/spanien/barcelona/forum/1380.aspx/spanien/barcelona/forum/1380.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona El Pistolero #9
2016-10-20 15:32
Folk som skriver att vi ska tjonga upp bollen när vi blir pressade kan byta lag, seriöst. Är det något som kännetecknar Barças spel så är det att vi spelar VÅRT spel no matter what. Vi ska inte anpassa oss till motståndaren, vi har vårt spelsätt. Ja motståndarna vet om att vi kommer försöka spela oss förbi deras press, men so? Hur kul är det för motståndarna att möta någon som aldrig viker sig. Som att möta en boxare som duckar alla slag o när den andra är helt slutkörd så knockar han honom. Så vi gör.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona El Pistolero #9
2016-10-20 15:16
Suárez : "Sometimes I score difficult goals and miss the easiest ones. My teammates laugh at me." Yupp haha!
Barcelona Davids3
2016-10-20 14:10
Flest hattricks i UCL historia:

1. Real Madrid - 9
2. Messi - 7
3. Bayern - 7
4. United - 5
Barcelona Pep - El Míster
2016-10-20 13:50
Absolut. Suarez är underbar! Så ödmjuk att ta den centrala anfallsrollen på det sättet. Överlåter all typ av kreativitet till Neymi o Messi. Han sliter som en varg och bjuder på både assist och mål trots allt. Hans fysik är helt sjuk. Och sinne för mål. Och folk kritiserar honom... för vad? Uteblivna dribblingar och en och annan dålig mottagning. Ney och Messi hade aldrig varit så bra utan hans ödmjuka roll emellan dom.
Barcelona Davids3
2016-10-20 13:43
Lite orättvist också att ingen nämner Suarez. Inga mål igår men han tillförde sjukt mycket till spelet och störde deras backar mer än både Messi och Neymar skulle jag säga. Helt otrolig är han.
Barcelona Bosketts
2016-10-20 13:42
Vad ska man säga om Umtiti, egentligen? Skulle vilja sticka ut hakan här och påstå att Umtiti inom loppet av ett säsonger kommer att vara ansedd som världens främsta mittback (om han får hålla sig skadefri).

Det var länge sedan jag blev så imponerad av en back, faktiskt. Han har allt, och är ett utmärkt exempel på någon som anammat både den nya och gamla mittbackstraditionen. Han står rätt i så gott som varenda situation igår, han är felfri i uppspelningsfasen och nickar trots sin relativt låga längd bort hörna efter hörna och inlägg efter inlägg. Och detta med ett lugn som bara kan mätas av Thiago Silva i sina glansdagar. Och bäst av allt - han är bara 22 år gammal!!

Nej, jag har fått mig en ny favorit!
Barcelona Davids3
2016-10-20 13:36
The moment när man kommer ihåg Casemiros uttalande om att han aldrig kommer spela för oss och glädjen efter gårdagens vinst förstörs.. Btw. Jag gillar inte att spelare som gör mål i en match per automatik blir utsedda till matchens bästa lirare. Igår tycker jag att både Umtiti och Rakitic gjorde en starkare insats än Messi, sett till hela matchen. Masherano var ett monster också, imponerande att han fortfarande är så snabb och är så snabb på att gå upp igen efter en tackling.
Barcelona Katalano
2016-10-20 13:35
Kom att tänka på Vidal. När han inte ens blir uttagen i truppen när Sergi Roberto är skadad/sjuk säger ju allt om hur långt in i frysboxen Vidal är. Lucho spelar hellre Masken på högerbacksplatsen alltså. Nu kan man nog iskallt räkna med att klubben försöker sälja Vidal så fort det bara går.
Barcelona Bosketts
2016-10-20 13:18
@Barclasico:
Bäst: Messi - planens dominant. Umtiti - stod rätt i varenda situation och skapade ett lugn i baklinjen. Ter Stegen - stod för många fina räddningar och läser spelet bra. Sämst: Mathieu - fortfarande helt mållös när det kommer till fransmannen. Vad gör han kvar i laget? Igår blev han inbytt och klantade till sig tillräckligt för att dra på sig två gula inom loppet av 34 minuter. Lucho såg inte superglad ut efter det. Hade inte Bravo blivit utvisad tidigare kunde det avgjort matchen. Det enda positiva med hans inhopp är väl att han är avstängd i returen...
2016-10-20 13:16
Katalano / Det jag menar är att om Luis Enrique har taktiska drag innanför västen så lär han inte använda sig av dom under hösten utan snarare plocka fram dom under våren. Det kommer givetvis inte vara några större förändringar men små detaljer finns givetvis med i taktiken för att störa en del lag i deras spel. Med det sagt så har Barca den mest inrotade taktiken och spelsätt i världen så större förändringar sker helt enkelt inte. De små taktiska drag LE använder sig av syns säkert inte heller för gemene man då Barca allt som oftast styr matcherna. Men det jag gillar med Barca igår t.ex. är förmågan att faktiskt låta Man City pressa och försöka störa, vilket dom gör till en viss del, men att det finns en ödmjukhet hos LE och framförallt mittfältet att ta mer defensivt jobb och låta bli att kladda på bollen via mittfältet. Det i sig är en taktik som folk vill förvandla till att Barca är pressade och störda. Stort plus till MatS som värderade bollarna bra igår med några rensningar och på så sätt undvek riktigt farliga pressituationer. Man City fick väldigt långa löpsträckor hemmåt när Barca ställde om och fick upp bollen på MSN. Iniesta bjöd dessutom på en assist till Leo genom sin höga press igår när Man City i andra halvlek var tröttkörda. Påminner faktiskt lite om när vi slog Bayern under deras Pep-era. På bortaplan kontrade vi sönder dom totalt även om dom vann med 3-2 just den matchen. På Camp Nou körde vi ju över dom från matchminut 60 och framåt. Gabriel / Agree. Umtiti visade igår att han är hjuten i startelvan. LE verkar dessutom lita på honom fullt ut. Digne är lika bra som Alba just nu. Stör mig på att Alba är så skadebenägen men med Digne som reserv/startspelare är jag bara glad för den konkurrenssituationen dom två emellan. Andre Gomes har också gjort det bra. Han påminner liiiite om Zidane om än bra mycket sämre givetvis. Rör sig fint med och utan boll. Fin teknik och kan använda båda fötterna. Dessutom bra fysik. Tror definitivt han kan ersätta Rakiticn inom 2-3 säsonger. Med rätt utvecklingskurva såklart - Rakitic är en världsklasspelare.
Barcelona Blaugrana91
2016-10-20 13:14
[QUOTE=Barclasico]Pique och Alba blir borta 2-3 veckor. [/QUOTE] Ja för Pique gäller 3 veckor och Alba 2 veckor. Inte bra, som tur är har vi ju Umtiti tillbaka nu. Vad gäller Alba så är jag inte orolig då Digne faktiskt varit bättre.
Barcelona Barclasico
2016-10-20 13:11
Pique och Alba blir borta 2-3 veckor.
Barcelona Gabriel
2016-10-20 12:39
Neymar Jr Absolut, ska väl erkänna att jag inte alls var speciellt imponerad av Dignes värvning, men han har verkligen motbevisat mig än så länge. Efter Albas skada och byte med Digne igår så kände jag knappt av skillnaden, det kunde man knappast säga när Adriano var ersättaren. Känns skönt att ha dugliga ersättare till de flesta positionerna.
Barcelona Barclasico
2016-10-20 12:23
Någon som kan betygsätta våra spelare från gårdagens match? Missade nämligen matchen igår.
Tack på förhand.
Barcelona neymar JR
2016-10-20 11:46
Gabriel Håller helt med, men det är inte bara umtiti som har kommit in i det helt rätt. Både digne och gomes har hittat rätt med, Robert har visat sig vara en oerhört skicklig sportchef. Nu är det bara dom nya spanjorerna som ska få till det.
Barcelona Gabriel
2016-10-20 11:39
Katalano Verkligen. Nu vet jag vilket namn på tröjan nästa köp blir. En ny favorit! Vissa spelare blir man helt enkelt så glad över att de tillhör Barça, och andra (Mathieu), not so much...
Barcelona Katalano
2016-10-20 10:47
Gabriel

Håller fullständigt med dig gällande Umtiti. Tycker du täcker det mesta jag vill lyfta upp om honom och hur han kommit in i Barca. Tyvärr kan jag inte bidra mycket till diskussion i frågan då jag håller med dig i allt. Vilken fantastisk värvning han är!
Barcelona Gabriel
2016-10-20 10:44
Hörrni, jag måste bara få säga ett par ord om denne Umtiti. Vilken klassmittback! Jag är på riktigt helt sjukt imponerad över hur snabbt han har kommit in i våran klubb och sättet vi spelar på. Aldrig tidigare kan jag minnas att ett nyförvärv acklimatiserat sig så snabbt hos oss som han har gjort i inledningen av den här säsongen. Det ser ju i princip ut som att även han är fostrad i La Masia och att han spelat i klubben sedan barnsben. Han verkar inte ha några frågetecken kring vad hans uppgifter eller roll på planen ska vara och han tar alltid rätt beslut. Han faller när han ska falla, han går upp i rygg när han ska göra det, han passar sig ur pressade situationer på ett extraordinärt sätt och han tjongade när det är det bästa alternativet. Att han dessutom är en bjässe i luftrummet och vinner typ 95% av alla närkamper gör honom bara ännu mer imponerande. Men det jag älskar mest med honom är hans lugn och pondus som han sprider med sig. Eftersom han alltid bedömer situationerna så bra som han gör så förenklar det allt jobb för honom. Han behöver inte gå in i en glidtackling eftersom han redan hunnit upp först till bollen pga hans otroliga speluppfattning. En otroligt intelligent fotbollsspelare. Jag är otroligt imponerad av honom och älskar den här värvningen. Bara lovord från min sida. Abidal hade rätt, Umtiti är grym. Grande Samuel!
Barcelona Katalano
2016-10-20 10:39
Pep - El Míster

Jag håller med om det mesta i ditt inlägg om hur många av våra matcher startar precis som matchen igår. Jag blev själv irriterad när jag hörde Strömberg säga något i stil med "Jag har inte sett Barca så tillbakapressade och störda av sina motståndare i matchinledningen tidigare". Riktigt okunnigt av Strömberg. i stort sett alla våra matcher börjar på just det sättet när motståndarna har styrka i benen att pressa oss högt upp i banan och med högt löptempo.

Som du säger så äter sig Barca alltid in i matcherna ju längre matchen går. Matchen igår var absolut inget undantag sett till detta än majoriteten av våra andra matcher varje säsong.

vad jag inte håller med om är att Lucho har massa undangömda taktiker han kan använda sig av senare under säsongen. Eller jag tvivlar starkt på det åtminstone. har inte sett något sådant tidigare säsonger som stödjer just detta.

Det var en jämn match under första halvleken igår. City hade en hel del farliga lägen men jag tyckte ändå att Barca såg mycket farligare ut genom hela matchen. Det var många tår som bröt farliga genomskärare som skramlade runt Citys straffområde hela matchen exempelvis.
2016-10-20 10:25
Xaviiniessiola// Exakt! Barca gjorde mycket mer avsiktligt igår än vad folk tror! MatS gjorde en perfekt match. Vi spelade inga dumma bollar vi mittfältet och detta kan se tafatt ut ja. Men när vi kom förbi deras överdrivna mittfällt så föll dom som ett korthus. Jag tycker mittfältet ska ha en eloge - dom tog på sig en tyst roll med hårt defensivt arbete och lät MSN styra anfallet mot ett högt pressande City. När vi möter ett mer fallande Atl. Madrid så kommer mittfältet få mycket mera boll .
2016-10-20 10:19
Känner ni inte igen inledningen på matchen igår från otaliga matcher tidigare år mot dom alla bästa lagen? ALLA storlag pressar högt och skall störa Barca i uppspelsfasen. Man Utd, Arsenal, Bayern, Juventus etc etc. Jag förstår inte hur dom i Viasat studion och ni här i forumet inte noterat det? Barcar mycket väl förberedda för detta och har därför den absolut bollskickligaate målvakten man kan ha. Det må så lite farligt ut ibland och kan mycket väl skapa farligheter för motståndaren ibland. Men, det finns inget lag som orkar detta i 90 minuter. Därföf envisas Barca med att rulla där bak enbart av anledningen att motståndaren tröttnar och i dom lägen där vi spelar oss ur pressen så finns enorma ytor för MSN. Det såg vi flertalet gånger igår i första halvlek. Det räcker med att Barca göra 1-0 eller börjar skapa ett par farliga chanser så börjar motståndaren sakteligen fall tillbaka mer och mer och dessutom bli mer osäkra. Tycker ni Barca ska reagera och anpassa sig efter motståndarens press? Börja tjonga? Det är ju exakt det dom vill men eftersom Barca fortsätter tugga och hålla sig strikt till sin filosofi så tröttnar motståndaren till slut. Det enda lag som står emot Barca är Atl. Madrid och dom faller allt som oftast ner 70 min av en match och försvarar tätt som fan. Men dom har spelare som vill och klarar detta defensiva spel. Resterande storlag har offensiva spelare som inte tycker om defensivt spel och dessa blir således otåliga och uttråkade av ett sådant spel. Det blir därför svårt för Pep och Zidane och Arsene och Ancelotti att hålla sig till en defensiv taktik i 90 min och måste därför optimistiskt sett vara taggade och pressa högt med förhoppning av ett tidigt mål mot Barca. När inte det målet kommer tröttnar dom och Barca tuggar sig in i matchen mer och mer. Jag är inte ett dugg orolig. Ni som pratar om att det inte finns någon taktik? Menar ni allvar? Taktiken i Barcas spel sitter i ryggmärgen på spelarna men bara för att vi inte bjuds på frenesi och total dominans mot Peps Man City så ska ni svartmåla laget och få för er att "vi inte har någon taktik". Så fruktansvärt okunnigt. Vi sitter på bästa anfallet och mittfältet(tillsammans med RM) i världen och det finns massvis av kombinationer och taktiska drag att vänta resten av säsongen. Detta var första stormatchen för säsongen i CL - skall vi då gå ALL IN och bjuda på taktiska drag och avslöja framtida ess i rockärmen? Luis Enrique håller nog tillbaka lite och låter laget bara "spela" i en gruppspelamatch. Det gick ju rätt bra ändå trots att den stora okunniga massan få för sig att City på något sätt utmanövrerade Barca.
Barcelona xaviniessiola
2016-10-20 10:15
@LennyRomario:

Taktiskt haveri var ditt ordval, inte mitt. Vad jag menar är att Pep ibland blir så mycket Pep att han inte ser saker riktigt klart. Bravo har uttryckliga instruktioner att spela med mycket hög risk, det vet vi. Då blir det så här ibland. Varför? MAtS rensade rejält igår emellanåt, och Umtiti undvek ofta att spela upp genom mittfältet eftersom City hade övertag där. Istället valde han den ende omarkerade (MAtS) eller det längre alternativet, allt för att minska risken för bolltapp. Vilket var helt rätt i just den här matchen. Små detaljer som möjligen avgjorde en på många sätt som du säger jämn match.
Undvik risk och låt spetskompetensen där framme avgöra. Så pragmatiskt spelade Barça igår.
Barcelona LennyRomario
2016-10-20 09:39
@xaviniessiola:
Det här är lite som när experter i fotbollsstudion får en efterhandsanalys att låta som någonting de kom på redan innan matchen. Sanningen är ju att fram till utvisningen så var det en jämn fotbollsmatch. City hade sina chanser, och faktiskt en 100%ig straff innan halvtid. Att Bravos misstag knappast kan skyllas på Pep förstår alla som såg klipp på Bravos insatser i Chile i halvtid. Så för att sammanfatta: Gundogan kunde ha gjort mål, Stones borde ha gjort mål, City skulle haft en straff. Allt i första i halvlek. Därmed inte sagt att Barca inte var bättre laget, och har tre man där framme som är väldigt effektiva, för det var dom. Men att det skulle vara resultatet av ett taktiskt haveri är en efterhandskonstruktion som enbart får hjälp av slutresultatet och en utvisning.
Barcelona Katalano
2016-10-20 09:39
@Kebabtraume in der Mauerstadt:

Jag håller verkligen inte med dig. Thiago var fantastisk när han väl fick spela, men eftersom ledningen ville ha hit Fabregas istället så fick han inte så mycket chanser. Dessutom så är det svårt att jämföras med Xavi då ingen spelare på denna planet någonsin kunnat styra spelet på samma sätt som honom. Därför är det orättvist att bedöma honom utifrån den jämförelsen också.
Jag tycker inte att han blommade ut i Bayern utan där fick han helt enkelt möjlighet att visa upp hur bra han redan var.

Thiago hade exempelvis dominerat totalt med Spanska u21-laget när de vann titel efter titel och Thiago var ansedd som en av de 3 bästa i sin generation tillsammans med Mario Götze och Juan Mata. Enligt mitt tycke var han redan då bäst av de 3 även om Götze vann priset som bästa unga spelare vid den tidpunkten.
Barcelona Nemesis 10
2016-10-20 09:03
Umtiti vilken general han var igår, han satte inte en ända fot fel och visade att han är en framtida ledare i vårat försvar. Han börjar bli en personlig favorit hos mig!
Barcelona neymar JR
2016-10-20 08:49
Resterande i laget ska vara oerhört tacksamma över mittfältet i laget. Hade jag spelat i det mittfältet så hade jag blivit skogstokig. 1: Försvararna klarar inte av att spela upp bollen till dom, oavsett hur mycket dom rör sig. Och det beror på bolltrillandet mellan dom och Mats. 2: MSN ska alltid passa varandra alltid, resterande av laget är stundtals obefintligt för dom. Rakitic gör såna fantastiska löpningar, iniesta hittar underbara ytor och busken säkrar. Ändå söker dom omöjliga passningar mellan varandra. Ska försöka sig på dribblingar när 3-5 m åt sidan finns rakitic/iniesta i skottläge. Jobbar dom hem? Väldigt sällan det slitet tar mittfältet. Igår såg jag frustration från rakitic sida och förstår honom helt klart. Dags att dom ryter ifrån och tar plats. För ska vi fortsätta vara MSN och inte Barcelona så kan vi glömma titlar. 14/15 så var mittfältet fantastiskt bra till våren och det var mittfältet som ledde oss i cl finalen.
Barcelona Kebabtraume in der Mauerstadt
2016-10-20 07:45
Fast Thiago hade väl faktiskt inte varit sådär enormt bra i Barcelona. Han hade ju inte direkt tagit de chanserna han fick. Han var ju enormt slarvig och nonchalant även sista säsongen i Barcelona innan han drog till Bayern. Sen fick han väl inte spela tillräckligt mycket och samtidigt gjorde man en dum värvning i Cesc, som man vid tidpunkten tänkte var klockren då han ju var ytterligare en sådan mittfältare a la Barcelona. Men att Thiago sedan blommade ut i Bayern var ju synd antar jag. Men han hade ju inte direkt tokdominerat i Barcelona när han drog. Var nog rätt många som mot slutet av Thiagos tid i Barcelona typ gett upp kring att han skulle bli så bra som han nu blev. För han var extremt ojämn och inkonsekvent i sitt spel länge länge.
Barcelona S.Eto'o
2016-10-20 07:44
När vi spela 11 mot 11 gjorde vi 1 mål och när vi spela 10 mot 10 missa vi straff samt gjorde Ett till mål också. Spelet satt inte som många önskade sig fast snälla påstå inte att det var tur att det var just vi som gick ut ur striden med 4-0 i bagen.
Barcelona Gabriel
2016-10-20 07:11
SPORT rapporterar att Alba och Piqué blir borta mellan 10-15 dagar. Piqué missar matcherna mot Valencia och Granada men ska kunna komma tillbaks till returen mot City, medans Alba förmodligen missar returen.
Barcelona Iniesta70
2016-10-20 06:58
Reymar

Vi har Xavis arvtagare ....han spelar tyvärr högerback.
S Roberto skulle kunna dominera i mitt tycke...han har allt man behöver för att bli en general på Barcas mittfält.
Annons: