/fotboll/osk/forum/990.aspx/fotboll/osk/forum/990.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nikkiz
2015-08-06 12:21
Fan va vissa skyddar axen , har han någonsin gjort något bra i ett lag, Gais tex.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK mzuri sana
2015-08-06 12:17
Mot Peking hemma, måste vi bara vinna, för sedan väntar två svåra bortamatcher mot lag som krigar och kämpar för ännu en allsvensk säsong.

För ÖSK i tiden
Örebro Bempa no:10
2015-08-06 11:52
Bäst när det gäller : Jag tycker att du har en klockren analys av dagens ÖSK jag är inne på samma linje som du.

Man kan ju jämföra tex Marcus Ericsson som kör formel1 med Axen ta Marcus tex om han skulle få en fiat uno och köra med i formel1 och alla skulle kräva att han skulle vinna varje lopp med en sådan kass bil är ju knappast rimligt och det är ungefär samma förutsättningar som Axen har fått av sin gamla och nya styrelse i ÖSK samt spelar invenst som är den stora boven. Sedan har vi en massa snåla medgångs sponsorer som likt råtter överger ett skepp som sjunker och lägger alla sina pengar på ishockeyn.hade Ösk fått in sisådär 1,5 miljoner så hade Almebäck och Sobra och mister X skrivit på i våras och ju mer jag tänker på detta ju mer förbannad blir jag fy fan alltså men men den som lever får se.

Jag tänker iallafall gå ner på Behrn arena iklädd matchtröja på Söndag och stötta mitt ÖSK i vått och tort ... Och fan den som buar ut någon i ÖSK oavsett hur det går på Söndag för nu är det bara att heja på och stötta sitt lag som gäller Forza Svartvitt....

Örebro Fy bubblan
2015-08-06 11:34
Mycket väl talat av främst Crona kring inkonsekvensen i att en usel Gerzic får spela i match på match.

Örebro Bäst när det gäller
2015-08-06 11:17
@Aspen.:
Håller med om att Crona är rätt på allt det han säger. Däremot måste vi väl vara ärliga och säga att Eidur har varit vårt enda riktiga alternativ bredvid Moberg. Crona kritiserar Eidurs många gånger bristfälliga närmarkeringsspel men lyfter inte fram någon konkret ersättare. Där har vi ÖSK:s dilemma i år, vi har en mittbacksposition som inte fungerar, en mittfältsposition som inte fungerar och en anfallsposition som inte fungerar. Tre centrala lagdelar haltar men; vi har inga bättre alternativ på dessa positioner. Svårare än så är det inte! Vet att jag talar för en del döva öron när jag säger att det handlar om pengar. Hade vi haft pengar hade Eidurs position tagits av Almebäck, Nordins (i hans nuvarande formlöshet) hade tagits av Nordmark med Sobra på "vingen" och Pode hade tagits av den anfallare vi värvat in för att ta djupledslöpningar ifall Crespo vore skadad/såld under nuvarande fönster. Att vi skulle få kämpa för överlevnad i Allsvenskan 2015 stod klart i december 2014 (se länken) och nu lovar jag att inte ta upp ämnet mer som förklaring något mer i år:)
Örebro Restalundsvägen
2015-08-06 11:01
Bra sagt av Nordahl och Crona!
Benny Böckling
2015-08-06 11:00
Spot on av Crona.
Hur många gånger har inte Axén suckat efter match över att motståndarna gjorde mål på precis det sättet som ÖSK varit "förberedda" på att dem skulle göra.

Sen verkar ju inte Crona vara så förtjust i Eidur, synd då att Axén har en sådan crush på honom.
Örebro Aspen.
2015-08-06 10:55
NA:s experter (Nordahl och Crona) har analyserat ÖSK situation och prestation efter Göteborgsmatchen. Man har också besökt träningar. Och avger nu ett omdömme vad som förosakat dagens situation. Väl värt för klubben att ta till sig, tycker jag.
Örebro Fy bubblan
2015-08-06 10:18
Läser på mycket fantastiska Eyravallen.se att Sebastian Ring gjorde en mycket bra position på sin "naturliga position som central mittfältare". Så Ring är inte ett egentligt vänsterbacksalternativ alltså?
Örebro Center
2015-08-06 03:23
@Knix:
Jag gjorde ju det. Sedan om det förslaget ansågs bra kan ju diskuteras, som vi gjorde och använde gamla kontrakt som referens.
Örebro Bäst när det gäller
2015-08-06 00:02
@The seer:

Självklart är ÖSK:s trupp för svag. Så är det på de flesta arbetsplatser men är man i ledande befattning är det självklart att man oavsett vad står upp för sina medarbetare och visar sitt stöd utåt. Även om man helst skulle vilja byta ut några stycken. Läs mellan raderna, "egentligen inte" ger dig svaret du egentligen vill ha att truppen inte är optimerad.
Örebro Aspen.
2015-08-05 23:02
Från DN: Sportchefen tvingas lämna Åtvidaberg Sist i fotbollsallsvenskan och ansträngd ekonomi – Åtvidaberg har en del att jobba med. Klubben har nu sagt upp fyra heltidstjänster, enligt Östgöta Correspondentens nätupplaga. Och en av dem som får lämna sitt uppdrag är sportchefen Mats Karlsson. Sist i fotbollsallsvenskan och ansträngd ekonomi – Åtvidaberg har en del att jobba med. Klubben har nu sagt upp fyra heltidstjänster, enligt Östgöta Correspondentens nätupplaga. Och en av dem som får lämna sitt uppdrag är sportchefen Mats Karlsson. – Det var inget som jag själv hade tänkt mig. Jag hade velat fortsätta, men den dåliga ekonomin ligger bakom, säger Karlsson, som haft rollen sedan 2009. Det är inte bestämt när Karlsson lämnar Kopparvallen och vem som tar över hans uppgifter. – Vi tittar på och kommer att göra en omorganisation. Tankar finns på hur det ska se ut, men vi har ett medlemsmöte inom kort och ska då presentera en strategi för framtiden. Jag vill inte säga för mycket innan dess, säger ordföranden Anette Hörström Johansson.
Örebro Aspen.
2015-08-05 22:52
Såg MFF-matchen. Dom kan följa tränarens instruktioner.
Örebro The seer
2015-08-05 22:05
ÖSK:s ordförande Björn Åqvist svarar följande på en fråga i Neikes Allehanda:

"Är det läge för ännu fler förstärkningar?
–?Egentligen inte. Vi har gjort de vi tänkt göra inför hösten. Den trupp vi har i dagsläget tror vi ska spela oss kvar".

Finner uppfattningen mycket märklig. Frågan är om det är rätt man på rätt plats. I det läge som ÖSK befinner sig nu är risken väldigt stor att det blir en degradering ner till superettan. Naturligtvis finns det hop om en förändring och att laget klarar sig kvar. Men den chansen är dock inte särskilt stor utan förstärkningar som går in och höjer hela laget och åstadkommer en konkret förändring.

Med facit i hand och vad som hänt under säsongen skapar Björn Åqvists uttalande stora frågetecken. Hur ser han på lagets kapacitet? Han menar tydligen att ÖSK har gjort de förstärkningar som behövs. Själv sätter jag stora frågetecken kring ledningens hållning och analys av läget, vilket måste beskrivas som väldigt allvarligt.

Magnus Khillbergs slår med sitt uttalande i Nerikes Allehanda huvudet på spiken. Utan att gå omvägar går han rakt på sak och menar att huvudproblemet är att truppen är för dålig och att laget inte är bättre än tabellen visar. en enkel och saklig beskrivning av ÖSK: läge med andra ord. Vidare menar han att de värvningar som gjorts sannolikt inte räcker. Truppen är för tunn. Slutligen uttrycker han sin uppfattning om vad som behöver göras:

Han menar "att man får göra som tidigare år och satsa på att låna in ett par spelare nu direkt, de har ju lite tid på sig. Även om det kostar en del för tre månader blir det ännu dyrare för klubben att inte spela i allsvenskan".

Frågan är om eller hur ÖSK:ledningen kommer att lösa situationen.
Örebro Roswall
2015-08-05 21:13
Sjukt, 3-0 till MFF i halvtid!
Örebro adde787
2015-08-05 20:06
Riski klar för Blåvitt
Örebro Aspen.
2015-08-05 19:12
@Berlitz:
I matchrappoten för söndagens match skrev NA så här; Lasse Wirström har pratat med ÖSK:s läkare Ulf Nordström om läget i truppen: "Ändringarna som har gjorts i startelvan beror inte på några skador", hälsar rutinerade Lasse. Ändå försvann Nordmark ur startelvan för fösta gången efter uppehållet. Det stämmer inte med vad Nordmark nu berättar. ÖSK - håll tyst eller håll Er till sanningen.
Örebro Center
2015-08-05 18:57
@Minatankar:
Om man får vara lite satirisk i efterhand så hade man förmodligen kunna plocka in vem som helst från truppen på mittfältet i den matchen. Det kunde knappast blivit sämre....;0)
Örebro Lekiller
2015-08-05 18:51
Ett problem i Nordin frågan är ju att det inte finns något alternativ till honom. Förra året fanns ändå Saide som kunde konkurrera lite med Nordin. Han hade behövt något som flåsar honom i nacken och det hade även underlättat för Axen att byta ut honom eller peta honom när han kanske är sliten eller ur form. Det man kan fråga sig och ställa mot Axen är om vi har en trupp för att kunna spela det spel som han så gärna vill. 4-3-3 i först hand. Med Crespo på plan ja kanske, men utan så skulle nog ja säga nej. Men ja är ju inte fotbolls expert mer än ifrån läktaren och soffan så att säga.
Örebro Minatankar
2015-08-05 17:53
@Berlitz:

Vad säger alla läktarexperter nu som totalt sågar vår chefstränares bedömning över vilka som ska spela. Med RÅP avstängd och Nordmark skadad mot Göteborg så ville man ändå plocka bort bl a Nordin från mittfältet. Vad hade Alik att välja på?

Och vad säger alla som ifrågasatte att Kalle spelade? Vem anser man skulle ha spelat?

Det är detta jag skriver hela tiden. Det finns många förklaringar som supportrar och åskådare aldrig får veta. I bästa fall kan vi få veta dem i efterhand, såsom med Nordmark.
Örebro Berlitz
2015-08-05 17:47
Nordmark var skadad och är osäker på spel mot Norrköping.
Örebro pemo
2015-08-05 17:24
Efter DIF-matchen drog jag till Mallis och slickade mina sår. Det var en typisk 0-0 match. Och som vanligt kunde inte ÖSK hålla tätt. Har vi hållit någon nolla i år? I serien alltså.

Lika bra som Nordin var mot MFF, lika kass var han mot DIF. Förstår inte varför man inte kan byta ut honom, när han är så usel. Fast Pode och DG rosade inte heller marknaden, om man så säger.

Tänkte se matchen mot Götet i efterhand, men har förstått att det inte går????
Min lilla fråga om den matchen är , varför inte Nordmark spelade?

Nu hade det väl knappast gjort någon skillnad.......

Nä, ÖSK:s stora problem i flera år är målskyttet. Förutom i höstas.
Förstår inte varför man envisas med samma spel, när inget händer.
Vet inte hur många gånger jag sitter och tittar, när DB , Hagge eller för den delen DG, tar löpningar, utan att få ett enda pass. Bollen skall snubblas mellan Nordmark, Nordin och någon mittback. Sedan ett tafatt försök till instick, där motståndarbackarna säger " tack för kaffet" och rensar undan.

Jag skall inte avfärda det allsvenska kontraktet ännu, men får vi ingen av de nuvarande spelarna att vilja offra ett blåmärke för ett mål, så går den här säsongen till historien som den sämsta på länge.

Sen kan jag inte låta bli att undra över vårt U-21 lag. De ligger väl också sist i sin serie? Kan man möjligen se ett samband där? Alltså, att klubben inte lägger någon större vikt vid de yngres chans och att det är viktigare med träning än match?
Varför skulle annars så få bänkspelare var med i U-21?

Jag har ingen patentlösning, men det är faktiskt dags att spelarna tar sitt ansvar, oavsett Axéns kompetens eller inte. Eller har alla ett kontrakt som ger dem fri lejd vid degradering?

Örebro Knix
2015-08-05 16:26
Jag finner att det är lätt att kritisera gamla spelarkontrakt i efterskott.
Det som är viktigt för alla kritiker är att det är två parter som förhandlar om kontraktet. Det är inte givet att ÖSK dikterar alla villkor. Det finns också en agent med som inte alltid är lätt att tas med. En spelare är ju alltid sig själv närmast och försöker för det mesta att bli bossman för att få en större sign.
Jag tycker det vore bättre att prata framtid och komma med bra förslag.
Örebro Minatankar
2015-08-05 15:38
Namn: Aspen. Sänt: 2015-08-05 14:57 Att Axén dissar experter beror på att han har svårt att hantera kritik. Men nu är Lennartsson mer en en vanligt expert, han är (fd?) mentor // Vad menar du att han skulle ta till sig av alla s k expertråd av självutnämnda experter och vedertagna? Att man ska göra fler mål? Att man inte ska tappa boll? Att man måste löpa i djupled? Att man behöver skjuta mer? Att Wiktorsson, Mensa, Nkili eller en U-spelare måste in på planen eller att Nordin, DG eller Pode inte ska spela? Tror du verkligen att vår chefstränare inte inser detta? Tror du på fullt allvar att Benny Lennartsson, Thomas Nordahl, du själv eller alla andra supportrar skulle fixa detta med denna typ av råd? Vad som fattas är pengar och spelare! Både Benny och Thomas har varit med om motgångar som spelare och tränare, precis som Alexander och alla andra spelare/tränare. Låt mig säga det igen: Om man inte ersätter Wikström, Sobralense och Crespo med spelare av motsvarande kvalitet, är det inte större skillnad mellan toppen av Allsvenskan och botten av densamma. Det är bara att se vilka lag som slagit bl a MFF och IFK G. Vad som är positivt med allt tyckande och alla förslag till laguttagningar är det stora engagemang som bevisligen finns runt ÖSK. Ditt eget och andras förslag om att skifta roller inom sportledarstaben kan vara värt att beakta, åtminstone tillfälligt, om de själva tror på det och själva tar initiativet till det. Personligen är jag tveksam till om det är rätt att lägga ett så stort ansvar på Axel Kjäll i detta läge. Han är ung och lovande och ska inte behöva bli knäckt i början av sin karriär, vilket alla inser det finns risk för hur optimistisk man än vill vara. Men som sagt, tror de på det själva är det kanske värt att pröva. Mitt eget förslag är att ta extern hjälp för att höja självförtroendet i spelartruppen och att Spelarinvest snabbt vidtar extraordinära åtgärder och bidrar med några miljoner för spelarköp nu de sista dagarna innan fönstret stänger.
Örebro Aspen.
2015-08-05 14:57
Att Axén dissar experter beror på att han har svårt att hantera kritik. Men nu är Lennartsson mer en en vanligt expert, han är (fd?) mentor
Örebro Fy bubblan
2015-08-05 14:54
4-4-2 med Nordmark/RÅP centralt och Broberg samt DG på kanterna är vad jag hoppas på. Tror också att Pärlan passar bättre i tvåmanna- än tremannaanfall.
Örebro Center
2015-08-05 13:46
@Aspen.:
Jag tror inte Axen vill ge intrycket av att följa "experter" från tidningar, nej. Han har haft rätt syrliga kommentarer om dem tidigare rent generellt. Men jag kan ha fel. Nordin kanske är bänkad på söndag. Men jag tvivlar. Och om han låter Nordin spela behöver det inte nödvändigtvis vara att han gör det av ren trots så klart. Han vill ge Nordin chansen att visa att han kan bättre.
IFK Göteborg Hjalmarista
2015-08-05 13:39
Tack för svar!
Örebro Aspen.
2015-08-05 12:56
Axén måste få till en fungerande startelva under matchen mot Peking. Därefter har vi Sundsvall och Halmstad borta och då MÅSTE laget och spelet fungera. annars är det kört.
Örebro Aspen.
2015-08-05 12:50
@Örebro Center:
Du tror att Axén sätter egen prestige före klubbens väl och ve, hemska tanke. Gäller inte bästa lag ska spela? Och dom som inte kan ta instruktioner ska inte spela, vilket innebär att vi kommer att spela med U21-laget på söndag.
Annons: