/spanien/barcelona/forum/15265.aspx/spanien/barcelona/forum/15265.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Karlsson
2010-10-18 18:31
Att inte inse hur nyttig Keita är på planen och anse att han är överflödig känns inte riktigt som en åsikt. Mer som en missuppfattning.
Tycker det är hur tydligt som helst vad Keita tillför, det kan man inte bara se genom att ta och se om Valencia-matchen.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-10-18 18:17
Hade varit en intressant startelva. Den håller riktigt hög klass, trots att endast två av de spelarna är ordinarie i Barca :)

Jag hade gärna sett den också, eller ännu hellre:

Pinto
Adriano-Fontas-Abidal-Muniesa
Mascherano
Thiago-JDS
Pedro-Bojan-Jeffren

Kanske är lite vågat att spela utan Alves och Keite också, men vi bör vinna tämligen enkelt även med denna elva.. Det är fortfarande riktigt duktiga och intressanta spelare man skulle ställa upp med! Skulle det strula så kan man ju bara byda in Alves och Keita, annars hade jag gärna sett dessa tre byten:

* Pedro--> Nolito ( detta bytet bör göras först, då Pedro spelar mycket redan och Nolito bör få chansen)
* Bojan --> Pique (Ja, ni hörde rätt. Jag vill verkligen se vad Pique kan utföra som centertank. Är det någong gång man bör testa det så är det i Copan :P)
* Det var egentligen bara dessa byten jag på förhand vill se. Det sista byten får väl ske beroende på hur situationen är.
Atlético addeh
2010-10-18 18:00
I Copa del Rey mot Ceuta nästa vecka hoppas jag åtminstone Fontás och Thiago får chansen från start. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att ge Mascherano, Adriano & Jeffrén nyttig speltid, och även låta Bojan spela för att komma igång med sitt målskytte. En följande startelva skulle enligt mig vara helt perfekt:

Pinto - Alves, Fontás, Abidal, Adriano - Thiago, Mascherano, Keite - Pedro, Bojan, Jeffrén

Även spelare som Jonathan dos Santos, Nolito och Bartra borde ha realistiska chanser att ges speltid.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-10-18 17:41
Hetfield,
"En spelare som Thiago kan öppna fler dörrar än vad Keita (som förövrigt bara springer runt som en rabiessmittad hund) och Mascherano som är usel offensivt kan göra. En spelare som Thiago kan göra det lilla extra när vi blir sönderlästa , vilket vi har blivit på sistone."

Vill bara flika in med att både Keite och Mascherano gjorde en riktigt bra insats mot Valencia. Keita är nyttig med sin storlek och (jämflört med de andra på mitten) bra fysik. Även Masken kommer vara nyttig för oss i år tror jag, han börjar passa allt bättre in i Barcas spel..
Men även jag förstår din poäng. Visst borde Pep använda fler B-lagspelare för att utnyttja den "breda trupp" man har i och med dem. Jag tror och hoppas dock att fler kommer få chansen framöver. Copa del Rey är ett utmärkt tillfälle att visa upp sig! Så småning om lär även fler än Thiago få chansen i ligamatcher.

Just Thiago tycker jag man slussat in ganska lagom fort. Även om det är en kille som kan göra mer "extragrejer" än t.ex. Keita så tycker jag att Pep gör helt rätt i att starta med den sistnämde mot bättre motstånd, i Iniestas frånvaro. Det är trots allt Maliern som är den etablerade stjärnan av dem båda och det hade väl inte varit rätt att göra honom till tredjeval mot lag som Valencia? Inte när han faktiskt gör ett oerhört bra jobb på planen.
Sen kan man ge Thiago chansen från start mot enklara motstånd, absolut.

Hans tid kommer, det är jag nästan säker på. Och det finns fler spelare i Barca B som har all möjlighet i världen att göra karriär inom klubben :) Personligen hoppas jag framförallt att Fontas får chansen att göra en "Thiago", dvs slå igenom redan i år.
Atlético addeh
2010-10-18 17:37
Abbe.

Du har rätt, kollade upp det och det stämmer att hennes fulla namn är Malena Costa Sjögren. Dock så brukar inte Sjögren användas, därav missförståndet.
Barcelona Abbe.
2010-10-18 17:34
addeh

Jo, men hon heter även Sjögren. Grävde lite och det verkar som hon har en svensk mamma. Är dock inte helt säker på om det stämmer, än.
Atlético addeh
2010-10-18 17:30
el Flaco

Just en överstegsfint har väl aldrig Xavi bjudit på? Skämt åsido, jag förstår din poäng. Det är många, inklusive mig emellanåt, som gärna vill se Thiago få starta matcher just på grund av att hans spelstil är hästlängder "sexigare" än Keites. Rätt eller fel? Det är frågan.

Abbe

Om jag inte misstar mig heter Puyols nya flickvän Malena Costa och är, som du kanske förstår på namnet, inte svensk. Se länktips för bild.
Barcelona Abbe.
2010-10-18 17:21
En kort, och kanske lite ovanlig, fråga; Är Puyi's nya flickvän svenska?
Barcelona Klint
2010-10-18 17:20
Hetfield- Megan Fox is a dude

Samma sak här. Jag har försökt via tre kanaler att få någon form av motivering - utan resultat. Vad skulle egentligen en namnlista kunna hjälpa kontra ett stort företag som inte ens bemödar sig med att svara på mail från besvikna kunder?
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-10-18 17:17
addeh

Hehe bra, då ser du också ironin i det hela med Peps filosofi när det gäller lagbygge.

el Flaco

Kalla mig för naiv/dum men jag anser att Keita är överflödig, sorry to say it. Även när vi spelade med Rijkaard så spelade vi antingen med Iniesta-Deco-Xavi eller så spelade vi med en stark pivote som Deco-Xavi-Edmilson/Motta/Van Bommel/Marquez, det funkade ju utmärkt.

Jag förstår inte varför t.ex Xavi-Iniesta-Busquets inte skulle funka ordentligt, varför behöver man två så defensivt inriktade spelare i mittfältet? Det är kanske en av anledningarna till att vi har blivit så sönderlästa på sistone.
Det är snarare bristen på kreativa/bra mittfältare i truppen som ger Keita speltid.

Det är bara vad jag tycker, rätt eller fel är subjektivt.
Barcelona el Flaco
2010-10-18 17:16
Pep har å andra sidan inte ha varit tvungen att slänga in ungtupparna i elden ännu under säsongen, då han har för det mesta kunnat plocka ut en startelva med A-lagsspelare. Thiago & Co är nog bara tänkt som back-ups i första hand och med tanke på att B-laget spelar i Segunda ställs de inför tillräckligt stora prov i den serien.

Vill även säga att Keite är en av de mest underskattade spelarna i laget. Han tar löpningar, täcker ytor, pressar motståndarna, vinner tillbaks bollar, men detta anses inte vara tillräckligt "sexigt" för vissa. Känns som att folk kräver att spelarna ska leverera överstegsfinter och liknande på beställning, annars är man inte tillräckligt bra för att spela i Barcelona.
Atlético addeh
2010-10-18 17:15
Klint

Jag är minst lika förbannad som du, speciellt med tanke på mina taskiga inkomster (studiebidrag 1050 kr/månad). Det var någon här inne för någon dag sedan som tipsade om en riktigt smart grej. Om man ringer och vill uppgradera sitt paket, har man 14 dagars avbeställningsgaranti därefter, vilket betyder att man kan ringa och uppgradera så man får tillgång till samtliga kanaler, för att direkt efter matchen avbeställa skiten utan någon extra kostnad.

Detta var hur jag uppfattade det hela, och jag hoppas du hänger med på vad jag menar i alla fall.

En namnlista till alla som är besvikna på Canal+ borde anordnas här på svenskafans. Kan tänka mig att det är fler än vi culés som känner sig blåsta.
2010-10-18 17:13
Klint

Det värsta är ju att enligt många av mina vänner så vägrar de svara på klagomailen, om de är legitima och ett så stort företag så kan man tänka sig att cheferna tar ett snack med kunderna istället för att gömma sig bakom soffan och ignorera alla mailen som skickas till deras kundtjänst.

Det du kan göra är att gå in i svartlistan och klaga, bara fortsätta och fortsätta.

Det här är förklaringen (enligt mig) till varför de i stort sätt skiter i ligan:
Canal + hade just blivit av med avtalet för PL, så de valde att flytta över La liga från tv4 sport till Canal + sport. Det var ju klockrent för de med tanke på att Zlatan spelade i Barcelona, de var lyriska och hade ständigt reklam "Se på när Zlatan spelar i världens hetaste liga bla bla".
Sen så lämnar Zlatan Barcelona och Canal + står där som idioter, och därav förlorade intresset.

Väldigt, väldigt ruttet att de behandlar ligan på det här sättet.
Atlético addeh
2010-10-18 17:11
Hetfield

Thiago har ändå fått hoppa in i två av sju ligamatcher hittills, vilket förmodligen bara kommer öka allteftersom. Jag kan mycket väl tänka mig att Thiago kommer få mycket speltid, helst 90 minuter, i mötena mot Ceuta i Copa del Rey.

Att Pep väljer att låta ynglingen stanna kvar på bänken vid ställningen 2-1 mot Valencia är helt förståeligt för mig, varför chansa? Även om Thiago har bevisat att han är redo, är det alldeles för riskabelt att sätta för mycket press på honom när sådana viktiga matcher står på agendan.

Vill slutligen säga att jag förstår din poäng och ditt resonemang helt och hållet. Visst är det lite komiskt att Pep inför säsongen säger att han kommer satsa på ungdomarna, och ännu har bara en fått chansen. Nolito räknar jag inte med eftersom han knappast kan anses som någon ungdom, och dessutom inte har någon framtid i klubbens A-lag som jag ser det.
Barcelona Klint
2010-10-18 17:08
På tal om något annat. Jag känner mig så jävla blåst att jag gick på Canal+ marknadsföring och beställde skiten (dock inte deras monsterpaket). Efter att ha streamat stormatchen mot Valencia noterar jag nu att kommande match mot Zaragoza, jodå, även denna kommer att visas på Canal+ Fotboll. Jag betalar 259 kr i månaden för att kolla på elitserien, speedway, btcc och massa annan skit. Känns inte direkt som man fått det man beställt.

Canal+ bör avgå eller åtminstone ge oss rätten att häva våra avtal på grund av, om inte falsk,, så bristande marknadsföring.
2010-10-18 17:05
Mojito

Ursäkten/förklaringen är ju bara löjlig, så ska man (enligt Pep) sluta värva spelare bara för att det tar tid att anpassa sig? Jag är all for att man satsar på akademin, men det kommer aldrig att funka om man satsar ENBART på akademin, man måste krydda till med utländska spelare samtidigt som man har inhemska spelare.

Jag vet inte heller om man ska jämföra Zlatan affären med Özil då Özil kostade betydligt mindre, hade betydligt lägre lön och var betydligt yngre än Zlatan, så det var en "win-win" situation redan där.

En spelare som Thiago kan öppna fler dörrar än vad Keita (som förövrigt bara springer runt som en rabiessmittad hund) och Mascherano som är usel offensivt kan göra. En spelare som Thiago kan göra det lilla extra när vi blir sönderlästa , vilket vi har blivit på sistone.
Poängen är att om Pep tackar nej för att han vill satsa på akademin, satsa på akademin! Varför envisas med att köra med Keita i varje match när JDS och Thiago vill/behöver speltid?

Nej, Pep är en fantastisk person och tränare, men hans resonemang kring lagbygge är aningen underlig.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-10-18 16:59
Hetfield

Därför att Pep vet att det krävs tid att komma in i spelsystemet och vill inte ha en klasspelare på bänken i onödan. Så har han offentligt resonerat kring anledningen till varför han tackade nej till Özil.

Visst kan man tycka att det är ett konstigt resonemang när nästan alla andra klubbar har breda trupper. Kan ha något att göra med Zlatanaffären och att han inte vill hamna i samma sits igen. Dvs tvingas lägga energi på att hantera brist på inställning och dålig attityd hos spelarna.

Nej, ungdomarna får inte så mycket speltid än så länge, men de har ju inte behövts heller. A-truppen har ju räckt till för att täcka frånvaron liksom.
Keita är trots allt bättre än både Thiago och J2S än så länge, liksom Masken.

Jag hade gärna sett Özil i blaugrana, men jag förstår också varför Pep tackade nej till honom, särskilt om Cesc kommer nästa år. Klart det gör ännu ondare när han nu gör succé i Real, men sanningen är också att han passar bättre in i deras spelsystem än i vårt.
Barcelona Delofeu
2010-10-18 16:56
Bra koll där Adde du har helt rätt han är med u-19
Barcelona Abbe.
2010-10-18 16:54
Delofeu

Rafa Alcantara är med U19-landslaget om jag inte är helt ute och cyklar.
Barcelona Delofeu
2010-10-18 16:50
Match idag klockan 18 Spanien Finland u-17 ett par från Barca är med bla lillebror Alcantaara samt min favorit Gerard Delofeu ; ) Tyvärr är det ingen kanal som sänder så länk ifall någon hittar det tas emot med öppna armar.
2010-10-18 16:48
Mojito

Men är det inte lustigt att Pep väljer att tacka nej till spelare för att han vill satsa på ungdomarna, sen så ger han inte ungdomarna speltid...

Då undrar man ju, om du inte tänker ge exempelvis Thiago speltid, varför ens ha den tunna truppen? Varför kunde man inte köpa rutinerade klasspelare för att bredda truppen, hur hade det skadat oss?
Det som är oroande är att ungdomarna får inte ens speltid, och när en ungdom får det (Bojan) så är han oduglig, det är väldigt oroande då Pep lägger ner alla pengarna på samma häst så att säga.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2010-10-18 16:26
Karlsson

Håller med dig i din teori.

Och det är därför Pep inte breddat truppen med t ex Hleb och Keirrison, han litar hellre på Barca B och dess spelare som är inskolade i systemet.
Det som däremot har ändrat sig från t ex Rijkaards tid är att den nummer 9 som nu köps in får acceptera en annan roll i systemet. Där ligger dilemmat.
Det finns de (Eto´o & Henry) som accepterat det och gjort succé, sen finns det Zlatan som aldrig kommer acceptera att inte vara det centrala i spelet.

När Zlatan sågar Pep och säger att "vem som helst hade kunnat vinna 6 titlar med det laget" skjuter han sig själv i foten. För den enda förändringen som skedde inför 09/10 var att Eto´o lämnade och Zlatan kom, men helt plötsligt kan inte Pep tygla 22 stjärnor. Samma lag förutom på en punkt...
Nej, Zlatan får nog komma till självinsikt innan han fortsätter kasta ur sig skit.

Till sist måste jag ifrågasätta hur smart det är av Rosell att, hur sant det än må vara, kritisera Laporta och skaka om klubben när spelet inte fungerar.
Är det verkligen vad klubben behöver?
Men det finns en tid för allt, och vi får väl se hur saker och ting utvecklar sig.
Kanske är det bättre att allt skit kommer till ytan nu, både på och utanför plan, och att det är en klubb i harmoni som infinner sig 2011.
Barcelona >The Reporter<
2010-10-18 16:19
Man kan inte fatta det som hänt mellan dessa två sen dess, sjukt :P

Kolla 0.49 frammåt, syftar på Pep-zlatan
Barcelona basaric
2010-10-18 15:49
Nu har svartlista publicerat mitt missnöje mot Canal +! In och läs den (länktips)
Barcelona LennyRomario
2010-10-18 14:55
http://osynligahanden.blogspot.com/2010/10/manchester-city-cost-of-success.html

Kör en ctrl+f Barcelona i det inlägget. Och kolla den intressanta grafiken en bit ned. Vid det förra presidentskiftet så kom Laportas mannar fram till att Gastpart gått -63.8 miljoner euro sitt sista år. Sen har det var stadigt plus till Rossel tog över och kom fram till att Laporta gick -77 miljoner sitt sista år.

http://osynligahanden.blogspot.com/2010/07/big-bath.html
Också intressant.

Har dock ingen aning om Laporta bränt pengar hit och dit i onödan, men fullt så allvarligt tycks det inte vara.
Barcelona Karlsson
2010-10-18 14:35
Pierre12
Det var i Finalen i VM för klubblag om jag inte helt är ute och cyklar.

Tänkte på en sak angående värvningar rent generellt..
Barcelona är en av de klubbar som har ett väldigt särpräglat spel och som inte ändrar sig i stort från tränare till tränare, utan endast med små modifikationer.
När man då köper in spelare utifrån så är det väldigt svårt för dem att direkt anpassa sig (Lex Chyg & Zlatan).
Man är i klubben väldigt pigga på att framhålla spelarna som stora och med lysande framtidsutsikter och som spelare som ska vara i klubben i många år framöver.
Men när det väl börjar blåsa och anpassningen inte går blixtsnabbt (vilket ändå är förståeligt) så har man under slutet av Laportas och så här långt i Rosells ledning varit snabba att göra sig av med spelarna, antingen på lån eller att säljas. Eller i vissa fall båda (Han långa med näsa igen)
Vet inte om det är Guardiolas påhitt men det säger ju sig självt varför man letar i det egna ungdomslaget efter förstärkningar.
Det verkar vara där den naturliga anpassningen finns men man verkar även ha en mycket större portion tålamod med dessa spelare.

För att sammanfatta det jag så yvigt försöker få sagt:
Jag tror inte det är värvningarna som har varit felaktiga. Utan det som ska beklagas är tålamodet för dessa spelare och bristen på speltid för att faktiskt underlätta för en snabbare anpassning till laget och spelstilen.
Den sista syndabocken är alltså spelstilen som faktiskt KRÄVER lång tid för spelarna att anpassa sig till och finns inget tålamod kommer det bli svårt om inte omöjligt.
Självklart har man inte alltid gjort dessa tabbar med alla nyförvärv. Henry tex fick gott om tid på sig även fast det såg blytungt ut bitvis.
Barcelona Rambla~
2010-10-18 14:33
Pierre13

Självklart borde han först även träna en annan klubb för att få ett ännu större erkännande. Fast för Barca är han nästan den perfekta tränaren.

Dessutom, om det är så lätt att träna Barcelona med tanke på de spelarna som finns i klubben. Någon måste ju ha fostrat, värvat och satt ihop truppen också? Det i sig kräver också lite kunskap och inte bara tur.

Just motivationsbiten är han en mästare. Jag minns speciellt hans peptalk och instruktioner efter ordinarie tid mot Estudiantes när han satt ner på knä med spelarna i en ring runt om sig. Det var mäktigt. Samma sak även mot Shakhtar i supercupen. Finns delar av det i länktipset.
Barcelona Heywood Jablome - Xaviniesta
2010-10-18 14:25
Om det är lätt att träna FC Barcelona med tanke på spelarna som tränaren förfogar över så måste det väl ändå vara superlätt att vara anfallare i FC Barcelona? Med över 60 % av bollen och oftast på offensiv planhalva.

Zlatan, du hade Messi till höger, Xavi bakom dig och Pedro till vänster. Alla de tre överglänste dig.
Real Madrid Pierre13
2010-10-18 13:02
Sagrada Familia

Du låter som en väldigt trevlig person just nu höhö.

Rambla~

Guardiola skulle behöva träna en annan klubb för att kunna få sitt igenkänande som en topptränare. Säger inte han är dålig för det kan han inte vara. Kommer ihåg CL matchen när han ställde alla i en ring å stod på knä för att peppa, det var faktist väldigt "mäktigt" även fast jag är en Madrista.

Ibland kan han vara taktiskt-låst. Men ibland överraskar han med att ta fram en joker ur ärmen så att säga.
Sen spelarköpen, vet inte om han själv kollar ut eller om scoutingen failar, eller om det är påtryckningar från övre leden. Som en vän sa till mig "Skönt att laporta har försvunnit, han var för flashig i en klubb som Barcelona, köpte för dyra pengar och gick imot vad klubben står för."
Barcelona Rambla~
2010-10-18 12:22
Ena stunden är Guardiola för ung för att klara av att leda stora stjärnor. I nästa stund är det ingen prestation att vinna titlar med "det laget" som bara består av stjärnor.

Eh, paradoxalt så det förslår.
Annons: