/spanien/barcelona/forum/143.aspx/spanien/barcelona/forum/143.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona || #5 sergiobusquets
2018-10-15 21:16
Iniesta.70 Amen! Roberto ska starta varje match som högerback, då har vi en existerande högerkant! Defensiva? Vem bryr sig?!? När Roberto driver upp bollen och springer ifrån samtliga med majestätiska kliv och bollen i full kontroll så glömmer man bort att han står fel någon gång.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Rambla~
2018-10-15 21:15
Nacho och Johnny helt borta igen och tappar markeringen. Vilka sopor.
Barcelona Erik Satie
2018-10-15 21:15
2-0 England
Barcelona Rambla~
2018-10-15 21:12
Luis Enrique kommer fucka upp det här landslaget, det står skrivet i stjärnorna. Nacho ordinarie i lanslaget är ett skämt, sen Johnny som högerback och Alonso som är kass på att försvara. Har han en beef även med Koke förutom den med Alba? Ofta Koke är utanför startelvan.
Barcelona Iniesta.70.
2018-10-15 21:11
Jaha.Here we go agein. Tittar man lite runt omkring på sociala medier och även på vårt egna lilla kryp-in till forum så uppstår det tyvärr diskussioner och enkäter om vartannat när det gäller Roberto vs Semedo. Ja, Roberto har ju fått pissat i motvind sen ungefär 2011 när det gäller att få bekräftelse om att han är värdig en plats i startelvan/ bland de tretton. Han är en helt egenodlad cule stöpt i tikitakans tecken och döpt i kölvattnet av Puyols frissa. Visst, det svajar emellanåt i det defensiva, Jorå, det är jag man nog att erkänna. Men, nog fan kliver grabben fram när det vankas stormatcher! Tro inget annat. Nää, ändå så ska det debatteras om vem som ska starta som högerback i dagens Barca?!? Helt absurt om ni frågar mig. Nää, Roberto klår inte Semedo på hundra meter och that's about it. Semedo is a hoax, en illusion, folk blir fartblinda när det kommer till att välja högerback men glömmer ganska snabbt de bleka insatserna Semedo bidragit till. Mr 45. Ja, finns en orsak till att Mister Valverde "tvingats" till tidiga byten då portugisen härjat på högerbacksplatsen. Och, personligen kan jag tänka mig att Semedo himself önskat att han endast skulle fått 45 minuter mot Valencia, då skulle han i alla fall kommit undan med hedern i behåll. Så visst, ni som missar poängen med att ha en Roberto på plan. Ja, att ha en Roberto som vice kapten. Ja, ni missar det hela. Ja, det hela med Mes Que Un Club. Hjärta och själ. Puyol och ditrtan och dattan. Ni kan fortsätta skrika er hesa över nya transfers. Ja, ni kan fortsätta skrika er hesa över att Valverde inte ens lyckats luska ut "Who killed Laura Palmer" än mindre lyckats sätta en hyfsad startelva eller fått oss att resa på våra halvfeta rövar av upphetsning under en Barca match . Själv tycker jag ni missar poängen med vad vi står för. Puig, Alena, Miranda, Ruiz? Under en viss era hade grabbarna redan hunnit slå ett par väggpass med Messi himself. Snett eller vint? Nää, spelar ingen roll. Grabbarna hade i alla fall fått chansen. Oleguer? Kommer ni ihåg den grabben? Egen odlad. Starta i CL-finalen mot Arsenal. Extremt ifrågasatt! Rijkaard stod his ground. Belletti avgjorde som inhoppare...,
Barcelona Bentley King
2018-10-15 21:06
Dröm anfall av England där! Suverän passning av målvakten som säljer hela spanska försvaret och sedan en perfekt passning av Rashford till Sterling som sätter den snyggt i krysset. Spanien spelar bra dock.
2018-10-15 20:45
Nacho aspas jonny i spanska startelvan haha! På 10 år har verkligen gått åt fel håll :)
Barcelona Ribohn Fan
2018-10-15 20:41
Enligt mig har det sett betydligt bättre ut den här säsongen när vi har spelat 4-3-3. Vänsterkanten har varit strålande Coutinho på mitten hamnar på den där platsen lite högre upp på mitten(den platsen Lion24 skriver om). Dembele hotar från kant och går in ibland för att öppna för Alba. Högerkant däremot fungerar inte alls offensivt. Rakitic och Roberto har spelet mest på mitten och ingen av dem klarar av att vara kreativa framåt. Ytterbackarna likaså. Senaste matcherna har vi gått tillbaks till 4-4-2 och det tror jag för att vi har mött kvalificerat motstånd på pappret och VV ska rätta sig efter motståndarna. Och så tror jag det kommer att se ut varje gång vi möter sådan lag. 4-4-3 i ligan då dem flesta ställer upp bussen. När vi spelar med 4-4-2 med tre mittfältare med samma egenskaper Busquets, Rakitic och Arthur, de söker alltid upp bollen och bollinnehavaren och lunkar omkring på plan i makligt tempo. Då tappar vi allt framåt. Den spelaren som är kreativ och kan ta bollen framåt Coutinho han sätter vi på yttermittfält med mycket spring upp ner på kant med defensiva uppdrag. Precis så som VV förstörde Iniesta. Nu börjar det! Heja Spanien!
2018-10-15 20:31
Coutinho och Arthur gör ju bägge ett jävla jobb över hela plan varje match dom spelar. Arthur busquets coutinho är ju en perfekt balanserad trio för Barcelona. Valverde har tyvärr inte tillräckligt med cojones för att våga spela ett sådant mittfält.
Barcelona Barca4life98
2018-10-15 20:22
@Alltid min legend , Puyol .:
Håller med er båda men håller inte med om att ett mittfält med Coutinho skulle bli för obalanserat. När man spelar med två yttrar som slickar kanterna behöver inte ytterbackarna trycka upp lika högt i varje anfall. Då får man bra täckning för Coutinho centralt och defensivt. Man City spelar t.ex. med Bernardo Silva och David Silva centralt, två offensiva mittfältare likt Coutinho. Det Pep har gjort är att Walker drar sig in centralt där han täcker ytan bakom D.Silva och B.Silva, tillsammans med Fernandinho. Det gör att man får fler spelare centralt för kunna ta hand om andra-bollarna och behålla trycket när man etablerar spel runt straffområdet. I vårt fall har vi egentligen endast Coutinho som ska smyga mellan backlinje och mittfält medan Arthur är lite mer av en djuptliggande playmaker tillsammans med Busquets. Rakitic fyller helt ärligt ingen funktion när vi etablerar spel eller får omställningar emot oss, han är för långsam ändå. Hans roll fyller ingen funktion, då kan man lika gärna ta bort den. Coutinho var i mitt tycke Brasiliens bästa spelare i VM och då spelade han i Iniesta-rollen. Med Arthur och Coutinho kommer lag inte kunna pressa oss lika högt. En viktig detalj man inte ska glömma är att Semedo i mitt tycke är en grym defensiv kontringsspelare. Det är inte många lag som gjort kontringsmål mot oss med honom på planen. Kan man lära honom att bli en "inverterad ytterback" som Kyle Walker är kommer vi att få många taktiska alternativ beroende på motstånd. Han har potential att bli en ny Abidal som balanserar för Albas offensiv på andra kanten. Offensivt blir det jag beskriver ett 3-4-3 med en diamant på mitten. Messi som spets i diamanten och Semedo är en tredje mittback, på den högra sidan, men har betydligt mycket mer frihet att gå framåt. Ter Stegen - Semedo, Pique, Umtiti - Busquets - Arthur, Coutinho - Messi - Dembele, Suarez, Alba
Barcelona Alltid min legend , Puyol .
2018-10-15 19:20
Precis som Lion24 påpekar får vi verkligen problem när samtliga av våra spelare rör sig inåt i banan hela tiden. Det blir fullständigt överfullt centralt, framförallt lite åt vänster där alla verkar härja runt just nu. ( Kolla bara matchen mot Valencia där vi inte ens använde högerkanten )

Lite av problemet ligger i att både Coutinho och Messi spelar nästan exakt likadant, bägge rör sig inåt i banan 9/10 gånger, och detta är våra två YTTRAR. Just nu spelar vi nästan med två "tior" på planen. Trots dessa ytor är det bara Messi som lyckas vara fullständigt makalös , men resten av spelarna får inte ut sin fulla potential när vi inte har någon bredd eller yta. Jämför detta med hur Guardiola spelat med två yttrar som slickade kanten så våra mittfältare och centrala anfallare fick med ytor.

MEN, petar vi istället ner Coutinho på mittfältet och spelar med en ytter så får vi istället ett balans/possesionsproblem på mittfältet som Arhur löst de senaste två matcherna på ett briljant sätt.

Summering : Spelar vi med Coutinho och Messi på varsin kant får vi ingen bredd överhuvudtaget och spelar vi Coutinho på mittfältet får vi stora problem med passningsspelet och den defensiva balansen.

Förslag 1 : http://lineupbuilder.com/?sk=h34n

Suarez får en mer roll åt höger, en mer "skitroll" där han hela tiden försöker dra isär backlinjen , skapa ytor åt Messi och bredda. Detta skulle även Dembele/Malcom kunna göra men eftersom de är mer "dribblers" tror jag Suarez som inte bidrar lika mycket i spelet passar bättre i denna roll.

Förslag 2 ( oprövat ) : http://lineupbuilder.com/?sk=h34q

Suarez bänkas helt och vi får helt enkelt satsa på våra "young guns" på kanterna. Coutinho får en större roll på mittfältet , men med mer ytor så kan det gynna honom. Detta liknar mer hur Guardiola spelade/spelar , frågan är om spelarna klarar av detta. Hade verkligen varit kul att se hur det ser ut även om det är otroligt långt ifrån vår verklighet.

Barcelona Z_Z
2018-10-15 15:45
@ || #5 sergiobusquets:

Du får bara ha tre stycken i den slutgiltiga truppen man använder sig av i La liga.
2018-10-15 15:40
Z_z Med tanke på att Malcom aldrig är med i truppen så hade det inte varit några problem. Eller får vi bara registrera 3 icke EU-spelare sett till hela säsongen?!? Trodde det är upp till varje match?!?!?
Barcelona Infinit8Don
2018-10-15 15:30
Så tydligen vill ledningen värva en mittback i januari pga skadorna. Och man vet att de ligt är omöjlig att få i januari, varför isf panikvärva någon? Det lär ju utesluta de ligt i sommar vilket är ett stort misslyckande. Prio ska vara de ligt, 2. Skriniar, 3. Koulibaly. Allt annat är ett misslyckande. Nej tack till en ny yerry mina i januari, ta upp en blagsspelare istället.
Barcelona Z_Z
2018-10-15 14:17
@ || #5 sergiobusquets:

Var väl lite på grund av att vi inte hade några fler platser för utomeuropeiska spelare också. Vi hade dock kunna skipat att ta in Vidal istället kan man ju tycka.
Barcelona Arthur Melon
2018-10-15 12:00
Eftersom Valverde envisas med att ha Rakitic på plan så kan vi väl mötas på halva vägen och sätta honom som mittback? Så kan jag få mina kreativa spelare på mittfältet.
Barcelona Cessi - 3
2018-10-15 11:45
| #5 sergiobusquets

Lägg därtill ålder också och utvecklings potential.
2018-10-15 11:18
Vi skickar iväg en HÖGERFOTAD mittbackstalang till Italien för att behålla en skadedrabbad pensionär som är en av 3 vänsterfotad mittbackar vi befogar.
Barcelona Lion24
2018-10-14 23:32
Föreställ dig att vi har etablerat spel på motståndarens planhalva. Då får vi oftast den uppställningen vi har på länktips. Föreställ dig att Busquets har bollen vid den situationen. Jag ska förklara problemen med den bilden och Valverdes fotboll:

*Först och främst så har vi ingen riktig bredd. Väldigt många spelare är centraliserade och det är ingen fara, bara du har bredd men i det här fallet har vi inte ens det. Alba breddar inte, Alba väntar bara på att Messi ska få bollen så han kan ta löpningar bakom motståndarens planhalva. Högerbacken, vem det nu än är som spelar är väldigt defensivt lagd. Och då är han inte ens hälften av attackinriktad som vänsterkanten är. Där har vi en spelare vi tappar i attacken. När du inte breddar och du centraliserar, då blir det väldigt väldigt svår att spela fotboll. När du dessutom attackerar på samma sätt, så blir det också väldigt lätt att neutralisera dig.

* ''4-3-3'', om vi spelar 4-3-3 så spelar vi en väldigt centraliserad 4-3-3. Dembele/Coutinho möter alltid bollen, eller positionerar sig nästan alltid mellan motståndarens backlinje och mittfältare. Den ytan ska man alltid utnyttja för den är extremt farlig (du bryter motståndarens linjer) men som ytterforward så ska den positionen inte vara din utgångsposition. Du får röra dig ditåt emellanåt, för att variera attacken, men inte ha det som utgångsposition, speciellt när det inte finns bredd. Då blir det väldigt trångt.

* Mittfältet. Den yta som Dembele/Coutinho och ibland (sällan) Messi rör sig på, alltså mellan motståndarens backlinje och mittfält, den ska egentligen ockuperas mer av de centrala mittfältarna. I en ''normal'' värld så ska yttrarna egentligen bredda och man ska trycka upp mittfältarna i den ytan som jag pratat om. Då får vi mer spelare i anfallen. Men Arthur eller ''8:an'' är nästan alltid för långt ner i banan. Det är dom som ska slå passningarna och bryta motståndarens linjer. Det är bra, det behövs, men inte alltid. Ibland ska Arthur eller Rakitic befinna sig mellan motståndarens backlinje och mittfält så att Busi eller nån av mittbackarna kan bryta linjerna, samtidigt som yttrarna breddar.

Rakitic är Rakitic. Han har en väldigt tillbakadragen roll i anfallen. Om ni tittar noga så är han ganska långt ut till höger. Det här för att öppna upp för Messi i mitten. Valverde tänker att om Rakitic drar sig lite längre utåt, då drar han med sig en motståndare, och motståndaren som följer Rakitic öppnar upp ytor för Messi. Men det här är väldigt långsökt. Det finns inte många tränare till idioter (ursäkta ordspråket) som skulle ''luras'' av att följa Rakitic för att ge lediga ytor till Leo. Man kan se genom det. Mittfältspositonerna är som sagt väldigt tillbakadragna och Rakitic fyller ingen som helst funktion i anfallen (förutom att ''öppna'' upp för Leo). Hans funktion är att ta tillbaka bollen när vi förlorat den, stänga kontringsmöjligheten fort.

* Högerkanten existerar inte överhuvudtaget. Jag vet inte hur många gånger jag har sett att det är hur fritt som helst på högerkanten utan att nån tar den ytan. Det är för att vara beredd på kontringar mot oss, för att ha så många spelare som möjligt när vi blir kontrade.

Med det sagt så har vi i stort sett fyra spelare som attackerar ständigt. Det är Leo, Suarez, Alba och sen Dembele/Coutinho. Dom här 4 har attackerande positioner. Resten får attackera, om möjligheten ges. Den här sorten av fotboll är fullständigt oacceptabelt för en klubb som våran. Att vi dessutom har mittfältare (av alla positioner) som har roller att stoppa kontringar är helt absurd. Lägg till att vi har väldigt många underpresterande fotbollsspelare så förstår man varför den här säsongstarten varit knackig.
Barcelona Bentley King
2018-10-14 20:09
@Messi-Alba-Messiiiiii:

Han kan lämna redan nu om han känner för det. Jag klagar inte. Tack för liga och cup titeln men din fotboll har fått mig att byta kanal när mitt favorit lag spelar (Pique är också delaktig).
Barcelona Messi-Alba-Messiiiiii
2018-10-14 19:29
Valverde considers leaving at the end of the season. [sport] Det bästa för bägge parterna!!
Barcelona Smogen
2018-10-14 18:46
Nu när Umtiti och Vermaelen verkar vara borta ganska länge, vem tror ni får spela mittback om Pique eller Lenglet skadar sig eller åker på en avstängning? Rakitic? :)
Barcelona Infinit8Don
2018-10-14 12:50
Väntar bara på att dem stora pjäserna i omklädningsrummet ska börja gå emot VV. När det sker är han gone.
Barcelona Barclasico
2018-10-14 12:14
Valverde postpones his decision on his future to see how the season evolves. After Robert Fernandez’s release from the club, Valverde feels unprotected He’s won the respect of the dressing room woth his good management without controversy [sport] Ut!!!!
Barcelona Messi-Alba-Messiiiiii
2018-10-14 10:19
Tror nog Maraonna menar att Messi drar till toaletten för att dra en lina var 10:onde minut, han vill nog inte fällas själv den gamle knarkaren.
Barcelona Jarlma
2018-10-14 03:43
[QUOTE=MessiyoyO 10]Man undrar ju när Ter Stegen ska få ta över förstaplatsen som landslagets målvakt. Neuer imponerar inte tillräckligt för att MATS ska få sitta på baken gång på gång. Tabbe vid 1-0 målet nu, inte första gången heller. Med tanke på MATS form de senaste säsongerna så borde det vara dags att ge honom chansen. Han sitter just nu i samma sits som Cillesen gör i Barca, dock presterar MATS. [/QUOTE] Neuer är slut, han kommer aldrig nå samma nivå igen. Jag personligen tycker han har varit något överskattad.
Barcelona Jarlma
2018-10-14 03:41
Förstår inte riktigt Maradonas kommentar? Menar han att Messi "skiter på sig" inför matcher eller att det är något slags Cristiano-komplex som måste se sig själv i spegeln stup i kvarten?
Barcelona Viggo - Grande Busquets
2018-10-13 23:05
man ser tydligt... Ska det stå
Barcelona Viggo - Grande Busquets
2018-10-13 23:04
Barca B vann idag ned 3-0 bort mot Ontinyent som innan denna omgång låg på en fjärde plats. Alena med två av målen. Sex raka matcher utan förlust nu varav fyra är vinster. Garcia Pimienta har gjort ett bra jobb hittills. Man det tydligt på spelarna att det är "Barca" fotboll de ska spela. Nästan mer underhållande att se Barca B än att se A-laget.
2018-10-13 21:34
Att inte gå efter honom*
Annons: