/spanien/barcelona/forum/258.aspx/spanien/barcelona/forum/258.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lion24
2018-11-12 20:51
Messi-Alba-Messiiiiii

Struntprat! Känner du Dembele? Brukar du umgås med han? Eller har du inside-information som vi andra inte har? Du kanske känner nån som känner Dembele. Notera ironin.

Jag kommer aldrig stötta eller backa en spelare som inte vill ge eller göra allt för FC Barcelona.
Barcelona Messi-Alba-Messiiiiii
2018-11-12 20:10
Deschamps (France coach): "I know his excuses when Dembélé arrives late. In his defence he will say: 'I am not the only one.' Ousmane has a bit of a habit of being late." Deschamps: "Whether for his club or in the French national team, he should be a little more attentive to the things that are part of the day-to-day life of an elite-level footballer." Deschamps: "He's young, so I am not losing hope that he will realize what it means to be a world class footballer. The sooner he stops with his excuses, the better it will be for everyone." Deschamps: "I know what Dembélé is doing and it has to change." Om han skulle spela under Guardiolas tid skulle han frysas ut Alá Ibra style! Nää skämt åsido killen bör ändra sin attityd och inställning eller dra sitt pack.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona tikitaka
2018-11-12 19:20
Någon som vet vad utfallet blev av denna skandal? Eller har det kanske bara blivit ”bortglömt” som i vanlig ordning...
Barcelona påfågeln
2018-11-12 18:19
xG-kartan visar ju i varje fall att Barca kunde vunnit matchen, det är alltid ett bra tecken (Barca brukar ofta göra fler mål än vad expected Goals anger). Att släppa till så många chanser är givetvis inte bra, men förhoppningsvis kan Valverde fixa defensiven.
Barcelona Messi-Alba-Messiiiiii
2018-11-12 17:34
Rafinha uttagen till Brasiliens landslagssamling!!!! Unnar killen allt gott, minns vilken galen form han var i innan skadan mot Roma. Han har aldrig vart sig lik sens dess.
Barcelona påfågeln
2018-11-12 17:10
Oj, vad negativt det var här då. Visst, en dålig första halvlek, sånt händer. I andra öser man ju på, kanske inte nödvändigtvis på Barcavis, men kunde mycket väl fått resultatet med sig. Okoncentration hos mittlåset + målvakt är det enda som skiljer vinst från förlust. Bra med lite landslagsuppehåll så Pique får vila och reflektera lite.

Kul förresten att Alena och Munir fick spela, alla tre inhoppare visade att de är redo för mer speltid, hoppas Valverde kan fixa att rotera ordentligt nu, bänken har visat vad de kan.
Barcelona Infinit8Don
2018-11-12 16:50
Soko Om jag ska förklara vad Arthur bidrar med kort: Arthur är en controller på vårt mittfält, han är ingen offensiv spelfördelare och han är ingen bollvinnare. Han är en controller som ska kontrollera tempot i matchen, ge oss andrum, spela oss ur press osv. Precis som xavis roll var. Visst har inte Arthur börjat slå massa genomskärare a la xavi ännu, men sådant kommer med tiden. Vi ser redan hur han slår dem då och då, exempelvis mot Inter på san siro. Dessutom spelar Arthur i min bok på fel sida. Han ska spela till höger på innemittfältet i ”6-rollen” och ha en mer offensiv playmaker som gör sin gubbe etc bredvid sig. Likt xavi som hade Iniesta bredvid sig. Arthur gör precis det han ska, genomskärare etc kommer med tiden. Han ska inte vara en som gör sin gubbe o skapar chanser. Det ska vi ha en annan som ska göra, exempelvis coutinho. Arthur är livsviktig för oss, en spelartyp vi saknat sedan Xavi. Man ser ju tydligt hur vi i princip varje gång han byts ut tappar kontrollen på matchen.
Barcelona Soko
2018-11-12 16:42
Har Valverde nån assisterande? Har aldrig sett någon gå fram och ge råd och tips? Som tex Burgos ger Simeone . Har aldrig sett honom diskutera med sitt team som Pep Guardiola gör .. Valverde verkar vara en envis jävel som bara kör med sig själv..
Barcelona Smogen
2018-11-12 16:33
@Infinit8Don:

Det är ju tyvärr troligare att vi förlänger med honom. Men vem vet, jag kan ta en 5-1 förlust mot Atletico om det innebär att VV får sparken.
Barcelona Soko
2018-11-12 16:31
Jag försöker förstå mig på Arthur som spelare och hans roll i laget. Att han är bolltrygg och hanterar pressen är en positiv grej man ser på honom.. Vad mera konkret bidrar han till när vi anfaller och försvarar ? Han passar säkert och tryggt till närmaste spelare och sällan slår en djupledsboll eller framspelning något tex Xavi var bra på. Han känns det som inte heller vågar med genombrott som tex Iniesta var mästare på.. Har inte sett honom våga dribbla sig igenom sina motståndare och öppna upp ytor.. Defensivt är han heller inte så stark och tuff att kunna hjälpa försvararna som tex Arthuro Vidal kan bli ...
Eller är ni av andra uppfattningar ?
Barcelona Infinit8Don
2018-11-12 15:58
Alltså helt seriöst. Bara efter matchen när man hörde VVs uttalanden: 1. Vi visste att vi inte skulle kunna kontroller matchen fullt ut. 2. Jag lämnar inte med tanken att dem var bättre än oss. Helvete valverde.... din sopa. Egentligen borde ledningen kickat honom idag men nä. Det kommer ju inte ske.
Barcelona Infinit8Don
2018-11-12 15:43
Grattis messi! Återigen leker han hem ligans bästa målskytt (Pichici Award) och La ligas MVP (Di Stefano award). Totalt överlägsen ännu en gång.

Och om cirka 2 veckor tar han emot sin femte guldsko för bästa målskytt i hela Europa och slår då ett historiskt rekord med totalt 5 st guldskor. Vamos.
Barcelona Katalano
2018-11-12 15:41
Ribohn Fan

Tack för förtydligandet. Just att mittfältarna står på linje har jag också lagt märke till senaste matcherna. Framförallt att Rakitic inte tar löning till öppen yta för att visa sig när Arthur har bollen och de har en spelare eller 2 emellan sig. Mittfältare på linje är motsatsen till triangelspel och självklart är detta något som irriterar mig.
Barcelona Soko
2018-11-12 15:20
@Damon2022:

Borta skulle jag bli mindre orolig än hemma.. Det är på Camp Nou där det oceanen ligger.. Vi spelar mer öppet hemma och när vi tappar bollen är det autobahn för motståndarna... Varje gång motståndarna kontrar på ser det ut som om Camp Nou är dubbelt så stor. Betis som gjort 8 mål på 11 matcher gjorde 4 igår och det på bortaplan.. De kunde ha gjort 4 till. Ja tänk då vad dessa lag du räknar upp hade kunnat göra eller spelare som Mbape och Mane...
Barcelona Damon2022
2018-11-12 15:06
möter vi city,Liverpool, Dortmund, Bayern, kanske psg kommer få stor stryk borta mot samtliga lag. Kmr bli så sönder kontrad på Robertos kant.
Barcelona Damon2022
2018-11-12 15:04
vv Barca är sönder lästa, alla vet vi kmr spela Arthur i mitten tsm med raktic o busq sen messi o suarez sen samma backlinje. medan i Liverpool o city dem kan ha olika elvor men inte behöver ändra taktisk nånting. Men i Barca vi byter ut 1-2 spelare hela laget faller om vi ok bra lag. Speciellt borta de räcker med vi möter nåt lag som kan passa och vi börjar läcka mål. Släppa in 18 mål efter 12 matcher nästan 2 mål per match. De mkt oroande.
De enda jag kan se är att Semdo måste spela hb sen har om man vill Roberto ifall de behövs rotera. Vidal är en som hungrig lejon när han kmr in. De går inte jämföra han med nån i laget, Raktic är för mkt defensivt och skapar 0 framåt. Igår såg vi att Arthur är trött hela mittfältet somnar till. Om vv inte börjar starta vidal så han riktigt dum. Vidal kan spela box till box. Han är typ överallt på plan tillskillnad mot raktic. I Bayern han spela i en 4-2-3-1 och vi har 4-3-3 så han bör klara då vi har en 1 extra mf.
Barcelona the cameroonians
2018-11-12 14:43
Ribohn Fan

Jag reflekterade över samma sak, det där med uppspelen.
Noterade att Arthur ibland fanns spelbar i en hyfsat öppen yta, men ter Stegen valde hellre Suarez som uppspelspunkt.

Frågan är om detta var ett taktiskt beslut av Valverde eller om självförtroendet i tyskens passningsfot svek honom.
Precis som du skriver är avstånd och höjd på mittfältarna en viktig faktor för att underlätta uppspel och ta udden av motståndarnas press.

Annars gjorde Betis det bra som överbelastade Piqué/Roberto och fick till många en mot en-situationer mot våra långsammaste spelare. I det avseendet vann Setién matchen mot Valverde.

Motmedlet hade ju varit att sätta in ytterligare en mittfältare, men Valverde gav upp idén om kontroll och satte in Vidal och Munir istället. Orsaken var att skaka om a la Lucho snarare än att återta kontroll som Guardiola - om vi nu ska använda liknelser.
Vet inte om dynamiken blev så mycket bättre även om vi vann halvleken med 3-2. Det blev lite mer på vinst och förlust. Lite desperat.
Barcelona A good coach is everything!
2018-11-12 14:33
Xaviesta // Tror nog dom flesta här inne är överens om att Bortomeu och hela juntan runt omkring honom är skrot. Med det sagt så menar vi att det har blivit betydligt sämre när dem har hitta en riktig nicke docka till tränare som verkar vara närmare Stokes fotbollsfilosofi än Barcas! Håller dock inte med om att det kvittar, för jag tror definitivt att en tränare exemplevis kan göra mycket. Åå med rätt tränare så får rätt spelare på plan som gör mycket oavsett ledningens fotbolls filosofi. Så när jag säger att man inte kan få allt i livet så menar jag att visst vi har skrikit oss hesa kring ledningen. Men när Bortomeu vann valet så övertygande så försvann det lilla hopp man hade om en förändring i ledningen. Men förstår att du blir trött på allt tjat på tränaren och spelare när problem i sig är djupare. Tror många nog bara är ute efter en fin fasad tills vi byter ledning. Just nu har vi inte ens det !
Barcelona Ribohn Fan
2018-11-12 14:25
Katalano

Nu beskrev jag tidigare hur dem skulle spela utefter Valverdes spelsystem.
Alltså! Betis flyttade i första halvlek högt upp för att sätta press på oss och spelade mer eller mindre man mot man.
När vi får press på oss i uppspelen har vi haft en tendens en längre tid när vi spelar med Busquets, Rakitic och Arthur, att alla vill möta boll och hamnar mer eller mindre på linje. I matcherna utan Messi har Coutinho och Rafinha/Dembele, då tagit ytan på djupet på mittfältet och har då varit spelalternativet till att ta bollen till motståndarnas planhalva.
Som det blev igår när dem nämnda mittfältarna kom så lågt ned och forwards så högt upp, blev att vi var tvungna att slå långt på Suarez och Messi(Malcom inte spelbar) slutade att vi tappade boll och kontrollen på första halvleken.

Barcelona srki.
2018-11-12 13:57
[QUOTE=Godino83]Vart kan man se dokumentären take the ball, pass the ball? [/QUOTE] Jag hittade dokumentären på Amazon, finns att beställa för dryga 10 pund.
Barcelona Godino83
2018-11-12 13:53
Davids3 jag läste att dom börjar sända den 9 november på biograferna och den kommer gå att köpa/ladda ner den 12 november.
Barcelona Xaviesta
2018-11-12 12:54
Låt mig förresten svara på följdfrågan på mina inlägg redan nu också: "Ja men vad fan tycker du vi ska göra då?!" Alla får göra som dom vill men i mitt fall så är min filosofi busenkel. Jag stöttar mitt lag oavsett vem som spelar i startelvan och jag hånar inte mina spelare. Jag fortsätter supporta i väntan på bättre tider. Bartomeu-eran är inte den första hemska jag har upplevt och vid det här laget vet man hur man bör gå tillväga för att inte förlora sin själ och sin kärlek för klubben. It's not my first barbeque.
Barcelona Xaviesta
2018-11-12 12:48
a good coach Tack för att du tydliggör. För mig innebär dock bänken att man syftar på spelarna som sitter där. Hursomhelst var min poäng med hela mitt inlägg att det är skitsamma hur vi formerar startelvan eller vilken siffer-formation Valverde ritar upp då vi har större problem längre bak i ledet än både spelare och tränare. Jättetjatigt, I know, men inte mindre sant för det. Så länge vi har fel ledning som anställer fel sorts tränare som i sin tur har har många fel spelartyper till sitt förfogande så är det skitsamma om man bänkar Dembele och spelar Malcom eller att man säljer Pique och köper in världens bästa mittback istället. Malcom är ingen frälsare och Arthur på plan innebär inte 3 poäng per automatik. Det är detta jag har svårt med i forumet. Euoforin som blommar upp när folk får se sin favorit i elvan och sedan glåporden som följer när man förlorat matchen med 4 mål insläppta. Vad fan trodde man liksom? Förluster av den här magnituden kommer fortsätta att inträffa med jämna mellanrum då vi har gått bort från vårt grundspel och filosofi helt och hållet. När du sedan svarar med "vi tycker man ska börja på bänken" så förmodar jag såklart att du syftar på att vi borde spela den och den istället för den och den i startelvan medan jag känner mig likgiltig i de frågan. Därav att jag tyckte du borde byta nick. Även om du nu syftade på att vi måste byta tränare så är Jag likgiltig i den frågan också då det inte räcker. Tränare anställs inte av rätt anledningar sålänge Bartomeu sitter kvar. Spelare värvas inte av rätt anledningar så länge ekonomen och den självutnämnde icke-folkvalde presidenten Bartomeu sitter kvar. That's my whole point. Jag må vara syrlig i mina svar men narr gör jag inte av dig.
Barcelona Arthur Melon
2018-11-12 12:27
Fick Valverde någon matchtröja ifrån Betis-spelare igår med en text om sin underbara fotbollsfilosofi?
Barcelona A good coach is everything!
2018-11-12 12:16
Xaviesta // Hehe förstår inte riktigt din ironi eller om du nu försöker göra narr av en.. När jag säger bänken så menar jag VV då han också sitter där ! Där av är mitt nick fortfarande top notch ;)
Barcelona Cule4Life
2018-11-12 12:00
Stegen
Pique Umtiti Lenglet
Vidal Arthur Busquets Alba
Messi Suarez Coutinho

Tror denna elva hade funkat bra. 343 system.
Barcelona Davids3
2018-11-12 11:57
@Godino83:

På följande hemsida kan man se att den visas på biograferna i GB. Kommer alltså dröja ett tag innan man kan streama.
Barcelona Katalano
2018-11-12 09:47
Ribohn Fan

Jag missade första halvlek igår, så detta inlägg blir hel utifrån hur du beskriver den.
Hur kan du kan tycka att Messis och Malcoms bredd på planen skulle vara något negativt. Detta om något borde ju sära på motståndarnas försvar så att det finns ytor för övriga spelare att spela runt på. Om de dessutom spelade man man på våra anfallare så borde det finnas ett hav av ytor offensivt att utnyttja. Arthur och Rakitic borde ha tagit ytan du beskriver mellan motståndarnas mittfält och försvar i så fall. Jag får det inte riktigt att gå ihop, kan du utveckla?

Just bredden på anfallarna är något jag saknat. Sen måste de dessutom ta djupledslöpningar förstås.
Barcelona Katalano
2018-11-12 09:37
Soko

Håller med dig. Defensiven är för närvarande ett stort problem. Att vi förlorar mot Real Betis trots 3 gjorda mål framåt är riktigt illa.

MaTS gjorde en tavla denna matchen, men så som han lirat senaste året så tänker jag inte ens lägg någon skuld på honom. Laget tillät Betis anfalla i våg efter våg. En riktigt bra utförd match från deras sida, absolut. Men hade Barca klivit ut med rätt inställning och haft ett tryggare grundspel så hade vi vunnit matchen ändå. Sen ska jag tillägga att trots den dåliga defensiven overall så lade jag märke till några riktigt bra ingripanden från Lenglet under matchen. Detta om något visar hur många farliga anfall de lyckades skapa.
Barcelona Ribohn Fan
2018-11-12 09:37
Min oro i mitt tidigare inlägg hur vi skulle spela när Messi är tillbaks, blev sann. I Messi frånvaro spelade vi med många mittfältare och centralt i plan. Första halvlek igår gick båda lagen initialt högt upp i plan för att störa uppspelen. Båda lagen har svårt att ta sig förbi första pressen, men vi blir mest lidande av att inte ha kontroll på matchen som vi brukar. Anledningen enligt mig att vi har svårt att kontrollera matchen är att Messi och Malcom ligger för högt upp i plan och för mycket bredd. Betis riskar något enormt som har tre mittbackar som spelar man mot man mot Malcom, Suarez och Messi. Men vi kan inte utnyttja den ytan som finns mellan deras mittfält och försvar, så som vi har gjort tidigare matcher, när dem sätter press på oss. Ideligen tappar Messi och Suarez boll och Malcom gömmer sig bakom sin mittback. I andra halvlek spelar Betis på resultat då blir deras backlinje en 5-manna och då har vi alltid svårt att skapa målchanser, så det är första halvlek som blir fel. Vi gör ändå mål på dem få målchanser vi skapar, det är starkt, men vi släpper till alldeles för mycket i omställningarna bakåt. Busquets, Rakitic och Arthur defensiva spel är under all kritik, det är för segt och långsamt agerande både i ben och huvud.
Annons: