/spanien/barcelona/forum/12184.aspx/spanien/barcelona/forum/12184.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Fernando Gago - King Of Barcelona
2011-08-31 17:24
Det gör Barcelona och Real Madrid också. Det behöver inte vara så att det är den andres fel säger du, men känns som du väldigt gärna vill lägga stor skuld på tv-avtalet, siffror som tarrak tog fram som inte alls visar sig vara så jävla konstiga. Barcelona tjänar ändå över 2,5 miljarder euro mer än Valencia per år.

Bara för att det finns mycket pengar i en klubb betyder inte det att framgång står för dörren. Och samma sak åt andra hållet.
Barcelona Andreas V.V - Seydou Keita!!!!!!
2011-08-31 17:24
Ingen Neymar, för helvete.
Det är en spelare för Real Madrid, inte oss.
Valencia rågi - Kung M.Llorente!
2011-08-31 17:21
Villarreal, Valencia och Sevilla gör vad de kan med nuvarande förutsättningar. Är det så svårt att förstå?

Det kanske är så att ligan är så förbannat oattraktiv just nu att sponsorer ser sig om efter andra alternativ i andra sporter eller sammanhang. Det behöver inte vara så att det är den andres fel hela tiden. LFP är miffon, domarkåren är miffon, tv-avtalet är absurt, mediabevakningen är löjligt undermålig och marknadsföringen av ligan är under all kritik. Ska Villarreal fixa allt detta eller är det kanske dags för att ta ett gemensamt ansvar?

Det är varken Barcas eller Villarreals fel eller någon annan klubb. Det är ett totalt misslyckande på flera nivåer hos flera organisationer. Det är för enkelt att peka på individen.
Barcelona Hetfield
2011-08-31 17:21
1.70-ligan

Neymar lär ersätta Villa ifall Barcelona nu köper honom.
Barcelona B-Guden
2011-08-31 17:19
Barcelona Andreas V.V - Seydou Keita!!!!!!
2011-08-31 17:14
Haha, har ni sett det här?
Barcelona tarrak
2011-08-31 17:13
Enligt senaste bosklutet har Barcelona intäkter på €470 miljoner och om man skulle räkna bort tv-avtalet landar man alltså på runt €330 miljoner. Valencia får in ganska exakt €100 miljoner varav tv-avtalet står för 40%, vilket ger dem €60 miljoner i övriga intäkter. Tv-pengarna borträknade, är det alltså €270 miljoner årligen som skiljer de båda klubbarna åt. Som sagt, jag hoppas att man kan ordna ett mer rättvist avtal, men ingen skall inbilla sig att det är i närheten av att lösa problemet.
Barcelona 1.70-ligan - Köp en back, tack!
2011-08-31 17:13
A Barcelona scout will today attend the Brazilian league game Internacional-Santos, presumably to watch Santos attacker Neymar (19). [sport]

Nästa sommar ska vi inte köpa ännu en crack till offensiven - vi ska köpa en stabil back! Thats it, om ingen mer lämnar. Sergi Roberto flyttas upp :)

2011-08-31 17:08
el Maestro!

Alltså, det rimmar fruktansvärt illa att gnälla på att det är orättvist ekonomiskt och att t.ex Barcelona har fördelar när Barcelona har gått över till att använda sig av en tröjsponsor och Villarreal står utan. Det är som att jag ska klaga på att jag har dålig ekonomi som arbetslös och tycka att det är dom med pengars fel. Det går liksom inte ihop. Ta först itu med ditt egna hem innan du kan gå ut och gnälla på saker omkring dig. Hade Villarreal skött sin klubb exemplariskt men avståndet bara ökat hade det varit en sak. Men det gör dom ju uppenbarligen inte då dom sålde Cazorla för en struntsumma och saknar sponsor på tröjorna.
Barcelona el Maestro!
2011-08-31 17:05
Klubblagen är usla på att marknadsföra sig i Spanien som många skriver.
Det är där skona klämmer. Ett exempel av detta kan vara att Villarreal idag saknar sponsor. Har ni sett deras tröjor i den senaste matchen? Om jag inte kommer ihåg fel. De hade ingen sponsor på tröjan. Villarreal som ändå har presterat i den högsta nivån på fler år, och som ska spela i CL. Kan tänka mig att man inte kommer överens med sponsorer men ändå man förlorar pengar varje dag samtidigt som sitter och klagar. Mycket märkligt. Det ser säkert likadant ut hos de flesta klubbar i Spanien.
2011-08-31 17:04
Biljettpriserna är även lägre i Spanien så vitt jag vet, publiken bland de mindre lagen, t.ex Rayo som har 18000 på sina matcher är inte direkt högt. Det finns ganska många fler problem än det med tv-avtalen även om det är det mest uppenbara och uppseendeväckande. Men att det löser ligans ojämnhet är bara bullshit och påhitt.
Barcelona tarrak
2011-08-31 16:51
Som jag skrivit innan så är det självklar att man ska försöka samordna tv-avtalen och få en rättvisare fördelning, men det är inte den mirakellössning på den ojämna och ekonomiskt urholkade ligan, som många verkar tro. Om man skulle sänka Barcelona och Madrids intäkter till samma nivå som engelska ligaettan och dela ut de övriga pengarna till de andra 18 klubbarna hade det blivit runt €8 miljoner var. Knappas tillräckligt för att göra skillnad i den ojämna tabellen vi sett under senare år.

Däremot hade det varit bra att få frågan ur världen, för att få igång de verkligt viktiga diskussionerna, om hur man ökar intäkterna istället för att bara fokusera på hur de nuvarande fördelas.
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-08-31 16:50
NoGo™

Tack så mycket!
Barcelona 1.70-ligan - Köp en back, tack!
2011-08-31 16:50
Alltså vad har Keita gjort i sommar? Biff!
2011-08-31 16:49
Rambla~//

Det kommer ta tid med andra ord. Eftersom de spanska fotbollsorganen är handlingsförlamade. Mer vanskött liga får man leta efter....suck. Jag hoppas att övriga 18 eller man kanske skall säga otras 18, finns kvar när det väl sker en förändring. O18 skulle kunna bli en ny label f.ö. ungefär som G14.
Barcelona NoGo™
2011-08-31 16:41
Alvés - Por Que?

Här har du :.)
2011-08-31 16:40
Någon som kan länka till den där sidan där man kan ladda ner matcher som hette något med wizwig nånting.. tack på förhand! har letat men har tyvärr inte hittat
Barcelona Rambla~
2011-08-31 16:36
rågi - Kung M.Llorente!

Jag vet inte hur det ligger till men jag gissar att det måste till en lagändring. De som driver ligan LFP måste ju få rätten att bjuda ut tv-rättigheterna till bästa tv-bolaget. Hur det fungerar i Spanien vågar jag inte gissa, men jag förmodar det måste upp till regeringsnivå eller till högsta instans inom idrotten, motsvarande i Sverige är väl då idrottsförbundet.

Vafan, lägg ut tv-rättigheterna till brittiska SKY, de lär ju ha råd då de väl ägs av Murdoch? Det skulle innebära att vi åtminstone får en jävligt bra kvalité på produktionen av sändningarna.

Atlético tunga köp? Visst, Falcao är ju en tung värvning men det roliga är ju att de själva inte ens äger honom. De har fått hjälp att värva honom av något investeringsbolag som har lagt upp pengarna.
2011-08-31 16:31
Rambla//

Jo om man slopar den begåvade idén att förhandla individuellt och följer Englands modell kommer Barca/RM förmodligen få mindre pengar från tv-avtalet. Kan de bli tvingade till en sådan förändring om det skulle ske eller måste det ske självmant?

Jag vet inte men jag tror nog att alla måste samarbeta och då lär det nog vara svårast att få RM/Barca att hoppa på tåget. Valencia i all ära men de har inte alls tillräckligt med inflytande.

När det gäller Atletico vet jag inte vad fan de håller på med på ren svenska. Valencia var i deras sits för 3-4 år sedan men är inte där längre. Valencia är just nu mitt i ett långsiktigt projekt med en kompetent ledning i spetsen. De €42m euro man får är då en trygghet på vägen tillbaka. Det är alltså tryggheten i första hand tror jag som ligger bakom att klubben tiger.

ATM skulle kunna gå förbi Valencia närsom om de bara hade en kompetent ledning. De kan fortfarande göra tunga köp. Valencia handlar inte någon spelare för över €10m längre. Ändå lyckas man komma trea. Det om något är väl att "göra det bästa av situationen"?
Barcelona NoGo™
2011-08-31 16:30
Pjanic klar för Roma alltså, det ska bli mycket intressant att följa han där.
Barcelona Abbe.
2011-08-31 16:27
Verkar som att Uche är klar för Villarreal från Zaragoza, och man lånar genast ut honom till Granada. Hm, konstig affär.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 16:24
Frodo

Just precis, det är problemet. Tv-pengarna skulle gå till en organisation, LFP eller förbundet RFEF. De borde äga rättigheterna, sälja ut till det bolag som bjuder högst och samtidigt garanterar bäst kvalité när det gäller produktion och sändningar. Jag antar att det inte ligger till så eftersom klubbarna förhandlar enskilt och flera tv-bolag är inblandade. Senast i helgen var det ju tjafs mellan Zaragoza och något tv-bolag som fortfarande var skyldiga Zaragoza pengar. Vi minns förra sommaren när Barca inte fick sina tv-pengar i tid för att mediapro (var det väl?) låg i någon tvist och var konkurshotade.

Jag antar att det måste till en lagändring eller liknande för att förbundet eller ligan får rätten till alla klubbars tv-rättigheter så att de sen kan bjuda ut dem till högstbjudande tv-bolag.
2011-08-31 16:23
1 – César (235 goals)

2 – Kubala (194 goals)

3 – Messi (186 goals)

Denna säsong kan Messi bli den som har gjort flest mål för Barca genom tiderna som 25! åring om hans målform håller sig, han har även gjort den bästa säsongstarten sen han blev a-lagsspelare. Man kan garantera att denna säsong eller nästa så är han den störste i klubben(forwards)

Barcelona Hetfield
2011-08-31 16:21
Hehe, det är mycket som händer nu. Snacka om att de flesta lagen lär köpa en hel del spelare innan fönstret stänger.

Kjaer, Pjanic och Gago är klara för Roma. Zarate är klar för Inter :P
Barcelona Frodo
2011-08-31 16:14
Rambla~

Ok, intressant. Roten till problemet är alltså snarare att man förhandlar individuellt? Det innebär ju inte per automatik att de andra klubbarna får mer pengar om Barca och Real får mindre.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 16:04
rågi - Kung M.Llorente!

Du tycks inte ha förstått eller så missförstår jag dig. Det finns inget tv-avtal som bestämmer hur mycket varje klubb ska ha. Var och en (klubb) ser efter sitt eget hus och förhandlar enskilt fram respektive avtal med olika tv-bolag.

Förbjud detta och vi kan börja snacka om mer rättvisare tv-avtal.

När det gäller Valencia och Atlético. Jag misstänker att de är rädda för att de klubbar som ligger precis under dem när det gäller status och ekonomi ska rusa ikapp om tv-avtalet blir mer som det ser ut i PL. Bara en tanke, kan det vara så?
2011-08-31 16:00
Fernando Gago//

Atletico kan du ta upp som ett skolexempel på det du talar om. Valencia likaså under Soler och Koeman. Däremot lag som Sevilla eller Villarreal hade nog gynnats enormt av att få betalt för prestation.

Och nej ja tycker inte att övriga 18 lag skall kräva pengar av Barca och RM men de skall dela med sig av TV-Avtalen förr eller senare. Meningen med ett tv-avtal trodde jag var att alla skulle får ta del av det.

Varför skall övriga klubbar anpassa sig efter något som är dåligt?
Varför skall man inte söka en lösning eller förändring på TV-avtalen?

Att göra reklam för sin egen klubb har jag aldrig hävdat att det är Barcas eller RMs ansvar. Det jag menar är att en förändring av tv-avtalen inte kommer ske om inte Barca och RM ger efter. För TV-avtalen är inte en institution skapad för att förse dessa två med pengar. Det är meningen att det skall gynna samtliga.

Valencia och ATM är fega som tiger men det beror också på att de är skuldsatta. Om man marknadsförde spanska ligan som folk och följde englands modell skulle ATM ändå få mer pengar än vad de får nu om de så skulle sluta på sistaplats. Är inte det något att sträva efter eller vill vi ha en fotbollsvärld som är mer kapitalistisk än George W Bush?

EDIT: Såg nu även att Rambla är lite inne på samma spår. Återigen kul att cules börjar diskutera detta och komma fram till vettiga slutsatser sitället för att sitta med armarna i kors.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 15:59
Frodo

"Graham Hunter sa något riktigt intressant på senaste Revista. Han sa att la liga har den bästa produkten men att man marknadsförde sin produkt på ett bedrövligt sätt."

Japp, han sa också en annan sak. LFP, de som äger ligan, ligaföreningen eller vad man ska kalla dem plua förbundet RFEF, är ju de största klantskallarna. De har en underbar produkt, spansk fotboll, men de har inte en susning om hur man på bästa sätt ska marknadsföra den. Hur jävla svårt kan det vara att tex kontakta engelska FA och Barclay som driver Premier League och be om att få göra ett studiebesök?

Det är fortfarande så att klubbarna själva sätter sig ner med olika tv-bolag och förhandlar om bästa tv-avtalet. Varför tillåts detta? Det är ju här problemet ligger. Det är i den här ändan man måste börja och inte genom att försöka få Barca och Madrid skänka/avstå intäkter. Rättigheterna ges till ett tv-bolag, Sky i England och Barclay är väl sponsorn antar jag. De pengarna delar sen FA ut till de 20 klubbarna efter ett på förhand bestämt system och som är någorlunda rättvist. Varför kan de inte göra samma sak i Spanien? Hur jävla svårt kan det vara? Problemet är väl att ingen klarar av att sammarbeta för alla är lika jävla tjurskalliga.
Barcelona Deulofeu
2011-08-31 15:38
Bra ideer idag både på nedräkning av Messis mål till att bli barcas bästa målskytt genom tiderna samt Sids krönikor som är grymma.

Vilka idesprutor ni är he he.
Barcelona Hetfield
2011-08-31 15:36
Nej, det är inte Barcelona eller Real Madrids fel, det är också en hel del pga. de andra lagens inkompetenta ledare som inte ens kan marknadsföring A.

Men samtidigt så är det inte en hållbar utveckling att de stora lagen äter upp hela kakan och resten kämpar om smulor. Lösningen måste vara att de som styr över spanska fotbollen sätter in nya regler där man får betalt utifrån prestation och inte enbart namn. Klyftan mellan 1:an och 3:an ska inte vara så gigantiskt enligt mig.

Det är inte heller realistiskt att tro att de stora lagen ska visa solidaritet genom att dela med sig av kakan frivilligt, det är inte så världen funkar (för det mesta). De som styr måste införa reglerna.

Sen kan de spanska lagens misslyckande också bero på deras naiva försvarsspel, som vissa finner charmigt, men som jag tycker är dum.
Annons: