/spanien/barcelona/forum/15251.aspx/spanien/barcelona/forum/15251.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Gabriel_
2010-10-20 02:15
Hola culés

För er som inte vet om det så var jag i Barcelona för första gången och såg matchen mot Valencia. Herregud vilken upplevelse, hade ju sjukt bra platser också!

Nu till något annat. Jag brukar inte vara den typen som pratar om nyförvärv och spelarinköp, men det känns nästan som en omöjlighet att undvika det i och med Rooneys situation.

Jag är i chocktillstånd, precis som alla andra! Jag var en av alla de som trodde att han skulle stanna i klubben och skriva på ett livskontrakt, förstår inte vad det är som har hänt, men det går alltid att spekulera i, något som jag inte tänker att göra då jag inte finner det speciellt intressant. Vad som däremot är mer intressant är att en möjlighet har öppnat sig. En möjlighet som man borde ta till vara på!

Ja, vi är tydligen skuldsatta och ja vi köpte nyligen in Villa. Men, vilken klubb är idag inte skuldsatt? Och so what?!

Wayne Rooney får nog anses, tillsammans med Drogba, som den mest kompletta anfallaren som finns idag. Bara tanken av ha han springandes för oss på Camp Nou tillsammans med Villa och Messi ger mig sjunde himlen känslan. Låt oss nu vara realistiska, går det att köpa honom? Helt ärligt, ja, det går! Nu har visserligen Ferguson sagt att dom inte gett upp hoppet totalt och att dörren fortfarande står öppen, men det är åtminstone värt att ta kontakt med Ferguson, och även med Rooney (om permition to do so by Alex is given).

Här har vi det vi vet;

*Rooney har 18 månader kvar på sitt kontrakt och han är EJ villig att förlänga det så som det ser ut nu utan har begärt om att få en flytt.

*Ferguson skulle avsky tanken att sälja honom men om han måste välja mellan Man City, Real och Barça är jag helt övertygad om att han väljer att sälja honom till oss (sedan spelar självklart pengar även in). Han har flera gånger sagt att han avskyr Real Madrid!

* Rooney beundrar väldigt många av våra spelare, this is a fact för han har sagt det i intervjuer. Han är aldrig sen med att hylla Xavi och Messi men framför allt Iniesta som han anser vara världens bästa spelare - redan när han spelade tillsammans med Ronaldo i United sa han det.

*Barças anfallstrupp är tunn i år. Henry och Zlatan har gått. Det finns defenitivt plats för Rooney! Man kan ej räkna med att Jeffren eller Bojan ska leverera mot topp klubbarna, what happens if Messi or Villa get's injured?! Rooney kan dessutom spela på alla positioner i anfallet, precis som Messi och Villa kan.

Rooney är enligt mig det perfekta köpet för oss. Ska vi nu spekulera i summan lite? Läste någonstans att United är villiga att sälja honom redan i Januari för 56 miljoner euro. Mycket pengar, men en värd investering om vi tänker på hur gammal Rooney är - bara 24 år gammal! En annan punkt;

*Har vi råd med den investeringen nu? Framför allt med tanke på att säkerligen 35-40 miljoner euros kommer att läggas på att köpa Fabregas till sommaren och att ekonomin inte är den bästa (sägs det)...

- Nu har jag visserligen ingen aning om hur det egentligen är ställt ekonomiskt, hur står transferbudget som finns tillgänglig osv. Men en tanke man skulle kunna göra är att göra en avbetalningsaffär för honom. Nu kommer detta att se ut väldigt mycket som FM, men skitsamma, let's just play with it. Man skulle kunna göra något liknande detta;

* Januari / 20 miljoner euro och Rooney värvas in till klubben redan efter nyår!
* Juni / 25 - 30 miljoner euro som avbetalning.
*Juni 2012 / 10 - 15 miljoner euro som avbetalning.

Det här skulle isånnafall vara en 2 år plan som ligger på ca 55 miljoner euros för en av, om inte världens, bästa anfallare som dessutom är väldigt ung och har många, många år framför sig. En riktigt bra, och fullt möjlig investering om alla bitar vill falla på plats!

Real Madrid lär bli vår största konkurrenter för hans signatur. Dom har Mourinho, en man som kommer, trots hans förnekelse, att insistera och insistera: Dom har också Ronaldo, som kommer att insistera och insistera. Sedan har dom Florentino Perez som kommer att insistera och insistera. Sedan har dom Benzema, som Ferguson gillar väldigt mycket. Inte fullt omöjligt att Real Madrid försöker pruta ner priset på Rooney genom att få in Benz i dealen. Now, detta får EJ hända! Många av våra felsteg inom åren har varit at vi inte har värvat in rätt spelare till klubben för att vara tillräckligt konkurrenskraftiga. Saker som stör mig:

* Att man sålde Ronaldo, wtf? Idioter! Han gör 34 mål sin första säsong som 19 åring och Nuñez säljer honom trots det! Bara Gud vet hur starka vi hade blivit om Ronaldo och Rivaldo fick spela tillsammans i Barça!

* Att man valde Kluivert istället för Gabriel Batistuta tillslut, vilket misstag! Samma här, bara Gud vet hur starka vi hade blivit med Rivaldo och Batigol tillsammans i vårat lag.

* Att styrelsen med Gaspart i spetsen inte tog saker o ting på allvar när Figo begärde bättre kontrakt, Figo är och förblir ett jävla svin men det här kunde ha undvikits och man bara förbättrade hans kontrakt!

* Att man lägger ner 40 mille plus Eto'o för en överskattad spelare som Zlatan, nouff said.

Det är saker som detta som kan sätta sin prägel under en hel säsong, om man vinner eller inte vinner. Det är sånna felsteg som vi inte får göra! Andra saker vi kan gå in på är alla idiot köp klubben gjort genom åren (Rochemback, Giovanni, Bogarde, Christanval, Chygrynskyi osv os....) - för mycket pengar dessutom som man kunde investerat så jävla mycket bättre.

Nu blev detta ett väldigt långt inlägg men min poäng är bara den att Barça borde göra allt i deras makt för att knyta till sig Rooney. Real Madrid får inte vinna den duelen, dom blir otroligt starka med han tillsammans med Ronaldo - precis som vi kommer bli otroligt starka med han tillsammans med Villa och Messi.

Rossel, act now. Detta är möjligt, jag är helt säker på att det går att fixa det på något sätt. Ta ett snack med Ferguson och se om något är möjligt att negotiate. Han säljer hellre till oss än till skitarna. Och att övertala Rooney borde inte vara så värst svårt heller.

Iallafall, bona nit y visca el Barça!
Barcelona Barca4eva
2010-10-20 00:53
Sagrada Familia

Last night, Zlatan failed and I jizzed in my pants!

Hoppas dagens matcher, ja det är ju morgon nu =P, bjuder på skönare spel...speciellt vår.
Barcelona Sagrada Familia
2010-10-20 00:42
Blev ingen 5-0 vinst för Madrid som jag skrev för någon dag sen men 2-0 och en bedrövlig Zlatan får mig att jizza i byxorna i alla fall :D
Barcelona Barca4eva
2010-10-20 00:41
Barcelonistas

Håller med om att det går segt...det känns som att vad de än gör så blir resultatet likadant = failblog.org, behöver jag lägga det i länktips?
Barcelonistas
2010-10-20 00:38
Barca4eva

ja dom var värda vinsten men om dom misstagen inte kommit så tidigt för milan så hade dom kanske fixat minst ett kryss.

Men Milan de går så jävla segt me de laget, seriöst gatuso,sedorf,pirlo kan läga ner verksamheten dom är lika seg som en snigel. real jogga förbi dom..
Barcelona Barca4eva
2010-10-20 00:34
Poysson

Du vet väl inte om de hade presterat bättre...de skulle bli styckade som resten av gamlingarna blev.
Barcelona Poysson
2010-10-20 00:31
Zlatan är fullkomligt urusel. Jag vet spelare i Allsvenskan som är bättre än honom och hade presterat bättre än honom mot Real.
Barcelona Barca4eva
2010-10-20 00:30
Alfredo di Zidano

Så sant..*host*

Ser man på, spydde även.

PS

Barcelonistas

Deras mål må vara turmål...men om det var någon som förtjänade vinsten så var det Real. Milan var helt borta.
Barcelonistas
2010-10-20 00:29
Ahora

du menar att målen ni gjorde var tur, milan hade matchen spelmässigt och man borde gjort nått mål på dom chanser man skapade.
Barcelona Hyder
2010-10-20 00:27
Hetfield- Megan Fox is a dude

Förstår ditt resonemang kring att du inte vill att man ska satsa alla pengar på samma häst (som i detta fall är en metafor för Thiago). Om man då vill lösa saken genom att satsa på en annan spelare samtidigt så borde inte det vara någon som är 22 år utan någon med ett par färre år kvar som fotbollsspelare i mitt tycke. Vi har ett överflöd av talangfulla mittfältare och att då köpa in en ny ung mittfältare skulle bara sätta käppar i hjulen för ungtupparnas fortsatta utveckling i a-laget. Hade man köpt in Arteta så hade jag exempelvis förstått resonemanget och tanken men inte med Özil som har en hel karriär framför sig.

Sedan måste jag säga att det är otroligt skönt att få upp spelare som Thiago och Jonathan då man märker direkt att dem inte behöver acklimatisera sig till spelet. Det finns redan där. Om jag hade varit i deras skor samtidigt som Özil köptes in så hade jag inte kännt ett sådant jättestort förtroende. Speciellt inte när man med största säkerhet vet att Cesc även kommer att anlända. Det är så jag tänker i alla fall.
Barcelonistas
2010-10-20 00:26
Thiago är inte långt ifrån özil, om nåra år är han tom bättre. Özil hänger på flytet som real har, han gömmer sig bakom ronaldo huguain.

Real Madrid Alfredo di Zidano
2010-10-20 00:23
Rambla

En sak är säkert iallafall.

Granero är bättre än Xavi. ;)
Barcelona Rambla~
2010-10-20 00:19
Jag går också och lägger mig och med övertygelsen att Thiago kommer att bli bättre än Özil i framtiden. Bara han forsätter på samma spår och behåller en någorlunda ödmjukhet. Blir han istället som Giovani är han a lost case.

Bona nit!
Barcelona Barca4eva
2010-10-20 00:17
Canales största talangen i Spanien? Skojar ni eller?
Barcelona Khazal (- f.d Omarboy)
2010-10-20 00:16
elbraco

Skriv inget mer, gå och lägg dig.. Like a boss. Klockrent skrivet.
Barcelona Rambla~
2010-10-20 00:16
Alfredo

Jaså, gör det? Förklara för mig hur tydligt det syns att han har mer boll i sig. Jag skulle påstå motsatsen jag.
Atlético addeh
2010-10-20 00:15
Hetfield

Jag köper inte riktigt det resonemanget. Özil har visserligen mer rutin från landslagssammanhang, men är det självskrivet att han skulle lyckas i Barcelona? Naturligtvis inte.

Thiago däremot, är uppfostrad i klubben och känner till hela spelsystemet och staden, vilket underlättar enormt. Säg att Thiago lyckas istället, då han man sparat pengarna man man skulle lagt på tysken och istället kanske fått fram ännu en världsspelare från akademin.

Ahora y para siempre, Real Madrid

Det finns ingen själ här inne som har påstått att Thiago är lika bra som Özil just nu, däremot att han kan bli lika bra som tysken. Detta är två helt olika saker.
Barcelona Rambla~
2010-10-20 00:15
Det hela är ganska enkelt. Det går visst att jämföra Thiago med Özil när det handlar om talang. Jag är också övertygad om att Thiago har den bättre tekniken, det ligger i hans brasse-gener.

Det man däremot inte kan jämföra i dagsläget är faktum att Özil nu är en etablerad spelare inom världsfotbollen vilket knappast Thiago är på långa vägar. Där vinner Özil överlägset så det är inte ens värt att dikstuera.
elbraco
2010-10-20 00:14
Alfredo di Zidano

Jag sa aldrig att du var pajas. Jag sa hellre aldrig att Thiago är den mest giva talangen.
Kommer du in till forumet som tillhör världens bästa talangfabrik och påstår att eran inköpte talang är bäst i Spanien så är det svårt att ta dig på allvar.

Det är som A.Gaudi säger, det är roligt att se hur du försöker framstå som diplomatisk och samtidigt skriver saker som "då kan jag lika gärna börja jämföra Canales med Xavi från och med nu om vi ska bete oss löjligt. Men det lugnt jag förstår avundsjukan.".

Ja, vi culés är väldigt avundsjuka av oss för att Real har pengar.

Zinedine_magic_Zidane

Ja, varför utveckla spelare som Messi, Xavi. Busquets och Iniesta när man kan värva givna talanger som Drenthe, Garay och Gago.

Haha.
2010-10-20 00:13
Rambla

Samtidigt så syns det klart och tydligt att 21 åringen Mesut Özil har mer boll i sig än både Canales och Thiago tillsammans, men sånt blundar ni för. :D
Real Madrid Ahora y para siempre, Real Madrid
2010-10-20 00:11
Faktum är att Thiago kan bli hur bra som helst det ser man när han spelar. Men att jämföra han med Özil är väll ändå lite dumt. Özil har redan bevisat, det har inte Thiago gjort än.

Angående matchen behöver jag inte säga mer än att det såg ut som att Real Madrid mötte Milans flickor och att det kunnat sluta 7-0 med lite tur.

Vi som leder ligan och CL gruppen så vad fan gör jag här?

Godnatt
Barcelona Rambla~
2010-10-20 00:09
Alfredo di Zidano

"Canales är den som är den största spanska talangen i spanien. Att ni sedan säger Thiago kommer bli "minst lika" bra som Özil är patetiskt."

Säger vem?

Det syns ju klart och tydligt hur mycket mer boll Thiago har i sig jämfört med Canales.
Barcelona A.Gaudi
2010-10-20 00:06
det är lite roligt hur du vill framstå som diplomatisk men ändå så uppenbart bara vill ha lite bråk. Det är ingen som tycker att thiago är lika bra som Özil idag, men vissa tror han han kan bli lika bra inom några år. so what?
Real Madrid Zinedine_magic_Zidane
2010-10-20 00:05
Megan fox is a dude, Kunde inte säga det bättre själv.

ni får sluta ha för mycket tro på era "talanger"
Barcelona Essienesque
2010-10-20 00:05
Jag skulle ranka Bojan högre än alla på din lista Alfredo Di Zidano.

2010-10-20 00:03
Som sagt man vet aldrig med talanger. Quaresma rankades som en högre talang än C.Ronaldo i portugal. Vi alla vet hur det slutade.

Men Özil är ett utav dem få talanger som man kan se rakt igenom. Det går inte och förhandsgranska Thiago som man gör med Özil. Att ni änns jämför dessa lirare är patetiskt, då kan jag lika gärna börja jämföra Canales med Xavi från och med nu om vi ska bete oss löjligt. Men det lugnt jag förstår avundsjukan.
2010-10-20 00:00
elbraco

Om vi ska köra med personliga påhopp som är rätt så vanligt härinne så kör vi på det då. Du är pajas inte jag.

Ja, Canales rankas som den största talangen i spanien tillsammans med De Gea, Sarabia och Munian. Thiago är inte där än.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
addeh

Jag menar bara att det är fel att satsa alla pengarna på en och samma häst, tänk om det blir precis det motsatta, nämligen att Thiago inte klarar av pressen med A-lagsspel? Då sitter man där med neddragna byxor och stjärten är öppen för alla så att säga (ursäkta uttrycket men jag orkar inte vara graciös och elegant nu hehe).

Jag menar bara, det är löjligt att dra paralleller mellan Özil och Thiago då Özil har bevisat om och om igen att han hör hemma bland de stora fiskarna, han är ju given i Tyskland landslag som 21-22 årig.

1.70-ligan.

Du har missuppfattat mig, jag hoppas med hela hjärtat att Thiago blir nästa Iniesta, men jag är samtidigt realistisk. Jag tycker inte att man ska börja tacka nej till alla världens spelare bara för att man har en talang i bakluckan som KAN bli bra i framtiden, är det bara jag som ser felet i det resonemanget?
Barcelona A.Gaudi
Jo det är svårt med talanger. Busquets har ju gått fantastiskt och pedro var mycket bra förra säsongen. Det är verkligen inte 100 % att thiago blir en superstjärna. bara att se på Bojans utveckling, som skulle bli det största sedan Messi när han kom fram. det har inte hänt någonting sedan dess. Talang är svårt förutsäga helt enkelt.
Atlético addeh
Alfredo di Zidano

Som om Jesus var bra på fotboll?

Och ja, jag tror att Thiago kommer bli lika bra som Özil om ett par-tre säsonger om han fortsätter utvecklas i samma riktning som han gjort under de senaste åren. Självklart finns det många spelare med stor potential som sedan inte blir någonting alls, men just Thiago känns speciell. Han har det där lilla extra, fast det är svårt att sätta fingret exakt på vad.
Annons: