/spanien/barcelona/forum/152.aspx/spanien/barcelona/forum/152.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Valverdismo
2017-09-07 23:51
Barcelona midfielder Arda Turan (30) will go on a 2-year loan to Galatasaray. The transfer window in Turkey shuts today. [RAC1] Bästa nyheten idag.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Davids3
2017-09-07 23:47
Glädjen när man går in här efter en lång skol- och arbetsdag och ser att det finns trevlig läsning innan läggdags :)
Barcelona Valverdismo
2017-09-07 23:30
angående Messis promenader på plan så tycker jag inte att "han är en otroligt explosiv spelare, så han måste spara energi efter en aktion" räcker för att skydda hans promenerande. Givetvis stämmer det att han är en sån typ av spelare men den Messi som vi ser idag är inte samma som vi såg under Pep och under Luchos första säsong i form av att röra sig snabbare, löpa bakom ytor, öppna upp ytor till andra genom löpningar. Och Messi var ju samma typ av explosiv spelare innan, men då gjorde han jobbet utan boll för laget. Kan ha fel men att han gift sig, skaffat två barn kanske har gjort sitt lilla på honom. Fotbollen är inte längre prio 1 i livet även om han fortfarande är en vinnarskalle. Kanske tappat lite av sin "spark". Det ska ju inte finnas någon fysisk ursäkt för Leo. Messis statiska spel skadar laget mer än vad folk tror även om han såklart fortfarande är i särklass bäst i världen med boll. Det förstör ett lags presspel och uppbyggnadspel. "Messi is positioning to deep or too forward and not enough between the lines moving horizontally to receive or open space to a teammate" "Positioning and movement works for the team, not just for Messi to receive the ball. Being static in front of the CBs isnt helping" "The same shit is happening at Barça. Messi either takes the ball from Busi or positions along Suarez, making it easier for both to be marked"
Barcelona Tiki taka 8
2017-09-07 23:09
Vad tror ni om helgens derby? Startelva osv. Med tanke på de nyligen avslutade landslagsuppehållet o täta matcher framöver. Själv hoppas ja på: Stegen Semedo-masken-umtiti-Alba Busi Roberto Denis/paulinho Messi Suarez Dembele Kanske deulofeu ist för dembele men hoppas dembele får minst 30 min iaf. Hoppas VERKLIGEN Roberto o denis får MKT speltid. Vad tror ni?
Barcelona the cameroonians
2017-09-07 21:25
Haha, när man blandar ihop Suarez och Mascherano är det bara att inse att man (jag) inte har haft fokus på fotbollen den här veckan. Turligt nog har jag semester imorgon, får läsa in mig lite bättre då... Iniesta70 Det ligger, tyvärr, mycket sanning i det du skriver.
Barcelona Soko
2017-09-07 21:18
@the cameroonians:
Mascherano är ju tillbaka och tränade idag , se videon på första sidan. Messi ser ovanligt glad och pigg ut på dagens träning. Hoppas han stänker dit hattrick mot Espanyol för det var länge sedan han gjorde det, sen bytas ut i 70 min och spara sig för Buffon bara tre dagar senare. Det som jag hoppas också är att Valverde tar ett snack med Messi och kommer överens om att Messi går med på att bytas oftare vid tidigt avgjorda matcher då schemat är tufft med matcher var tredje dag.
Barcelona S.Eto'o
2017-09-07 20:56
The cameroonias Nu vet jag inte hur valverde resoner man tar man ett titt på hur enrique bruka mönstra laget efter landslags uppehållen såg man att han bruka oftast bänka de som kom sist tillbaka och han priotera dem som har flest träningar. Tror startelvan mot Espanyol blir följande Ter stegen Semedo pique umtitti Alba Busi-Roberto-Rakitic/Iniesta Dembele-Messi-Denis Suarez Luis Suarez som inte än är tillbaka från Uruguay tror jag står över denna match med tanke på att han inte är hundra procent återställd från sin skada. Dembele, Semedo, Roberto och denis Suarez har alla tränat varje dag och borde starta i mitt tycke.
Barcelona Iniesta.70
2017-09-07 20:49
@Coach Pep-:
Tro mig jag önskar att de alla fick vandra plankan och bli hajmat . Men, jag tror tyvärr inte deras dagar är räknade och det jag baserar jag på min hemma-gjorda whiskey-hypotes som lyder så här: Ett par saker gör mig lite förbryllad. Vi kan börja med att syna luftslotts-satsning på våra "homegrowns" . Ja, vilket slutar med ett tillbaka- tagande av Delufeuo. Eller hur? Eller har jag missat nåt? Samper? Utlånad efter en riktigt hyfsad försäsong. Marlon ? Utlånad efter ett par riktigt starka matcher i slutet av förra säsongen, ja, och då lirade vi med kniven mot strupen, så det var inga lallar-matcher. Alena? Inte ens ett riktigt A-lags kontrakt. Patetiskt. Låt mig fortsätta med att säga att min filosofi inte har ett skit med Bartos filosofi att göra. Så jag kanske inte är så objektiv som man bör vara. Men istället för dessa ovannämnda lirare så har vi köpt in Paulinho? Och behållit Vermaelen? Asså en "närmare trettioårig" brasilianare från den kinesiska ligan och en halvt som halv fotbolls-invalid som haltar runt och lyfter lön. Skaplig vision. Skaplig satsning. Vi har alltså Alena fast förankrad i B-laget. Vi har en Samper i Las Palmas. Och, vi har en Roberto på högerbacken efter endast en hyfsad match som mittfältare. Och vi har en samba lirande mittback på rivieran i Nice. Istället har vi ett par mittback back-ups i Vermaelen och Masken. Istället har vi , ja, i mina ögon, ett extremt osexigt mittfält bestående av, ja vid otur och avstängningar så har vi chansen att lira med Masken/ Gomes - Paulinho- Rakitic. Och med Vermaelen som mittback bakom dessa benskydds tikitakande herrar, ja, om vi har riktig otur enligt MIG. Till råga på allt så rantade VI efter di Maria under transferfönstrets sista andetag! Hos PSG! Helt otroligt! Men det som är det värsta och det som får mig att tro att Barto and his pose kommer undan med allt är ju faktiskt så att folk redan nu accepterar deras drag. Ja, tom folk här på forumet mumlar lite grann om Paulinho MEN, vafan han går ju hyfsat i det Brasiliansla-landslaget så han kanske inte är då dum. Marlon? Jo, det är väl näst att han lånas ut och växer till sig, ja, Vermaelen var ju också hyfsad senast med Belgien. Likaså Samper, ja, låna ut grabben en femtioelfte gång! Alena? Nja, vi har ju Gomes och Rakitic och Paulinho på ingång så låt han växa till sig i B -laget. Vafan grabbar. Vi köper in en tjugoåring för 1, 5 miljarder. Den chansningen tar vi utan att blinka. Men ett par egen odlade killar som vi sår gratis, nää, dom är inte värda ens en minut. Att folk köper sånt gör att jag personligen tror att Barto kommer undan. Ja menar, de flesta här har ju svalt det, varför skulle de inte svälja det nere i Katalonien? För mig handlar det om en filosofi, en identitet. Naivt? Visst,. Är mina youngbloods bättre? Kanske inte. Men. Ja är allafall sugen på att chansa på nåt jag tror på. By the way: Kröjjf, riktig trevlig läsning. Japp, satt på "herrarnas" till benen fylldes med "sockerdricka" :)
Barcelona Thierry Henry
2017-09-07 20:37
@Zinedinho:

Coutinho petad från Brasilien. Haha av vem.då? Är han frisk så kommer han spela. Nog bara Neymar som är mer given än honom i brasilien
2017-09-07 20:29
Paulinho och Mascherano kommer tillbaka i träning först i morgon, ska bli intressant att se om brassen tar en startplats trots detta eller om Sergi Roberto får chansen. Och apropå Iniesta är frågan om 33-åringen fixar ytterligare en match från start efter 70 plus 90 minuter med landslaget. Får se hur Valverde resonerar. Och sen har vi ju en viss Dembelé som lär göra debut. Spännande! Oavsett, härligt med en riktig fotbollshelg igen! Lördagskväll, Barça
2017-09-07 20:14
Enligt Rac1 träffades Bartomeu och Iniesta idag för att "utreda missförståndet" gällande Andres kontrakt. Parterna står ff långt ifrån varandra och Iniesta kommer att uttala sig inom kort om vad som händer i frågan. Så, en bit ifrån det principiella avtal som Bartomeu hävdade i intervjun häromdagen.
Barcelona MessiLionel
2017-09-07 19:33
Fifa 18 ratings.

Busquets 86
Iniesta 87
Rakitic 87

Vad tycker ni?
Barcelona socccerfan1
2017-09-07 19:07
Sport och alla dessa tidningar har inte gjort annat än hittat på massa mög hela sommaren.. Varför skulle cou vägra spela? Alla spelare är inte omogna idioter. Han är under kontrakt han är kvar i pool. Han tycker säkert mycket on staden och laget som hjälpt honom när inte många andra trodde på hans potential. Är glad att han är tillbaka och är "glad". Lycka till. Och kan vi snälla sluta skriva om spelare som aldrig kom:/ man blir bara deppig Hahahah Visca!!!!!!!
2017-09-07 18:47
Den 8:e september kommer Benedito att hämta valsedlarna till röstinsamlingen. Ni som har anmält er tidigare bör ha fått ett mail där de ber er skicka in kopia på id-handling och medlemskort samt efter detta också fått ytterligare ett mail om att ni snart kan förvänta er info om vart ni ska bege er för att lägga er röst rent fysiskt. Försöker just nu att via en soci i Danmark få loss valsedlar som går att skriva under på distans och skicka ner. Antar att inte alla har tid och pengar att åka ner på kort varsel. Återkommer med info när jag vet mer.
Barcelona DM1982
2017-09-07 18:39
[QUOTE=JUSSI BJÖRLING]det ska bli kul att se Liverpool implodera som de gör exakt VARJE säsong. [/QUOTE] Idag är det tydligen 10 000 dagar sedan som Liverpool vann ligan.
Barcelona JUSSI BJÖRLING
2017-09-07 18:20
det ska bli kul att se Liverpool implodera som de gör exakt VARJE säsong.
Barcelona Romelu Umtiti
2017-09-07 18:13
Nya, glada Coutinho
Barcelona Romelu Umtiti
2017-09-07 17:56
Coutinho verkar vara tillbaka i träning med stort leende på läpparna :))))
Barcelona Cule4life
2017-09-07 17:17
@Zinedinho:

Det är det jag menar. Agerar han som det skrivs så är han en galen man. Jag förstår att man vill spela för Barca mrn han tar det till en helt ny nivå.

Vi vet ju inte som sagt. Det kmr visa sig när det vankas CL.
Zinedinho
2017-09-07 16:39
@koeman92:

Correction: Benedito said he has the support of 14,000 socios. He is yet to collect their signatures.

Källa: Catalan Edition
Zinedinho
2017-09-07 16:31
@Cule4life:

Coutinhos kontrakt går ut till 2022 och dessutom är det ett VM-år, rätt dumt av honom att inte lägga ner stridsyxan och ge allt för Liverpools färger. Annars så blir han utan speltid och därmed sannolikhet petad helt och hållet från att spela i Ryssland nästa år.
Zinedinho
2017-09-07 16:27
@DM1982:
Snarare så kommer UEFA att tvinga på La Liga och andra ligorna inom Europa att göra samma sak. För om vi skall vara helt ärliga, så är Premier League faktiskt världens absolut bästa liga generellt (minus topplagen) och som dessutom har ett enormt inflytande inom hela världen p.g.a. deras omåttliga popularitet. Premier League är helt enkelt först i ledet att införa detta. EPL-klubbarna kommer helt säga nej att sälja sina bästa spelare utanför brittiska öarna när deras transferfönster är stängt.
Barcelona Kröjjff
2017-09-07 15:59
Tack. Ingen nämnd ingen glömd. Men så märkvärdigt var ärligt talat inte inlägget i mitt namn. Antar att jag bara gav uttryck för vad ni redan tänkt. Därav reaktionen.
Barcelona Ribohn Fan
2017-09-07 15:57
Och andra sidan är det bara en person härinne och i hela världen som har tvivlat på att Messi är världens bästa spelare.
Barcelona DM1982
2017-09-07 15:33
Premier League clubs have agreed to close the transfer window at 5pm the day before the season starts, starting in 2018/19. Bra initiativ.
Barcelona Suarez9
2017-09-07 15:23
Camp Nou kör stående ovationer och hyllar dig likt de hyllar Messi efter ett hat-trick Kröjjff!
2017-09-07 15:19
Kröjjff

Underbart inlägg! Tack!
Barcelona Barcelonistas
2017-09-07 15:19
Kröjjff - varje gång jag läser ett inlägg du skrivit så känns det som att jag precis läst bibeln.
Barcelona Barcadinho.
2017-09-07 15:04
Kröjjff.

Kul att du hittar tid och ork att skriva läsvärda inlägg. Jag finner mig just i ett stort möte på jobbet men lockades mer av din text.
Tja Barca är väl prio ett för det mesta...
Barcelona Kröjjff
2017-09-07 14:00
Har man som Messi fått tillbringa sina bästa dagar som fotbollsspelare, i det klubblag som i mina ögon är det absolut bästa någonsin och som till och med utan honom (med några fåtal utfyllnadsspelare från bl a Real Madrid), vann även VM för landslag, så är det kanske inte så konstigt att han vid en ålder av trettio samt i en klubb i fritt fall, förlorat sin forna inspiration.

Att nuförtiden spela tillsammans med exempelvis Rakitic och Gomez måste rimligtvis kännas väldans tråkigt, med tanke på att han haft det stora nöjet att leka med likasinnade lirare som Xavi och en Iniesta, i sitt absoluta esse. För även om han då och då kallats för utomjording, så är han ju bara en människa; precis som alla professionella fotbollsspelare de facto råkar vara.

Dessutom: Den som lever i tron att Maradona mer eller mindre ensam vann VM åt Argentina 1986 och att en spelare inte är beroende av lagkamrater för att lyckas, har inte förstått något så fullständigt fundamentalt som att fotboll faktiskt är och förblir en lagsport. Vilken spelare skulle inte påverkas negativt av att giganter som Xavi och Iniesta försvann ut ur den bild, där dessa två tillsammans med Messi fotograferades som världens bästa trio ett visst år vid en FIFA -gala.

Lite fysiologi och vetenskap skulle inte heller skada när antalet löpmetrar hamnar i fokus och vad som uträttas kommer i skymundan. Det är lätt att tro Messi om att spelat vareviga minut sedan debuten. Och glömma bort det faktum att han över tid varit skadebenägen, samt att det nästan alltid rört sig om en och samma muskel. Närmare bestämt rör det sig om baksidan av låret.

Och muskeln benämns på läkarspråk som biceps femoris; d v s varje sprinters allra viktigaste kroppsdel. Och den som inte noterat Messis explosivitet, måste haft sina ögon på löpmeters istället för antal maxlöpningar. Håller man sig till de senare, ser till utväxlingen och räknar in bollkontroll i ekvationen, så står Messi i en klass för sig i jämförelse med vem som helst i fotbollshistorien.

Neymar kommer inte ens i närheten. Nej, inte ens Pelé, Diego Maradona eller Johan Cruyfff matchar Lionel Messis driv och fart, med bollen mer eller mindre klistrad vid foten. Att jag inte nämner Cristiano Ronaldo i sammanhanget är självklart, eftersom portugisen är så illa tvungen att springa utan boll om han ska få upp farten, samt stanna och stampa på samma fläck då han får den.

Så vad är det som är så speciellt med nämnda muskel i allmänhet och Messi i synnerhet? För "dem" (de) som suktar efter fler löpmetrar från argentinarens sida, kan det vara av värde att ta del av följande stycke i biografin om världens bäste fotbollsspelare genom alla tider, av Guillem Balague:

"Kartläggningen av Messis fysionomi resulterade även i förändringar på plan. Han anklagas ofta för att ta det för lugnt under matcher, för att inte pressa och hanka efter. Det fanns en vetenskaplig förklaring till detta som fick Pep att ge honom nya anvisningar. Man hade upptäckt att Messis muskler är av en typ som förbrukar väldiga mängder energi; hans muskler töms mycket fort på energi och återhämtar sig nästan lika snabbt. Men steget mellan dessa lägen är enormt och det innebär att han måste vila en stund mellan varje ansträngning".

Att detta sticker i ögonen på vissa skribenter, säger mer om deras brist på kunskap än Messis "inställning". Och att beskriva honom som beroende av spelare som Iniesta i högform samt den oförliknelige Xavi för att nedvärdera hans kvalitet, är tvärtemot uppsåtet att nedvärdera nyss nämnda mittfältare som i Messi sällskap med all rätt kommer gå till fotbollshistorien som extraordinära fotbollsspelare alla kategorier. För är det verkligen någon som på fullaste allvar tror att exempelvis Maradona inte hade presterat än bättre på plan om han haft dessa fältherrar bakom sig?

Möjligen hade han emellertid inte gillat det. Utan känt sig obekväm med att de säkerligen stulit en del av uppmärksamheten, på hans bekostnad. Men Messi med sin i sammanhanget unika ödmjukhet, han saknar dem "sannolikt". Och det gör jag med ska du/ni veta. Det är bl a just därför jag hänger med huvudet framför datorn just nu och inte har sett Barca spela så mycket som en match den här säsongen. Och inte ens haft en tanke på att skaffa mig något Viasat- abonnemang. Men det främsta skälet till det är att klubben helt förlorat sin själ under nuvarande ledning.

Och jag är verkligen ingen Zlatan Ibrahimovic, som kysser klubbmärket för sakens egen skull. Den kyssen slår för övrigt Dembeles presentation med hästlängder ifråga om få ett löjets skimmer över sig. Sportbladet är förvisso av en annan mening. Ty man slaktar inte sin bästa mjölkko.Den säljer sig självt.

Annons: