/spanien/barcelona/forum/285.aspx/spanien/barcelona/forum/285.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona koeman92
2018-11-07 18:37
@Passa_Bollen:

Jag förstår inte... varför?
Barcelona Passa_Bollen
2018-11-07 18:33
Det har läkt ut att 11 lag har smidigt planer på att bryta sig loss från Champions leage och göra sin egen turnering där prispengarna ska vara enorma.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Xaviesta
2018-11-07 18:25
Xavi #6 Det finns fler dimensioner än du verkar vara medveten om i situationer där en medspelare är på väg att löpa sig fri, annars hade jag inte behövt svara på ditt inlägg. Kanske såg Busquets att Coutinho behövde andas i 45 sekunder innan även han kan löpa med Alba för att eventuellt väggspela med honom vid behov eller för att vara redo på en eventuell Alba-patenterad snett-inåt-bakåt passning som han kan ta ett avslut på. Kanske såg Busi att målvakten var vaken och såg hela situationen och att det enda sättet att frispela honom korrekt hade varit att slå passningen perfekt på foten till Alba annars hade målvakten tjurrusat direkt. Kanske var det passningsalternativet svårt med en och annan Interspelare i vägen just då. Kanske hade spelet varit böljande fram och tillbaka ett tag innan momentet och han istället gav hela mittfältet chansen att andas iom övriga inte orkar hålla samma tempo uppe som Alba och hans hästlungor? Det kan också ha varit så att du satt hemma skönt i soffan med just chipssmulorna jag nämnde igår och ser allt som sker på plan ifrån din helikopter-vy och Busi helt enkelt inte såg det du såg och valde att säkra sidleds för att inte riskera ett bolltapp eftersom han såg att motståndarna var på väg framåt i banan? Han kanske smygläser här i vårt forum och ser hur vi behandlar spelare som står för bolltapp och ville inte riskera att säljas eller att få sin mamma förödmjukad här på SF? Ja du, jävligt många dimensioner som sagt. Kan det vara så att du stör dig på mig och mina inlägg i allmänhet och var tvungen att dra upp en helt meningslös situation där Busi för en gångs skull inte la den friställande passningen? Måste jag länka upp en video på alla gånger han lagt djupledspassningar som fått oss att komma i brallan och friställt lagkamrater genom årens lopp? Nej. Jag nöjer mig med att konstatera att sådan är fotbollen och ingen spelare är perfekt samtidigt som jag sticker ut hakan och påstår att Busquets är nästintill den perfekta fotbollspelaren.
Barcelona Infinit8Don
2018-11-07 18:08
Dembélé created more chances (4) and more crosses (3) than anyone else on the pitch during Inter vs Barça. He also had 3 shots on target. [md] Säger inte att dembele var grym men att folk kallar hans insats den sämsta någonsin i en Barca tröja etc är patetiskt. Han är en spelare som ska ta risker och vi är Barca, där spelarna ska ta risker. Inte Burnley.
Barcelona Xavi #6
2018-11-07 17:41
@ Xaviesta:

Förlår men det finns ingen tanke eller logik i att sätta en sidledspassning på två meter till Rakitic efter hundra passningar laget emellan när han kunde friställt Alba med en enkel djupledsboll. Det är ju väl det som är vitsen med bollinnehav att luckra upp motståndet och hitta dödsstöten när tillfället ges. Eller tycker du att Rakitic borde passat till Busquets istället för en löpande Alba när den sistnämnde assisterade mot Real respektive Rayo?

Han må ha haft lärare och medspelare i form av Pep, Xavi, Iniesta och Messi men Busquets långpassningar och djupledsbollar är ju dåliga för att vara en Barca mittfältare.
Barcelona Cule4Life
2018-11-07 17:39
Florenzi är en skön lirare.
Barcelona Infinit8Don
2018-11-07 17:20
Kimmich är min dröm på hb platsen. Dock känner jag att Roberto/semedo håller för tillfället.
Barcelona Soko
2018-11-07 15:42
Jag gillar både Semedo och Roberto men de ger oss huvudbry på högerbackpositioner .. Båda har fina offensiva kvaliteter men brister defensivt något kostar oss gång på gång. Så en stark högerback hade varit önskvärt ..Frågan är var hitta den ?
Barcelona Davids3
2018-11-07 14:56
Lenglet: "Jag ska göra det svårt för tränaren ifall han inte har bestämt sig för vem som ska ha platsen".

Gillar hans inställning!
Barcelona Infinit8Don
2018-11-07 13:20
Enligt uppgifter tränar messi idag på egen hand TROTS att truppen har ledigt. Underbart, han kommer tillbaka hungrigare än någonsin.
Barcelona J.Gamper
2018-11-07 13:05
Firade som om vi gjorde mål i CL final när Malcom gjorde 1-0 mot Inter och vad såg ut som vinst målet för Barca. Stabila och ett bättre val än Dembele tycker jag. Problemet är att han är bäst på Messis position på högerkanten...
Barcelona Xaviesta
2018-11-07 13:02
Lion24

Håller med dig i en hel del här men har samtidigt inte samma kravbild som du har. Det mesta du stör dig på gällande Dembele är i spelet utan boll och dom saker du kräver av honom ur den aspekten i din kritik är samma saker jag förväntar mig av en La Masia-skolad världsstjärna, Pique, Busquets, Xavi, Iniesta och Messi. Dessa herrar har fått spelet utan boll the Barca way installerad i väldigt ung ålder och blivit stöpta genom åren. Jag har inte dom kraven på Dembele för att dels har killen bara varit här 1,5 säsong varav nästan 1/3 av den varit skadefylld och dels för att jag inte tror att han blir långvarig hos oss, precis som Villa, Henry, Alexis, Neymar, Zlatan, Halilovic osv. Det är ju tradition hos oss sedan länge och det vet du ju själv, stjärnor och upptrissade talanger är ur katalaners ögon bara här på "besök". Ett par säsonger max innan dom skeppas iväg eller alternativt självmant söker nya äventyr. Tillfälliga njutningar för dom med försmak av en snabb "fix".

Det var alltså spelet utan boll, om jag nu får lov att använda Lion24-språk. I spelet MED boll så kan jag inte se många fel förutom 5-6 bolltapp som dessutom allihop var i ditt favoritområde framför motståndarens backlinje vilket egentligen inte ledde till några enorma farligheter. Extremt hög fart på regntung plan med blöt boll. Klicka gärna på länken om du har 4 minuter för alla hans touch under matchen och du hittar egentligen inget att klaga på nämnvärt förutom några enstaka misslyckade försök i genombrott/dribblingar. Ingen fantastisk insats av fransmannen men heller ingen katastrofal som du fick det att verka som if you ask me.
Barcelona Kröjjffar´n
2018-11-07 12:16
Andreas FCB Nu var min kritik inte riktat mot någon enskild "åsna", utan tyvärr mer allmänt hållen än så. Överdrifterna fortsätter flöda över vårt forum, som om syndafloden vore nära förestående. Ignorans ska inte ignoneras. Tvärtom så ska den lyftas fram till allas beskådan tills nå´n kommer på bättre tankar, än att göra sig själv till allmänt åtlöje.
Barcelona Soda Popinski
2018-11-07 12:10
Malcom! Så otroligt vackert att se hans förlösande mål, firandet ska vi inte ens prata om! Kändes hela vägen in i hjärtat. Den killen verkar ha en fantastiskt inställning. Jag tror verkligen på Malcom! Grattis grabben!
Barcelona Andreas FCB
2018-11-07 11:43
@Kröjjffar´n:
Det kommer alltid finnas "plast". Bara ignorera. En riktig supporter kallar inte sina spelare för korkade åsnor. Säger sig självt.
Barcelona Kröjjffar´n
2018-11-07 11:41
@Dreamteam09:

Man kan bara hoppas att de som skriver liknande inlägg, någon gång i en alltför avlägsen framtid, inser att det säger så mycket mer om dem själva än om någon annan.
Barcelona II Barça II
2018-11-07 11:22
@Lion24

Du verkar ha väldigt många förutfattade meningar när det kommer till Dembele.
Vart har du fått ifrån att han inte vill förbättra sig och inte vill ta hand om sig själv? Det är endast spekulationer från din sida.

Inte ens Messi är helt perfekt under en hel fotbollsmatch, men det kräver du utav Dembele?

Finner det mycket underligt att det endast Dembele som måste göra en perfekt match för att få godkänt i betyg.

Hade du sågat hans insats lika hårt ifall det var en spelare från egna ledet? Det tvekar jag faktiskt på..

Hur kommer det sig att du inte nämner bolltappet som faktiskt ledde till ett baklängesmål?

Ja just det, det var Busquest som fumla med bollen och Roberto som var svag i närkampen, då är det inga problem.
Barcelona Arda-Turan
2018-11-07 10:46
De två lagen i La Liga Suarez gjort flest mål mot; 1. Real Madrid (9 mål) 2. Real Betis (9 mål)
Barcelona Ribohn Fan
2018-11-07 10:28
Det jag bara vill skriva angående tappa boll, är att i ett fotbollslag måste det finnas spelare som tar risker och utmanar sina motståndare. Då innebär det också ett antal bolltapp.
Om den typen av spelare vid antal bolltapp tappar självförtroende och slutar att utmana, det är ett större problem än att dem tappar boll.

Så Messi, Dembele och Coutinho och byket måste få tappa boll.
Barcelona Cule4Life
2018-11-07 10:23
Måste säga att Coutinho var helt magisk igår. Han lekte med hela Inter igår. Synd bara att inga av hans framspelningar eller skott gick i mål. Handanovic var grym igår.

Det jag märkte med Coutinho var att han började med bollen djupare ner på vår planhalva. Vilket gav han utrymme och tid. Vill gääärna se Arthur Busquets Coutinho på mittfältet.
Barcelona Passa_Bollen
2018-11-07 09:34
Ribhonfan Din beskrivning om Messi är snedvriden med, skapar man flest lägen, mest mål och mest assist så tappar man bollen. Att jämföra dembele med Messi är ju en Klass för sig om man ska se helhetsbilden. Dembele är inte i närheten av nån kategori i princip Och att Messi har svårt att spela fel vänt mott mittfält/försvar är ren nonsens. Eftersom man i princip har omöjliga krav om att Messi ska lyckas med precis varje anfall. Messi skapar ofta omöjliga passningar och hockey assist möjligheter som medspelarna inte ofta tar vara på chanserna. Jag vet inte hur många gånger jag sett Messi felvänt och gjort omöjliga farliga passar, dribblingar och allt annat. Men som sagt det finns hur många saker som helst att ta hänsyn till. Hur många spelare markerar Messi samtidigt som spelare markerar dembele... vi har våra åsikter men det smartaste är att se helhetsbilden.
Barcelona DM1982
2018-11-07 09:27
Jag skulle vilja se statistik som visar att Messi har överlägset mest bolltapp i Barcelona. Känns extremt tveksamt. Min kritik mot Dembele kvarstår, hans bolltapp är för många och han verkar allmänt loj på planen. Som det det ut nu så kommer han inte kliva upp en nivå till och det kommer krävas. Börjar lukta utlåning på honom men jag hoppas att han skärper till sig.
Barcelona Ribohn Fan
2018-11-07 09:15
Lion24 Din beskrivning över Dembele låter mer som om det gällde Messi och då är jag seriös. Messi är den spelare överlägset som har flest bolltapp i Barca. Han har väldigt svårt att anpassa sig till ett spelsystem, där det gäller att koncentrera sig på både ett offensivt och defensivt spel. Då han bitvis i matcher helt tappar fokus och mest går på plan. Messi har också väldigt svårt att spela felvänd i ytan mellan Motståndarnas försvar och mittfält och ska alltid söka ett rättvänd läge genom att söka upp Busquets och bollen. Det ska nu bli intressant när Messi är tillbaks och se om det blir ändringar i speluppställningen på nytt. Valverde har ju verkligen hittat en spelformation 4-2-1-2-1, som verkligen fungerar väl. Kommer Messi att finna sig i att ta samma roll som Rafinha och Dembele. Alltså ligga i ytan mellan motståndarnas mittfält och försvar och inte alltid hämta boll och kommer han ta jobbet i pressspelet och likt en mittfältare ibland falla ned och ta en yta eller kommer han göra som han brukar göra, ställa sig bredvid Suarez och titta på. Men jag kan förstå Messi är världens bästa fotbollsspelare och kan göra vad han vill, men jag var bara ute efter jämförelse.
Barcelona Mess1
2018-11-07 07:29
Jag tippade 3-0 till Barca innan matchen och det skulle fan bilvit det! Vi dominerade hela matchen de var de sista framförmål som inte blev helt rätt, många avslut som inte ville in. Inter vad hade dem? 1 skott 1 mål sjukt att vi inte kunde vinna denna matchen men men.

Suarez kämpade och visade vilja men han måste sluta gnälla på dembele, couthinho osv när dem tar avslut! Han missade grovt på vissa själv.

Raketic var enligt mig vår sämsta spelare igår? iallfall en av, vissa tillfällen då han kan slå en direkt pass offensivt för att skapa oreda nä då tar han emot bollen och lugnar spelet och sedan slår en passning som många gånger för i sidleds. Sen hade han många avslut som var långt ifrån att bli något mål.

Dembele hade några bolltapp men annars tycker jag faktist att han bidrog med bra saker, jag tycker att han gjorde en bra match.

Coutinho klarade av att spela mer än 65 minuter denna gången och var grym!

Malcom gör ett riktigt fint mål, den kropps finten som ställer Inters försvarare helt, aaahhh det var snyggt! Synd bara att vi inte vann med 1-0 då hade det betytt ännu mer.
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-11-07 07:22
Xaviesta Det är ingen idé, det är redan förbestämda åsikter innan han ens har tagit sig in på planen. Han tappade bollen ca 4-10 gånger i en ytterroll i ett offensivt Barcelona mot ett lågt Inter i skitväder.
Barcelona Lion24
2018-11-07 04:15
Xaviesta

Precis som skribenten "Jarlma" här nedanför understryker så kanske mina val av ord var någorlunda överdrivet. Det enda jag kan säga att jag var så förvånad på den insatsen att jag inte kunde behärska mig. Normalt så vet du (kanske) att jag brukar formulera mig mycket djupare och sakligt. Men insatsen gjorde mig spyfärdig.

Den officiellt sämsta spelaren på universum kan också ha några fina moment under en match. Man kan säga "i 37:e minuten gjorde X en fin löpning" och i den 54:e gjorde samma spelare en fin genomskärare. Men jag är inte ute efter vissa moment eller minuter i spelet. Jag tittar på vad den här spelaren har bidragit med i 90 (80 i det här fallet) minuter. Jag kan också säga att i 11:e minuten tappade Dembele en boll som ledde till en kontring eller i 73:e var har han inte lika hungrig som andra lagkamraterna att erövra tillbaka bollen.

Hur koncentrerad var Dembele under den här matchen? Hur pressade han? Intensivt? Vart rörde sig spelaren? I vilka ytor? Hur var första touchen? Jag kan hålla på hela natten. Ousmane Dembele, om man studerar han noga, ser man en väldigt okoncentrerad fotbollsspelare. Med okoncentration tillkommer bolltapp och allmänt slapphet. Du är inte i matchen men du kan ha dina perioder. Jag får den uppfattningen att Dembele tar inte det här seriöst, vilket man läst om i oändliga artiklar. Och du vet vart jag står gällande professionalism och allt det där.

Dembele tappade sin startplats i VM. Didier Deschamps sa så här om han för nån månad sen:

"I think that he’s not totally conscious of the demand that is placed at a high level". Källa på länktips.

Dembele tappade sin plats mot Rafinha de senaste stormatcherna. Jag är inte mycket för Valverde men jag förstår han när det gäller den här spelaren. Han spelar i FC Barcelona, vi tävlar om tripplar varenda säsong och du kan inte spela fotboll på en högre nivå. När du är okoncentrerad och inte vill förbättra dig, ta hand om dig, då kommer du aldrig få min respekt.

Till spelet på planen. Jag blir rädd när bollen är på väg till Dembele. Vi ser fotboll på olika sätt och du kanske gillar att han försöker och du ser möjligtvis säker jag inte ser. Men jag personligen hatar att förlora boll. Jag vill ha den i ägodel hela tiden, då är jag trygg. Som spelare så måste du naturligtvis försöka, för varje gång man dribblar så försöker man. Men du måste hitta dina moment. Dembeles position är ingen ytterposition, det är inte David Villa eller Pedro som slickar kanten för att öppna upp i mitten. Nej, nu är yttrarna positionerade i mitten istället bredvid Suarez. Man ser ofta hur Coutinho eller Dembele positionerar sig på den yta jag pratat om oändligt många gånger: bakom motståndarens mitfält och framför motståndarens backlinje.

När du positionerar dig på den ytan, då krävs maximal koncentration. Ibland passar Rakitic dig, värdera då om du kan ta med bollen på en touch och vrida kroppen samtidigt eller bara passa tillbaka så att bollen jobbar och alltid är igång. Rakitic passar vidare, vi har tålamod och sen får Rakitic bollen igen, när vi förflyttad bollen med tålamod så ha vi också flyttad några centimeter på motståndarna. Då kanske Dembele kan ta emot bollen med en bra första touch och vrida kroppen och komma rättvänd mot mål.

Men jag ser tvärtemot. Jag ser bolltapp på bolltapp. Okoncentration, dålig förstå touch, väldigt dålig i presspelet där han knappt vinner några bollar, felbeslut på felbeslut. Och det här är återkommande hela tiden! Sen får han kanske en extra yta att spela på där han gör en fräck grej men hade man enbart sett dom momenten då hade fotbollen hållt en väldigt låg nivå. "Han är ung". Absolut, men grabben vill inte lära sig själv.. folk inom klubben har klagat på hans diet, hur ofta får du höra det inom fotbollsvärlden? Dembele är säkert en bra spelare, men han är inte den spelaren i mitt Barca där man värnar om bollen, behandlar den, hatar att förlora den, älskar att jaga tillbaka den, tänker med den. Alla tappar boll, ja, ingen är felfri. Men du kan inte påstå att någon tappar bollen lika mycket som Dembele, eller ens är i närheten av det. Då måste jag byta glasögon. Dembele är helt enkelt en alldeles för dålig fotbollsspelare för det spel Valverde har implementerat och för klubbens filosofi. Det finns många faktorer men Dembele är högst bidragande själv då han inte verkar ta det här på allvar. Och i min värld så är det här allvar! Sen kanske nån annan tycker att man ska ta det lugnt lite med kraven, "let them enjoy", och det respekterar jag men jag anser att man alltid måste kräva och söka efter perfektion.
Barcelona Jarlma
2018-11-07 02:56
[QUOTE=Lion24]Det jag såg av Dembele ikväll var en av de allra värsta insatserna jag sett en fotbollsspelare göra under hela min livstid som jag har sett och följt fotboll. [/QUOTE] Snacka om att överdriva något enormt.
Barcelona Xaviesta
2018-11-07 02:22
Lion24 Utveckla gärna! Menar du hans avslut på mål direkt i första minuten som Handanovic tvingades släppa ut till en hörna eller menar du hans skottfint som skickade två Interspelare till korvkiosken på plan 2? Du kan absolut inte mena hans vackra kombinering med Roberto på kanten i andra halvlek. Du kanske pratar om flera av hans inspel till bl a en för kvällen urusel Suarez, tekniskt sett? Uruguays stolthet som för övrigt alltid ger oss 100 procent på planen och i dom där 100 procenten hittar vi ibland världsklass prestationer som mot Rayo senast medan vi andra ggr hittar prestationer som får oss att känna att "min mormor hade gjort bättre", tex hans insats ikväll. Han var ju överlägset sämst på plan om nu någon tvunget måste hängas upp vid testiklarna på torget. Nej, när någon varit fullständigt under isen i 90 fulla minuter så förtjänar vederbörande att aspirera på titeln "den sämsta insatsen jag har sett under min livstid". Ett gäng bolltapp och en felslagen hörna i ett ihållande ösregn räknas inte dit i min bok iaf. Tvärtom tycker jag att han var pigg ikväll och visade en hel del vilja att ständigt gå framåt i banan - speciellt under första halvlek. Var det inte sådant vi efterlyste i forumet under Tata Martino när halva forumet ville sälja självaste "sidleds-Xavi"? När vi nu har spelare som vill framåt, tex Coutinho och Dembo så klagas det på bolltappen och spelarna sågas längs fotknölarna. Det här forumet i allmänhet och den här nya generationen culés i synnerhet vet själva inte vad dom vill ha. Det enda som duger är instant gratification för dessa evolutionära bromsklossar. Mat? Onlinepizza och det finns hos dig inom 45 min. Kläder? Amazon.com och du hämtar det i butiken 4 dagar senare. Dejta? Just swipe right, boom here she is! Allt ska ske nu nu nu nu nu annars är det bajs. Dembele måste löpa 12 km, ha 100 i passningsprocent, göra ett hattrick och ha NOLL felmottagna bollar samtidigt som han fattar rätt beslut under samtliga 90 minuter i vartenda moment av spelet i varje match vid 21 års ålder annars ska han säljas, bänkas eller slängas. Dembeles spelstil kommer att garantera sporadiska bolltapp under resten av hans karriär. So what? Suarez tappar boll ofta, Messi ibland, Busquets ibland, Pique ibland, Coutinho ibland, Roberto Semedo Alba ibland. It's called football. När du som forumsansvarig väljer att överdriva så pass i din beskrivning av hans insats så får du åtminstone ge en utförlig motivering till hur det här var den sämsta insatsen du har sett i hela ditt liv. Jättekonstigt för övrigt att ingen expertkommentator eller någon annan fotbollsfilosof uppmärksammade detta och beskrev hans insats ikväll med liknande ord. Men jag är idel öra som sagt och ypperligt nyfiken på din formulering kring detta. Vill avsluta med att jag inte på något sätt har en agenda att försvara Delmbele som individ till varje pris utan snarare är jag ute efter att klubba ner ologiska överdrifter, må dom vara riktade mot Dembele eller tom mot Valverde som jag själv knappast har på min favoritlista av tränare i Barcahistorien. Att beskriva honom med vackra adjektiv som hora och fitta som några gjorde tidigare ikväll är inte något jag tycker symboliserar med FC Barcelonas grundvärderingar. Jag väntar ivrigt på dina tankar om Dembele och jag förväntar mig en lika bra verbal fight som vi brukade ha förr om åren med Alexis och Pedro i färskt minne.
Barcelona FCB_Messi
2018-11-07 01:08
Lion24 Håller helt med dig . Jag var på plats och såg alla hans bolltapp Live. Det var ingen vacker syn kan jag säga dig . Varje gång tänkte man ”men HUR” ”vad sysslar han med”. Väldigt frustrerande att se på. Vet inte vem ni tycker var bäst på plan från tv vinkeln men från plats stack Alba ut mest. Han var överallt ! Även Arthur och Busquets såg väldigt stabila ut. Däremot blev jag liiite besviken på Roberto. Och även Suarez. Visst han sprang som ett djur men precis som Dembele gjorde han väldigt många misstag, och då pratar jag inte ens om alla hans klena avslut .
Barcelona Lion24
2018-11-07 00:36
Det jag såg av Dembele ikväll var en av de allra värsta insatserna jag sett en fotbollsspelare göra under hela min livstid som jag har sett och följt fotboll.
Annons: