/spanien/barcelona/forum/1448.aspx/spanien/barcelona/forum/1448.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona neymar JR
2016-10-14 15:06
Cruijff som värvade lucho från huvudstadsklubben dock om jag har rätt på fakta..
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Kröjff
2016-10-14 14:53
Utan att ta ställning i sakfrågan eller ha följt diskussionen i sin helhet, kan det väl knappast ha undgått någon att "Lucho" för sin del sen sitt tillträde på posten som huvudtränare i FCB, hela tiden sett Mascherano som sin förlängda högra arm på planen från sin tekniska zon.

Vid i stort sett varje tillfälle där det p g a skador eller liknande avbrott, uppstått situationer som gjort det möjligt till det närmaste man kan komma en "time out" inom fotboll, så har Mascherano varit förstavalet som "Lucho" kallat till sig för att ge sin inofficiella lagkapten direktiv.

Kanske är La Masia och Katalonien (eller Cruyff för den delen), inte lika viktiga ingredienser för en ledare från Gijón, som förr rusat runt i Real Madrids dräkt och stolt visat upp huvudstadsklubbens kronbeklädda emblem för en hänförd publik på Estadio Santiago Bernabéu?
Barcelona Shanghai
2016-10-14 11:55
Spelare som har pondus, karisma och anseende är ytterst essentiella i storklubbar. Den som kan identifieras med dessa fantastiska och respektabla egenskaperna är ingen mindre än Javier Mascherano. Att han förlänger sitt kontrakt bevisar att han är klubben trogen sedan år 2010 då han teckna sitt första kontrakt. Han är dessutom en av få spelare som är kvar från Barças guld-era.

Så, jag är otroligt glad att Mascherano är kvar, han kommer vara en god mentor för den uppåtstigande stjärnan i Umtiti som kommer sakta men säkert att slussas in i elvan.

Eloge till ledningen att förlänga med en sådan profil.
Barcelona Iniesta70
2016-10-14 10:17
Masherano är ju väldigt populär här på forumet. , han har dock aldrig varit en av mina favoriter.
Jag tycker han har haft perioder då han varit stålande och tom bättre än Pique under en period.
Hans inställning är alltid suverän och spelsättet kan vara en frisk fläkt .
Men jag har aldrig fått uppfattningen av honom som en ledare , eller sett honom som en ledare på planen , men det kanske är nåt jag inte lagt märke till pga att
jag djupt inom mig kanske alltid sett honom som en nödlösning på de platser han spelat , förutom under en viss period när han var jämnare och hans lägsta nivå var högre.

Men det är min personliga åsikt , har inget emot honom som person , eller inställning , tycker helt enkelt inte han är tillräckligt bra.
Sen har jag svårt att se honom som en mentor för yngre spelare , men jag har noll insikt vad han har för status bland de yngre eller att dom skulle se upp till han och att han skulle leda dem eller tipsa dom.

Jag har som sagt ingen koll men han känns inte som ledar matrial i mina ögon ,
Visst inställningen kan smitta av sig men som nån ledare har jag svårt att se honom , men ännu en gång så är det en känsla jag har , kan lika gärna vara tvärtom.
Att man nu för tiden som talang bara har en kort tid på att visa upp sig innan man skeppas iväg på obestämd utlåning eller säljs har ju säkerligen att göra med hur fotbollsvärlden ser ut överlag.
Det är ju affärer , det ska säljas tröjor , det ska vinnas titlar varje år....
Blir tufft att vänta på spelare att blomma ut vid 24-25...
Hade vi på forumet fått bestämma hade tex S Roberto varit såld för lääääänge sedan.
Om man i lugn o ro ska få utvecklas i ett storlag som Barca så måste man verkligen ha en tränare som tror på en , och ett grymt psyke...och en styrelse med enormt tålamod.
Tyvärr så vill väl både fans och ledning se snabba resultat och jag tror inte det blir bättre i framtiden...tyvärr.
Jag har själv sågat unga spelare och ifrågasatt tränares mentala hälsa när vissa av de unga killarna fått chans på chans så man är ju lite av en hycklare , vill både ha kakan och äta den..
Men att jag tycker som jag gör om Masherano , så är det en åsikt , har alltid haft svårt för honom(som spelare) men jag respekterar de som vill ha kvar honom men håller helt enkelt inte med.
Barcelona Lion24
2016-10-14 01:07
Jag är ganska nöjd med att Masch har förlängt. Vi har verkligen brist på stora ledare i truppen som tar tag i saker. Allt handlar inte om det vi ser på plan utan jag känner att det saknas en ordentlig ledarfigur inom gruppen. Leo, Iniesta och Busi känns inte som Puyol-ledare. En ledare leder en grupp, dom här spelarna kan leda gruppen på plan men en ledare ska leda gruppen utanför den också. För de tre spelarna jag nämnde så har alla tre en extremt stor respekt inom laget för deras fotbollskunnande, historia och lojalitet, jag tror också att det är så dom leder gruppen: med respekt. Masch är den naturliga ledare som inte har den största statusen, han kan leda gruppen och vara generalen men det känns som om Masch inte får tillräcklig utrymme. Han har inte samma respekt som övriga tre. Jag vet inte vad det beror på, om det är för att han inte är en egen produkt eller katalan. Man känner att Masch skulle kunna ta en större roll än den han har men att nånting stoppar honom.

Annars uppskattar jag ledarfigurer enormt mycket. Allting handlar inte om stjärnorna, det handlar också om de mindre synliga spelare som har en påverkan på gruppens moral och mentalitet. Det kan vara allt från motivation till att höja stämningen inom laget. Tänker man rent gruppmässigt så hade vi ett otroligt lag med Pep. Då menar jag inte bara namnen eller spelet utan då hade vi ledare som Valdes, Xavi, Puyi och extremt viktiga spelare som Pinto och Abi som höjde stämningen inom laget. En perfekt kombination, en perfekt grupp. Ingenting kunde gå fel med en sån grupp.

Piqué? Jag börjar uppskatta Piqués attityd mer på planen men man måste ändå fråga sig varför Masch gick före Piqué i rangordningen? Litar inte tränarna på att Piqué är kaptensmaterial? Nånting måste vara där. Jag litar på Piqués ledarmaterial på planen men inte utanför den. En kapten och ledare är som sagt en ledare på och utanför planen, inte bara när 90 minuter ska spelas. Samtidigt måste Umtiti få utvecklas och få speltid. Jag hoppas att man har skött förhandlingarna korrekt, vilket jag misstänker att man inte har gjort, om man tittar på tidigare fall. Masch och hans agent ska få klara instruktioner vad som gäller för framtiden och att Masch kanske kan bli av med sin startplats. Allting ska vara väl förberett inför framtiden så att ingenting kommer som en chock. Jag vill ha kvar Masch för den ledare han är men jag vill inte att det ska påverka köp av andra duktiga mittbackar eller speltid åt lovande mittbackar som Umtiti.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2016-10-13 23:23
Vad jag tycker är intressant och tänker ofta på är hur människor utesluter alternativ som egentligen/nödvändigtvis inte utesluter ett annat. Jag ser inte bara det sportsliga eller det personliga perspektivet, det finns plats nog för att hålla båda delarna i tankarna. Jag anser helt enkelt att Vidal och Mathieu bör lämna före Mascherano sett ur båda perspektiven. Och lets face it, det finns inte plats för 3 juniorbackar i truppen, vi har problem med backbredden som det är idag. Jag är emot att göra sig av med en spelare som har kaptensroll i laget. Juniorer har mycket att lära sig av spelare som Mascherano, de tar inte någon annans plats. De har sin rättfärdiga plats. Jag önskar fortfarande att Xavi stannade ett år till, det fanns plats för honom i o m vår dåliga bredd just vid den tiden. Vad vore mer fantastiskt än att ha så många La Masia-spelare som möjligt? Men jag har nämnt det här 1000 ggr och gör det igen, under de 20 år som jag hållit på Barca har de egna talangerna varit menade att konkurrera med världsstjärnor när de är kring 24 år. Jag har aldrig kritiserat vare sig Sergi eller Munir eller någon annan av egna talangerna som är under 23-24 år, det är bara att gå bakåt och leta. Det är helt orealistiskt att förvänta sig att 20 åringar ska konkurrera med Suarez, Neymar, Iniesta, Busquets, Pique, Messi, Alba... De bästa talangerna som har tålamod och som klubben väljer att behålla blir oftast jävligt bra. Iniesta blev helt ordinarie när han var 25. Messi och Busquets är 2 jävla under. t o m Puyol, Xavi och Pep behövde tid. Edit: Enda spelaren under 24 som jag kritiserat är Bojan då han i princip vägrade ta bild med mig på en restaurang för att jag hade Guardiola på min Barcatröja med nr 4. Mycket konstigt och självklart de sista månaderna han hade kvar i Barca. Tänkte då, tänk vad Pep måste ha hatat Zlatan om han t o m valde Bojan framför honom ibland säsongen före haha. Lite tankar från mig. godnatt
Barcelona Iniesta70
2016-10-13 22:35
Intressant vad folk tycker om att förlänga kontrakt med spelare.
Har själv haft funderingar om vad som är rätt eller bäst , inte bara när det gäller Masherano utan över lag.

Man vill väl själv sluta hyfsat på topp? Inte tyna bort på bänken leller läktaren?
Man tar väl också upp en plats i truppen för tex en La Masia spelare ?
Xavi la ju av i Barca precis lagom så man aldrig behövde känna sig besvärad över att såga honom , Ronalhdinio gjorde ju det inte...
Nån som kommer på nån mer spelare som borde slutat eller inte fått nytt kontrakt.
Det är ju inte nån socialverksamhet ...det finns ju andra uppdrag inom klubben om man vill visa sin uppskattning.
Personligen så är jag nog emot att förlänga med Masherano ur det sportsliga , men han är ju en schysst kille som ger järnet under matcherna och om det är tillräckligt så ska man ju självklart förlänga , själv hade jag avstått
Barcelona 100% AntiMadridista
2016-10-13 22:15
Bra att Barca förlänger med Mascherano..
Barcelona Iniesta70
2016-10-13 22:12
EL Pistolero Tycker Denis har gjort ett par pigga inhopp senaste matcherna , men jag är fortfarande skeptisk. Men jag är alltid skeptisk och har tålamod som en treåring när det kommer till nyförvärv , har haft fel måååånga gånger , hoppas Denis visar att han har rätt psyke , för det är nästan lika viktigt som talang. Sen tycker jag det alltid är märkligt att Iniesta kan spela två landskamper på ett par dagar men i Barca känns det som han ska vila varannan match , är det inte bättre att lira Iniesta 4-5 matcher och sen vila. Nåja , det är väl Luchos rotationscirkus som jag fortfarande har svårt att lägga bakom mig . Nu vill jag se tiki taka kross ett par matcher framöver , oavsett vad jag tippat till helgen:) Sen vill jag bara tillägga att som småbarnsföräldrar med ett par hundar så är 16.15 iINTE en bra tid ! Nån som har samma problem? Plus att min bättre hälft jobbar i helgen ! Det är då självaste f...när precis landzzzzlagsmatchandet är över att Barca får en horribel tid från min synvinkel. 90 minuter lär man väl inte få en 2 åring och 4 åring att sitta still....eller ? Om man ger dom en varsin padda så ....
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2016-10-13 20:38
Strålande att förlänga med Mascherano, bra gjort av ledningen. Det är en bra dag idag.
Fuerza
2016-10-13 17:04
Tragiskt att ledningen agerar bakåtsträvande genom att förlänga med Mascherano. Det är en dyster dag idag.
Barcelona El Pistolero #9
2016-10-13 15:25
Tycker Denis Suarez visa oss i sitt inhopp mot Celta att han är vår bästa HY efter Messi. Det är något med Denis, tror han kommer ha en nyckelroll i framtiden hos oss.
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2016-10-13 15:22
Vill se denna elva:

-----------------------TerStegen----------------------
-----Vidal------Piqué---------Umtiti----Digne--
---------------------------Sergio------------------------
--------------Gomes---------------Iniesta----------
----------Arda---------Paco-----------Neymar--

Vidal är ju givetvis det största frågetecknet, Men 3-backslinje vill jag inte se så han är enda naturliga alternativet.
Umtiti ska starta endast om han är helt kvitt sin skada, Ett byte i Minut 60 till Mathieu.
Digne ska självklart starta iom Albas skada.
Suarez får vila till förmån för Paco, Arda för messi. (Ett inhopp om han är helt kvitt sin skada 20-30min)

Iniesta är väldigt viktig för vårt spel framför allt när messi Saknas..Rakitic hade väl också nå bekymmer så där startar jag Gomes istället.
Barcelona n3nski
2016-10-13 12:03
Snälla är det någon som har tips på hur man kan fixa biljetter på plats i Barcelona? Har inte varit några problem tidigare gånger jag varit ner men känns svårare nu när det är CL och mot city. Skulle uppskatta om det finns någon med lite mer erfarenhet av detta som kan ge några tips. Tusen tack på förhand!
Barcelona neymar JR
2016-10-13 11:36
Är det möjligt att bedöma en spelare utan att behöva verbalt terrorisera alternativt överdriva sin kritik?! Nej darmian är inte totalt värdelös, utan det är en bra ytterback som har blivit utsatt av lvg/mourinhos diktatur liknande agerande. Hade välkomnat honom till Barcelona för en billig peng med öppna armar.
Barcelona FCB_Messi
2016-10-13 11:15
Darmian ? Han är totalt värdelös . Petar inte ens Vidal i mina ögon.
2016-10-13 00:58
Har en känsla av att vi säljer Mathieu i januari. En massa rykten om ny mittback hela tiden nu. Mathieu och Vidal ut, Manolas och Cancelo/Darmian in. Perfekt.
Barcelona Junta Dimision
2016-10-12 23:16
@zigazaga:

Pålitlig men väldigt dyr i jämförelse med vanliga matchbiljetter som säljs från klubben. Den är även delägd av Sandro Rosell.
Barcelona zigazaga
2016-10-12 19:00
Någon som kan bekräfta om viagogo är en pålitlig sida?
Barcelona Reymar
2016-10-12 17:40
@Suarez9:

Jag tror inte att Messi att kommer att starta men han kommer definitivt få hoppa in sista 30. Angående Suarez så tror jag inte att han startar då han signalerade för ett byte i slutet av matchen mot Colombia. Därför tror jag Alcacer startar men man vet aldrig med Lucho det här är trots allt ett lag som vi inte lyckats vinna över i Camp Nou dom två senaste säsongerna.
Barcelona Reymar
2016-10-12 17:26
@El Pistolero #9:

Jag tippar på Vidal..
Barcelona Blaugrana91
2016-10-12 16:25
Barca har presenterat budgeten för 16/17 säsongen. Man räknar med ett nytt rekord vad gäller intäkter hela €695M, dem senaste åren har intäkterna oftast varit högre än det man räknat med så jag misstänker att vi mycket väl kan nå över €700M i omsättning. Intäkterna ökar i princip på samtliga fronter (Arenan, media och reklam). Samtidigt ökar även kostnaderna, främst lönerna som ökar med anledning av sommarens värvningar samt nya kontraktförlängningar. Även övriga löner (icke sportsrelaterade) kommer att öka, orsaken ska vara bland annat klubbens fokus på att exponera varumärket globalt (dvs huvudkontoren i New York och Hong Kong etc). Trots högre kostnader räknar man med att göra en vinst på €21M efter skatt. Budgeten måste nu godkännas av medlemmarna på generalförsamlingen den 29 oktober.
Barcelona Lion24
2016-10-12 15:53
Jag såg faktiskt Argentina-Paraguay igår. Jag älskar att se när de sydamerikanska landslagen spelar. Det finns allting i sydamerikansk landslagsfotboll (kollar ingenting alls på klubbfotbollen). Allt från passion, hjärta, teknik till taktik. På länktips så visar jag hur Argentina spelade på ett ungefär. Man spelade precis som Tata extremt centrerad. Skillnaden var att Tata hade höga utgångspunkter på ytterbackarna så att det åtminstone skulle öppnas lite i mitten. Igår flyttade man över spelare till de centrala delarna på plan, utan att ha någon som täcker kanten för att öppna lite, bara lite, för de centrala spelarna. Inte nog med det, så spelade Aguero som en renodlad 10:a igår. Tänk dig, Aguero som är en renodlad anfallare ska hantera rollen som en 10:a.

Argentina och många andra stornationer i Sydamerika kommer aldrig lyckas och vara 100% framgångsrika så länge man anställer tränare med helt värdelösa lag och taktik uttagningar. Igår var det en av de mest själlösa argentinska landslagen jag sett. Ingen intensitet, ingen aggressivetet, ingen rörlighet, ingen energi, inget hjärta för sitt land och sitt folk. Det är också extremt tragiskt att se spelare som Aguero, Di Maria och Higuain i landslaget. Det är annars bra spelare, världsklasspelare men i landslaget blir dom helt andra personer. Inte bara spelare, utan personer. Jag har aldrig riktigt fattat detta och hur det kan skilja så extremt mycket på prestationer. Det är också extremt synd att man ska bedöma Messis landslagsprestationer utifrån de nästintill katastrofala tränare man har haft och löjliga spelare som lever på andra spelares meriter.
2016-10-12 15:44
Luis Enrique has grown concern over amount of information being leaked from dressing room & looking for person who's disclosing it. [sport] Hmm... Har vi en ny Fabregas i truppen tro?
Barcelona Suarez9
2016-10-12 15:44
Tror ni Alcacer får chansen från start igen? Messi har ju varit utvilad nu, Neymar har jag för mig var avstängd i sista matchen med Brasilien. Så båda har ju energi medan Suarez spelade inatt. Borde det inte ge Alcacer en chans att få starta?
Barcelona Santiago Cazorla
2016-10-12 15:13
@Shanghai:

Minns hur många som har sagt att Di Maria är deras viktigaste spelare, man blir äcklad. Killen som konstant dribblar vid fel tillfällen och slår hemska inlägg, Ancelotti förtjänar egentligen mer cred för vad han gjorde med Di Maria de sista månaderna 13/14 för utöver det har Di Maria varit en fruktansvärt ojämn spelare som ofta står för huvudlösa aktioner på plan. Däremot kom Dybala in i andra halvlek och gjorde ett piggt inhopp.

Men håller med Z_Z, dåligt balanserat lag. De har många strikers men få mittfältare som kan ta tag i spelet.
Barcelona Cule4life
2016-10-12 12:31
Romero
Zabaleta. Rojo. Macherano Musachio
Banega. Augusto . Biglia
Di Maria . Aguero. Dybala

Nu satteja ihop ett lag bara. Och Detta utan den skadade Messi. Man ska väl ändå kunna matcha o vinna över lag som Paraguay Peru mm utan prob!? Vi är nog överens där att Argentina och framförallt Messi inte fått ett mästare coach under sin storhetstid, vilket slöseri.
Barcelona Shanghai
2016-10-12 11:01
Var är alla haters nu? "Utan Messi så spelar Argentina bättre" "Mascherano och di Maria var bäst i VM i Argentina" (FACEPALM! Killen som gör 4 mål och 2-3 assists och blev utnämnd till bästa spelaren i VM och ändå kommer gatubarn med sådant påstående!) "Han har bra spelare runt om sig" Kompis, hur går det för Argentina nu utan tiderna spelare? Med de här spelarna som Rojo, Romero, Biglia m.m tog han laget på egen hand till 3 finaler, men hans lagkamrater svek honom.
Barcelona Z_Z
2016-10-12 10:57
@Cule4life:

Problemet med Argentina är dock att man har ett väldigt obalanserat lag. Det finns ingen på mitten som tar tag i det kreativa om inte Messi är där. Di Maria kan väl visserligen vara grym ibland men det är alldeles för sällan och på topp har man två spelare som dessvärre går från lejon till kattungar när de går från klubblag till landslag.

Utöver det har man typ sämst ytterbackar i hela Sydamerika. Visst kanske det också är en sak som har med taktiken att göra men de tillför ju absolut noll i anfallsspelet.

Håller dock med dig om att coachbiten har varit en katastrof under hela Messis landslagskarriär och mer än så. Inte en enda gång har man haft en toppcoach där under Messis tid.

Barcelona Cule4life
2016-10-12 10:44
Egentligen ska det inte handla om Messi ändå om han överlägset världens bästa spelare genom tiderna. Argentina har såpass bra lag att dom ska klara av ett VM kval i sydamerika. Dom har bättre spelare än alla lagen, bara brassarna som kmr i närheten.

Det argentina behöver är en riktig coach. Argentina förtjänat detta efter alla mediokra coacher man har haft Maradona, grillmästarn osv.

Det är ju skämmigt.
Annons: