/spanien/barcelona/forum/138.aspx/spanien/barcelona/forum/138.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Ribohn Fan
2018-08-03 22:51
Om nu verkligheten säger att det blir 4-4-2 nästa säsong också, varför då lägga energi på att vi ska hålla bredd. Det blir ju omöjligt i en 4-4-2 uppställning.
Om det nu också är så självklart med 4 mittfältare, då kan man ju undra varför just Vidal är ett sånt stort problem. Finns många varianter utan honom.
För mig är Valverde och Messi ett större problem än om Vidal eller Thiago kommer in som nyförvärv.
Barcelona Infinit8Don
2018-08-03 22:48
OFFICIELLT nu. Välkommen Arturo! 18+3 i variabler verkar priset bli. Ett kap i mina ögon, kan såklart ha fel.
Barcelona Davids3
2018-08-03 22:35
Det här med max 3 spelare utanför EU, gäller det a och b laget tillsammans eller var för sig?
Barcelona Cúles
2018-08-03 22:11
Verkar bli alldeles för hög lön dock. Typiskt oss.
Barcelona Rambla~
2018-08-03 21:51
Vi kan nog säga adjö till Rafinha nu när Vidal kommer in. Kan inte se honom stanna efter det här. Blir väl ett nytt rea-lån till Inter gissar jag.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Infinit8Don
2018-08-03 21:43
Vi får alltså en av, om inte den bästa box-box spelaren i världen för cirka 20m. Helt galet. Gäller för VV att hitta balansen nu. Mkt variation o flexibilitet, VV kommer få rejäl huvudvärk. Hoppas han gör rätt val.
Barcelona Lion24
2018-08-03 21:42
Xavi #6

Vart ska du placera Messi och Suarez om Dembele och Malcom spelar som yttrar samtidigt som Coutinho och Arthur ska spela? Vi kan sitta här och fantisera om att Messi ska spela på kanten, Suarez bli bänkad. Men då slösar vi bara onödig tid. Verkligheten säger att ingen av Messi eller Suarez ska spela på en kant. Båda kommer spela centralt och då går det bara att spela 4-2-3-1 eller 4-4-2.
Barcelona Xavi #6
2018-08-03 21:32
Lion24

Varför skulle vi inte kunna spela den fotbollen du eftersöker med två yttrar som breddar( Dembele och Malcom) och ett spelskickligt mittfält (Coutinho,Arthur) för vi har ju spelmaterialet. Men de är ingen fotboll som Valverde vågar/vill spela med. Vidal är ingen dålig värvning som ni vill få det till han är snarare en spelare som är bäst i världen som box till box.
Barcelona Barcadinho.
2018-08-03 21:24
Här kan ni läsa Vidals skade history. Inte så farligt fram till sista säsongen.
knäskadan våren 2018 o borta i 108 dagar.
Nya förvärv går alltid genom läkarundersökning men man bör kolla extra noga knäet. Så får man göra en risk analys.
Barcelona Infinit8Don
2018-08-03 21:18
Vidal verkar bli officiell vilken minut som helst. Nu vill jag se Barca-bollen snacka. Skandal annars.
Barcelona A good coach is everything!
2018-08-03 20:10
Det här med att köpa gamla stjärnor verkar blir Barcas nya motto .. Fucking tragiskt !
Barcelona Obaaa
2018-08-03 20:09
21 mille och presenteras på måndag, grym affär!
Barcelona Unicef1983
2018-08-03 19:47
Katalano: Sen blir det lite väl mycket gris för slantarna i luckan på Camp nou med både Suarez och Vidal i samma tröja kan jag tycka.
Barcelona The Octopus of Badia
2018-08-03 19:40
Moussa Wagué officiellt klar.
Barcelona Katalano
2018-08-03 19:32
Skönt att komma in från en heldags golfande till så mycket härliga diskussioner och intressant läsning här i forumet. Det är en raritet nu under silly season tider.

Kort om Vidal så är jag strikt emot en sådan värvning. Mycket av anledningarna tycker jag Lion24 tagit upp redan. Men utöver att han är fel spelartyp så är han 31 år gammal, skadebenägen, vi har redan ett överflödigt mittfält och det sista vi behöver är bredd, om det är något vi behöver så är det spets och det är inte Vidal. I alla fall inte utifrån den fotbollen jag vill att vi ska spela.
Barcelona Iniesta.70
2018-08-03 19:11
Kröjffar'n. Tack som fan! En stålande artikel som du länkade. Samanfattar det hela perfekt:) Bentley King Nja, visst är Puig en Diamond in the rough. Men det är väl ingen som hoppas att grabben exploderar denna säsong? Nää, själv ser jag honom och Miranda o Ruiz som påläggskalvar som successivt stjäl speltid och växer in i A-laget. Men jag är ju en naiv Blaugrana som hellre ser dessa killar i elvan än att man hivar in ännu en "Paulinho" i form av Vidal. Visst. Barto och Seguras har ännu en gång fasnat för Greas soundtrack , : "Summer lovin happen so fast.. I'll med a midfielder quitest could bee..." Nää, mitt tips till killarna i styrelsen är ju att självklart att sluta stirra sig blinda på korta sommarförälskelsern. Visst, det är hett och sexigt under augusti och september....vissa cules ränner iväg och köper ett par tröjor...men i det långa loppet så är det väl ett halvtaskigt one night stand....eller..? Nja, finns ju också en chans/risk att Vidal kraschar in ii Casemiro i fyllan under en klassiker.....med 2 promile i kroppen...for better or worse..,
Barcelona Josep "Pep" Guardiola Sala
2018-08-03 18:42
Kasta denis, kasta gomes, kasta Rakitic. In me Vidal och thiago. Klart!
Barcelona Obaaa
2018-08-03 17:57
Klubben bekräftar ..
Barcelona Krabban94
2018-08-03 17:48
@Infinit8Don:

Klubben kommer inte gå efter Thiago. Finns inte en chans, tyvärr kan vi nog bara drömma om Thiago. Vidal är mer den spelartyp Valverde vill ha, samt den spelartyp Segura vill ha. Så länge Segura är kvar i klubben kan vi glömma Thiago. Däremot anser jag man borde plocka hem honom, han kan klubben, spelarna känner honom, han är en av de bästa mittfältarna i världen och dessutom tillgänglig på marknaden. Hade mer än gärna plockat hem Thiago även fast man påstår att man inte vill plocka hem spelare som en gång lämnat klubben. Hur är det med Fabregas, Pique, Gerard Lopez, Jordi Alba. Det verkade heller inte vara några problem med att gå efter Bellerin förra sommaren, till och med Segura har tidigare varit i klubben, lämnat och återvänt. Han hade inte behövt anpassa sig på samma sätt heller då allt redan sitter i ryggmärgen.
Barcelona Bentley King
2018-08-03 17:41
Är jag den ända som inte tycker att Puig är redo för a-lags spel. Ja, han är jätte duktig med stor potential, men bara för att han gjort det bra under försäsongen betyder det inte att han kommer att göra det lika bra senare under säsongen.

Ha tålamod och låt honom spela ordinarie i b-laget 1 år till.

Jag ser gärna att Raketen stannar så vi har; Arthur, Alena, Rafinha, Busquets, Vidal och möjligtvis Denis som roterar i mittfältet. Alla dessa herrar har olika egenskaper och spetskompetenser som vi behöver för att vara så "unpredictable" som möjligt.

Jag tror att det här kan bli en bra säsong. Om VV inte får med sig en bra säsong med den trupp vi har nu så är det ut med huvudet först.
Barcelona L.A.M Nr 10
2018-08-03 17:17
Lion24 Du har helt klart rätt i en del du säger och jag är på det stora hela med på hur du förklarar spelmodellen. Däremot förklarade jag tydligt hur jag ser på de olika mittfältarnas roller där jag menar att en av våra CMs definitivt ska vara den spelaren du beskriver. Den spelaren har vi värvat i Arthur. En spelide kan bli för extrem i olika ändar av spektrat. Just nu har vi gått för långt åt det slumpmässiga, raka spelet utan någon vidare plan. Om vi däremot värvar en ännu en kontrollant och sätter bredvid Arthur är jag inte säker på att det skulle fungera. På samma sätt som jag är med dig på att Rakitic-Vidal inte är en bra duo framför Busquets. Jag tycker dessutom du underskattar Vidals tekniska egenskaper. Detta är en spelare som var ordinarie i Peps Bayern, som Pep var med och värvade. Han har gjort massvis med poäng och varit bärande i både Juve och Bayern. De problemen jag dock ser är dels skadehistoriken och dels åldern. Därför får vi göra en avvägning huruvida det är värt att slänga upp enorma belopp för en mer lämpad spelare, eller om en billigare lösning i Vidal är värd pengarna. I slutändan tror jag det största problemet är att Valverde inte är rätt man att spela den fotbollen vi eftersträvar. Han är bra på annat, typ att göra resultat med relativt små resurser.
Barcelona Unicef1983
2018-08-03 16:46
Kan vi inte bara enas om att det är helt hjärndött att värva en nyopererad 31årig skadebenägen spelare vars främsta egenskap varit just fysiken? För vi lär ju behöva kasta tex Alena Roberto Rafinha och Puig speltid på det centrala mittfältet åt vargarna! Men även Arthur’s speltid kommer påverkas av det. Jag gör det för tex Pogba som är världsklass i många år framöver. Men det här är enbart Desperation!
Barcelona FBKröjjf
2018-08-03 16:34
@Iniesta.70:
Iniesta.70 "Kärt barn har många namn" brukar det ju heta. Och i mitt fall har dessa blivit så många nu, att mitt tidigare så goda minne så sakteliga börjar svika mig. Och när du nu vänder dig till mig med ett nick som ånyo är uppgraderat och efterfrågar ett länktips från en "Kröjjf" angående Edgar Davids, som jag enligt dig ska ha friskat upp ditt eget minne med, så kommer jag faktiskt inte ihåg just den specifika händelsen. Annat var det förr; d v s för några år sedan då forumets egna framstående Sergio Busquets kallade sig själv för Neymar JR och anklagade mig för att samla på mig mängder av citat på hårddisken, med syfte att använda dessa i ett senare skede i någon form gentemot mina meningsmotståndare. Men sanningen som jag påtalande satte på pränt, var att min egen hjärna innehöll den "hårddisk" som gjorde det jobbet. Det verkar vara andra tider här och nu. Inte nog med att FC Barcelona håller på att förvandlas från ett vackert och oförglömligt minne till ett färglöst vykort på ett luftslott, som sakta men säkert håller på att vittra sönder i alla sina vitala beståndsdelar tills inget minnesvärt återstår, själv kommer jag helt enkelt inte ihåg händelsen i fråga; trots att jag inte så mycket som smuttat på din torra (?) fulwhiskey i vår ökenvärme. Håller väl på att utveckla demens med stigande ålder. Därmed inte sagt att det är sämre ställt än att jag fortfarande förmår söka på Edgar Davids namn med teknikens hjälp. Och sen chansa på att det var den artikel som jag nu lägger ut i ett länktips, som var vad du efterfrågade. Om inte, så tänker jag fortsätta "låtsas" som om det regnar, ifall solen mot förmodan gå ur molnet som hänger blytungt över f d FCB.
Barcelona Ribohn Fan
2018-08-03 16:31
Vidal och Rakitic har aldrig spelat tillsammans, så det är ännu inget problem. Däremot har Busquets och Rakitic spelat tillsammans och det har varit ett problem. Uppspelsfasen skulle Valverde kunna lösa det genom att spela 4-3-3 och använda sig av Busquets, Coutinho, Roberto, Arthur, Rafinha, inga problem. Det största problemet förra året var nog ändå att vi har för få antal spelare framåt och tillräckligt kreativa spelare framåt, för att kunna skapa målchanser. Det hänger för mycket på Messi och Messi förlångt från mål inga målchanser. Så allt är upp till Valverde och vissa ledarskap och kvalité som matchcoach.
Barcelona Lion24
2018-08-03 15:52
L.A.M Nr 10

Hur gör vi i uppspelsfasen? Allt handlar inte om sista delen. Redan nu har vi många gånger fått se Cillessen eller Stegen få slå en lång boll mot antingen Suarez eller kanterna. Vi har väldigt stora problem med uppspelsfasen dels för att för många spelare möter, ingen breddar men framförallt för att vi har inte tillräckligt skickliga mittfältare. När bollen väl kommit upp, då blir det inte anfall direkt eller hur? Vem tar tag i det spelet? Vem ser till att bollen jobbar? Vem hämtar och släpper? Vem kan skydda bollen på mitten i ett trångt läge? Vem ska passa mellan motståndarens linjer?

Spelare som ska löpa? Det är oerhört viktigt. Som några nonchalant och sarkastiskt skrivit så vill jag inte ha passningar i sidled i 90 minuter. Men du har två ytterbackar, förhoppningsvis 2 yttrar/anfallare och ibland en mittfältare som kan ta en löpning om yta uppstår. Alltså kan du ha 4-6 djupledslöpande spelare när Messi har bollen. Men en mittfältares utgångsposition och roll ska inte först och främst vara att ta löpningar. Han ska se till att Leo får bollen, han ska transportera den från Busi till Leo på ett säkert och tryggt sätt.

Jag vill kontrollera spelet och det gör jag genom mittfältet. Om jag inte har några controllers, hur ska jag kunna till fullo styra spelet? En mittfältare i min värld ska inte statiskt stå och vänta bollen. I min värld ska en mittfältare röra sig i den ytan mellan motståndarens backlinje och mittfält. Finns det möjlighet till en djupledslöpning? Stick. Men för att en mittfältare ska gå på en sån löpning och få bollen av Leo, då måste vi ha yttrar som breddar. För om vi breddar då breddar motståndaren. Men idag så breddar vi inte. Då tror jag inte att djupledslöpande mittfältare är ett vinnarkoncept.

Leo får mer och mer problem. Mer och mer ansvar eftersom vi förmodligen kommer ha spelare som inte kan skydda bollen tillräckligt. Leo kommer sjunka ännu djupare och spelet kommer bli rakare i och med att han ska ha bollen så snabbt. För i stort sett ingen av Vidal eller Rakitic är spelare som passar mellan linjerna. Ser du inte att vi återigen tappar mittfältet när Rakitic har samma utgångsposition som Busi och Vidal sticker på djupledslöpningar? Jag vill att Leo ska vara trygg med att han kan ha en högre utgångsposition på planen och lita på att hans lagkamrater kommer se till att han går bollen högre upp. För ju närmare mål han blir, desto mer farligare. Vad händer om Leo har en dålig dag eller punktmarkeras? Vem ska slå den sista passningen? Vem ska styra? Lösa problem? Organisera?

Jag kan trots att jag är kritisk mot det acceptera en djupledslöpande mittfältare men då ska inte den andra heta Rakitic. Problemet är att Vidal och Rakitic spelar tillsammans. För ingen av dom tar ansvar och hjälper Leo i att styra spelet och låta Leo andas lite och hålla en högre utgångsposition ibland.
Barcelona Alvés - Por Que?
2018-08-03 15:51
Problemet Valverde har just nu är vart Messi ska spela, Messi har inte samma drivkraft att spela som ytter numera och spelar han centralt så måste Suarez bänkas i ett 4-3-3, så ända sättet är om han spelare antingen offensiv mitt eller anfallare i ett 4-4-2.

Dilemma för Valverde.
Barcelona Ribohn Fan
2018-08-03 15:27
Så åter igen vi har spelare, som kan kontrollera spelet med hög possession.
Vi har nu snabba yttrar, som kan ta sig förbi motståndare.
Vi har spelare för att spela 4-3-3. Problemet är Valverde och Messi ovilja att underordna sig rollen att enbart vara forward.
Barcelona L.A.M Nr 10
2018-08-03 15:20
Lion24

" Med det här köpet av Vidal så ger vi bara mer och mer ansvar till Messi."

Det stämmer att Messi får mycket ansvar att göra något med bollen på fötterna. Däremot är det många som missar en viktig aspekt i det hela, vilket är Messis begränsningar(eller snarare, vilken spelartyp han är). Messi är inte en spelare som ska löpa för andra. Han har anpassat sin stil för att kunna vara farlig och kreativ med bollen varje gång han får den, i 60 matcher om året. Hade han löpt lika intensivt som tex Vidal hade han inte kunnat spela alla matcher, blivit skadad oftare och försvunnit under längre perioder i enstaka matcher.

Alla Barcafans köper detta eftersom att det man får ut av Messi är så mycket mer än det man tappar. Däremot MÅSTE vi ha spelare som löper kopiöst runt honom. du pratar om bredd, det är givetvis jätteviktigt men bara en del av det. Djupledslöpningar är en annan del. Spelbarhet för att avlasta Messi en annan. Presspel en annan. Och så vidare. Vidal är en spelare som löper oändligt med meter, och dessutom kan bibehålla en intensitet och utföra maxlöpningar i minut 85. I Bayern är Thiago den mer sittande och Vidal den som tar sig in straffområdet. På det sättet är han en jätteviktig pusselbit i ett lagbygge.

Självklart måste Messi avlastas med andra kreativa fötter som även kan hitta honom i rätt lägen. Samtidigt kommer Messi dock alltid vara den spelare med mest boll på fötter, och då krävs det några riktigt duktiga fotbollsspeare runt omkring honom som även offrar sig för laget och skapar ytor. Därför blir jag ofta rätt irriteradpå kritiken Suarez får, då det inte finns någon annan nia i världen som dels är så bra, och dels lägger ner ett såpass stort arbete.
Barcelona Alvés - Por Que?
2018-08-03 15:13
Rivaldo=gud

Du vill alltså bänka världens bästa CDM Busquets för att spela Vidal och Rakitic i ett 4-4-2, två spelare som inte tar risker framåt och kan inte slå passningar mellan lagdelar. Känns verkligen som att du tittar på fel lag ifall du vill att två träfötter ska spela tillsammans.
Barcelona Lion24
2018-08-03 14:57
Väldigt många tänker bara namn. Jag ser knappt nån diskutera taktik eller system angående Vidal. Allt jag läser är att han skulle vara en bra "bredd" spelare (trots att våran egna tränare flera gånger sagt att han inte vill ha en stor trupp). Med Vidal får vi olika system beroende på vem som spelar. Om han och Raktic startar så blir det troligtvis en 4-3-2-1 uppställning där Leo och Vidal skulle ha fria roller, fast på olika sätt. Vi kommer återigen troligtvis sakna bredd i spelet. När du breddar, då breddar oftast din motståndare. Om han inte gör det, då är du fri. Och om din motståndare breddar, då spelar du på större ytor vilket gör det lättare för dig att spela fotboll.

Jag skrev om det förra säsongen och även med videon jag länkade. I uppspelsfasen så här vi inga yttrar som breddar, många spelare blir centrerade vilket gör att vi får spela på mindre ytor. Rakitic och nu framförallt Vidal är inga spelare som kan lösa problem på små ytor. Dom är jätte duktiga fotbollsspelare, men dom är inte Barca. Kom ihåg att vi fortfarande är FC Barcelona. Ska vi kräva att alla ska vara som Xavi och Iniesta? Nej! Därför det går inte. Men kan vi inte kräva mer än så? Kan vi inte kräva att våra mittfältare, av alla spelare, ska vara skickliga nog att hantera press och stress? Vara lugn och skydda bollen? Är det inte vi? Här vi blivit förblindade av all misär? Här vi blivit lurade och förblindade av dom vi hatar?

Tillbaka till system och uppställning. Med det här köpet av Vidal så ger vi bara mer och mer ansvar till Messi. Varför inte låta han andas lite och fokusera LITE, bara LITE, mer på anfallet än att bygga spelet? För alla vet att han kan göra mål, trots att han är en dvärg, kan knappt skjuta med fel fot och kan knappt nicka och hoppa. Men jävligt mycket mål gör han. Vem ska fördela bollarna? Vem ska assistera? Som jag skrivit tidigare, Busis uppgift är att få bollen från fas 1 (försvaret) till fas 2 (mittfältarna). Rakitic, vad han än gör i Kroatien eller i ett annat lag spelar så säkert hela tiden att till och med Messi (av alla) gestikulerar mot han.

Alltså blir det så att vi återigen hoppar över fas 2 (mittfältet). Messi kommer behöva sjunka ännu djupare, styra, assistera och göra ca 50 mål. Varför kan vi inte se till så att han inte behöver sjunka djupare? Varför ser vi inte till att ändra styr och ställer så att Messi kan fokusera LITE mer på fas 3 (anfallet)? Varför ge mer problem till honom? Vad ska jag göra med en djupledslöpande krigare till som mittfältare i FC Barcelona? Är det ett skämt? Jag vill ha bredd på yttrar och spelskickliga mittfältare som kan lösa problem, skydda bollen och kontrollera spelet. För alla är väl införstådda med att man kontrollerar spelet genom mittfältarna, eller hur? Ska då dom heta Xavi? Iniesta? NEJ! Men dom ska f*n inte heta Arturo Vidal eller Paulinho heller.

Det blir återigen ett 4-2-3-1 eller 4-3-2-1 uppställning när vi har bollen. Här har vi alltså ingen mittfältare som ska fördela bollarna till anfallarna. Utan ge bollen till Leo och sen springer Alba eller Coutinho bakom motståndaren och få en passning. Med det här systemet så finns det ingen spelare som spelar bollen mellan motståndarens linjer. Vad Rakitic gör i Kroatien intresserar mig inte, han gör det i alla fall inte i Barça. Och utan boll får vi en 4-4-2 eller 4-3-1-2 uppställning där vi antingen blir en spelare mindre gentemot motståndaren på mitten eller så finns det ytor på kanten för motståndaren.
Annons: