/spanien/barcelona/forum/228.aspx/spanien/barcelona/forum/228.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Infinit8Don
2018-09-13 09:44
Fyfan. Våt dröm att få pep tillbaka. Vilken roll som helst egentligen. Dock är seniorcoach såklart det ultimata. Innan han kommer tillbaka lär han dock ta ett landslag. Har för mig att pep själv sagt att han vill uppleva VM och andra mästerskap som landslagstränare. Att pep kommer tillbaka är rätt självklart för mig, frågan är dock när och vilken roll han kommer ha.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-09-13 09:30
Fan, undrar om inte Victor font lyckas med guardiola samt att xavi blir assisterande. När det gäller pep så tror jag inte att han kommer hålla på tills han är 60+, efter city vart ska han ta vägen? Barcelona (?) för att sedan bli landslag coach...
Barcelona Duda
2018-09-13 01:18
Det va väl jag som påbörjade ämnet igår ang att talangerna vi förlorar sällan har blivit världsstjärnor, och jag har läst att flera av er har kommit med fina svar till mitt inlägg.

Först och främst vill jag bara påpeka att jag älskar talangutveckling, och för mig är det självklart att vi ska ta upp våra egenfostrade spelare, snarare än att köpa spelare som Gomes, Paco eller Digne. Jag anser att våra talanger, av det jag sett från t.ex Alena, Miranda, och Puig, kan göra jobbet minst lika bra som dom jag nyss nämnde.

Det jag ville komma fram till var dock att vi ofta drar oss själva i håret, så fort en av våra "talanger" går till en annan klubb, men med facit i hand så har det ju inte gått så bra för talangerna som har lämnat oss. Vad det beror på går ju att spekulera i, men oavsett så har vi än så länge inte sålt/tappat någon som har lyckats utvecklats till en storspelare.

Och det är det jag tycker är väldigt intressant. Är det så att vi överhypar våra egna talanger? Om spelare som Gio, Bojan, Jeffren, Montoya, Bartra, Tello, Sandro, Cuenca, Fontas, Muniesa osv, hade varit kvar i klubben än idag, hur hade det då sett ut i titelskåpet? Visst är det väl ingen idag som saknar dom? Då är det ändå spelare som fick chansen i a-laget.

Det krävs mycket för att slå sig igenom och bosätta sig i dagens a-trupp. Som talang kommer man att jämföras med Xavi, Iniesta, Busquets, Pique, och framförallt Messi. Det är inte lätt, man måste framförallt ha det lilla extra och speciella som fotbollspelare, men även psyket måste vara 100 för att man ska klara av pressen och förväntningarna att spela i dagens Barcelona.

Men när t.ex. Pablo Moreno går till Juventus, så kan jag inte låta bli att känna "fan, där gick en till supertalang förlorad", trots att jag inte sett honom spela, och trots att historian pekar på att han själv precis skjutit sig i foten...
Barcelona Infinit8Don
2018-09-12 21:31
Pep Guardiola: "I'll finish my career where I started: my last steps will hopefully be at Barça." [movistar]

Jag väntar.
Barcelona Lion24
2018-09-12 21:02
Ribohn Fan

Vem undrar du som "desamma"? Du skrev "undrar desamma", ingen skrev något kritiskt inlägg innan dig. Bara någon två minuter senare ditt inlägg.
Barcelona Barcadinho.
2018-09-12 20:52
Lion24. Vad är fel med hans inlägg? Förlåt, men du bryter mot reglerna, du bör ha bra koll på det, läs första punkten. Fan, loggar ut, bara irritation, ciao.
Barcelona Ribohn Fan
2018-09-12 20:50
Seriöst! Undrar desamma, med sådana här på hopp, vad har jag gjort dig.
Jag Skriver min åsikt om talang utveckling i Barca och får sådant!
Barcelona Barcadinho.
2018-09-12 20:46
På tal om truppens storlek.

Kanske intressant att jämföra med andra stora ligor.

I Italien har klubbarna väldigt stora trupper, ofta mer än 30 och ibland upp till 40 spelare. Det finns inte heller b-lag eller en reservliga. Man får dock ha mer än 7 bänkspelare på en match. Runt 12. Många sitter dock match efter natch utan att spela. Vissa kluubar har väldigt många spelare på lån. Är det bra el dåligt system?
I PL har lagen också stora trupper, större än i Spanien. En del får dock spela i reservligan (u23 lag) och med det få bra matcher mot andra starka u23 lag.
Är det bra eller dåligt?
I Spanien som ni vet, mindre trupper men det finns b-lag som spelar i det vanliga liga systemet.
Alltså olika system o frågan är vilket är bäst för att utveckla talanger samtidigt som man behåller balansen i ekonomin.

Barcelona Lion24
2018-09-12 20:37
Ribohn Fan

Tröttnar du inte? Hur hittar du tid helt seriöst? Jag tycker väldigt väldigt synd om dig. Gå ut och utforska världen, lev ditt liv, njut av den, skaffa dig vänner och umgås med dom. Skratta lite, livet är mycket mer än att trolla eller vara bitter. Jag har och har länge haft grova misstankar om 'vem' du är.
Barcelona Ribohn Fan
2018-09-12 19:38
Det viktigaste tycker jag när det gäller egna produkter från La Masia. Det är om man lyfter upp dem till A-laget då måste dem få spela, för att utvecklas. Dem kan ha varit stjärnor i sin årskull, men steget upp till senior fotboll är stort och det enda som utvecklar dem är genom att få speltid. Därför måste man vara riktigt säker på att talangen klar det och det är tempo och fysiken, som brukar vara största problemet till en början. I ett världslag som Barca är det ju extra svårt att få speltid. På grund av att kraven är stora och en tränare som inte gynnar detta. Så för våra talanger är det inte bra om dem är enbart utfyllnad i truppen, för att det ska se snyggt ut att vi har egna produkter på pappret och att vi ska ha unga JA sägare i omklädningsrummet, för att få god stämning. Talanger ska inte ruttna på bänken, då är det bättre att låna ut spelare och ha äldre spelare på väg ner i karriären på bänken. La Masia uppgift för mig är att få fram talanger, några kanske kommer att spela A-lags fotboll i Barca, men många kommer att spela A-lags fotboll i andra lag och jag blir i a f lika stolt för det.
Barcelona Infinit8Don
2018-09-12 16:29
Fan. Kan klubblagsfotbollen dra igång snart. Får ju flipp. Lagom uttråkad. Slutet av september-oktober blir ju magiskt. Massa stora ligamatcher, cl matcher, el Clasico och mycket mer. Spännande.
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-09-12 13:36
Spelar ju ingen roll hur truppen ser ut när tränaren går efter namn i startelvan oavsett prestationer. Vi behöver ju bara 12 spelare i dagens Barcelona. Dock så föredrar jag med en liten trupp, har hellre 15-18 bra spelare som tävlar om platserna i startelvan än en trupp med 25 man varav hälften är rotationsspelare. Rotationsspelare ska alltid vara från dom egna leden, samt så ska det finnas öppningar från unga talanger. När det gäller tränaren så har jag inget förtroende för honom alls, han kommer varken spela offensivt eller satsa på egna talanger. Det är bara att kolla mot sociedad bort där han kommer ställa upp en defensiv 4-4-2 :).
Barcelona Lion24
2018-09-12 13:24
Som jag skrev tidigare i mitt förra inlägg så behöver vi inte 22 högavlönade världsstjärnor. Många har blivit besatta av att ha en riktigt bra och bred trupp. För det första, våran tränare vill inte ha en bred trupp. För det andra, vilken tycker du är bäst: 1. att ha en bred trupp där man delar på speltiden (alltså rotera) eller 2. ha en fast startelva och låta dom spela de flesta matcherna samtidigt som man har en liten trupp på 17-18 spelare? 90% skulle nog svara 1, en bred trupp. Jag personligen säger 2. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen. En spelare som spelar mer anpassar därmed sin kropp lättare till själva spelet. Ju mer du får spela, desto lättare blir det för dig att hålla en jämn och hög nivå.

Om du gör en bra match på en lördag, ''vilar'' på onsdagsmatchen och ska spela sen på lördagen/söndagen, då har du tagit bort adrenalinen från den spelaren. Spelaren får svårare att anpassa sig till den tredje matchen för han måste hitta rytmen. När du får spela ofta, då har du rytmen och tempot i kroppen. Du kommer lätt in i matcherna och du anpassar dig lätt efter dom. Men när du ska vila och stå över matcher, då måste du hitta rytmen och tempot i kroppen. Det här är ingen lek, det är otroligt svårt att ''leka'' med kroppen. Du kan inte få vad du vill och när du vill av kroppen. Om du gymmar första veckan, står över andra veckan, hur blir det när du ska börja igen den tredje? Hur svarar din kropp? Dina muskler? Din hjärna? Det blir svårt i början tills du hittar rytmen, eller hur?

Därför tycker jag att man bör ha en sån slagkraftig startelva som möjligt som dessutom är anpassad efter Barcas sätt att spela. Man kan fylla på med 3-4 riktigt bra spelare som är redo att hoppa in vid eventuella skador. Resten ska vara ungdomar eller spelare som bidrar på ett annat sätt. Enligt mig så gynnar det här systemet allihopa. Det gynnar spelarna som ska spela hela tiden. Nej jag tror inte på utmattningssyndrom i fotboll, jag gör inte det. Däremot tror jag heller inte att man ska spela alla 60 matcher, man måste stå över en match. Men den match man står över ska vara nån hemmamatch mot ett mindre bra lag samtidigt som man roterar en spelare för varje gång man ska rotera så att skillnaden inte blir för stor i spelet. Det gynnar spelarna, talangerna och det gynnar klubben.
Barcelona Lion24
2018-09-12 13:13
För nån dag sen var det en diskussion angående La Masia och att ingen har blivit en världsklasspelare. Jag vill fråga er, är det de enda ni vill av La Masia? Måste dom vara världsklass? Är det eran tanke med La Masia? Ni ser, jag brukar ofta säga att vi har blivit Real Madrid och Real Madrid har blivit oss. Det här är en av anledningarna till varför jag säger så. Idag handlar allting om namn för väldigt många culés. Man tänker inte kring formandet av en grupp. Allting är individualistiskt i vårat tänk. Namn, namn, namn. Ju större nämn på bänken desto bättre. Men har du inte tänk att ju större namn på banken desto större risker till problem? Många problem också.

Kom ihåg, vi måste forma en grupp! Ett omklädningsrum! Utan den kan man inte nå de framgångar man strävar efter, kom ihåg det! Idag har vi väldigt väldigt många olika divisioner inom laget. Vi har Messi & Suarez, ibland med nån brasse, ibland med nån spanjor eller nån annan men oftast Leo och Suarez. Sen har vi brassarna. Efter brassarna har vi spanjorerna som är en grupp. Det slutar inte där. Sen har vi europeerna. Och sen kanske ''resten''. Det här betyder inte att spanjorerna bara är med varandra och hatar brassarna, jag menar absolut inte det. Men när det är så här olika många divisioner inom laget, då kommer det att präglas inne i omklädningsrummet. Det är inte samma lojalitet, gruppen har inte samma saker gemensamt, det är splittringar och grupperingar.

Och det är här La Masia dyker upp för mig. Jag kräver inte att alla ska vara världsstjärnor, absolut inte och det är omöjligt. Men för några år sen hade vi Oleguer, Gabri och Motta med flera i truppen. För att inte tala om Ezquerro, Jorquera och så vidare. Spelare som inte var tillräckligt bra för Barca, men dom var bra för gruppen. Sen hade vi Pinto, Jeffren, Bojan och massa andra ynglingar. Dom var inte heller tillräckligt bra, men dom var bra för gruppen! Det behöver inte vara 22 världsstjärnor. Varför inte fylla den 4:e mittbacken med en egen talang istället för en tystlåten Vermaelen? Vermaelen spelar inte särskilt mycket och kommer heller inte göra det. Kan man inte utnyttja den rollen bättre? Ge den rollen till en inhemsk spelare eller en egen talang som har mer samhörighet med en majoritet av gruppen som dessutom är mycket billigare när det gäller den ekonomiska biten?

Jag upplever ett Real Madrid som aldrig någonsin har haft en sån här harmonisk trupp. Och vi som varit med länge vet att Real Madrid väldigt ofta haft problem och kaos. Idag är det tvärtom. Varför? Titta på deras trupp. Lucas Vasquez är ingen världsklasspelare, men han är nyttig för gruppen. Likaså Casilla, Nacho, Vallejo och alla andra. Dom har mindre divisioner än oss, därför dras dom mer till varandra som grupp än vad vi gör. Missförstå mig inte, jag påstår inte att vissa spelare i våran trupp hatar andra. Men det blir svårare för dom hitta något gemensamt när dom inte har något gemensamt, förutom att sparka en boll. Och det är inte lätt, spelare har känslor, är människor och umgås ofta med folk man är mer gemensamma med. Därför måste man skapa en grupp där de flesta har så mycket gemensamt så möjligt, då blir det en helt annan laganda och lojalitet inom gruppen.

Till utfyllnadsspelare och La Masia kommer jag fortsätta nästa inlägg...
Barcelona Lion24
2018-09-12 12:46
@petersays:

Ett fint inlägg. Det ironiska är att det var Lucho som var en av anledningarna till att vi började tappa spelare i spanska landslaget. Och nu är han Spaniens tränare. Samtidigt som Real Madrid kopierade våran modell: tiki-taka med en stor del av inhemska spelare som utfyllnadsspelare. Konstigt hur så mycket kan förändras på bara några år va?
Barcelona FBKröjjf
2018-09-12 12:02
@Arthur Melon:

Glöm inte bort att Brasilien också ansågs vara storfavoriter till att vinna VM redan i Ryssland, eftersom man från expertisens sida bestod av fantastiska spelare på i stort sett alla positioner. Men redan i kvartsfinalen mot Belgien tog det tvärstopp.
Barcelona FBKröjjf
2018-09-12 11:08
@Smogen:
Undrar nog om inte Ramos fula armbåge i huvudet på Liverpools målvakt som gav denne hjärnskakning, också var bidragande orsak till publikens buande på Wembley. Inte minst som "keeperns" skakiga uppträdande därefter, bidrog till engelsk förlust..
Barcelona Arthur Melon
2018-09-12 10:08
Brasilien har ett väldigt spännande landslag framöver. Vår Arthur och Flamengos Paquetá på mitten är fotbollsgodis. Har ni tid över så finns det highlights ifrån nattens match mot El Salvador på youtube.
Barcelona Smogen
2018-09-12 08:32
Hur man kan förvränga journalistik. Taget från Aftonbladets artikel om att Ramos blev utbuead på Wembley.

"Den spanske mittbacken har, i synnerhet efter vårens Champions League-final mellan Real Madrid och Liverpool, inte gjort sig speciellt populär i fotbollsvärlden.

Detta främst på grund av den incident där hans arm krokade ihop med Mohamed Salahs, något som slutade så illa för egyptiern att han fick sin axel ur led och tvingades utgå."

"...där hans arm krokade ihop med Salahs..." Låter som en ren olyckhändelse när man läser det där. Alla som såg vad som hände ser däremot hur otroligt medvetet Ramos drar ned Salah. En rimligare, men något längre text borde kanske vara
"där han ostraffat tog ett judogrepp på Salah, drog ned honom och under fallet vägrade släppa taget vilket ledde till att Salah bröt armen".
eller varför inte "där hans fula dragning bröt armen på Salah".
Barcelona Cúles
2018-09-12 08:07
Petersays
Det må vara, men tänk så mycket bättre Spanien var när dem dominerades av Barcaspelare. Det njuter jag av, och bevisar hur överskattade vissa Realspelare är
Barcelona S.Eto'o
2018-09-12 07:59
Arthur is such a smart player, does a good job of offloading the ball to right player at the right time. Always tries to push forward and as he matures we will see him take more riskier (but more rewarding) passes. The underrated part about Arthur’s game is his defensive contribution / workrate. This guy offers a lot of protection, something that Tite loves in his midfielders. Hopefully Valverde gives him more minutes after the break.
Barcelona Andresito
2018-09-12 06:51
[QUOTE=Infinit8Don]Dock skumt att man inte tog in lucho direkt innan vm, istället för åsnan hierro som inte verkade veta att bollen är rund. En gåta för mig. Nåja, jag vet inte vad som pågick bakom kulisserna. [/QUOTE] Hierro jobbade redan för landslaget som en sorts sportchef. Han hade både koll på spelarna och hur Lopetegui ville spela. Att anställa honom var den bästa nödlösningen.
Barcelona petersays
2018-09-12 06:45
@Cúles:
Njuter du av att Real har fler egna spelare än oss nu för tiden? Inte som att vi skulle kunna ställa upp med sex barcaspelare i spanska i truppen direkt. Busquets, Alba, kanske Pique, kanske Roberto - inget av de sista två självklar. Njut på du, själv skäms jag över vilket lag vi har blivit.
Barcelona Cúles
2018-09-12 06:24
Arthur är grym, hoppas bara inte att Valverde förstör honom.
Barcelona S.Eto'o
2018-09-12 02:18
Arthur startar för första gången i den brasilianska landslaget. Skulle bli förvånad om han inte gör den mittfältsplatsen till sin egen med tanke på konkurenterna. Fred, pereira och Renato är inga klasslirare så att säga.
Barcelona Infinit8Don
2018-09-11 22:58
Dock skumt att man inte tog in lucho direkt innan vm, istället för åsnan hierro som inte verkade veta att bollen är rund. En gåta för mig. Nåja, jag vet inte vad som pågick bakom kulisserna.
Barcelona Meneysuarez91011
2018-09-11 22:15
Slutade jobbet nu, kikade vad för startelva Spanien kör med mot Kroatien, och låt oss säga att båda lagen starta med sina B-lag. Vad har hänt med Isco? Alltid tyckt om honom och tyckt han varit intressant men vad i helvete har Real Madrid gjort med honom? Gud så dålig.
Barcelona Rambla~
2018-09-11 22:06
Gott, Busquets ut innan 60:e minuten. Byt inte in Roberto.
Barcelona Infinit8Don
2018-09-11 22:05
Bra enrique. Låt Busi vila lite nu. Skönt.
Barcelona Infinit8Don
2018-09-11 22:03
Snälla Kroatien. Ni skämmer ut er själva GROVT. Dags o vakna innan det står 8-0.
Annons: