/spanien/barcelona/forum/178.aspx/spanien/barcelona/forum/178.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Passa_Bollen
2018-10-02 09:59
Med messis sista tid i toppen vill jag inte se en förlorare försöka bygga ett sjunkande fartyg med denna ledningen. hade det enbart slutat i komedi, tror när pep kommer tillbaka, Xavi och alla andra så kommer det gå väldigt fort, kolla bara vad pep har gjort med city. Dominerat premier leage som ingen någonsin förr, dels på grund rekord i poäng förra säsongen, sin andra säsong i England. och då kan man argumentera att han har köpt för miljardbelopp. Men jag syftar på att han har ett öga för vilka som är bäst för laget. Han vet nog mycket väl hur han ska köpa billigt och dyrt, la masia och a laget!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Infinit8Don
2018-10-02 09:55
Sägs att Valverde kommer ändra till ett 4-4-2 mot spurs och spela Vidal ist för dembele. Fyfan vad uselt. Har absolut inga problem med att man bänkar dembele men då ska man sätta in tex Malcom eller flytta upp coutinho osv. Vidal ska peta rakitic och ingen annan. Valverde måste bort illa kvickt. Ge mig en storförlust mot spurs, blir bättre långsiktigt. Gruppen klarar vi oss ur ändå.
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-10-02 09:43
Revolutionera kommer han inte göra men han kommer lyfta fram dom, han kommer satsa på en Alena, Puig, busquets istället för gomes, paulinho och vidal. Sen så stod han för en positiv fotboll i arsenal sen ska man inte heller glömma bort vad han gjorde när han spelarna för hans fotboll. Egentligen så bör han ha seguras roll i klubben!!!
Barcelona Passa_Bollen
2018-10-02 09:35
Konstigt att så många är för wegner med denna ledningen samtidigt hade det bara spolats om och börja om när den nya ledningen kommer efter valet med tex Xavi! Sen att man tror så mycket på wegner och att han skulle göra revolution med la masia, skillnaden mellan Barcelona och arsenal är väl att vi jämför allt med vad pep åstadkommit under sin tid, wegner med sitt arsenal senare år hade inte samma ekonomiska muskler så det satsandes på talanger men i ärlighetens namn har man en sätt nån som blivit top 3 under dessa 20 år? Som jag ser det så har han köpt in massa spelare med stjärnstatus och ser ingen heller vara top 3. Med hans förlorar mentalitet på det hela hade jag blivit en argare och mer stressad som person. Hade mått dåligt av att ha den gamlingen i klubben. Vet inte om jag skulle vilja ha nån ny tränare på grund av att säsongen har redan kickat igång men jag skulle kunna tänka mig se se thierry henry som en tänkbar tränare kortsiktigt för denna säsong på grund av motivation precis som zidane gjorde för real när han kom i bilden. @ || #5 sergiobusquets:
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-10-02 09:09
Det är ju illa när Barcelona fans vill ha Wenger som tränare (även jag) så länge det betyder att valverde försvinner. Enda anledningen till att jag skulle kunna tänka mig Wenger är la masia, han kanske hade misslyckats med titlar men han hade utvecklat och lyft fram talanger till vårt a-lag.
Barcelona 09Triplete15
2018-10-02 03:26
Ribohn Fan

Verkligen. Synd att vår grupp krockar med PSG-Napoli-LIverpool och spelas samma kväll. Den hetaste matchen imorgon är antagligen United - Valencia. Ryker Mourinho vid en eventuell förlust?
Barcelona S.Eto'o
2018-10-02 00:34
Golden boy listan är släppt och vi har bara 1(!!!) spelare med på topp 40 listan. Moussa Wague, senegalesiska högerbacken vi köpte i somras är den enda Barcelona spelaren som är med. Ingen Alena, Miranda och ingen Puig verkar det som.
Barcelona Ribohn Fan
2018-10-02 00:06
Förresten vilka tråkiga CL-matcher det är på pappret imorgon!
Barcelona Infinit8Don
2018-10-01 23:03
Ultimata duon just nu hade fan enligt mig varit Wenger som huvudtränare med Henry som assisterande. Då hade det blivit roligt att kolla igen. Succé.
Barcelona Kröjjffar´n
2018-10-01 22:46
Barcadinho. Roligt att även du fick njuta av baskernas förmåga till finlir och totalfotboll på "the theater of dreams". För "drömfotboll" som du skriver är ingen överdrift. Och även jag minns att de baskiska supportrarna besegrade britterna i deras bästa gren i och med att man överöstade dem i deras egen borg, vad gäller att skapa magisk stämning med sina ramsor och allsång. Men inte sjöng de väl på spanska, svårt att tro så. Har även haft det stora nöjet att få stifta bekanskap med Athletic Bilbaos supportrar i Barcelona. Trots att de utgjorde en klar minoritet, var det de som satte färg på såväl stad som stadion, både före och efter match. Och allting gick fredligt till utan ETA! Men storstryk fick de på plan, så jag fick ut det mesta tillika bästa av två "världar".
Barcelona Simon Berglind
2018-10-01 22:42
@Smogen:

Van Gaal säsongen 2002-03 efter att ha gjort sig fiende med alla från Gud till maskoten. Men han flyttade upp Iniesta, Oleguer och Valdes det året och Puyol. Xavi och Gabri under sin första era, mannen skulle kunna strypa Messis katt och ändå se bra ut i min historiebok.
Barcelona Smogen
2018-10-01 22:22
När fick senast en Barcelonstränare sparken mitt under säsong? Det var ju i alla fall ett bra tag sedan och tror det ska till något riktigt katastrofalt för att VV ska ryka redan nu. Men viist, med det spelschemat vi har så kan det ju ske förr än man anar.
Barcelona Barcadinho.
2018-10-01 22:02
Det räcker med att se dagens rubriker i SF spanska sida.
"Vem ska göra målen för Real?"
"Han blir inte långvarig" från vår redaktion
för att förstå att de spanska giganterna befinner sig inför en vägkorsning.
Real har några km försprång, de vet inte vart de ska men de svängde.
Vi funderar forfarande åt vilket håll vi ska köra.
Bara att vi inte funderar allt för länge för andra lag kan rusa fram ändå.
Dessutom kör vi med en obesiktad bil, knappt värd renovering, snare skroten.
Barcelona Ribohn Fan
2018-10-01 22:01
Asså! Spelmässigt tycker inte jag att det varit så dåligt som många framför här inne, resultatmässigt självklart katastrof. Förra säsongen var kvaliten betydligt sämre. Dem få gångerna vi routerade var det katastrof och vi kunde inte ens föra spelet. Denna säsong spelar vi med en mer offensiv uppställning och risktagningarna är betydligt störrre den här säsongen. Det gör ju att vi är mer sårbara i kontringarna. Jag är betydligt mer optimistisk mot Tottenham än många andra. I LaLiga spelar alla lag 5-4-1 mot oss och det gör det väldigt svårt, men tycker ändå vi skapar målchanser, men vi har inte haft den turen vi hade förra året. Tottenham kommer ha stor respekt för oss och kommer att släppa bollen till oss, men kan inte på hemmaplan i CL ställa bussen framför eget mål. Ytorna kommer därför bli större för oss och på så vis kan det nästan bli lättare än att spela seriematcherna i LaLiga. Tro nu inte att jag står på Valverdes sida för att jag skriver detta, jag har sågat honom sedan dem första träningsmatcherna förra säsongen. Jag bara analyserar spelet från min synpunkt.
Barcelona Simon Berglind
2018-10-01 21:56
Så fungerar det ju emellertid alltid, en tränare hyllas när han vinner och sågas när han förlorar eller åtminstone inte vinner lika ofta. Den ende utöver då tydligen Tito som avgått där fansen tänkt "den här killen vill jag se mer av" i modern tid är ju Radomir Antic. LVG, Rijkaard, Pep, Messis farbror och Enrique betraktades alla som antingen "slut" eller "inte tillräckligt bra" mot sluttampen av sina Barca-eror.

Jag tänker inte betrakta någon av dem som särskilt eländig även om jag som sagt är rätt glad att slippa Enrique, jag ville inte ha honom från första början: för mig var det självklart att plocka in Frank de Boer efter vad han uträttat i Ajax och med den skolning han har. Men några högljudda invändningar hade jag inte.

Vad gäller Bielsa är han exakt den sortens tränare som får ett gäng rallare att spela en fotboll de inte ens kunnat drömma om. Jag skulle inte vilja ha honom i Barcelona, mannen är för oregerlig, men jag uppskattar hans tränargärning. Lite som en internationell Graham Potter, mannen som fick narkomaner, kåkfarare, pensionärer och random östersundsbor att besegra Arsenal i Europa League. En del tränare har helt enkelt en förmåga att lyfta spelare till oanade höjder.

Men visst, det kan vara så att jag både förminskar och förstorar Barcelona-tränarnas bedrifter. I någon mån har jag respekterat allihop samtidigt som jag aldrig riktigt kunnat släppa att Rijkaard fick gå. Det är möjligt att han inte var världens bästa tränare och taktiker men jag tror hans kramar har assisterat till ungefär hälften av Messis mål.

Nåja. Valverde blir inte gammal i Barcelona naturligtvis. Senast efter säsongen får han ("så klart") flytta på sig. Släpar man då in Mourinho - det är svårt att avgöra om han är sjuk i huvudet eller bara på jakt efter en flytt - kommer jag aldrig mer att titta på en Barcelona-match.
Barcelona Barcadinho.
2018-10-01 21:50
Kröjjfarn.

Jag såg båda matcherna o kan intyga att de var bl de stora höjdpunkterna den här säsongen. Jag tog vara på att sätta på plats en del PL älskade bekanta. Jag var extra stolt laliga fanat den här perioden.

Ett starkt minne av mötet i Manchester, utöver den drömlika fotbollen som Bilbao visade, var de flera tusen (sägs runt 6000-7000) supportrar som sjöng ut sina spanska ramsor på Old Trafford. Engelsmännen blev totalt utspelade båfda på gräsmattan o läktaren. Jag njöt i verenda cell...
Barcelona Mess1
2018-10-01 21:40
Jag har länge försökt att säga detta, men nu kom det en vettigare människa som förhoppningsvis folk lyssnar på mer =)

Gary Lineker:

"Personally I think he is the greatest player that has ever played the game of football and he still performing wonderfully well still scoring a goal a game still beating all the teams scoring great free kicks, great passning.

I think he is the best player that ever donned a pair of football boots. I think when i watch him play i'm still bewildered of the things he does. It's almost as do he is watching the game of football above, while playing it at the same time. And that is staggering, people look at the goal scoring records but is not just about that.

Yes, he scores about a goal a game perhaps one or two other players do similar things. But besides that he is also the best dribbler i have ever seen the most amaganin footballer i ever seen he is the most skillful footballer i ever seen and one of the best passers the game has ever seen. So if you put all of those things together you have someone who frankly is clearly is not a human being.
He has always been a team player, he doesn't play selfishly, these are other attributes that he has, he doesn't play act, he doesn't dive, he doesn't retaliate. And all around he is just such a great example for football and he sets such a good example for young children to follow. There is so much to like about him.”
Barcelona Unicef1983
2018-10-01 21:36
El_jefe: Fast Messi rör sig inte alls på planen längre, han söker ju inte ens passningar i offensiven, förr tog han smarta 2-3 steg för att visa sig och göra sig spelbar, nu står han och ser på när tex Semedo blir sönderpressad. Att förvara Messi och säga att han blivit smartare är inget annat än förnekelse, han är så oengagerad och loj som en spelare kan bli, jag har iaf aldrig sett någon bry sig så lite, han lägger ner mer energi på gnäll på domaren efter matcherna än under själva spelet.
Barcelona Funeral Canticle
2018-10-01 21:15
Känslan är att VV tappat handlingen och vet inte vad han ska göra, val av spelare eller konstellationerna är så tråkiga och han får fruktansvärt lite ur truppen att detta måste ses som grovt tjänstefel. Denna säsong var säsongen vi skulle nå nästa steg men det känns mer som vi tagit några steg bakåt, när ska det lossna för laget? Känslan mot Spurs känns så där lagom obekvämt att gå in i den matchen i den sitsen vi är i just nu, vad är det dem säger hoppet är det sista som lämnar en :)
Barcelona Kröjjffar´n
2018-10-01 21:10
För den som börjar bli svälftfödd på den fantastiska fotboll som FC Barcelona tog till helt nya höjder för vad som börjar kännas länge sedan nu, finns alltid godbitar att finna på youtube. Men få skulle bli särdelses besvikna om de av misstag istället råkar fastna i Athletic Bilbaos dubbelmöte med Manchester United i Europa League 2011/12. Bielsas våldsbenägna baskiska blodsbröder och "järnvägsarbetare" var en ren fröjd för ögat att se, när de spelade ut Alex Fergusons Man U på Old Trafford. Visserligen blev det resultatmässigt "bara" två uddamålssegrar för Athletic Bilbao i denna åttendelsfinal; som så måningom skulle föra dem fram till slutseger i Europa League. Matchen i Manchester såg jag med egna ögon i realtid och de baktalade baskerna briljerade spelmässigt och borde med bistånd av Fru Fortuna ha vunnit med med mycket större siffror sett till spel/chanser. Så vad vill jag då egentligen ha sagt med detta inlägg. Ja, om det nu undgått någon, så är det en fri fortsättning på replikskiftet med Simon Berglind; får tacka för det sakliga svaret förresten.Respekt. Returmötet i Bilbao däremot, missade jag tyvärr. Men enligt publicerad rapport från den matchen och som Simon Bank satte på pränt i sportbladet, vilka ju vanligtvis vurmar för PL, så borde Athletic Bilbao ha vunnit med si så där 6-0 när "sir" Alex gjorde sin sorti internationellt. Om Valverde mot alla tänkbara odds skulle vända på utvecklingen, så till den grad att han med sitt ledarskapp inspirerade sin trupp till att plötsligt uppträda så som de baskiska rallarna gjorde då, skulle jag nominera honom till Nobels pris i personkemi om ett sådant hade funnits. Men några sådana formella hinder för att återupprätta Enrique som coach finns inte. Där är det förstås fritt fram. Men i mina ögon var det han som avlöste Tata, för att ta det sista spadtaget vad gäller den grav i vilken Johan Cruijff ande vände sig, bara för att få se Valverde ta över ett FC Barcelona i förfall. Om jag inte minns fel så fanns det fler än en inbiten fan av Enrique, som efter att ha slagit klackarna i taket då trippeln bärgats första säsongen, senare började bli så besvikna på honom på upploppet året efter, att glåorden haglade ju närmare hans "värdiga avsked" vi kom under hans sista säsong i Barca. En och annan hann reta upp sig rejält på hans underbett, när han då och då dök upp på skärmen. Kanske borde dessa f d beundrare ha bitit sig i tungan, istället för att vräka ur sig det ena injektivet efter det andra ända in i kaklet? Men vad vet jag? Inte så värst mycket mer än vad jag tycker. Och jag tycker Vilanova visade sig värdig sitt FCB. Samt att Enrique gjorde bra mycket bättre från sig som lagkapten än coach.
Barcelona Zibarca
2018-10-01 21:08
[QUOTE=El_Jefe]Messi måste ju redan ta precis allt offensivt ansvar så varför belasta honom med defensiven också? Och jo, Messi springer i djupled ibland. Dock besitter ju knappt någon förmågan att slå en passning framåt så ska Messi springa bara för att göra dig nöjd menar du? [/QUOTE] Det är som att folk skulle klaga på Ter Stegen för att han inte är tillräckligt offensiv, gör inga mål lr tar några djupledslöpningar. Svaret är lika enkelt som med Messi. Det är inte Ter Stegens uppgift att göra mål och springa i djupet och det är inte Messis uppgift att springa ner till eget straffområde och försvara. Spelare har olika roller och har du en spelare som Messi så ska han fokusera på offensiven. Varför slösa på hans egenskaper och kraft på att försvara?
Barcelona Josep "Pep" Guardiola Sala
2018-10-01 20:31
Wenger in me Henry som assisterande hade varit dunder! Wenger med Messi och la masia hade gjort mirakel i Barca.
Barcelona Barcelonistas
2018-10-01 20:24
Wenger kan la knappast bli sämre än Valverde. Så länge den här defensiva skiten försvinner så blir jag nöjd.
Barcelona El_Jefe
2018-10-01 20:09
@ Xavi #6:

Messi måste ju redan ta precis allt offensivt ansvar så varför belasta honom med defensiven också? Och jo, Messi springer i djupled ibland. Dock besitter ju knappt någon förmågan att slå en passning framåt så ska Messi springa bara för att göra dig nöjd menar du?
Barcelona Simon Berglind
2018-10-01 19:56
@Infinit8Don:

Wenger är väl ganska definitivt en av de första herrarna man skulle dra en snap till när det är dags för tränarbyte. Ett bra alternativ, mannen är ju inte utan fel och brister men hans idealism kan inte ens hans största kritiker ifrågasätta.

För mig får man dock gärna plocka Kapten Haddock, Mulle Meck eller Luis Figo och Pepe i delat ledarskap så länge man undviker den ständigt härjande och illamåendeväckande tanken på Jose Mourinho i tränarbåset.
Barcelona Infinit8Don
2018-10-01 19:17
[RAC1]: Barcelona have been in constant contacts with former Arsenal coach Arsene Wenger. The board believe he can bring back ‘beautiful football’ to the Camp Nou. Detta hoppas JAG verkligen stämmer. EDIT: jahap, kontot som la ut detta tog bort tweeten. Glöm det bara.
Barcelona Simon Berglind
2018-10-01 19:15
Märkligt att ha invändningar mot att ta med sig tre målvakter till en bortamatch i Champions League. Jag tror inget annat lag sätter sig på ett flygplan till en viktig bortamatch i Europa med bara två målvakter i truppen. Får du skada eller sjukdom på en målvakt före match kan Messi liksom inte ta saaben och hämta tredjekeepern om denne befinner sig i ett helt annat land. Det är inte så mycket att säga om.
Barcelona Xavi #6
2018-10-01 19:08
@El_Jefe:

Bisarr diskussion? De enda bisarra är att se Messi promenera på plan som om han vore ute i parken med sina barn. Finner det obegripligt hur han skiter i allt defensivt ansvar i viktiga matcher, så lite som att förflytta sig några meter för att täcka eller skära av passningsvägar är för mycket för honom, då har jag inte nämnt hans obefintliga presspel.

Sen är det väldigt sällan han drar iväg på djupled. Vad beror då allt detta på? Usel kondition eller lathet?
Barcelona Nelson Umtiti
2018-10-01 18:58
@ Xavi #6:
Tyvärr men det är sanningen. Vi har 3 spelare som inte ska vara startspelare i en klubb som Barca i Suarez, Pique och Rakitic och dom är coachens favoriter. Roberto har hjärta och allt men tyvärr killen har inga spetsegenskaper och är bra som rotationsspelare men inte som start och då har vi 4 spelare som jag tycker ej ska starta. Det är jobbigt att säga men vi liknar mer och mer Argentina där Messi måste gör allt. Messi har alldeles för mycket arbetsuppgifter på plan, han gör mer på plan nu över 30 än vad han behövde göra för några år sedan. Vi kunde vinna mot Real utan Messi för vi hade en het Neymar, Suarez i form och Iniesta som man märker nu saknas otroligt mycket. Nu har vi inget av dessa och det tar hårt på laget, lägg till en Pique som är ute och cyklar ett par gånger per match och en Valverde som inte vet själv vad han ska göra så blir det en cirkus.
Barcelona Damon2022
2018-10-01 18:55
Suarez är SKIT, inte 1 mål på 3 år Så jävla dålig medan messi sitter där o server på silverfat.
Annons: