/spanien/barcelona/forum/355.aspx/spanien/barcelona/forum/355.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Jarlma
2018-05-14 01:50
@ || #5 sergiobusquets:

Vad dillar du om egentligen? Han ska väl spela sina matcher även om han tjänar 1 miljon? Det gäller alla i truppen, dåliga eller bra skiter jag i. Det handlar om att vi kunde slå ett rekord och vår bästa spelare fanns inte tillgänglig VARFÖR? Om nu det hade varit Neymar tex hur hade de låtit då?
Barcelona Barca4life98
2018-05-14 01:49
Valverde har jag sedan i höstas klagat på. Ingen karisma, ingen tydlig spelidé, absolut inte i närheten av att kunna hantera nyförvärv och unga spelare på rätt sätt. Att inte kunna motivera en spelargrupp som kan bli historiska är uselt. Defensivt och fegt, riskminimerimg a lá Mourinho.

Det finns även en hel del så kallade startspelare som inte håller måttet längre, lever på gamla meriter. Det är dags att spela med hungriga spelare.
Framförallt ska Rakitic och Suarez bort men det finns även andra som ligger på gränsen. Det finns även ett dilemma med Busquets.

Busquets passar i lag som har 70 % av bollinnehavet och där han kan använda hjärnan för att läsa spelet. Lägg därtill att presspelet ska vara på topp för att han ska kunna få utnyttja sin kapacitet fullt ut.
I takt med att fler lag vågar spela mer offensivt mot oss och att vi inte dominerar totalt som vi gjorde under Pep så är Busquets för långsam. Hans passningsspel och fotbollshjärna finns det knappt ord för men när man har fler lag som verkligen kan spela boll så blottas hans svagheter allt för ofta.

Det jag menar gällande Busquets är att man aldrig kommer kunna spela ett spel som är såpass skräddarsydd för hans kvalitéer som under Pep. Du kan säkerligen hitta liknande spelartyper till Xavi och Iniesta men vi kommer aldrig dominera på det sättet som gör att Busquets kan göra det han är bäst på; spela smart, enkelt och läsa spelet. Under slutet av Pep-eran, under Tito Vilanova (R.I.P.) och Tata Martino hade vi problematiken av att spela med för få spelare som hotar samtidigt som vi hade ett stort bollinnehav. Lagen vi mötte hade lärt sig att försvara sig mot detta i kombination med att Messi var den enda spelaren som hotade.

Så som fotbollen ser ut idag måste man få in mer hotande spelare offensivt. Detta kommer det att resultera i fler bolltapp. Coutinho, Neymar, Dembelé etc. måste få göra det de är bra på och göra de sakerna som vi saknar. Resultatet av detta blir att bollinnehavet minskar något och att spelet blir lite mer böljande på grund av att risken för att bli av med bollen blir större.
För att lösa den problematiken måste man använda sig av ett presspel där samtliga 11 spelare lägger ner jobbet för att snabbt kunna återerövra bollen. Luis Enrique löste detta väldigt bra under perioder av sin tid hos oss. Busquets blev inte lika sårbar när Enrique fick till presspelet och fick Messi/Suarez att bidra i defensiven.

Dilemmat som finns idag och som fanns även i slutet av Luis Enriques tid är den optimala formationen som kan fungera runt Messi. Han vill inte ta en kantroll längre utan vill spela som Nr.10 utan defensiva uppgifter. Detta leder till att en mittfältare som Busquets blir ännu mer sårbar då vi tvingas spela med endast 2 centrala mittfältare. Spelet redan blir mer böljande till följd av att anfallsspelet behöver fler som kan göra sin gubbe. Presspelet finns inte kvar då Messi/Suarez inte orkar/vill pressa och mittfältet med Busquets och Rakitic är för sega. Detta i kombination med att andra lag blivit skickligare och spelar med mer bollinnehav.

Det finns enligt mig 3 alternativ om vi ska börja likna det gamla Barcelona igen;

1. Messi spelar som falsk 9 i ett 4-3-3 igen. Yttrarna ska kunna utmana, vara snabba och en av dessa ska kunna sätta dit bollarna (a lá David Villa). Busquets kan i så fall stanna kvar på sin position förutsatt att presspelet funkar och killen till höger om honom på mitten är dynamisk men spelskicklig. Arthur av det jag sett, verkar duktig på att vinna boll också. Med denna formation och dessa spelartyper kan man lösa mitt Messi-Busquets dilemma.

2. Busquets fasas ut, Messi fortsätter som Nr.10 och man försöker hitta rätt med en 4-2-3-1 uppställning (som vi spelar med nu). Busquets ersättare ska i sådana fall vara bollskicklig, smart men också vara snabbare och agera mer som en bollvinnare. Tänk er en N'zonzi som referens. Bredvid honom ska det finnas en spelartyp som Arthur/Thiago

3. Messi fortsätter som Nr.10, Busquets stannar men Kanté kommer in på mitten. Busquets får ägna sig mer åt det han är bra på och sköta en mer kreativ roll på det inre mittfältet. Kanté kan täcka så pass stora ytor att Busquets kan fokusera mer på att utnyttja sina styrkor (hjärnan och passningsspelet) än att kompensera för sina svagheter (snabbhet, styrka etc.). Kanté täcker ytor för nästan 2 spelare centralt vilket skulle kunna få Messi som Nr.10 och Busquets att fungera optimalt. Men det krävs även att backlinjen är spelskicklig och yttrarna tillsammans med Messi ger Busquets alternativ i uppspelsfasen.

Barcelona S.Eto'o
2018-05-14 01:49
Valverde: "We lost today, we tried to come back but their lead was too big." Matchen börja 0-0 inte 5-1.... känns som valverde är förlamad varje gång resultaten inte går hans väg. Varför tog han inte in paulinho istället för Paco. Paulinho har fan gjort 9 liga mål och är mycket målfarligare än Paco. Och slutligen, efter kvällens match tror jag att valverde aldrig kommer spela 4-3-3 något mer utan det blir 4-4-2 hela nästa säsong. Jag tror verkligen vi kommer att sjunka lågt med barto och valverde i spetsen.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-05-14 01:14
Syndabockarna är enkelt att hitta och ska förenkla så ni kan rikta eran kritik rätt. Föreslår även att ni sitter ner nästa toa besök då siktet verkar vara åt helvete 1: medlemmarna 2: barto 3: pep segura/Fernandez/sportsliga ledningen 4: valverde 5: spelarna (exklusive Messi) 6:fansen
Barcelona FCB-1899
2018-05-14 01:09
Jag förstår inte, hur kan vi förnedra real och spela ut de 2 gånger om den här säsongen men förlora mot Levante. Aja antar att det är fotboll och sånt som händer. Jag är varken arg eller ledsen, Dubbeln smakar lika gott. Visca Barca. Mot trippeln nästa säsong och då blir det 3 gånger trippel och vissa lag har inte ens vunnit trippeln en ända gång. Kärlek Barca bästa och finaste klubben i världen!
Barcelona BARCA-més que un club
2018-05-14 01:08
Valverde ger mig Cancer bara jag kollar på gubben usch sämsta tränaren i Barcas historia.
2018-05-14 01:08
Jarlma Nope han förtjänar än mer, han är ju tydligen hela laget. Eftersom dom 22 andra inte räcker till mot Levante så borde han även ha deras lön om han ska spela samtliga 60-70 matcherna/ säsong. Du borde ju hålla med mig nu om vi går efter din logik. Med Messi = vinst Utan Messi = ingen vinst Därav en högre lön till Messi och lägre lön till dom andra så djävlar kommer la pulga trumma på borta mot Levante som inte har något att spela om. Utan Messi hade vi inte kommit top 4, sug på den karamellen innan du rundar av kvällen :). När vi ändå är inne på att hitta syndabock, Roberto den idioten borde inte ha tagit utvisningen. Rfef borde inte straffa honom med 4 matcher, umtiti för i helvete måste hålla sig skadefri när vi har 2 ”finaler” kvar.
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:50
Nästa säsong kmr simone o zidane sätta kniven mot barca o inte ge upp så lätt. De känns som vv kmr tappa ligan nästa säsong. Men vi vinner copa o åker ut i semi cl
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:48
bayern. psg förlorar sina sista hemma matcher för första gången i ligan blir överkörda o idag blir barca men borta. Kul att barca lärde sig från dessa 2.
Barcelona Alltid min legend , Puyol .
2018-05-14 00:44
Messi är en av få stjärnor inom fotbollen som faktiskt är förtjänt av sin lön, han vinner titlar åt sitt lag på egen hand och generar mer inkomst till klubben än vad han kostar. Sen kan man absolut förvänta sig lite mer och kritisera honom när han vill "vila" för han inte orkar eller vill spara sig till VM. Både Valverde och Messi lär ju vara ångerfyllda efter ikväll , men även om bägge har gjort misstag måste ju förfan laget leverera??? Vi möter Levante och släpper in 5 mål , det är ju pinsamt. 80 % av dagens startelva håller inte i Barca, kvalitén är ju skrämmande. Jag är också lite besviken på Messi,men att lägga skulden på honom att vi inte går obesegrade är idiotiskt, han är anledningen att vi ens är ett topp-4 lag i ligan.
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:43
skulle kanske varit bättre om vi hade förlorat 5-1. Då skulle vv rykt men 5-4 så lär han stanna kvar.
Barcelona Jarlma
2018-05-14 00:42
@ || #5 sergiobusquets:

Han ska vara professionell och spela alla matcher dubbel eller inte. Han förtjänade säkert den efter choken i Rom också, rätt så roligt att du tycker att han förtjänar en så hög lön i övrigt.
Barcelona Beast Puyol
2018-05-14 00:41
Loco Lucho Vill bara påminna dig om en sak, Messi tjänar såå mkt så om du får reda på de då kommer du ändra din uppfattning helt. Jag förstår att Messi är mänsklig att han behöver vila MEN Barca åkte ut tidigt ur UCL mot ett skit lag som Roma så Messi har kunnat vilat en hel del. Vi va så nära att slå rekord då hade Messi kunnat delta i en halvlek de hade fan räckt. De stora problemet med Messi är hans mentala bit, tyvärr så är den biten för svag. Inte ofta jag säger de men CRs vinnarmentalitet är större än Messis tyvärr. Visst CR gör sig själv till något han inte mm ska dock tillägga att jag Ogillar CR så mkt.
Barcelona Jarlma
2018-05-14 00:39
V.V visade sina färger ganska tidigt, jag tänker på Neymar-gate och speciellt den träningen då Neymar i princip attackerar en av våra nyaste tillskott till truppen (Semedo). Han stod där helt likgiltig till situationen och sa i princip ingenting förutom att ganska tyst säga till Neymar att kliva av.

Och den här mannen ska hantera stjärnor och en klubb av Barcas dignitet.Hur många går in med en positiv känsla inför nästa säsong? Med en Messi som ständigt åldras för varje dag och en ledning som sitter hur länge till?
2018-05-14 00:38
Messi har redan levererat en dubbel, där han han har gjort sig förtjänt av lönen samt vilan. Så var glad att du får fira en dubbel pga ”familje” medlemmen.
2018-05-14 00:36
Så vi ska ta in en ännu defensivare tränare som inte satsar på ungdomar och som inte ens kan språket?
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:34
pep o lucho vann tripplar o spelat såg utmärkt ut medan vv vann dubbel o spelet ser helt förjävligt ut. Hönsgård där bak senaste matcherna. Utan sin defensiv tänkande har vv inte något att kma med. Dem senaste matcherna har de haglat in mål. Stegen har släppt in många fyror men en femma idag. Bara jag som tyckte att han inte gjorde nånting rätt. De kändes även ibland vi spela med 9 man, var som ett hav i mitten o bak
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:29
allegri ska lämna för arsenal, ta in han istället o vi kan nästan vara säkra på minst en dubbel
Barcelona Jarlma
2018-05-14 00:28
Så jävla patetiskt när man försvarar Messi som han vore någon familjemedlem. Killen tjänar hur många miljoner per år? Att han behöver vila när laget ska försöka slå ett rekord är ju tokigt! Vila för vad? Vi åkte ut ur CL tidigare än förväntat så han kunde spela dom här två sista matcherna. Jag vet att han fixat en dubbel till oss, men när du tjänar såna stora pengar som en cirkusartist så förväntar jag mig iallafall att han spelar 99/100 matcher, om han nu inte är skadad!

Och om det var Valverde som ville vila honom så kan han ju lika gärna packa väskorna och dra härifrån med en gång.
Barcelona Loco Lucho
2018-05-14 00:27
Och till Beast Puyol, han må inte springa lika mycket som Roberto under en match men att spela en hel jävla säsong, och vara den enda som faktiskt presterar på en hög nivå åtminstone 90% av matcherna tär ganska mycket på kroppen, speciellt för en som i fotbollsår börjar bli gammal. Folk här borde sänka sina krav och vara glada över att vi ens vinner titlar. Dagens Barca är inget annat än ett luftslott där Messi är det som håller upp slottet, skiter fullständigt i rekordet då det verkligen inte speglar vår säsong. Sviten borde ha brytits redan i Janurari borta mot Real Sociedad men på något sätt snubblade vi fram såhär långt.
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:25
Xavi

Hållet med dig, VI VANN ligan utan att förlora vilket var egentligen poängen men att gå obesegrad var bara ett plus. Precis som i skolan när man fått fulllpott men får också en stjärna de lika så bara plus.
Barcelona Xavi #6
2018-05-14 00:21
Medans folk sitter och sliter av sig håret härinne för att vi inte kunde obesegrade sitter jag och firar. En säsong fylld av en tråkig och defensiv fotboll, en säsong där vi inte lirat med någon spelare från ungdomsakademin osv.

Valverdes pragmatiska fotboll förtjänade inte att gå obesegrade. Jag är väl medveten om att det hade varit en historisk bedrift men den här säsongen har varit bland dom tråkigaste jag upplevt spelmässigt och var inte värda en sådan historisk bedrift.
Barcelona Loco Lucho
2018-05-14 00:19
Varför anklagar alla Messi för att ha svikit laget? Finns ju inget som säger att han självmant valt att vila, endast teorier av skribenter här på forumet. Herregud, lugna ner er.
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:08
efter dagens match så har jag sänkt mina förhoppningar om vv nästa säsong.. Ändå konstigt vrf starta mina när de kommit ut att man ska låna ut han till liverpool . Säkert bart som sa spela han.. Nöjd med ligan kanske cupen om vi vinner den. Cl kan vi glömma
Barcelona Beast Puyol
2018-05-13 23:57
De är klart som fan att Messi svek laget. Du har 2 matcher kvar o att bli HISTORISK. Messi svek laget när de väl hade sin betydelsefulla punkt. Sen får folk tycka vad ni vill men i min ögon så svek Messi laget grovt. Ni kanske inte ens vet hur mkt killen tjänar då kommer ni bli ännu mer besvikna. Messi gör 2 katastrofala matcher mot Roma mm vad hände vi vann den ena hemma med så mkt tur o lite tack vare Romas usla match på Camp Nou sen borta mot Roma hela laget under all kritik. Messi hade kunnat vila hemma mot Real Sociedad på Camp Nou då hade vi nog inte förlorat. Folk är roliga ingen vågar såga Messi för varför ska vi inte såga honom. Han tjänar så mkt då är det hans skyldighet att vara delaktig i de 2 sista matcher mm hur svårt kan de vara. Messi går hela tiden så hur fan kan han vara bränd. Hade Messi sprungit som Roberto match efter Match då hade jag förstått att han behöver vila.
Barcelona Trio el Mágico
2018-05-13 23:57
Är det någon här inne som har någon koll på Marlons utveckling i Nice? Tycker ändå att han spelade riktigt bra de gångerna han fick chansen innan utlåningen. Förövrigt så måste verkligen Mina bort. Inte nog med att han inte håller som mittback hos oss, han tar ju även upp en utav platserna som icke EU spelare...
Barcelona Bollinnehavet
2018-05-13 23:50
Och en sak till jag måste få ur mig innan jag dödar den har dagen...

DENIS SUAREZ!!!
Ge killen 90 minuter nästa match och en startplats i nästa års säsongsupptakt. Killen har verkligen visat sin klass i sina senaste inhopp.

Men så kom jag precis på att VV antagligen sitter säkert eftersom han är tyst som en mus vilket behagar ledningen till fullo. Så jag räknar kallt med Gomes tar Denis minuter även nästa säsong.
Barcelona Damon2022
2018-05-13 23:50
vill nästan att vi förlorar mot socied så vv ryker,
Barcelona II Barça II
2018-05-13 23:48
Många menar på att Messi svek laget genom att vila. Det är snarare tvärtom, laget svek Messi genom att släppa in 5 mål mot Levante. Messi har all rätt i världen att känna sig trött och behöva vila. Ibland undrar jag om vi som klubb hämmar Messi. Hade han kunnat vara ännu större i en annan klubb? Jag menar kolla bara vilka skämt till tränare han haft på senare år, Tata, Lucho och nu Valverde... Messi ensam besitter mer fotbollskunnande än dessa herrar tillsammans.
Barcelona Soko
2018-05-13 23:48
Sista gången vi förlorade en liganmatch var mot Malaga .. Nu var det alltså Levante.. och innan Malaga var det Deportivo . .. Två av dessa har åkt ur och den tredje var en nykomling.. Att det alltid är dessa "små" lag som sänker oss.. Underskattning eller vad är det snack om ?
Annons: