/spanien/barcelona/forum/1176.aspx/spanien/barcelona/forum/1176.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona jefecito
2016-12-31 17:38
Som man saknar Valdes när man ser han storspela, vilken skillnad mot Stegen
Barcelona zigazaga
2016-12-31 17:37
Ta hem Victor Valdes! :P
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona neymar JR
2016-12-31 17:25
Valdes är så jävla snabbt ute och totalt orädd, exakt vad jag kräver från våra målvakter. Ingen jävla tveksamhet utan gå ut och rädda boll fanskapet!
Barcelona JS22
2016-12-31 17:05
Hahahahaha skön neymar är som sitter och kör CS nu på nyår
Barcelona Katalano
2016-12-31 17:01
Med en Westmalle i det kupade glaset som en liten smygstart på kvällen så önskar jag er alla ett gott nytt år. Otroligt härligt att se förändringen i forumet under hösten med krafttag från moderatorerna. Ni gör ett toppenjobb. Låt oss fortsätta nya året lika bra!
Barcelona Barcadinho.
2016-12-31 16:52
Håller med, så himla snabb. Det är första ggn jag ser honom i Midd och han nästan chockar mig, som en blixt.
Men publiken suger, så sömning.
Barcelona Iniesta70.
2016-12-31 16:33
Gott nytt år på er!
Nåt nyårslöfte om att inte "nalla" på fulwhiskey efter nån bedrövlig insats av allas vårat favoritlag är väl lika bra att inte ge. För risken är väl att det löftet bryts redan innan januari har tagit slut och då kommer att hållas emot mig.

Men med mina "fingrar korsade bakom min rygg" så kan jag väl lova att åtminstone "skära" ner på volymen i glaset vid ett överraskande poängtapp:)

Gott nytt år!!!!
Barcelona Barca4life98
2016-12-31 16:21
Adamas driv må vara bra men beslutsfattandet herregud... Kommer 3 mot 1 och bara skjuter en tåfjut utanför.
Barcelona S.Eto'o
2016-12-31 16:18
Adama traores tempoväxling är för grym
Barcelona neymar JR
2016-12-31 16:17
Adama är ett monster som är perfekt för den engelska fotbollen. Jisses vad den ligan passar honom perfekt.
Barcelona neymar JR
2016-12-31 16:07
Adama från start mot Manchester. Måste ändå ställa frågan, hur kommer det sig att pep inte gick efter valdes när han sökte efter en målvakt? Bravo är ju liknande ålder trots allt...
Barcelona Kröjjf
2016-12-31 15:07
LennyRomario

Mitt nyårslöfte får väl bli att aldrig mer nämna Ronaldo, nu när jag inte har några cigg att lägga åt sidan längre. Reta mig kommer jag dock att fortsätta göra när jag via medier och människor i omgivningen, hela tiden blir påmind om hur oerhört bra han är.

Till "saken". Min poäng med att använda cirkusartist i sammanhanget var mer riktad gentemot Thiago än Ronaldo. För han besitter färdigheterna att utföra konster, som portugisen aldrig mäktat med. Den senare är snarare en illusionist som får oss tro att han kan och han lurade även mig, precis som jag skrev. Men när tricken väl blivit avslöjade, så har han med tiden mer och mer ägnat sig åt pantomim; d v s skådespeleri med hjälp av kroppen och mimiken. Ramla verkar extra roligt eftersom han ofta menande ler när han gjort så, även om publiken buar var helst han faller.

Vill jag med detta ha sagt att Ronaldo är en stor värdelös bluff utan talang? Nej, det skulle i så falla säga mycket mer om mig, än om honom. Självklart har han kvaliteter utöver det vanliga, för att kunna skaffa sig en stjärnposition i klubbar som Manchester United och Real Madrid. Men att han ständigt jämförs med Messi stör mig och kommer så fortsätta att göra, efter det att det nya året är här och han kliver upp på det där podiet. Där han liksom nästan alla fotbollsspelare på toppnivå, aldrig hört hemma.

Men så länge han öser in mål och därmed personifierar vad fotboll går ut på, så lär han förbli aktuell när det drar ihop sig, till dess åldern tar ut sin rätt. Tittar man däremot på hans spelinsatser i vara och varannan match under fler års tid, så skulle han ha blivit utbytt i de allra flesta om det inte vore för att tränaren vet att så länge Ronaldo finns på planen, så luktar det alltid målchans in i det sista.

Man kan ju också leka med tanken att Paul Scholes hade sett ut som Ronaldo och tvärtom. Men jag avstår för att istället försöka besvara dina frågor. Jag tror inte som du att han medvetet "slipat" bort sina cirkuskonster. Snarare har han insett att de inte fungerar längre, eftersom försvararna avslöjar dom fyra gånger av fem, varför de få ett löjets skimmer över sig. Ett och annat återfall i fjantiga överstegsfinter förekommer. Men Ronaldo är förmodligen inte dummare än att han insett hur verkningslöst utfallet blir, förutom massornas buanden på i stort sett varje bortamatch.

Sistnämnda säger också något om Ronaldos psyke. Vi kan med rätta skoja och raljera om hans Narcissism . Men innerst inne verkar han stark som en oxe och tron på sig själv synes outsinlig, när det kommer till att inte låta sig påverkas i negativ riktning av det förakt som förföljer honom så väl på arenor som i forum. Hade han av någon outgrundlig anledning läst mina inlägg med honom i fokus, hade han förmodligen ryckt på axlarna och framför sig sett ett stort svart hål, en fis i rymden.

Med rätta kan man tycka. Men jag pryder inte löpsedlar, blir beundrad som få andra i världen. Får heller inte dela podium med världens bäste fotbollsspelare år efter år, samt inte så sällan kliva högst upp på prispallen och gråtmilt hålla tal till en stor del av mänskligheten. Jag erkänner, behovet att plocka ned honom på den jordlott där han hör hemma och drar högsta vinsten i lotteriet, blir mig ibland övermäktigt.

Och jag tänker inte ge honom "kredd" för att han insett sina begränsningar som "cirkusartist" och fokuserar på sina starka sidor istället; som håller honom kvar på planen och i publiciteten. Däremot kan jag upprepa vad jag redan tidigare skrivit härinne, nämligen att det hände något med Ronaldo när Zidane tog över rodret i Real Madrid. Förmodligen för att han för en gång skull respekterar en tränare som något av sin like och lånar honom åtminstone ett öra. För att CR 7 passar betydligt oftare sedan Zidane blev tränare, måste man var blind för att inte se. Och mycket kan sägas om mitt sätt att se på Christiano Ronaldo, men blind är jag inte.

Nu nalkas snart nyårsfest hos vänner varav en är culé, så Gott Nytt År Igen!!!
Barcelona Iniesta70.
2016-12-31 14:44
Kröjjf
Kolla din inbox :) om det hänt nåt?
Barcelona neymar JR
2016-12-31 12:47
Barcadinho Då kör jag på det, avståndet till camp nou är nog det som drar mig mest. Tackar!
Barcelona Barcadinho.
2016-12-31 11:57
@neymar JR:
Gå in på booking.com o välj prisnivå o faciliteter som du vill. De flesta hotell med besökare betyg över 7,5 är nog tillräckligt bra. Gracia är min favorit kvarter i Barcelona. Alla små gator, torg o gränder. Bara gå vilse runt med en karta för säkerhet o gå in på så många Café som möjligt. Bli hög på den vackra kvarteren o koffeinet... Jag hoppas att ni inte tycker att jag är oneliner. Jag kan inte logga in här när som helst. Dags att fixa saker hemma. Ha det så bra i god fortsättning.
Barcelona Barcadinho.
2016-12-31 11:51
På tal om fotbollskonst utan substans (effektivitet). Tränare gillar inte sånt, en del fans inte heller, men den stora fans skaran älskar sånt, i alla fall i vissa länder. Jag saknar ibland att höra 20000 skirker Ollllleee efter en snygg tunnel, klackspark eller fint. Jag tycker att utbildningen i Sverige går för långt på att uppfostra ungarna att alltid göra helt rätt. Man tvättar bort all konst o individualism tidigt. Man lyckades inte med Zlatan. Man behöver tydligen ha jäkla stort ego för att stå emot alla fotbolls pedagoger.
Barcelona Barcadinho.
2016-12-31 11:40
Kröjff.
Med tanke på alla hundratals ord som du har skrivit om Ronaldo i flertal tilfällen drar jag min slutsats att du nog är lika besatt av honom nu som år 2003 :-)
Men det är inget att skämas för. CR är en spelare som många talar, skriver om el tänker på.
Kommer bli intressant o se om det blir lika mycket fokus på honom år efter karriärnes slut, eller om han hamnar i en gråzon som en del andra grymma spelare. Man nämner dem då o då i olika sammanhang, men inte konstant som Maradona o Pele. Återstå att se i vilken "liga" han hamnar i i framtiden.

Gott nytt år för dig och ni andra. Jag känner på mig att vi får ett bra fotbollsår med många höjdpunkter, bara att vi inte blir för bortskämda.
Barcelona LennyRomario
2016-12-31 11:37
Hallå Kröjjf. Gott nytt år på dig! Jag håller såklart med dig på det stora hela (Ronaldo förtjänar inte ens att stå på samma podium som Messi). Men annars så tycker jag nog att ditt ogillande av Ronaldo gör att du kommer fram till fel slutsats, eller nåt. För om Thiago gått fel och blivit en cirkusartist så skulle jag säga att Ronaldo faktiskt gjort precis tvärtom. Precis som Zlatan så sysslar han i stort sett inte alls med cirkuskonster längre, definitivt inte jämfört med hans gamla jag. Ronaldo har gått från 27 överstegare till att nöja sig med att slå in bollen i mål och sedan göra sin äckliga målgest. Det vill säga, du väljer att kritisera Ronaldo för att han sysslade cirkuskonster för 13 år sedan. Och det gör du helt rätt i. Men borde då inte slutsatsen vara att du faktiskt tycker att gjort någonting rätt som slipat bort det mesta av just det? Missförstå mig inte, få ogillar Ronaldo så mycket som mig, men ger man Ronaldo smisk för att han sysslade med cirkus förr så måste man väl (åtminstone indirekt) ge gonom kredd för att han slutat med det? Sist men inte minst: Messi är unik i sitt sätt att kombinera effektivitet med att vara lika underhållande som en rysk trapetskonstnär på crack.
Barcelona Kröjjf
2016-12-31 01:39
Istället för att lägga mig i badet och läsa min första Sherlock Holmes, bestämde jag mig för att fullfölja en s k avhandling. Här kommer den och de som redan tror sig veta vad som väntar och struntar i vad jag anser så där i största allmänhet, kan ju "bläddra" förbi dravlet. Okej:

Thiago har varit ett återkommande tema över tid härinne och synes ständigt aktuell på ett eller annat sätt. Stundtals i nästa samma utsträckning som Cristiano Ronaldo. Därför tänkte jag att det kanske kunde vara passande att slå två flugor i en smäll innan nyårsraketerna tar vid, genom att ge uttryck för min personliga intryck och tankar kring dessa två spelare; som sedan längre representerar andra klubbar än vår. Visserligen torde de som till äventyrs haft orken eller intresset att lösa mina "korsord" med synonymordboken i högsta hugg, redan veta hur jag ser på CR 7.

Det må vara extra tabu (otillåtet) att nämna dessa två namn i en och samma mening. Men jag har mina sakliga skäl om någon nu trodde något annat. Saken är nämligen den att jag blev precis så otroligt imponerad första gången jag såg Cristiano Ronaldo i en fotbollsmatch, som jag blev då Thiago Alcântara gjorde sin debut i Barca A. Ja, ni läste rätt, jag har en gång i tiden på heder och samvete, storligen och mer eller mindre reservationslöst (en motsägelse), låtit mig imponeras av "världens bäste" portugis .

Det var en träningsmatch mellan Sporting Lissabon och Manchester United, så långt tillbaka I tiden att Ronaldo då fortfarande spelade i den förstnämnda klubben. Och det var nog inte bara jag som blev imponerad av hans iögonfallande framfart, eftersom jag är övertygad om att det var där och då som Alex Ferguson fick upp ögonen för portugisen och bestämde sig för att köpa honom på första bästa studs.

Thiagos storartade intåg på Camp Nou för flera år sedan, imponerade också ofantligt på mig. Jag minns fortfarande vilket överväldigande intryck han gjorde på mig. Dagen efter debuten, förklarade jag för mina många fotbollsintresserade arbetskamrater som mangrant föredrar PL, att jag sett en ny Xavi komma till världen i ny "förpackning". Och framhöll hur fantastiskt det var att en "nykläckt" La Masia - produkt kunde gå in i laget och spela som en fullfjädrad storstjärna per omgående, när han väl fick chansen. Och i en matchtröja som det stod Unicef på, som extra krydda. Vilken klubb och sicken akademi!

Men jag vill hävda att denna odiskutabla succéstart, så här med facit i hand också kom att bli början på slutet av vad som skulle ha kunnat blivit en helt enastående karriär (d v s om vi nu bortser från fortlöpande skador). För med denna omedelbara succé och Thiagos befogade medvetenhet om hur bra han var, följde sen en utveckling där hans behov av att visa vad han kunde, sakta men säkert tog överhanden. På ett sätt som istället tyvärr förminskade honom och hans förmåga till stordåd i en då nära förestående framtid.

Nu tror kanske en och annan får för sig att det är just här också Cristiano Ronaldo träder in i bilden, som något av en like vad gäller utvecklingskurva. Men inget kan vara mer fel. Ronaldo har aldrig varit ens i närheten av att besitta den fotbollstalang som Thiago visade upp. Men slarvade bort genom att på relativt kort tid gå från en makalös "playmaker" med en teknik av guds nåde, till att bli lite av en cirkusartist utan skyddsnät, som gärna sköt hellre än passade.

Pep Guardiola som var väl medveten om vilken otrolig potential den egna produkten besatt, placerade honom på bänken. Förmodligen i hopp om att det blott rörde sig om barnsjukdom av brasilianskt ursprung. Men Thiago verkade relativt ovillig att lära sig läxan. Att lagkapten Carles Puyol nästan bokstavligt talat bar bort honom i nackskinnet, när han stilade med en sambadans i Dani Alves sällskap efter ett mål, verkade inte bita på honom. Och långt senare i Bayern såg sig Guardiola föranledd att ge honom en örfil. Och fick tokspelet när Thiago tog tillfället i akt att sysselsätta sig med att göra det enklaste lite svårare, också på träningarna.

Men så vad har Ronaldo med detta beskrivna scenario att göra? Ja, den frågan har jag själv tvingats ställa mig, efter att relativt nyligen av nyfikenhet sökt och hittat klipp från just den match mot Man U, där jag fann honom vara lika fantastisk som mitt första intryck av Thiago en gång var; även om de skiljde sig åt i grunden vad gäller i stort sett allt. Resultatet blev att jag snabbt insåg att jag låtit mig luras lika mycket som många gör än idag, av hans allt annat än konstruktiva överaktivitet i varje situation och enskild spelsekvens i all sin överspända stil.

För inte alls länge sedan, jämförde jag honom med en "bluffboxare" härinne. Det vill säga en "pugilist" som plockar poäng hos något mindre nogräknade domare vid ringside, genom att vara väldigt energiska i sitt agerande i ringen med sitt rörelseschema och slagväxlingar. Men utan att för den skull få in rena träffar särskilt ofta. Vilket framgår tydligt om man nu noggrant detaljstuderar, istället för att låta sig hänföras av "the big picture" som ytligt sett målas med stora penseldrag och starka färger.

För den som inte tror mig, så bifogar jag en länk med höjdpunkter från den träningsmatchen mellan Sporting och United, som jag ursprungligen storögt och förblindad såg i sin helhet på Eurosport med exalterade kommentatorer som förvånades över hans "Terrific Balance".

Någon tycker sig kanske se den "gamle" Ronaldo och blir lika hänförd som jag själv blev en gång fär länge sedan. Och visst går allting mycket snabbare och överstegsfinterna sitter där dom ska. En ren fröjd för ögat för en fotbollsälskare skulle man kunna säga. Det händer saker mest hela tiden när han får bollen (klippet börjar med en s k kompispassning). Men med det sagt och konstaterat, vad får Cristiano Ronaldo egentligen uträttat rent konstruktivt som får en att reagera som jag gjorde?

Inte särskilt mycket om man ska vara riktigt ärlig. Det rör sig om "fotbollsgodis" för ögat. Som egentligen inte innehåller något som helst matnyttigt att tala om. Men då jag lät mig luras, precis lika mycket som många låter sig förföras än idag. Trots att allting går åtskilligt långsammare idag och med tiden blivit så förutsägbart, att de flesta motståndare berövar honom bollen vid varje försök till dribbling.

Man kan knappast tro det är sant, att han ändå ska föräras stå på samma FIFA - podium som världens bäste fotbollsspelare av födsel och ohejdad vana inom kort, med detta i åtanke. En sämre upplaga av en en tvåfotad målgörare, sida vid sida med världens bäste spelare genom alla tider i sin prime. Lös den gåtan, om du/ni kan.

Gott Nytt År!!
Barcelona neymar JR
2016-12-31 01:23
Någon här inne som vet något bra hotell i området gracia?
Barcelona Ribohn Fan
2016-12-31 00:24
Kröjjf Ditt senaste inlägg var riktat mot Iniesta70. Men måste förtydliga det där med 100%. Det jag avböjde mig från var den diskutionen du hade med någon annan. Gällande om Busquets var på sin topp under Luchos tid eller om han var det tidigare. Vad som är konstruktivt är relativt. En del tycker att du är väldigt konstruktiv, vissa inte och detsamma gäller för mig
Barcelona Iniesta70.
2016-12-31 00:20
Kröjjf

Jag får först och främst "lösa" din förfrågan en gång till, men som sagt var, jag är ju inget mattesnille, så några kloka svar lär du inte få från mitt håll eftersom jag själv trampar i klaveret med jämna mellanrum, enligt vissa.

Vissa gåtor skulle nog inte ens Sherlock himself kunna reda ut:)
Barcelona Kröjjf
2016-12-30 23:49
Iniesta70. Begriper inte att du behöver någon synonymordbok, när du läser mina inlägg och ser dom som svårlösta "korsord". Får nog lägga mig i badet i natt och läsa min första bok om denne Sherlock Holmes. Som tycks höra till allmänbildningen, men som gått mig helt förbi. Däremot försökte jag själv lösa ett korsord i en gammal Fantomen som jag hittade och gick bet från första början; med ett stukat självförtroende som insats. Ribohn Fan har dock rätt i en sak, jag behöver din hjälp. Är det fel att tolka "Mr 100 % tidigare", som att man spelat på toppen av sin förmåga förgående åren? Eller kan det finnas ytterligare cirka tio procent att inkludera i ekvationen? Oss mattesnillen emellan låter det osannolikt. Men ta fram räknestickan nästa gång du går på toa och ta reda på saken, så lovar jag att förklara varje ord du inte förstår. Men berätta vare sig för frun eller Forumet vad du kommer fram till, du får bara fan för det av vissa. Tycker du inte för övrigt att det är lite konstigt, att dom som brukar peka med hela handen och skriva oss på näsan att personliga anekdoter inte hör hemma här, för att sen göra tummen upp eller till och med ta till den andra och plötsligt applådera när innehållet passar dem som handen i handsken, så sällan skriver själva istället för att recensera andra? Jag menar, vet man precis var gränsen går mellan vad som passar sig och inte, vad som är bra respektive dåligt, så borde man väl vara med och bidra med sin kunskap om klubben och dess fotboll genom att inkomma med konstruktiva inlägg för egen del, istället för att kritisera andras så fort ett tillfälle ges. Visca Barça! För säkerhets skull.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-12-30 23:16
@Iniesta70.:

Hehehehehehe :-)..
Tänkte skriva något liknande också
Barcelona Ribohn Fan
2016-12-30 23:02
Iniesta70 Då får du ta över Watson rollen, För Sherlock verkar behöva hjälp mot superskurken.
Barcelona Iniesta70.
2016-12-30 22:58
Kröjjf Med tanke på stämningen i er "brevväxling" så bör du ju kalla din nemesis vid sitt rätta namn, professor Moriarty och inte Dr Watson. Om ni nu följer Sir Arthur Conan Doyles karaktärer vill säga?
Barcelona Ribohn Fan
2016-12-30 22:32
Sherlock

Toppen av sin förmåga det får nog någon annan ta på sig.
Jag skrev att han var Mr 100% innan denna säsong och det tänker jag inte lägga fram en avhandling på. Men jag beskrev varför jag tyckte att han inte är lika bra denna säsong och det var det diskutionen handlade om.

Roligare och skriva om fotboll än denna drabbel.
För fotboll är livet!
Klart slut!
Barcelona Kröjjf
2016-12-30 22:22
Ribonh Fan alias Watson, I´ll rest my case

Inte för att jag känner mig överbevisad, utan för att du bevisar vad jag befarat. Du har inga argument att komma med, som jag kan bestrida om jag så skulle finna befogat. Exempel: Påstå att Busquets spelade på toppen av sin förmåga under "Luchos" första två säsonger och var "Mr 100 %", är inget argument. Det är ett helt grundlöst påstående, så länge du inte kan sätta ord på vad som fört dig fram till en sådan slutsats. Men mig veterligen har du aldrig bemödat dig om att vi får insyn hur du kommit fram till det i ditt huvud. Blir "det bara är så" "typ". Det finns kort sagt inget att diskutera, mer än möjligen ditt sätt att göra så. Klart slut.
Barcelona Ribohn Fan
2016-12-30 21:45
Sherlock Någon som skrivit annat.
Barcelona Kröjjf
2016-12-30 21:38
Ribonh Fan

Jag kan skriva elementärt käre Watson hundra gånger också, utan att det för den skull har något värde. Det är det bakomliggande resonemanget som är intressant, inte slutsatsen.
Annons: