/spanien/barcelona/forum/22297.aspx/spanien/barcelona/forum/22297.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona JAG
2008-05-22 16:12
Rambla:

Det stämmer att han gör lite få mål för att kanske erkännas som en världsstjärna. Killen utvecklas hela tiden och det känns som han bara blir bättre. Barca kan ge han det extra steget för att komma upp i den absolut högsta nivån. D. Villa har Silva att tacka för många mål denna säsong.

Vad som imponerar är att han gjort ett par nickmål trots sin längd som är i jämförelse med Xavi och Iniesta. Timing.

Här har du en godbit iaf, tror redan du vet vilken ;)
Barcelona Camparn på nou
2008-05-22 16:07
Captain Fantastic

Du för ingen logiskt kritik mot Txiki

"De enda spelare Txiki söker är tekniska"
Vad är då spelares som Abidal, Milito, Yaya atribut.
De värvningar som du anser är bra bortskriver du Txikis förtjänst och de som har varit mer misslyckade är han ensam ansvarig för.

Ang Yaya tror du inte han har en flertal scouter som rapporterar till honom liksom Bojans pappa. Det är ändå Txiki och Laporta som tar det yttersta besluten.

Vem tror du det var som tog hit Deco och Etoo en gång i tiden. Deco som har varit den löpningstarka fightern på vårt mittfält som vi nu behöver ersätta...
Värvningarna av Thuram och Zambrotta kan jag inte kritisera. Thuram kom från ett VM för Frankrike där han hade blivit utsedd till turneringens bästa mittback efter Cannavaro.
Zambrotta var en ytterback av klass som jag inte heller kan kritisera Txiki.

Den jag kan kritisera för vårt misslyckande är Rijkaard och att man släppte Ten Cate som stod för disciplinen. Snarare det som är bakom misslyckande än Txiki.

Som situationen är nu håller stora delar av vår offensiv på att försvinna i Ronaldinho, Etoo, Deco därför är det naturligt att de är tekniska offensiva ersättare som ryktas och som man är ute på marknaden efter.
Ändå ser ledningen till vad för slags spelare som också behövs till laget och de tre spelare som ser ut att vara närmast att bli klara just nu är Alves, Keita och Pique tre defensiva spelare...

Ang Pique så ville Alex Ferguson inget hellre än att behålla honom. Han har i intervjuerra sagt att det är en blivande världsback. En åsikt jag också delar han har allt som krävs.
De få matcher jag har sett honom spela i United har han varit bra och visat upp målfarlighet på fasta situationer något som inte direkt växer på träd i Barca.
Piques situation är inte densamma som Cesc. Om det var en konflikt som tvingande honom iväg från klubben. Sen har han sagt redan från början att hans slutmål var att komma tillbaka till klubben och min känsla har hela tiden varit att han har sett det här som ett bra sätt att få erfarenhet.
Att Ferguson ställde Wes Brown före är ingen skam för Pique då Brown är en skicklig försvare med mycket större erfarenhet från störra matcher.
Men det kan också ha haft att göra med Piques signaler om att vilja lämna klubben för Barcelona.

Det är intressant att dina "has been" värvningar som du argumenterar för att Txiki vill ta hit hör till de mest lösa rykterna och därför minst troliga att klubben ens är intresserade.

Men håller inte alls med om att sätta en "has been" stämpel på Adebayor han är 24 år låter det som en "has been" spelare. Jag kan ingå ett vad med dig på att han kommer göra 20 mål plus igen. Det finns en anledning till varför Wenger absolut vill ha honom kvar och fortsätta att bygga sitt anfall runt honom.
Men sen vill jag inte ha honom till vårt anfall. Är ganska säker på att Adebayors/Hans agents visade intresse mest är för att trissa upp hans chanser till ett förbättrat kontrakt tror han trivs i Arsenal.

"Silva (en riktigt stor super-fjolla i Xavi klass ett mittfält bestående av Xavi-Iniesta-Silva skulle inte alls göra bra"

Silva är inte ens tilltänkt för mittfältet utan till vänsteranfallsplatsen. Men då han kan spela på ett flertal positioner liksom Iniesta är det inte uteslutet att han vikarierar för någon på mittfältet med då i sådant fall inte Yayas position..
Tror inte det finns i klubbens verklighet att spela med Iniesta,Xavi och Silva tillsammans efter att ha sett hur det tidigare har gått med de förstnämda och Deco. Come on sluta gör dig själv dum. Använd sunt förnuft.
Min åsikt är att Silva är en stor klasspelare som har framtiden för sig. Finns inget som tyder på att han som säger att han är en större fjolla än någon annan spelare.
Han är ofta bra i viktiga matcher. Ingen målsumpare, Minns hans mål på stamford bridge mot Chelsea.
Om han dippat i form så är det inte så konstigt efter att ha varit del i projektet Valencia årgång 07/08
Barcelona Criff
2008-05-22 16:05
Cristocea, Det stämmer inte. Med fler spelare som gör grovjobbet i laget, desto mer tid får de kreativa spelarna på sig att skapa något framåt.
Vad tror du Edmilson hade för funktion i Barca när dem vann allt?
Giuly var väl inte värst teknisk, samma med Larsson. Van Bommel är väl inte så teknisk?

Man behöver en blandning, annars går det åt helvete. Om du inte sett det efter denna säsongen tycker jag synd om dig.
Barcelona Barreman
2008-05-22 15:53
Garay: Jag valde Real före Barca

Ezequiel Garay säger att han nobbade Barcelona för att få spela med Real Madrid
idioten rela före barca shit snak
Barcelona Cristocea
2008-05-22 15:50
Klart att det förhindrar laget att spela spektakulös fotboll om mindre bra tekniker finns i laget.
Barcelona Rafa Marquez
2008-05-22 15:46
Ämne: Rambla//

Ok inte ....
Bara för att vi tar in nån så kallad "mindre tekniskt spelare" så tror jag inte vi kommer spela som Chelsea för det ;)
Barcelona Cristocea
2008-05-22 15:38
Rambla//

Ok inte Chelsea. Men Man U har minst lika mycket talang om inte mer än Barcelona. Plus, Captain tog Chelsea som exempel. Vill du veta varför alla hatar Chelsea? Inte för det är ett köpelag utan något stolt Historia(för det är även Madrid och kolla hur älskad de är) utan för att de spelar världens absolut tråkigaste fotboll. Vill ni se sådant fotboll i Barcelona? Ett lag, EN klubb vars tradition går ut på att spela J.O.G.A B.O.N.I.T.O! Det är skam för hela Catalunya om man ens lilla spelar tråkig fotboll som Chelsea.
Barcelona Rambla
2008-05-22 15:32
JAG:

Jag håller med (jag håller med JAG, lite lustigt), men gör inte Silva lite för få mål? Förra säsongen gjorde han 6 mål, denna säsong endast 4 mål.
Barcelona Rambla
2008-05-22 15:30
Cristocea:

De två lagen har mer talang och teknik än Barça? Sluta skämta tack.

Pyui inte teknisk? Skoja inte, har du missat hans tvåfotare eller? :D
Barcelona JAG
2008-05-22 15:29
Skulle Silva värvas så är det inte tänkt att han ska spela med Xavi och Iniesta och Yaya, dvs på mitten. Silva skulle bredda truppen och spela till vänster tillsammans med Messi och Benzema?
Annat kan jag inte tänka mig.

Jag anser det som en bra värvning. Ung kvick, landslagsspelare med bra teknik.
Barcelona Gaucho!
2008-05-22 15:27
Vid en värvning av Silva så ser jag honom som en vänsterytter kanske i en såkallad "Ronaldinho/Ronaldo-roll"
Barcelona Rambla
2008-05-22 15:27
Kimmpa_fcb:

Absolut inte bombsäker på att de hade misslyckats. Det var bara ett exempel på tre små tekniska spelare samtidigt på mittfältet. Jag gillar David Silva, trots det så inser jag att vi behöver en mix av olika spelartyper.

Cristocea:

Det hör inte hit utan det var karaktären du inte ville ha hit.
Barcelona Cristocea
2008-05-22 15:25
Det var två engelska lag i final igår eftersom dessa två lag har mer talang och teknik än Barcelona. Vi har redan alldeles för många löpstarka fotbollspelare utan någon vidare teknik: Milito,Puyol(mittbackar utan nån vidare teknik),Zambrotta,Thuram,Sylvinho,Yaya, Etoo, etc. Vi har alldeles för många. Jag är trött på att se hur fjollorna ifrån R.Madrid spela vackrare fotboll än Barcelona.
Barcelona Captain Fantastic!
2008-05-22 15:18
Kimmpa_fcb/

Och vad har de spelarna vunnit med landslaget när de spelat tillsammans? Träningsmatcher spelar ej en allt för stor roll, men nåja. Skillnaden mellan Barca och landslaget är mycket, formation, spelidee och främst andra spelare som löper på andra positioner och hjälper deras samspel. Detta kommer de ej att få på vårt tre-manna mittfält till skillnad från Spaniens vanliga (?) fem-manna mittfält.

Cristocea/

Det handlar inte om att endast ha en smak i ett lag, endast en sorts speltil. Jag vill variera det. Vi har hur mycket talang och spelskicklighet som helst just nu och hur mycket har vi vunnit med det? Man behöver löpningar och styrka för att vinna i dagens fotboll, därför var det två engelska lag i Cl finalen igår.
Barcelona jogabonito_barca
2008-05-22 15:14
i Landslaget har de väl 5 manna mittfält om jag inte har fel? och bakom xavi-iniesta-silva finns en deffensiv privote i landslaget.

Men jag tror inte heller att silva-iniesta-xavi skulle fungera i Barca de är för lik varandra o för svaga. Behöver några krigare och löpstarka spelare för fan
Barcelona Cristocea
2008-05-22 15:13
Rambla//

Han har höjt sig betydligt mycket under Mancinis kommando.
Barcelona Kimmpa_fcb
2008-05-22 15:10
Rambla

Vad gör dig så bombsäker på att Trion Xavi-Iniesta-Silva skulle misslyckas?
Det går ju inte dåligt i landslaget för de precis.
Barcelona Rambla
2008-05-22 15:04
Cristocea:

Det handlar väl om att ha en balans? Eller du kanske gillar att se när Xavi, Iniesta och Silva kör lite tici-taca och inte kommer någon vart för att i nästa stund när de blir av med bollen blir helt överkörda av ett mer fysiskt mittfält?

Konstigt, förra sommaren var du så glad att vi slapp peseteron Chivu. Vad har fått dig att ändra dig nu?
Barcelona FC-Barcelona
2008-05-22 15:01
Cristocea

Tixki är körd i huvudet så enkelt är det!!
Barcelona Cristocea
2008-05-22 14:58
Captain//

Allvarligt talat. Vill du inte se tekniska fotbollspelare i Barcelona? Vill du se löpstarka fotbollspelare som slåss för bollen, etc? Gå fanimej och kolla på Allsvenskan. Hur kan du klandra Txiki för hans värvningar? Han gillar spektakulösa fotbollspelare, och det gillar 99% av alla katalaner med. Hur kan du stå och säga att Hleb Silva och andra stora tekniker hade inte tillfört något i Barcelona? Tyvärr Captain, men allvar gillar du inte vacker fotboll så finns det alltid Allsvenskan och Championship.
Barcelona Rambla
2008-05-22 14:50
Jag kan bara instämma med Captain i så gott som allt han skrev. Lägg därtill detta. För några veckor sedan så sa Txiki att Cesc som lämnade Barça inte kan komma tillbaka nu så länge han var sportdirektör i klubben. Nu agerar han tvärtemot sina egna principer när han värvar Piqué. Inte för att jag tvunget vill ha tillbaka Cesc utan det är Txiki jag retar mig på när han inte kan vara konsekvent.
2008-05-22 14:25
Gaucho_10/

Sant, du har rätt. Men den största anledningen till att jag inte vill ha hit Pique är dilemmat med de egna talangerna som jag beskrivit.

Sedan så öste Forlan mest in mål i sin första säsong i Villareal, den andra var inte något märkvärdigt och nu i Atletico så tycker jag Kun ligger bakom mer.
Barcelona Woods
2008-05-22 14:14
Ar overtygad om att Pep redan nu funderar en hel delpa vilka spelare han vill ha i A-truppen nasta ar. Annars riskerar ju Barcelona forlora dyrbar tid dar potentiella favoritspelare knyts upp av konkurrentklubbar. Att Txiki skulle gora varvningar utan Peps asikter kanns ratt orealistiskt..
Barcelona Gaucho_10
2008-05-22 14:11
Captain Fantastic

Har du glömt Forlan...han var också bänkad och helt kass i Man u, sen när han flyttade till Villareal så ösade han in mål
Barcelona Rafa Marquez
2008-05-22 14:05
Ämne: kan någon skriva upp....
Ingen vet än
Barcelona BarcaFan!
2008-05-22 13:57
kan någon skriva upp en lista vilka som ska in till barca o ut från barca .. tacksam för svar !
2008-05-22 12:51
Smogen/

Fel från mig då, men jag står fast vid min åsikt att ta hem Pique efter att han misslyckats ute i Europa är dåligt.

Det tycker jag också är skumt, borde de inte tala med Pep om vilka värvingar som ska göras? Pep vill hitills inte ens fundera på A-laget, han koncentrerar sig endast på att ta upp B-laget. Det skulle vara riktigt skrämmande om Txiki och Laporta sätter sig ner och börjar värva utan att fråga Pep om vad han vill ha, men det är inte så troigt.

Det tragiska med alla dessa rykten av spelare är att de knappt håller någon form av trovärdighet. Pep har inte ens skrivit på ett kontrakt som gör det officiellt att han är vår tränare, han har aldrig uttalat sig om vilka spelare han vill ha och aldrig nämt hur han planerar på att spela. Trots detta så hävdar tidningarna varenda dag att "Pep vill ha" en si och så spelare, "Pep önskar" Malouda, Lampard etc. Ut tjtatat är bara förnamnet.
Barcelona Dizzy
2008-05-22 12:50
Captain Fantastic!

Riktigt bra skrivit håller med om allt du säger!
Barcelona Smogen
2008-05-22 12:40
Captain Fantastic!

HA, väl skrivet, men som Rambla sa innan. Pique lämnade för att det var något stort bråk mellan hans Morfar (som satt i styrelsen) och Laporta (eller var det Gaspart han bråkade med?). Jaja, inte rikgit samma sak, men håller ändå med dig på det mesta. Txiki borde ge fan i att försöka bestämma vilka spelare man ska ha, är inte det tränarens jobb?

förresten, ryktades det inte att man struntade i Maurinho för att han ville ha 100% bestämanderätt över vilka spelarköp man ska göra?
inget fel i Pep men ändå...
2008-05-22 12:31
Camparn på nou/

"Ge mig några exempel till varför Txiki är stendum."

Txiki är stendum för att han inte har en aning om hur ett lag ska skapas, vilka spelare som ska tillföras till truppen och vilka olika roller de ska ha. De enda spelarna Txiki söker är tekniska och passningssäkra spelare som utöver detta är kända namn, detta utgör endast en promille av vad fotboll innebär. Löpstarka, skottvilliga, one touch spelande spelare är inget vi sett någonting av, okända spelare som kommer hit (likt Yaya) och krigar sig blodiga för laget är inget Txiki vänder på skallen för.

Txiki har värvat Maxi, Ezquerro, Henry, Lillian Thuram, Gudjohnsen (som jag inte har något emot, men han värvades av Txiki som Henkes ersättare, där såg man genast att idioten Txiki aldrig scoutat Gudjohnsen riktigt väl). Sedan så var det knappast Txiki som uppmärksammade Yaya Toure, det var vår talangscout och Bojans farsa som gjorde det och sa åt Txiki att man borde värva honom. Van Bommel värvdes inte heller av Txiki, då var det nämligen Rijkaard som begärde att Van Bommel skulle köpas.

Tidpunkten som fick bägaren att spilla över för mig var när han släppte Modric till Tottenham, och ja, Txiki verkligen släppte Modric till Tottenham då den spelare inget hellre ville på denna planet än att komma till oss. Dessutom så värvade Tottenham honom för runt 20 miljoner euro, vilket inte kan betraktas som mycket pengar för oss. Dessutom så var även Modric den spelaren i hela världen som skulle passa bäst in i vårt spel, det är just den karaktären vi saknar, en löp-villig playmaker med ett stort hjärta för klubben. Txiki sa däremot i pressen att han inte tyckte att Modric var något speciellt och att han inte var imponerad av honom.

"Vilka är alla de "has been" som ryktas till Barca?"

Adebayor (en spelare som aldrig kommer att göra över 20 mål i ligan igen), Lampard (en enastående sopa), Malouda (ännu sämre än Lampard, du såg kanske finalen igår?), Hleb (en totalt onödig värvning då han är en Iniesta-kopia, en spelare vi alltså redan har) och sist men inte minst Silva (en riktigt stor super-fjolla i Xavi klass, ett mittfält bestående av Xavi-Iniesta-Silva skulle inte alls göra bra ifrån sig. Vi har alla sett hur dåligt det gått med endast Iniesta och Xavi på mittfältet dikterandes spelet, tänk om vi tillägger än till fjolla till den ekvationen?)

Sedan så har jag aldrig tyckt att Pique är något bra. Det finns en anledning till att Wes Brown bänkat honom. Pique är för sölig och trög i sitt försvarsspel, jag hade mycket hellre sett att Marc Valiente tog den platsen.

Detta för att sedan inte ens påpeka skammen att behöva ta hem Pique efter att han misslyckats ute i europa. Han lämnade oss, förådde oss för Manchester, och nu så tar vi hem honom? Txiki har pissat på de egna produkterna i canteran genom denna värvning, vad skickar detta för signaler till ungdommarna i vår cantera som hela tiden har tålamod och hela tiden nekar de engelska lagen proffskontrakt? Nu tar vi hem en legoknekt istället för att ta upp en egenprodukt med ett starkt hjärta för laget som alltid visat tålamod och hängivelse för Barcelona. Undra om pojkarna i B-laget känner att de har fortroende har vårt fortroende nu? Undra om de tror att de kan slå igenom med A-laget? Undra om de nu kommer att neka Chelsea, Arsenal och Man U kontrakt nästa gång de kommer hem till de och knackar på dörren?

Txiki är en idiot utav det grövsta!
Annons: