/fotboll/osk/forum/9915.aspx/fotboll/osk/forum/9915.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Hlynur
2005-10-31 18:28
Mittåt// Tack för analysen! De gör nog rätt i att banta truppen lite med tanke på den ansträngda ekonomin.
Örebro Mackan
2005-10-31 18:28
Mittåt//

Jag håller med dig. Moses har mycket att bevisa innan han på allvar kan vara med och konkurrera om en plats i startelvan. Tycker att han är väl aggresiv i sin spelstil och därmed onödigt ofta "går bort sig". Tycker att han gjort bättre insatser som mittback än som vänsterback då han på nåt sätt inte blir lika utsatt som mittback och inte har samma offensiva krav på sig.

Hlynur//

Rörande testmatchen så var det väl egentligen inget att skriva om. Ingen av de nya imponerade något nämnvärt men personligen tyckte jag att Tobias Johansson (ÖSK Söder) visade intressanta kvaliteter. Bäst på plan var dock Kevin Walker.
Örebro Mittåt
2005-10-31 18:22
Hlynur// Det var en rätt så lugn och städad tillställning utan några större sensationer. Jag fick intrycket av Håkan Juhlin, att det egentligen inte var någon av de utsocknes spelarna som man var speciellt imponerad av. Om man skall rekrytera spelare utifrån, så skall de vara påtagligt bättre än de spelare man har idag i truppen.

Storleken och inriktningen på U-truppen är inte spikad än. Mycket hänger på hur ÖSK gör med reservlaget för A-truppen. Om man återinför ett reservlag för ÖSK Fotboll, så kommer man att ta bort U-truppens B-lag och truppen kommer att bantas. Och det mesta lutar väl åt att det blir så. Bänkspelarna i A-truppen måste få bättre matchning än vad de haft i år.

Allt detta gör att det inte finns så många platser lediga i truppen idag. Några platser kommer det nog att finnas men de kommer i första hand att fyllas av spelare, som kommer från andra klubbar inom ÖSK-alliansen. Från ÖSK Söder tror jag att de två spelare som var med på testmatchen, dvs. Tobias Johansson och Zebastian Lovén, ligger rätt så bra till. Från ÖSK Ungdom (alltså från årets 16-åringar) ligger det nog nära till hands att Adam Botvisson flyttas upp.

Sedan finns det ju två andra 16-åringar som tränat med Elitgruppen hela säsongen men fortfarande spelat i sina moderföreningar. Det är Erik Nilsson och Gabriel Binay. Om de vill komma över så är de nog välkomna. De är båda lovande spelare som varit uttagna till Svenska Fotbollsförbundets sammandragningar.

För egen del tyckte jag nog att Muamer Sepic från IFK Värnamo såg ut som en intressant och klok spelare. Men påtagligt bättre än de andra spelarna var han inte. Även om man skall ha i åtanke att gästspelarna hade det betydligt knepigare än hemmaspelarna. Med tanke på underlag, tempo och spelidé.
Örebro Hlynur
2005-10-31 17:15
Var det någon som spanade in ÖSK Ungdoms testmatch som kan ge lite kommentarer om de nya spelarna som var med!?
Örebro Mart1
2005-10-31 16:02
Staro// Jag tror definitivt på Anton Holmberg, med reservation för att jag bara sett honom ett par matcher. Helt klart värt för ÖSK att kolla upp honom i alla fall.
Örebro Arx
2005-10-31 15:23
Som ÖSK:are är det inte svårt att förstå hur Boisarna känner sig idag. Känslan känns obehagligt bekant.

För nästan exakt ett år sedan tyckte alla att det var kul att Assyriska fick gå upp efter att ha fallit på målsnöret. Nu är Gais hela Sveriges kelgrisar. Det är inte lätt att vara svartvit.

(Jodå, även jag höll på Gais. Ingen svartvit förbrödning här inte...)
Örebro Staro
2005-10-31 15:03
Någon som har förslag på billiga nyförvärv?
Anton Holmberg i VSK, kan han få en nytändning i ösk? Han spåddes ju en lysande framtid.
Örebro Grixx
2005-10-31 14:33
En sak att tänka på när det gäller U, det är att grabbarna är under utveckling och förhoppningsvis är några snäpp bättre än i år.

Det hade varit allvarligare om U bestått av ett gäng 28-35 åringar på väg neråt i ambition, fysik och seriesystem.

Spännande år väntar, nya insatser i form av spelare och "gummimatta".
Örebro Arx
2005-10-31 14:08
apskallen//
Så sant. Många tycks tro att alla som inte är med i A-truppen eller förstauppställningen egentligen är mycket bättre än de som är det. Och ÖSK U:s resultat visar ju - tyvärr - att det inte är så.

För övrigt: Vad vet vi om kontraktssituationen? Finns det fler som kommer att sticka? Riktigt attraktiva spelare finns det ju inte så gott om i ÖSK just nu. Anttonen, kanske. Nobbe lär inte ha stärkt sina aktier på spelarmarknaden i år. I övrigt borde väl vi kunna få behålla laget.

Det är viktigast av allt. Nyckeln till framgång kan visserligen vara spännande nyförvärv, men lika ofta stavas den k-o-n-t-i-n-u-i-t-e-t.

Hammarby tog SM-guld med i stort sett samma lag som harvade i mitten/botten bara något år tidigare. Det ÖSK behöver nu är lugn och ro. Då kan 2006 bli riktigt kul.
Örebro apskallen
2005-10-31 13:33
Mittåt//
Det är konstigt, men inte särskilt förvånande. Många tycks ha en rejäl övertro på våra talanger och tror att vi kan ta in 4-5 stycken i a-laget på en gång. Faktum är att våra talanger faktiskt åkte ur division två i år, och den serien är bra mycket sämre än superettan. Visst kan det finnas nåt guldkorn, men att tro på på att det finns frälsare där är både dumt och naivt.

Vad Örebro just nu behöver är en snabb, stabil mittback som kan få ordning på den hönsgård som faktiskt råder just nu. Ett lag byggs bäst bakifrån sägs det ju och det stämmer faktiskt ganska bra. Vi behöver också anfallare som själva kan göra nåt med bollen och skapa målchanser, Johan Pettersson stämmer förhoppningsvis in på den profilen.
Örebro ÖSK-deportivista
2005-10-31 13:30
Jag håller med Mittåt om att Moses nog bör få en säsong till med mycket matchande innan han kan aspirera på a-laget. Han är trots allt inte ens myndig ännu, och att då förvänta sig stordåd kan vara hämmnade. Jag blir dock gärna överbevisad...

Vill fortsätta att propagera för mina två käpphästare om ett framtida ÖSK.
1) snabbhet, snabbhet, snabbhet
2) ett Milan-inspirerat 4-3-1-2, med Mirza som defensiv mittfältare/spelfördelare med två löpstarka hårdingar bredvid sig. Larsen/Walker i en fri roll bakom forwards, och offensiva ytterbackar med Riddez på vänster och FreSa till höger.
Örebro Mittåt
2005-10-31 13:18
Det förvånar mig att det verkar vara så många som är så positiva till tanken på Moses Reed som vänsterback. Det kan ju inte gärna bero på vad han har presterat hittills?

Några minuter i vänskapsmatchen mot IFK Norrköping i våras, då han orsakade en straff och sedan var han väl med i vänskapsmatchen mot Djurgården under hösten också.

Hans insatser i ÖSK Ungdom under våren och försommaren varierade i kvalitet. Ibland riktigt bra och ibland förvånansvärt osäker i sitt positionsspel. Mot Västerås IK borta blev han till exempel utbytt i början av andra halvlek, då han inte verkade veta var på planen han hörde hemma. Och tekniken, ja den når väl knappast upp till den nivå som ytterbackarna på den andra kanten sätter.

Moses må vara en oslipad diamant, men jag har en känsla av att det återstår en hel del sliparbete innan den produkten kan anses vara klar. Det var en otjänst mot honom att lyfta upp honom i A-truppen under sommaren. Sedan dess har han i bästa fall suttit på bänken, så när på den mindre lyckade insatsen, då han var inlånad mot Sirius i den sista omgången av div 2 Norra Svealand.

Moses behöver regelbundet matchspel mer än någonting annat. Det lär han inte få i A-truppen och det gör, att om han får sin chans så kommer nog många att känna sig besvikna.
Örebro Mackan
2005-10-31 12:56
DaSa//

Robert Walker kanske inte är supersnabb (ej heller långsam) men han har andra kvaliteter som väl motiverar en plats i startelvan. Han har ett fantastiskt tillslag med vänsterdojan och jobbar över stora ytor. Känns som en perfekt spelare för ett tramannamittfält.

Jag kan bara skriva under på din önskan att få in mer snabbhet i laget. Medelhastigheten har redan avsevärt iochmed JP in och Costa ut. Men i övrigt känns laget lite långsamt frånsett Anttonen (som jag tror lämnar) och Näfver. Tror dock inte att Bengtsson är lösningen på högerkanten. Han har inte imponerat alls i tvåan i år och ställer mig frågande till om han skall ingå i en startelva, eller ens i truppen, i Superettan.

Jag noterar att du placerar Haginge som högerback. Jag tycker inte alls att han kommer lika mycket till sin rätt på kanten som när han spelar centralt. Hans snabbhet känns mycket välkommen i mitten på försvaret och i bortamatchen mot Väsby (för att ta ett exempel) var han grym under första halvlek då han nästan på egen hand stoppade Väsbys kvicka omställningar.

4-3-3 är ett spelsystem som tilltalar mig rent genrellt. Hade gärna sett att ÖSK anammat det. Dels då jag tror att vi måste "våga för att vinna" och dels för att jag tycker att vi har ett spelarmaterial som skulle passa det. Vore mycket trevligt att se Näfver lite högre upp i banan där han kan "få lov att misslyckas" på ett annat sätt än som vänstermittfältare. Att vi har gott om innrar (Walker, Larsen, Nordback, Mirza, Lidén) tycker jag stärker mitt förslag än mer. Speciellt med två offensiva ytterbackar (Riddez och Fresa) som i ett 4-3-3 får mer frihet att avancera på flanken.

Kul å tjöta FOTBOLL igen.
Örebro Staro
2005-10-31 12:56
Ämne: Målvakter:
1. Peter....
Instämmer nästan helt. Tompa behövs ett år till, inte minst för att ha lite alternativ där bak. Tycker också att vi kan sälja Antonnen, men inte under en miljon. Eftersom Jelecak verkar aspirera på en av anfallspositionerna anser jag att vi bör köpa en anfallare och en defensiv mittfältare. Om Nobben inte kommer upp i gammal god klass kan vi sälja honom i sommar. Hoppas såklart på att han hittar tillbaks till gammal god "Mordback" klass!
Åtvidaberg ChLi
2005-10-31 12:33
Målvakter:
1. Peter Westman
17. Simon Nurme

Försvarare:
3. Joel Riddez
6. Magnus Samuelsson
15. Fredrik Jansson
16. Moses Reed
19. Patrik Haginge
21. Peter Olsson

Mittfältare:
5. Lars Larsen
8. Fredrik Nordback
9. Patrik Anttonen
10. Mirza Jelecák
18. Niklas Klingberg
25. Marcus Lidén
26. Robert Walker
27. Kristoffer Näfver

Anfallare:
XX. Johan Pettersson
24. Emra Tahiri

Titta på den truppen.

Målvakter: Peter Westman gjorde en strålande säsong och skulle få mitt förtroende. Nurme fungerar bra som reserv.

Backlinjen: Jag tycker att Haginge visat att han ska in på en mittbacksposition. Så det är solklart. Nästa mittback skulle jag faktiskt vilja ha Thomas Andersson. Åtminstone en säsong till. Möjligtvis Fredrik Jansson om Andersson slutar.
Som vänsterback har vi inte så många alternativ. Moses Redd skulle funka och Riddez likaså.
Som högerback använder vi oss av Fredrik Samuelsson.

Mittfältet: Synd att Angel lämnar klubben, jag tror att han skulle kunnat bli väldigt duktig nästa år. Men men. Larsen och Nordback är givna på mittfältet. Kristoffer Näfver som vänstermittfältare är mitt val. Som högermittfältare skulle det vara kul att se Walker.
Antonnen tycker jag att vi kan sälja för att köpa in en ny anfallare.

Anfallare: Här är ÖSK:s största problem (efter ekonomin då:P). Paul Munster gick, Costa och Lundblad likaså. Kuhi vill vi inte ha tillbaka. Det ger oss bara två anfallre. Tahiri och nye Pettersson. Vad ÖSK måste göra är att köpa in en eller två nya anfallre som håller måttet. Själv tycker jag att Munster var bra men där hade jag visst fel.

Det här gör att jag hade startat med följande elva nästa år:

-----PeWe-----
FrSa-PaHa-ThAn/FrJa-JoRi/MoRe
-----FrNo-----
-RoWa----KrNä---
-----LaLa------
-JoPe----????

Kommentarer?

Örebro Arx
2005-10-31 11:50
Rasberg//
Tittfinten, ja. Vilket underbart skådespeleri det var... Förmodligen var det den enda finten Gurra gjorde på Vallen.

Men tyvärr (eller rättare sagt: som tur är för oss) lär han väl sitta på bänken nästa år. Såvida inte Jingblad får sparken förstås. Rika Bois har väl antagligen råd med det.
Örebro Rasberg
2005-10-31 11:37
sahlin007// Du kommer inte ihåg så mycket du va?? Ringer det ingen klocka att det faktiskt var Gurra som gjorde tittfinten på Nordback i TV? Varpå Nordback säger: korv med bröd. Så vi ska passa oss riktigt noga för den med huvudet dribblande killen som numera spelar i ett lag vars supportrar skriker BOIS.

Nu är ni varnade...
Örebro Nitro
2005-10-31 11:17
Saywee// Tror att det ä nå golfbana som har köpt eller fått den gamla plastmattan...
AIK Saywee
2005-10-31 11:10
Kan man få lite gratis gammalt gräs från BA, eller hamnar allt på tippen?

Tänk er detta ovanpå vardagsrummets parkett, med granulerna :-)

Skämt åsido, vad händer, när är det klart med nya gräset, när provar man första gången?

Med gräsligt avslut från Saywee
Örebro sahlin007
2005-10-31 10:39
hahaha fan va kul det skall bli när vi fintar upp Gurra A på läktaren (där han hör hemma) nåsta år. Hjärligt välkomna Landskrona BOIS till fotbollens bakgård !
Örebro Kämpa SvartVit !
2005-10-31 09:24
Jag tycker vi måste ha in minst 3 nya spelare en mittback är ett måste tycker jag... Men nån ny målvakt behöver vi inte
Örebro joth
2005-10-31 09:13
Både Gurra och Micke var två riktigt viktiga kämpar i ÖSK, båda två saknades i ÖSK i år.

Även om Gurras spel med fötterna var det bästa så är hans inställning på planen guld värd.

Och Micke kommer alltid att vara saknad även om han ibland kunde ställa till det så kompensera han det med mycket bra saker framåt. Frisparken mot Kalmar borta 2004 sitter bra på näthinnan. :-)

Å andra sidan ska vi nu bygga ett nytt lag med forhoppningar om Allsvenskan SENAST 2008, och då bör vi nog titta på lite nytt blod.
Örebro Arx
2005-10-31 08:55
Pelle2//
Hoppas du inte menar att jag utmålat Micke D som upprorsmakare och svikare.

För säkerhets skull kommer ett förtydligande: Vad jag menade var att det fanns folk i KLUBBLEDNINGEN som såg honom som en "bråkstake".

Jag själv har inget som helst emot Micke, tvärtom tycker jag att det är en av de härligaste och mest färgstarka lirarna ÖSK haft på många år, både på och utanför planen. Därtill är han en kul kille att snacka med privat. En sådan profil skulle vi verkligen behöva idag. Då skulle ÖSK synas betydligt mer.
Örebro Pelle2-Avgå Walker.nu.omg
2005-10-31 08:37
Hlynur

Ganska långt kvar innan den hamnar på den nivån.

Här handlar det ju uteslutande från dom flesta huruvida jag skall, få, bör,använda mig utav ett avslut, signatur, kalla det vad du vill eller inte.

Och många retar sig så oerhört på att det kan finnas någon som försvarar en sådan svikare som Gurra, vilket bara sporrar mig ännu mer att fortsätta att försvara honom inför vissa fånar som tror sig veta vem personen Gurra är.

Ett tydligt bevis på detta är ju att nu helt plötsligt så har MD blivit indragen i det här med att vara en upprorsmakare och svikare.

En spelare som till och med har fört Kubanernas talan vid några tillfällen osv, detta visar ju bara på standarden på många utav detta forums besökare.

: Förövrigt så platsar Gurra i ÖSK, men vill inte spela där:
Örebro Grixx
2005-10-31 08:36
Ytterligare saxning från BoIS, en åsiktsriktning som många har:

"Jingblad bör avgå självmant, han borde få träningsförbud av SvFF.. jävla sopa till tränare!"
Örebro Arx
2005-10-31 08:29
Hittade den här på Bois-forumet. En del av oss känner igen sig, när man försökte se åtminstone något positivt i det som hände i fjol. Tror inte att det är någon ÖSK:are som tycker samma sak idag...

Namn: Cantona7 » Svara på inlägg
Sänt: 2005-10-30 21:04:00
Känns lite konstigt att säga det, men jag ser verkligen fram mot Superettan.

Vi kommer antagligen att se BoIS-mål på IP igen:), med en ny offensiv tränare. Vi kommer säkert också att ge Måns Sörensson och de andra talangerna chansen, detta hade de aldrig fått i Allsvenskan, där hade vi kört med välkända föredettingar.
Örebro Arx
2005-10-31 08:21
brorzan//
Ja, den som gjort den analysen har inte mycket koll på spelarmarknaden. T ex 4-5 mille inom Sverige för en kille som "kan bli något". De ska vara glada om de får en miljon.

Men finns det ingen kämpaanda och klubbkänsla alls i Landskrona??? Om spelarna har inställningen att "så fort det blir tufft så drar jag", så förstår jag att Bois hamnat där de hamnat. Dvs med massor av pengar på banken men ett lag i Superettan.
Landskrona Cantona7
2005-10-30 22:32
8,9 miljoner + 04

Detta år gick Rasmus Lindgren till Ajax för 2 miljoner, Ajsel kuvoic till Feyonord för 2 miljoner, sedan sålde vi Jonas Olsson för ett antal miljoner. Skulle gissa på att vi har ca 10 miljoner i eget kapital inför nästa år. Och då har jag inte räknat med några miljoner för Kevin, Jörgen, Sandqvist m.fl
Örebro # brorzan
2005-10-30 22:14
Mittåt //

Ja, den som skrev detta har inte mycket tilltro till spelares lojalitet, men å andra sidan är det väl inte många där som är egna produkter...
Örebro Mittåt
2005-10-30 22:10
#brorzan// Förvånande att "man" kallt räknar med att sälja av halva truppen. Tongångarna här i Örebro förra hösten var precis tvärtom. Vi räknade med/hoppades att alla skulle förnya resp. förlänga.

Landskrona verkar annars ha en rätt så bra ekonomisk situation. I sitt bokslut för 2004 redovisade de ett eget kapital på 8,9 mkr. De har väl tjänat en del då de sålde bröderna Farnerud. Men det har kanske gått åt en del för att förstärka laget i år.
Annons: