/spanien/barcelona/forum/19195.aspx/spanien/barcelona/forum/19195.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Delarocha
2009-06-10 01:37
fel.
Real Madrid Fredrik R
2009-06-10 01:36
Oha789 / Delarocha

Vi spelade 4-4-2 på den tiden vilket var en uppställning lämpad för Beckham, så det var absolut inte det jag menade. Även ifall jag aldrig var för Beckham till Real Madrid, vi behövde en vänsterytter, vi hade Figo högern, vad fick vi? Jo en högerytter. Men Laporta ville verkligen ha Beckham till Barcelona, men fick honom inte då vi han köpa honom först. Vart skulle han ha spelat i ett 4-3-3?
Barcelona SaM__-
2009-06-10 01:36
Fredrik:

Det finns culés som resonerar likadant som dig. Jag är bl.a. en av dem som vill ha kvar samma stomme med Eto'o och có kvar. Dock har all spekulation dragits igång i och med det som hände efter guld åren 05/06. Man vill helt enkelt inte begå samma misstag med s.k. "mätta" spelare. Men jag är dock inte alls orolig för "mätthet" med Pep vid rodret :)
Barcelona tarrak
2009-06-10 01:34
Fredrik R

Iniestas och Messis ska man naturligtvis inte hoppas på, men kan man fortsätta att bygga stommen av egna talanger är mycket värt. Sen är det svårt att se vem som tar det yttersta steget. Hade du frågat mig för tre år sedan, hade jag aldrig trott på Iniestas nuvarande utveckling även om man på La Masia verkat vara säkra på att han skulle bli en crack sen första dagen.

Hade Iniesta försökt slå sig fram under Perez i Madrid hade han med stor risk blivit bortslängd för något dyrare, snyggare och mer tröjsäljande alternativ. Och det är till stor del där våra presidenter skiljer sig åt. Laporta vill verkligen se ett lag bestående av egna talanger, medan Perez använde Castillan som ett sätt att besätta försvarsplatserna för att köpa dyra anfallare.
Barcelona SaM__-
2009-06-10 01:33
Ämne: Laportas största fra....
haha vilka hypoteser du bjuder på. Tänk om världen går under, tänk hur jorden hade varit om den var platt osvosvosv...
Real Madrid Fredrik R
2009-06-10 01:32
En sista tanke å era vägnar innan man går och lägger sig, varför vill ni ens ha Ribéry? Hade jag varit i Barcas skor hade jag gått på inslagen väg och satsat på de egna istället. Eller, mer eller mindre, hämta hem Fabregas. Spela Fabregas med Xavi centralt, flytta upp Iniesta till Henrys position/Ribérys möjliga position, förläng med Eto'o eller köp någon av de som det talats om, Zlatan eller Agüero.

Jag förstår inte varför detta inte vore drömscenariot för alla cules.
Barcelona Oha789
2009-06-10 01:31
Fredik R

HAHAHAHAHHAHAHA

Det där fick vi svaret. Så du menar att Beckham var anleddningen till varför det gick så dåligt för er i ett par år.. och alla tränar byten och att då Beckham fick till slut Perez sparkad...

Oj va grym du är.. Men som tur så har vi Laporta som misslyckas på ett grymt sätt enligt dig :D

Delarocha
2009-06-10 01:30
Fredrik R

Kanske hade någon av dessa talangerna som inte fick chansen istället blivit kriminella och kanske hade någon av dem startat ett terrornätverk som då kunde ha lett fram till att nytt världskrig inletts. Vem vet? Det tåls att tänka på.
Real Madrid Fredrik R
2009-06-10 01:28
Laportas största framgång var dock ett misslyckande, han misslyckades med att värva Beckham och fick nöja sig med Ronaldinho, det var kanske världens bästa misslyckande. Jag undrar hur det hade sett ut ifall ni hade försökt spela med Beckham i 4-3-3 i några år istället. Antagligen så hade det inte blivit någon CL-titel 05-06 och därmed inget tålamod för att få fram unga spelare och slussa in dem, man kanske hade sparkat Reijkard utan egentligen skäl tidigare och ni hade hamnat i samma onda cirkel som vi funnit oss i sedan 2003.
Barcelona Gud är störst! - Trippeln! Pep är magisk!
2009-06-10 01:27
Jag trodde det var Puerta jag var inne på ett tag, 3 madridistas skrev efter varandra och sen kollade jag åt vänster och där var dte rosa så nåt stämde inte.

Nu kritiken mot Laporta, för mig så har jag inga problem med hans värvningspolicy eller hur fort han värvar. Det enda jag hoppas på är Riberý det vore synd om vi inte fick honom och han istället gick till Madrid.

Vi borde egentligen var evigt tacksamma att vi har en president som Laporta, som har lite vett i skallen, som kan vara en förebild för andra och visa bra exempel. Laporta är helt underbar och hans "down-to-earth" kommentarer och intervjuer älskar jag. Jag kommer bli väldigt orolig när han avslutar sin mandat då jag är rädd att nån dum president kommer och förändrar Barcelona helt och inte fortsätter på Laporta´s spår.

Men den oron hoppas jag folket och röstarna tar hand om, och väljer rätt. Tack gud för Laporta!
Real Madrid Fredrik R
2009-06-10 01:25
tarrak

Definitivt, man har jobbat bra och man har jobbat rätt. Den största anledningen till att det gått så bra för Barcelona är dock taktisk, det är precis samma modell som Wenger kör på i Arsenal. Man har precis samma spelsystem ifrån yngsta ålder i akademien upp till A-laget. Så när spelare väl slussas upp så ska de inte plötsligt spelas in i en ny uppställning, utan de hoppar in på exakt samma position som de spelat på de senaste 10 åren, i precis samma spelsystem.

Kontinuitet är nyckeln.

Men det är knappast enbart bra jobb som gör att två spelare som Messi och Iniesta dyker upp ungefär samtidigt, det är inte spelare som skapas, de föds. Så det är lite av en slump också. Vi får se ifall det fortsätter att dyka upp spelare som etablerar sig som absoluta världsstjärnor med samma frekvens.
Barcelona Oha789
2009-06-10 01:20
Grabbar en av dom sämsta spelarna ska komma till oss verkar det som.

Javier Mascheran. Den killen hatar jag mest av alla i hela Liverpool. Han är så kaksig mot dommaren och han får nästan kort varje match. Hur ska han kunna hantera sig i La Liga där han kommer få möta många bra spelare med grym teknik?

Det det där är årest sämsta värning om den går igenom.
Barcelona tarrak
2009-06-10 01:16
Sedan är det knappast en slump att Barcelona har fått fram så många egna talanger under de senaste åren, utan det är resultatet av ett ytterst målmedvetet och konsekvent arbete från Laporta och Txiki. En av de främsta anledningarna till att man valde Guardiola före Mourinho var just att man ville säkerställa flödet från La Masia till A-laget.
Barcelona Mr Andrés-Iniesta.
2009-06-10 01:15
Nja jag tror det var Iniesta som hoppade in i matchen. Men att Xavi var knäskadad under den tiden. Det var väl Bommel, Edmilson och Deco som startade på mittfältet.
Real Madrid Fredrik R
2009-06-10 01:13
Ämne: Så Iniesta var inte ....
Jag skrev inte att de inte var en del av truppen, jag skrev att det var tre spanjorer som startade i CL-finalen, Xavi och Iniesta satt på bänken. Iniesta blev inbytt i andra halvlek.

Se länktips.
Barcelona Oha789
2009-06-10 01:11
Mr Andres-Iniesta.

Vad jag kommer ihåg hoppade Xavi in i Finalen i slutet av matchen och att Iniesta spelare matchen i Paris.
Barcelona Mr Andrés-Iniesta.
2009-06-10 01:10
Så Iniesta var inte med under finalen då år 2005-2006 och Xavi för den delen också. Även fast han var skadad. Eller dom kanske inte räknas ?
Real Madrid Fredrik R
2009-06-10 01:07
drush

Som Sneijder var inne på så är det fantastiskt att Barcelona i år och flera år framöver kan ställa ut ett världsklasslag (i år världens bästa) med majoriteten av de viktiga spelarna ifrån egna led. Real Madrid hade en sådan epok på slutet av 80-talet. Det kommer i vågor.

Men Barcelona har knappast kört den modellen i tid och otid utan 05-06 när ni vann CL så startade 3 spanjorer i finalen. Oleguer, Puyol och Valdes.
Barcelona Oha789
2009-06-10 01:06
(pierre el Rey)

jag håller med dig till viss del faktis. Men jag tror inte folk klagar på att KAKA är i Madrid, jag tror mer på det pengar ni la på han.. Kaka är en underbar spelare som jag inte skulle gråta om han kom till Barcelona. Men nu har ni köpt han och vi får se när säsongen börjar om det var värt att lägga så mycket pengar eller inte.

Ni ska vara stolta nu att ni har Kaka och jag grattar er för det. Det är kul för Spanska ligan. Jag kan nu få tyst på alla Engelsk ligan älskare då vi har flest stjärnor. För där det finns flest stjärnor där vill man titta. Hoppas att Tv4 öppnar La Liga studion igen, då jag kommer ihåg gamla tider, då det var Galacticos och Barcleona i sina bra tider. Jag saknar den Studion innan match och efter match. Nu är det bara Engelska ligan som har Studio och jag hoppas det vänder sig...

Grattis Real Madrid. Men om det var värt för det pengarna måste jag tyvär hålla med mina Cules att det var lite för mycket. Men låt ligan dra igång.
Barcelona tarrak
2009-06-10 01:06
Fredrik R

Jag har läst den artikeln och den ger väl inga direkt svar på det som intresserar mig, men du får gärna skicka en länk om Kaka affären om du hittar någon.
Real Madrid Fredrik R
2009-06-10 01:01
tarrak

Här är ett länktips om Real Madrids ekonomiska situation, har tidigare sett en artikel som kalkylerade att Real Madrid skulle gå plus just på Kaká affären också. Men hittar den inte just nu, ska försöka få tag på den och postar den här eller skickar PM när jag gör det.

Den artikeln jag skickar nu är även intressant för cules då mycket av de aspekterna som gör oss så ekonomiskt starka även är sanna för Barcelona.
Real Madrid Sneijder!!!
2009-06-10 01:01
Sen kan man också se de allt högre transfersummornas orsak att sporten trots allt blir större och större, mycket tack vare it-världen som gör att information och liknande kan spridas betydligt snabbare. Tack vare detta ökar intäkterna samt efterfrågan efter publikintäkter genom prishöjningar eftersom efterfrågan blir större och större.

Jag ser att Fredrik R redan tagit upp sådana aspekter som bevisar hur pass bra en värvning av Kaká är, inte bara finansiellt...utan även spelmässigt.
[Pierre El Rey] - Los galácticos está de vuelta!
2009-06-10 00:59
drush//

"Barcelona skapar stjärnor, vi köper dem inte."

Du har en poäng där ja, ni har er gyllene generation av fotbollsspelare som fostrats av eran ungdomsakademi. Det är troligtvis den bästa någonsin från eran sida. Men det låter på dig precis som att det alltid varit så, men hur såg det ut i början av 2000-talet? Det var väl inte riktigt samma klass på spelarna som det är idag? Real Madrid har också haft tider då det kom upp oerhört många stjärnor från Castillan. Den perioden har nu varit och den kommer säkerligen också tillbaka...

Du kan väl inte förneka att du skulle klaga om ni saknade en spelare som Messi på planen, och han spelade för vi säger Milan för enkelhetens skull och ni köper honom för 700 miljoner? Nu saknar ni ingen Messi så därför antar jag att ni klagar på Madrids val att köpa Kaká för den summan.

Samma sak som när ni köpte Dani Alves, vad blev priset? 350 miljoner? Det är inte heller speciellt billigt enligt mig för en högerback. Men jag klagar inte och säger att det är en dålig värvning. Det är inte ni eller jag som lägger ut pengarna på Kaká så jag fattar inte riktigt varför alla klagar, alla utom vi Madrid-fans.

Jag tycker att du och andra som tänker som du tänker om. Pengarna som vi lägger ut på spelare som Kaká, Beckham och Zidane får vi igen ganska snabbt så därför lägger Perez ut sådana monstersummor. Perez är en skicklig affärsman och kan verkligen sina grejer. Han chans-köper inte spelare utan att tänka sig för både en och tre gånger innan. Tack för mig...

Hoppas att ni fattar poängen.
Barcelona 2bbe
2009-06-10 00:58
tarrak/
Jomen "Galacticos" må ge höjda inkomster, men det finns ingen garanti att man lyckas sportsligt. Perez syfte verkar ju ju i första hand vara varumärket Real Madrid istället för sportsliga Real Madrid. Det finns en anledning varför han aldrig investerade ordentlig i försvaret, jo dem sålde inga tröjor som Figo och Beckham gjorde.
Real Madrid Fredrik R
2009-06-10 00:57
PILMÀ (Kärlek & Respekt)

Självklart bryr jag mig inte mer om vad spelaren tillför ekonomiskt än vad den tillför sportsligt, när jag tittade in här på forumet så satt en nisse och påstod att Real Madrid hånade världen igenom att spendera under finanskrisen. Så jag tog en ekonomisk diskussion som ledde till en annan ekonomisk diskussion.

Jag hoppas och tror att Kaká kommer få ett uppsving i sin karriär hos oss, han hade vunnit allt hos Milan och hans lagkamrater var gamla och mätta. Hos oss har han en ny "CV" att skriva, ett nytt kapitel i hans fotbollskarriär. Såsom han själv sagt så ser han fram emot utmaningen och känner sig mycket motiverad. Jag tror vi kommer få se en annan Kaká än vi har sett de senaste två åren, eller snarare inte sett då Milan har varit under isen som klubb och till och med deltagit i UEFA cupen. Sedan anser jag inte att man kan jämföra Kaká med Ronaldinho då han besitter en helt annan professionalitet, han festar inte, han sköter träningen, han är en exemplarisk person på och utanför planen på alla sätt och vis. Säg vad man vill om Ronaldinho, men han har själv pissat bort sin talang. Han kunde lätt ha haft 3 år till av samma kaliber som 05-06 i kroppen ifall han själv inte hade varit sin värsta fiende.
Barcelona PILMÀ (Kärlek & Respekt)
2009-06-10 00:50
Bona nit käre Cules :D
Barcelona Oha789
2009-06-10 00:48
Fredik R

Man kan diskutera priser på en spelare utan att snacka om hur mycket ni kommer få för honnom. En klubb som Real Madrid och Barcelona har så många fans att man knappt kan bli så fattig att man inte kan hålla kvar laget.

Därför bodde du inte snacka hur mycket ni kan få tillbax Kaka pengarna utan hur mycket Kaka kommer betyda för er och om det var rätt man att ge dom pengarna till?

Men du gav en bra förklaring i andra stycket att han kan räknas som Zidanes ersättare och det kan jag hålla med dig om att ni och alla lag behöver en sån spelare i laget om man ska vinna nåt...

Barcelona tarrak
2009-06-10 00:46
2bbe

Om man ska tro de flesta företag som utvärderar den globala fotbollsmarknaden så är Madrid ungefär på samma nivå som Barcelona och Manchester. Om det nu är så att man är garanterad att gå plus på denna typ av Galacticovärvningar undrar jag varför inte United och Barca också gör dem? Det verkar dumt att tacka nej till stjärnspelare som tjänar inte bara tjänar in sin transferkostnad, utan även ger ett reellt överskott på bara något år.
Barcelona PILMÀ (Kärlek & Respekt)
2009-06-10 00:46
Fredrik R

Sett till alla dina inlägg så verkar du bryr dig mera om vad en spelare skulle tillföra till klubben pengarmässigt än spelmässigt herregud. :S

Nu säger jag inte att Kaka inte skulle tillföra nåt i Real.

Respekt till Kaka.
Barcelona drush
2009-06-10 00:44
Fredrik R

Du har en poäng när det gäller det ekonomiska men den här diskussionen kommer inte leda nån vart. Ser man köpet av kaka som ren ekonomisk affär så kanske det är en bra värvning. Fotbollsmässigt är 700 milj för kaka ett sjukt överpris. Sen om han lever upp till pengarna återstår att se.

Jag är bara glad att Barcelona inte gör någon sån värvning (och hoppas inte dem gör det i sommar heller). Barcelona skapar stjärnor, vi köper dem inte.
Annons: