/spanien/barcelona/forum/15229.aspx/spanien/barcelona/forum/15229.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco
2010-10-02 11:55
andreD

Det är jäkligt oklart när du skojar :)
AndreD
2010-10-02 11:44
Det ryktas också om att Sporting Gijóns vänsterbackstalang José Angel kan vara på väg till Barca.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-10-02 11:35
Tänk om Pastora kom till Barca.. dock aldrig till det priset Palermo kräver. Men drömmen hade varit om man nästa år köper argentinaren och Fabregas, samtidigt som Thiago fllyttas upp permanent och ev. Fontas, samtidigt som man plockar hem Caceres eller Henrique.

Vilken grym trupp man hade haft då! Tror inte man kan låta de allra mest lovande talangerna husera i B-laget ett år till utan det är nog A-lagskontrakt som gäller, annars så drar de. Så truppen lär nog breddas lite nästa år. Eller ja, breddas på pappret åtminstone.
AndreD
2010-10-02 00:55
elbraco

Ja jag skojar.
Barcelona Sagrada Familia
2010-10-02 00:36
AndreD //

Haha, han e skadad fan :S
Ronaldinho var bäst.
elbraco
2010-10-02 00:35
Van Persie vs Sunderland t.ex.
elbraco
2010-10-02 00:32
AndreD

Skojar du eller? Van Persie har ju en av dom känsligaste fötterna en anfallare har just nu (när han inte är skadad vilket han är oofta). Gillar han som fan, hade han inte varit en glaslirare hade han varit en av dom bästa tror jag. Riktigt bra bollkänsla.

Speaking of Juninho och frisparkar, jag har för mig att han, av 100 frisparkar, satte 40 stycken. Det var någon sån siffra, nära hälften av alla frisparkar.
länktips: kolla första målet. Den bollbanan är inte att leka med, flera meter över målet när den är som högst, och sedan dyker helt sjukt. Vid 1:03 kommer också ett sjukt mål. 35 meters avstånd minst och bollen är helt stilla i luften.
Kollade inte hela men det finns ju några pärlor...
Barcelona Gonzalez_Barca
2010-10-02 00:28
AndreD

Denna är även perfekt utförd frispark. Likadan som Sneijders.
AndreD
2010-10-02 00:16
Exempel på en sjukt bra frispark.

(Ignorera att det är en real-spelare)
Atlético addeh
2010-10-02 00:13
Messidinho_10

Det är ju av taktiska skäl som fler än bara skytten står omkring när frisparken ska slås. Med både en högerfot (Xavi) och en vänsterfot (Messi) uppställda blir det inte lika lätt för målvakten att läsa frisparken.
AndreD
2010-10-02 00:12
Hetfield

Jag menar mer att han inte kan skruva bollen över muren för att hänga den i krysset. Det utmärker en riktigt bra frisparksskytt.

Ronaldo brukar oftast skjuta bollen rakt och hårt i målvaktens hörn. Whatever, så länge det blir mål kvittar det hur man skjuter.
AndreD
2010-10-02 00:05
"Jo det klart som fan att Maradonas peak var 1000 gånger bättre än Ronnies.. "

Legenden har gjort det igen.
Barcelona Messidinho_10
2010-10-01 23:54
Någon mer än jag som stör sig på när tex Messi ska slå frispark, så ska det stå minst 3-4 spelare runt omkring och irritera... Fan låt grabben stå där själv om det nu han som ska ta frisparken.
Atlético addeh
2010-10-01 23:50
Hetfield

Även om Messi har blivit allt bättre på frisparkar, har vi ett framtida problem i att argentinaren aldrig kommer låta någon annan skjuta om det ges ett hyfsat läge. Jag tänker exempelvis på Thiago, om han flyttas upp nästa säsong eller får chanser denna säsong. Tror ni han kommer få skjuta någon frispark? Tveksamt.
Barcelona Messidinho_10
2010-10-01 23:46
Jo det klart som fan att Maradonas peak var 1000 gånger bättre än Ronnies..
Barcelona Sagrada Familia
2010-10-01 23:43
Finns inget en chans att Maradonas peak var bättre än Ronaldinho.
Jag har aldrig sett en sån magisk spelare som Dinho, när han var som bäst. Har aldrig sett någon ens i närheten.

Synd att det tog slut så fort =(
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-10-01 23:43
addeh och resten av gänget/

Problemet är att Xavi skjuter alldeles för löst, vilket innebär att han är värdelös om inte frisparken är strax utanför straffområdet (ja, han gjorde frispark från långt håll mot Atletic Bilbao i CdR finalen, men det är mer undantag än regel).

Alves ska vi inte ens prata om för att hans frisparkar är bara patetiska, vi kan lika gärna ge bollen till bollkallen. Jag förstår inte varför han envisas med att gå på kraft när han har en riktigt fin touch. Jag kommer ihåg att han satte ett par fina frisparkar i Sevilla när han gick på känsla.

Messi har lite av "Xavi-syndromet", och problemet med han är att om frisparkar ska slås från vänster så kan han inte slå bollen (om ni förstår vad jag menar). Frisparken måste vara rätt så nära och från höger för att hans vänsterfot ska kunna göra nytta.

David Villa är ju en bra frisparksskytt, men absolut inte i världsklass. Det lilla jag har sett med Thiago så verkar han ha en grym högerfot, så där har vi ett vapen. Jag är fortfarande lite irriterad på Alves att han inte lät Henry få skjuta frisparkar, så fort det blev ett läge så gick han som en rabiessmittad hund och tog bollen för att återigen missa.
Nej, vi behöver en bra frisparksskytt i laget, just nu så är det helt meningslöst att få frisparkar, vi kan inte heller slå in bollen för att alla är så korta.
2010-10-01 23:38
AndreD

C.Ronaldo har studerat och kopierat/härmat Juninho, det är ingenting han döljer heller. Juninho brukade springa rätt mot bollen och skjuta på samma sätt så att bollen "wobblade" mitt i luften så att säga. Det är inte ens meningen att C.Ronaldo ska skruva, utan det är hans sätt att göra mål.

Barcelona Messidinho_10
2010-10-01 23:25
VILKEN KUNGHAN ÄR DEN GODE DIEGO, SKÅÅÅÅL CULÉS
AndreD
2010-10-01 23:15
Enligt mig måste en frisparksskytt kunna skruva bollen och skjuta från många olika ställen. C Ronaldo kan inte skruva. Han skjuter oftast ett rakt, hårt skott över muren in i mål. Det går inte att jämföra Ronnie och CR.

Edit:

lameG^

Den vid 2.00 är ju bara så härlig :D
Barcelona lameG^
2010-10-01 23:08
Messidinho_10

håller inte med. Ronaldinho är den bästa spelaren barca haft någonsin och ingen har haft den högsta nivå som han hade. Tyvärr varade den inte lika länge som Zizou och Maradona, Ronaldo osv. Men när alla var som bäst så är Ronaldinho nr 1
Barcelona Messidinho_10
2010-10-01 23:02
Någon som förstår hur han tar ner bollen, det är helt sjukt vilken bollbehandling?? Kolla vid 0.46 ...
Barcelona Messidinho_10
2010-10-01 22:48
Grabbar titta och njut av vår tids bästa spelare ever!!!
Atlético addeh
2010-10-01 22:34
Barcadinho

Detta är bara min åsikt, men att jämföra C.Ronaldos frisparkskvalitéer med Ronaldinhos är för mig som att jämföra Messi med Bojan som fotbollsspelare. Båda är duktiga, men med tanke på att portugisen får fem bra lägen per match, och bara gör 2-3 frisparksmål per säsong är det ganska dåligt. Jag tycker dock att han har ett bra skott, men missar alldeles för mycket för att jämföras med den store Ronaldinho.

När vi ändå är inne på Europatopplagens frisparksskyttar måste jag även flinka in Lyon (Gourcuff & Bastos) och Bayern München (Ribery & Robben) som också har riktigt vassa skyttar, särskilt Lyon.
Barcelona Barcadinho.
2010-10-01 21:57
Barca saknar en frisparkareskyttare av högsta rangen som ni nämner.
Men problemet är egentligen lite större och handlar om andra fasta situationer.

Vi saknar en som kan göra riktigt bra hörnor och ofta och vi saknar en riktigt säker straffläggare. Xavis hörnor blandar och ger. Barca brukar iof köra med korta varianter med hörnor, men jag tycker att de korta ofta är lika ineffektiva.

Messi är bra på straffar men inte riktigt hundra. Villas sista straffläggning mot Kazan var inte så säker. Målvakten var på väg att rädda den. Men han är ganska bra på den om man rullar tillbaka till tiden med Valencia. Just nu är han lite off men jag tror att det svänger snart för honom.

Men många av dem som Hetfield nämnde inte heller år så otroligt duktiga. Om man jämför med Ronaldinho alltså. Det är nog bara Ronaldo som kan matcha Ronnie på den här punkten från alla stora lag.
Det är väldigt svårt att hitta sådana som Ronnie eller CR. Sådana frisparkarskyttare växer inte överallt.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-10-01 21:26
Hetfield,

Håller med dig om att vi inte har en supefrisparkskytt, men däremot håller t.ex Xavi och Messi samma klass som många av de du nämner på listan.

För övrigt så hade en blanding av Messi och Dani Alves egenskaper blivit en näst intill perfekt frisparkskytt :P Messi är i nuläget den farligaste vi har på frisparkar nära mål. Villa är väl inte fy skam heller? Har för mig han stänkte dit en och annan i Valencia.
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2010-10-01 21:21
Hetfield

Fabregas? Jag tycker att han ungefär är på samma nivå som Xavi när det gäller frisparkar. Men du har helt rätt i att vi behöver en frisparksskytt. Tycker dock att Messi har förbättrat den biten ganska mycket senaste 2 säsongerna, han har en känslig vänsterfot och om han kan fortsätta jobba på frisparkstekniken så kan vi få en bra frisparksskytt. Han är trots allt 23 år så, tiden talar för honom.

BTW, länge leve redigeringen!
Atlético addeh
2010-10-01 21:10
Hetfield

Intressant sammanställning. Under Ronaldinhos tid hade vi även Deco och Márquez som dessutom lyckades trycka dit ett antal frisparkar. Tycker det är ganska skrämmande att vi inte har någon frisparksskytt av rang faktiskt. Det behövs, alla lag behöver en duktig skytt.

Tycker du beskriver bra hur känslan var när Ronnie stegade upp för att dra iväg en frispark, då det ofta pirrade till ögonblicket innan han träffade bollen och man kände att en målchans inte var långt borta.

Messi har en visserligen en känslig vänsterfot, men skjuter dessvärre alldeles för löst. Xavi har under hela sin karriär gått som andra eller tredje hand när det gäller frisparksskytt, och Alves får väl numera aldrig skjuta, speciellt inte med tanke på att vi nu även har David Villa i laget.

Kan bara drömma om hur Thiago stegar upp och prickskjuter in bollen i det botre krysset mot Mallorca på söndag. Där har vi en framtisspelare vars högerfot är i jämförelse med Ronaldinhos (nej, jag överdriver inte). Dessutom är det ingen omöjlighet att Fábregas, som är en fullgod frisparksskytt, bär den blåröda tröjan om ett par säsonger.
AndreD
2010-10-01 21:04
Scholes och Rooney håller jag inte med om. Har Rooney någon gång skjutit en frispark? Fabiano och Van Persie? Njaa.

Fabregas kommer säkert komma om 1-3 säsonger. Annars får Pep ta tag i det på träningarna. Xavi har gjort några riktigt fina frisparkar, Messi också.
2010-10-01 20:42
Jag tänkte på en rätt så intressant sak, vi är nog det enda laget (av topplagen) som saknar en riktigt bra frisparksskytt, det känns som att varje gång vi får ett bra läge så 1. Skjuter Alves (som vanligt) över målet 2. Xavi skjuter för löst.
Jag kommer ihåg när Ronnie fick ta hand om frisparkarna så pirrade det till lite i magen för att man visste att det fanns en stor chans att det blev mål.
Frågan är om det inte är värt att nästa gång man köper en spelare så får man tänka på den aspekten, nämligen att köpa en bra frisparksskytt.

Om man tittar på resten av topplagen så har de flesta minst 1 riktigt vass frisparksskytt:

Chelsea: Lampard, Drogba
Man U: Scholes, Rooney, Giggs, Nani
Liverpool: Gerrard
Arsenal: Fabregas, Van Persie
Milan: Pirlo, Ronaldinho, Zlatan (nja)
Inter: Sneijder
Juventus: Del Piero
Roma: Totti
Valencia: Banega
Real Madrid: C.Ronaldo
Sevilla: Cagarini, Fabiano
Atletico de Madrid: Reyes, Simao, Forlan

Listan är väl hyfsat subjektiv, om jag har glömt någon så får ni gärna lägga till.
Annons: