/spanien/barcelona/forum/1092.aspx/spanien/barcelona/forum/1092.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
2017-02-21 16:40
Hej allihop,

Jag vill presentera mig som ny moderator här i forumet.

Jag har följt Barca sedan 1998 tagit del av många fantastiska år, men även en del mindre bra sådana. Mitt starkaste minne är när Puyol gav kaptensbindeln till Abidal för att han skulle få vara först att lyfta CL pokalen efter sin kamp mot cancern 2011.

Förra våren kände jag att det krävdes ett krafttag för att styra upp forumet, men alla de andra moderatorerna som tillkommit sedan dess har gjort ett fantastiskt jobb så jag ska bara stödja dem och se till att forumet håller en lika hög nivå som det gjort på slutet.

Visca Barca!
Barcelona Bosketts
2017-02-21 16:35
@Reymar:

Enligt mig är det bara positivt att Sevilla nu erbjuder Sampaoli en förlängning. Det borde väl betyda att det ligger åtminstone något i ryktena gällande en övergång till Barcelona.

Nej, jag tycker inte vi behöver en högerback. Vi har Vidal som spelade upp sig rejält på slutet innan sin skada, Roberto som med rätt tränare kan hitta tillbaka till sin form han hade för några månader sedan och sist men inte minst Palencia som kan blomma ut ordentligt de kommande säsongerna.

Jag har varit inne på det förut, men det tåls att sägas igen. Värvar vi för massa miljarder så sätter vi käppar i hjulet för de extremt lovande spelare vi har i ungdomsakademierna. Vi fyller även laget med spelare som inte känner klubben lika väl som dem, som inte har lika stort hjärta som dem, och dessutom kostar en förmögenhet.
Barcelona El Pistolero #9
2017-02-21 15:26
[QUOTE=neymar JR || Cillessen #1]Dahoud verkar klar för Dortmund, oj vad dumt att släppa den talangen utan en kamp ens. Han kommer bli galet stor spelare. [/QUOTE] Ja såna smarta värvningar gör vi aldrig. Ledningen vet väl inte ens vem han är. 10M € utköpsklausul...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Reymar
2017-02-21 15:26
Bosketts

Sampaoli har blivit erbjuden en förlängning av Sevilla vår ledning borde väl gå in nu erbjuda och övertala Sampaoli till att ta över tränarposten. Du tycker inte att vi behöver en högerback? Vår kanske svagaste position samtidigt som Roberto tröttnat på den positionen.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-02-21 15:21
Dahoud verkar klar för Dortmund, oj vad dumt att släppa den talangen utan en kamp ens. Han kommer bli galet stor spelare.
Barcelona Bosketts
2017-02-21 14:44
Illusionista

Sampaoli är väl den ende av tränarna du nämner som är realistisk liksom aktuell (är också mitt förstaval). Conte kommer aldrig att lämna Chelsea efter denna säsong, inte minst för ett spanskt lag. Simeone kommer aldrig träna Real eller Barca och även om Klopp/Tuchel är intressanta namn så har jag svårt att se dem lämna sina poster just nu (tror inte heller att de nämns bland de tränare som ledningen pratar om).

Håller med om att Mathieu, Paco, Gomes måste ryka. Arda tycker jag är en duglig truppspelare och en intressant typ att slänga in när det låser sig. Tror att en ny tränare kan boosta hans spelsätt. Rakitic är en nyttig spelare, men frågan är om vi inte ska casha in på honom medan man kan... Sergi Roberto däremot, han får vi INTE släppa. En av få spelare i truppen som gått genom La Masia och har ett ordentligt hjärta för klubben.

Nyförvärv tycker jag inte vi behöver någon, med undantag för en bra mittfältare i klass med Veratti eller Thiago. Annars får det kvitta.
Barcelona Illusionista
2017-02-21 12:49
Ny tränare med en bra spel ide som passar Barcelona behövs. Vi spelar just nu, väldigt olikt vad vi är vana vid vad gäller tiki taka fotboll. Förslag på nya tränare: 1. Sampoali: Kolla vad han gjort med Sevilla och Chile! 2. Conte (med 3-4-3 formation), många kommer reagera då Conte spelar ganska defensivfotboll men tänk er ett starkt defensiv med ett massivt bollinnehav? 3. Diego Simone: en riktig ledare med mycket vilja. Våra spelare kommer springa tills deras hjärta hoppar ut ur halsen på de. 4. Tuchel/Klopp: Samma här, taktiskt bra dock kanske inte den tikitaka coachen jag eftersökte. Spelare ut: Gomes: Förhoppsningsvis kan vi få en slant för honom ändå. S. Roberto Paco Alcacer Raktic (casha in) Arda (casha in) Mathieu Spelare in: Veratti/KdB/Pjanic/Thiago N'Zonzi/Kante/Weigl/Dahoud Ousmane Dembele/Thomas Muller (bänkad nästan hela året). Lukasz Piszczek/Kimmich (omöjlig att få dock).
Barcelona FCB - Winning #
2017-02-21 10:08
Rekommenderar starkt att ni tar en titt på Eurotalk där panelen pratar om PSG-Barca matchen samt situationen i Barcelona. Martin Åslund är så klockren, säger det vi alla tänker. Bravo! Vet inte ifall länken jag har bifogat är den bästa men ni hittar videon annars här på Svenskafans såklart.
Barcelona Reymar
2017-02-20 23:10
@II Barça II:

Kunde inte sagt det bättre. Dessa spelarköp måste anpassa sig vilket tar tid samtidigt som vissa inte håller måttet och det är allt på grund av tränaren. Jag tycker att vi enbart ska köpa spelare som kan förbättra och gå rakt in i startelvan resten av bänken får fyllas ut av unga spelare från akademin. Säsongen 2010-11 så hade vi världens bästa startelva och på bänken hade vi talanger som Bojan, Jeffren, Dos Santos, Fontas, Barta och Thiago. Spelare som kunde systemet och inte kostade någonting.
2017-02-20 20:58
Palencia: "Reaching the first team? In theory, I could be close to it, but I see the first team as something that is far away from me." Palencia: "I work and train as much as possible at my team, so that I can give my best if the call [from the first team] comes." Palencia: "I'm happy at Barça B, I play regularly, I'm in a good shape. I'm very satisfied with the team's work this season." Palencia: "I have a long way to go, there are always things to get better at. For me, particularly regarding my attacking contributions." Grande!
Barcelona II Barça II
2017-02-20 20:25
Jag tror att man får ta det Bartomeu säger med en nypa salt. Han måste ju skydda sin manager, hur hade han framstått ifall han vid minsta motgång, totalsågar Lucho? Han kan inte gå ut offentligt och säga X och Y är plan B när Lucho får avgå i slutet utav säsong, det hade varit väldigt oseriöst utav en president att uttala sig på det viset. Bartomeu gör många fel, men i det här fallet gör han helt rätt, i mitt tycke.
Barcelona Iniesta70.
2017-02-20 20:23
Själv tyckte jag att the cameroonians kloka ord om hur man slussar in en youngblood talang från La Masia med "baby steg" var klockrent. Att bara få känna på atmosfären, hänga bakom kulisserna, dela omklädningsrum med sina idoler. Sitta därute på bänken och höra mullret från läktaren, alla svordomar från lagkamraterna, spottandet och fräsandes, gliringar med glimten i ögat. Allt det lät klockrent. Kanske hoppa in i rätt läge vid rätt tidpunkt och få smaka på allvaret några minuter.
Men efter Alaves matchen så har jag ändrat mig när det kommer till att slussa in nån youngblood under Lucho och hans haveri till spelidé. Tror inte nån La Masia talang skulle må bra av att ens hänga på bänken eller i omklädningsrummet, tror inte att det är tillräckligt harmoniskt längre. Skulle nog göra mer skada än nytta.

Att kasta in nån talangfull lirare i nån match just nu skulle kunna ge stackaren men för livet. Vafan, inte ens Iniesta eller busken hamnar rätt längre hur ska då nån youngblood känna när dom snurrar omkring utan nåt som helst harmoniskt spel. Nej, de talanger som skulle kastas in på plan skulle kritikerna snart kasta in i samma snickarboa' som vi kastar in Roberto efter varje match, Denis med för den delen.
Där skulle dom få sitta och tälja och tänka på alla synder dom han göra i våra otåliga kritiska ögon.
Nix. Väntar hellre tills vi har ett fungerande spel. När våra rutinerade lirare kan stötta och guida de unga grabbarna som halkar omkring och inte lirar som "Messi" eller " Iniesta" under sina första månader i a-laget.

Själv blev jag inte ens arg efter matchen igår. Jag har nästan blivit bedövad av allt dåligt spel som kastas rakt i mitt ansikte den senaste tiden.
Skulle kunna håna i stort sett varenda lirare i Barca igår. Skulle kunna betygsätta dom lite sådär finurligt med olika ölsorter.
Men, vafan, alla fattar ju att det inte går att skylla på spelarna. Visst, Roberto klanta sig vid baklängesmålet. Visst, vi slår bort passningar. Visst, Gomes har inte den där Barca första touchen som man blivit bortskämd med att alla har i generna.
Men att det skulle vara spelarnas fel är lika stor chans som att man skulle skylla på en "bad hair day" för att man inte fick hem den blonda bruden man limmat på hela kvällen.

Nej, skulle vilja skicka Chuck Norris och Jean-Claude Van Damme att knacka på Mr Bartomeus kontor med en kung fu hälsning a la åttiotalet.
Nåja, får väl knacka på och ställa en gravöl utanför kontoret istället.
Barcelona Visca el Barca 17
2017-02-20 20:04
sist Real vann CL 2014. Förlorade dom mot Valencia i jan 2015 ( Sevilla 17) åkte ut mot Atletico madrid i cupen jan ( Celta vigo). Dom vann Sin första CL match men sen förlorade dom poäng båda matcherna i ligan innan CL. Då mot Bilbao och Villareal. Efter det förlust mot Barca. SÅ om vi följer detta mönster kommer de tappa i två matcher innan napoli. Förlora i italien och mot Barca. Det är iallafall deras trend roligt och se om de har blivit sämre eller bättre just nu är dom jätte duktiga på att göra exakt samma.. Haha!
Barcelona Barclasico
2017-02-20 20:04
Se reglerna. Spärr.

/mod
Barcelona II Barça II
2017-02-20 19:47
Köper inte resonemanget om att man inte skulle ha tillräckligt bra spelare i La Masia. Ta tillexempel Munir, han började försäsongen alldeles utmärkt, en värvning av Paco var således helt onödig. 30 miljoner euro kunde vi ha sparat ifall vi hade behållt Munir, som dessutom är bättre än Paco. Även Sandro var ett bättre alternativ än Paco. Detsamma kan sägas om Samper, har väldigt svårt att se att han hade varit ett sämre alternativ än Gomes, så även den värvningen var totalt onödig. Grimaldo kontra Digne (som har varit helt ok ändå) är ett annat exempel. Det är ju inte någon engångshändelse, gång på gång har Lucho valt att slösa pengar på spelartyper som redan finns inom klubben. Flera miljarder har han slängt i sjön, helt i onödan. Vår ungdomsakademi levererar fortfarande, det gäller bara att ha en manager och en ledning som tror på klubbens ungdomar.
Barcelona Reymar
2017-02-20 19:26
Cule4life

Ja du att köpa alla dessa spelare skulle ju kosta mer än två miljarder,Inte realistiskt. Hur villiga är Thiago och Grimaldo till att komma tillbaka efter att blivit bortkastade likt sopor? Kommer en tränare utifrån som Sampaoli verkligen satsa på La Masia när han har pressen på sig att prestera i form av titlar?

Efter att ha läst Emilys krönika så kan jag fortfarande inte förstå hur Barca medlemmarna kunde rösta på någon som Bartomeu? Kan jämföras med det amerikanska valet där Trump vann. En sak Trump och Barto har gemensamt är att deras väljare verkligen ångrar sig.
Barcelona Iniesta70.
2017-02-20 17:55
Co.-signar hela din krönika Emily Ottosson.
Strålande träffsäkert!
Barcelona DM1982
2017-02-20 17:48
Oficial: Real Sociedad anuncia la renovación de Eusebio Sacristán hasta 30 junio 2019. Aperribay y Eusebio han sellado el acuerdo en Anoeta. Ingen Eusebio i alla fall nästa säsong. Om det nu öht var en seriös kandidat.
Barcelona Cule4life
2017-02-20 17:38
Byt ut Turan mot Lacxazette:D
Barcelona Cule4life
2017-02-20 17:28
Tänk er det här fönstret

Coach: Sampauli

Cillisen stegen
Vidal Palencia, Pique.Umtiti.Marlon,NY, Alba Grimaldo
Iniesta Busquets Nzonzi Veratti Dahoud Thiago
Messi Suarez Neymar Turan

20 finemang spelare. FM rakt av jag vet men fan va fint lag.

Hejdå
Lucho Roberto mathieu Digne Macherano Gomes Rakitic Rafinha Paco Denis
2017-02-20 17:25
[QUOTE=Gabriel]Ja, Pochettino är en duktig tränare men jag är väldigt tveksam till ifall han skulle vara rätt val ändå. Om spelarna har svårt att respektera Luis Enriqué (rykte) som ändå är en legend i våran klubb så lär det knappast bli bättre med Pochettino som en före detta perico, eller vad tror du? Ska Messi och de andra ta order från en som spelat i Espanyol. Känns inte som helt genomtänkt enligt mig. [/QUOTE] Jag tror snarare det är hur man är som person. Är Pochettino bra på att hantera människor o få med sig dom så tror jag inte det blir några problem alls. Mascherano har talat väldigt gott om Pochettino sen innan. Argentinare ser han som en av dom bästa tränarna dom har så Messi har nog respekt. Annat är det med Lucho som (enligt Sid Lowe) knappt pratar med spelarna. Han bygger inte en relation för att det är inte av hans intresse.
Barcelona Gabriel
2017-02-20 17:11
@El Pistolero #9:

Ja, Pochettino är en duktig tränare men jag är väldigt tveksam till ifall han skulle vara rätt val ändå. Om spelarna har svårt att respektera Luis Enriqué (rykte) som ändå är en legend i våran klubb så lär det knappast bli bättre med Pochettino som en före detta perico, eller vad tror du? Ska Messi och de andra ta order från en som spelat i Espanyol. Känns inte som helt genomtänkt enligt mig.
2017-02-20 17:07
[QUOTE=Gabriel]Ja, Grimaldo är hur grym som helst för Benfica och det är väl egentligen bara en tidsfråga innan någon riktigt stor klubb köper honom. Istället för att satsa på vår egna talang så valde vi att sälja honom för ett tuggummi paket och istället köpa Digne som visserligen inte gjort bort sig hos oss men som knappast går att jämföra sin talang med Grimaldos. Hur man tänker förstår jag inte, och jag har sedan en lång tid tillbaka slutat att försöka förstå likväl. Det behövs en tränare som vågar satsa på våra talanger, och inte bara skeppar iväg dom för att ersätta de med dyra utländska spelare som knappast är bättre än våra egna produkter. tydligaste exemplet var väl annars borta mot Alaves när vi står med en bekväm ledning med ett par mål. Istället för att ge Alena chansen så väljer han att byta in, vem var det, Roberto? Då undrar man ju varför han ens väljer att ta med Alena över huvud taget om han verkligen inte har några som helst planer på att använda honom. Hade man bara haft en 2-0 ledning hade jag förstått, men nu var det knappast så och det hade varit ett perfekt tillfälle att ge honom lite speltid med A-laget. Jämför det med Pep som ofta valde att starta med talangerna, visst alla blommade inte ut till Busquéts och Iniestas, men det viktiga är att han alltid gav de chansen. Cuenca, Tello, Fontas, Thiago, Dos Santos, Jeffren, Bojan mfl fick prova på sina vingar under pep. Minns att Fontas fick spela från start matchen innan 5-0 vinsten i El Clasico, tror det var borta mot Almeria när vi vann med 8-0. Handen på hjärtat, Luis Enrique hade aldrig startat med en talang i någon borta match i ligan, det vet alla. Han är för feg. [/QUOTE] Ja spot on o just därför tänker jag att Pochettino inte är ett helt dumt val? Alla vet att han är en sjuk jävel med unga. Han har format spelare som innan såg mediokra ut till bland PLs bästa. Kan språket och han är en väldigt bra taktiker. Enda tråkiga är hans förflutna i Espanyol.
Barcelona Gabriel
2017-02-20 16:41
Ja, Grimaldo är hur grym som helst för Benfica och det är väl egentligen bara en tidsfråga innan någon riktigt stor klubb köper honom. Istället för att satsa på vår egna talang så valde vi att sälja honom för ett tuggummi paket och istället köpa Digne som visserligen inte gjort bort sig hos oss men som knappast går att jämföra sin talang med Grimaldos. Hur man tänker förstår jag inte, och jag har sedan en lång tid tillbaka slutat att försöka förstå likväl. Det behövs en tränare som vågar satsa på våra talanger, och inte bara skeppar iväg dom för att ersätta de med dyra utländska spelare som knappast är bättre än våra egna produkter. tydligaste exemplet var väl annars borta mot Alaves när vi står med en bekväm ledning med ett par mål. Istället för att ge Alena chansen så väljer han att byta in, vem var det, Roberto? Då undrar man ju varför han ens väljer att ta med Alena över huvud taget om han verkligen inte har några som helst planer på att använda honom. Hade man bara haft en 2-0 ledning hade jag förstått, men nu var det knappast så och det hade varit ett perfekt tillfälle att ge honom lite speltid med A-laget. Jämför det med Pep som ofta valde att starta med talangerna, visst alla blommade inte ut till Busquéts och Iniestas, men det viktiga är att han alltid gav de chansen. Cuenca, Tello, Fontas, Thiago, Dos Santos, Jeffren, Bojan mfl fick prova på sina vingar under pep. Minns att Fontas fick spela från start matchen innan 5-0 vinsten i El Clasico, tror det var borta mot Almeria när vi vann med 8-0. Handen på hjärtat, Luis Enrique hade aldrig startat med en talang i någon borta match i ligan, det vet alla. Han är för feg.
2017-02-20 16:32
BREAKING: Neymar lost his final appeal & will stand trial on corruption charges related to his transfer to Barca.
2017-02-20 16:30
Barcelonistas Handlar inte om att det ska se fint ut. Handlar om att historiskt så gynnar det klubben att satsa eget. Det är riktigt viktigt att ha spelare som andas Barcelona, som vet vad det innebär att spela för förstalaget, att föra över den mentaliteten till dom spelare vi värvar. Många spelare säger att truppen är som en familj, hur tror du det kommer sig? Ja senast var Rafinha vilket säger mycket. Vi hade ju två andra rätt intressanta i Deulofeu o Grimaldo, men dom ville inte Lucho ha. Samper är på lån o innan det ruttna han i B-laget när han skulle varit med A-laget. Som sagt, problemet är tränaren där. Hans fel ingen annans.
Barcelona Katalano
2017-02-20 16:24
Barcelonistas

Det var ingen direkt jämförelse. bara att sätta i relation med varandra och samtidigt visa vilken väg Lucho valt att gå. Dels har vi färre La masiaprodukter i startelvan till att börja med. Men det är inte så att vi har ett överflöd av dem på bänken heller, trots en hel del möjligheter. Grimaldo och Samper är de tydligaste, men även palencia. Och visst borde vi ändå ge fler talanger chansen i a-laget mycket oftare och samtidigt göra oss av med en del dökött, som Mr Mathiu för att ta det tydligaste exemplet. Eller tycker du inte?
Barcelona Barcelonistas
2017-02-20 16:18
Man ska ju inte ha La Masia spelare bara för sakens skull? Ska ju va spelare som man tror på, där man kan se att det finns potential för dom att bli något. Men nej vi ska ha La Masia spelare för att det ser fint ut? Detta är ingen välgörenhet gubben vi pratar om fuuuutbooool cluuub Barceeeloooonaaaa, en legendarisk klubb som haft historiens bästa lag. Vill man spela för den här klubben får man visa lite. Hur många sådana spelare har vi från akademin just nu? Handen på hjärtat Raffe är typ den ända jag ser som jag tycker kan bli något. Innan han skada sig mot Roma så var han riktigt bra.
Barcelona neymar JR || Cillessen #1
2017-02-20 16:13
Dani Alves: "An independent Catalonia would be a mistake." [abc] Som sagt killen har koll... avdelning övrigt.
2017-02-20 16:07
[QUOTE=Barcelonistas]Fast så kan vi omöjligt ha det varje årtionden. Sådant går i perioder vi hade en gyllene generation där så jämförelsen är ganska så löjlig. [/QUOTE] Dålig ursäkt. Det går om man vill, men Lucho vill inte. Du ser ju själv under hans 3 år hur många nya La Masia-spelare vi har i truppen. Vidal långtidskadad men ändå får Palencia inte chansen.
Annons: