/spanien/barcelona/forum/15052.aspx/spanien/barcelona/forum/15052.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco
2010-11-13 17:16
addeh/

Tyvärr så har Jonathan inte haft en särskilt bra dag och nu har dessutom Granada vänt på steken. Leder med 2-1. Redan i slutet av första halvleken hade Granada tagit över matchen och just nu är de betydligt aggressivare än Barça B, som inte får tag på bollen och därmed inte kan skapa målchanser.
Atlético addeh
2010-11-13 17:10
Skönt att Jonathan dos Santos återigen finns med på planen. Kanske hade han känningar förra helgen och i veckan och därför vilades, vi får ju inte reda på exakt allt här.
Barcelona el Flaco
2010-11-13 16:33
Länk till matchen. Halvtimmen spelad i första halvleken.
Barcelona el Flaco
2010-11-13 16:26
Just nu spelar Barça B på bortaplan mot Granada och leder med 0-1 efter ett mål av Carmona efter fem minuter.

Startelvan: Oier; Montoya, Sergí Gómez, Muniesa, Planas; Carmona, Romeu, dos Santos; Benja, Soriano och Nolito.
Barcelona el Maestro!
2010-11-13 15:33
Jag välkomnar Affelay hjärtligt.
Jag tror att Pep känner pressen på i och med att han så bestämd tackade nej till Ozil som var i princip klar för klubben.

Affely på tre miljoner euro är ett j*kla bra köp. Hoppas bara att Jeffren lånas ut med köpoption i nästa säsong -om inte i januari.
Jeffren behöver speltid och jag kan tyvärr inte se att han kommer att få möjlighet att utvecklas i Barca. Han kommer knappast att få speltid och på bänken utvecklas man inte som spelare.
I mina ögon kommer Jeffren inte att bli bättre spelare än Albert Luque. Han kommer att hålla måttet som spelare i La Primera, i ett annat mitten/bottenlag men inte i Barca.
Barcelona barcas
2010-11-13 14:47
Tycker att Affelay är grymt bra köp om man ser till priset. Bra back up till iniesta också. Finns ingen bättre på marknaden för denna lilla summa.
adil,
2010-11-13 14:32
Ställer mig också väldigt tveksam till denne Afellay. På plussidan skulle han tillföra explosivitet och snabbhet på mittfältet, men jag undrar om inte minusen väger över. Han jobbar sällan hem och när han väl gör det drar han på sig massa kort pga hans icke existerande tacklingsförmåga. Det enligt vad jag läst i alla fall. Han ska också vara filmare. Vidare har han ett hårt skott men missar hur mycket som helst. Han har också gått skadad väldigt ofta.

Men när allt kommer omkring så kommer han att förstärka laget. Hur länge har man inte efterlyst en kreativ avlastare åt Iniesta. För jag ser Iniestas position som den mest jämförbara med Afellays egen. Vi kommer inte behöva vara lika oroliga om Iniesta skadar sig. Det är ju alltid något.
Barcelona Trippeln
2010-11-13 13:55
Fortfarande är jag skeptisk till Afellay,han gjorde 3 mål förra säsongen,han spelar i en skitliga som fick Afonso Alves att lika Maradona och han fyller 25 år om 4 månader,nej tack för så ung är han inte och inte heller så bra.
Barcelona DM1982
2010-11-13 13:52
Jag har inte så stor koll på Afellay men det jag har sett ser helt ok ut. Han är snabb, teknisk och har framför allt mycket fina inlägg. Känns som om jag har tröttnat lite på alla så kallade inlägg från Alves, det är ju typ 1 av 10 som ens är värd namnet inlägg.

Vet dock inte hur mycket han skulle få spela, jag antar att han är en startspelare i PSV? Kan nog kännas rätt trist att nöta bänk när man är så ung.

Priset är inget att oroa sig över, summan det talas om är väldigt låg.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-11-13 13:18
Abbe

Det Afellay kan tillföra till laget ärt bredd. Vi har några av hans spelartyp, men för att slåss om både ligan med ett Real i storform och CL behövs det att man har ett par bra spelare på varje position.
Jag vet att du sade att du är för en värvning, men ville bara svara på din kommentar:
"Jag ställer mig själv frågan om Afellay kan tillföra någonting som inte redan finns? Jag är tveksam."

elbraco
2010-11-13 13:18
För övrigt blev Mou avstängd 2 matcher efter att han visats upp på läktaren.

Abbe.
Jaha okej, tack
Barcelona Abbe.
2010-11-13 13:08
elbraco

Det finns möjlighet att plocka honom innan januari, dock får han inte registreras för spel förens januari månad. Skulle han anlända så får han gärna göra det innan fönstret öppnar så han kan anpassa sig lite innan han blir tillgänglig för spel.

Cocu har som bekant spelat för Barça, och idag ingår han i PSV's ledning. Han har bra kontakt med sin forna klubb, vilket har hjälpt till i förhandlingarna, om man ska tro medias - och framförallt Sport's - spekulationer.
Barcelona ★Sami★
2010-11-13 13:00
Okej! Bra nyheter. Afellay är en grym spelare. Som har ett sjukt hård bra skott. Fan vad glad ja blir om han blir klar. Vi kanske ska tacka Cocu:P
elbraco
2010-11-13 12:57
Sami

Nej, men så gott som. Det är inte officiellt förrän i Januari då transferfönstret öppnas. Kul med lite holländare i laget igen ;) enligt Sport så var Cocu till hjälp på något sätt, förstod inte riktigt då googles translator inte är 100%ig.

Blaugrana

Nasri är ju mittfältare, enligt mig är Afellay mer som en Dani Alves-typ fast högre upp, och mer teknisk. Båda har bra skott, explosiva, snabba och lite "road runner på kanten" typ över dom.

Jag tycker det är en bra värvning, han köps in som en backup-spelare och är fortfarande ung och har talang, det har han visat. Och dessutom, 30 svenska miljoner?? Ett riktigt kap. Om han imponerar kan det vara en av säsongens bästa transfers ekonomiskt sett. Jag menar, Chygo för 250 och Afellay för 30.
Kan det vara så att Pep har lärt sig läxan?
Blaugrana_Messi10
2010-11-13 12:54
?Sami?

Snart, snart om man får tro dem spanska-tidningarna.
Barcelona C.A.K
2010-11-13 12:50
Blaugrana_Messi10// Nasri skulle jag dock inte kalla snabb. Vette fan om han ens spurtar ifrån Cesc. Men jag håller med om tekniken och skottet. Afellay passar bättre på en kant medan Nasri är perfekt som central mittfältare då hans passningspel känns aningen vassare.
Barcelona ★Sami★
2010-11-13 12:49
Jag fattar inte är Affelay klar?
Barcelona Abbe.
2010-11-13 12:46
En liten anektod, jag har inte kunnat undgå att Cruyff ska komma till den svenska fotbollsgalan och dela ut ett pris. Nu har jag inte tagit reda på vilket pris han ska dela ut, men vore det inte fruktansvärt roligt om Zlatan skulle vinna och kliva upp på scenen och ta holländaren i hand?
Blaugrana_Messi10
2010-11-13 12:42
Jag ser Affelay som en Samir Nasri typ, väldigt snabb, tekniskt och bra skott.

Hoppas han bara får speltid, annars...
Barcelona Abbe.
2010-11-13 12:30
Blaugrana_Messi10

Korrekt, PSV spelar i Europa League vilket innebär att Afellay kan registreras för spel i Champions League.

Angående mitt inlägg nedan så vill jag tillägga att jag enbart är intresserad av Afellay om det handlar om ett köp i januari. Under sommarfönstret kan vi gräva fram bättre och nyttigare spelare.
Blaugrana_Messi10
2010-11-13 12:27
Visst kan Afellay spela Champions League? Eller är jag ute och cyklar i Santiago Bernabeu?
Barcelona Abbe.
2010-11-13 12:25
Hetfield- Megan Fox is a dude

Jag är nog inne på din linje. Jag ställer mig själv frågan om Afellay kan tillföra någonting som inte redan finns? Jag är tveksam.

Men trots det så är jag nog villig att ge han en chans. Han ser tämligen intressant ut av det jag sett åtminstone. Dessutom så är naturligtvis priset en faktor som spelar in, skulle han misslyckas så tvivlar jag på att han lämnar för mindre än vad han kom för.

Skulle hans eventuella ankomst hämma de unga spelarna i B-lagets framfart så är jag inte intresserad av holländarens tjänster, men jag antar att vi inte kan få veta det redan nu.

Summa summarum, jag är inte helt främmande för att plocka in Afellay.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-11-13 12:22
Hetfield

Jag tror Bojan kan få en hel del speltid ändå. Jag menar, Jeffren och Bojan som enda reservanfallare känns ju inte som så mycket att hänga i julgranen.
Att ha sex anfallare är för ett topplag bra när man spelar 4-3-3. När dessutom alla förutom en(Villa) är unga och har potential att bli bättre än vad de är nu så ser det helt plötsligt riktigt bra ut.
Jag anser att truppen blir, om inte komplett så väldigt bra i och med ett köp av Afellay. Nu behöver nog Iniesta inte agera anfallare så mycket mera.

Jag vet att du också tjatat om en kreativ mittfältare ända sen i somras. Här har du honom. Det bra med Afellay är att han kan spela både i anfallet och i mittfältet vilket gör det till en ännu bättre värvning.
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-11-13 12:11
Jag vet att jag har tjatat på den tunna truppen innan säsongen ens började, men jag tycker att köpet av Afellay ser lite "meh". Det är en bra värvning på det sättet att vi kan ju inte förlora något på det, i värsta fall så säljer vi honom för ett högre pris.

Det jag däremot vill säga är att en spelare som Bojan har det tufft nu, hur ska det bli när han får ta ett steg lägre ner i pyramiden när Afellay kommer? Enligt mig så är Afellay en kopia av Pedro, möjligen explosivare och bättre skott, då ser jag inte riktigt poängen med det. Jag skulle vilja att Barcelona värvar en "B-plan" spelare, dvs. när man möter tuffa försvar så behöver man en Henke Larsson typ "Fox in the box" typ som kan göra mål på absolut ingenting.
Just my 2 cents.
Barcelona Barcadinho.
2010-11-13 11:36
På tal om paret Nilmar och Rossi som Mojito tog upp kort.
Villarreal är först och främst ett mål producerat lag. De har gjort 21 mål på de 10 första omgångarna, endast ett mål mindre än Barca. Real har gjort mest, 27 stycken.
Om vi tittar på anfallsparet.

Rossi (7) och Nilmar (6) -13 mål ihop.
Messi (8) och Villa (5) – 13 mål ihop
Higuain (5) och CR (11) – 16 mål ihop.

Vår backlinje har en svår uppgift idag om vi tittar på statistiken. De möter två vassa och snabba spelare på var sin spetskant. Abidal blir nog en mittback idag och det är en fördel på ett sätt. Han är snabbare än Pique. Dock är han slarvig på positionsspelet och har varit horribel i luftrummet och hörnor i vårt straffområde (om vi jämför med Puyol och Pique).

Det som talar lite till vår fördel är Villarreals spelstil. Jag har sett dem några gånger den här säsongen och de spelar inte riktigt ett typiskt kontringsspel. Det är ett lag som påminner Barca på ett sätt. De försöker vårda bollen så gott det går med rakt och snabbt passningsspel. Mycket spel på gräset med få höga bollar. Jag kan också skriva att jag gillat att titta på dem när deras spel fungerar. Jag får flashbacks minnen från Liverpool på 80-talet när de spelar bra.

Det kan mycket väl hända att matchbilden idag tvingar ubåtarna spela på ett annat sätt just idag. Om Barca kommer att ha ett stort bollinnehav kommer de gula spela på kontringar. Vad har du för val, om du har planer att vinna? Men det kan bli svårt för deras spelare att ställa om. Jag ser inte heller Villarreal som ett typiskt försvar lag, även om de släppte ganska få mål i ligan. Jag tror att vi kommer att få rätt många målchanser och vi behöver vara effektivare än vanligt för att stänga matchen så tidigt som möjligt.

Vi får väl se. Det är förstås en toppmatch.

På tal om Mourinhos avstängning –

Jag har en känsla av att Piques kritik mot den spanska domarkåren har påverkat beslutet lite grant. Jag har inget bevis för det, utan baar en känsla. Pique har kritiserat domarkåren i en intervju den här veckan. Han fick en mängd frågor om de gula och röda korten.
Han jämförde med andra situationer som tex Xabo Alonso som hade likadant handspel, men fick inget för det. Och till slut så poängtera han att Real får mer fördelar av domarna än andra lag.

Mourinho reagerade på Piques uttalande och sa att han hittar på. Men Pique var snabb att svara på det genom att säga – ”det verkar som allt som sägs från Barcelona är påhittade och allt som sägs från Madríd är rena rama sanningar”.
Den här kritiken kan väl påverka beslutet om Mourinho, eftersom Pep fick också avstängning för ett osportsligt beteende förra säsongen.
Barcelona Rambla~
2010-11-13 10:39
Lite info om Afellay.

Jag kan ju inte påstå att jag är överförtjust över denna värvning men samtidigt har jag ju själv kritiserat klubben och framför allt Pep över den tunna truppen så jag antar att jag får sätta mig ner i båten och istället välkomna honom om värvningen blir av.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-11-13 09:49
Addeh,

Jag skrev nog lite konstigt där. Givetvis lär Fabregas tillföra ännu mer på planen, jag jämförde egentligen dem utifrån den prislappen de har. Och poängen var att Afellay har "råd att misslyckas". Även om jag inte tror han gör det ;)

Jag är inte alls emot att Fabregas ska till Barcelona, snarare för. Han är den naturlige ersättare till Xavi och sålänge han inte blir löjligt dyr ser jag också hellre att man köper honom i sommar än någon annan spelare. Fast jag ser att det kanske inte framgick i mitt förra inlägg.

Att Afellay kommer till Barcelona påverkar egentligen inte sommarens silly season. Det är bara, som Barcelonito skrev, en mycket säker och bra vinterinvestering.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-11-13 08:19
Jag råkade i båda mina inlägg länka till Sports hemsida, istället för till själva artiklarna. Men hoppas att kan hitta de på hemsidan. Afellay-nyheten är högst upp, som huvudnyhet. Messi-artikeln är lite längre ner.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-11-13 08:15
Afellay bör köpas av samma anledning som Özil borde köpas. En bra, billig spelare som man kan sälja mycket dyrare än man köpte honom om han skulle misslyckas. Afellay är en mycket säker och bra investering.
Barcelona L.A.M Nr 10
2010-11-13 08:13
Leo Messi kan idag även, för första gången i hans karriär, göra mål i sju raka matcher. Han har nätat de senaste sex matcherna. Senast mot Ceuta, förra veckan mot Getafe, Sevilla, Köpenhamn, Zaragoza och på Camp Nou mot Köpenhamn.
Gör han mål är det också hans 50:e ligamål på Camp Nou.

Argentinaren har spelat 64 matcher för sitt Barcelona under kalenderåret 2010, och gjort 64 mål, vilket är ett helt fantastiskt facit.
Annons: