/spanien/barcelona/forum/185.aspx/spanien/barcelona/forum/185.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-05-14 11:34
Bollinnehavet Jupp, 7 miljoner € ”får” klubben. Dock till välgörenhet skulle jag tro. Vem i helvete bokar den matchen när spelarna redan har 60+ matcher i benen.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Bollinnehavet
2018-05-14 10:54
Katalano

Helt rätt! Coutinho klev fram i Messis frånvaro och gjorde hat trick, vilket man får vara nöjd med även om det var två styrningar och en flipperboll. Men han klev fram. Suarez gjorde ett på straff. Vi gör fyra totalt. Det ska räcka.

Messis frånvaro är inte och kommer aldrig vara anledningen till att vi släpper in fem bollar. Men en plojmatch som ledningen har gjort tummen upp för är tydligen anledningen till att Messi var frånvarande från början. Den genererar säkert lite pengar, ännu mer pengar om Messi är där. Jippie!
Barcelona Katalano
2018-05-14 10:46
Rivaldo=Gud

Du skriver att Messi ska spela och vara till förfogande när tränaren och FC Barcelona vill det, vilket Messi också var. Han fick beviljat av tränaren att vila denna match och ändå så skriver du en lång harang där du kritiserar honom. Jag kan respektera att du ville se Messi spela denna match och inte få vila, men Valverde tyckte annorlunda och din kritik blir fel i sak.

Messis vara eller inte vara i denna match är oväsentligt för mig dock. Laget klarade av att göra 4 mål ändå vilket ska vara tillräckligt, problemet var att vi släppte in 5 mål vilket är bedrövligt.
Barcelona Bollinnehavet
2018-05-14 10:40
@Rivaldo=Gud:

Du kan läsa mer om Messis "svek" mot laget i länktips. Vi har nämligen en plojmatch som antagligen Messi inte själv bestämt att han ska spela i övermorgon. Så jag lägger den på ledningen också.
Barcelona Bollinnehavet
2018-05-14 10:30
"The defeat against Levante means the unbeaten run in LaLiga ends at 43 games. This team's record has gone down in history.
Thanks for your efforts!"

Detta kunde man läsa från Barcas officiella facebooksida idag. Nu ska man såklart inte klaga på 43 matcher utan förlust. Samtidigt blir det såklart extra surt när det händer i näst sista matchen. Men det som stör mig mest är hur det alltid ska vändas och vridas på uttalanden, statistik och sanning för att det ska låta så bra som möjligt. Marknadsföringen vår ledning håller på med är vriden åt ett håll för att ledningen ska se så felfria ut som möjligt.

Man mörkar 5 insläppta mål mot Levante (ett lag vi inte förlorat mot i ligan sedan 60-talet och en siffra vi inte släppt in i ligan på 15 år) med en "historisk svit". Man mörkar det mest pinsamma uttåget ur CL med en "fantastisk dubbel". Man mörkar sina egna personliga fel med att kriminalisera hela klubben.

Självkritik hos denna ledning finns inte. Jag menar, finns det ens ett uttalat avståndstagande från brottslingen Sandro Rosell? Eller la man istället ljus på nåt nytt rekord som Messi slog ungefär vid den tidpunkten?

Det är ett gäng rädda, ryggdunkande sparka-nedåt-och-slicka-uppåt-människor som styr vår klubb. De är mer än nöjda med Valverde så länge han är tyst. Att vi steg för steg monterar ner allt som klubben står för spelar ingen roll så länge vi är tysta och lyder.

Jag avslutar där jag började:

"The defeat against Levante means the unbeaten run in LaLiga ends at 43 games. This team's record has gone down in history.
Thanks for your efforts!"
Barcelona Rivaldo=Gud
2018-05-14 10:18
@Mido:

Du låter som.ett real madrid fan nu som.skall förminska betydelsen på allt man misslyckats med. Det här är ingwt pissrekord vi höll på att slå. Vi hade vsrt dom.första invincibles i la ligas historia och vi pissa bort chansen med 2 matcher kvar. Precis som vi pissa bort en 3-1 ledning mot roma i cl. Det är mer än va vi ska tåla som fans. Njut du av din sommar. Jag kommer inte kunna det längre.
Barcelona Rivaldo=Gud
2018-05-14 10:14
@ || #5 sergiobusquets:

Vi har 1 viktig match kvar på hela säsongen och messi väljer att vila för han är redan fokuserad på vm och argentina. Han får bäst betalt i världen och är under kontrakt med fc barcelona. Han ska spela och va rill förfogande när tränaren och fc barcelona vill eet. Inget annat..det är han som ska be om ursäkt till trupöen inget annat..så beter sig inte en ledare, åkee på senester när man behövs! Så skulle aldrig Totti, Buffon, Gerrard, Maldini eller npgon annan av dom stora kaptenerna där ute i fotbollsvärlden få för sig att göra. Det spelar inge roll hur mycket bättre än sina lagkamrater dom är. Dessa spelarna hade lett sina lag till rekordet från planen som kaptener skall göra! Dom hade gjort skäl för sin lön som professionella spelare skall göra!

Messi visa att han inte bör vara kapten med ett sådant beteende. Folk här hade gått i taket om det va neymar som gjort samma sak. Men neymar va åtminstonde inte kapten när han spela sina diva fasoner och han gjorde det inte inför matcher som kan definera en hel säsong!

Suarez som du nämner har matchats lika hårt som messi och har även han ett vm..han va iaf pp plan och kämpa med resten av grabbarna..

Barcelona Barcelonistas
2018-05-14 09:24
Yerri Mina jag vägrar kolla en match som han kmr starta i.
Barcelona Meneysuarez91011
2018-05-14 09:02
Man lär väl få en hel del för Pique idag? Marknaden är ju rätt sjuk om man säger så.. dock har han åldern emot sig. Men låt oss säga att man får 450-500m för honom? Eller är det för mycket? Rakitic det samma, hans högsta nivå är något alla klubbar har nytta av, dock är hans lägsta rätt låg.. man lär väl ändå få rätt hyggliga ersättare för pengarna man får av dessa försäljningar?
Barcelona Fuerza
2018-05-14 08:56
Det är dags för klubben att planera en framtid utan Busquets, Rakitic och Pique.

Messi kommer hålla i fem år till om man flyttar ned honom till en mittfältsposition. Pique har två säsonger till i sig men Busquets och Rakitic bör inte räkna med plats i startelvan om vi ska komma framåt. Busquets har utvecklats JACK SHIT sedan Pep lämnade. Varför får Busquets frikort? Gamla meriter månne?
2018-05-14 08:24
Amen snälla vi behövde spela 0-0 och inte 5-5, VI SKA INTE BEHÖVA MESSI mot Levante. När spelarna kliver in i träningsanläggningen idag så ska varenda en be om ursäkt till Messi. Valverde ska packa och ta med sig all dödkött och pajasen suarez.
Barcelona Mido
2018-05-14 08:21
Att det rekordet är så viktigt för många här, att en dubbel är pffff ingenting. Vi vann ju ligan utan förlust. Slappna av allihopa och njut av sommaren.
Barcelona Fuerza
2018-05-14 08:08
Hade Mourinho eller Conte varit två matcher från historia så hade de fullständigt skitit i vad Messi vill eller inte vill. Det är under ALL KRITIK att Messi inte var i truppen. Oavsett vad han presterat under säsongen så saknade han viljan att skapa historia. Det finns inga ursäkter som kan förklara ett sådant hjärnsläpp.
Barcelona II Barça II
2018-05-14 07:49
I och med matchen igår så kommer Ter Stegen inte vinna Zamora priset. Priset som går till målvakten som släppt in minst mål. Det är otroligt tråkigt då Ter Stegen varit klockren i år. Det verkar vara ett återkommande mönster för Valverde, han lyckas f*cka up allt i en match. Han gjorde det i CL och han gör det i ligan. Det är faktiskt synd att vi lyckas göra 5-4 igår, hade hoppats på att Levante vunnit med större siffror. Faktum är att 5-4 inte speglar matchbilden, exakt på samma sätt 4-1 hemma mot Roma inte speglade matchbilden. Vi gör slumpmål medan Levante gör spelmål och är överlägset bättre än Barca på alla sätt. Vi kan sitta här och skylla på Mina, men vad är det för coach som inte ger han någon speltid alls, för att sedan starta han mot ett formstarkt lag på bortaplan?Igår förstörde Valverde Minas karriär, på samma sätt som han redan lyckats göra med Arda, Dembele och Deniz Suarez. Valverde är ensam orsaken till alla våra motgångar i år. Han håller helt enkelt inte i den här nivån. Och de som är ytterst ansvarige är de som anställde han.
Barcelona Fuerza
2018-05-14 07:38
Iniesta i all ära men han är ingen ledare. Han saknar cojones och domarna urinerar på honom bara för att han spelar i Barcelona.
Barcelona Meneysuarez91011
2018-05-14 07:31
Helt plötsligt ifrån en godkänd säsong(i och med att vi bara tidigare förlorat två matcher i alla sammanhang) till ett fiasko. Hur vi än vrider och vänder på detta så har denna säsong varit ett stort misslyckande. Förhoppningsvis kan vi plocka in en riktigt tränare nu, men känns så jävla plastigt att hela tiden behöva byta tränare.
Barcelona Vítor Borba Ferreira
2018-05-14 04:39
Sarri i Napoli hade verkligen varit perfekt, hård tränare som kan sätta lagets stjärnor på plats och som alla hyser respekt för. Spelar dessutom väldigt underhållande anfallsfotboll. Om Valverde kan bli tränare för FC Barcelona är ingenting omöjligt. Vilket jävla skämt till tränare. Usch, mannen som fick mig att sluta kolla på matcherna.
Barcelona Trio el Mágico
2018-05-14 03:02
Barca4life98 Riktigt bra inlägg måste jag säga. Alternativ 1. Som du skrev är det som jag hade föredragit, det känns mer som det som jag det det sättet jag älskar att se Barça spela på. Tror också att det alternativet är lättast att få till i verkligheten.
Barcelona Jarlma
2018-05-14 01:50
@ || #5 sergiobusquets:

Vad dillar du om egentligen? Han ska väl spela sina matcher även om han tjänar 1 miljon? Det gäller alla i truppen, dåliga eller bra skiter jag i. Det handlar om att vi kunde slå ett rekord och vår bästa spelare fanns inte tillgänglig VARFÖR? Om nu det hade varit Neymar tex hur hade de låtit då?
Barcelona Barca4life98
2018-05-14 01:49
Valverde har jag sedan i höstas klagat på. Ingen karisma, ingen tydlig spelidé, absolut inte i närheten av att kunna hantera nyförvärv och unga spelare på rätt sätt. Att inte kunna motivera en spelargrupp som kan bli historiska är uselt. Defensivt och fegt, riskminimerimg a lá Mourinho.

Det finns även en hel del så kallade startspelare som inte håller måttet längre, lever på gamla meriter. Det är dags att spela med hungriga spelare.
Framförallt ska Rakitic och Suarez bort men det finns även andra som ligger på gränsen. Det finns även ett dilemma med Busquets.

Busquets passar i lag som har 70 % av bollinnehavet och där han kan använda hjärnan för att läsa spelet. Lägg därtill att presspelet ska vara på topp för att han ska kunna få utnyttja sin kapacitet fullt ut.
I takt med att fler lag vågar spela mer offensivt mot oss och att vi inte dominerar totalt som vi gjorde under Pep så är Busquets för långsam. Hans passningsspel och fotbollshjärna finns det knappt ord för men när man har fler lag som verkligen kan spela boll så blottas hans svagheter allt för ofta.

Det jag menar gällande Busquets är att man aldrig kommer kunna spela ett spel som är såpass skräddarsydd för hans kvalitéer som under Pep. Du kan säkerligen hitta liknande spelartyper till Xavi och Iniesta men vi kommer aldrig dominera på det sättet som gör att Busquets kan göra det han är bäst på; spela smart, enkelt och läsa spelet. Under slutet av Pep-eran, under Tito Vilanova (R.I.P.) och Tata Martino hade vi problematiken av att spela med för få spelare som hotar samtidigt som vi hade ett stort bollinnehav. Lagen vi mötte hade lärt sig att försvara sig mot detta i kombination med att Messi var den enda spelaren som hotade.

Så som fotbollen ser ut idag måste man få in mer hotande spelare offensivt. Detta kommer det att resultera i fler bolltapp. Coutinho, Neymar, Dembelé etc. måste få göra det de är bra på och göra de sakerna som vi saknar. Resultatet av detta blir att bollinnehavet minskar något och att spelet blir lite mer böljande på grund av att risken för att bli av med bollen blir större.
För att lösa den problematiken måste man använda sig av ett presspel där samtliga 11 spelare lägger ner jobbet för att snabbt kunna återerövra bollen. Luis Enrique löste detta väldigt bra under perioder av sin tid hos oss. Busquets blev inte lika sårbar när Enrique fick till presspelet och fick Messi/Suarez att bidra i defensiven.

Dilemmat som finns idag och som fanns även i slutet av Luis Enriques tid är den optimala formationen som kan fungera runt Messi. Han vill inte ta en kantroll längre utan vill spela som Nr.10 utan defensiva uppgifter. Detta leder till att en mittfältare som Busquets blir ännu mer sårbar då vi tvingas spela med endast 2 centrala mittfältare. Spelet redan blir mer böljande till följd av att anfallsspelet behöver fler som kan göra sin gubbe. Presspelet finns inte kvar då Messi/Suarez inte orkar/vill pressa och mittfältet med Busquets och Rakitic är för sega. Detta i kombination med att andra lag blivit skickligare och spelar med mer bollinnehav.

Det finns enligt mig 3 alternativ om vi ska börja likna det gamla Barcelona igen;

1. Messi spelar som falsk 9 i ett 4-3-3 igen. Yttrarna ska kunna utmana, vara snabba och en av dessa ska kunna sätta dit bollarna (a lá David Villa). Busquets kan i så fall stanna kvar på sin position förutsatt att presspelet funkar och killen till höger om honom på mitten är dynamisk men spelskicklig. Arthur av det jag sett, verkar duktig på att vinna boll också. Med denna formation och dessa spelartyper kan man lösa mitt Messi-Busquets dilemma.

2. Busquets fasas ut, Messi fortsätter som Nr.10 och man försöker hitta rätt med en 4-2-3-1 uppställning (som vi spelar med nu). Busquets ersättare ska i sådana fall vara bollskicklig, smart men också vara snabbare och agera mer som en bollvinnare. Tänk er en N'zonzi som referens. Bredvid honom ska det finnas en spelartyp som Arthur/Thiago

3. Messi fortsätter som Nr.10, Busquets stannar men Kanté kommer in på mitten. Busquets får ägna sig mer åt det han är bra på och sköta en mer kreativ roll på det inre mittfältet. Kanté kan täcka så pass stora ytor att Busquets kan fokusera mer på att utnyttja sina styrkor (hjärnan och passningsspelet) än att kompensera för sina svagheter (snabbhet, styrka etc.). Kanté täcker ytor för nästan 2 spelare centralt vilket skulle kunna få Messi som Nr.10 och Busquets att fungera optimalt. Men det krävs även att backlinjen är spelskicklig och yttrarna tillsammans med Messi ger Busquets alternativ i uppspelsfasen.

Barcelona S.Eto'o
2018-05-14 01:49
Valverde: "We lost today, we tried to come back but their lead was too big." Matchen börja 0-0 inte 5-1.... känns som valverde är förlamad varje gång resultaten inte går hans väg. Varför tog han inte in paulinho istället för Paco. Paulinho har fan gjort 9 liga mål och är mycket målfarligare än Paco. Och slutligen, efter kvällens match tror jag att valverde aldrig kommer spela 4-3-3 något mer utan det blir 4-4-2 hela nästa säsong. Jag tror verkligen vi kommer att sjunka lågt med barto och valverde i spetsen.
2018-05-14 01:14
Syndabockarna är enkelt att hitta och ska förenkla så ni kan rikta eran kritik rätt. Föreslår även att ni sitter ner nästa toa besök då siktet verkar vara åt helvete 1: medlemmarna 2: barto 3: pep segura/Fernandez/sportsliga ledningen 4: valverde 5: spelarna (exklusive Messi) 6:fansen
Barcelona FCB-1899
2018-05-14 01:09
Jag förstår inte, hur kan vi förnedra real och spela ut de 2 gånger om den här säsongen men förlora mot Levante. Aja antar att det är fotboll och sånt som händer. Jag är varken arg eller ledsen, Dubbeln smakar lika gott. Visca Barca. Mot trippeln nästa säsong och då blir det 3 gånger trippel och vissa lag har inte ens vunnit trippeln en ända gång. Kärlek Barca bästa och finaste klubben i världen!
Barcelona BARCA-més que un club
2018-05-14 01:08
Valverde ger mig Cancer bara jag kollar på gubben usch sämsta tränaren i Barcas historia.
2018-05-14 01:08
Jarlma Nope han förtjänar än mer, han är ju tydligen hela laget. Eftersom dom 22 andra inte räcker till mot Levante så borde han även ha deras lön om han ska spela samtliga 60-70 matcherna/ säsong. Du borde ju hålla med mig nu om vi går efter din logik. Med Messi = vinst Utan Messi = ingen vinst Därav en högre lön till Messi och lägre lön till dom andra så djävlar kommer la pulga trumma på borta mot Levante som inte har något att spela om. Utan Messi hade vi inte kommit top 4, sug på den karamellen innan du rundar av kvällen :). När vi ändå är inne på att hitta syndabock, Roberto den idioten borde inte ha tagit utvisningen. Rfef borde inte straffa honom med 4 matcher, umtiti för i helvete måste hålla sig skadefri när vi har 2 ”finaler” kvar.
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:50
Nästa säsong kmr simone o zidane sätta kniven mot barca o inte ge upp så lätt. De känns som vv kmr tappa ligan nästa säsong. Men vi vinner copa o åker ut i semi cl
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:48
bayern. psg förlorar sina sista hemma matcher för första gången i ligan blir överkörda o idag blir barca men borta. Kul att barca lärde sig från dessa 2.
Barcelona Alltid min legend , Puyol .
2018-05-14 00:44
Messi är en av få stjärnor inom fotbollen som faktiskt är förtjänt av sin lön, han vinner titlar åt sitt lag på egen hand och generar mer inkomst till klubben än vad han kostar. Sen kan man absolut förvänta sig lite mer och kritisera honom när han vill "vila" för han inte orkar eller vill spara sig till VM. Både Valverde och Messi lär ju vara ångerfyllda efter ikväll , men även om bägge har gjort misstag måste ju förfan laget leverera??? Vi möter Levante och släpper in 5 mål , det är ju pinsamt. 80 % av dagens startelva håller inte i Barca, kvalitén är ju skrämmande. Jag är också lite besviken på Messi,men att lägga skulden på honom att vi inte går obesegrade är idiotiskt, han är anledningen att vi ens är ett topp-4 lag i ligan.
Barcelona Damon2022
2018-05-14 00:43
skulle kanske varit bättre om vi hade förlorat 5-1. Då skulle vv rykt men 5-4 så lär han stanna kvar.
Barcelona Jarlma
2018-05-14 00:42
@ || #5 sergiobusquets:

Han ska vara professionell och spela alla matcher dubbel eller inte. Han förtjänade säkert den efter choken i Rom också, rätt så roligt att du tycker att han förtjänar en så hög lön i övrigt.
Annons: