/fotboll/osk/forum/9955.aspx/fotboll/osk/forum/9955.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Örebro1908
2005-10-10 15:31
Känns skönt att klubben äntligen har gjort klart med en ny klubbchef. Äntligen börjar det bli lite struktur i klubben.

Ekonomin är ju en oerhörd viktig faktor till att vi skall kunna etablera oss till ett bra och slagkraftigt lag. Hoppas den nya klubbchefen är har mycket vett i pallet. Att värva massa utländska spelare håller inte. Det skapar bara oordning i klubben. Därför skall man satsa på unga spelare, helst från klubben. Sen skadar det inte ifall man söker efter några etablerade spelare. I ÖSK´s fall behöver vi minst 2 nya backar. Och 2 nya anfallare. Som någon i detta forum nämmde så skall vi satsa på spelare med riktiga vinnarskallar. Sen skall de även vara starka mentalt. Det är nyckeln till framgång. I dagens ÖSK är det för få sånna spelartyper. Vi måste ha spelare med attityd.

Kolla på Frölunda Indians. För cirka 5 år sedan var Frölunda en mediokerklubb i kaos. Usel ekonomi, dålig styrelse. Allt är möjligt. Vi kan väl ha Frölunda som förebilder. Idag är klubben en av Sveriges mest proffisionella klubbar. De har även en väldigt stark ekonomi. Som sagt ingenting är omöjligt. Hoppas ÖSK går mot ljusare år nu. Jag är trött på alla problem vi har stött på. Vi skall ordna upp detta nu.
Örebro joth
2005-10-10 15:28
kronblom//Du ser ju själv hur korkat skrivet det är av NA... "ÖSK ska vara tillbaka i den högsta serien först 2008", tillåt mig småle för det gjorde nog Fredrik Carlsson ironiskt när han skrev artikeln.

Målsättningsdokumentet finns publicerat på officiella (Följ länk ovan).
Örebro Kronblom
2005-10-10 15:13
Rjn//
ordagrant från NA:
"Lennart Sjögren presenterades igår som ny klubbchef i ÖSK Fotboll.Samtidigt avslöjades klubbens nya lägre målsättning.ÖSK Fotboll som ser ut att missa allsvenskt spel nästa år ska vara tillbaka i den högsta serien först 2008".
Eller läser du mellan raderna?
joth//
jag menar inte att man ska ge upp men tycker att man ska ta sig till Allsvenskan med bra och stabil ekonomi och helst med talangfulla spelare från de egna leden eller från distriktet!
Örebro joth
2005-10-10 14:38
Kornblom//Det handlar väl mer om att Styrelsen klarar av att hantera flera utgångslägen... att man har påbörjat en plan för hur man ska hantera olika situationer.

Bara för att man har en plan om det nu skulle bli Superettan ett år till betyder inte det att man get upp försöket att nå dit nu. Däremot vore det dumt att inte börja planera inför kommande år oavsett division.

All heder åt styrelsen som börjar titta framåt i tiden!

Och som RjN säger senast inte tidigast... men det man också säger är att man är beredd på att det kan ta lite längre tid än beräknat och det på grund av att man tittar på lång sikt vad som är bra för ÖSK!

**Heja Åtvidaberg, Heja ÖSK!**
Örebro RjN
2005-10-10 14:32
Kronblom//
Jag tror inte målsättningen är tidigast 2008 utan snarare senast 2008?
Örebro Kronblom
2005-10-10 14:28
joth//
om man tar dagens artikel i NA så är det väl knappast troligt att man grejar tredjeplatsen.Styrelsen har ju gjort helt om med sin målsättningen,tidigast 2008 ska man va tebaks i Allsvenskan i ett försök att få rätsida med ekonomin.Bli inte förvånade vid förlust i väsby...
Örebro Ericson
2005-10-10 14:05
Lägg av med sånt där positivt snack om komfortabla segrar, det har aldrig hjälpt något lag. Halvt på allvar halvt på skämt...

edit: stavfel
Örebro go_osk
2005-10-10 14:03
Hur många blir vi som tar oss ut till Väsby och ser ÖSK vinna komfortabelt med 4-0?
Örebro Ericson
2005-10-10 13:59
Jojo, men det är ju historia. Inte helt lätt att veta vad som händer i framtiden...
Örebro joth
2005-10-10 13:55
Och som sagt... GAIS har vunnit 3 matcher av dom 12 senaste(Om jag inte har räknat fel).
Örebro Ericson
2005-10-10 13:53
Gött! Tack för det, orkade inte tänka...
Örebro joth
2005-10-10 13:52
Ericson//Det jag menar är att om vi vinner samtidigt som IFK N. tapparpoäng ligger vi före dom. Det innebär att så länge vi vinner kommande matcher så spelar det ingen roll hur det går för Norrköping.

Det samma gäller Brommapojkarna och Ljungskile. Om vi vinner våran match ikäll skiljer endast två poäng mot dessa lag. Dessa två lag möter vi i dom två sista omgångarna, vilket således innebär att vi kan gå om dom om vi vinner.

Alltså återstår det bara att GAIS inte tar mer än två poäng samtidigt som vi tar in 10 poäng i målskillnad på tre matcher. Helst ser vi att dom tar max 1 poäng för att slippa målskillnads grejen.

Med andra ord... vi har allt i egna händer. Vinner vi dom sista tre matcherna finns det god chans att ta kvalplatsen! :-)

Så sammanfattningsvis:
-GAIS ska max ta två poäng på sina två återstående matcher.
-Norrköping får inte vinna alla sina 3 återstående matcher.
-ÖSK måste vinna alla sina 3 återstående matcher och då helst med mycket mål.
Örebro Ericson
2005-10-10 13:40
joth// Hur kan vi ha det i egna händer om Norrk. tappar poäng mot Åtvid? Kan du förklara lite
Örebro joth
2005-10-10 12:55
Leffe b//Vi är väl överrens om att målet är Allsvenskan, eller? dvs samma mål som tididgare. ;-)
Instämmer i dina åsikter i övrigt...

Ikväll:
-ÖSK måste ta 3 poäng.
-Norrköping bör helst tappa poäng mot Åtvidaberg.

Sker ovanstående har ÖSK allt i egna händer när det gäller lagen Norrköping, Brommapojkarna och Ljungskile, endast GAIS kan grusa ÖSKs väg mot kvalplatsen. Tror dock att Norrköping plockar GAIS i nästa omgång så att avgörandet kommer i sista omgången.
Örebro Mittåt
2005-10-10 12:52
ÖSKs strategibyte.
På sätt och vis har alla parter rätt utom NA som alltid verkar försöka vinkla saker och ting så att de ser så negativa ut som möjligt ur ÖSKs synvinkel.

Jag tycker iofs. att det varit klart, att ÖSK hittills har jobbat med Plan A (som i Allsvenskan) medan man i bakfickan haft en Plan K (som i konsolidering) i beredskap. Så länge som det fanns rimliga möjligheter att gå upp i allsvenskan på en gång fanns det ingen anledning att tala i alltför höga ordalag om Plan K. Det skulle bara ha vållat förvirring.

Det är mot bakgrunden av Plan A som man även skall se årets värvningskampanj. När Larsen blev skadad och spelet gick i baklås försökte man med konstgjord andning. Att i det läget förlita sig enbart på den egna truppen hade av de flesta uppfattats som en kapitulation. Nu blev värvningarna inte så lyckade. Men klubben har varit förutseende nog att utforma avtalen på ett sådant sätt att man kan göra sig av med de spelare som inte passar in i Plan K. Det skall man ha beröm för och inget annat.

Nu verkar det som om man har givit upp förhoppningarna om att kunna genomföra Plan A, även om det fortfarande finns en teoretisk chans att nå kvalplatsen. Och det är i detta läge som föreningen dammar av Plan K. Nu gäller det i första hand att bygga en grund som föreningen kan stå på i många år framåt. Både i ekonomiskt hänseende (kostnader som matchar intäkter) och fotbollsmässigt hänseende (en utvecklingsbar spelartrupp som inte blir för beroende av en eller två stjärnor, typ Larsen).

Helt rätt och logiskt enligt mitt förmenande. Att köra vidare enligt Plan A en säsong till hade förmodligen bara bäddat för nya besvikelser.

Att mot denna bakgrund hävda, som NA gör, att: "ÖSK Fotboll bromsar satsningen" resp. "ÖSK Fotboll tvärnitar nu satsningen för att komma tillbaka till allsvenskan" har inte så mycket med verkligheten att göra.

Uppfattningarna om ÖSK är delade i stan och NA flirtar mer än gärna med de som inte vet så mycket, är kritiska eller rent av negativa till klubben. Man ger på bästa kvällstidningsvis läsarna vad man tror de vill ha. Då är det betydligt lättare att få till klatchiga rubriker genom att vara allmänt negativ och ifrågasättande.
Örebro jockepingvin
2005-10-10 12:28
we dont care if we win or or not because the famous ösk will be there.Väsby kross
Örebro Eken
2005-10-10 12:11
Är det någon som ska åka bil från Stockholm till Upplands Väsby i kväll och har plats i bilen ? Ring i så fall 073 398 70 26
Örebro Leffe b
2005-10-10 11:03
Joth// Målsättningen är ändrad. Den har hittils varit att man ska upp i år! Nu gäller att man ska upp, om inte förr så till år 2008. Dessutom ska en finansiell mognad finnas i klubben.

Kanske har du hittat fel i Fredrik Karlssons artiklar tidigare, vad vet jag, men i detta fall har han rätt. Målsättningen är ändrad.

Jag tycker det är ett väldigt positivt vägval i klubbens vision/målsättning.

Man skakar av sig den hysteriskt betungade mantel som klubben haft på sig sedan degraderingen blev ett faktum.

En hysteri i att med ord vara tillbaka i allsvenskan redan innan matcherna (i superettan) är spelade.
Man har med medias goda hjälp lagt denna betungade mantel på spelarna, vilket hämmat deras prestation i match.

Visst, de är proffs, och ska klara av en viss press. Men med denna nya målsättning tror i alla fall jag att den individuella spelaren mår bättre. Sedan får man hitta en balans mellan superetta-acceptans och en jakt efter allsvenskt avancemang.
Kanske måste man vid värvningar titta på spelarnas "psyke" i större grad än tidigare. Det jag menar med det, är att man prioriterar en spelare med "vinnarskalle" framför en annan.
Unga spelare med utpräglad vinnarskalle i dagens ÖSK är enligt mig Hagge, Nävert, Lundblad, Lidén. Säkert finns det fler i den kategorin, men dessa spelare har det som krävs för att vinna en serie. Till nästa år bör man komplettera truppen med ytterligare en anfallare med "vinnarskalle", samt gärna en fullgod vänsterback.

I årets trupp finns det många bra spelare som mycket väl klarar av spel i ett mediokert lag i allsvenskan, men inte klarat av att tillföra det som måste till för att vända/föra/vinna matcher i en serie under.

Jag är tämligen övertygad om att ÖSK hade bärgat 6-10 poäng mer i årets serie om t.ex. "vinnarskallen" Mambo Mumba varit kvar i laget.

Örebro joth
2005-10-10 10:03
Leffe B//Målsättningen är väl att ÖSK ska till allsvenskan "senast" 2008. Det innebär ju indirekt att målet för varje år framöver är att ta sig till Allsvenskan, eller? Ju förr man når målet desto bättre...

Jag hade nog valt att sätta rubriken:
"ÖSK ska till Allsvenskan senast 2008."
Men jag antar att det är någon sorts intern tävling på NAs sportredaktion att sätta dessa typer av ÖSK rubriker...
Örebro Leffe b
2005-10-10 09:53
Joth// Målsättningen är ändrad. Därmed inte sagt att målet är ändrat, utan tidsperspektivet innan målet ska nås.
Nu är målsättningen att lira i Allsvenskan till klubbens 100-årsdag, dvs senast 2008. Men skulle det ske innan går det lika bra. 2006-2008 står det ju i tidningen.
Forward ara
2005-10-10 09:47
Hoppas att det kommer minst 20 öskare till matchen idag.
FoRZA ÖREBRo SK !.
Örebro joth
2005-10-10 09:32
Nitro//Tyvärr har inte ÖSK rättigheter att köra ÖSK-Live från bortamatcherna resten av den här säsongen.

Munster och Kyosev får inte nya kontrakt, se länk.
Örebro Nitro
2005-10-10 09:06
blir det liverapportering idag?
Örebro joth
2005-10-10 07:42
ÖSK sänker målsättnignen enligt dagens NA... då blir ju följdfrågan "Har vi haft högre målsättning än Allsvenskan?"

Fredrik Carlsson på NA gör ett tappert försök att få fram något negativt om ÖSK idag också... Klick! lär väl höra av sig snarast till Fredrik med ett jobberjudande kan man anta.
Örebro Mittåt
2005-10-09 21:53
Eftersom ÖSK Ungdom åkte ur div 2 Norra Svealand, så är det nu dags att rikta in kikaren mot division 3 Västra Svealand. Kvar i den serien efter årets omgång är Strömtorp, IFK Kumla, Värmbol FC, Hertzöga (Karlstad) och Ludvika FK. Uppflyttade från div 4 Närke blir Laxå och förmodligen IFK Örebro.

Det senare laget ingår i en kvalserie på 4 lag av vilka de 3 bästa går upp i trean. IFKarna spelade den första kvalmatchen igår och vann borta mot Torsby IF med 1-4. Nu återstår matcher mot IFK Mariestad och Kungshamns IF. Det ser med andra ord rätt så bra ut för lagets möjligheter att ta sig upp i trean.

Det ser alltså ut som om det skulle bli tre Örebrolag i trean nästa år. Förutom ÖSK Ungdom och IFK Örebro så kommer ju även Karlslund att spela där.
Örebro gnumule
2005-10-09 21:33
Tack för berömmet, Eken. Kul att det uppskattas!
Örebro Eken
2005-10-09 21:22
Stort beröm till www.oresbro-sk.se för ÖSK-TV.
Jättebra !!!
Örebro # brorzan
2005-10-09 20:07
Artikeln om Lennart Sjögren är uppdaterad med ÖSK-TV från presskonferensen.
Örebro Mittåt
2005-10-09 20:04
Split vision.

Kvalmatcherna för spel i Superettan är nu fastlagda. Följande lag kommer att mötas:

Syrianska (Södertälje) – Qviding (Göteborg)
Bunkeflo (Malmö)– Jönköping
Enköpings SK – Umeå

Första matchen spelas helgen 15-16 oktober, returen 22-23 oktober.
AIK Exil-Jesper.
2005-10-09 19:36
Ser att några av Er fortfarande räknar på hur det skall kunna gå till för att Ni skall roffa åt Er kvalplatsen. Det tycker jag är helt sunt och naturligt supporterbeteende även om det ser oerhört svårt ut. Som Joth påpekar här nedan så ser jag inte heller GAIS som ett av kvallagen. De har verkligen inte imponerat på slutet (inte en seger på 5 matcher) och nu när även Ljungskile verkar darra betänkligt så öppnas dörren lite på glänt för Er, men kanske framför allt för BP och Norrköping (de senare kan ju faktiskt gå upp jämsides med GAIS redan i nästa omgång). Jag hoppas verkligen att det blir ÖSK eller Peking som följer med AIK och Öster upp i Allsvenskan. Det räcker alldeles utmärkt med två lag från Göteborg där.

Kämpa ÖSK. Ta upp kampen med GAIS/LSK och de andra. 3 raka segrar nu är allt Ni kan göra. Om det räcker eller inte får vi se den 22.a Oktober.

Jag har redan tidigare informerat om "SuperSAIDA-funktionen" på ExilGnagare.com men jag gör det igen. Där kan Ni simulera resten av säsongen och se vad Ni behöver göra, och hur de andra lagen måste spela för att just Ni skall gå vidare. Välkomna!
Annons: