa.

Mbappe har jag sett för lite av för att uttala mig om, skeptisk till att en18åring är värd 1,8miljarder dock.

Har även Willian som wildcard alltid tyckt han fått för lite uppskattning.
Barcelona Barcelonistas
2017-08-02 21:48
Gabriel - kan inte vi ändra Dembele? Valverde kan ändra sättet han spelar på få honom att löpa mer i djupled vrf skulle det vara ett problem? Om något så ska spelarna som anländer i Barca även anpassa sig till hur vi vill spela. Bara för att Dembele inte löper mycket i djupled i Dortmund betyder det inte att det kmr vara så i Barca också. Du nämner att han är en dribbler och är kvick då har han ju bra egenskaper att löpa i djupet med sin snabbhet och få bollar serverade av Messi.
Barcelona BarcaDesi
2017-08-02 21:46
Hej alla Cules,

Har följt forumet under många många år och laget sen -04 men aldrig varit aktiv med att skriva.

Nu när det blivit klart att Neymar sticker (skönt att han nu sticker då han bränt sina broar hos Barca) så läser man här på forumet att många tror på spelarna som finns i laget idag och att ex Arda, D Suarez och Paco ska kunna ta över rollen som vänster ytter.
Jag är väldigt rädd för att ledningen inte kommer kunna köpa in en crack spelare innan transfer fönstret stänger och att vi står med spelarna som finns i truppen vi har idag när säsongen drar igång.

Det som skrämmer mig mest är när ja blickar framåt mot vårsäsongen och när de viktiga matcherna ska spelas. Tidigare har vi klarat av när Messi varit borta pga avstängningar och skador då Neymar tagit ansvaret.
Kan vi verkligen lita på att Paco, D Suarez, Arda, Gomes osv ska kunna dominera en match mot storlagen, jag ser det tyvärr inte det hända.

Får vi inte in vettiga spelare som kan ta tag i taktpinnen under en match så är jag rädd för att denna säsongen kommer bli väldigt medioker.
Annons: