/spanien/barcelona/forum/14805.aspx/spanien/barcelona/forum/14805.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Salcini
2010-12-10 20:32
1.70-ligan.

Säg att din flickvän skulle gå från att vara lite alternativ till att helt plötsligt bli en av alla de andra damerna som stråtar omkring på stan med blonderat hår och guldiga och vita kläder hela tiden och sedan också börja bete sig som dom. Nu vet jag inte vad du föredrar men du märker identitetsskillnaden hos tjejen och hon är inte längre den tjejen som du föll för.

Det är lite det som hänt med Barcelona just nu. Rosell har som ett av sina starkaste kort i valet att medlemmarna skulle bli mer inblandade. Vad gör han? Jo han kör över allihop genom att skriva ett tröjreklamskontrakt utan att ens fråga vad medlemmarna tycker.

Jag älskar fortfarande Barcelona, men det förlorar mer och mer sin charm med denna Rosell vid rodret och är inte längre vad det en gång var, tyvärr.
Barcelona kev
2010-12-10 20:27
Folket här inne ska alltid överdriva hit och dit. Precis som vi reagerade när svenskafans "gjordes om", kommer detta med Qatar Foundation att glömmas bort i sinom tid. Att man inte tänker köpa en Barca tröja just p.g.a att det står Qatar är bara löjlig! Jisses, hur orkar några av er klaga på det.
Precis som de flesta har pöangterat, är affären mer positiv än negativ på det ekonomiska planet. ilket är ju bra för klubben är insatt i skyhöga skulder!!

Ja ja, det är väl personligt att en gråter för dem inte har fått en porsche medan andra är tacksamma för den maten de får.
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-10 20:23
PedroRodriguez,

Jo.. men måste säga att det det är ruggigt dåligt om folk slutat stödja klubben bara för att man inte gillar detta. Älskar man Barcelona så stödjer man de lika mycket, oavsett vad som händer runt omkring dem, så att säga.

Sen är det ju faktiskt så att man fortfarande står för sin slogan "Mes que un club". Sammarbetet med Unicef kan t.o.m komma att uttökas pga detta, och det är ju inte direkt så att man börjat sammarbeta med Carlsberg eller Bwin.
Barca har fortfarande kvar samma filosofi och värderingar, men man har tagit ett (mer eller mindre) nödvändigt beslut för att hänga med ekonomiskt.

Hoppas att fansen förstår detta och, precis som alla andra fans i världen, köper sitt lags tröjor med sponsortryck på.
CarlesPuyolSaforcada
2010-12-10 20:12
Nu finns det en Facebook-sida som heter "SvenskaFans.com Barcelona". Det kommer att publiceras nyheter härifrån dit.

visca Barça y visca Catalunya
PedroRodriguez
2010-12-10 20:04
1.70-ligan.

Exakt, Affären leder till mer positivt än negativt och äntligen blir ekonomin rätt så balanserad som man strävat efter. På tal om tröjan så tror jag tröjförsäljningen kommer minska kraftigt då inte många stödjer denna affär. Det är ett fåtal här i Les Rambles som faktiskt har försökt att ge detta beröm och är för det här.

Synd att traditionen bröts dock, I Över ett sekel har man undvikit detta och Rosell sticker in näsan och bryter denna trend men men blir man så desperat för att rädda ekonomin så behövs detta.

Iaf Visca Barca y Visca Catalunya !
Barcelona 1.70-ligan.
2010-12-10 19:51
Hemma igen! Har läst det mesta av allt som skrivits här de senaste timmarna. Jisses! Vilken debatt detta ledde till. Vill bara avsluta med mina sista tankar kring det hela..

Jag tycker åtminstone inte det är något fel i detta. Och jag hoppas att alla som älskar FC Barcelona inte vänder dem ryggen för något så löjligt som en sponsor på tröjan.

Jag vet att det är ett känsligt ämne, men vi har ju haft sponsorer innan också. Så det resonemanget att man sålde sin själ i och med detta köper jag inte..
Däremot kan jag till viss del köpa resonemanget att man man inte gillar att någon annan har sitt namn på Barcelonas tröja. Det är det enda tråkiga med det hela. Men det är ingen jätte big deal för mig...

Annars tror jag det är bra för klubben både sportsligt och ekonomiskt. Enda risken är att folk kommer köpa mindre tröjor i framtiden. Åtminstone ser det ut att bli så om man tittar på majoriteten av de inlägg här inne... fast det finns ju fler saker än tröjor att köpa dock.

Men man får väl hoppas att vi som verkligen älskar FC BARCELONA struntar i att det står "Qatar Foundation" på vår tröja och köper den ändå. Det kommer i alla fall jag göra.
Man kan tycka vad man vill om detta besluten och man kan tycka vad man vill om Rosell också, för den delen. Men inte fan slutar man stödja klubben man älskar för det?
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2010-12-10 19:42
Vi ska ju spara pengar! Sälja tröjan för 300 miljoner och påbörja en häxjakt mot Fabregas igen?

Nu när vi har afellay i laget så...
PedroRodriguez
2010-12-10 19:41
.Sami.

Inte föränn ekonomin är balanserad, Men Fabregas är en Barcaspelare och hans öde är att vara här så han kommer nog så småningom.
Barcelona .Sami.
2010-12-10 19:39
Klint
Haha rolig läsning. Verkar som Fabregas saknar sitt hem. Han vill komma till Barcelona och spela med sina kompisar. Tror du han kommer i sommar?
Barcelona el Flaco
2010-12-10 19:34
Då blev alltså sponsorryktet officiellt idag. Rent spontant blev jag deppig när jag fick läsa det, men, jag grundar min ”negatiffa” åsikt om sponsorer på tröjan mest pga romantiska och traditionella anledningar, som jag var inne på igår.

Det finns dock mycket att analysera kring det här. För det första råder det inga tvivel om att Laportas slösande steg till enorma höjder under hans två sista år som president. Under la asamblea, medlemsförsamlingen, för några veckor sen, avslöjade Rosell och Faus att klubbens skulder minskade bit för bit fram tills 2008, därefter kunde man notera en markant höjning. Detta faller på den förra styrelsens ansvar och det beror inte bara på ogenomtänkta värvningar, men även slöseri på klubbens pengar i icke-sportsliga sammanhang.

Det är naturligtvis rätt av Rosell som vill agera och förbättra ekonomin, men gör han verkligen rätt genom att ha reklam på tröjan? Under samma medlemsförsamling uppgav man att klubbens intäkter är större än någonsin tidigare i klubbens historia och även bland de största i hela fotbollsvärlden. Klubben har alltså inga problem med att generera pengar, utan det är snarare utgifterna som man borde vara försiktiga med.

Något som den nya styrelsen även har varit framgångsrika med. Spelarna man har köpt har varit duktiga och relativt billiga, styrelsemedlemmarna har inga kreditkort som den förra styrelsen hade och man har även gått tillbaka till de nya kontrakterna där 50 % är fast lön och resten är beroende på speltid och vunna titlar. Under de inledande åren följde Laporta denna linje, men senare valde man att överge den. Henrys och Zlatans kontrakter hade t.ex. en betydligt högre andel när det gällde den fasta lönen.

Min åsikt är därför att om den nya styrelsen hade fortsatt med att dra åt livremmen under de närmaste åren hade den ekonomiska situationen kanske förbättras utan att behöva ha reklam på tröjan. Jag skriver ”kanske”, eftersom jag, av uppenbarliga anledningar, inte har någon insikt i böckerna. Faus däremot har det och om han säger att detta är den enda lösningen för att förbättra klubbens ekonomi så får man avvakta och se om han har rätt.

Sen är det många som har kritiserat Rosell för att ha tagit detta beslut utan att informera medlemmarna, eller låta de vara med och få sin röst hörd i frågan, men det står på hemsidan att Javier Faus sade under presskonferensen idag att detta inte behövs, eftersom man i 2003, under den dåvarande medlemsförsamlingen, röstade igenom och godkände möjligheten att klubben skulle kunna ha reklam på tröjan. Trots det ska det inte uteslutas att frågan kan komma upp på tal i framtida medlemsförsamlingar.

Sammanfattningsviss är jag i överlag emot det här. Inte för att det nödvändigtvis är Qatar Foundation, det är av mindre betydelse, men snarare av själva principen. Frågan är om man kan komma undan med principer i dagens moderna fotbollsvärld där cash rules everything around me?
Barcelona Klint
2010-12-10 19:25
Till något helt annat. Puyol, Cesc och Piqué verkar ha jävligt roligt tillsammans på ...twitter.

Tweet Cesc: "Hello friends @3gerardpique and @carles5puyol !!! You aren't inviting me for dinner??? I send you an Oooohhhhhh!! from London."

Tweet Putol: "@cesc4official You know you're invited, we miss you my friend. Kisses ooooohhh!!!!"

Tweet Pique: "Oooohhh!! Hahaha!! Puyol and Cesc should have dinner. Hope it's not at Puyi's place because he's not even having a yoghurt!"

Tweet Cesc: "@3gerardpique last time I was sleeping over at @carles5puyol's place, there not only was no food but not even furniture!!"

Tweet Pique: "@cesc4official Oooohh! It's just that the home of @Carles5puyol is like the Sagrada Familia. It's not yet finished! Haha!"
Barcelona Klint
2010-12-10 19:15
Jo visst kan alla besökare gå in och rösta. Men det är ingen alltför vågad gissning att merparten av Sports läsare är supportrar av Barcelona, bosatta i Spanien. Eller jag kanske misstar mig?

Det hade varit väldigt intressant att höra hur supportrar från andra håll i världen ser på saken
2010-12-10 19:13
Klint

Det är väl röster från hela världen? Folk som besöker hemsidan menar jag.

Tror faktiskt att medlemmarna i klubben, som ändå är av katalansk majoritet är emot detta. Det tror jag är orsaken till att Rosell förhandlat det här under ytan.
Barcelona Klint
2010-12-10 19:07
En liten majoritet, som sagt sitt på Sports hemsida (drygt 11 000 röster) tycker att avtalet är bra. 53% för och 47% emot. Ganska blanda tongångar även nere i Katalonien således.
2010-12-10 19:05
Inga protester under Sociedadmatchen så är affären i hamn.
Barcelona Heywood Jablome - Barça si, Rosell no
2010-12-10 18:59
Pep sade till Chyg att han räknade med honom nästa säsong. Rosell sålde Chyg. Guardiola ville ha kvar honom, men enligt ekonomin så var det här nödvändigt.
Barcelona Barca4eva
2010-12-10 18:58
Abbe.

Misstänker att Pep inte ville ha kvar Chyg ändå...

Okej så det som har hänt idag har redan hänt. Blir det så att kontraktet bryts, why not...blir det en fortsättning, i dont give a ****. Det kommer inte förändra ett skit om vi fortsätter snacka så här, lets move on.
2010-12-10 18:57
Chygrinskiy. Inte världens bästa, men Rosell hade sagt att han låter Pep bestämma vem han vill ha och inte vill ha. Det är ren princip, och alla vi som känner till Peps arbete så är principer allt han bygger laget på.
Barcelona Abbe.
2010-12-10 18:55
Barca4eva

Chygry.

Från och med idag går Sandro under smeknamnet Ro-Sell hemma hos mig (Oerhört tråkigt och långsökt, jag vet).
Barcelona Barca4eva
2010-12-10 18:51
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Vem har Rosell sålt som Pep ville ha kvar?

Zlatan? Knappast
Chyg? Pep skulle inte gått med på försäljning då.
Toure? Ville själv lämna.
2010-12-10 18:48
De Goda

Jag jämför helst inte Barca med andra klubbar när det inte gäller det sportsliga. På plan kan man jämföra men det utanför plan är inte detsamma.

Nu tycker jag att han borde vänta med det här beslutet. knappt 6 månader och han har lånat 1,5 miljard, sålt en spelare som Pep ville ha kvar och nu det här, och skyllt allt på Laporta som sportsligt är den bästa presidenten och den populäraste.

Han borde väl tänka på nästa val, Katalaner är jävligt knepiga människor och ganska långsinta. Det här ökar inte hans popularitet.
Barcelona Tompa
2010-12-10 18:42
Qatar foundation tröjsponsor åt FC Barcelona. Visst, det är inte den roligaste dagen som Barcasupporter... men det är inte ett dugg oväntat så tagga ner lite nu alla som är gruvligt besvikna.

Det var bara en tidsfråga egentligen innan Barcelona tog detta steg. Money talks sen må man tycka vad man vill om det men det är den bistra verkligheten. Blundar man för detta sticker man huvudet i sandlådan. Och med tanke på att vi säljer spelare med en torsk på en halv miljard spänn, pröjsar över 100 miljoner om året i lön till Messi och långt över 50 miljoner för Xavi, Iniesta mfl är det inte så konstigt att ekonomin är ansträngd.

Sen Demokrati argumentet. Visst, Qatar är ett allt annat än demokratiskt land men vad säger i då om att vi tar emot hundratals miljoner kr varje år fån ett företag som Nike som användar barnarbetare mm mm (Därmed inte sagt att Nike är värre än Adidas, Puma mfl)?
Barcelonistas
2010-12-10 18:37
.Sami.

vi har dom senaste säsongerna alltid tappat poäng mot espanyol. Och som jag skrev tidigare har dom en sjuk statistik hemmaplan. Men tror vi drar längsta strået våran bortaform är inte dålig heller. 7 raka vinster och en sjuk mållskillnad.
Barcelona De Goda
2010-12-10 18:33
Barcelonito---Tack för ditt inlägg! Jag håller med dig i allt DU sa.

Men som president måste man ta obekväma beslut. Vill vi ha ett framgångsrikt lag får man också ge efter för vissa principer. Andra lag och fans har sponsoravtal på tröjan och dom är inte mindre värdiga än oss menar jag.
Barcelona westinho
2010-12-10 18:31
Allright, då får man passa på o köpa sin sista rena barcatröja när man är i Barcelona i februari. Sorgligt.
Barcelona Pedrito
2010-12-10 18:29
Går väl fortfarande att beställa tröjor utan sponsor?
Gillar verkligen inte detta. Känns som det gått för långt nu. 1.4Miljarder kunde de inte klämt ur mer av shejkerna? Vilken skit!!
2010-12-10 18:27
De Goda

Jag förstår precis vad du menar och respekterar det du säger. Men för mig är det principen som gäller. Det är tradition som bryts av en precis nyinsatt president som bara skyller allt på någon annan och inte ens väntar året ut innan han tar ett sånt beslut.

Det som stör mig mest är att han har gått bakvägen och gömt affären tills den va färdig. Han är ju så jävla snabb på konferenser annars när det gäller att snacka skit om Laportas affärer. Men varför kunde inte medlemmarna i klubben få ta del av affären och känna till förhandlingarna? Svar: han vet att majoriteten inte vill ha det så. Men det var just majoriteten som valde honom till den han är nu. Förstår du vad jag menar?

Det handlar inte om att leka änglar. FC Barcelona är uppbyggt efter medlemmarnas beslut och principer.
Barcelona .Sami.
2010-12-10 18:27
Barcelonistas
Matchen mot Espanyol kommer bli tuff. Riktigt tufft! Tror på 1-1 där. Men som du sa. Först real sociedad. Utklassning tror jag på 6-0!
Barcelona Hetfield- Megan Fox is a dude
2010-12-10 18:18
Äh, det är nog bäst att avrunda för idag. Jag hoppas att vi vinner helgens match, tack och hej på ett tag.
Barcelona De Goda
2010-12-10 18:16
Barcelonito----

Det är kanske så här deras demokratisering börjar att ta form. Men om vi ska resonera så och uppfatta oss själva som änglar bör vi nog säga upp alla sponsoravtal. För företag bryr sig bara om profit och inte människor, eller?
Annons: