/fotboll/osk/forum/993.aspx/fotboll/osk/forum/993.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Center
2015-08-03 18:44
ÖSK:s ordförande: "Vi har fullt förtroende"
Örebro widemarsh
2015-08-03 18:41
@Fuz:
Hade IFK Göteborg (med 5 gånger fler supportrar än ÖSK, lågt räknat) varit 350 personer på bortastå i Örebro i motsvarande läge?
Örebro Conjuration
2015-08-03 18:25
Call in the Benny Lennartsson.
Örebro Svartvitt forever
2015-08-03 18:23
Minatankar: "Forskning i Europa visar att byte av tränare i primära situationer inte lönar sig i längden. Det är ofta bara ett sätt för styrelse/ledning av klara sitt eget skinn genom att visa på handlingskraft."

Du och jag brukar ofta tycka lika, icke så den här gången. Det finns ju två scenarier. Det ena är där en ny tränare metodiskt jobbar in en spelidé som inte burit frukt än. Det andra scenariot är där det är uppenbart att tränaren och laget är i en nedåtgående trend, trampar vatten och inte kommer framåt.

Själv anser jag tyvärr att det andra scenariot bäst beskriver vårt kära ÖSK:s situation just nu. När en tränare säger att förlusterna beror på att spelarna inte spelar som man har bestämt, betyder det troligen antingen att tränaren är för dålig på att förmedla sin spelidé till laget, alternativt att hans spelidé inte är anpassad till existerande spelarmaterial.

Jag erkänner att jag har tappat tron på att Axén har fotfäste och har nyckeln till hur denna onda spiral ska brytas. Jag menar liksom andra här inte att någon ska sparkas, snarare en rockad där Kjäll ges huvudansvaret och Axén får ansvar för spelarutveckling. Jag tror nämligen att det bor en ruggigt duktig taktiker i Kjäll, och att han möjligen bättre kan optimera avkastningen av det avsevärda kunnande som dock finns i nuvarande spelartrupp.

Nu är det också en gång så att psykologi är en oerhört viktig faktor inom idrott. Förakta inte vad "en ny röst i omklädningsrummet" betyder ifråga om nystart när ett lag kört hopplöst fast och allas självförtroenden är i spillror.
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-03 18:09
@Dundersulan:

Läste det jag med och det kommer väl rätt väntat. Ca 1/3 av serien återstår och Crespo deltar öht inte i träningen så vitt jag vet. Vad har då talat för en comeback denna säsong?!

Min uppgivna sida har tänkt tanken både en och två gånger. Att vi aldrig mer ser Crespo i en match för ÖSK och att vi vid en degradering får se vår favorit och potentiella miljonintäkt lämna för 0 kr in. Samtidigt hoppas jag för Crespos del att han öht kan spela fotboll igen. "Hopparknä" som det sägs vara brukar inte ha bra utsikter...

Nä det är andra målskyttar vi ska ställa vårt hopp om förnyat kontrakt till.
IFK Göteborg Fuz
2015-08-03 18:09
@Farstakostym:

Herregud ni bor inte nordpolen. Finns massa klubbar som klarar av att fixa gräsmattor betydligt mycket längre upp än stockholm. Lag allra längst upp i landet har jag förståelse för. Bästa för er är förmodligen hybrisgräset.

Ni eller bajen har redan lyckats få dom att bygga om arenan. Nästa steg bör vara gräs/plast frågan.
Örebro Bastard on Parade
2015-08-03 17:52
@Darum müssen wir reden:

Det är alldeles för enkelt att skylla på brist på pengar. Det finns lag som har ännu mindre resurser som ligger före oss i tabellen. Djurgården och Norrköping är ju lag som har kämpat med ekonomin också. IFK Norrköping har lyckats med att spela in egna spelare och få rutinerade spelare att prestera. Det går ganska bra för dem trots att de får kämpa med sin ekonomi.

Det handlar om brist på kompetens i flera led. Vi förvaltar pengar för dåligt, värvar för dåligt, säljer för dåligt osv. Vi har den trupp som vi har, men tränarna lyckas inte få ut max av truppen. Det har ju gått flera matcher där spelarna inte har varit med i matchen i första halvlek. Jag skulle som sagt inte gråta om vi får in en ny duktig huvudtränare, men kanske vore den bästa kortsiktiga lösningen att ta in någon (konsult eller mer permanent lösning) som kan få laget att spela som ett lag och hjälpa individerna med självförtroende och motivation. Vi behöver 11 krigare på planen som är 100 % fokuserade när domaren blåser igång matchen.

Något måste i alla fall ske. Om styrelsen fortsätter blunda för de problem som finns så spelar vi i Superettan nästa säsong. Vi lär ju få problem med elitlicensen igen om inkomsterna minskar på samma sätt som det har gjort vid tidigare degraderingar. Vi har inte särskilt mycket i eget kapital längre. Örebroarna är redan nu trötta på ÖSK. Hur tror ni det kommer att se ut nästa säsong om det blir spel i Superettan?
Örebro Dundersulan
2015-08-03 17:37
Asbjörn#10/ Hörde på radiosporten. Se även länk.
Örebro Center
2015-08-03 17:32
@Darum müssen wir reden:
Men också hur man disponerar de resurser man har. T ex köpet av Logi. Behålla Mange ett år till eftersom man då inte har pengar att ersätta honom, Ta hit en 18 åring från USA som snabbt tappade i speltid och skickades hem osv. Tror du Gefle har så mycket mer pengar att leka med? Om man nu hade god ekonomi 2010/2011 och ändå åker ur så måste ju bristen bestå av något annat än pengar i första hand. Det känns ju som om ÖSK skulle kunna ta SM-guld men ändå åka ur året efter. Det finns ingen stabilitet eller långsiktighet känns det som.
Örebro Darum müssen wir reden
2015-08-03 17:28
@Örebro Center:

2014 till 2015 stavas i alla fall anledningen B-R-I-S-T P-Å P-E-N-G-A-R. Det är många som redan talat om detta. Ingen vill att det skall gå dåligt för klubben men vi har redan blivit degraderade p g a av pengabrist en gång så då försöker man göra så gott man kan med de pengar man får in av publik och sponsorer. Så enkelt är det. Vi har de bästa spelare vi har råd med och sejouren i superettan samtidigt som hockeyn gick upp har gjort det svårt för klubben att komma upp i de inkomster man hade 2010 och 2011. Det finns inget ymnighetshorn av resurser att ösa ur.
Örebro Center
2015-08-03 17:21
Samtidigt är det alldeles uppenbart att laget saknar spets framåt, tillräckligt driv och distinktion i mitten och en backlinje som alldeles för ofta gör misstag (liksom en viss mittfältare alldeles för ofta numera). Det har varit uppenbart hela säsongen. Jag ville att man skulle damma av Mange tidigare i år och ser ingen anledning att ångra det uttalandet. Men nu är det försent. Man får springa mer än de flesta lag av en anledning. Aldrig sett RÅP så slutkörd som i de sista två matcherna. Man jobbar inte tillräckligt synkroniserat och som någon sade mer "en och en" Att detta är ett bottenlag är utom tvivel oavsett psykologiska eller spelmässiga grunder. Och förutom en viss skribent som trodde på guld mer el mindre så är det väl något vill alla, eller nåja, många av oss befarade i våras när man inte backade upp Crespo eller täckte upp Sobralense och för all del inte heller skaffade en robust mittback (av någon anledning var vänsterbacken viktigare) utan tvärt om gjorde sig av med en. En tunn men vassare trupp var mottot. Sanningen visade sig bli en tunn och svagare trupp. Som man bäddar får man ligga. Nu är det inte kört - Teoretisk - Men laget är skört nu. Mycket skört. Och de sämre insatserna påverkar också klubbens ekonomi negativt. Vilken sponsor vill associeras med spelet igår? Det kan räcka med en förlust eller två nu mot lagen runt oss i tabellen och det är kört - Igen. Skulle det vända och några segrar dyker upp förväntar jag mig att få höra de vanliga klychorna "Vi har trott på vårt spel och oss själva hela tiden och vi tränade på med stort tålamod. Vi visste att det skulle vända" Trots att precis allt visar att laget helt saknar tro på sig själva. Hopp har jag. Det överger man inte förrän det även teoretiskt är över. Jag kan bara inte förstå hur klubben kan vara så dåligt rustade - varje gång - på att förvalta ett bra spel och placering i tabellen till något katastrofalt på bara 1-2 säsonger efteråt. Både 2010 och 2014.
Djurgården Farstakostym
2015-08-03 17:14
@HBG für alles:

Om du någon gång skulle befinna dig högre upp i landet än Sveriges rövhål så skulle du också förstå att vi inte har samma förutsättningar vad det gäller gräs som underlag. Tror du att det är en slump att samtliga lag som har gräs som underlag är de lag som ligger sydligast i landet bortsett från AIK och Häcken (som precis har gått över till konstgräs). Att AIK har gräs som underlag beror endast på att de spelar på Nationalarenan och är förbundets lag.
Örebro Minatankar
2015-08-03 16:59
Att få spelare att prestera optimalt är ofta komplicerat, eftersom det är oerhört många faktorer, mer eller mindre påverkbara, som avgör prestationen i respektive match. Det går upp och ner för samtliga spelare. Ingen kan ligga på topp match eller match, precis lika lite som man klarar det inom andra yrkesområden.

Att sätta spelare på bänken som inte presterat tillräckligt bra, behöver inte alls vara ett bra medel. För en del spelare och i en del situationer, kan det tvärtom förvärra. Vad den insatte i ledarskap och motivation känner till är att det handlar om piskor och morötter och att det senare bevisligen har störree effekter, speciellt över tiden.

Jag tror inte på att spelare är för dåligt tränade vad gäller kondition. I årets matcher har enligt uppgift ÖSK-spelarna sprungit längre sträckor än motståndarna i alla matcher utom två.

Jag tror inte heller att man medvetet låter bli att ta i och kämpa. Det är mer komplicerat än så och för att komma åt nyckeln när det gäller detta är min grundinställning att man ska ta hjälp av personer som har detta med motivation och att stärka självförtroende som specialitet, på samma sätt som man går till en bilverkstad för att laga bilen och en tandläkare för att laga tänderna.

Enligt min uppfattning fanns det ingen spelare i går som presterade i närheten av vad man kan förvänta sig och hoppas på. Sätter vi alla dem på bänken har vi inget lag att ställa upp med mot Norrköping.

Lika lite tror jag på att det bara handlar om att byta tränare. Att avveckla människor är för mig det sista man gör när man prövat alla andra utväger. Många av supportrarna använder det rådet som det första och enda medlet. Det tror jag inte alls på.

Jag tillhör dem som menar att utskåpningen i går i all bedrövelse ändå har ett värde som vi kan komma ha nytta av framöver. Ingen vill vara med om den förnedringen två gånger. Det ger positiv energi.

Örebro Asbjörn#10
2015-08-03 16:58
@Dundersulan:

Ingen skulle ju bli direkt förvånad om denna tragedi stämmer men källa på det?
IFK Göteborg Fuz
2015-08-03 16:11
@Asbjörn#10:

Under cupen finalen gjorde ni bra ifrån er, det du syftar på?. Att en klack blir tyst mellan ramsor är knappast något nytt när capo talar.

Såg matchen i repris igår (bortsett från första 20-25min när sändningen bröts..) Så vidare du inte var ironisk får du gärna dela med dig när i andra halvlek du syftar på, jag hörde då inte några örebro supportrar. Kan inte heller tycka att sånt kan bedömas från tvn där tekniska detaljer spelar in, som vart mikrofonen är placerad.
Helsingborg HBG für alles
2015-08-03 16:10
@Fy bubblan:

Det förstår jag att ni inte orkar med längre, ni har ju vikt ner er för längesedan och har glömt bort hur fotbolls faktiskt ska spelas. Inte ens menat som en provokation heller, utan bara ett tröttsamt fakta, att ingen ens bryr sig.
Örebro Dundersulan
2015-08-03 16:05
Crespo borta hela hösten.

Suck...
Örebro Bastard on Parade
2015-08-03 15:52
"Är det läge för ännu fler förstärkningar?
–?Egentligen inte. Vi har gjort de vi tänkt göra inför hösten. Den trupp vi har i dagsläget tror vi ska spela oss kvar."

Vad trevligt att styrelsen ännu en gång är handlingsförlamade. Sluta tro på det omöjliga när 95% har insett att truppen är för dålig och inte passar huvudtränarens filosofi. Jag ser gärna en annan huvudtränare då det är uppenbart att Axén inte kan förmedla sina tankar till spelarna, men det känns så otroligt orealistiskt med vår styrelse. 2-3 spelare av bra klass kanske kan rädda det Allsvenska kontraktet, men det är nog för sent. Det lär ta för lång tid att reparera det mentala efter en 6-0 förlust.
Örebro Asbjörn#10
2015-08-03 15:40
@Fuz:

Kul ändå igår hur bortaklackens sång många gånger var den som hördes under andra halvlek genom TV-rutan. Det i ett läge när klubben befinner sig i kris och ligger under i matchen med 0-5.

Även intressant hur delar av hemmapubliken vid samma ledning med 5-0 och återtagen serieledning flertalet gånger hellre fokuserade på att håna ÖSK och Gerzic än att hylla det egna laget. Classy.....

Såg att många blåvita fans på ert forum för några dagar sedan var upprörda kring hur övriga Sverige inte kunde hålla blåvitts supportrar bland de bättre i landet. Ni kan ju fortsätta klura på den nöten....
Malmö FF Skåne40
2015-08-03 15:16
@Fuz:

Plastgräs eller naturgräs..va fan é de för problem. Dom är väl elitspelare...
IFK Göteborg Fuz
2015-08-03 14:57
@Farstakostym:

Japp, Vill inte att dom ska ta guld eller nå ut i europa men vill inte heller att dom ska åka ur allsvenskan.

Inte så att jag hatar en klubb för dom spelar på plast. Ser bara hellre att en klubb som spelar på gräs går upp. Det med div 5 klubben vara kanske något överdrivet..
Djurgården Farstakostym
2015-08-03 14:49
@Fuz:

Vadå, de spelar ju på gräs?
IFK Göteborg Fuz
2015-08-03 14:42
@Farstakostym:

Finns bara ett lag jag hatar och det är aik
Djurgården Farstakostym
2015-08-03 14:39
@Fuz:
Roligt att höra, då kanske ni kan få lite riktig rivalitet istället för att låtsas-hata Malmö.
IFK Göteborg Fuz
2015-08-03 14:33
@Farstakostym:

Ser hellre att min lokala div 4-5? klubb som spelar på gräs går upp. Dom hade förmodligen blivit fler på bortastå än vad Örebro hade med sig igår.
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-08-03 13:18
Jag vet inte hur jag ska se på det hela idag, men jag tror verkligen inte att det rätta ordet för att beskriva den här förlusten är "onyttig" iallafall. Jag själv känner mig, helt utan ironi, mer peppad än på länge när det gäller ÖSK. Men det är väl för att allt är relativt. Likväl kan nog detta endast leda till goda saker. Skärpning hos egna spelare och underskattning hos motståndare. Sen om det hjälper är en annan fråga, men det är ju faktiskt inte slut än, även om det kändes så igår.
Benny Böckling
2015-08-03 12:47
Har han avgått än, Axén?
Örebro Aspen.
2015-08-03 12:30
Telle// Tror inte en tränare måste ha runten från att vända en sådan här situation. Sådana här situationer är unika. Tränaren måste få truppen att förstå och tror på vald spelidé. Laguttagningarna måste spelgla förmågan på planen. Det handlar mer om kommunikation och inte ha personliga låsningar för vissa spelare. Jag tycker Axén blir mindre trovärdig efter varje nytt uttalande, det sista "Nu är det slut på daltandet" är för dåligt. Där undekände han sig själv.. Vi kan inte ha spelare på planen som inte kan ta taktiska instruktioner. Vi måste ha spelare som förstår vad det handlar om, säger Axén. Innebär detta att hela startelvan ska bytas ut? Varför har man rekrytera sådana spelare? Här ordbajsar Axén, tycker jag
Örebro Roswall
2015-08-03 11:53
Nästan så att man skulle låna in Peo igen, så blir trojkan komplett och 100% tydlighet blir mottot.
Djurgården Kakformen
2015-08-03 11:45
Det är inte kört för er på långa vägar.
12 omgångar kvar, dvs 36 poäng kvar att spela om.
Bara 1p upp till kvalplats och 2p för klara er från nedflyttning(just nu), 5p upp till bajen.

Dags att ta er tredje trepoängare mot Peking nu på Söndag.
Ser gärna skitlag som Åtvidaberg, Falkenberg och bajen åka ned istället.

Håller tummarna för er.
Annons: