/spanien/barcelona/forum/148.aspx/spanien/barcelona/forum/148.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Infinit8Don
2018-06-02 22:35
Bra exempel där. Ray hudson. Där snackar vi känsla. Handlar mer om tonläget o passionen (av det man hör) än om kunnandet.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona FCB_Messi
2018-06-02 22:06
Spärr för sexism/ mod
Barcelona Infinit8Don
2018-06-02 21:28
Spärr för sexism/ mod
Barcelona II Barça II
2018-06-02 21:26
Spärr för sexism / Mod
Barcelona FCB_Messi
2018-06-02 21:07
Dembele (Tottenham) är så jävla bra ! Hans sätt att driva med bollen , täcka bollen , rörelsemönster hade behövts såå mycke i vårat Barca . Griezmann, Dembele , thiago. Vilket fönster det hade varit !
Barcelona Krabban94
2018-06-02 19:53
Att värva Eriksen är bara dyrt och onödigt. Eriksen är som att vi skulle köpa en till Coutinho. Dessutom kommer han kosta 150miljoner. Thiago är en mer kontrollerande mittfältare som man aldrig borde ha förlorat, kommer säkerligen betydligt billigare om Bayern vill sälja. Däremot tvivlar jag väldigt hårt på att Bartomeu kommer gå för Thiago.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2018-06-02 19:36
Värvningen av cesc är som jag sagt förut, Den sämsta värvningen i barcas historia. Ingen Fabregas så hade Thiago stannat.
Barcelona Balu
2018-06-02 19:30
Thiago skulle ha stannat när han hade chansen. perfekt avbytare till både iniesta och xavi...då. idag..vad ska han tillföra? vi såg ju hur fabregas värvades tillbaka och slutade med katastrof. så nej återvändare har vuxit ifrån/ krympt i förhållande till barca
Barcelona S.Eto'o
2018-06-02 18:40

Stegen, valfri spansk målvakt

Semedo Roberto
Pique umtiti lenglet marlon
Alba Miranda

Busquets samper paulinho
Thiago Rakitic Alena
Eriksen denis

Dembele
Messi Suarez
Coutinho

Försäljningar: Vidal (10), mina (10), vermaelen (5), digne (15), cillisen (30-40), gomes (25), Paco (25), Deulofeu (15), Munir (20), Rafinha (35). Ca 190-200 miljoner euro.

Inköp: valfri spansk målvakt (10-15), lenglet (35), Thiago (60), Eriksen (80). Ca 185-190 miljoner euro. Vi har även extra cash ifall eriksen eller Thiago blir dyrare.

Ifall vi behöver köpa spelare i januari Rex Arthur eller nån djupledslöpande anfallare har vi budget för det.

Ser verkligen ingen nackdel med denna trupp. 11 av dessa 22 spelare har spenderat minst en säsong i B laget vilket är positivt. Vi kommer även ha en ganska skön bänk med spelare som Suarez Rakitic paulinho och även denis (om han fortsätter på som fina form) Alena och samper kommer få mycket speltid om de presterar dvs. Detsamma gäller Miranda eftersom Alba brukar oftast vara skadad hör och där.

När var det sist vi hade ett mittfält & anfall där alla hade teknik och kunde hålla en Boll i mer än 5 sekunder? Bortsett från Paulinho (som har andra fina egenskaper) är resterande spelare tekniska lirare.
Barcelona Barca4life98
2018-06-02 17:09
[QUOTE=|| #5 sergiobusquets]Enda frågan jag håller med segura, helt rätt. Vi har ofantligt många talanger som lämnar som vi ska sukta efter men vi har talanger som har stannat kvar och krigat som inte ska ges chansen. Jag slutar hellre 5-10 plats i ligan med samper på plan än vinner ligan med thiago på plan. Den nya generationen med Alena, Puig, abel, Perez, Miranda osv som stannar trots galna kontrakt ska det satsas på. [/QUOTE] Svår fråga detta men jag tycker inte man kan klandra Thiago för att han lämnade. Varför ska killen bli straffad för att ta steget för att utvecklas till spelaren han är idag? Thiago hade knappast varit lika bra om han hade stannat kvar här och spenderat tid på bänken som 3-4:e valet på mittfältet. Jordi Alba hade aldrig blivit den spelaren han är idag om han inte hade lämnat. Det är snarare köpen av breddspelare, t.ex. Digne, Arda, Paco, Gomes etc. som leder till att La-Masia spelarna drar. Det finns inga platser i truppen och ingen speltid ges i betydelselösa Copa Del Rey-matcher heller. Spelarköp av unga spelare kontra äldre spelare ska göras beroende på hur bedömningen av truppen och spelarna i La-Masia spelarna ser ut på olika positioner. T.ex. är jag för en värvning av De Ligt/Lenglet då vi historiskt sätt inte fått fram så många mittbackar av världsklass. Värvningar av t.ex Digne är dock helt värdelösa då man hade Grimaldo, en stor talang, i B-laget. Rykten om Rodrygo, från Brasilien, är onödigt när man har en världsklass talang i Dembele på samma position. Griezmann värvningen är jag t.ex. för dels på grund av åldern och vilka forwards som kommer underifrån. T.ex. Abel Ruiz är 17-18 år och Griez är 27-28 år vilket innebär att Griezmann kan ge oss 3-4 säsonger av yppersta världsklass för att sedan fasas ut. Xavi Simmons, som är grymt hypad, ska man redan nu långsiktigt planera för att fasa in i laget. Poängen är att det långsiktigt ska finnas potentiella öppningar i truppen för de största talangerna i La-Masia.
Barcelona Xavi #6
2018-06-02 16:22
@ || #5 sergiobusquets:
Ändå är du nöjd med att vinna ligan med spelare som Pique och Alba.. Samma ledningen som jagade Bellerin och köpte tillbaka Fabregas och Deulofeu men tackar nej till Thiago. Vilka jäkla hycklare!
Barcelona A good coach is everything!
2018-06-02 15:29
Rivaldo- Gud // Statistik betyder inget för den är missledande i detta fall. Martial har spela 17 matcher i landslaget varpå många har vart väldigt korta framträdande. Då snubben är blott 22 år så ser jag det som märkligt att jämföra när han uppenbarligen inte var mogen vid 19-20. Giroud har spela 55 matcher mer och spelat dessa i sin prime vart var han när han var 20 ? Både Martial och Lacazette har vart bättre senaste tiden det är är fakta min vän. Sen ja Giroud har senaste tiden vart en träfot som knappt kan slå en 5 m passning. Vad han har gjort tidigare är inte relevant i detta fall ..
Barcelona L.A.M Nr 10
2018-06-02 15:25
En annan spelare vi kanske borde fundera över att ta tillbaka, Marc Bartra. Har varit duktig i ett Real Betis som gått som tåget. Kändes alldeles för valpig när han var hos oss men verkar ha mognat till sig. 27 år vilket gör att han kan spela 7-8 år till som mittback. Kan vara ett alternativ för att rotera med samt sätta press på Piqué och Umtiti.
Barcelona L.A.M Nr 10
2018-06-02 14:42
Jag är beredd att hålla med om att man inte ska värva tillbaka spelare som har lämnat klubben i första taget. Sen är det naturligtvis skillnad på hur man lämnar. Thiago fick visserligen inte den speltid han ville ha men går trots allt till en konkurrenade europeisk storklubb. Jag tycker han har en del skuld i det hela.

Med det sagt är det en för bra spelare för att ignorera. Det var en sak när vi jagade Cesc och hade Xavi och Iniesta på ett ordinarie mittfält med Thiago som up and coming. Nu har vi långtifrån samma kvaliteer. Därför är jag för ett köp. Thiago har sina svagheter men kommer komma till en miljö där jag tror han kommer få ut maximalt av sina styrkor. Perfekt spelare för att styra mittfältet från en lite djupare position (samtidigt som han också är duktig på att fylla på i straffområdet och näta, där är han exempelvis vassare än Iniesta).

Thiago, Milinkovic-Savic och Eriksen är värvningar jag hoppas man försöker sig på i sommar. Bubblare är Pjanic, Dembele och Verratti. Får jag lite fånigt göra min egna dröm-silly så värvar bi både Thiago och Milinkovic-Savic för 1,5 miljarder. Två olika typer men otroligt duktiga båda två.

Thiago, Busquets, Milinkovic-Savic
Messi, Suarez, Coutinho

Denna uppställning med spelare som Rakitic, Dembele, Paulinho med flera på bänken känns otroligt bra. Jag är inte av åsikten många här inne har om att Suarez ska säljas. Tycker fortfarande han är oerhört nyttig samtidigt som han garanterar ett visst antal mål per säsong, superviktigt när Messi förmodligen kommer inta en position längre och längre från målet då han blir äldre.
Barcelona Barcelonistas
2018-06-02 14:41
Sen att Zidane lämnar som om han typ revolutionerat fotbollen och stått för något överlägset ala Pep 08-12 är bara patetiskt. Zidane du har inte uppnått jack shit men det spel som du fått ditt lag spela så ska du inte ens ha en Cl titel på din lista. Ingen kommer komma ihåg dig som något unikt, sällsynt, alla kmr minnas dig som den skallige tränaren som spelade inläggs fotboll.
Barcelona Barcelonistas
2018-06-02 14:35
Zidanes Real Madrid är inte ett av historiens bästa lag. Zidane har haft tur Mourinhos Real Madrid 2012 är bättre än detta Real under Zidane va gäller lag och spelmässigt.

Skillnaden är marginaler. Mou åkte ut på straffar medans Zidanes Real får med sig alla marginaler som går. Från domaren och skadade motståndare, och lag som ger bort gratis mål.
Barcelona Infinit8Don
2018-06-02 14:29
Kommer sluta med att thiago kommer i sommar. 1. Thiago vill tillbaka. 2. Vår trupp vill ha tillbaka honom. 3. Valverde hade gillat värvningar. Det är alltså pep segura mot alla andra.
Barcelona Infinit8Don
2018-06-02 12:22
Segura måste ut ur klubben. Nu när Robert inte stannar pekar mkt på att segura blir vår nya sportchef.... de hade varit vår undergång..
Barcelona Bentley King
2018-06-02 10:52
Jag håller faktiskt också med Segura i den punkten. Även om det var ledningen som slarvade bort Thiago så ska vi inte betala mer för en spelare som lämnade. om Bayern släpper honom för mindre än vad vi fick så är han varmt välkommen. Vi borde satsa mer på dem yngre och vända på trenden som skickar helt fel signaler till ynglingarna. Vi måste få tillbaka den identitet som har gett oss magi på plan. Visst kan vi inte producera Iniestas, Xavis och Messis på rullande band, men det betyder inte att vi ska göra precis som har satt oss i skiten. Hellre misslyckas med våra egna talanger än superdyra divor som suger ut klubbens själ. Bort med nuvarande ledning och in med gubbar som faktiskt förstår fotboll och vet hur man leder våran speciella och vackra klubb!
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-06-02 09:38
Enda frågan jag håller med segura, helt rätt. Vi har ofantligt många talanger som lämnar som vi ska sukta efter men vi har talanger som har stannat kvar och krigat som inte ska ges chansen. Jag slutar hellre 5-10 plats i ligan med samper på plan än vinner ligan med thiago på plan. Den nya generationen med Alena, Puig, abel, Perez, Miranda osv som stannar trots galna kontrakt ska det satsas på.
Barcelona Oaner
2018-06-02 09:13
Thiago will not be signed. Pep Segura remains firm with the idea that those who leave Barça are not welcome back. However, the club is willing to make one exception: Thiago can only come back if he's free. [md] Bort från klubben j*vla Segura! Du är som en jävla cancer!
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-06-02 08:47
Lite magstarkt att påstå att jeffren kunde spela fotboll, nej inte ens under guardiola. Han var ju sämre än munir/sandro under lucho. Däremot Cuenca den liraren fick pep fart i
Barcelona Ribohn Fan
2018-06-02 08:05
De laget som förra säsongen spelade mest likt Barca-fotboll, var PSG och tvåa Man.City, enligt mig. Jag tror att en av anledningarna att Zidane lämnar är just kritiken att, ungdomarna som Ceballos, Hakim, Llorente, Vallejo, Mayoral fick för lite speltid, fastän ligan var körd. Eller kan teorin vara att Zidane egentligen ville spela med ungdomarna, men inte fick för en vis herre i ledningen och därför lämnar. Eller ett Ronaldo krav antingen lämnar jag eller Zidane. Risken är i a f att dessa spelare ruttnar på bänken och lämnar för att söka speltid och utveckling. Alla lag har sina problem.
Barcelona Lion24
2018-06-02 05:02
Kröjjff

Jag är medveten om att det närmsta Peps Barca man kan komma är Man City, likaså Bayern för några år sen. Just för att Pep var tränare där, precis som han var i Peps Barca. Därför tar jag för givet att det låg som är närmast Peps Barca är arkitekten själv, Pep Guardiola. Peps Barca och Zidanes Madrid är spelmässigt inte värt att ens diskutera. I modern tid har ingen sett ett lag spela så bra och nästan perfekt fotboll.

Så jag diskuterar egentligen inte system eller trianglar. Jag gick in på det där med tillit-systemet i mitt tidigare inlägg. Hade Xavi en spelare bakom sig, fine, passa han ändå. Lita på att han klarar det problemet. Lita på att han inte tappar bollen. Lita på varandra. Bredda, ha ett stort spelaravstånd mellan varandra. Det är mer riskabelt men gör man det rätt är det istället en fördel, eftersom det finns större ytor att spela på. Var alltid ett alternativ, låt bollen jobba. Byt kant till kant, låt bollen alltid vara igång.

Också det här med hantering av omklädningsrummet. Hakimi, Llorente, Vallejo, Mayoral och så vidare i ett Florentino Perez lag? I ett och samma fönster? Förut hade vi Pinto som reserv, trots att han i ärlighetens namn var oduglig. Millito spelade knappt, men han var som en pappa i laget. Jeffren och många andra ungdomsspelare som fyllde bredden istället för nyinköpta rotationsspelare. Dom/han lärde sig att bygga en grupp, ett omklädningsrum. Ett lag i total harmoni som nuförtiden åtminstone försöker prata på planen än utanför.

Zidanes Madrid är fortfarande inte ens i närheten av Peps Barca. Jag tror att det i stort sett bara är maränger som försöker diskutera sånt. Men vägen dom har tagit ändå hit, med vissa element påminner väldigt mycket om Peps Barca. Fast spelmässigt har dom ingen chans.
Barcelona Rivaldo=Gud
2018-06-02 04:17
@A good coach is everything!:
Nej klart statistik inte bekommer dig när den visar rätt upp och ner hur fel du har. Frankrike har en hel forwads uppsättning med spelartyper som Martial. Som dessutom är flera nivåer bättre än honom. Mbappe och Dembele för att nämna 2. Dock finns det inte en annan spelare som som har Girouds egenskaper. Han är denbästa target playern i världen efter Dzeko. Att kunna slänga in honom när laget pressar på för att hämta upp underläge eller i slutet på matcherna kan va skillnad mellan avancemang och uttåg i en utslagsturnering. Få om.någon tar Giroud i luft spelet eller i box spelet. Han är otrolig på att ta emot och fördela bollar eller gå på avslut själv. Så jag förstår inte vart du vill komma med det argumentet? Sen så är det så att statistik ljuger aldrig. Om en spelare (likt martial) bara gjort 1 mål på 18 matcher så säger det en hel del om hans nuvarande kvalite. Giroud levererar alltid i landslaget och även på jämn nivå i klubblagen. När frankrikes "va va voom" kör fast. Så är det hos Giroud dom kommer söka efter sina lösningar. Och sen träfot?.... Han kanske inte är kvick nog för att kunna dribbla av och löpa ifrån motståndare. Men tekniken som krövs för att göra vissa av dom målen han gjort genom åren krävs det stor teknisk begåvning att klara av och det görs absolut inte av någon träfot. Målet mot sverige när han tar emot med yttersidan och avslutar på volley, solo målet han gjorde för chelsea för någon månad sen och scorpion klacken är bara några exempel
Barcelona Jarlma
2018-06-02 01:36
Tränare med lite känsla tex Guardiola fick spelare som tex Jeffren att prestera fotboll. Ja kolla tom på Zidane, han får en som L.Vasquez , Kovacic mm prestera fotboll.
Barcelona Jarlma
2018-06-02 01:34
Dembele har lekstuga mot Italien och deras försvare men sömnpillret VV vågade inte starta honom mot skitlaget Roma..
2018-06-02 00:32
Edit Ni får ursäkta stav samt grammatiska felen, skriver från mobilen och kan därför inte ändra nu !
2018-06-02 00:30
Statistik säger mig nada faktiskt i detta fall! Då man går efte Lacazette är faktiskt ändå inte bänkad snarare så att han försiktigt fick komma in Arsenal. Nu på slutet så har han startat ett antal matcher! Åå Giroud såldes nog i förmån för Laca och Auba, med alla rätt ! Martial bänkad Absolut men är en mycket bättre super sup än Giroud enligt mig ! Då det finns en enorm potential i den kroppen att få ut. Giroud är för mig en träfot som inte ska passa i detta va va vooom Frankrike. Tycker dom ska fortsätta med snabb omställnings spel även om dom byter ut fronten. Va har Giroud gjort i Chelsea i år ? Slagit bort 5m passningar titt som tätt. Snubben känns som en träfot. Känns som har har tappat det lilla han hade. Så ja det är skrattretande då han har vart katastrof i år . Han har tur att Morata inte fick något förtroende alls samt vart dålig innan Giroud kom!
Barcelona Kröjjff
2018-06-02 00:22
@Lion24:
Påståendet att Zidane i "stort sett" har "kopierat Pep Guardiolas modell så som den praktiserades under hans tid som tränare i FC Barcelona, finner jag anledning att ställa mig väldigt frågande till. Visserligen har jag inte alls följt Real Madrid lika mycket som förr om åren. Men något säger mig att Manchester City långt bättre motsvarar den beskrivningen. Inte minst som Pep inte kopierat sin egen Cruijff - inspirerade modell, utan tagit med sig den till England; om än anpassad till Premier League. Modellen ifråga som kom att bli synonymt med snabbt kortpassningsspel i rörliga trianglar och ett överlägset stort bollinnehav, rimmar illa med mängden inlägg på en storvuxen tillika nickstark anfallsbesättning, som många på vårt forum länge lär ha lagt märke till när man har sett Zidanes upplaga av Real Madrid spela fotboll. Viss statistik, pekar därtill också i en liknande riktning. Dubblar vi världsrekordet i längdhopp för herrar, så har man också i samma stund mätt upp den genomsnittliga passningslängden i Real Madrid under den gångna säsongen, oavsett om det gällde La Liga eller Champions League; d v s arton meter. Bollinnehavet ligger genomsnittligt på den med Pep Guardiolas mått mätt, föga imponerande siffran femtiosex procent i La Liga och femtiofem procent i CL. Men lyfter man blicken från siffrorna och ser till valet av spelare som Guardiola gjort under sin tid i Manchester City, så skönjer man snabbt att såväl mittfält som anfall och från skillnad till Real Madrids fysiska storheter, domineras av småväxta, snabba och tekniska kreatörer; om än inte av samma unika kvalitet som de han hade att tillgå i FC Barcelonas trupp. Men att mönstret går igen, indikerar det faktum att passningslängden genomgående varit kortare och bollinnehavet större i City. Alltså inte i förhållande till vad som var fallet i FCB, utan i relation till dagens Real Madrid. Det är ytterst tveksamt att vi får se den fotboll som spelades i Blaugrana under Pep Guardiola igen. Inte minst med tanke på att spelmodellen orkestrerades av unika spelare så som Xavi, Iniesta och Messi; som alla delade "prispall" när vinnaren av Ballon d'Or skulle utses 2010. Det hade i mina ögon varit grovt tjänstefel av Zidane att ens försöka sig på att "i stort sett" kopiera Peps spelupplägg, med s k BBC uppbackade av Casemiro och Kroos. Möjligtvis hade Modric klarat kravbilden. Fullt medveten om att mina ord väger ganska lätt, när som jag ju inte sett särskilt många av Real Madrids matcher i ligan, tog jag för ovanlighetens skull till lite siffror i "pedagogiskt" syfte. Och jag vet, det bevisar ingen "sanning" i sig. Och det förefaller som jag själv är av en avvikande uppfattning, eftersom påståendet att Zidanes Real Madrid är det närmaste någon coach kommit att kopiera Barcas spelmodell under Pep Guardiola, ännu inte väckt några som helst negativa reaktioner härinne . Tvärtom synes påståendet ha gillats av många. Men det tar jag mig friheten att tolka som en positiv yttring. Ty mycket talar för att det huvudsakligen är de maränger som inlägget riktade sig till av slutformuleringen att döma, som givit sina tummar upp. Och att svenska fans till Real Madrid därmed indirekt ger Barcas Pep -influerade fotbollsmodell sitt senkomna erkännande och ser på den som en för dem väldigt smickrande jämförelse, är alls icke att förakta. Tvärtom tyder det på oväntat god smak.
Annons: