/spanien/barcelona/forum/18937.aspx/spanien/barcelona/forum/18937.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Real Madrid Sherko
2009-07-06 15:12
Barcadinho

Du drar verkligen alla los blancos över en enda kam. Det är klart att många av oss blancos inser hur Perez FM-spenderande påverkar andra lag negativt.

Sedan förstår jag inte vad du menar med super-egoistisk mentalitet, vad förväntar du dig? Ska dem sluta köpa för andra lags skull?
Barcelona Barcadinho.
2009-07-06 15:04
Och kalla mig inte för avundsjuk nu.

Min kärlek till fotbollen som sport är större än vad ni tror och därför är jag kritisk, inte annat.

ha en bra dag
Barcelona Barcadinho.
2009-07-06 14:58
Jag läste våra inlägg här från olika fans och kommentarer i artiklar som handlar om Perez (mest pga av brist av fräscha nyheter från vår klubb just nu).

Det finns en poäng i hela den här historian som många har missat.

Poängen är något som jag kan kalla för Fair-Play.

Oavsett om Perez ekonomiska äventyr lyckas eller inte, så har han utan tvekan brutit ner den här oskrivna regeln så kallas fair-play.

Det finns oskrivna regler för hur man ska bete sig, utan att man ska betraktas som en galning, idiot, egoist i vilken form av verksamhet som helst.
Och det finns såna också inom fotbollen.
Jag vet att också Barca o United t ex köper spelare av mindre klubbar, men bland de stora klubbarna finns det också oskrivna regler av ärlighet.

Och nu kommer plötsligt en enda person som spenderar summor som är långt ifrån rimliga bland de stora klubbarna med.
Jösses, 200 milj euro hittills. Det är ju ett världsrekord som är oslagbart.

Och sportligt då.

Det är inte alls enligt de fair-play oskrivna reglerna att medvetet plocka alla joker kort från alla kortspelare. Real suger in alla superstjärnor som finns i närheten och de skiter totalt på "världsordningen" som fanns fram till den här summaren.

Och det är därför de är ännu mer hatade av konkurrenterna. De blandar upp alla kort på ett sätt som andra spelare inte vill och detta för att vinna hela putan.

Jag har sett många gånger kortspelare som blev helt rasande (minst sagt) på en annan spelare som plötsligt gör en penginsats som är orimligt hög.

Sen kommer maränger och säger att samma sak händer överallt som t ex microsoft som härskar totalt sin egen marknad.

Vill man verkligen ha fotbollen som data-företag?

Det finns ju regler eller acceptans för vad man kan göra för att vinna.
Man ska spela fair, om man vill ha respekt.

Tyvärr är det så att Real förstör fotbollen för att nå sina egna mål. Det är en klubb som inte bara innehåller superstjärnor, utan också en super egoistisk mentalite.

Deras fans fattar det inte, men andra fans gör det.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 14:51
Castafea och Alavi

Det är absolut befogad kritik och jag är precis som ni skeptisk, Perez sparkade för många tränare förra gången han var president och det största orosmolnet för mig är att Pellegrini kanske inte får tid på sig att få ihop laget. Man kan inte förvänta sig en trippel första året med 5-6 nya spelare i startelvan. Oavsett ifall de heter Faubert eller C. Ronaldo.

Frågan är ifall man inte har lagt upp lån och så vidare så att det efter denna sommar inte kommer finnas särskilt stort utrymme för affärer de kommande somrarna. Då får man ligga som man bäddat.
Barcelona Castefa
2009-07-06 14:48
Re: Milan

Berlusconi är visserligen miljonär, men i sammanhanget en ganska fattig sådan. Det är i slutändan varför Milan inte hänger med ekonomiskt.

Edit: Sedan är det ju ironiskt att Milan gnäller på skatteförmåner i Spanien jämfört med Italien... deras ägare är ju faktiskt premiärminister!!! Om någon kan göra något åt det så är det ju Berlusconi.
Barcelona tribente_magico
2009-07-06 14:48
nån här som vet vad ett årskort kostar på nou camp?
med en hyffsat bra plats.
Barcelona Castefa
2009-07-06 14:44
"kommer det vara betydligt mindre aktivitet ifrån Real Madrid sommaren 09-10 och 10-11"

Fredrik R, om Madrid vinner något ja... annars kommer Perez fortsätta köpa.
Barcelona Alavi
2009-07-06 14:44
Fredrik R

Jag tror inte så mycket på Perez "tre sommar i en".
Går det riktigt dåligt för er den kommande säsongen så kommer halva laget att säljas och nya på väg in.
Så funkar dagens Madrid, face it.
Barcelona tarrak
2009-07-06 14:40
Fredrik R

Ska dra nu, så jag hinner inte mer, men jag tycker att jag fått fram min ståndpunkt. Jag dömer absolut inte ut Perez strategi, jag ville bara påpeka att det inte finns några absoluta sanningar eller garantier, när det kommer till ekonomi. Det är bara att hålla tummarna och hopppas att det går åt helvete.;)
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 14:33
tarrak

Men det är många andra aspekter än bara hur stora kassakor spelarna är, hur mycket skatt man betalar på de inkomsterna spelarna drar in, samt hur mycket skatt man betalar på lönen exempelvis.

På 6 år så är skillnaden emellan vad Real Madrid och Milan behöver betala för att Kaká ska få sina 10 miljoner Euro i lön per år hela 30 miljoner Euro. Det är nästintill halva transfersumman som vi betalar för Kaká i differens emellan vad klubbarna i praktiken behöver betala för att spelaren ska få i lön sett över kontraktslängden. Det är ingen dålig skillnad.

"Galliani gick sedan återigen igenom de ekonomiska skillnaderna mellan Milan och Real: hur Reals omsättning är dubbelt så stor som Milans, hur Real äger sin egen arena, hur Real har individuella tv-avtal som de inte behöver dela med de mindre klubbarna och hur en klubb i Spanien bara betalar €1,5 miljoner i brutto för att en spelare ska få €1 miljon netto i handen medan en italiensk klubb måste betala €2 miljoner för att spelaren ska få €1 miljon i handen."

Real Madrid är finansiellt starkare än Milan på absolut alla plan.
Barcelona nylén
2009-07-06 14:27
Barca måste få till något nyförvärv snart, alla andra konkurenter förstärker ju med bra högklassiga spelare. Barca har visserligen världens kanske bästa trupp men kan förtfarande förbättras. IN med Villa, Mata/Ben Arfa, Filipe, Bruno Alves

UT med Milito, Eto, låna ut keirrison,caceres, henrique
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 14:24
Förövrigt måste ni ha i åtanke att Perez nu investerar motsvarande tre somrar under en sommar, alltså kommer det vara betydligt mindre aktivitet ifrån Real Madrid sommaren 09-10 och 10-11 jämfört med i år men även en vanlig sommar då vår budget brukar ligga strax under 1 miljard. Man tar alltså lån nu för att genomföra tre års investeringar under ett år. Sedan betalar man igen det igenom att strypa budgeten kommande säsonger och istället betala av lånen.

Dessa drastiska åtgärder hade antagligen inte "behövts" ifall vi förlorat emot er med typ 0-2 och ifall vi givit Liverpool en ordentlig match i CL. Nu ska mycket återvinnas på extremt kort tid.
Barcelona tarrak
2009-07-06 14:22
Fredrik R

"Det får man helt enkelt fråga Berlusconi om, han sa väl att de inte kan behålla en situation där man går minus 70 miljoner Euro varje år, vilket sedan betalas av utav Berlusconis privata förmögenhet."

Det är ju det här jag menar. Berlusconi som är ett as (var bara tvungen) och en väldigt framgånsrik affärsman, känner sig tvingad att sälja för att det är det bästa för klubbens ekonomi. Perez förespråkar däremot den rakt motsatta strategin, att köpa och köpa dyrt, eftersom att de spelarna betalar sig själv på nolltid och mer därtill. Och det är ju det här jag vill komma till, två framgånsrika finanshajar har kommit till diametralt motsatta åsikter om hur deras affärer ska skötas. Därför känns det lite fånigt när the average Joe på ett fortbollsforum sitter och slänger ur sig tvärsäkra påstenden om det framtida utfallet av dessa investeringar. Och det gäller båda sidor.
Real Madrid Armin [TheJoker]
2009-07-06 14:15
Criff

Precis, Becks var stor del av det hela. Och vem är hans Becks idag? Ingen mindre än Cristiano Ronaldo. Sen så är han ju på väg att stänga igen ett TV avtal nära 6 miljarder SEK.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 14:13
tarrak

Det får man helt enkelt fråga Berlusconi om, han sa väl att de inte kan behålla en situation där man går minus 70 miljoner Euro varje år, vilket sedan betalas av utav Berlusconis privata förmögenhet.

Speciellt inte ifall han förlorat stora kapital i andra branscher. Milanfans är ju rabiata över att Berlusconi inte bara vill slänga in pengar i klubben.

Ifall vi tar Abramovich som exempel så läste jag någonstans att han förlorat 75 miljarder kronor pga finanskrisen. Även ifall han är god för ytterligare 100 miljarder eller liknande så är han kanske inte supersugen på att investera mer pengar? Chelsea är inte ekonomiskt oberoende, utan att Abramovich står för notan så skulle klubben gå i konkurs med nuvarande inkomstläge.
Barcelona tarrak
2009-07-06 14:09
Ämne: tarrak

En sak til....
Jo, men med tanke på att Berlusconi är världens 70 rikaste man, så står han knappast på ruinens brant och är tvingad till några desperata manövrar. Visst drabbas han av konjukturen, men det förklarar knappast varför han skulle göra sig av med Milans främsta kassako.
Barcelona Criff
2009-07-06 14:06
Jag personligen, utan någon ekonomisk utbildning om man nu måste ha det, tror att Perez överlevde förra gången just för han hade Beckham.
Han är inte en fotbollspelare, utan ett varumärke.
Han har allt från parfymer till modellkarriär och ja gud vet vad.

Det bevisas också mycket just genom att om någon refererar till Perez förra ekonomiska lyckade galactico era, så nämner man alltid Beckhams summor som drogs in till klubben. aldrig Zidanes eller Figos eller nån annan.

Värt att tillägga är då också att Beckham värvades för 25 mille euro eller nåt?

Nu har Perez slängt iväg snart 200 Miljoner euro.
Det är lite skillnad det.
Barcelona tarrak
2009-07-06 14:06
Fredrik R

Jo visst finns det stora skillnader, men jag har svårt att se att de är så pass stora att det förklarar hur både Milan och Madrid går garanterat vinnade ur samma affär (försäljningen av Kaka). Vad som till största delen ska tjäna in värvningarna är ju tröjförsäljning och marknadsandelar runt om i världen.

Som du säger så tjänar Madrid väldigt bra på biljettförsäljningen och eftersom det är nästan är slutsålt för jämnan finns det inte så mycket mer pengar att tjäna där genom att värva stjärnor.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 14:03
tarrak

En sak till, problematiken med dessa rika ägare är att de även har intressen i andra branscher, vi såg exempelvis nyligen att Abramovich förlorat massvis med miljarder i andra branscher pga finanskrisen. Även ifall inte klubben går sämre ekonomiskt och även ifall inte ägaren är bankrupt så kan det minska investeringslusten lite ifall man precis förlorat 20 miljarder kronor i annan industri. Samma sak med Liverpool och Man Utds ägare, de är drabbade av finanskrisen på ett annat sätt än både Real Madrid och Barcelona. Berlusconis personliga ekonomi lär inte direkt ha gynnats av finanskrisen heller.

Real Madrid och Barcelona ägs inte av någon grupp eller person med andra intressen än klubben, därmed påverkas inte klubbarna av andra ekonomiska faktorer än den egna inkomsten.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 13:58
tarrak

Nu har ju Galliani själv gått ut och förklarat varför man är underlägsna Real Madrid ekonomiskt.

1. Skatteläget i Italien jämfört med Spanien.
2. Milan äger inte sin arena och får inte hela biljettinkomsten.
3. Samtidigt så är det få som går på Milans matcher och låga priser på biljetterna jämfört med Real Madrid.

Skatteläget är då den klart största orsaken till problematiken. Men ägarmodellen i Italien när det gäller klubbarnas arenor gör en stor skillnad, Real Madrid får in 1/3 av sina inkomster via biljettintäkter. Siffror som i princip bara Man Utd kan tävla med.
Barcelona tarrak
2009-07-06 13:52
Fredrik R

Ta en klubb som Milan då som kanske tappat lite av stjärnglansen, men som med sitt starka varumärke och några Galactico-värvningar, skulle kunna sälja hur mycket tröjor som helst. Man har en svinrik ägare som skulle kunna köpa storstjärnor för miljarder utan att ens behöva låna. Istället väljer han att sälja en av dessa pengakor, som tydligen finansierar sin egen lön och köpesumma på bara något år. Verkar det vettigt?

Angående nybygget så är det väl mest politisk splittring och den vikande konjukturen som skjuter det på tiden. Jag tror att man siktar på att dra igång 2011. Under tiden så borde väl Barcelona köpa några supercracks för de har ju mer än väl finansierat sig tills dess? ;)
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 13:52
VizzlA

Definitivt, menar på intet sätt att förringa värdet av att investera i arenan. Men frågan är fortfarande hur denna investering finansieras. Görs den via lån så är det i princip samma summor som vi lånar för att köpa spelare (då S. Bernabéu såvitt jag vet ses som färdigbyggd för tillfället) nu. Förvisso så kanske det är en mer långsiktig investering med tanke på att arenan alltid står där och våra spelare har karriär med bäst före datum. Men samtidigt kanske den varumärkesförstärkning som vi gör samt eventuella titlar samtidigt motiverar våra investeringar rent ekonomiskt?

Jag säger inte att Perez modell är någon absolut sanning, ifall han har fel så kommer ju vår ekonomi gå åt helvete, varför kritisera oss för det? Vårt problem.
Barcelona Criff
2009-07-06 13:48
Fredrik R,
"The added value capital resources generated by the Camp Nou and its facilities will be used to finance the project, for which Joan Franquesa offered a ballpark figure of 250 million euros, while pointing out that "we cannot reveal the real cost until we have received the definitive project."
Real Madrid Paco Buyo
2009-07-06 13:47
Fredrik R:
Tanken är att Nou Camp Nou till största delen kommer att finansieras genom att sälja av marken kring stadio. Denna försäljning har nu bromsats.
Inte olikt Pérezs modell när han sålde av Reals träningsanläggning för att kunna betala av klubbens gigantiska skuld i början av seklet.
Skillnaden är att Pérez, slug i fastighetsaffärer som han är, valde precis rätt tidpunkt för försäljning.
Barcelona VizzlA
2009-07-06 13:43
nya Camp nou bygget är en viktig investering, som också är långsiktig. om en biljett kostar 65euro och det kommer 10 000 fle åskådare i 100 matcher då har klubben redan tjänat 65miljoner euro extra, så efter man betalat av lånet går det plus. (ett scenario)

men om vi räknar lite annorlunda, 5000 mer biljetter under kommande 300 matcherna då får man in 97.5 milj euro, men man får inte glömma att även sponsor-avtal, tv-rättigheter, reklam etc ökar markant i och med bygget.
Real Madrid Fredrik R
2009-07-06 13:42
Criff

Svara gärna på mitt inlägg och ifall jag har fel angående investeringarna som Barcelona gör/kommer göra i Camp Nou så vill jag gärna ha den investeringen förklarad för mig.
Barcelona tarrak
2009-07-06 13:41
Shi

Om du inte gillar att uttala dig eftersom du inser att du har för lite kunskap, kanske du inte ska komma med bombsäkra uttalanden, där du i samma veva rackar ner på andra för att vara dåligt utbildade.

Med det sagt så håller jag med om att det är väldigt svårt för oss lekmän att bedöma hur bra Perez strategi är. Att han lyckats bra tidigare är ingen garanti för att han lyckas i framtiden, det är bara att se sig runt om i världen där 100-åriga jätteföretag faller som korthus pga riskabla spekulationer.

Ekonomi är ingen exakt vetenskap utan bygger på teorier. Precis som Perez säkert har fog för sitt vidlyftiga spenderande, så finns det relevanta anledningar till att Barcelonas styrelse, med den framstående ekonomiprofessorn Xavier Sala-i-Martin i spetsen, är av motsatt uppfattning. Vi glada amtörer får helt enkelt se tiden an och se vilken sida som har rätt.
Barcelona Criff
2009-07-06 13:39
Shi, Vad ska jag bidra med? Tycker dina inlägg är ännu sämre, där du enbart försöker försvara Perez.

Kul ändå att hela fotbollsvärlden, från Spanska premiärministern till ekonomi ansvariga från andra toppklubbar gått ut och kritiserat sättet Perez köper spelare på.

Ändå så har självklart Perez rätt, och alla andra i världen är klåpare och försöker smutskasta klubben.

Wake up and smell the coffe liksom.
Barcelona Dizzy
2009-07-06 13:37
Någon som vet när Transfer stänger?
Barcelona Ralle
2009-07-06 13:33
Hoppas ni läst..

Casillas Valdés

Alves Sergio Ramos
Puyol Pepe
Piqué Albiol
Abidal = Marcelo